Kuuluuko lapsilisät kaikille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "nii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö omia rahojaan saa käyttää tai säästää miten haluaa? Minulla ja miehelläni molemmilla veroprosentti lähes 40. Emmehän maksa sinun lapsilisiäsi???

Saa toki. Tällä hetkellä sitä kaikille lapsiperheille maksetaan ja toki sen silloin saa käyttää miten haluaa. Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseen, toivoisin että verorahani käytettäisiin johonkin muuhun.

joko kaikille tai ei kenellekään. suurituloisilta jos aletaan karsia, niin menot siitä paperinpyörittämisestä paljon suuremmat kuin säästöt ja todennäköisesti lapsilisä vietäisiin vain niiltä tavallisilta työssäkäyviltä. jotka on käyneet jotain muutakin koujlua kuin peruskoulun.

kauanko kukaan jaksaa käydä töissä jos oikeasti vaan maksaa kaiken, nykyisten eläkeläisten eläkkeet, toisten lapsilisät ja päiväkodit, vanhustenhoidot, jne. Muualla kuitenkin koulutetut saavat paljon suurempaa palkkaa kuin suomessa. onko varmaa, että täällä kohta on enää yhtään työssäkäyvää tällä menolla?

[QUOTE="Neith";23466809]hukkaan? isotuloiset perheet ovat ihan yhtä oikeutettuja siihen rahaan kuin ne pienituloisetkin..
mie voisin kyllä kertoa toki oman mielipiteeni siitä mihin kaikeen heitetään hukkaan verorahoja ja mihin ne pitäisi mieluummin käyttää, mutta sillä ei ole merkitystä. lapsilisä on raha joka maksetaan tasapuolisesti kaikille niille perheille joissa lapsia on.
(ja kun sanotaan että isotuloiset ei tarvitse sitä rahaa niin mun mielestä köyhät ei tarvitse niitä lapsia jos eivät itse voi niitä elättää.. mutta onko se sitten joku perustelu jättää maksamatta lapsilisiä tasapuolisesti?)[/QUOTE]

No mutta eikös tässä kysytty mielipiteitä, mie ajattelen tästä asiasta erilailla.

[quote="vieras";23466816]älä jauha paskaa. Ihan samalla tavalla ne lapsilisät heillekin maksetaan. Totta kai toimeentulotuessa huomioidaan kaikki tulot.[/quote]

iso peesi!!!

Naurettavaa on mun mielestäni saada jotain toimeentulotukea! Itse en ikinä nöyrtyisi tarpeeksi sen hakemiseen. Ja ihan tavallisia duunareita ollaan

No tässä Suomen yhteiskunnassa toisilla ei oikein ole vaihtoehtoa. On niitä täysin tulottomiakin nimittäin, joilla ei ole edes sitä 'tavallista duunarihommaa'. --> Suomessa hyvin paljon työttömyyttä ja sitten tänne tulee vielä maahanmuuttajia, jotka vievät osan niistä töistä, palkat niin huonoja, että tuillakin tienaa enemmän, ja lisäksi KAIKKI kallista!
Ja se lapsilisähän pitäisi nimenomaan olla sitä LAPSEN rahaa, millä kustannetaan sen ruuat, vaatteet yms. Ja kun tämä lapsilisä vähennetään toimeentulotuesta, niin lapsen elintasohan siinä laskee. Näin minä asian näen.

[QUOTE="vieras";23466826]Et varmaan ole tosissasi?[/QUOTE]

Miksi en olisi, eiköhän lapsilisät kuulu kaikille, kaikilla lapsiperheillä on varmasti menoja enemmän kuin lapsettomilla, ainakin lasten tarvikkeisiinyms. Jos ne pitää joltain pois ottaa, niin otetaan sitten kaikilta jotka ei sitäö välttämättä tarvi. Ainuet jotka sen välttämättä tarvii, on pienituloiset perheet jotka juuri ja juuri ylittävät tuloillaan tuon sossun rajan, etteivät puuttuvia roposiaan sieltä saa.

Ihan just sen takia kun isotuloiset eivät tarvitse sitä rahaa, tuntuu hullulta että verovaroja käytetään näin hukkaan.

Entä vaihtoehtoiskustannukset, jos lapsilisät loppuvat suurituloisilta ja joku sellainen ihminen, jonka ainoa tulonlähde lapsilisät ovat olleet, muuttaa lastensa kanssa pois rahavaroja hallinnoivan suurituloisen puolisonsa luota, jotta saisi edes jonkinlaisen taloudellisen oman tilan itselleen eikä olisi samassa asemassa kuin perheen lapset eli mieheltä (ehkä!) tulevien viikkorahojen varassa?

Esimerkki:
nykytila:
työssä käyvä mies, kk-tulo 6500€
työssäkäymätön vaimo, lapsilisät kolmesta lapsesta n. 350€

uusi tilanne, vaimo muuttaa pois:
työssä käyvä mies, kk-tulo 6500€, josta X € menee elareihin
vaimo lasten kanssa eri osoitteessa lapsilisät yh-korotuksen jälkeen 500€ , elarit mieheltä, asumistuki N €, ehkä vielä jotain muita tukia

[QUOTE="vieras";23466816]Älä jauha paskaa. Ihan samalla tavalla ne lapsilisät heillekin maksetaan. Totta kai toimeentulotuessa huomioidaan KAIKKI tulot.[/QUOTE]

Enhän minä mitään paskaa jauha ! Kaikille muillekin se lapsilisä on ns. ylimäärästä tuloa, miksei sitten niillekin, jotka sitä toimeentulotukea joutuvat hakemaan?!

No tässä Suomen yhteiskunnassa toisilla ei oikein ole vaihtoehtoa. On niitä täysin tulottomiakin nimittäin, joilla ei ole edes sitä 'tavallista duunarihommaa'. --> Suomessa hyvin paljon työttömyyttä ja sitten tänne tulee vielä maahanmuuttajia, jotka vievät osan niistä töistä, palkat niin huonoja, että tuillakin tienaa enemmän, ja lisäksi KAIKKI kallista!
Ja se lapsilisähän pitäisi nimenomaan olla sitä LAPSEN rahaa, millä kustannetaan sen ruuat, vaatteet yms. Ja kun tämä lapsilisä vähennetään toimeentulotuesta, niin lapsen elintasohan siinä laskee. Näin minä asian näen.

millähän tavalla sen lapsen elintaos laskee kun kerran se lapsilisä käytetään juuri siihen elämiseen?
eikös se elintaso ole niiden vanhempien vastuulla joka tapauksessa, eli juuri niitä asioita joita lapsia hankkiessa pitäisi miettiä..
tottakait KAIKKI perheen tulot pitää laskea yhteen ennekuin aletaan makselemaan mitään ylimääräisiä rahoja toimeentulotuen muodossa, kun sillä on tarkoitus korvata vain se PUUTTUVA raha perheen elämisestä..

Alkuperäinen kirjoittaja sähköpaimenkoira;23466893:
Entä vaihtoehtoiskustannukset, jos lapsilisät loppuvat suurituloisilta ja joku sellainen ihminen, jonka ainoa tulonlähde lapsilisät ovat olleet, muuttaa lastensa kanssa pois rahavaroja hallinnoivan suurituloisen puolisonsa luota, jotta saisi edes jonkinlaisen taloudellisen oman tilan itselleen eikä olisi samassa asemassa kuin perheen lapset eli mieheltä (ehkä!) tulevien viikkorahojen varassa?

Esimerkki:
nykytila:
työssä käyvä mies, kk-tulo 6500€
työssäkäymätön vaimo, lapsilisät kolmesta lapsesta n. 350€

uusi tilanne, vaimo muuttaa pois:
työssä käyvä mies, kk-tulo 6500€, josta X € menee elareihin
vaimo lasten kanssa eri osoitteessa lapsilisät yh-korotuksen jälkeen 500€ , elarit mieheltä, asumistuki N €, ehkä vielä jotain muita tukia

No jos on sellainen suhde että mies hallinnoin rahojaan tuohon malliin ettei anna puolisolle penninlatia, niin semmoisesta suhteesta kannattaakin lähteä. Tuommoinen jatkuva alistaminen suhteessa voi aiheuttaa jos jonkisortin mielenterveysongelmaa,ja paljonkas niiden kustannus siten on.....Onhan nää kaksipiippuisiajuttuja,totta turiset.

[QUOTE="huh";23466917]Mitä ihmeen ylimääräistä tuloa se lapsilisä on? Ei palkka nouse siitä että on lapsia. Miksi toimeentulotuki nousee jos on lapsia?

lapsilisät pois sinulta. narri.[/QUOTE]

Eihän se palkka nousekaan, mutta saat lapsilisän siihen palkan päälle. Minusta vain lapsilisää ei pitäisi ottaa toimeentulotuessa huomioon. Ja jokaisellahan SAA olla omat mielipiteet, minun on tämä!

Ja ei, minä en saa lapsilisää, koska minulla ei lapsia ole. En joudu myöskään siellä sossun luukulla käymään. Että näin. Ärsyttää vaan ihan tajuttomasti sen, kun Suomen pitäisi olla hyvinvointivaltio, ja silti täällä suuri osa ihmisistä elää paljon sen köyhyysrajan alapuolella. Ja siitä syypäitä ovat työpaikat ja päättäjät !

No jos on sellainen suhde että mies hallinnoin rahojaan tuohon malliin ettei anna puolisolle penninlatia, niin semmoisesta suhteesta kannattaakin lähteä. Tuommoinen jatkuva alistaminen suhteessa voi aiheuttaa jos jonkisortin mielenterveysongelmaa,ja paljonkas niiden kustannus siten on.....Onhan nää kaksipiippuisiajuttuja,totta turiset.

Niin todennäköisesti kannattaakin, mutta mulla oli nyt vähän ideana, että mietittäisiin eri vaihtoehdoista yhteiskunnalle koituvia kustannuksia.

[QUOTE="vieras";23466946]Mitä ihmeen YLIMÄÄRÄISTÄ tuloa? Ja miksi helvetissä sossun elätin pitäisikään saada samanlainen elintaso kuin työssä käyvällä?[/QUOTE]

Palkan lisäksi saatavaa tuloa, ehkäpä? Eikä kukaan kai ole sanonut, että pitäisi saada samanlainen elintaso kuin työssä käyvällä, vai onko? Mutta olisihan se mukavaa, kun tällaisetkin ihmiset pysyisivät hengissä ja saisivat muutakin syötävää kuin makaronia.
Ja kuten jo sanoin, Suomessa on muutenkin palkan, tukien ja ruuan hinnan erot aivan persiillään!

Palkan lisäksi saatavaa tuloa, ehkäpä? Eikä kukaan kai ole sanonut, että pitäisi saada samanlainen elintaso kuin työssä käyvällä, vai onko? Mutta olisihan se mukavaa, kun tällaisetkin ihmiset pysyisivät hengissä ja saisivat muutakin syötävää kuin makaronia.
Ja kuten jo sanoin, Suomessa on muutenkin palkan, tukien ja ruuan hinnan erot aivan persiillään!

Ehkäpä se työssä käyvä on työstään saatavan palkan ansainnutkin. Nelihenkinen perhe saa sossusta saman kuin me työssä käymällä. Meillä on sentään 2 autoa, päivähoitomaksu, vakuutukset jne ja silti ei todellakaan tingitä ruoasta ja vielä säästetään. Miksi se sossun elätti on niin tyhmä ettei meinaa hengissä pysyä?

Eihän se palkka nousekaan, mutta saat lapsilisän siihen palkan päälle. Minusta vain lapsilisää ei pitäisi ottaa toimeentulotuessa huomioon. Ja jokaisellahan SAA olla omat mielipiteet, minun on tämä!

Ja ei, minä en saa lapsilisää, koska minulla ei lapsia ole. En joudu myöskään siellä sossun luukulla käymään. Että näin. Ärsyttää vaan ihan tajuttomasti sen, kun Suomen pitäisi olla hyvinvointivaltio, ja silti täällä suuri osa ihmisistä elää paljon sen köyhyysrajan alapuolella. Ja siitä syypäitä ovat työpaikat ja päättäjät !

kuitenkin käyt sossun luukulla. valehtelet vaan. ja jos normipalkalla elättää perheen maksaen itse asumisen, ei jää yhtään enempää rahaa käyttöön kuin sossun asiakkaillakaan

Enhän minä mitään paskaa jauha ! Kaikille muillekin se lapsilisä on ns. ylimäärästä tuloa, miksei sitten niillekin, jotka sitä toimeentulotukea joutuvat hakemaan?!

Huokaus.

Toimeentulotukeen on tavallaan jo "sisäänleivottuna" se lapsilisä, eli siis saa enemmän toimeentulotukea mitä enemmän lapsia. Että tavallaanhan tomeentulotukiasiakkaat sais sen tuplana, jos sitä ei laskettaisi tuloksi. (mun henk. koht. mielipide on, että saisivat saada sen pitää, mutta ei se ole niin yksinkertaista. Antaishan kaikki kaikille kaikkea paljon jos resursseja siihen olisi)

Tämä on ihmeellinen vääntö. Perusteluja miljoona miksi ei hyvätuloisilta saisi poistaa lapsilisää, silti todella moni tälläkin palstalla pitää lapsilisää "bonuksena",lisätulona ja lapselle tulevana pesämunana,ilmaista rahaa. Ja kaikkein köyhimmille se on ehto päivittäiseen pärjäämiseen,syömiseen. Perhetuet ilmeisesti tukevat syntyvyyttä ja ihmisiähän me tarvitaan että saadaan kunniallisesti vanhukset tulevaisuudessa hoidettua. En ole vielä mielipidettäni muodostanut,mutta faktahan on että köyhimmät työssäkäyvätkään ei nykyään pärjää ja toisilla liikaa.

Yhteistyössä