Lapsi vierastaa omaa äitiään !!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Leena"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Leena"

Vieras
Lapsi on nyt ollu ensimmäiset viikot päivähoitopaikassaa mummolassa minun ollessa töissä. Tänään lapsi alkoi itkemään vimmatusti, kun joutui lähtemään kotiin minun mukaan. Siis vierasti omaa äitiään ! Lapsi on nyt 11 kk. Onko tämä ihan normaalia ? Äitiysloman ajan olin lapsen kanssa tiiviisti kahdestaan, eikä lapsi ollu hoidossa.
 
Ihan normaalia on, mulla kans hoitolapsi joka itkee minun perääni eikä tahtois äidin mukaan.. Eroahdistus tulee myös jos meen toiseen huoneeseen tms. Äitinsä perään ei itkeskele.
 
Ei kaikista ole kotiäidiksi tai ei siihen mahdollisuutta... [QUOTE="vieras";22031611]Tosi pienen olet kyllä hoitoon vienyt... Sitten pitää vaan "kärsiä" seuraukset.[/QUOTE]
 
[QUOTE="vieras";22031665]No pitäiskö sit miettiä kannattaaks niitä lapsia tehä,jos pää ei kestä olla kotona edes vuoteen asti?[/QUOTE]

Oletteko ihan tosissanne? Mitenkas kun taalla Keski-Euroopassa vauvat viedaan 3 kk hoitoon, vierastavatko he kaikki aitiansa ja onko tama maa taynna naisia jotka eivat vaan jaksa olla kotona? Parempi ilmeisesti etta heilla ei olisi lapsia ollenkaan.
 
Lapsi kokee itsensä hylätyksi ja "kostaa" äidille. Suhteeni äitiini on turvattomasti kiintynyt, olen käyttäytynyt itse samalla tavalla. Tosin äitini mielestä olin vain kamala lapsi. Keskustele neuvolassa tosta kiintymysteoriasta, löytyy ihan hoitomalleja.
 
[QUOTE="vieras";22031665]No pitäiskö sit miettiä kannattaaks niitä lapsia tehä,jos pää ei kestä olla kotona edes vuoteen asti?[/QUOTE]

Olipa viisas kommentti. Tiesipähän tuon, kun täältä tukee edes kyselemään. Äitiysloma on tietyn pituinen ja kun se loppuu mennään töihin takaisin. Tietenki jos on varaa olla kotona ni mikäs siinä. Minä taas en kirjottanu tuossa kommentissani, ettei oma pää kestäisi olemaan kotona.
 
Oletteko ihan tosissanne? Mitenkas kun taalla Keski-Euroopassa vauvat viedaan 3 kk hoitoon, vierastavatko he kaikki aitiansa ja onko tama maa taynna naisia jotka eivat vaan jaksa olla kotona? Parempi ilmeisesti etta heilla ei olisi lapsia ollenkaan.

Äideillä Keski-Euroopassa on hyvin tavallista työskennellä osa-aikaisesti, joten tilanne eroaa suomalaisesta keskivertoäitien tilanteesta aika lailla. Suomessahan työskennellään yleensä kokopäiväisesti! Annetaan siis keskieurooppalaisten mennä töihinsä...Voisi olla suomiäidillekin/-isällekin ihan hyvä vaihtoehto tuo osa-aikaisuus.
 
[QUOTE="vieras";22031611]Tosi pienen olet kyllä hoitoon vienyt... Sitten pitää vaan "kärsiä" seuraukset.[/QUOTE]

Joo, unohdetaan ongelma ja kärsitään. Kärsiminen kuulostaakin tosi hyvältä ratkaisulta????
 
Höh teidän kanssanne. Tuo on yksi tapa reagoida ikävään. Itkeä, kun äiti tulee ja jopa kieltäytyä lähtemästä mukaan. Noin toimii moni vanhempikin lapsi. Joskus silloin selityksenä kuulee, että kun hoidossa on niin kivaa eikä malteta lähteä. Ennemminkin johtuu siitä, että ikävä on ollut kova, se on kestetty siihen asti kunnes äiti tulee ja silloin ikävä iskee, mutta pienellä ei vielä ole keinoja käsitellä ikäväänsä. Meillä oli noita oireita 3v:n kanssa hoitotädin vaihtuessa.
 
Arvot tärkeys järjestykseen.Kyllä sillä kodinhoidon tuella pärjää jos osaa fiksusti käyttää rahansa tietysti jos on ottanu helvetisti velkaa mikä on muuten ihan oma tyhmyyttä.
 
Ja joo, kannattaa jutella joko neuvolassa tai kokeneen lastenhoitajan kanssa. Tunnistavat palstalaisia paremmin nuo oireet ja osaavat antaa vinkkejä. Ainakin moni kkenut hoitaja osaa, neuvolasta en ihan osaa luvata :)
 
[QUOTE="Leena";22031696]Olipa viisas kommentti. Tiesipähän tuon, kun täältä tukee edes kyselemään. Äitiysloma on tietyn pituinen ja kun se loppuu mennään töihin takaisin. Tietenki jos on varaa olla kotona ni mikäs siinä. Minä taas en kirjottanu tuossa kommentissani, ettei oma pää kestäisi olemaan kotona.[/QUOTE]

Suomessa on kaikilla mahdollisuus hoitaa lapsi kotona kolmevuotiaaksi.
 
[QUOTE="Jaiks";22031976]Höpönlöpön, onpa taas todellisuudentaju kohdillaan.[/QUOTE]

Se on ihan omista valinnoista kiinni. Tietysti toisille on raha lapsiaan tärkeämpää.
 
[QUOTE="vieras";22031719]Äideillä Keski-Euroopassa on hyvin tavallista työskennellä osa-aikaisesti, joten tilanne eroaa suomalaisesta keskivertoäitien tilanteesta aika lailla. Suomessahan työskennellään yleensä kokopäiväisesti! Annetaan siis keskieurooppalaisten mennä töihinsä...Voisi olla suomiäidillekin/-isällekin ihan hyvä vaihtoehto tuo osa-aikaisuus.[/QUOTE]

Itseasiassa mun kolleegat tekevät täyttä päivää. Pieniä vauvoja viedään TARHAAN.
 
[QUOTE="vieras";22031665]No pitäiskö sit miettiä kannattaaks niitä lapsia tehä,jos pää ei kestä olla kotona edes vuoteen asti?[/QUOTE]

No mikäköhän helvetin ero sillä yhdellä kuukaudella olisi ap:n tapauksessa? Ei mikään.
 

Yhteistyössä