Kuuluuko lapsilisät kaikille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="just";23467025]kuitenkin käyt sossun luukulla. valehtelet vaan. ja jos normipalkalla elättää perheen maksaen itse asumisen, ei jää yhtään enempää rahaa käyttöön kuin sossun asiakkaillakaan[/QUOTE]

Ehen, en käy. Tienaan kuussa pyöreästi 2600 €, ja siitä kun maksan asumisen, niin kyllä minulle jää ainakin PALJON enemmän rahaa, kuin sossun asiakkaalle. En tietenkään tarkoita sitä, että sossun luukulla kävijälle pitäisi jäädä sama raha, en alkuunkaan, mutta eikös se 400? euroa ole kuitenkin aika vähän? (En siis tarkalleen tiedä, paljon joku perhe saa sossusta rahaa, mutta eikös se yksineläjä joku tuon 400 saa?) Enkä millään tavalla halua ihmisiä kotona sohvalla makaamiseen kannustaa, mutta ihmetyttää sen, että miksi nämä maahanmuuttajat saa enemmän kuin suomalaiset. Tiedän tämä menee ohi aiheen, mutta niin monia asia liittyy toisiinsa. Ja lisään vettä myllyyn ihmettelemällä, että miksi elaritkin otetaan toimeentulossa huomioon.

Mutta edelleen, jokaisella omat näkemykset asioista ! Itse en enää jaksa asiaa vatvoa, vaan painun pehkuihin, että jaksaa aamulla nousta avaamaan pulju. Ja ihan ensimmäiseen kysymykseen vielä vastaus. Mielestäni lapsilisä kuuluu kaikille, niin suurituloisille, kuin niille sossun luukullakin kävijöille.

Ehen, en käy. Tienaan kuussa pyöreästi 2600 €, ja siitä kun maksan asumisen, niin kyllä minulle jää ainakin PALJON enemmän rahaa, kuin sossun asiakkaalle. En tietenkään tarkoita sitä, että sossun luukulla kävijälle pitäisi jäädä sama raha, en alkuunkaan, mutta eikös se 400? euroa ole kuitenkin aika vähän? (En siis tarkalleen tiedä, paljon joku perhe saa sossusta rahaa, mutta eikös se yksineläjä joku tuon 400 saa?) Enkä millään tavalla halua ihmisiä kotona sohvalla makaamiseen kannustaa, mutta ihmetyttää sen, että miksi nämä maahanmuuttajat saa enemmän kuin suomalaiset. Tiedän tämä menee ohi aiheen, mutta niin monia asia liittyy toisiinsa. Ja lisään vettä myllyyn ihmettelemällä, että miksi elaritkin otetaan toimeentulossa huomioon.

Mutta edelleen, jokaisella omat näkemykset asioista ! Itse en enää jaksa asiaa vatvoa, vaan painun pehkuihin, että jaksaa aamulla nousta avaamaan pulju. Ja ihan ensimmäiseen kysymykseen vielä vastaus. Mielestäni lapsilisä kuuluu kaikille, niin suurituloisille, kuin niille sossun luukullakin kävijöille.

Ensinnäkään maahanmuuttajat ei saa sen enempää kuin suomalaisetkaan. Toisekseen 2600 euroa käteen ei todellakaan ole "normipalkka" koska naisten keskipalkka on muistaakseni jotain 2500 euroa miinus verot. Mitä ihmeen järkeä pieni / keskipalkkaiselle olisi käydä töissä kun sossun elätti saisi enemmän kun lapsilisiä ja elareita ei otettaisi huomioon. Aivan järjetön ajatuskin, onko joku ( muu kuin sossun elätti) oikeasti tuota mieltä? :O

No jos perheellinen tienaa tuon 2600. siitä jää verojen jälkeen ehkä joku 1800? Perheellinen tarvitsee kai kolmion. sen vuokra/laina on ehkä noin 900 euroa. asuminen maksaa enemmän kuin pelkän vuokran /lainan. Kaiken tämän kustantaa sossu ylimääräisenä, siis ne muut asumiskulut (sähkö, vesi, lämmitys, jne).

nyt pitää esim. nelihenkiselle perheelle jäädä vielä asumiskulujen päälle se 400+300 +200+200. Eli heille sossu maksaa saman verran kuin saa perhe, jossa toinen on työssä ja toinen vaikka kotiäiti, opiskelija tai työtön. Usein jopa enemmän, ksoka sossuperhe saa harkinnanvaraisia.

sinkulle tottakai palkka riittää hienosti, mutta lapsi kuluttaa paljon enemmän kuin aikuinen.

[QUOTE="nii";23466560]Mikä on mielipiteesi asiasta? Perustele vielä kantasi.[/QUOTE]

Ei kuulu kenellekään. Sekä lapsilisät että muut sosiaalituet pitäisi korvata kiinteällä perustulolla, samalla kun siirrytään tasaveroitukseen. Nykyiset porrastetut tuet ja progressiivinen verotus on johtanut siihen että työnteko ja uralla eteneminen ei kannta.

Nostamalla progressiivisuutta koko kakku pienenee ja pientuloistenkin elintaso laskee entisestään. Persut ja muut punaisen aatteen kannattajat ei välitä koska heille on itsearvo että kaikki ovat yhtä köyhiä.

Yhteistyössä