"Keskiluokka" on suuri väliinputoaja ainakin asumisluluissa PK-seudulla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keskiluokkainen väliinputoaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Autolaina, kasko? Noihinhan uppoaa jo hulluna rahaa! Ajaisitte autolla johon on varaa, pitääkö sen olla uusi? Vanhempaan ei kannata ottaa edes kallista kaskoa.

Me ollaan ALLE keskituloisia. Mistään ei saada mitään tukia ja kaikesta kuitenkin maksetaan kalleimman mukaan (mm. päivähoitomaksut). Tilanne siis vielä paljon teitä huonompi.

Mun yks ystävä oli samantyyppisessä tilanteessa joitain vuosia sitten työttömyyden suhteen. Hänellä oli toiminimi, jonka oli hankkinut opiskeluaikana. Oli tosin vaihtanut koulutuslinjaa eikä ollut tehnyt noita töitä vuosiin. Ja sitten kun oli työttömänä uudella alallaan niin sanoivat että No entäs tuo toiminimi, etkö voi tuolla elättää itseäsi?

Hänellä tilanne korjaantui kun kävi työkkärissä selittämässä hlökohtaisesti tilannettaan. Pääsi sitten työttömyyspäivärahalle. Ja ennen kuin joku kysyy niin ei, ei jäänyt sille eikä koskaan nostanut toimeentulotukea ;)

[QUOTE="Tilli";28626568]Hauskaa että aloittaja luokittelee perheensä keskiluokkaan, vaikka miehensä on suurituloinen, eli kuuluu ylimpään 10 % parhaiten tienaavaan luokkaan. Lasten kotihoito toki syö tuloja, mutta töihinkin voi mennä.
Ja asunnon myynnistä saadut rahat on tilillä, mutta valittelee "köyhyyttä". Taitaa olla niin, että aloittaja on tottunut vähän liian hyvään elintasoon.[/QUOTE]

Tämä ilmiö on hyvin yleinen. Isotuloiset ajattelevat kuuluvansa keskiluokkaan. Juuri yksi tohtorisnainen valitti töissä, miten kamalaa on, kun aina keskituloisia(?) rangaistaan. Hänen miehensä on lakimies. Talona on iso linna ja autoina audi ja joku muu 'hieno' merkki, tietysti ovat uusia.

Alle keskituloiset saavat käteen muutaman tonnin vähemmän, ja muuten maksavat kuitenkin kaikesta kalleimman mukaan ilman mitään tukia ja avustuksia, joten näillä isotuloisilla ei pitäisi olla mitään aihetta valittamiseen.

[QUOTE="Iiris";28627616]Me ollaan ALLE keskituloisia. Mistään ei saada mitään tukia ja kaikesta kuitenkin maksetaan kalleimman mukaan (mm. päivähoitomaksut). Tilanne siis vielä paljon teitä huonompi.[/QUOTE]

Höpö höpö! Meidän perheen bruttotulot pitäisi olla yli 5000 euroa (2 lasta) että menisi täydet hoitomaksut. Tuo olisi niin valtava summa, että maksaisin riemusta kiljuen täydet hoitomaksut. Nyt saadaan hoitomaksusta alennus mutta ei mitään muita tukia ja bruttotulot 3700 euroa.

[QUOTE="Tilli";28626568]Hauskaa että aloittaja luokittelee perheensä keskiluokkaan, vaikka miehensä on suurituloinen, eli kuuluu ylimpään 10 % parhaiten tienaavaan luokkaan. Lasten kotihoito toki syö tuloja, mutta töihinkin voi mennä.
Ja asunnon myynnistä saadut rahat on tilillä, mutta valittelee "köyhyyttä". Taitaa olla niin, että aloittaja on tottunut vähän liian hyvään elintasoon.[/QUOTE]
Minäkin luokittelen perheeni keskiluokkaan, vaikka yksityishenkilönä lienenkin hyvätuloinen. Suurituloisena pidän ihmistä, joka tienaa yli 100 000 € vuodessa, omat tuloni jäävät tämän alle. Mutta koska olen perheeni ainoa tulonsaaja, niin tuloni jaettuna kahdella tiputtaa perheeni keskiluokkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28627855:
Minäkin luokittelen perheeni keskiluokkaan, vaikka yksityishenkilönä lienenkin hyvätuloinen. Suurituloisena pidän ihmistä, joka tienaa yli 100 000 € vuodessa, omat tuloni jäävät tämän alle. Mutta koska olen perheeni ainoa tulonsaaja, niin tuloni jaettuna kahdella tiputtaa perheeni keskiluokkaan.

Minua huvittaa ihan suunnattomasti tämä sinun downshiftaus hörhöily. Kun ihminen tienaa yli 5000 euroa bruttona sen _jälkeen_ kun on aloittanut "downshiftauksen" niin ei voi kuin nauraa.

Meillö on bruttotulot n.5000€/kk, eikä erityisen tiukkaa ole. Asutaan suht uudessa okt:ssa, 2 autoa, moottoripyörä, 2 lasta jne. Tosin me emme maksa esim täysiä hoitomaksuja koska lapset eivät ole joka pvä hoidossa. Meillä on varaa ostaa vaatteita, sisustaa ja matkustaa silloin tällöin. Autot on omia, toinen joitakin vuosia vanha ja toinen -90 luvun lopulta oleva kottero. Emme elä erityisen leveästi, katsotaan mitä ostetaan, mutta emme nyt erityisesti pihistelekään. Kirppiksillä käyn. Musta on hassua jos noilla tuloilla ei riitä rahat edes sinne hoploppiin. Pitäisi ehkä katsoa peiliin...

[QUOTE="vieras";28627856]Minua huvittaa ihan suunnattomasti tämä sinun downshiftaus hörhöily. Kun ihminen tienaa yli 5000 euroa bruttona sen _jälkeen_ kun on aloittanut "downshiftauksen" niin ei voi kuin nauraa.[/QUOTE]
Mä olenkin sanonut, että downshiftaukseni on koskenut toistaiseksi vain kuluttamista. Mutta tänä vuonnahan se koskee sitten myös työntekoa, koska olen sairaslomani jälkeen eli helmikuun puolivälistä lähtien tehnyt vain 4-6 -tuntista työpäivää. Mä kuitenkin rahoitan myös muiden kuin omaa elämääni, esim kuopushan ei ole saanut latin latia opitintotukea, koska minä olen tienannut liikaa. Ja olen avustanut myös esikoista perheineen, jotta heidän ei tarvitse turvautua yhteiskunnan apuun. Minä siis olen downshiftannut, mutta eivät lapseni :)

[QUOTE="Iiris";28627616]Me ollaan ALLE keskituloisia. Mistään ei saada mitään tukia ja kaikesta kuitenkin maksetaan kalleimman mukaan (mm. päivähoitomaksut). Tilanne siis vielä paljon teitä huonompi.[/QUOTE]

Miten te voitte olla alle keskituloisia, jos maksatte kaiken kalleimman mukaan?
Juuri nuo päivähoitomaksutkin on porrastettu tietääkseni.

[QUOTE="...";28627642]Auton kasko 1400 vuodessa???? Minkä maan vakuutusyhtiössä???? Mulla on autossa kasko ja maksan siitä vuodessa 150e...[/QUOTE]

Tarkistin asian. Autovakuutus on Ifissä.
Vakuutus, Täyskasko ja Liikennevakuutus : 1929,50 €

Miehellä on siis liikennevakuutuksen bonukset 0, koska aikaisemmin auto oli rahoitusyhtiön nimissä, eikä ollut omia bonuksia.

[QUOTE="Iiris";28627647]Tämä ilmiö on hyvin yleinen. Isotuloiset ajattelevat kuuluvansa keskiluokkaan. Juuri yksi tohtorisnainen valitti töissä, miten kamalaa on, kun aina keskituloisia(?) rangaistaan. Hänen miehensä on lakimies. Talona on iso linna ja autoina audi ja joku muu 'hieno' merkki, tietysti ovat uusia.

Alle keskituloiset saavat käteen muutaman tonnin vähemmän, ja muuten maksavat kuitenkin kaikesta kalleimman mukaan ilman mitään tukia ja avustuksia, joten näillä isotuloisilla ei pitäisi olla mitään aihetta valittamiseen.[/QUOTE]

Tohtorit (PhD) ovat usein aika pienituloisia, koska työskentelevät esim yliopistolla tai muutta tutkimuslaitoksessa. Monet tutkijat jutuvat ihan paiskimaan jopa hanttihommia, koska eivät löydä oman alansa työtä.

Se, että on iso talo ja kalliit autot, ei kerro vielä tulotasoa, koska omaisuutta on voinut hyvin periä.

[QUOTE="vieras";28627823]Höpö höpö! Meidän perheen bruttotulot pitäisi olla yli 5000 euroa (2 lasta) että menisi täydet hoitomaksut. Tuo olisi niin valtava summa, että maksaisin riemusta kiljuen täydet hoitomaksut. Nyt saadaan hoitomaksusta alennus mutta ei mitään muita tukia ja bruttotulot 3700 euroa.[/QUOTE]

Suomessa palkansaajan bruttokeskitulo on yli 3000 euroa, kahden palkansaajan talous on siis keskituloinen n. 6000 euron bruttotuloilla.

Korkeinta päivähoitomaksua joutuu suomessa maksamaan melko pienillä bruttotuloilla. Bruttotuloista otetaan kuitenkin verot ja ne tasaavat melko voimakkaasti bruttopalkkojen eroa. Minkä verran luulet, että 2500 euron palkasta jää käteen? Entä paljonko teidän palkoista jää käteen?

[QUOTE="vieras";28627823]Meidän perheen bruttotulot pitäisi olla yli 5000 euroa (2 lasta) että menisi täydet hoitomaksut. Tuo olisi niin valtava summa, että maksaisin riemusta kiljuen täydet hoitomaksut. Nyt saadaan hoitomaksusta alennus mutta ei mitään muita tukia ja bruttotulot 3700 euroa.[/QUOTE]

3700 ja 5000 euron ero BRUTTOtuloissa tarkoittaa noin 700 euron eroa NETTOtuloissa. Ihanko oikeasti ero olisi mielestäsi "valtava", etenkin kun sitten maksaisitte täyden hoitomaksun joka pienentäisi eroa entisestään?

Ei sillä muutamalla satasella vielä paljoa juhlita, etenkin kun tulojen nousu todennäköisesti tarkoittaisi melkoista vastuun kasvua, mahdollisesti myös pidempää työpäivää.

Meillö on bruttotulot n.5000€/kk, eikä erityisen tiukkaa ole. Asutaan suht uudessa okt:ssa, 2 autoa, moottoripyörä, 2 lasta jne. Tosin me emme maksa esim täysiä hoitomaksuja koska lapset eivät ole joka pvä hoidossa. Meillä on varaa ostaa vaatteita, sisustaa ja matkustaa silloin tällöin. Autot on omia, toinen joitakin vuosia vanha ja toinen -90 luvun lopulta oleva kottero. Emme elä erityisen leveästi, katsotaan mitä ostetaan, mutta emme nyt erityisesti pihistelekään. Kirppiksillä käyn. Musta on hassua jos noilla tuloilla ei riitä rahat edes sinne hoploppiin. Pitäisi ehkä katsoa peiliin...

Ymmärrätkö, että eläminen PK-seudulla maksaa hieman enemmän kuin muualla?
Tässä ketjussa ihmettelen, miten keskituloiset pärjää PK-seudulla vuokralla.

Voitais mekin toki muuttaa jonnekin "maalle" tai kehä 3:n ulkopuolelle ja ostaa sieltä uusi ok-talo, mutta emme halua.

Meilläkin meni ihan ok, kun asuimme omassa paritalossa. Asumiskustannnukset olivat paljon vähemmän kuin nykyisessä rämässä, pienessä vuokra-asunnossa.

3700 ja 5000 euron ero BRUTTOtuloissa tarkoittaa noin 700 euron eroa NETTOtuloissa. Ihanko oikeasti ero olisi mielestäsi "valtava", etenkin kun sitten maksaisitte täyden hoitomaksun joka pienentäisi eroa entisestään?

Ei sillä muutamalla satasella vielä paljoa juhlita, etenkin kun tulojen nousu todennäköisesti tarkoittaisi melkoista vastuun kasvua, mahdollisesti myös pidempää työpäivää.

Ero voi olla vielä pienempi jos on kyse kahden palkansaajan taloudesta.

[QUOTE="poikia3";28629608]Ero voi olla vielä pienempi jos on kyse kahden palkansaajan taloudesta.[/QUOTE]

eli mitä jää käteen jos bruttotulot 3700?

entäs jos ne on 5000?

nettotulot pelaa eli se raha mikä jää käteen...elämiseen

[QUOTE="vieras";28629645]eli mitä jää käteen jos bruttotulot 3700?

entäs jos ne on 5000? [/QUOTE]

3700e kahden ihmisen tienaamana (tasan puoliksi) ~ 3000e
3700e yhden ihmisen tienaamana ~ 2550e

5000e kahden ihmisen tienaamana (tasan puoliksi) ~3750e
5000e yhden ihmisen tienaamana ~3230e

Eli verrattuna 3700e kahden tienaamana VS 5000e yhden tienaamana, on nettopalkan ero kokonaiset reilu 200 euroa!

Kyllä, 700 euroahan on valtava raha! Päivähoitomaksu nousisi alle 100 euroa kuussa, joten maksaisin TODELLA mielelläni täyden hoitomaksun, jos tulot olisi niin suuret. Ja tuossa 3700 euron brutossa on myös lapsilisät 219 euroa mukana :) 2500 euron brutosta jää ainakin kaverilleni kuulemma käteen 1900 euroa eikä ole edes penniäkään asuntolainaa. Ihan jees :)

Yhteistyössä