Koira ärähti ja näykkäisi vauvaa :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja maassa:
Mä olen niin järkyttynyt ettei tosikaan. Meidän ylikiltti lkultsustyttö näykkäisi 9kk vauvaa :(
Tuo koira on antanut lasten köllötellä koira "tyynynä" ja lasten kanssa on aina ollut todella nätisti ja varovainen. Sitten jos ei ole halunnut lasten seuraa, se on varovasti lähtenyt pois. Ikää sillä on 7v.
Tietenkään ei olla annettu lasten kiusata koiraa, aina on kielletty ja otettu pois, jos on kovakouraisesti kohdelleet koiraa.

Äsken koira söi luuta, ja tuo 9kk meni viereen, ja samantien vein lapsen pois, että koira saa rauhassa nauttia herkustaan. Lapsi kuitenkin ehti vähän ajan päästä koiran luo, vaikka itse olin vieressä, olin vain hetkeksi selin. Ja siinä välissä koira ärähti ja näykkäisi vauvaa kädestä. ei kovaa, mutta hampaan jälki jä silti näkyviin.

Ja nyt mä en tiedä mitä tehdä. Toinen puoli minusta sanoo, että koira pois, ja toinen puoli, että koiralle on tehtävä pieni muistutus siitä, mikä on arvojärjestys.

Tuntuu, että mun itseluottamus koiran kanssa mureni täysin, minkä virheen olen tehnyt??? Mitä jos tulee toinen kerta, mitä jos silloin ei olekaan vain näykkäisy?

Olet itse tehnyt suuren virheen antamalla koiralle luun lasten läsnäollessa. Vaikka kuinka kiltti koira olisi saattaa se puolustaa omaa herkkuaan etenkin vauvalta joka konttailee sen tasolla. Jos niitä luita pitää ylipäätään antaa, antakaa iltaisin kun lapset ovat nukkumassa. Nyt rankaisu on sitten myöhäistä ja saatte silmä kovana vahtia ettei tapaus toistu, nimittäin kerran kun sattuu, voi sattua toisenkin kerran.

Ap, onko teillä mitään omaa tilaa koiralle missä se saa rauhassa syödä luita eikä pääse sieltä ihmisten luo? Meillä koira syö eteisessä portin takana luunsa ettei vahinkoja pääse tapahtumaan toisen koiran ja kissojen kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja NaimakasPuuhaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Eläimen kiusaamista, jos viedään luu/ruoka kesken syömisen pois nenän alta! Ketä palvelee eläimen kiusaaminen?

:laugh: :laugh: Sovitaanko että kommentoit vain sellaisiin asioihin joista jotain ymmärrät... :saint:

Peesi! :attn: :laugh: :laugh: :laugh:

No eipä ole tullut mieleeni omien koirien ja kissojen kanssa tuollainen toiminta.

No koiria ja kissoja nyt on muutenkin sopiva verrata toisiinsa. Ihan samanlaisia. Vähän eri laji vaan, mut mitäs pienistä... :saint: [/quote]

Lukutaidossa jotain vikaa? "omien koirien ja kissojen". Eli kumpaakin laijia löytyy tästä talosta. Missä kohtaa vertasin niitä toisiinsa?!

Alkuperäinen kirjoittaja idiootti:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Arvojärjestys selväksi. Koiran pitää aina olla alimmaisena arvojärjestyksessä. Meillä ainakin onnistui parilla välittömällä tilannetta seuranneella kunnon selkäsaunalla, kun alussa ei itse sitä oivaltanut.

Minkäslaisen selkäsaunan oot koiralle antanut?? Pitäskö sullekki antaa selkäsauna, jos et heti osaa jotain asiaa, mikä sulle optetaan!

Naksuttele sinä vain sitä naksutinta ja anna namia kehujen kera...

:laugh: niin just, että toinen ääripää on antaa koiralle selkään ja toinen palkita nameilla lapsen näykkäsystä? Sun mielestä ei oo mitään muita keinoja? Elä pliis hanki koskaan koiraa.

Minulla on ollut koiria yli kolmekymmentä vuotta. Ja ovat osanneet olla kunnolla.

Pelosta raukat ovat varmaan olleet kankeina, jos oot vähän selkäsaunaa antanut niille reppanoille :(

Sinähän sen varmasti parhaiten tiedät. Mutta kuten sanottu, naksuttele sinä vain.

Eläimen kiusaamista, jos viedään luu/ruoka kesken syömisen pois nenän alta! Ketä palvelee eläimen kiusaaminen?

:laugh: :laugh: Sovitaanko että kommentoit vain sellaisiin asioihin joista jotain ymmärrät... :saint:

No eipä ole tullut mieleeni omien koirien ja kissojen kanssa tuollainen toiminta.

No koiria ja kissoja nyt on muutenkin sopiva verrata toisiinsa. Ihan samanlaisia. Vähän eri laji vaan, mut mitäs pienistä... :saint:

Lukutaidossa jotain vikaa? "omien koirien ja kissojen". Eli kumpaakin laijia löytyy tästä talosta. Missä kohtaa vertasin niitä toisiinsa?![/quote]

Kyllä mä lukea osaan, mutta siis miten nää kissat nyt liittyy tähän asiaan? En minäkään marsujani opeta samalla tavalla kuin koiriani, enkä puhu niistä koiran kouluttamisen yhteydessä samassa lauseessa. "Ei tulis mieleenkään kouluttaa omia koiria ja marsuja tolla tavalla." B)

Mä en tajuu, mikä ensisijainen ohje se on mihinkään tilanteeseen ja ongelmaan, että "ongelmanlähde", tässä nyt siis koira, laitetaan heti kilometritehtaalle tehtyään yhden "virheen", joka nyt tässä tapauksessa oli eläimelle luontainen reaktio, kun tullaan kutsumatta saaliin jaolle.

Koira selkeästi VAIN varoitti ja ei välttämättä koskaan tule puremaan lasta. Eihän tämän puremattomuudesta voi tietenkään mennä takuuseen, jos lapsi esim. vaikka mukiloi tai kiskoo koiraa korvista jatkossa jatkuvasti. Mutta nyt oli tämä tilanne ja tällainen saaliin puolustaminen on jatkossa helposti ehkäistävissä. Jos siis kotona halutaan ylipäätään koiran kanssa elellä.

Jotenkin tuntuu, että aina näistä eläimien luontaisistakäytöksistä tehdään niin isoja juttuja (saalistuvietti, laumanjohtajuus, vartiointivietti jne) Periaatteessa tuntuu siltä, että moni meistä oon unohtanut, että koira on eläin eikä mikään puoli-ihminen.

Lapsiperheessä ja etenkin pienten lapsien kanssa, koiraperheessä tulee olla silmät selässäkin ja ennakoida mahdolliset vaaratilanteet, joita eläimen luontainen käytös voi aiheuttaa, mm. saalistusvietti lasten sännätessä juoksuun jne.

Enkä nyt siis aseta koiraa ihmislapsen etusijalle, mutta en myöskään pidä ajatuksesta, että eläin aina olisi ensisijaisesti hävitettävä, jos se varoittaa esim. näykkäisten. Tällöin on puututtava tilanteseen ja jatkossa ennaltaehkäistävä asioiden toistuminen. Raivopäinen päällekäynti ja aggressivisuutta osoittava eläin on sitten ihan eri case.

Arvojärjestys selväksi. Koiran pitää aina olla alimmaisena arvojärjestyksessä. Meillä ainakin onnistui parilla välittömällä tilannetta seuranneella kunnon selkäsaunalla, kun alussa ei itse sitä oivaltanut.

Minkäslaisen selkäsaunan oot koiralle antanut?? Pitäskö sullekki antaa selkäsauna, jos et heti osaa jotain asiaa, mikä sulle optetaan!

:laugh: niin just, että toinen ääripää on antaa koiralle selkään ja toinen palkita nameilla lapsen näykkäsystä? Sun mielestä ei oo mitään muita keinoja? Elä pliis hanki koskaan koiraa.

Minulla on ollut koiria yli kolmekymmentä vuotta. Ja ovat osanneet olla kunnolla.

Pelosta raukat ovat varmaan olleet kankeina, jos oot vähän selkäsaunaa antanut niille reppanoille :(

Sinähän sen varmasti parhaiten tiedät. Mutta kuten sanottu, naksuttele sinä vain.

Minäpäs lähdenkin tästä tosiaan vähän naksuttelemaan, kun tunnut tietävän minun niin tekevän :D Hyvää pääsiäistä! :wave:

No koiria ja kissoja nyt on muutenkin sopiva verrata toisiinsa. Ihan samanlaisia. Vähän eri laji vaan, mut mitäs pienistä... :saint:

Lukutaidossa jotain vikaa? "omien koirien ja kissojen". Eli kumpaakin laijia löytyy tästä talosta. Missä kohtaa vertasin niitä toisiinsa?!

Kyllä mä lukea osaan, mutta siis miten nää kissat nyt liittyy tähän asiaan? En minäkään marsujani opeta samalla tavalla kuin koiriani, enkä puhu niistä koiran kouluttamisen yhteydessä samassa lauseessa. "Ei tulis mieleenkään kouluttaa omia koiria ja marsuja tolla tavalla." B) [/quote]

Että joku voi olla noin lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja maassa:
Mä olen niin järkyttynyt ettei tosikaan. Meidän ylikiltti lkultsustyttö näykkäisi 9kk vauvaa :(
Tuo koira on antanut lasten köllötellä koira "tyynynä" ja lasten kanssa on aina ollut todella nätisti ja varovainen. Sitten jos ei ole halunnut lasten seuraa, se on varovasti lähtenyt pois. Ikää sillä on 7v.
Tietenkään ei olla annettu lasten kiusata koiraa, aina on kielletty ja otettu pois, jos on kovakouraisesti kohdelleet koiraa.

Äsken koira söi luuta, ja tuo 9kk meni viereen, ja samantien vein lapsen pois, että koira saa rauhassa nauttia herkustaan. Lapsi kuitenkin ehti vähän ajan päästä koiran luo, vaikka itse olin vieressä, olin vain hetkeksi selin. Ja siinä välissä koira ärähti ja näykkäisi vauvaa kädestä. ei kovaa, mutta hampaan jälki jä silti näkyviin.

Ja nyt mä en tiedä mitä tehdä. Toinen puoli minusta sanoo, että koira pois, ja toinen puoli, että koiralle on tehtävä pieni muistutus siitä, mikä on arvojärjestys.

Tuntuu, että mun itseluottamus koiran kanssa mureni täysin, minkä virheen olen tehnyt??? Mitä jos tulee toinen kerta, mitä jos silloin ei olekaan vain näykkäisy?

Olet itse tehnyt suuren virheen antamalla koiralle luun lasten läsnäollessa. Vaikka kuinka kiltti koira olisi saattaa se puolustaa omaa herkkuaan etenkin vauvalta joka konttailee sen tasolla. Jos niitä luita pitää ylipäätään antaa, antakaa iltaisin kun lapset ovat nukkumassa. Nyt rankaisu on sitten myöhäistä ja saatte silmä kovana vahtia ettei tapaus toistu, nimittäin kerran kun sattuu, voi sattua toisenkin kerran.

Meidän keskimmäinen koira söi samaa luuta 7kk vauvan kanssa. Ei koskaan ollut vihanen ruuastaan. Että kyllä näittä luottotapauksiakin on. Vauveli repi myös korvista ja huulista koiran kölliessä vieressä. Tuntui että koira vaan nautti kun joku jaksoi nyplätä :)

Joku sanoo, että koiralta pitää pystyä kuka vaan ottamaan luun pois suusta, mutta kysyn vaan miksi. Jos koiralle on annettu luvallisesti syödä luuta, niin kyllä se hieman saa sitä puolustaakin, jos taas koira ottaa ilman lupaa jotain, niin sen tulee se antaa pois kun niin sanotaan.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että lapsien pitää saada tunkea sormensa suurinpiirtein koiran suuhun ja koiran pitää se kestää, tuskin teistä ihmisistäkään kukaan kestäisi sitä, että joku tulee ja tunkee sormet teidän kurkkuun sanomatta mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja omaa tilaa:
Mä en tajuu, mikä ensisijainen ohje se on mihinkään tilanteeseen ja ongelmaan, että "ongelmanlähde", tässä nyt siis koira, laitetaan heti kilometritehtaalle tehtyään yhden "virheen", joka nyt tässä tapauksessa oli eläimelle luontainen reaktio, kun tullaan kutsumatta saaliin jaolle.

Koira selkeästi VAIN varoitti ja ei välttämättä koskaan tule puremaan lasta. Eihän tämän puremattomuudesta voi tietenkään mennä takuuseen, jos lapsi esim. vaikka mukiloi tai kiskoo koiraa korvista jatkossa jatkuvasti. Mutta nyt oli tämä tilanne ja tällainen saaliin puolustaminen on jatkossa helposti ehkäistävissä. Jos siis kotona halutaan ylipäätään koiran kanssa elellä.

Jotenkin tuntuu, että aina näistä eläimien luontaisistakäytöksistä tehdään niin isoja juttuja (saalistuvietti, laumanjohtajuus, vartiointivietti jne) Periaatteessa tuntuu siltä, että moni meistä oon unohtanut, että koira on eläin eikä mikään puoli-ihminen.

Lapsiperheessä ja etenkin pienten lapsien kanssa, koiraperheessä tulee olla silmät selässäkin ja ennakoida mahdolliset vaaratilanteet, joita eläimen luontainen käytös voi aiheuttaa, mm. saalistusvietti lasten sännätessä juoksuun jne.

Enkä nyt siis aseta koiraa ihmislapsen etusijalle, mutta en myöskään pidä ajatuksesta, että eläin aina olisi ensisijaisesti hävitettävä, jos se varoittaa esim. näykkäisten. Tällöin on puututtava tilanteseen ja jatkossa ennaltaehkäistävä asioiden toistuminen. Raivopäinen päällekäynti ja aggressivisuutta osoittava eläin on sitten ihan eri case.

AMEN.

Mä säikähdin, kyllä, edelleen olen säikähtynyt.

Mutta ennen kaikkea haluan toimia oikein. Niinkuin jo aloitusviestissäkin toin ilmi, niin kyllä säikähdyksen keskellä tuli mieleen myös koirasta luopuminen, mutta se ei todellakaan ole ensisijainen vaihtoehto.

Ja kuten sanoin, musta tuntuu, että mun varmuus koiran kanssa katosi. -Toivottavasti vain hetkellisesti.

Nyt kun tässä olen tarkemmin miettinyt, niin meillä on tässä ollut muutoksia elämä tilanteessa, josko koira on stressaantunut? On nimittäin muutenkin viimeisen parin viikon aikana testannut rajojaan. ei siis ole aina totellut ensimmäisestä sanasta, vaan joskus käskyn joutuu toistamaan.

Olis tosiaan voinut jo alkuun laittaa nuokin, mutta en tajunnut.

Itseäni mä tästä syytän, johtajana olen tehnyt jotain väärin, mutta mitä?

Minäpäs lähdenkin tästä tosiaan vähän naksuttelemaan, kun tunnut tietävän minun niin tekevän :D Hyvää pääsiäistä! :wave:
Olemme varmasti molemmat selvänäkijöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja omaa tilaa:
luontainen reaktio, kun tullaan kutsumatta saaliin jaolle.

Noihin ihan vain semmoista kommenttia, että kieliihän se ongelmista jos tuollaista käytöstä ilmenee, koska jos arvojärjestys on kunnossa niin moista ei tapahdu (paitsi jos on jotain seniiliyttä ilmassa, tai muita vanhuuden vaivoja, sairauksia...). Minä ainakin oisin huolissani ja tekisin asiasta helvetin ison numeron, jos tämä tällainen sattuisi meillä. Se olisi mulle ehdoton merkki siitä että koira on laitettava välittömästi takaisin "ruotuun".

En jaksanut lukea koko ketjua, kerron vain omat ajatukseni. En voisi luopua perheenjäsenestä yhden virheen takia. Kaikki teemme välillä virheitä, eikä eläimetkään ole täydellisiä. Ehkä olette antaneet lasten "höykyyttää" koiraa vähän liikaakin, kun se on aina ollut kiltti. Vaikka koira onkin perheenjäsenistä alimpana, täytyy silläkin olla välillä oma rauha. Luulenpa, että koira on itsekin säikähtännyt tapahtumaa. Ja olet näyttänyt sille paikkansa lauman alimpana tapahtuman jälkeen. Jatkossa olisin vain vähän tarkempi, mutta en luopuisi koirasta tämän takia.

Aika yleisestikin koiralle provosoidaan koulutusmielessä sellainen tilanne jossa se todennäköisesti toimii väärin ja väärä käyttäytyminen voidaan heti kitkeä pois. Voihan joku koirista ja niiden kouluttamisesta mitään ymmärtämätön pitää tätä "kiusaamisena".

Et taida ymmärtää jutun juonta, vai?

No kuules. Ihmisellä, jolla on noin ruman ja ylipyylevän näköinen hurtta, niin pitäisin sinun vähän pienempää suuta.

Kyllä mä lukea osaan, mutta siis miten nää kissat nyt liittyy tähän asiaan? En minäkään marsujani opeta samalla tavalla kuin koiriani, enkä puhu niistä koiran kouluttamisen yhteydessä samassa lauseessa. "Ei tulis mieleenkään kouluttaa omia koiria ja marsuja tolla tavalla." B)

Että joku voi olla noin lapsi.
[/quote]

Niin, kun sä huomasit että mä osaan sittenkin lukea, ja että oma argumentaatiosi oli harvinaisen ontuva?
:whistle: B)

Alkuperäinen kirjoittaja luonnevikainen narttu:
Susi- ja villikoiralaumassa lauman alimmallakin on oikeus puolustaa ruokaansa. Johtaja ei siis tuosta vaan kävele ottamaan suupalaa toisen suusta.

Ilmeisesti koira on kuitenkin 7 vuotta ns. tiennyt paikkansa, joten hieman ihmettelen tätä "hyvien vinkkien" tulvaa näyttää koiralle sen paikka. Mun mielestä koira ei ole tehnyt mitään väärin. Tokikaan perheenjäsenten pureskelu ei missään nimessä ole toivottavaa. Seuraavan kerran katsot, että koira saa syödä rauhassa. Löisin vaikka tonnista vetoa, että tämä tilanne on lapsiperheissä 90% se tilanne, kun oma koira puree/näykkää. Se on helposti ehkäistävissä, mutta toki voit koiran kiikuttaa piikillekin.

Ja ihan varmasti ottaa alemman suusta ruoan pois. Ei ota jos ei ole tarvetta, mutta jos alempi unohtaa paikkansa (esim. yrittää väärällä vuorolla syömään tai uhittelee korkeammilleen) niin johtaija näpäyttää salamana takaisin.

No siitähän ei ollut kysymys. Susien toiminnasta laumana ja noin yleensä mulla on sattuneesta syystä rutkasti kokemusta. Lauman arvojärjestyskään ei ole aivan niin mustavalkoista, mitä monet kuvittelevat.

Tällähetkellä meiltä löyty 12 koiraa. Lauman pomo saa takuulla selkäänsä, jos lähtee oman luunsa syötyään ryöstöretkelle.

Oi, ihquu. Olen arvoasteikossa ylempi, olen ihminen, saan siis hakata sinut.
Hakkaatteko lapsennenki, että ne tajuavat että te olette sentään aikuisia? :headwall:

Joku sanoo, että koiralta pitää pystyä kuka vaan ottamaan luun pois suusta, mutta kysyn vaan miksi. Jos koiralle on annettu luvallisesti syödä luuta, niin kyllä se hieman saa sitä puolustaakin, jos taas koira ottaa ilman lupaa jotain, niin sen tulee se antaa pois kun niin sanotaan.

Minä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että lapsien pitää saada tunkea sormensa suurinpiirtein koiran suuhun ja koiran pitää se kestää, tuskin teistä ihmisistäkään kukaan kestäisi sitä, että joku tulee ja tunkee sormet teidän kurkkuun sanomatta mitään.

SIKSI että koiraeläin antaa laumassa itseään ylempänä olevalle ruokansa pois mukisematta jos tämä niin haluaa, TAI ottaa turpaansa ja kovasti ja mahdollisesti lentää helvetin kuuseen koko laumasta :) Koira on edelleenkin KOIRA. Ja se toimii kuten KOIRA toimii, ei niin kuten me ihmiset järkeilemme "etpäs ota multa tätä luuta pois kun kerran oot antanutkin, koska eihän niin saa tehdä, se on epäreilua!".

Oi, ihquu. Olen arvoasteikossa ylempi, olen ihminen, saan siis hakata sinut.
Hakkaatteko lapsennenki, että ne tajuavat että te olette sentään aikuisia? :headwall:

Hyvänen aika sentään, montako ruuvia sinulta puuttuu? Hakkaamisestahan tässä nyt just on kyse ollutkin... :xmas:

Peesi. Ihan selvä omistajan moka (vahdinnan puute), koira toimi niinkuin terve koira toimii. Jos ei sitä ymmärrä niin ei kannata hankkia sekä koiria että lapsia samaan huusholliin.

Yhteistyössä