Lapseni 3-vuotta viettää kaksin aikaa mieheni uuden naisen kanssa. Onko minulla oikeus puuttua asiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äipsyliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äipsyliini

Vieras
Minun ja mieheni erosta on aikaa 5 kuukautta. Eksälläni on ollut uusi nainen melkeinpä erostamme asti. Nyt on tutustuttanut naisen yhteiseen 3-vuotiaaseen lapseemme. Mies ja nainen eivät asu yhdessä, mutta viettävät kaiken aikansa keskenään. Lapsemme ja naisen ekasta tapaamisesta asti nainen on ollut mieheni ja lapsemme kanssa jokaisen tapaamisine, jonka lapsi viettänyt isällään. Mies ja lapsi eivät ole kertaakaan olleet enää keskenään vaan uusi nainen aina ja jokapaikassa mukana. Tämä ei tietenkään minulle kuulu, vaikka pientä mustasukkaisuutta lapseni takia on ilmassa. Minä en voi vaikuttaa siihen, mitä lapsen isä lapseni kanssa puuhaa ja kenen kanssa on.

Nyt kuitenkin minulle on selvinnyt lapseni puheiden kautta, että uusi nainen viettää myös kahdenkeskistä aikaa lapsen kanssa paljon ja isä ei ole paikalla lainkaan. Tämä hiertää mieltäni todella paljon ja olen todella hämmentynyt tilanteesta ja varmasti on lapsemmekin. Olen sanonut eksälle, että onko ajatellut asian loppuun asti lapsen kannalta ja olen sanonut kuinka pahalle minusta tuntuu, että lapsi lähtee isälleen ja joutuu jakamaan kaiken huomion uuden naisen kanssa, saati sitten, että isä on omilla menoillaan tapaamisaikana ja lapsi on uuden naisen kanssa, joka on minulle täysin tuntematon ihminen.

Voinko puuttua asiaan jotenkin? Olla vihainen ja sanoa asiasta? Mieheni mielestä minulla ei ole mitään oikeutta sanoa koko asiasta mitään, saati että hänellä olisi edes velvollisuus kertoa, että lastamme hoitaa joku muu kun hän itse kun lapsi on isällään. Meillä on yhteishuoltajuus. Lapsi isällä alle 7vrk/kk.

Jos tämä nainen on ihan kunnollinen ihminen, niin et voi oikein puuttua asiaan. Etävanhemmalla on aivan samanlaiset oikeudet käyttää tuntemiaan - ja ihan vaikka MLL:n lastenhoitajiakin - lapsenvahteina kuin lähivanhemmallakin. Eihän exäsikään voisi puuttua siihen, jos sinä veisit lapsesi jollekin ystävällesi hoitoon siksi aikaa, kun olet itse jossakin.

Ymmärrän kyllä tuskan. Onneks muksu on noin "vähän" siellä, omat viettää tällä hetkellä puolet ajasta isällään ja kyllä se ketuttais jos joku sen hoito niitä siellä hoitelis. Teilläkin on tosi tuore ero, onhan se lapsellekin outoa että ensin äiti ja isä eroaa ja sitten onkin uus "äiti" jo siellä iskällä... Miehet :headwall:

Niin, sitä en tiedä voiko asialle tehdä mitään. Itse varmaan tahtoisin tutustua naiseen, että tietäisin millanen tyyppi se on ja että voiko sille lapsia luottaa.

Ymmärrän tunteesi, mutta et varmastikaan oikein voi asialle mitään. Yritä ajatella asia niin, että se ei ole sinulta pois, että lapsellasi on monta välittävää aikuista elämässää, hyvähän se vain on. Miehesi on varmasti kykeneväinen arvioimaan naisen osaamisen hoitajana vaikka se sinusta pahalta tuntuukin. Mieheltäsi olisi ehkä reilua esitellä nainen sinullekin, sitten tietäisit huolesi olevan turhaa. :) Oletko sitä ehdottanut?

Ymmärrän kyllä tuskan. Onneks muksu on noin "vähän" siellä, omat viettää tällä hetkellä puolet ajasta isällään ja kyllä se ketuttais jos joku sen hoito niitä siellä hoitelis. Teilläkin on tosi tuore ero, onhan se lapsellekin outoa että ensin äiti ja isä eroaa ja sitten onkin uus "äiti" jo siellä iskällä... Miehet :headwall:

Niin, sitä en tiedä voiko asialle tehdä mitään. Itse varmaan tahtoisin tutustua naiseen, että tietäisin millanen tyyppi se on ja että voiko sille lapsia luottaa.

Esittelet siis oman miesystäväsi ensin exällesi, ennen kuin lapsesi tapaa tämän? Entä jos exäsi ei hyväksy uutta miesystävääsi?

Ymmärrän tunteesi. En tajua miksi lapsi viedään isälleen jos isä ei ole paikalla. Eihän lasta viedä uutta kumppania tapaamaan! Mä haluaisin että lapsi olisi minulla jos isällä on menoja. En katso että minun olisi kuin määräyksestä vietävä lapseni vieralle hoitoon koska on isän viikonloppu.

Jotain järkeä näissä voisi käyttää.

• Tykkää
Reactions: Criminal Mind
[QUOTE="vieras";26756667]Esittelet siis oman miesystäväsi ensin exällesi, ennen kuin lapsesi tapaa tämän? Entä jos exäsi ei hyväksy uutta miesystävääsi?[/QUOTE]

Missä miä niin kirjoitin? Ensinnäkään mulle ei tulis mieleenkään esitellä uutta miestä kenellekään tässä vaiheessa (erosta 3 kk) , ei edes tämän vuoden puolella. Toisekseen kyllä exä saisi uuden tavata, ihan sen takia että se olisi reilua molempien vanhempien tietää ketkä heidän lastensa kanssa touhuaa. Se että hyväksyisikö exä uutta ei ole minun ongelma, tiedä että se ei tule ketään koskaan hyväksymään.

Niin ymmärrän kyllä, että olen lapsellinen miettiessäni asiaa, mutta se painaa todella mieltäni, vaikka yritän työntää ajatuksen sivuun. Minusta olisi vain reilua, että kun lapsi menee isälleen, ei häntä hoitaisi joku muu vaan lapsi saisi olla isänsä kanssa. Minun mielestäni lapsi voisi silloin aivan hyvin jäädä kotiin luokseni, kun toinen vaihtoehto on se, että lapsi menne isälle, mutta isä ei siellä olekaan.

Asia on minulle arka ja suuri osa näistä ajatuksista varmaankin omaa mustasukkaisuuttani lapsestani ja siksi haluaisin aisaan yrittää puuttua. Jos yrittäisin siis käyttäytyä kuin aikuinen ja tutustua siihen uuteen eksälleni tärkeään ihmiseen. En kyllä tiedä mitä eksäni asiasta ajattelee.

Eniten minua kuitenkin hiertää ajatus mitä lapseni miettii tilanteesta kun hän edelleen päivittäin kysyy, milloin isä muuttaa kotiin takaisin. Miten selitän tilanteen lapselle?

En kyllä ymmärrä isää tuossa asiassa! Varsinkin kun näkee pikkuista noinkin vähän niin sitten vielä hoidattaa muilla kun olisi mahdollista viettää aikaa lapsen kanssa.

Ymmärrän kyllä ketutuksesi. Ilmeisesti et kyseenalaista ainakaan kovin voimakkaasti uuden naisystävän luotettavuutta, lähinnä tunnut miettivän sitä, että miksei isä voi niinä vähinä päivinä antaa jakamatonta huomiotaan lapselle? Ja ihan oikeassahan olet. Varsinkin aluksi fiksu mies olisi nähnyt naista "omalla ajallaan" ja pikkuhiljaa tutustuttanut lapseen myöhemmin. Ja fiksu mies olisi itse paikalla kun kerran on tapaaminen.

Mutta jos nainen on luotettava ja hyvä hoitaja, niin suurin vahinko tosiaan lienee se, että isän ja lapsen suhteen tiiviys saattaa kärsiä. Varsinaista vaaraa tai haittaa lapselle ei siis koidu. Ja onko kysymys pitkistä ajoista, vai käykö isä esimerkiksi hoitamassa jonkin asian ja palaa takaisin? En usko että olisi lapselle yhtään parempi, että hän tulisi näiden asioiden ajaksi luoksesi ja taas takaisin isälle muutaman tunnin kuluttua. Voisi myös hiertää sinun ja isän välejä jos hän olisi koko ajan muuttelemassa tapaamisaikoja asioidensa takia.

Tilanne on siis harmillinen muttei vahingollinen. Voisit tietty vaihtaa numeroita naisen kanssa, jotta voitte soitella jos tulee jotain kysymyksiä puolin tai toisin.

Tutustutin pojan miesystävääni kauppakeskuksessa, mentiin jätskille. Poika näki, että äidillä oli "kaveri" mukana, mutta paikka ei ollu oma koti.
Siitä pikku hiljaa mies kävi iltaisin, mutta meni yöksi omaan kotiinsa. Siitä sitte jonkun ajan päästä mies jäi yöksi. Mies muutti meille yli vuoden seurustelun jälkeen.
Muuton jälkeen mies osallistui pojan hoitoon yms. ihan täysivaltaisesti, vei hoitoon, haki hoidosta, laittoi pojalle ruokaa ja olivat joskus viikonloput kaksin, kun mä olin töissä.

Poika tykänny mun miehestä alusta saakka, pojalla on kuitenkin oma isä elämässä mukana. Ollaan naimisissa ja poika sai toivomansa pikkusiskonkin :)

Itse kannatan, että ei ihan heti esiteltäis uusia kumppaneita lapsille, saatikka tuoda kotiin yöksi. Sit vasta jos vakavalta näyttää :)

Ymmärrän kyllä hyvin harmituksesi. Luulisi, että isä tuoreen eron yhteydessä haluasi todellakin panostaa kahdenkeskeiseen aikaan lapsensa kanssa, varsinkin, kun sitä tuntuuu olevan aika vähän. Uskon, että tilanne on lapsellekin vähän hämentävä.

Hyvä puoli toki on se, että uusi naisystävä ja lapsenne tuntuvat tulevan toimeen?

Alkuperäinen kirjoittaja Äipsyliini ap;26756739:
töissä, harrastuksissaan...
Aika harvalla on mahdollisuus ottaa 3-vuotiasta mukaansa töihin, joten tuohan on aivan ihanteellinen tilanne. Paljon parempi kuin se, että joutuisi aina erikseen soittelemaan sukulaisia ja tuttavia läpi ja kysymään, kenelle sopisi huomenna vahtia lasta. Harrastukset on jo eri juttu, varsinkin, jos ei ole mistään joukkuelajista kyse. Harrastaa isä voisi niinä päivinä, kun lapsi ei ole hänellä.

Alkuperäinen kirjoittaja lähi;26756738:
Ymmärrän kyllä ketutuksesi. Ilmeisesti et kyseenalaista ainakaan kovin voimakkaasti uuden naisystävän luotettavuutta, lähinnä tunnut miettivän sitä, että miksei isä voi niinä vähinä päivinä antaa jakamatonta huomiotaan lapselle? Ja ihan oikeassahan olet. Varsinkin aluksi fiksu mies olisi nähnyt naista "omalla ajallaan" ja pikkuhiljaa tutustuttanut lapseen myöhemmin. Ja fiksu mies olisi itse paikalla kun kerran on tapaaminen.

Mutta jos nainen on luotettava ja hyvä hoitaja, niin suurin vahinko tosiaan lienee se, että isän ja lapsen suhteen tiiviys saattaa kärsiä. Varsinaista vaaraa tai haittaa lapselle ei siis koidu. Ja onko kysymys pitkistä ajoista, vai käykö isä esimerkiksi hoitamassa jonkin asian ja palaa takaisin? En usko että olisi lapselle yhtään parempi, että hän tulisi näiden asioiden ajaksi luoksesi ja taas takaisin isälle muutaman tunnin kuluttua. Voisi myös hiertää sinun ja isän välejä jos hän olisi koko ajan muuttelemassa tapaamisaikoja asioidensa takia.

Tilanne on siis harmillinen muttei vahingollinen. Voisit tietty vaihtaa numeroita naisen kanssa, jotta voitte soitella jos tulee jotain kysymyksiä puolin tai toisin.

Eksän uusi nainen on lapseton, mutta varmastikin luotettava lapsenvahti. Eksäni ei ole mikään hulttio, joka ei ajattelisi lapsemme parasta, onneksi. On hyvä isä, mutta ei näe asiaa lapseni tai minun kannalta, vaan tärkeää on nyt viettää kaikki mahdollinen aika uuden rakkauden kanssa, vaikkakin se tarkoittaisi sitä, että aikaa lapsen kanssa ei ole kahdestaan. Minusta etenemistahti on aivan liian kova noin pienelle, vanhempiensa erosta toipuvalle 3-vuotiaalle.

Esimerkki lapsen menosta isälle: Isä hakee lapsen illalla, on illan lapsen ja naisen kanssa kotona. Aamulla lähtee töihin ja lapsi herää isältään kaksin uuden naisen kanssa. Isä tulee iltapäivällä kotiin ja tuo lapsen minulle.
Näissä tilanteissa minun mielstäni lapsi voisi aivan mainiosti olla menemättä isälleen ollenkaan. En minäkään halua, että lapsi on heittopussi, joka olisi isällään pari tuntia, tulisi kotiin ja taas haettaisiin isälleen. Tuollaiset esimerkkitilanteet vaan nostavat karvani pystyyn ja en malttaisi olla puuttumatta asiaan.

Asia ei periaatteessa sinulle kuulu, mutta ymmärrän minäkin, jos harmittaa. Me olemme exän kanssa sopineet, että kerrotaan, jos joku muu hoitaa lasta kuin minä tai ex. Meidän tapauksessa ne muut ovat tällä hetkellä siis lapsen mummoja ja vaareja. Jotenkin kuitenkin tuntuu siltä, että äitinä mun olisi ihan kohtuullista saada tietää kenen hoivissa lapseni on.

Olen itse tällä hetkellä muuttamassa miehen kanssa samaan talouteen, ja exän puolelta on ihan samankaltaista mustasukkaisuutta ilmennyt kuin mitä sinäkin tunnet. Meidän erostamme on jo aikaa, joten sikäli tilanne ei ole sama, mutta todella inhottavaa on exän käytös ja naljailu, joka selvästikin johtuu vain uudesta miehestäni ja hänen katkeruudestaan. Yritä sinä ap hoitaa asia järkevämmin, etteivät välinne lapsen isän kanssa tulehdu täysin.

[QUOTE="vieras";26756682]En tajua miksi lapsi viedään isälleen jos isä ei ole paikalla. Eihän lasta viedä uutta kumppania tapaamaan! Mä haluaisin että lapsi olisi minulla jos isällä on menoja. En katso että minun olisi kuin määräyksestä vietävä lapseni vieralle hoitoon koska on isän viikonloppu.

Jotain järkeä näissä voisi käyttää.[/QUOTE]

Niin ainakin pääsisit palstalle vinkumaan, ettei mies tapaa lastaan lainkaan, ohittaa isän viikonloppuja usein tai viikonloput ovatkin vain lauantai ja lapsi tuodaan aikaisin kotiin. Etkä saanutkaan vapaata viikonloppua, kun olit jo sopinut menojakin...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26756793:
Aika harvalla on mahdollisuus ottaa 3-vuotiasta mukaansa töihin, joten tuohan on aivan ihanteellinen tilanne. Paljon parempi kuin se, että joutuisi aina erikseen soittelemaan sukulaisia ja tuttavia läpi ja kysymään, kenelle sopisi huomenna vahtia lasta. Harrastukset on jo eri juttu, varsinkin, jos ei ole mistään joukkuelajista kyse. Harrastaa isä voisi niinä päivinä, kun lapsi ei ole hänellä.

Lapsi voisi olla kotona luonani kun isällä on työpäivät. Meillä ei ole mitään säännöllistä sopimusta lapsen tapaamisista, koska isän työ on niin joustamaton ja ennalta-arvaamaton. Sovimme tapaamiset etukäteen sen mukaan, miten eksän työt menevät. Nyt sitten on alkanut nämä; voin ottaa lapsen luokseni, mutta äidille ei kerrotakaan, että isällä onkin töitä ja lapsi ei olekaan isänsä kanssa. Tämä selviää minulle aina vasta sitten kun lapsi on tullut kotiin ja kertoo, että oli "Sirpan" kanssa ja isä olikin töissä vaan.
Minusta lasta ei tarvitsisi noina päivinä ilmoittaa ottavansa.

Joku kysyi kuinka lapsi ja nainen tulevat toimeen. Voin vastata, että hyvin. Lapsi puhuu kotona paljon miehen uudesta kumppanista. Kysyy minulta usein tykkäätkö sinä äiti "Sirpasta"? hakeeko tuolla jotain vastauksia pienessä päässään myllertäviin kysymyksiin vai mitä, en tiedä? Minä vastaan kysymykseen aina, että en tunne "Sirpaa", hän on isälle tärkeä ja isän uusi kaveri.

Alkuperäinen kirjoittaja Äipsyliini ap;26756807:
Eksän uusi nainen on lapseton, mutta varmastikin luotettava lapsenvahti. Eksäni ei ole mikään hulttio, joka ei ajattelisi lapsemme parasta, onneksi. On hyvä isä, mutta ei näe asiaa lapseni tai minun kannalta, vaan tärkeää on nyt viettää kaikki mahdollinen aika uuden rakkauden kanssa, vaikkakin se tarkoittaisi sitä, että aikaa lapsen kanssa ei ole kahdestaan. Minusta etenemistahti on aivan liian kova noin pienelle, vanhempiensa erosta toipuvalle 3-vuotiaalle.

Esimerkki lapsen menosta isälle: Isä hakee lapsen illalla, on illan lapsen ja naisen kanssa kotona. Aamulla lähtee töihin ja lapsi herää isältään kaksin uuden naisen kanssa. Isä tulee iltapäivällä kotiin ja tuo lapsen minulle.
Näissä tilanteissa minun mielstäni lapsi voisi aivan mainiosti olla menemättä isälleen ollenkaan. En minäkään halua, että lapsi on heittopussi, joka olisi isällään pari tuntia, tulisi kotiin ja taas haettaisiin isälleen. Tuollaiset esimerkkitilanteet vaan nostavat karvani pystyyn ja en malttaisi olla puuttumatta asiaan.

Joo, ymmärrän täysin. Ihan turhaahan lapsen tosiaan tuollaisessa tilanteesa on mennä isälleen. Olisiko mahdollista että isä viettäisi vaikka viikoittain illan-pari lapsen kanssa ja lapsi tulisi kotiin yöksi (asutteko kaukana toisistanne?), vaikka ihan puistossa tms, mutta kuitenkin niin, ettei tapaamisten välit venyisi liian pitkiksi. Ja kerran kuussa isä olisi vaikka kolme-neljä päivää putkeen lapsen kanssa. Tällöin lapsi ehtisi olla isänsä kanssa, vaikka hän joutuisikin käymään välissä töissä.

Mun mielestä on aika oleellista, että kauan mies on poissa lapsen luota kun lapsi on naisystävän kanssa kahden. Mielestäni on ihan luonnillista että naisystävä hoitaa lasta jos miehen pitää käydä hoitamassa jotain juoksevia asioita. esim. kaupassakäynti, pankissa käynti, pikainen vierailu töissä. Jos mies on kuitenkin pitkiä aikoja poissa (useita tunteja), on asia hieman outo. Miksi lapsi tällöin edes menee isälleen kun ei isää kuitenkaan kerkeä tavata. Eikö tapaamisia voisi sitten sopia niin että isäkin voisi olla kotona. Kannattaisi ehkä yrittää selvittää kauan isä on poissa ja miksi. Ja jos ilmenee että isä poissa pitkiä aikoja, ottaisin asian isän kanssa puheeksi ja tekisin selväksi, että lapsi on tullut tapaamaan isäänsä ja on surullinen koska isä on paljon poissa. Jos isä ei ole valmis kesksutelemaan asiasta, taitaa olla vika asenteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äipsyliini ap;26756857:
Joku kysyi kuinka lapsi ja nainen tulevat toimeen. Voin vastata, että hyvin. Lapsi puhuu kotona paljon miehen uudesta kumppanista. Kysyy minulta usein tykkäätkö sinä äiti "Sirpasta"? hakeeko tuolla jotain vastauksia pienessä päässään myllertäviin kysymyksiin vai mitä, en tiedä? Minä vastaan kysymykseen aina, että en tunne "Sirpaa", hän on isälle tärkeä ja isän uusi kaveri.

Kuulostaa siltä, että lapsi on omalla tavallaan huolissaan susta. On siis huomannut, että äiti ei ole ok "sirpan" suhteen. Sinuna pitäytyisin nyt visusti ainakaan puhumasta pahaa tuosta ihmisestä. Ole neutraali ja jos pystyt, niin mielellään kunnioittava, muuten lapsi saattaa alkaa tuntea itsensä syylliseksi sun huonoon oloosi.

Alkuperäinen kirjoittaja Äipsyliini ap;26756857:
Lapsi voisi olla kotona luonani kun isällä on työpäivät. Meillä ei ole mitään säännöllistä sopimusta lapsen tapaamisista, koska isän työ on niin joustamaton ja ennalta-arvaamaton. Sovimme tapaamiset etukäteen sen mukaan, miten eksän työt menevät. Nyt sitten on alkanut nämä; voin ottaa lapsen luokseni, mutta äidille ei kerrotakaan, että isällä onkin töitä ja lapsi ei olekaan isänsä kanssa. Tämä selviää minulle aina vasta sitten kun lapsi on tullut kotiin ja kertoo, että oli "Sirpan" kanssa ja isä olikin töissä vaan.
Minusta lasta ei tarvitsisi noina päivinä ilmoittaa ottavansa.

Sun kannattaa muistaa, että sekä isälle että lapselle voi ne illat ja aamutkin olla merkityksellisiä. Vaikka aika onkin lyhyempi, niin aikaa se on sekin ja parempi kuin että sitä aikaa ei olisi ollenkaan. Exäsi voi myös ajatella, että sun elämäsi muuttuu helpommaksi, jos ja kun lapsen tapaamisiin tulee jokin säännönmukaisuus eikä sun tarvitse jatkossa elää exäsi epäsäännöllisten työaikojen mukaan.

Yhteistyössä