Kuinka paljon lapsen käytös on vanhemmista kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Olen tässä alkanut pohtia, kun on kuullut näitä lauseita, että "meillä on niin villit lapset" jne, että kuinka paljon lopulta tuo lasten villeys on kiinni siitä, että vanhemmat eivät viitsi komentaa lapsiaan? Ehkä meillä sitten rauhallinen lapsi, mutta myöskin ei-sanan tietää ja sitä tottelee. Ja jotenkin alkanut vain enemmän olla sitä mieltä, että tuo villiys johtuu siitä, että lapsi saa tehdä mitä lystää. Mitä mieltä muut?

mun mielestä lapsen käyttäytyminen on todella pitkälti vanhemmista kiinni. Toki toiset lapset ovat kovapäisempiä, mutta se ei saisi olla syy siihen että heiltä pitää sitten sietää enemmän.

Mulla on rauhallinen ja villi lapsi. Villin kanssa joutuu tekemään paljon enemmän töitä ja se vaatii vanhemmilta paljon enemmän aikaa, opastusta ja kärsivällisyyttä kuin rauhallinen, jotta villikin käyttäytyy asiallisesti. Meillä tällä villillä on ollut oikeastaan vieläkin tiukemmat rajat kuin sillä rauhallisella ihan vaan siksi, että villi keksii villissä päässä kaikkea sellaista, mikä ei rauhalliselle tule edes mieleen.

No en ihan allekirjoita tuota B) Meillä kun sattuu perheessä olemaan se todella rauhallinen ja kiltti tapaus ja sitten myös se todella villi "kauhukakara". Ja Ihan samoilla säännöillä mennään molempien kanssa.

Esikoinen on adhd lapsi ym. En ala erittelemään. Mutta nyt kuopus on rauhalline toisaalta mutta niin jääräpää et vaikka miten komentaa ni tekee kaikki silti siten ku tahtoo:S Välil tuntuu et ei mitään kontrollia saa ennen ku oikeesti hermo menee. Ja siltikään ei auta. Siis kaikki keinot koitettu mut aina sama tulos:S

No villeys ei ole kyllä mun mielestä kasvatuksesta kiinni. Meillä lapsilla on kuri ja säännöt, mutta ovat vilkaita lapsia. Kilttejä, mutta vilkkaita.
Se on luonteesta kiinni. Ja geeneistä. Mun veli on ollut todella vilkas tapaus ja aikuisena ihan kyllä rauhoittunut, kun taas minä itse olen ollut pienempänä rauhallisempi.

Alkuperäinen kirjoittaja zizilisko:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Onko nämä villit tapaukset olleet sitten villejä alle vuoden ikäisestä asti?

On ollut. Muut lapset kun alkoi kävelemään, niin tää juoksi jo 9kk ikäisenä =)

Voi itku.... Siitä tulee sittenkin samanlainen kauhu kuin mitä minä olin :'(

Olen osittain samaa mieltä apn kanssa, mutta muista joillakin lapsilla jokin sairauskin saattaa laukauista villiyden ja "kauhukakara" maisen käytöksen. Ja lapset kasvaa ja kehittyvät ja näin ollen tilanteet muuttuu.
Meiän esikoinen oli aivan kiltti ja rauhallinen tonne n 5v saakka ja sen jälkeen hänen kanssaan ollaan tapeltu ja väännetty joka asiasta, mutta silti perusluonteeltaan on kilitti, ei esim kiusaa muita, hajota tavaroita, tms.

Ja sitten kuopus on aivan toista maata, jo vauvasta asti on ollut kovapäinen, uhmakas ja villi ja toi sairastelu ja vahvat lääkkeet ovat vielä lisänneet kaikkea tätä, joten hänen kanssaan on jokapäiväisiä raivokohtauksia tiedossa niin kauan kuin lääkitystä jatketaan, ja siihen päälle vielä aika voimakas 3v uhmakausi!!!!

Joten ei kaikki ole vanhemmista kiinni =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja näin on:
lapsen käytös on TÄYSIN vanhemmista ja kasvatuksesta kiinni.

Asia on justiinsa näin.

NO EI TODELLAKAAN OLE NIIN!!!!

lapsen käyttäytyminen ja luonteen rauhallisuus/villeys ovat kaksi eri asiaa. myös ns villin lapsen tulee osata käyttäytyä asiallisesti. jos ei osaa, on vika aina vanhemmissa.

Aivan juu. Lapsellahan ei ole omaa luontoaan.
Jos on liian hiljainen, niin vanhempien syy. Jos on arka lapsi, vanhempien syy. Jos on utelias lapsi, vanhempien syy. Jos on vilkas niin vanhempien syy.
HALOO, ONKO KETÄÄN KOTONA????

Kasvatuksella on lähinnä tarkoitus että lapsi tietää mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja kun sanotaan ei se on ei. MUtta jos lapsi on vilkas, se on vilkas.
Silloin jos lapsi ei tottele, voi vanhemmat miettiä omia keinoja siihen, mutta vilkkautta ei lapsesta saa väkisin pois!!!! |O

Jos on liian hiljainen, niin vanhempien syy. Jos on arka lapsi, vanhempien syy. Jos on utelias lapsi, vanhempien syy. Jos on vilkas niin vanhempien syy.

Kasvatuksella on lähinnä tarkoitus että lapsi tietää mitä saa tehdä ja mitä ei. Ja kun sanotaan ei se on ei. MUtta jos lapsi on vilkas, se on vilkas.
Silloin jos lapsi ei tottele, voi vanhemmat miettiä omia keinoja siihen, mutta vilkkautta ei lapsesta saa väkisin pois!!!! |O

Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:

HALOOTA sinnekkinpäin.Käytös ei ole sama kuin luonne ja persoona.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on:

Asia on justiinsa näin.

NO EI TODELLAKAAN OLE NIIN!!!!

lapsen käyttäytyminen ja luonteen rauhallisuus/villeys ovat kaksi eri asiaa. myös ns villin lapsen tulee osata käyttäytyä asiallisesti. jos ei osaa, on vika aina vanhemmissa.

Meinaatteko sitten että adhd lapsi aina osais nyt lääkitys ja kun tietää mikä on vialla ni osaa silloin suhtautua erilailla mut tosiaan ei se oo vanhempien vika että lapsi on vilkas. Mut edelleenkin ihmisiä on monen moisia ja en rupea koskaan enkä milloinkaan arvostelemaan muita ihmisiä missään suhteessa! Varsinkaan kun en niistä täällä lukemaani enempää tiedä!

No voisin kuvitella, että ihan yhtä hyvin mun omat ajatukset olis samansuuntaiset kuin ap:lla, jos tuo esikoinen olisi jäänyt ainoaksi lapseksi. Ja oikeastaan mulle on aivan sama, jos joku näin ajattelee =) Parhaani olen tehnyt ja teen jatkossakin. Ehkä olen sitten ollut huono äiti tai sitten en. B)

Alkuperäinen kirjoittaja tarkenna lukua:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:

HALOOTA sinnekkinpäin.Käytös ei ole sama kuin luonne ja persoona.

No niin. Aivan. Käytös on se esim. ettei lapsi usko. MUtta jos on vilkas persoona, niin ei se nyt vanhempien vika per..hana ole!!!!

Kyllä villinkin lapsen pitää totella ja siivota vaikka jälkensä, meillä tyttö illalla kaatoi legonsa lattialle ja potki vielä ympäriinsä, on 2,5v mutta myös keräsi joka ikisen koska tiesi että hänen ne on kerättävä kun kerran levitti.
En tiedä millä tavalla muiden lapset sitten on villejä, mutta meillä on num mielestä ihan kohtuullisen villi ja jääräpää mutta kasvatuksella on sellainen tulos ollut että hänen kanssaan pärjää ja hän tietää rajansa.

Lasten käyttäytyminen toisia ihmisiä kohtaan on minun mielestäni kiinni vanhemmista.. En voi ymmärtää kuinka lasten annetaan päästää suustaan kaiken maailman törkeyksiä toisia kohtaan, annetaan arvostella tms. Luulisi jokaisen vanhemman yrittävän kasvattaa jälkeläisistään suvaitsevaisia ja normaalin kohteliaita, toiset huomioon ottavia yksilöitä.. Miksi näin ei aina ole? Omassa tuttava piirissä jokainen lapsi on oma persoonanasa ja heidät on kasvatettu hyvin, rakastamaan toista..
En vaan kertakaikkiaan jaksa vittua huutelevia penskoja, jotka tekevät tuhojaan, kiusaavat muita vanhempien vain katsellessa vieressä välinpitämättöminä. Kurja juttu..

Yhteistyössä