Lokakuiset 2007 (6)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heips!

Mä ostin tänään ensimmäisen uuden jutskan vauvelille, kun tuli niin söpö helistin vastaan. ...eli sekin rajapyykki nyt rikottu! ;) Onhan meillä kyllä jo tutuilta saatuja/halvalla ostettuja juttuja, kuten turvakaukalo, sitteri, muutama lakana ym. pientä. Mutta noita en ole vielä laskenut itse hankituiksi, kun muut ovat ne meille tyrkänneet, kun ovat halunneet päästä tavaroista heti eroon.

Masuhömpötyksestä, että kyllä ainakin mun perhe on aivan innoissaan, isä ja kummisedäksi tuleva pikkuveljeni varsinkin hiplaavat masua ja ompa tainnut masu saada pusunkin, terveisiä jopa tekstiviestitse ja vaikka mitä. Ovat siis noi miehet kaikkein innoikkaimpia ja alussa kyllä alko pikkuveljen jatkuva masun näprääminen ärsyttämään, mutta muuten ovat oman perheen osalta olleet tervetulleita. Mun perhe kun on tosi lapsirakasta, ollaan tosi läheisiä ja tätä vauvaa on odotettu kaikki jo monta vuotta, että oikein mielelläni silleen jaan tämän onnen heidänkin kanssaan. Viikonloppuna saivat tuntea Nasun potkutkin! Appivanhemmat ovat kyllä myöskin innoissaan, mutta ovat paljon pidättyväisempiä, eivätkä varmaan kehtaa alkaa hiplailee. Aattelin kyllä juhannuksena heillekin ehdottaa, että jos haluavat, niin jossain vaiheessa saisivat tunnustella Masu-Nasun potkuja! ;) Mies kun on ainoo lapsi ja yli 5 vuotta vanhempikin, että ovat appivanhemmatkin tätä lasta odottaneet jo monta vuotta. Perheen ulkopuolisten masuun koskemisesta en pahemmin ole innostunut, mutta ilolla olen kyllä kertoillut kaikille kyselijöille, että kaikki hyvin ja tosi onnellisia ollaan tästä masun kasvatuksesta. Mut ehkä tää pitkä odotus on tuonut tuon onnen tunteen niin pintaan, että olen valmis jakamaan sen kaikkien kanssa! ...onni kun vaan lisääntyy sitä jakaessa! :)

Perjantaina onkin sitten taas neuvola, että saa nähdä miten paljon sitä on tullut lihottua. Useampi on sanonut, että mun masu olisi jo kovin iso tähän vaiheeseen, mutta ehkä sekin sitten neuvolassa selviää, missä käyrällä mennään.

Nyt nukkumaan, makoisia unia kaikille!

Iikka ja Nasu rv 22 täynnä

Meillä ei perheissä ole halailtu silloin korkeintaan kun onnitellaan, mutta miehen perhe halailee aina kun näkee ja minä en edelleenkään 5 vuodessa ole sellaiseen tottunut, musta on hölmöä halailla kaikkia vaikka vasta viimeviikolla oltaisiin nähty. Silloin kun asuttiin kummankin perheistä kaukana saatettiin lähtöhalaukset antaa myös mun vanhemmille. Joskus kun masunasukki oikein potkuttelee, niin oon saattanut mainita läheiselleni että nyt ollaan taas masussa vauhissaan ja silloin joku saattaa kysyä saako sitä koskea ja olen toki antanut ja silloin siihen kosketukseen osaa varautua ja suhtautua, mutta en pidä edelleenkään masuntaputtelioista ja koskettelioista, kun eihän se vauva siellä jatkuvaan liikuskele ja on hölmöä että joku tuntemattomampi sitä silloin koskettelee ja sitten kun masu on vasta nyt alkaa olla, tuntua ja näyttää mielestäni vauvamasulta niin koskettelu ylipäätään ei ole niin hölmöä kuin sellaisen pikkukummun koskettelu. =D.

Millasia Sf-mittoja olette saaneet vai onko vielä mittailtukaan neuvolassa? Mulla oli eilen sf-mitta jo huimat 22cm ja on ihan keskikäyrällä tuo kasvu ollu koko ajan. Tänään on sitten 25 rv täynnä eli 26 raskausviikko lähti käymään. Esikoisemme syntyi rv 38+6 ja enää siihen etappiin ei olisi kuin 14 viikkoa, mutta voihan se olla että syntyy tämä aikaisemmin tai sitten myöhemmin. Verenpaine oli normaali 120/60. Hemppakin katsottiin nyt viimeksi katsottiin ihan alkutaipaleella, nyt oli hieman laskenut, mutta hyväå kuitenkin vielä muisaakseni 126. Olo onkin kyllä oikein erinomainen ja tuntuu että virtaa riittäisi aina välillä vaikka mihin.

Niiskulainen rv 25

Huoh, takana aikast rankka yö: esikoinen alkoi oksennella illalla siinä klo.23 maissa ja siitä eteenpäin oksensi melkotarkkaan tunnin välein ja heräsi aamulla normaaliin aikaansa eli huikan ennen seitsemää. Nukkua saatiin koko yönä korkeintaan 2-3 tuntia, että siitä oli miehen oikein piristävää lähteä töihin =0). Lääkäriin soitin ja siellä todettiin, että taitaa olla mahatauti (epäilin jo auringonpistostakin),eli tässä ollaan varmaan koko perhe kohta vuoronperään mahautaudissa, jos vanhat merkit paikkaansa pitää...voi ei! Meidän tyttö on koko pienen ikänsä ollut huono nukkumaan, heräili vauvana tunnin välein syömään ja nyt vielä 2-vuotiaanakin herää vähintään kerran yössä "muuten vaan." Toivon todella paljon, että tämä uusi tulokas olisi hyvä nukkumaan!!

Meillä ei lapsuudenkodissa olla koskaan halailtu ja muutenkin tunteiden näyttäminen on ollut jotenkin kiellettyä. Miehen äiti on taas kova halailemaan ja muutenkin tunteikas ja aluksi meikäläisen oli vaikea tottua halailuun, mutta nyt olen siihen jo tottunut hyvinkin ja hän asuu meistä monen sadan kilometrin päässä, joten olisi aika outoakin jollei halailtaisi, kun nähdään harvoin! Mahaan ei mua ole vielä kukaan muu, kuin mieheni ja siskoni koskenut ja hyvä niin =0)

Sf-mittani oli viikolla 22+2 jo 23cm, että taidan taas saada jättimahan niin, kuin esikoisestakin!?

Juulia rv 24+3

Neuvola oli tänään. Kaikki arvot oli hyviä ja sydänäänet kuului hyvin. Painoa ei ollut viimekäynnistä tullut lisää yhtään. Koko raskausaikana kiloja on kertynyt vasta 5. Lähinnä tuli höpöteltyä terveydenhoitajan kanssa kaikenlaista raskauteen liittyvää. Mukavaa kun voi puhua vapaasti hoitajan kanssa, varsinkin kun minulle esikoista odottavana on kaikki uutta. Lähinnä puheltiin töissä jaksamisesta. Olen jaksanut edelleen ihan hyvin, mitä ihmettelin. Minulla on jotenkin ollut sellainen käsitys, että työnteko vaikeutuisi. Teen melko fyysistä työtä ja siksi tuo jaksaminen arveluttaa. Mutta koko ajan olen tehnyt sillä periaatteella, miltä itsestä tuntuu. Kyllä keho sen sitten kertoo, kun jokin homma ei enää sovi.

Sain samalla nuo lappuset KELAan ja kävelin suoraa sinne kysymään vaikeita. Haluaisin lasketuttaa äitiysrahan puolen vuoden tulojen perusteella. Mutta virkailija ei osannut edes sanoa olenko ymmärtänyt asiat oikein tai mitään mihinkään :( Pläh, antoi sentään jonkin numeron josta pitäisi tavoittaa joku fiksumpi isommasta yksiköstä. Miun ongelma kun oli se, että olen määräaikainen, ilman äitiysvapaalle jäämistä työ olisi kestänyt vähintään puoli vuotta. Yritin sitten kysyä, että olenhan ymmärtänyt oikein ja vaikka töitä tuleekin nyt tehtyä n. 4kk niin silti voidaan laskea puolen vuoden tuloiksi. Ja minkälaisia papereita miun olisi pitänyt KELAan toimittaa, varsinkin kun työsopimuksessa ei ole selkeää päättymispäivää vain 'työ kestää kauden loppuun'. No, toivottavasti saan tuosta numerosta kiinni jonkun joka osaa sanoakin jotain, edes sen miten ja milloin voin hakemuksen laittaa ja mitä mukaan. Voihan olla, etteivät nämä tulot olekaan 2005 tuloa tarpeeksi suuremmat, mutta ainahan kannattaa yrittää.

Iidaleena 22+2

heips!

Olen todella ällikällä lyöty, kun tuntuu ettei ketään kiinnosta tää mun raskaus ja tuleva vauva. Minun sukuni puolelta ei kukaan ole kysynyt kertaakaan mitään? ihan kuin en raskaana oliskaan. Eikä sitten kyllä huvita mitään kertoakaan..sen verran, että milloin syntyy, muttei sen enempää. Olishan se kiva jos edes jotain kyselis tai jotain.. Myös miehen suku on ollut vaisumpaa kuin ekaa odottaessa, mutta aivan riittävän kiinnostuneita. Mulla on sama kosketus kammo, siis siinä mielessä, että vain oman miehen ja lapsen kosketus on luonnollista, kukaan muu ei kyllä saa tulla mua koskemaan. Kavereita kyllä voi halata, mutten pitänyt kun kaveri silitti mun mahaa.

Ninni rv 22+6

Ai niin se piti vielä sanoa, et olen jo hommannut vauvalle vaatteita ja kantoliinankin. Ehkä mun on helpompaa kun on ennestään yks lapsi. Kirpparilta löytyi halvalla ihania 50cm-56cm vaatteita. Niitäkin on hyvä olla parit, koska 62cm vaatteet tuntuu vastasyntyneelle aivan liian isoille. Tai ainakin oli reilun 3 kg vauvalle.
Ajattelin myös hommata turvakaukalopussin, ois varmaan aika kätevä! Muutenhan meillä ei sen kummenpia hankintoja ole, kun on esikoisen vanhat tallella..

Öitä!

Moikka todella pitkästä aikaa!!

Oon kyllä käynyt aika ajoin lukemassa teidän muiden kuulumisia ja tuntuu kaikilla menevän melko mukavasti odotus! Nää keväiset ilmat on houkutelleet olemaan ulkona paljon, ettei oo paljon tullut istuttua koneen ääressä.

Mulla oli parin viikon sairasloma, vauvat painoi tosi pahasti alapäähän. Levolla tuntui menevän aika hyvin ohi. Tosin koko alapää on jatkuvasti turvoksissa ja pitkään seisoessa, kävellessä alkaa kipeytyä. Joku ehdottikin tukivyötä. Välillä sitä pidinkin mutta ei hirveesti apua, enkä oikein pysty tekemään sen kanssa töitä, tuntuu ahdistavalta. Sitten kun piti palata töihin esikoinen alkoi tekemään urakalla hampaita ja oli kipeenä. Jäin hänen kanssaan sitten kotiin. Tällä viikolla olin 2 päivää töissä, kun sain jostain itselleni flunssan ja oon taas kotona... On tuo töissä olo ollut aika vähäistä viime aikoina! No eipä tuota motivaatiotakaan enää ihan hirveesti oo.. Mutta työsopimus loppuu onneksi heinäkuun loppupuolella.

Me ei ihan hirveesti olla hankittu tavaroita tuleville kaksosille. Mutta kun tää vointi tuntuu vaihtelevan päivittäin melko paljon, ollaan hommattu jo kaksosten rattaat, toinen turvakaukalo, sitteri. Jos sitten loppuaikana ei enää jaksa niin hyvä olla ajoissa liikkeellä. Esikoiselta on tosiaan meilläkin kaikki tarvikkeet tallessa, kun mitään ei raaskittu antaa pois. Toivottiin lisää lapsia. Ja tulihan tosiaan ostettu uusi autokin (tai siis käytetty, mutta meille uusi). Kun ei taideta ihan mihin autoon vaan sopia kolmen turvaistuimen kanssa. Ja joudutaan tekemään useamman sadan kilometrin reissuja mummoloihin. Tarvii olla aika paljon tavaraa mukana... Alkuun ajateltiin laittaa kaksoset samaan pinnasänkyyn nukkumaan?! Katsotaan sitten onko hyvä ajatus ja miten toimii.

Meille rakenneultrassa kerrottiin kaiken olevan hyvin. Sukupuoletkin näkyivät, tyttö ja poika olisi tulossa. Vaikka en 100% uskokaan että näin olisi. Olisi kyllä ihanaa jos molemmat sieltä tulisi! Hb mulla laski jossain vaiheessa hiukan, yritin syödä rautaa mut iski niin paha ummetus, että nyt oon ottanut pari kolme tablettia/ viikko ja sillä oli pysynyt ihan hyvänä. Painoa mulle on tullut yhteensä jo 10kg! Sf-mitta oli 25,5 viikolla 22+1. Vauvat liikkuu kyllä tosi paljon. Johtuukohan siitä, että niitä on kaksi vai ovatko nää vielä villimpiä kuin tuo esikoinen? Apua!

Mutta nyt pitää mennä pakkaamaan. Lähdetään juhannukseksi maalle mökille. Ihanaa kun saa hiukan levätä. Saa esikoinen leikkiä serkkupojan kanssa ja lasten hoitajia on useampia! Kaikille mukavaa ja aurinkoista juhannusta!

Pia 22+4

Iik, mulla on jättimasu! :) Olen ollut niin onnellinen tähän kauan odotettuun raskausmasuun, että en ole mitään osannut pelätä sen koon suhteen. Nyt sitten aamulla neuvolassa th sai mitaksi huikeat 27 cm (rv 22+2) eli paljon isompi kuin Pian kaksosmasu! Kilotkin on nousseet tässä viimevälissä niin, että reilu 600 g/vko tullut, vaikka kokonaispaino koko raskauden aikana on noussut vasta n. 5 kg. Terkkari jo soitti peräänkin, että lääkäri haluaa itse mitata masun heti ens viikolla ja jos näyttää kans noin isoja lukemia, niin joudun heti sokerirasitustestiin. Muisti kuitenkin rauhoitella, että ei mitään hätää ole, että voin nauttia juhannuksesta rauhassa. Sokeria ja vaaleaa leipää ajattelin kyl jo nyt jättää vähemmälle, vaikka en niitä kumpaakaan nytkään ole omasta mielestäni ainakaan pahemmin syönyt. ...makea kun äklöttää edelleen, mutta kieltämättä viime aikoina vähemmän jo.
Terveydenhoitajan tunnustelujen mukaan Nasu-masuasukki olisi majoittautunut aivan vatsan alaosiin, jolloin yläosassa oli kuin tyhjää ilmaa, että josko sekin sitten olis kasvattanut mun mahaani? Mutta ens viikollahan sitten lääkäri tutkii asiaa paremmin. Kieltämättä kyl hirvittää vähän ja latistaa juhannustunnelmaa, vaikka kaikki muuten on kyllä hyvin ja potkut tuntuu monta kertaa päivässä.

Aurinkoista ja mukavaa juhannusta kaikille!

Iikka ja Nasu 22+2

HEippa!

Kiva kuulla Piasta ja kaksosista! Hyvä,että on mennyt hyvin, vaikka varmasti rankempaa onkin...

Älä likka huoli, saahan se massu kasvaa! On kuitenkin hyvin yksilöllistä tuo mahan koko. Ja hyvä, että laittavat heti sokeritestiin, jos mitta on edelleen iso.

Minä viimeistelen hommia ennen juhannusta...meinasin kirjoittaa "lomaa",mutta lomahan minulla on vast asyyskuussa... Tänään ultrattiin työkaverin kanssa pasia ja siellä se vilkutti ja peukaloa imi! Ihanaepeli! MEillä on vaan nuo anturit tarkoitetu vähän pienemmille otuksille, joten ei ihan koko pasi mahtunut enää kuvaan. Todella hämärää kyllä nähdä ja tuntea kuperkeikka yhtä aikaa...

No, aloitan henkisen valmistautumisen kuskina toimimiseen ja viinittä olemiseen tämän juhannuksen osalta...

Hyvää juhannusta kaikille!

Jelli ja pasi 22+2

Hei laittakaas noita masun kuvia taas näytille kun mulla on edelleen vaan ne keks makkaraa... Ei vauvamasusta mitään tietoakaan!!!
Kyllähän tuo maha jo tuntuu mutta miks se ei näy? Kyllä on tullut ajateltua että jos vielä joskus tähän hommaan uudelleen ryhtyy niin pitää saada paljon painoa pois että tila sitten näkyykin ja varmasti on vaivojakin vähemmän. (itse kylläkin päässyt aika helpolla)
Ukko kylläkin puhu tuossa paripäivää sitten että kai me sitten heti ruvetaan toista yrittämään kun sairaalasta pääsen... Onkohan mun ajatukset sillon ihan sen suuntaiset?? (juuri synnytyksen kokeneena!?!?)

Mutta hyvää jussia kaikille!
Ainu 21 + 2

Mullakin on vaan kaksi makkaraa niin en tiedä niistä kuvista. Mutta ne joilla on sellaisia söpöjä massuja niin voisitte laittaa..

Meillä on myös alustavasti tarkoitus yrittää seuraavaa melko pian. Tämänkin alulle saattamiseen kun meni kaksi vuotta. Saattaahan ne ajatukset olla muuttuneet sitten synnytyksen jälkeen.

Hyvää juhannusta kaikille! Häivyn tästä netin ulottumattomiin muutamaksi päiväksi.

Jellybean 23+jotain!

Ainu ja Jellybean : Kyllä varmasti sieltä vauvamasu tulee piahkoin näkyviin, kyllä tiedän useitakin naisia jotka on ollut uhkeammassa kunnossa ennen raskautta ja masu alkanut näyttämään vauvamasulta jossain vaiheessa.

Miten teillä muilla jussi meni? Me oltiin kotona ja muutma kaveri tuli käymään, lähtivät jo kylä kymmenen seutuville katsomaan kokkoa ja me ei enää jaksettu, kun esikoinen ei malttanut mennä nukkumaan vasta kun vieraat lähti. Grillailtiin ja vastottiin saunassa. Eilen käytiin uimassa, vesi oli kylmää mutta meidän pieni vesipeto tykkäs uida ja ei ollu muka kylmää vaikka alussa aivan tärisi, mut vähän aikaan lämmiteltiin pyyhkeessä ja sit taas veteen poissa ei ois tullu enää millään kun veteen tottu.

Tänään sataa ollaan koitettu sisällä keksiä tekemistä, mulle tuli se 140 € äitiysavustusta ja pitäisi nyt alennuksesta katsella kaikki puuttuva, vaatteita on niin valtvasti ettei niitä enää tarvitse ostella mut perusvoidetta ja peitto olisi hankinnassa vielä. Pitää katsella vielä niitä tupliksia. =).

Minäpä laitan tässä vauvamasuni tänne, tuntuu että maha on kasvanut 1 viikon sisällä ihan valtavasti. Tää on juhannuspäivältä otettu kuva, eli taitaa olla rv 25+2. http://img248.imageshack.us/my.php?image=kuva041rb5.jpg

Niiskulainen rv 25+5

Heippa!
Eipä ole tullut tähän ketjuun kirjoiteltua kauheasti. Ehkä sitten lähempänä h-hetkeä enempi :-) Meitä tuolla ex-kermiteissäkin monta lokakuista, niin aikas samoissa mennään siellä.

Kokeillaas taas, onnistuuko tuo masukuva.
4e1.jpg

Kuva on otettu rv 22+5. Eli vajaa pari viikkoa sitten. Eipä tuo kummempia ole kasvanut tuostakaan. Ei ole kauheasti vauvavatsaa, vaikkei ole makkaroitakaan peittämässä ;-) Ja neljättä odotellaan... Odotin, että nyt olisi kunnon vatsa kasvanut. Vaan vieläpä tuo ehtii.

Raskaus etenee mukavasti. Vähän viikonlopun aikana alkanut supistella. Kova on meno vatsassa :-) Huomenna taas neuvolaa. Kiloja on kertynyt n. 5-6kg. Ihan samalla tavalla noista muista raskauksista.
Vielä yhtä ultraa ajattelin tässä tilailla. Varmaan siellä jossain rv 30 paikkeilla käydään koko perhe kurkkaamassa tulokasta. En taida 3d-ultraan raaskia mennä, että ihan tavallinen saa kelvata. Rahanmenoa tuntuu tässä kesällä riittävän muutenkin :-/

Hyviä vointeja kaikille!

Tehis rv 24+1

Heipsankeikkaa taas pitkästä aikaa!

Lueskelemassa olen ahkerasti käynyt, mutta en ole jaksanut kirjoitella. Olen noita opiskeluhommia joutunut naputtelemaan, joten tuntuu, että kirjoittaa on saanut yllin kyllin. Odotusrintamalla menee ihan mukavasti. Perjantaina tosin alkoi outo kipu mahassa oikealla yhhäällä, jota kesti kolme päivää. Mun piti soittaa tänään neuvolaan ja kysyä onko jotain vakavaakin, mutta kun kipua ei ainakaan vielä ole tänä päivänä tuntunut, niin en sitten soittanutkaan. Onko muilla ollut vastaavaa? Mahassa on kipeä kohta, joka on kosketusarka. Lisäksi pienikin ponnistelu, esim. roskiksen vetäminen kaapista, lisäsi kipua. Perjantaina vauva liikkui lisäksi tosi vähän, ei juuri lainkaan, joten olin aika huolissani. Lauantaina onneksi oli jo menoa masussa enemmän. Tosi kurjia tommoiset kivut, kun ei oikein tiedä kuuluvatko asiaan vai ei. Muistaakseni mulla ei ollut esikoisen aikana vastaavaa kipua.

Me oltiin Juhannusaattona miehen isän mökillä, muuten vietettiin Juhannusta ihan kotosalla. Eilen käytiin pojan kanssa alennusmyynneillä Ideaparkissa. Ostinkin ihan mahdottoman läjän pojalle vaatteita syksyä varten, kun sain puoleen hintaan ja allekin. Kyllähän se alennusmyynneissä kulkeminen kannattaa. Ostaa jemmaan isompia vaatteita, kyllä niille jossain vaiheessa on käyttöä. Tuntuuhan se tosin kertamenona aika suurelta se summa, mutta säästää siinä kuitenkin hirmuisesti.

Meillä nukkuu esikoinen vielä pinnasängyssä, on nyt reilut vuosi ja kahdeksan kuukautta. Ollaan tässä mietitty ostaako jatkettava sänky vai semmoinen 140 cm:n juniorisänky. Kumpaa te suosittelisitte? Nukkuuko teillä muilla esikoiset jo omassa sängyssä? Ajateltiin sängyn ostamisen yhteydessä siirtää poika nukkumaan omaan huoneeseen. On ollut aika huono nukkuja, heräillyt monia kertoja yössä. Nyt vasta viimeiset pari kuukautta on nukkunut paremmin = herää kerran tai ei ollenkaan. Eli nyt voisi tuota omaan sänkyyn siirtämistä kokeilla. Ehtisi tässä vielä hyvin tottua ennen vauvaa omaan huoneeseen.

Tuttikin meillä on vielä käytössä ja nyt kun on oppinut enemmän puhumaan, tutista on tullut hirmu tärkeä, pyytää sitä aina välillä. Me tosin annamme sen vain päiväunille ja yöunille. Siitäkin olisi hyvä päästä ennen vauvan syntymää. Ajattelin kuitenkin, että jos antais vielä olla tässä omaan huoneeseen siirtymisessä ja yrittäisi siitä eroon sitten loppukesästä. Onhan näitä juttuja tässä vielä vaikka kuinka. Pottailu sujuu kakkaamisen osalta mallikkaasti. Meillä on poika käynyt jo vuoden verran potalla kakalla, vain muutaman kerran on kakannut vaippaan. Ei yksinkertaisesti halua kakata vaippaan. Oltiin tässä Helsingissä hoitamassa veljen vauvaa ja en ottanut pottaa mukaan, kun matkustimme junalla. Poika hoki jo illalla kakkahätää, ei suostunut tekemään vaippaan, eikä pytylle. Seuraavana päivänä, kun kotiuduimme meni heti potalle ja vatsa oli sitten ripulille, ilmeisesti johtuen siitä, kun ei suostunut housuun kakkaamaan. Itsellä oli kurja olo, kun ei ressu päässy kakalle. Potalle pissaa aamulla, päiväunien jälkeen ja ruokailujen jälkeen. Jos aamulla käyttää ulkoilun jälkeen pissalla pysyy vaippa kuivana myöhäiseen iltapäivään. Itse monesti kertoo, kun pissa on juuri tullut vaippaan. Ihan muutamia kertoa on halunnut potalle ja on sanonut, että pissa. Eli kai me ollaan ihan hyvällä mallilla. Miehen loman aikaan ajateltiin kokeilla ilman vaippaa. Tärkeää tietysti olisi, että oppisi itse sanomaan, että on pissahätä. No ehkä kaikki menee ajallaan.

Kävin rv 22+2 neuvolassa ja sf-mitta oli tuolloin 20. Esikoisesta sf-mitta oli 20 rv 21+4 eli aika samoissa mennään. Hb oli hiukan noussut, mutta oli vieläkin aika matala. Terkkari käski tuplata raudan määrän eli otan tabun aamuin illoin. Sanoi, että viikolle 26 asti verimäärä lisääntyy aika paljon, joten todennäköisesti Hb laskee vielä. Seuraava neuvola onkin sitten neuvolalääkäri parin viikon päästä.

Että tämmöistä tännepäin. Tuli taas kauhet sepustukset. Ehkä kannattais vähän useammin kirjoitella. Yritän saada opiskelut heinäkuun loppuun mennessä tehtyä, joten sitten on ehkä enemmän intoa naputella. Nyt taas opintojen pariin. Hyvät voinnit kaikille!!

Aurinko rv 24

heippa!

tänne on jo muutama ehtinyt kirjoitellakin juhannuksen jälkeenkin. miten jussit meni?
me oltiin siskon luona perjantaina ja tulin sitten kymmenen jälkeen kotiin lasten kanssa, miehet lähti rantaan katselemaan kokkoa ja nauttimaan muutaman kylmän... no ei ainakaan itsellä ollut huono olo sitten seuraavana aamuna ;)

mä kävin neuvolassa tänään tarkistuttamassa sen valkuaisen ja normaalihan se oli. ja hemoglobiinikin oli noussut pikkuisen että nyt mä saan sitten taputtaa itseäni selkään =) nyt odottelen sitten tuonne heinäkuun alkuun että käyn vielä ultrassa kurkkaamassa miten masussa menee, vauhtia tuntuu kanssa kyllä piisaavan...

onko jo joku saanut äippäpaketin jos sellaisen on ottanut? mä huomaan itsestäni taas sen että kun ekaa odotettiin niin laput vietiin hurjalla vauhdilla kelaan että vain kaikki paketit ja tuet lasketaan mahdollisimman äkkiä, nyt mulla on se kelan lappu lojunut tuolla kaapissa jo viikon... täytyis kyllä alkaa viemää sitä ettei sitten tule kauhea hoppu...
maxiina ja pikku-I rv 23+3

Mun maha on suunnilleen Niiskulaisen mallia, mutta saahan se ns. kuudennella kuulla jo ollakin ;-)
Äitiyspakkaus on jo tullut, muuten kiva, mutten tykkää siitä virheäraitaisesta asusta. Eli jos jollain ois samantyylinen puku (uusi) niin voisin vaihtaakin.

Juulia77: Olen syönyt aspartaamilla makeutettua jugurttia, a:lla alkavat makeutusaineethan ovat sallituja. Jos itse saan valita niin en yleensä osta mitään missä makeutusaineita, en edes vaikka en olisi raskaana. Ovat kummminkin aika keinotekoisia aineita ja mietityttää niiden turvallisuus.

Jussi meni rauhallisesti grillaillen ja saunoen.. Elo on sujunut normaalilla kaavalla, tosin hieman jo alkaa maha painaa. Masukki tuntuu kiipeävän hurjaa vauhtia ylöspäin, joskus tuntuu jo potkuja melkein kylkiluiden tasolla. Kävellessä hengästyy aika helposti ja tuntuu että kävelen jo hieman vaappuen ja ihan älyttömän hitaasti...

Mä olen myös syönyt aspartaamilla makeutettuja jugurtteja, kun neuvolassa ei ole kielletty. Toinen vaihtoehto olisi sokerinen jugurtti ja sokeria pitäisi taas välttää, joten mene ja tiedä kumpi parempi sitten, hankala juttu.
Mulla temppuilee jalka, kuulemma johtuu hormonaalisesta turvotuksesta ja jänteiden/kalvojen kiristämisestä sen vuoksi. Könkkään vähän sen takia,-)

MissPiggy:mistä kohtaa sun jalkas vaivaa? Mulla on nilkka vaivannut jo liki kuukauden ja sen takia en ole voinut enää kävellä pitkiä matkoja ja muutenkin on liikkunta jäänyt tosi vähäiseksi. Särky on välillä todella voimakasta ja nilkka aivan turvoksissa, mutta välillä on niitä päiviä monta peräkkäinkin, että ei se oireile juuri ollenkaan. Esikoista odottaessani mulla oli ihan sama vaiva saman nilkan kanssa enkä siihen koskaan mitään selitystä saanut, että mistä johtuu.Lääkäri käski syödä 10 PANADOLIA PER PÄIVÄ, jota en kyllä todellakaan noudattanut. Synnytyksen jälkeen nilkkaan laitettiin kortisonipiikki, mutta silti se on välillä tän parin vuoden aikana vaivannut hiukan, mutta ei näin paljon, kuin nyt taas raskaana ollessa. Esikoisesta muistaakseni mulla alkoi se hurja nesteen kertyminen samaan aikaan nilkkavaivan kanssa, mutta nyt en ole huomannut nesteen kertyvän mitenkään erityisesti (joka ilta kuitenkin painelen sääriluitani pelko takamuksessa, että niihin jää sormista painaumat pitkäksi aikaa). Tää vaiva on siinä mielessä just inhottava, kun tuo liikkuminen on aika vähäistä ja kilot sen kuin kerääntyy, kun ruokahalut on kuitenkin ennallaan ellei suuremmatkin =0)

Heips!

Kävin sitten äsken neuvolalääkärillä, joka halus mitata mun "jättimasun" ja antaa sit jatko-ohjeita, jos todellakin sais itekin saman 27 cm jättimitan. Noh, lääkäripä saikin vaan 22 cm, kun sano mulla olevan ylävatsassa pelkkää ilmaa, ettei sitä kuulu laskea mukaan kohdunkaulan mittaan, kuten th oli ilmeisesti tehnyt. Teki samantien muitakin tutkimuksia, kun kerran meillä tää raskautuminen oli pitkän tien takana, mutta kaikki siis hyvin ja normaalisti! Kyllä helpotti, ettei tartte enää stressata liian isoa masua! :)

Meillä Jussi meni kans mukavan rauhallisesti appivanhempien luona ja paikallisissa kyläjuhlissa kokkoa ihaillessa ja lättyjä syödessä. Mut kyl toi jättimasuväite himmensi hieman juhannuksen viettoa, enkä uskaltanut ottaa kaikkia herkkuja kuin ihan vähän vaan. Pitääkin heti mennä kaupasta ostamaan herkkuja, ja korjata tilanne! ;)

Mulla mahan turvotus ja liitoskivut on vähentäneet selvästi liikkumista jo ihan alusta alkaen. Mut nyt onneks lähiaikoina kävely on kyl sujunut jo paremmin. Nyt vielä, kun jalat on alkaneet turvota ja tukipolvisukat ahkerassa käytössä, niin olen olen kyl yrittänyt kävellä pikkasen enempi.

Mut nyt sinne kauppaan herkkuostoksille! Mukavaa sadepäivän jatkoa kaikille! :)

helpottunut Iikka ja Nasu 23+1

Juulia '77, lähinnä nyt on tuo jalkapöytä kipeä, osin nilkkakin. Aiemmin oli tuolla kantapään sisällä tms. kipua, mutta se lähti aika hyvin kylmähaudonnalla ja ajan kanssa. Tänään oli neuvolalääkäri ja hän ehdotti myös Panadolia välillä ja otinkin nyt vihdoin sitten yhden, mutta ei puhunut määristä. Ajattelin että jos yhden päivässä otan nyt parin päivän ajan, jos pahin tokenisi. Uskoi myös sen olevan turvotuksesta, siinä päällä olevat jänteet joutuu kiristykseen jne. Liikkua kuulemma silti kannattaa, jos vaan voi.

Minä tuosta neuvolakortista katoin niin terkkari on laskenut sf-mitaksi 23 cm viikoilla 21+2. Ja nyt sitten uteliaana googlasin ja katoin taulukosta niin jos tuo on ihan oikein mitattu niin sehän huitelee jossain yläkäyrän tuolla puolen. Kai se on sen väärin mitannut tai jotain. Ja eipähän se siitä mitään sanonut, ettei kai se silloin kovin vaarallista voi olla.

Jellybean 24+

Tuosta sf-mitasta, mullakin on mitta ensin reilusti yli käyrän, nyt laskenut lähelle yläkäyrää. Terkkari sanoi että alussa usein saattaa mennä käyrän yläpuolella mutta yleensä laskee normaali käyrälle raskauden edetessä, joten ei huolta vielä. Olen itse mittinyt että ei tuota mitta kerro kovinkaan hyvin vauvan kasvusta. Vaikuttaahan siihen mittaan varmaan vauvan asento, mittaajajan tapa mitata, lapsiveden määrä jne...

Laura 24+