Kuka rakastaa lapsipuoliaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmittaa, enkö pystykään tähän?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En, enkä edes pidä heistä. No tätähän ei saisi tuntea eikä varsinkaan sanoa. Mut olen todella onnellinen että asuvat todella kaukana ja nyt isommaksi tultuaan eivät enää vieraile meillä. Oli aivan älyttömän raskasta kestää sitä sirkusta kun vierailivat useammin.

Kyllä mun mieheni rakastaa mun lapsiani ihan samanlailla kun meidän yhteistä, ja mä tiedän sen.
Miksi ei vois rakastaa samanlailla?
Kyllä mä rakastaisin adoptiolastakin samanlailla kun niitä mitkä on mahassa myllänneet.
Tosi hassua aina mainita perään et "en tietenkään samanlailla".

Ja aplle, aina se uusioperhe elämä on vaativaa, ja mä luulen et mietit tota nyt ihan liikaa, koittaisit vaan olla ajattelematta ja miettimättä niitä tunteita liikaa että ne tulisi sitten aidosti sieltä, vaikkeivat pakottavaa rakkautta olisikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Miehellä on 18-v. poika edell. liitosta. Välitän pojasta paljonkin, kyllä joo. Kiva nuori ihminen. Mutta en nyt toki osaa samalla lailla rakastaa kuin omaa tytärtä! :heart: Tämä kaikki voi olla henkilökemioistakin kiinni. Oli vaikea sietää ex-miehen pikkupoikaa, joka mätti aamuisin NamiNamia ja iltaisin karkkisäkkejä, ja paperit lens lattialle. Oli vaikea sietää koko tilannetta. :( Exä inhosi minun tytärtä, avoimesti. Joten jos tilanteet etenee tohon suuntaan, ei kannata jatkaa yhdessä....

No mäkin sain teininä uuden isäpuolen eikä meille koskana mitään suurta tunnesidettä ole kehittynyt. Hän aina käyttäytyi meitä kohtaan kivasti ja tykkäsi meidän seurasta, mutta ei yrittänyt lähestyä sen kummemmin. Se toimi oikein hyvin. Nykyään ollaan kavereita ja arvostetaan puolin ja toisin toisiamme. Ei sen isä- tai äitipuolen ja lapsen välille aina edes tarvitse niin syvää sidettä syntyä, kunhan arvostus pysyy ja viihdytään yhdessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ex-yh:
Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Itse katkaisin yhteyden ensimmäisestä avioliitosta syntyneeseen poikaani koska se oli miehelleni niin kovin vaikeata.

SIIS MITÄ? Omaan poikaasi? OOTKO IHAN SEKOPÄÄ?!!! Ikinä ei ole mennyt kukaan äijä lapsen ohitse mulla!

Näitä naisia on. Ystävä äitikin oli sellainen. Ystävää tärkeämpi oli aina se mies.

Siis mä järkytyin tästä oikeasti :(. Laittaisin itkunaaman, jos osaisin. Kyllä pitää olla tunteeton, kylmä ihminen, joka voi omalle lapselleen tehdä tuollaista. Ja sit vielä nimimerkki "kotiäiti". Tajuaako tän kirjoittanut "nainen" edes hävetä?!!!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Melkein viisi vuotta onkin jo vierähtänyt. Aluksi kyllä tykkäsin, mutta nyttemmin huomaan, että en todellakaan odota niitä viikonloppuja, kun lapsipuoli meillä on... Ei hän minusta mitää kuitenkaan huomaa, itselle se vaan on raskasta..

Tässä on kumma juttu, tässä äitipuoli - lapsipuoli -jutussa. KAIKKI odottavat, että se nainen tekee kovasti töitä jotta systeemi lähtisi toiminaan puolison edellisen liiton lasten kanssa. Siis se, joka käärii hihat ja tekee kaikkensa, se on äitipuoli.

Entäs isä?
Ja ennenkaikkea: entäs lasten biologinen äiti, jonka luona lapset asuvat arkensa? MIkä on tämän ihmisen osuus siihen, toimiiko asiat isän luona isän ja äitipuolen kanssa?
Ja lopuksi, vaan ei vähäisimmäksi: mikä on tämän lapsen oma vastuu tai osuus asioissa?

Jos biolog. äiti haukkuu kaiken aikaa paitsi isää, myös isän vaimoa, mitä muuta lapsilta voi odottaakaan kuin huonoa käytöstä äitpuolta kohtaa viikonlopputapaamisilla? Lapset ovat lojaaleja vanhemmilleen ja erotapauksissa lähivanhemmalleen.

Aina sanotaan, että kun aikaa kuluu, tilanteet helpottuvat. Meillä kävi toisin päin. Alku meni hyvin. Lapset olivat kivoja. Sitten alkoi tulla ongelmia ja laste käytös muuttui ikävämmäksi minua ja meidän yhteistä kohtaan.

Nyt on selvinnyt, että syyllinen tähän on ollut koko ajan lasten äiti, se miehen exä.
JA EI: en rikkonut heidän liittoaan. JA EI: en tiennyt mihin ryhdyn, mitä on edessä kun tämän miehen kanssa aloin olemaan. TIESIN, että hänellä on lapsia edell. liitosta, tapaamiset jne mutta en todellakaan tajunnut, millaiseksi ne viikonloput lähtisivät menemään. Omalla toiminnalla ei ollu mitään vaikutusta. Vaikka miten kiva olisin ollut.

Nyt olemme tilanteessa, että välit miehen lapsiin on todella etäiset ja huonot. Eii, en pidä heistä enää. Olen yrittänyt ja tehnyt kovasti töitä ja ymmärtänyt jne, mutta lasten - nuoria teinejä jo - oma käytös minua ja meidän yhteisiä kohtaan muuttui aina vaan pahemmaksi. Minäkin olen ihminen eikä minun tarvite mitä tahansa sietää omassa kodissani, omia lapsiani kohtaan.
Minun ymmärrykseni loppui. Olen sitä mieltä, että Vastuu tästä on näillä lapsilla itseillään myös ja ennenkaikkea heillä itsellään. Asiasta puhuttiin moneen kertaan ja tilanteisiin puututtiinkin, mutta aina oli sama edessä.

Nyt se loppui.

Ei, en rakasta mieheni lapsia.
Miksi minun pitäisi rakastaa toisten lapsia?Rakastan omiani. Rakastan miestäni.
Mieheni lapsilla on myös äiti ja isi ja ko lapset saavat rakkauden omilta vanhemmiltaan.

Rakastatko sinä naapurin tenavia, vaikka he tulevat joka syksy ja syövät teidän marjapensaanne tyhjiksi? Rakastatko sinä naapurin kultamussukoita, jotka tulevat lupaa kysymättä teidän pihallenne leikkimään teidän leluiluillanne vaikka ette ole edes kotona itse?
Tottakai pitää rakastaa, hehän ovat vain lapsia, syyttömiä ja viattomia kaikkeen.

itse jaksoin ja tykkäsin touhuta miehen lapsen kanssa,mutta kun omia syntyi en enää jaksanukkaan,rupesi ahdistamaan viikko ennen lapsen tuloa jo(minä hoidin lapset,myös miehen,mies nukkui päivät=( )loppujen lopuksi ilmoitin että saa hoidella omansa kun lapsi on täällä...

Itse katkaisin yhteyden ensimmäisestä avioliitosta syntyneeseen poikaani koska se oli miehelleni niin kovin vaikeata.

SIIS MITÄ? Omaan poikaasi? OOTKO IHAN SEKOPÄÄ?!!! Ikinä ei ole mennyt kukaan äijä lapsen ohitse mulla!

Näitä naisia on. Ystävä äitikin oli sellainen. Ystävää tärkeämpi oli aina se mies.

Siis mä järkytyin tästä oikeasti :(. Laittaisin itkunaaman, jos osaisin. Kyllä pitää olla tunteeton, kylmä ihminen, joka voi omalle lapselleen tehdä tuollaista. Ja sit vielä nimimerkki "kotiäiti". Tajuaako tän kirjoittanut "nainen" edes hävetä?!!!

Meillä miehen lapsi asuu miellä, muutti meille. Huoltajuusriita, jonka tuloksena lapsi sitten jäi meille asumaan.

Lapsen äiti ei suostu tapaamaan lastaan.

Äiti taisteli ja riiteli lasta luokseen takaisin asumaan, oikeus päätti että lapsi asuu isällä ja nyt äiti ei sitten suostu tapaamaan lastaan. Ollenkaan. Lapsi kyllä haluaisi.

Niin olen kotiäiti koska uuden mieheni kanssa lapsi.Edellisen avioliiton lapsellani uudet vanhemmat adoptiovanhemmat eikä adoptio johtunut nykyisestä miehestäni,koska olen ainoa elossa oleva biologinen vanhempi niin yritin pitää yhteyttä mutta kun nykyinen mieheni ei hänestä pidä niin ei voi mitään.

Miehellä on 18-v. poika edell. liitosta. Välitän pojasta paljonkin, kyllä joo. Kiva nuori ihminen. Mutta en nyt toki osaa samalla lailla rakastaa kuin omaa tytärtä! :heart: Tämä kaikki voi olla henkilökemioistakin kiinni. Oli vaikea sietää ex-miehen pikkupoikaa, joka mätti aamuisin NamiNamia ja iltaisin karkkisäkkejä, ja paperit lens lattialle. Oli vaikea sietää koko tilannetta. :( Exä inhosi minun tytärtä, avoimesti. Joten jos tilanteet etenee tohon suuntaan, ei kannata jatkaa yhdessä....

No mäkin sain teininä uuden isäpuolen eikä meille koskana mitään suurta tunnesidettä ole kehittynyt. Hän aina käyttäytyi meitä kohtaan kivasti ja tykkäsi meidän seurasta, mutta ei yrittänyt lähestyä sen kummemmin. Se toimi oikein hyvin. Nykyään ollaan kavereita ja arvostetaan puolin ja toisin toisiamme. Ei sen isä- tai äitipuolen ja lapsen välille aina edes tarvitse niin syvää sidettä syntyä, kunhan arvostus pysyy ja viihdytään yhdessä.

No, toikin on totta. Nyt olen naimisissa miehen kanssa, joka on suurin piirtein tuollainen. Ottaa tytön hyvin huomioon, ja tyttö kulkee joka paikassa mukana. Hänen poikansakin kulkis, jos haluaisi, mutta eihän 18-vee enää välitä kalkkisten seurasta :).

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Melkein viisi vuotta onkin jo vierähtänyt. Aluksi kyllä tykkäsin, mutta nyttemmin huomaan, että en todellakaan odota niitä viikonloppuja, kun lapsipuoli meillä on... Ei hän minusta mitää kuitenkaan huomaa, itselle se vaan on raskasta..

Ei vaistoo. Olen lastensuojelussa töissä, ja vaikken pidä kaikista asiakkaistani, voin vannoa, että osaan käyttäytyä niin, ettei niistä yksikään vaistoa inhoani.

Alkuperäinen kirjoittaja huokaus :

Meillä miehen lapsi asuu miellä, muutti meille. Huoltajuusriita, jonka tuloksena lapsi sitten jäi meille asumaan.

Lapsen äiti ei suostu tapaamaan lastaan.

Äiti taisteli ja riiteli lasta luokseen takaisin asumaan, oikeus päätti että lapsi asuu isällä ja nyt äiti ei sitten suostu tapaamaan lastaan. Ollenkaan. Lapsi kyllä haluaisi.

Voi ei...:( Toivotaan, että äiti vielä tajuaa mitä on tekemässä ja kenelle lapsellisuuksissaan kostaa. Voimia teille jaksaa :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:

Tässä on kumma juttu, tässä äitipuoli - lapsipuoli -jutussa. KAIKKI odottavat, että se nainen tekee kovasti töitä jotta systeemi lähtisi toiminaan puolison edellisen liiton lasten kanssa. Siis se, joka käärii hihat ja tekee kaikkensa, se on äitipuoli.

Entäs isä?
Ja ennenkaikkea: entäs lasten biologinen äiti, jonka luona lapset asuvat arkensa? MIkä on tämän ihmisen osuus siihen, toimiiko asiat isän luona isän ja äitipuolen kanssa?
Ja lopuksi, vaan ei vähäisimmäksi: mikä on tämän lapsen oma vastuu tai osuus asioissa?

Jos biolog. äiti haukkuu kaiken aikaa paitsi isää, myös isän vaimoa, mitä muuta lapsilta voi odottaakaan kuin huonoa käytöstä äitpuolta kohtaa viikonlopputapaamisilla? Lapset ovat lojaaleja vanhemmilleen ja erotapauksissa lähivanhemmalleen.

Aina sanotaan, että kun aikaa kuluu, tilanteet helpottuvat. Meillä kävi toisin päin. Alku meni hyvin. Lapset olivat kivoja. Sitten alkoi tulla ongelmia ja laste käytös muuttui ikävämmäksi minua ja meidän yhteistä kohtaan.

Nyt on selvinnyt, että syyllinen tähän on ollut koko ajan lasten äiti, se miehen exä.
JA EI: en rikkonut heidän liittoaan. JA EI: en tiennyt mihin ryhdyn, mitä on edessä kun tämän miehen kanssa aloin olemaan. TIESIN, että hänellä on lapsia edell. liitosta, tapaamiset jne mutta en todellakaan tajunnut, millaiseksi ne viikonloput lähtisivät menemään. Omalla toiminnalla ei ollu mitään vaikutusta. Vaikka miten kiva olisin ollut.

Nyt olemme tilanteessa, että välit miehen lapsiin on todella etäiset ja huonot. Eii, en pidä heistä enää. Olen yrittänyt ja tehnyt kovasti töitä ja ymmärtänyt jne, mutta lasten - nuoria teinejä jo - oma käytös minua ja meidän yhteisiä kohtaan muuttui aina vaan pahemmaksi. Minäkin olen ihminen eikä minun tarvite mitä tahansa sietää omassa kodissani, omia lapsiani kohtaan.
Minun ymmärrykseni loppui. Olen sitä mieltä, että Vastuu tästä on näillä lapsilla itseillään myös ja ennenkaikkea heillä itsellään. Asiasta puhuttiin moneen kertaan ja tilanteisiin puututtiinkin, mutta aina oli sama edessä.

Nyt se loppui.

Mieheni lapsilla on myös äiti ja isi ja ko lapset saavat rakkauden omilta vanhemmiltaan.

Rakastatko sinä naapurin tenavia, vaikka he tulevat joka syksy ja syövät teidän marjapensaanne tyhjiksi? Rakastatko sinä naapurin kultamussukoita, jotka tulevat lupaa kysymättä teidän pihallenne leikkimään teidän leluiluillanne vaikka ette ole edes kotona itse?
Tottakai pitää rakastaa, hehän ovat vain lapsia, syyttömiä ja viattomia kaikkeen.

Sulla on aika äärimmäinen tilanne ja ymmärrettävästi olet katkera. Mutta puolison lapsethan eivät ole sama juttu kuin naapurin mussukat kuitenkaan. Jos olisivat, et sinäkään olisi noin katkeroitunut tilanteeseen. Sympatiani sulle.

Meillä äidin ja isän uudet kumppanit suhtautui meihin lapsiin aina hienosti, kukaan ei puhunut pahaa toisistaan ja aikuisilla oli oikein hyvät välit. Mun isä ja isäpuoli tulee nykyään oikein tosi hyvin juttuun itse asiassa.

Tilanteita on monia erilaisia.

Kannattaa antaa itselleen aikaa, rakkaus kasvaa hiljalleen. Näe vaivaa tutustuaksesi heihin. Tee kahdenkeskisiä juttuja kunkin lapsen kanssa, keksi joku teidän yhteinen juttu. Ja, ennen kaikkea, yritä aina nähdä heidän hyvät ja rakastettavat puolensa ja ajattele heistä positiivisesti! Se on tärkeää..

Eli taas se vastuu suhteesta laitetaan äitipuolen harteille.
Miksi minä viettäisin vähäisen vapaa-aikani jonkun toisen lapsen kanssa, enkä omani kanssa? Että jos arki päiväkodin ja koulun ja työn jälkeen omien kanssa jää aika niukalle, olisi viikonloput vapaata, ja joka toinen vkl ensin minä siirtyisin miehen lasten kanssa kahden harrastamaan ja sitten mies siirtyisi heidän kanssaan kahden harrastamaan.. entäs omat lapset?

Mutta kaikken oleellisin asia tässä edelleen on se, että vastuu suhteesta on myös lapsilla itseillään mutta myös lasten biolgisella lähivahemmalla!! UNohdatte sen aina.

Toinen oleellinen asia on se, etteivätne lapset tule tapaamaan äitipuolta, eivät he tule tapaamaan isän uutta perhettä. He tulevat tapaamaan isäänsä. He ovat kiinnostuneita vain isistä ja muut ovat esteenä, liikaa, haittona, heistä ei myöskään tarvitse välittää ja heitä voi kohdella miten tahansa.
Näin oli meidän uuseperheessämme. Monta vuotta jaksoin, ja juuri tuota, että olin paljon näiden lasten kanssa yms yms, mutta aina tuli kylmää vettä niskaan ihan näiden lasten itsensä taholta, heidän omalla toiminnallaan.. Sitten totesin että nyt riittää.

Niin olen kotiäiti koska uuden mieheni kanssa lapsi.Edellisen avioliiton lapsellani uudet vanhemmat adoptiovanhemmat eikä adoptio johtunut nykyisestä miehestäni,koska olen ainoa elossa oleva biologinen vanhempi niin yritin pitää yhteyttä mutta kun nykyinen mieheni ei hänestä pidä niin ei voi mitään.

Anteeksi riehumiseni. Mutta minusta sun ei kylläkään pitäisi välittää hevonkukkua nykyisen miehesi mielipiteestä tuossa asiassa. Jonkinlaiset välit lapseen varmaan olisivat paikallaan, vaikka tuo adoptiohomma tietysti muuttaa tilannetta. Nyt pääasia, että lapsella on koti, jossa on rakkautta.

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Rakastin miehen poikaa niinku omani ja eron jälkeen rakkaus poikaan on säilyny.

Kade olen.. Joskus vaan tuntuu, että lapsipuolen jutut (Joita äiti hänelle syytää minusta) on niin raskasta sulattaa. Ymmärrän toki, ettei ole lapsen vika jos äiti minua mustamaalaa, mutta jotenkin nousen heti takajaloilleni, ja räpätän lapselle vastauksia, joita tulisi sano ennemminkin lapsen äidille. Valheita ja väheksyntää.. minusta, miehestäni ja meidän pienestä vauvasta, millä ihmeen oikeudella? Sillä, että hänen elämänsä ei mennytkään niin hyvin kuin exänsä? Huomasi tehneensä suuren virheen kun erosi miehestäni.. Tekis mieli savustaa miehen exä ja tämän samanalainen tyttärensä huitsin sinne...

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Rakastin miehen poikaa niinku omani ja eron jälkeen rakkaus poikaan on säilyny.

Kade olen.. Joskus vaan tuntuu, että lapsipuolen jutut (Joita äiti hänelle syytää minusta) on niin raskasta sulattaa. Ymmärrän toki, ettei ole lapsen vika jos äiti minua mustamaalaa, mutta jotenkin nousen heti takajaloilleni, ja räpätän lapselle vastauksia, joita tulisi sano ennemminkin lapsen äidille. Valheita ja väheksyntää.. minusta, miehestäni ja meidän pienestä vauvasta, millä ihmeen oikeudella? Sillä, että hänen elämänsä ei mennytkään niin hyvin kuin exänsä? Huomasi tehneensä suuren virheen kun erosi miehestäni.. Tekis mieli savustaa miehen exä ja tämän samanalainen tyttärensä huitsin sinne...

Eli et itsekkään ole sen parempi kun lapsen äiti,vaan vajoat yhtä alas :) Ota oikeasti aikuisena yhteys äitiin ja puhu sille

Alkuperäinen kirjoittaja kohtalotoveri:

Entäs isä?

Nyt se loppui.

Sulla on aika äärimmäinen tilanne ja ymmärrettävästi olet katkera. Mutta puolison lapsethan eivät ole sama juttu kuin naapurin mussukat kuitenkaan. Jos olisivat, et sinäkään olisi noin katkeroitunut tilanteeseen. Sympatiani sulle.

Meillä äidin ja isän uudet kumppanit suhtautui meihin lapsiin aina hienosti, kukaan ei puhunut pahaa toisistaan ja aikuisilla oli oikein hyvät välit. Mun isä ja isäpuoli tulee nykyään oikein tosi hyvin juttuun itse asiassa.

Tilanteita on monia erilaisia.
a

Älä lue sellaista mitä ei ole kirjoitettu.
En ole katkera. Mutta en myöskään rakasta enkä enää edes piittaa miehen edell. liiton lapsista.

Tottakai tilanne olisi erilainen, jos kyseessä olisi naapurin mussukkaiset!! Voisin sanoa, että nyt loppu, meille ette enää tule.
Kun kertoisin sukulaisille syyn, se ymmärrettäisi.

Nyt tilanne on se, että minusta tehdään ilkeää ihmistä, ja katkeraa, kun sanon, että peli ei vetele, näin ei voi jatkua, tämä toiminta on loputtava ja piste.
Nyt MINUN pitää vaan yrittää ja ymmärtää.

Vastuu tilanteista ja tilanteesta on lapsilla itselläänkin ja ennenkaikkea heidän äidillään joka on lähivanhempi.

Kenenkään ei tarvitse älyttömiä sietää omassa kodissaan. Olkoon se "älyttömyyden" lähde kuka tahansa.

kait se riippuu siitä iästä jolloin perhe kasaantuu, siis minkä ikäisiä lapset ovat... pienet lapset sopeutuu helpommin, ja onhan se nyt ihan eriasia olla 1-3v kanssa kuin 9-11v kanssa.. pienet lapset mukautuvat siihen elämään, ovat vilpittömiä tunteissaan ja se "rakastuminen" tapahtuu siinä kun lapsi kasvaa... mutta onhan se nyt vaikea alkaa rakastamaan esiteiniä joka tasitelee kaikessa vastaan... kun omilla vanhemmillakin on se rakkaus heitä kohtaan koetuksella... niin vaikea se on uuden ihmisen saada sellaista tunnesidettä luotua että kestäisi murkku kiukuttelut...
tai siis näin ajattelisin... samaten kun lapset on isoja on todennäköisempää juurikin sellainen välittävä kaverisuhde isä/äitipuolen ja lasten välillä... eikä siinä ole mitään vikaa :) näin on meilläkin käynyt oman perheen kanssa.. eli aäidin mies on ihan jees, mutta koska olin 18 kun he muuttivat yhteen ja samalla mut nakattiin pihalle niin eipä tullut sitä yhdessä asumista tai perhe fiilistä... :)

Yhteistyössä