Lääkärit rahastavat ihmisten terveyden kustannuksella.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Väärinkäsitysten minimoimiseksi laitan koko uutisen tähän:

"Erikoistutkija Lauri Vuorenkoski Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL) väittää, että lääkeyhtiöiden järjestämät lääkäreille kohdistamat erilaiset koulutustilaisuudet sekä markkinointitoimenpiteet vaikuttavat yhä edelleen lääkäreiden reseptien kirjoittamiseen sekä varsinaisiin hoitokäytäntöihin. Suomessa lääkäreiden ja lääkeyhtiöiden läheisiä suhteita ei ole liiemmin tutkittu, joten tutkija perustelee väitteensä kansainvälisiin tutkimustuloksiin nojaten.

YLE Akuutti- Vaikuttaminen lähtee siitä, miten lääketutkimuksia suunnitellaan, miten ne toteutetaan ja miten näitä tuloksia julkaistaan, , Lauri Vuorenkoski THL:stä kertoo.

- Tutkimuksesta ei välttämättä julkaista kaikkea, vaan julkisuuteen kerrotaan sitä, mikä on yrityksen markkinoinnin kannalta parasta. Tärkeää on myös se, miten näitä tutkimustuloksia tulkitaan tiedeyhteisöissä ja terveydenhuollossa.

Tavalliselle potilaalle tilanne näkyy muun muassa kukkarossa. Potilasta hoitava lääkäri voi kirjoittaa vanhan ja toimivan lääkkeen asemesta patenttisuojattua lääkettä, jota ei välttämättä voi vaihtaa apteekissa. Uusi, vasta markkinoille tullut, patenttisuojattu lääke maksaa enemmän kuin vanhemmat lääkkeet, jotka ovat jo lääkevaihdon piirissä. Lisäksi Vuorenkoski toteaa, että lääkäri voi valita lääkehoidon, vaikka sitä ei välttämättä tarvittaisi.

YLE AkuuttiHelsinkiläinen terveyskeskuslääkäri Marjo Parkkila-Harju näkee tilanteen eri tavalla. Hän sanoo, että potilaat ovat nykyisin hyvin hintatietoisia ja usein ongelmana voi olla se, ettei potilas halua edes uusimpia lääkkeitä.

- Uskon siihen, että lääkärit tekevät hoitopäätökset oman ammattietiikkansa pohjalta. Vastaanotolla joudumme tekemään lääkevalintoja hyvin paljon hinnan perusteella. Joskus potilas ei halua uusia lääkkeitä, vaikka ne olisivat tehokkaampia kuin vanhemmat lääkkeet, Parkkila-Harju sanoo.
Lääkäreiden koulutus usein ulkopuolisen rahan varassa

Vuorenkosken mukaan toinen ongelma lääkäreiden ja lääkeyhtiöiden suhteissa kiteytyy täydennyskoulutukseen. Lääkeyhtiöt järjestävät erimittaisia koulutustilaisuuksia, jonne lääkärit osallistuvat oman mielenkiinnon ja työnantajan suostumuksella. Usein kustannuksista vastaa kutsun lähettänyt lääkeyhtiö. Silloin voidaan kysyä, mitä siitä seuraa, ja onko koulutuksessa annettu tieto miten riippumatonta lääkeyhtiöiden omista intresseistä ja myynninedistämistavoitteista.

YLE Akuutti- Tämä on minun näkemykseni mukaan yksi keskeinen seikka, jos haluaisimme vähentää lääkeyhtiön vaikutuksia hoitokäytäntöihin. Työnantajien tulisi ottaa tosissaan heidän lakisääteinen velvollisuutensa täydennyskoulutuksen järjestämiseksi lääkäreille ja muille terveydenhuollon ammattihenkilökunnalle. Jos työnantajat järjestäisivät koulutusta itse, silloin lääkäreiden ei tarvitsisi turvautua lääkeyhtiöiden täydennyskoulutukseen.

Kuntien koulutusmäärärahat ovat kuitenkin pienet, ja ne ovat ensimmäisenä leikkauslistalla, kun rahat vähenevät. Koulutustilaisuudet ovat kuitenkin tärkeitä ja usein kansainvälisissä konferensseissa kerrotaan lääkäreille tuoreimmat tutkimustulokset.

- Lääkäri tarvitsee jatkuvaa täydennyskoulutusta ja tietoa uusista lääkkeistä, sillä lääketeollisuus kehittyy koko ajan. Me tarvitsemme riippumatonta ja puolueetonta tietoa. Siksi on tärkeää, että kriittinen arviointi on mukana. Lisäksi on muistettava se, että täydennyskoulutuksissa tieteellisen ohjelman tulee olla yhdistyksen ja jonkin järjestön tekemä. Silloin koulutuksessa saatu informaatio on riippumatonta siitä, kuka maksaa luennoitsijan palkan, terveyskeskuslääkäri Marjo Parkkila-Harju sanoo.

YLE AkuuttiSuomen isoissa kaupungeissa suhtaudutaan ulkopuolisen rahoittamaan koulutukseen eri tavoin. Esimerkiksi Tampereella yksittäisen lääkärin osallistumisesta päättää kaupunginhallituksen alainen henkilöstöjaosto. Myönteisen päätöksen saanut lääkäri lähtee koulutukseen järjestäjän kustannuksella.

Oulussa tilanne on samansuuntainen. Koulutukseen pitää anoa vapaata, mutta kustannuksiin kaupunki ei puutu. Tiukin linja on Helsingissä, jossa jo vuosia sitten tehtiin päätös, että kaupungin palveluksessa työskentelevät lääkärit kustannettaan ulkopuolisten järjestämään koulutukseen omalla rahalla.

Vuorenkosken ja Parkkila-Harjun mielestä nuoria lääkäreitä voisi kouluttaa nykyistä enemmän, miten lääkeyhtiöiden tekemiin tutkimuksiin ja markkinointiin tulisi suhtautua kriittisesti.
Lääkeyhtiöiden tuki julki

THL:n erikoistutkijan mukaan tilanne on kuitenkin parantunut menneistä vuosista. Tällä hetkellä lääkemarkkinointia ohjaavat eri lait sekä alan omat eettiset säännöt. Siltikin Vuorenkoski kaipaa aiheesta avointa keskustelua. Lisäksi markkinointi pitäisi tehdä hänen mielestään mahdollisimman näkyväksi. Tämä on tärkeää jo siksi, että usein lääkeyhtiöt lähestyvät potilaita jo potilasjärjestöjen kautta.

- Jokin aika sitten lääkelaitos teki ehdotuksen, miten lääkelakia tulisi uudistaa. Siellä yksi ehdotus oli, että järjestöjen ja erityisesti potilasjärjestöjen tulisi ilmoittaa avoimesti kaikki tuet, joita ne ovat saaneet ja ottaneet vastaan. Tällainen avoimuus olisi tarpeen, Vuorenkoski sanoo.

Lääketeollisuuden ja lääkäreiden suhteiden viilentämiseen tähtää myös 2004 perustettu Lääkärit ilman Sponsoria -verkosto. Verkoston perusajatus on se, että lääkärinä voi toimia ilman lääkeyhtiöiden kustantamia koulutusmatkoja ja lounaita. Suosiosta kertoo se, että jäseniä on vain kymmenkunta.

- Meidän verkostoamme on mainostettu muun muassa lääkäripäivillä. Minusta tuntuu, että tämä asia on ollut perinteisesti vähän herkkä aihe lääkärikunnalle, joten kynnys olla mukana tällaisessa toiminnassa on korkea.

Asiantuntijat:
MARJO PARKKILA-HARJU, terveyskeskuslääkäri, Helsinki
LAURI VUORENKOSKI, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija

Toimittaja: MINNA AKIMO"
 
Tällä hetkellä lääkeyhtiöiden tarjoamaa koulutusta valvotaan jo todella tarkasti. Käytännössä lääkefirma voi tukea taloudellisesti järjestävää tahoa (esim. yliopisto) muttei saa määrätä sitä mitä koulutuksessa puhutaan. Ts. firma voi antaa taloudellista tukea vaikkapa diabetesaiheisen koulutuksen järjestämiseen ja pistää omat mainosjulisteensa seinälle tapahtuman ajaksi ja jakaa omien diabetesaiheisten tuotteidensa mainossälää muttei päättää koulutuksen tarkempaa sisältöä eikä luennoitsijoitakaan. Luennoitsijoiden palkat maksaa järjestävä taho, ei lääkefirma, ja jos luennoitsijalla on sidonnaisuuksia taloudellista tukea antaneeseen yritykseen niin ne pitää erikseen tehdä kuulijoille tiettäväksi.

Jos yritys itse järjestää koulutusta (joka usein sisältää matkat ja majoitukset) niin se ei saa enää lähettää myöskään kutsuja suoraan yksittäisille lääkäreille vaan yksiköiden ylilääkäreille. Ylilääkäri sitten arvioi onko kyseinen koulutus aihepiiriltään ja laadultaan sellaista että sinne kannattaisi lähettää joku yksikön lääkäreistä, ja nimeää sitten lähtijän. Myös koulutukseen sisältyvän tarjoilun laadusta on nykyään aivan älyttömän tarkat määräykset, muistaakseni esimerkiksi kaksi kaatoa viiniä ruoan kanssa sallitaan mutta muuta alkoholitarjoilua ei ja koulutustapahtumaan liittyvään ruokailuun ei saa liittyä muuta oheisohjelmaa kuten musiikkia.

Tällä hetkellä lääketehtaiden tuki on lääkäreiden jatkokoulutuksen kannalta ihan olennaista. Yliopiston ja kuntien määrärahat ovat tiukilla, monissa työpaikoissa on lähes mahdoton päästä sellaisiin koulutuksiin jotka pitäisi kokonaisuudessaan kattaa koulutusmäärärahoilla kun pelkkä osallistumismaksukin voi olla satoja euroja plus matkat ja yöpymiset päälle. Esimerkiksi perusterveydenhuollon lisäkoulutusta suorittavien nuorien lääkäreiden koulutukseen tarkoitettuja EVO-rahoja ei myöskään ole mitenkään korvamerkitty eli jos kunnan taloudellinen tilanne on tiukka niin niillä voidaan ostaa vaikka vanhainkotiin vaippoja ja sitten todeta sille nuorelle lääkärille että sori, rahat loppu.
 
Miksi lääkärit eivät itse maksa koulutuksiaan? Täytyyhän meidän muidenkin ne maksaa???

Erikoislääkäreillä on oma lehti:
http://www.sely.fi/el_mediakortti.html
 
Alkuperäinen kirjoittaja mainoksia?:
Miksi lääkärit eivät itse maksa koulutuksiaan? Täytyyhän meidän muidenkin ne maksaa???

Öh, jos työnantaja edellyttää että koulutuksissa käydään niin työnantajan ne kuuluu myös maksaa. Ja tämä pitää kyllä paikkansa muillakin aloilla.

Lääketiede on nykyään valtavan nopeasti kehittyvä ala ja hoitoprotokollat ja lääkkeet muuttuvat jatkuvasti. Jos vähänkään haluaa pysyä kehityksen kelkassa niin on pakko osallistua ainakin pariin isompaan kokoukseen per vuosi vaikka työskentelisit vain terkkarissa. Yliopistosairaalan erikoislääkäreiden on tietysti kouluttauduttava vielä enemmän ja käytävä myös ulkomaisissa kongresseissa (joiden osallistumiskustannukset kohoavat helposti nelinumeroisiin lukuihin per reissu) tietääkseen missä mennään vaikkapa syövän hoidossa. Kai sinäkin haluaisit että sinua hoidettaisiin tuoreimpien eikä viiden vuoden takaisten suositusten mukaisesti jos sairastuisit johonkin vakavaan tautiin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Alkuperäinen kirjoittaja mainoksia?:
... ja käytävä myös ulkomaisissa kongresseissa (joiden osallistumiskustannukset kohoavat helposti nelinumeroisiin lukuihin per reissu) tietääkseen missä mennään vaikkapa syövän hoidossa. Kai sinäkin haluaisit että sinua hoidettaisiin tuoreimpien eikä viiden vuoden takaisten suositusten mukaisesti jos sairastuisit johonkin vakavaan tautiin?

Eikun tarvitsisin sairaslomaa, enkä olisi niiden uusien lääkkeiden koekaniini, mitä tämä nykyinen systeemi merkitsee. Eikä ihmisille anneta edes sairaslomaa, vaan kortisonia joka vaivaan:
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2008/2008-04-03/ajankohtaista/Liian_vahan_unta
 
Ei ollenkaan - et varmaankaan lukenut sitä? Voiko jollakin olla NIIN hoppu?

Mut mihin lääkäreiden aika lopulta riittää? Rahaa kyllä maailmassa on, mutta ei sairaiden HOITAMISEEN enää:
http://www.pharmacal.fi/fi/Tutkimus-ja-tuotekehitys/Orion-Farmos-Tutkimussaatio/Tutkimussaation-jakamat-apurahat-/Apurahat2010/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Mahtoikohan tulla väärä linkki?

"Univajeen kasvaessa CRP kohoaa pikkuhiljaa. Univaje herättää siis puolustusreaktion, joka muistuttaa stressin vaikutusta."

Mut kokemuksesta tiedän, että silloin kun crp pn noussut, lääkäri lähettää automaattisesti potilaan KIRURGILLE tutkittavaksi! Siinä syy kaikenmoisiin jonoihin:-(

 
Ja ilman niitä uusia lääkkeitä esimerkiksi Suomessa kuolisi viitisenkymmentä lasta leukemiaan vuosittain sen sijaan että nykyään heistä noin 90% paranee taudistaan. Monet harvinaiset aineenvaihduntataudit, jotka ennen johtivat ilman muuta varhaiseen kuolemaan tai kehitysvammaisuuteen, pystytään nykyään hoitamaan entsyymikorvaushoidolla normaaleiksi aikuisiksi. Antibioottien kehittäminen on jatkuvaa kilpajuoksua koska resistentit kannat kehittyvät yhtä nopeasti kuin uudet lääkkeetkin.

Lääkekehitys on myös paljon muuta kuin uusia molekyylejä, joita loppujen lopuksi tulee markkinoille vuosittain aika vähän. Myös annostelumuodot, annostusohjeet, käyttöindikaatiot ja turvallisen käytön rajat (voiko antaa lapsille, raskaanaoleville, munuaisvikaisille, voiko käyttää viikkoja, kuukausia vai vuosia) muuttuvat jatkuvasti ja vanhoja hoitomuotoja kyseenalaistetaan jatkuvasti.

Miten nimimerkki Höpsistä toimisi tilanteessa, jossa hänellä todettaisiin syöpä johon perinteisesti 75% potilasta on menehtynyt viiden vuoden sisällä mutta nyt olisi tullut koekäyttöön uusi lääke jolla odotettaisiin parempia tuloksia?
 
Esimerkiksi: luin kyllä artikkelin muttne löytänyt mitään yhteyttä väitteeseen jota yritit sillä perustella, ts. että lääkärit eivät määräisi sairaslomaa ja että kortisonia määrättäisiin liikaa.

Ja miten tuo apurahalista liittyy yhtään mihinkään?
 
Kortisoni aiheuttaa kaihia ja diabetesta, mutta silti sitä käytetään huoletta joka vaivaan!

Mutta kun joutuu tiputuksiin, et voi enää tietää, mitä tapahtuu, kun seassa voi olla mitä tahansa muuta, kuten ESIMERKIKSI glysiiniä, josta itse saan myrkytystilan vaikka sen kosteusvoiteesta levittäisin iholle, varmaan taju menis, kun suoneen sellaista laittais. Mut kuinka m onessa tuolla lukee, että "EI OLE TIETOA", "EI TUNNETA":

http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=glysiini&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
Ja miten tuo apurahalista liittyy yhtään mihinkään?

No ihan selvästi näkyi se rahoittajan LOGO siellä ja sivun osoitteestakin olis voinut päätellä, miten. Eihän ihminen voi olla monessa paikassa yhtaikaa;-)

Mihin niitä lääkäreitä on koulutettukaan, jo kauan aikaa?
http://74.125.77.132/search?q=cache%3AVirVdomw8pkJ%3Agroups.stakes.fi%2FNR%2Frdonlyres%2FF9732F38-E8F2-4608-B64B-3F83F287467F%2F0%2FHermanson.pdf+sairausl%C3%A4ht%C3%B6inen&hl=fi&gl=fi


 
Onpa yllättävää, lääkefirma tukee lääketieteellistä tutkimusta. So what?

Ja ihan tiedoksi: mikään laki ei pakota kaikkia lääkiksestä valmistuneita toimimaan lääkärin tehtävissä. Monella se ei ole koskaan ollut aikomuksenakaan. Kyseessä on monenlaisiin työtehtäviin valmistava kuusivuotinen ylempi korkeakoulututkinto. Eihän kukaan vaadi että kaikkien oikeustieteen maistereidenkaan pitäisi toimia nälkäpalkalla yleisinä oikeusavustajina tai ulosottomiehinä, miksi sitten lääkäreiden kohdalla on jotenkin kamalaa jos hyödyntää koulutuksensa tekemällä muuta kuin sitä niskalimassa-urakkaduunia Perä-Syrjälän terveysasemalla?
 
ihmeellisen syvään juurtunutta tämä "herraviha" vain nyky-yhteiskunnassakin on. Lääkärin tulot eivät työtunteihin verrattuna etenkään julkisella puolella todellakaan ihmeelliset ole, silti lääkäristä on jostain syystä tullut se ahneuden ja rahanhimon perikuva. Jostain Nokian pomoista nyt viis. Heti kun saat lisurinpaperit yliopistosta ulos niin olet vapaata riistaa kaikenlaisilla mollaajille. Ettäs kehtasitkin tuhlata yhteiskunnan resursseja tuollaiseen herratutkintoon, orjatyöhön joutaisit tuosta hyvästä, palkatta raatamaan ympäri vuorokauden! Saathan sinä jo määrätä elämästä ja kuolemasta, siitä hyvästä saisit olla kiitollinen kun saat siellä terveyskeskuksessa Valviran piinaavan katseen alla saat juoppoja hoitaa!

Ja silti kuvitellaan että kyllä lääkikseen olisi pilvin pimein niitä tulokkaita jotka valmistuttuaan olisivat silkasta auttamisen halusta valmiit uhraamaan perhe-elämänsä ja vapaa-aikansa puurtaakseen 24-tuntista päivää minimipalkalla syrjäseutujen terveyskeskuksissa. Kun vain nostettaisiin sisäänottomääriä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kifa:
hmmmmmm: luin kyllä mutten ymmärrä miten se tähän keskusteluun liittyy mitenkään.

että RIKOTTUUN SOLUKKOON se syöpäsolu kehittyy, muuhun ei. Mikä niitä soluja rikkoo, kuin ne turhat ja vaaralliset tutkimukset, natriumlauryylisulfaatti lääkkeissä ja kaikki muu kemiallinen, mikä syövyttää, kuten suolahappo ja muut myrkyt infuusionesteissä!

Oletko tuota nähnyt koskaan:
http://www.clostridiumdifficile.fi/ulosteensiirtohoitomuotona/
 
Autan vähän: ikävä kyllä nyt on kyse asiasta josta et selkeästi tiedä yhtään mitään. Syöpä syntyy, kun solussa tapahtuu sarja mutaatioita jotka rikkovat solun luonnollisen säätelymekanismin jolloin solu alkaa jakautua hallitsemattomasti. Koska solumme jakaantuvat koko ajan, myös näitä mutaatioita tapahtuu koko ajan. Koska tarvittavia mutaatioita on useita ja niiden pitää tapahtua tietyssä järjestyksessä, on syöpäsolun syntyminen kuitenkin epätodennäköistä. Mutaatioille altistavia tekijöitä on useita, niistä osa ulkoisia (kuten säteily, kemikaalit ja virukset) ja osa meihin sisäänrakennettuja. Tiedetään paljon perinnöllisiä tiloja joihin liittyy korkea riski erilaisille kasvaimille. Rintasyövän perinnöllisyys on ollut tiedossa jo pitkään, erilaisia ihokasvaimille (niin hyvän- kuin pahanlaatuisille) altistavia tauteja on paljonkin ja esimerkiksi laskeutumattomien kivesten tiedetään olevan alttiit syövälle. Kasvaimia todetaan jo sikiöaikanakin ja vastasyntyneillä myös, kaikkialla maailmassa ja kaikenlaisissa ympäristöissä. Syöpiä esiintyy alkuperäiskansoilla ja niitä esiintyi muinaisessa Egyptissä. Joku lääkkeiden lisäaine on vain kärpäsen jätös valtameressä.
 
Ja tuo ulosteensiirtohoitohan on jo ihan vanha juttu, siitä on puhuttu jo vuosikaudet. Miten sekään tähään keskusteluun liittyy? Ylipäätään olisi parempi että lainattaisiin sitä olennaista kohtaa artikkelista ja laitettaisiin sitten vaikka viite perään sen sijaan että linkataan tänne vain satunnaisia artikkeleita jotka eivät liity ketjun alkuperäiseen aiheeseen yhtään mitenkään.
 

Yhteistyössä