Kivaa! Saadaan spr:n 60 euron lahjakortti joulukuussa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Vastavuoroinen apu ei tietenkään ole sairasta. Sairasta on lapsen osaan taantuminen ja oletus, että sairaana ollessa tarvitsee vielä "ekstrahoivaa". Siitä vaan suklaatia ja muuta hyvää mussuttamaan, kuten kirjoitit. Kaikkihan meistä ovat tuollaisia lapsena olleet, mutta täysi-ikäisen ihmisen kohdalla se kertoo toiveesta jäädä ikuisesti infantiiliksi.

Sä et tainnut ymmärtää pointtiani, etkä haluakaan ymmärtää. Tästä sitten on turha vääntää enempää. Argumentointina tuo "onko kaikki muukin yhteiskunnan tarjoama apu sairasta" on myös aika syvältä. Jos dissaisin vaikkapa sosiaaliturvan väärinkäyttäjiä, tämä argumentti voitaisiin kai kumota kommentilla "onko kaikki yhteiskunnan tarjoama apu sinusta sairasta".... Pettämätön logiikka ja oiva analogia, eikö totta...

No, en kyllä ymmärräkään. Rivien välistä voin kyllä lukea, että ajattelet minun olevan yhteiskunnan avun väärin käyttäjä. Minä en ole mitään OLETTANUT, kyseinen apu ja ilo tuli täysin yllätyksenä. Sen kyllä oletin että mm. minun sairastumisten takia kortti tuli, mutta tarkempia syitä en tiedä. Enkä kysellyt.
Mikä vika suklaassa ja muussa hyvässä? Ai niin, mutta tämäkin olisi pitänyt lahjoittaa vielä huonompi osaisille..

Alkuperäinen kirjoittaja lilli:
Kade en ole,mutta kyllä jakoperusteet minustakin ovat outoja - jos ette taloudellisesti ole vailla tuota kuuttakymmentä euroa,niin miten se sinua ja masennustasi auttaa? Jollekin vähävaraiselle tulisi tosi tarpeeseen!

Neuvolatädin mukaan voisimme ostaa jotain ylimääräistä, tosin tämä taitaa käydä vain ruokakauppaan. Kai se ilahduttaa halusi ja totta kai tällainen ilahduttaa!
Virallisten normien mukaan olemme vähävaraisia, itse en koe meidän olevan. Esimerkiksi tuttavani joka on kahden lapsen yh sai kortin. Onko hän mielestäsi sitten tarpeeksi vähävarainen kun vuokran jälkeen jää sama summa kuin meille jää? Me vain maksamme sen omasta pussista kokonaan, emme asumistuella...Kun tuntuu että joidenkin mukaan pelkillä tuilla elävä on automaattisesti köyhempi.

Onnea AP:lle kortista, minusta oli mukavaa, että neuvolan täti halusi ilahduttaa sinua! Älä välitä noista katellisten kommenteista, vaan osta vaikka koko rahalla itsellesi sitä suklaata. Olet sen varmasti ansainnnut :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Vastavuoroinen apu ei tietenkään ole sairasta. Sairasta on lapsen osaan taantuminen ja oletus, että sairaana ollessa tarvitsee vielä "ekstrahoivaa". Siitä vaan suklaatia ja muuta hyvää mussuttamaan, kuten kirjoitit. Kaikkihan meistä ovat tuollaisia lapsena olleet, mutta täysi-ikäisen ihmisen kohdalla se kertoo toiveesta jäädä ikuisesti infantiiliksi.

Sä et tainnut ymmärtää pointtiani, etkä haluakaan ymmärtää. Tästä sitten on turha vääntää enempää. Argumentointina tuo "onko kaikki muukin yhteiskunnan tarjoama apu sairasta" on myös aika syvältä. Jos dissaisin vaikkapa sosiaaliturvan väärinkäyttäjiä, tämä argumentti voitaisiin kai kumota kommentilla "onko kaikki yhteiskunnan tarjoama apu sinusta sairasta".... Pettämätön logiikka ja oiva analogia, eikö totta...

No, en kyllä ymmärräkään. Rivien välistä voin kyllä lukea, että ajattelet minun olevan yhteiskunnan avun väärin käyttäjä. Minä en ole mitään OLETTANUT, kyseinen apu ja ilo tuli täysin yllätyksenä. Sen kyllä oletin että mm. minun sairastumisten takia kortti tuli, mutta tarkempia syitä en tiedä. Enkä kysellyt.
Mikä vika suklaassa ja muussa hyvässä? Ai niin, mutta tämäkin olisi pitänyt lahjoittaa vielä huonompi osaisille..

No ei, se yhteiskunnan avun väärinkäyttäminen ei tässä ollut ollenkaan pointtini enkä sinua sellaisesta syyttänyt tai epäillyt. Pointtini ei myöskään ollut siinä, että suklaassa tai muussa hyvässä olisi sinällään mitään vikaa. Pointti ei myöskään ollut siinä, että kortti olisi mennyt "enemmän tarpeeseen" jonkin vähävaraisemman luona. (Voi olla tottakin tuo "enemmän tarpeeseen" -juttu, mutta se ei nyt ollut jutun idea.) Tän mun jutun pointti ei nyt vaan tainnut sulle avautua, enkä osaa sitä ainakaan näin myöhäiseen kellonaikaan enää selvemmin ilmaista.

Pitääkö toisten ilo ja riemu aina pilata?? Joka ikinen kerta tämänkaltaisiin ketjuihin tulee inisemään joku, jonka mielestä hänellä menee vielä huonommin ja olisi paljon paremmin ansainnut saadun etuuden. Tai tulee vikisemään, että on niitäkin, joilla menee vielä huonommin, että tuo on etuuden väärinkäyttöä tms. :headwall:

Ensinnäkään ap ei ollut itse hakenut kyseistä korttia, vaan heidän perhettään oli neuvolaväki ehdottanut saajaksi. Toisekseen tuo jouluksi tarkoitettu kortti on varmasti ajateltu lapsiperheelle niin, että sillä voisi ostaa myös niitä ekstraherkkuja. Eli niiden ostamista on kyllä hiton naurettavaa kritisoida.

Ap:lle sanoisin, että nauttikaa perheenne parissa hyvällä omatunnolla saamastanne yllätyksestä! :hug:

Meidän perhe sai pari vuotta sitten tuon kortin, mies oli opiskelija, minä kotiäiti, eli tulot oli todella pienet... kyllä tuli niin iloinen mieli ja kyllä sillä rahalla todellakin sai vaikka mitä, kunhan vaan suunnitteli tarkkaan mitä ostaa.. Ja me päätettiin että sitten kun meillä on varaa niin mekin lahjoitetaan spr:lle rahaa jotta mekin voisimme auttaa jotain pienituloista perhettä ja saadaan myös antamisen ilosta hyvä joulumieli.. =)

Alkuperäinen kirjoittaja TUPLAONNI:
Mä sain sellasen viimejouluksi. Tänä vuonna on vielä köyhempää saa nähdä ehdottaako sosiaalityöntekijä meitä, koska ollaan ilmeisesti kylän köyhimpiä, kun oman lapsen vaatteitakin meille tarjoaa. Viimejouluna käytettiin se just jouluna ruokaan.

mut ei sitte kelpaa kuiteska apu sulle?ku kattelee tota otetaan vastaan osiota ni ois jo monta avunantajaa mut ei.

tääl ei oo kukaa halunnu pilata mitää.kysymys oli kortin tarpeellisuudesta,mites muut suomen masentuneet,mix ne ei saa?ja onko masennus sairaus?kohtahan hukutaa masentuneisiin ihmisiin.huh pelottaa,pakko muuttaa hittoon täältä.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo:
tääl ei oo kukaa halunnu pilata mitää.kysymys oli kortin tarpeellisuudesta,mites muut suomen masentuneet,mix ne ei saa?ja onko masennus sairaus?kohtahan hukutaa masentuneisiin ihmisiin.huh pelottaa,pakko muuttaa hittoon täältä.

Muuta vaan, niin tämän maan älykkyysosamäärä nousee.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja utelen:
Onkohan näitä joka neuvolassa.Mistäs ne muuten tietää ketkä on avun tarpeessa.
Me esim.ollaan varmasti perhe et paljon pienemmillä tuloilla ei varmaan muut elele.
ei meillä puutetta ole joten en ole ruikuttanutkaan.osaamma käyttää vähäset roposet viisaasti.mutta kyllä piristäisi joku tollanen kiva ylläri.

En tiedä onko joka neuvolassa. Käsittääkseni jossain päin sossu valitsee saajat. Tästä ei kyllä sikäli kannata kateellinen olla, vaikka tiukkaa tekisi. Meillä rahallisesti ihan ok, 2000 euron netolla 4 henkeä mutta minulla on diagnosoitu vasta masennus ja muutenkin ollut aika rankka syksy. Neuvolassa toki tietävät tästä kun ensimmäisenä siellä asiasta puhuin. Onhan niillä tietoa perheiden elämäntilanteista.

Juupa juu. Mä olen käynyt nyt vuoden juttelemass vakavan masennuksen vuoksi jos vaikka missä. Olen eronnut, yh, 4 lasta. Perhettämme on kohdannut varsin suuret surut ja murheet saati totaalinen taloudellinen katastrofi.
Siltikään en neuvolassa ole puhnut mistään näistä. En koe tarpeekseni siellä valitta, kun saan apua parmmin muualta.
Joten jos neuvola tälläiset avun tarvitsijat valitsee, en saa lasten kanssa mitään, ku kuvittelevat meillä kaiken levan hyvin.
Täällä oli syksyllä se MML:n EU-ruokajakelu. Menin sinne toiveena saada edes jotakin, kaikki oli loppu 3 tunnissa! Jälkeenpäin sain kuulla, että esim naapurin rouva haki sieltä maitojauhetta sisaresa hevosen varsalle..
Siis minä, joka taloudellisesti olen oikeasti todellisessahädässä, hävisin hyväpalkkaisen hevoselle!!
Näissä yhteiskunnan ylimääräisissä avuissa mättää jokin ja tosi pahasti!!
Ok, jso valittaisin ja jokapuolella kohtaloani itkisin, voisin saada palkkoksi 60? lahjakortin kerran vuodessa..
Mutta kestäisikö ylpeyteni, ei ehkä, mutta jos minulla olisi asiat vähänkään paremmin, en ikinä edes haaveilisi moisesta lahjakortista!

Alkuperäinen kirjoittaja Tai sit ei:
Näissä yhteiskunnan ylimääräisissä avuissa mättää jokin ja tosi pahasti!!
Ok, jso valittaisin ja jokapuolella kohtaloani itkisin, voisin saada palkkoksi 60? lahjakortin kerran vuodessa..
Mutta kestäisikö ylpeyteni, ei ehkä, mutta jos minulla olisi asiat vähänkään paremmin, en ikinä edes haaveilisi moisesta lahjakortista!

Vai niin mättää. Tuo on sinun valintasi. Minun valinta oli hakea apua lasten hyvinvoinnin takia, viis minun ylpeydestäni. Ei ole minun vikani että juuri sinä et saa apua. Niele ylpeytesi ja hae apua, lapsetkin kun monesti kärsivät vanhemman masennuksen takia. Täällä sen kortin saa vain kerran joten tuskinpa vain sen takia kannattaa ruveta "kohtaloaan itkemään joka puolelle" niin kuin ilmeisesti kuvittelet minunkin tekevän.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Neuvolasta ovat meitä ehdottaneet saajiksi, tosi kiva juttu :)
Eihän tuolla hirveitä saa, mutta vaikkapa suklaata monta kiloa :D

Voi ei, minua hävettäs jos meitä ois ehotettu moisen avustuksen saajiksi...

Mulle soitettiin ja tarjottiin tota lämiskää, en ottanut, ja olen todella ihmeissään, miksi sitä tyrkytettiin, kai täällä köyhempiäkin on? Vai olenko automaattisesti säälittävä kun olen eronnut?
Käyn töissä, uusi mies käy töissä, näkyvää varallisuuttakin on kertynyt(autoja, hevosia, omakotitalo..)

Alkuperäinen kirjoittaja hävettäs:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Neuvolasta ovat meitä ehdottaneet saajiksi, tosi kiva juttu :)
Eihän tuolla hirveitä saa, mutta vaikkapa suklaata monta kiloa :D

Voi ei, minua hävettäs jos meitä ois ehotettu moisen avustuksen saajiksi...

Miksi hävettäisi?

haisu: Jos neuvolasta eivät tiedä tarpeeksi perheitä jotka tarvitsevat kortin kipeästi niin ehdottavat sitten niille parempiosaisillekin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi kun olisi kiva saada tuollainen raha-apu. Opiskelijaperheenä vain jäädään kaiken avun ulkopuolelle.

Seurakunnalla on jouluateria kaikille vähäosaisille...nissää käy paljon myös opiskelijaperheitä. Ja myös seurakunnat jakaa joitain "joulurahoja"

Niin ja aloittajalle....hyvää ja rauhaisaa joulua =D

Hyvää Joulu ap:lle! Nauti lahjastasi!

Tiedän mitä masentuneen elämä on, onneksi itselläni ei silloin ollut vielä perhettä hoidettavana ja oli mahdollisuus maksaa terapiat. Nyt kaikki kunnossa ja eväät pärjätä tulevaisuudessa terapian ansiosta.

Nykyään kaikkien noita lahjakortteja antavien yhdistysten omat kiertävät soskun kautta, ettei esim. yksi perhe saa kahta lahjakorttia eri tahoilta. Jota on joskus käynyt, kun ovat suoraan menneet. Kriteerit voi olla suurperhe,työttömyys,sairaus,rahaongelmat jne. Yhdistykset voivat ottaa eri vuonna eri kriteerin kohteeksi.

Mikä hitto teitä ap:n arvostelijoita oikein riivaa!? :o Tuskinpa sieltä neuvolasta jaellaan rahaa rikkaille ja hyvin toimeentuleville. Täällä oikein kilpaa kiillotellaan sädekehiä, että "MINÄ en kyllä ottaisi tuollasta vastaan, vaikka tarvetta olisisin. VIELÄ köyhemmille pitäisi antaa, vaikka siis MINÄKIN olen köyhä". Hohhoijaa |O On se niin vaikeeta olla ilonen toisten puolesta ja antaa toisen pitää ilonsa! Tässä on tullut ilmi, että ap on monisairas ja vähävarainen ihminen, vaikka ei sellaiseksi itseään tunnekaan, niin että ihan varmasti on tuollaseen tukeen oikeutettu.

itse olen aikoinaan saanut apua sossusta. Voin maksaa verojakin enemmän jotta terveydenhoito pelaa ja apua tarvitsevat ihmiset saavat esim. näitä lahjakortteja. Koskaan ei tiedä milloin itse on seuraavana avuntarvitsija. Elämä voi romahtaa hetkessä, voi iskeä masennus, perheestä voi joku kuolla tai työ mennä

Yhteistyössä