Kun loptetit imetyksen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ninaTT
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei sieltä mitään enää tullut niin miksi antaa sen vauvan raivota rinnalla. Hulluksihan se tuli kun ei saanut sieltä mitään. Kun lopetin yrittämästä niin kertaakaan ei pusero kastunut maidosta eli siellä ei todellakaan ollut enää mitään.

Mä lopetin ensimmäisen imetyksen lapsen ollessa 10kk ja toisen kun lapsi oli 9kk. Molemmilla kerroilla johtui siitä että lapsi ei vaan halunnut. Pari viikkoa tarjosin mutta ei enää kelvannut "leikki" vaan rinnalla ja naureskeli :) Maitoa olisi kyllä riittänyt, mutta en pitänyt sitä imetystä enää ton ikäselle niin tärkeänä että olisin kauheasti enää tuputtanut.

Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
aloin antaa esikoselle kiinteitä 6kk ikäsenä, kun ne alko maistumaan niin ei jaksanut enää keskittyä niin paljoo tissittelyyn, sai pumpattua maitoa nokkamukista ruuan kanssa.aamuisin ja ennen unia söi tissiä kunnes 10kk ikäisenä tissi ei enää vaan kelvannut.aamulla otti muutaman imaisun ja kun päivällä koitin tarjota ei enää kelvannut.Koitin kyllä vielä muutamaan otteeseen tarjota tissiä kun olisin itse vielä halunnut imettää sinne 1v asti mutta eipä poika huolinut...

nyt kuopus 5kk ja alkaa pian maisteleen kiinteitä, saa nähä kuin sen imetyksen kanssa käy..

Etene lapsentahtisella sormiruokailulla ja älä tarjoa nokkamukia ennen 1v synttäreitä niin saattaa onnistua helpommin. Meillä ei tissittely ole vielä olennaisesti vähentynyt vaikka tyttö aloitti 5½kk ikäisenä kiinteät. Palasi täysimetyksellekin pariksi päiväksi kun tuli pöpö nenää tukkimaan ja kurkkua kipeyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja pieniJahentoOte:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja se toinen täti:
Lopetin koska mun mölöni ei pitänyt enää pojan nälkää.

Eikö sillon yleensä anneta kiinteitä jos ei maito riitä?

Mutta siis milloin päätit ja miksi, että nyt en edes tarjoa tissiä tuolle? Olishan se voinu tissin lisäksi syödä vaikka mitä.

jos maito ei riitä ja lapsi vaikka kuukauden ikäinen, annatko kiinteitä?

Noku maito mitä useimmiten riittää. Käsitin siis tuon toisen tädin vastauksen tarkoittamaan sitä, että maito ei enää pitänyt nälkää - ei sitä, että maito olisi häneltä loppunut.

niin, ja kysyit että eikö anneta kiinteitä jos ei maito RIITÄ? =) täällä loppu imetys 2kk:n iässä kun ei vauva enää huolinut rintaa, enkä suoraan sanottuna jaksanut häntä tissillä huudattaa..

Niin; kun maito ei enää riitä pitämään nälkää loitolla. Siis kun lapsi alkaa syömään kiinteitä. En tarkoittanu sitä, että jos äidillä ei ole tarpeeksi maitoa, vaa sitä, kun mikään määrä maitoa ei enää riitä.

Kun mulla tulee mieleen... Mikset kokeillut uudestaan vaikkapa viikon päästä? Mä nyt pohdin ihan omiani, ei tartte vastata jos ei jaksa :) Yritän nyt vaa asettua toisen asemaan. Jos jostaki syystä tyttö ei tissiä kelpuuttais just sinä päivänä, niin mikä estää kokeilemasta huomenna? Tai viikon päästä? Milloin äiti tekee sen päätöksen, että nyt ei enää koskaan...?

Mutta siis milloin päätit ja miksi, että nyt en edes tarjoa tissiä tuolle? Olishan se voinu tissin lisäksi syödä vaikka mitä.

Noku maito mitä useimmiten riittää. Käsitin siis tuon toisen tädin vastauksen tarkoittamaan sitä, että maito ei enää pitänyt nälkää - ei sitä, että maito olisi häneltä loppunut.

niin, ja kysyit että eikö anneta kiinteitä jos ei maito RIITÄ? =) täällä loppu imetys 2kk:n iässä kun ei vauva enää huolinut rintaa, enkä suoraan sanottuna jaksanut häntä tissillä huudattaa..

Niin; kun maito ei enää riitä pitämään nälkää loitolla. Siis kun lapsi alkaa syömään kiinteitä. En tarkoittanu sitä, että jos äidillä ei ole tarpeeksi maitoa, vaa sitä, kun mikään määrä maitoa ei enää riitä.

Kun mulla tulee mieleen... Mikset kokeillut uudestaan vaikkapa viikon päästä? Mä nyt pohdin ihan omiani, ei tartte vastata jos ei jaksa :) Yritän nyt vaa asettua toisen asemaan. Jos jostaki syystä tyttö ei tissiä kelpuuttais just sinä päivänä, niin mikä estää kokeilemasta huomenna? Tai viikon päästä? Milloin äiti tekee sen päätöksen, että nyt ei enää koskaan...?

yritinköhän noin pari viikkoa sitä tissiä antaa vielä raivareiden jälkeen. Elikkäs lapsi söi normaalisti siis tissiä päivällä, sain osittain myös pulloa kun ei enää tullut maitoa riittävästi (jäi nälkä lapselle tissin jälkeen) yksi ei niin kaunis päivä pojalle tuli nälkä, tarjosin tissiä ja aloitti itkemisen ja ärhenteli tissillä. (oli kovin levoton) annoin pulloa ja pullo kelpasi. mulle tuli tosi riittämätön olo, "en kelpaa omalle lapselleni äitinä, mikä vikana?". yritin tarjota tissiä ensin, jouduin antamaan pulloa kun ei yksinkertaisesti vain syönyt. Yösyötöt jatkuivat, mutta heräili usein yöllä syömään sillä nukahti aina kesken syötön tissille. Yksi yö poika ei ottanut enää ollenkaan tissiä, ja söi vaan pulloa. silloin nukkui pitempiä pätkiä kun pullo piti kylläisempänä. niinpä jäi siis tissi pois. harmitti aluksi, mutta olen tottunut jo

yritinköhän noin pari viikkoa sitä tissiä antaa vielä raivareiden jälkeen. Elikkäs lapsi söi normaalisti siis tissiä päivällä, sain osittain myös pulloa kun ei enää tullut maitoa riittävästi (jäi nälkä lapselle tissin jälkeen) yksi ei niin kaunis päivä pojalle tuli nälkä, tarjosin tissiä ja aloitti itkemisen ja ärhenteli tissillä. (oli kovin levoton) annoin pulloa ja pullo kelpasi. mulle tuli tosi riittämätön olo, "en kelpaa omalle lapselleni äitinä, mikä vikana?". yritin tarjota tissiä ensin, jouduin antamaan pulloa kun ei yksinkertaisesti vain syönyt. Yösyötöt jatkuivat, mutta heräili usein yöllä syömään sillä nukahti aina kesken syötön tissille. Yksi yö poika ei ottanut enää ollenkaan tissiä, ja söi vaan pulloa. silloin nukkui pitempiä pätkiä kun pullo piti kylläisempänä. niinpä jäi siis tissi pois. harmitti aluksi, mutta olen tottunut jo

Ok! Näin tätä ihmettelen vain. Asiasta ei kovinkaan usein puhuta, imetys lopetetaan mutta miten ja milloin, sitä olen miettinyt. Mä olen totaalikieltäytyjä pulloista ja tuteista, kun ensinnäkään ei ole tarvinnut, ja toiseks, pelkäisin sitä, että pullo kelpais paremmin jostain syystä ja vaikeuttaisi imetystä.

meillä siis poika ei pulloa huolinut, siksi annoin nokkamukista kun tuntu että jotain olis saatava sen ruuan kanssa.nyt aattelinkin kokeilla vaan antaa tissiä ennen ja jälkeen ruuan.
mutta siis kun olin pari kertaa kokeillut antaa tissiä eikä se sitä huolinut niin taisin vaan sitten aatella että antaa olla sitten..että kai siinä jonkin päätöksen sit tein.Voi olla että se olis sitä huolinut kun olis vaan sinnikkäästi jatkanut mutta kun muutenkin olin aatellut että vähennän imetystä 1v ja sillon poika oli jo 10kk...

Ok! Näin tätä ihmettelen vain. Asiasta ei kovinkaan usein puhuta, imetys lopetetaan mutta miten ja milloin, sitä olen miettinyt. Mä olen totaalikieltäytyjä pulloista ja tuteista, kun ensinnäkään ei ole tarvinnut, ja toiseks, pelkäisin sitä, että pullo kelpais paremmin jostain syystä ja vaikeuttaisi imetystä.

nii-i, pullohan sitä sitten vaikeuttikin. perhanan tuttipullot mutta ei voinut lasta nälkäänkään jättää kun ei tissi jättänyt kylläiseksi. MUTTA, jos joskus toisen saan (lapsen), tiedän yrittää kauemmin sitä tissiä antaa ennenkuin pulloa annan. meinaa tuossavaiheessa en tiennyt että se lisääntyy vaan se maito kun imettää ja imettää.. tietämätön kun olin..

Päätöksen tein siinä vaiheessa, kun imetysdietistä huolimatta poika oireili ja koko perheen jaksaminen oli lopussa. Poika oli perustyytymätön ja nukku levottomasti... Ite heräilin pahimmillaan 5 min välein pojan ääntelyyn yöllä, kun tuskaili allergiansa takia. Ajattelin ensin imettäväni sunnuntaina yötä vasten vipon kerran, mut se tuntu vaikeelta... Söin sit dietattavaa ruokaa tarkotuksella ja niin jo tapahtunut imetyskerta jäi viimeseks. Ois tuntunu kauheelta imettää tietäen, että ei ikinä enää tätä lasta. Siinä vaiheessa poika oli jo totutettu juomaan nokkapullosta erikoiskorviketta... Täytyihän sen sopivuuskin saada testattua ennen rinnasta vierotusta.

Mä lopetin kun imetysdietistä huolimatta vauvan iho ei parantunut ja oma paino oli laskenut jo reilusti alipainoisen puolelle. Vauva oli sillon 6kk ja voin sanoa että oli helpotus lopettaa. Vauva alkoi voimaan selvästi paremmin samoin itsekin kun sain syödä taas normaalisti. Vauva söi heti reippaasti pullosta ja onneksi ensimmäinen apteekin korvike mitä kokeiltiin sopi. Samoin oli ihanaa nähdä miten mun mies nautti siitä että sai myös osallistua lapsensa ruokkimiseen :heart: Hän tunnustikin, että oli salaa tyytyväinen että lopetin imettämisen kun koki ettei ole mun kanssa tasavertainen :/ Onhan se tärkeää, että isäkin saa ravita lastaan eikä niin että se on vain äidin yksinoikeus :)

Johonkin toiseen olen joskus jo vastannut.. mutta siis,poika alkoi 7kk iässä hylkimään rintaa.. lopulta kelpas enää aamulla. Sitten päälle 8kk iässä puri pari kertaa kovaa neljällä hampaallaan,sen jälkeen pelkäsin imetystä niin paljon että en pahemmin uskaltanut tarjota edes. Ja tämäntakia maidontulo väheni entisestään,eikä enää kelvannut aamullakaan vaan puri silloinkin.
Silloin päätin että nyt loppui. Pojalla siis ikää silloin 8kk ja viikon päälle.

Ja minä täysimetin poikaa 5kk ja pulloa ei saanut ikinä,vasta kun imetys loppui. Eli ei siis voinut mistään sellaisesta johtua tuo vierottuminen.

Esikoisen ja kuopuksen kohdalla imetys loppui hiljalleen 1-v päivän jälkeen, kun alkoivat saada lehmänmaitoa aterioilla nokkamukista. OLin jo pitkään imettänyt aina ruuan päälle ja sitä mukaa kun mikimaidonmäärä/ateria lisääntyi, niin imetykset alkoivat jäädä pois yksitellen. Esikoinen jätti viimeiseksi pois aamuimetyksen 1v3kk iässä ja kuopus puolestaan iltaimetyksen n. 1v5kk iässä. Kakkosen kohdalla aloin lopetella imetystä samalla systeemillä, mutta se loppui lopulta kertarysäyksellä 1v4kk iässä kun taapero sai allergisen reaktion jostain syömästämme ruuasta. Kakkonen oli koko vauva-ajan allerginen vähän kaikelle mahdolliselle ja purin imetysdiettiä sitä mukaa, kun tytölle löytyi sopivaa syötävää. Sattui pieni virhearvio ilmeisesti.

Esikoisen kohdalla mä lopetin liian aikaisin. Harmittaa jälkeenpäin. Olin joutumassa isoon leikkaukseen ja LUULIN, että imetys on pakko lopettaa, neuvolassa ja sairaalassa siihen malliin puhuttiin, että siirretään leikkausta kunnes et enää imetä ja että sitten pitää lopettaa kun joutuu nukutukseen ja vahvalle kipulääkitykselle ja olemaan monta yötä sairaalassa ja saikulle jne. Nyt tällä tiedolla olisin siirtänyt leikkausta vielä muutaman kuukauden tai imettänyt leikkauksen yli - vaikka harvemminkin ja vähemmänkin. Poika oli siis 8 kk ja mulla oli leikkauspäivä tiedossa ja siihen tähtäsin lopetuksen, vähitellen vähentäen ja viikkoa ennen sairaalaanmenoa sitten kokonaan. Ihan kivuttomasti meni pojan puolelta.

Kakkosen kanssa lopettelin kun neiti oli 1v4kk, muuton yhteydessä. Eli tehtiin muuttoa niin että lapset oli 2 yötä mummolassa ja me miehen ja muuttoapujen kanssa roudattiin kamoja ja laiteltiin paikkoja ja sitten se vaan siinä yhteydessä jäi. Kertaakaan tyttö ei sen jälkeen ole tissiä haikaillut ja imetys oli siinä vaiheessa vain 2 x vrk eli aamuin ja illoin pikaimaisut, että maidontulo oli jo aika maltillista ja yhtään ei pakannut rintoja lopettaminen. Tästä jäi hyvä mieli, sain imettää mielestäni riittävän pitkään ja vieroittaminen oli tosi kivutonta lapselle ja itse olin sekä henkisesti että fyysisesti valmis lopettamaan.

Lopetin esikoisen imetyksen kun tyttö oli 1v7kk. Pikkuhiljaa imetyskerrat vähenivät tytön opittua näppärästi juomaan mukista aterioiden yhteydessä ja kun hän ei enää rintaa niin usein kaivannut, maidontulo väheni pikkuhiljaa. Lopulta imetin enää iltaisin ennen nukkumaanmenoa ja alkoi vaikuttaa siltä, ettei tyttö sitäkään maitoannosta enää juuri kaivannut ja sylittely riitti rauhoittumiseen. Yhtenä iltana sitten jätin antamatta tissiä eikä tyttö sitä paria kertaa enempää kysellyt.

Mulla oli lopettamisessa myös oma motiivi, nimittäin toive uudesta raskaudesta. Mä olen ilmeisesti niitä joiden kohdalla vähäinenkin imetys on tosi tehokas ehkäisy :)

tyttö oli 1v2kk kun imetyksen lopetin kokonaan - kovempi paikka oli äitille ku tytölle :) Korviketta ei koskaan saanut, ei myöskään pulloa. Silti ei mitään ongelmia lopetuksessa. Ja lopetin siksi että päätin vaan että nyt riittää lehmänä olo - siis silkasta itsekyydestä.

Meillä lapsi vain yhtäkkiä päätti ettei enää rintaa huoli. Muutaman kerran yritin tarjota mutta lapsi vain katsoi ihmeissään ja nauroi sen näköisenä että älä luule että tuota enää huolin. Ikää oli 8kk. Ja saman teki myös ystäväni vauva ihan saman ikäisenä.

en jaksa lukea muiden vastauksia, mutta tässä mun tuntemukset: helpotus. sama kaikkien kolmen kohdalla. esikoista imetin 11 kk, kakkosta 7 kk (vikat 3 kk tiukahkolla imetysdietillä), kolmosta vain 3,5 kk. Mä en sii spidä imetyksestä, mulla on kahledittu olo, rinnat valuu sopimattomissa paikoissa ja se vaan on henkisesti tuskasta. varsinaisia oikeita ongelmia (imuote, maidon riittävyys, rintatulehdus) ei ole koskaan ollut.
vauvan puolesta ei ole koskaan säälittänyt imetyksen lopettaminen, kakkonen ja kolmonen saivat alusta saakka maitonsa myös pullosta (enimmäkseen pullosta), ja itseasiassa mun mielestä pieneenkin vauvaam saa ihanan katseyhteyden pullosta ruokittaessa. en osaa siis keksiä meidän kohdalla mitään negatiivisia tuntemuksia liittyen imetyksen lopetukseen, uskon että meidän kohdalla mun hyvä olo (päätöksestä lopettaa imetys) on siirtynyt myös vauvaan :-)

Ekan kanssa imetys loppui pikkuhiljaa, sitten vain eräänä päivänä huomasin, etten ole imettänyt ollenkaan ja lopetin siihen. Poika oli vajaa 8 kk
Toisen kanssa päätöksen lopettamisesta tein, kun raskaustesti näytti positiivista. Poika oli 1v8kk

Mä lopetin viikko sitten. Olisin halunnut lopettaa lapsen tahtisesti, mut sain sellaista lääkettä et sen aikana ei saa imettää. Mulle se oli jostain syystä iso asia. Vaikka lapsi onkin jo 2v2kk, koin pettäväni hänet kun "kuin seinään" lopetan imetyksen. Kyllä mulla itku pääsi kun isä vei taaperoa nukkumaan ja toinen huutaa "tissi, tis-sii" kurkottaen mua kohti :'(

Kaikesta akrobatiasta huolimatta vauva ei enää suostunut syömään kuin oikeasta tissistä, vaikka vasemmastakin olis kyllä maitoa tullut. Ja pian kävi sitten niin, ettei suostunut enää ottamaan sitä oikeaakaan. Ja kun me molemmat sitä tilannetta oltiin tarpeeksi stressattu, niin jätin tissin kokonaan pois. Vauva oli silloin 5kk.

Imetin tosi pitkään. Lopetin, kun olin jo pitkään tuskaillut imetyksen epämiellyttävyyttä ja tyttökin oli jo enemmän, kuin valmis tavan maitoon ja ennen kaikkea pois tissiltä. Tiesin tarkan päivän milloin lopetan ja olin helpottunut ja iloinen tietoisena, että tänään on se viimeinen päivä. Vetäsin sinapit tissiin ja avot. Pitkään tuo jääräpäinen kiukkupussi huusi perään (ja pyytää edelleen, mikä on uskomatonta, sillä lopetuksesta on jo piiitkä aika).

Esikoinen oli 10kk kun päätin että saa riittää. Odotin jo kuopusta rv19 ja olo alkoi olemaan heikko. En myöskään halunnut imettää molempia yhtäaikaa ja siksi halusin vieroittaa esikoisen hyvissäajoin ennen kuopuksen syntymää. Kuukautta aiemmin olin aloitetellut keikkailua yövuorojen merkeissä ja silloin poju sai juoda iltamaitonsa isin tarjoamana nokkamukista (ei tuttipulloa enää suostunut ottamaan). Kun tuo "tärkein" imetys oli saatu vieroitettua niin muut jäivät itsestään pois. Tavallaan imetys vain pikkuhiljaa väheni sen kuukauden aikana. Vähän haikea mieli jäi kun jouduin/päätin noin kesken lopettaa. Ei poju kuitenkaan tissin perään huutanut ja maito alkoi kelvata yhtä hyvin mukistakin. Hetken sai korviketta ennen tavalliseen maitoon siirtymistä.

Kuopus taas oli 1v3kk ja hänen kohdallaan imetys loppui omaa tahtiaan. Olin laittanut tavoitteeksi imettää ainakin vuoden ja sitten ennen kahta vuotta lopettaa siinä vaiheessa kun se itsestään niin sujuisi. Tuossa vaiheessa tyttö jo söi ja hyvin, imetykset alkoivat olla vain yhteisiä hetkiämme. Tytön kiinnostus niitä kohtaan väheni ja imetyskerrat harvenivat. Sinä kauniina iltana vaan huomasin etten ollut imettänyt tyttöä koko päivänä ja päätin etten enää itse hänelle sitä tarjoa. Eikä tyttö sitten enää tullutkaan lisää pyytämään joten ihan hyvillä mielin imetys oli osaltamme ohi. =)

Yhteistyössä