LOKAKUISET 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niiskulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Niiskulainen

Vieras
UUSI LISTA

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Niiskulainen 24v LA 3.10 Toinen pikku Toukka, KAKS
Lumi81 25v LA 6.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Lissu78 28v LA 7.-8.10 Esikoinen. Porvoo
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Jellybean 25 ja 26, LA 15.10. Esikoinen. Kainuu
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Entu 25 ja 31 LA??? toinen KYS
Ninni83 23 ja 24 LA 21.10 kakkonen
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
Ainu 25v., LA n.28.10.eka
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen

Kiitos onneitteluista! Eiköhän sitä pärjätä vaikka työtä varmasti tulee riittämään. Syksyllä meillä on sitten 3 alle 2 vuotiasta lasta. No jonkin ajan päästä sitten kaksosista on varmasti paljon seuraa isoveljellekin. Vointi on ihan ok, väsymys edelleen painaa. Onneksi senkin tosiaan tietää menevän ohi.

Hei vaan kaikille,

Minä täällä valmistaudun jättämään loskaisen Suomen pariksi viikoksi! Kova kesävaatteiden silittely ja pakkailu on menossa! Vielä pitäisi venyä äänestämään
tänään ja hoitaa naapurien kuuleminen rakennuslupaan. Huh.

Minulla ei ole ollut paha olo viikkoon. Voikohan raskauspahoinvointi mennä ohi jo näin viikolla 8? Olen tietenkin huolissani. Onneksi eilen nippaili alavatsaa, mikä kertoilee kohdun kasvamisesta. Välillä rinnat "ovat selkeämmin olemassa", mutta eivät kovin kipeät. Nännit tuntuvat tosin reagoivan kaikkeen...

No, nyt hommiin, hyvää ensi viikkoa kaikille, ehdin ehkä kertoa pikaiset kuulmiset viikon päästä, ennen lähtöä Berliiniin.

Jelli ja Enttinen rv 8+5

Pialle kovasti onnitteluja kahden pienen johdosta <3
Onneksi ihminen on venyvää laatua. Eiköhän tuokin hyvin mene, vaikka varmasti raskasta kolmen pienen kanssa on!

Jellille oikein mukavaa reissua!
Kyllä toisilla se pahoinvointi menee äkkiä ohi. Itsellänikin se vähäinen pahoinvointikausi on ollut aina tosi lyhyt. Ei kyllä oikeastaan edes pahoinvoinnista voi puhua... Mulla sillä etovaa oloa oli tällä kertaa oikeastaan rv 5-7.
Eiköhän Jelli sullakin kaikki ole ihan hyvin, jos kuitenkin muita oireita on :-)

Kyllä täällä nyt se vatsa plumpsahti esille :-)
Se oli odotettavissakin aikaisin, kun olen aikas pieni ja kohtu on tosiaan eteenpäin kallellaan. Ja useampi raskaus takana, niin se kasvu lähtee äkkiä liikkeelle.
Vatsanpeittelykausi siis taisi alkaa täällä...

Mukavaa äänestyspäivän jatkoa kaikille! Mekin lähdetään päiväkävelylle&äänestämään, kun tuo poitsu herää päikkäreiltä.

Tehis rv 10

Tänään on ollut verta valkovuodon seassa..tuli sellanen olo, et näinhän täs kävi, kuten pelkäsin.. Tiedän, että vuoto voi olla normaaliakin, mut enpä usko mun tapauksessa. Huomenna varaan aamulla yksityiselle ultraan ajan, saan varmuuden. Oon kuitenkin ainakin 60 % varma, et tää on menossa kesken. Mulla on ällötystä ja pissillä ramppaamista, väsymystä ja tissit isommat, muttei yhtään arat.

Ninni rv 9

Tsemppiä Ninnille! Älä vielä luovuta. Mulla on niukkaa vuotoa tullut pariin otteeseen ja olin aivan varma molemmilla kerroilla, että kesken menee. Mutta niin siellä ultrassa vaan näkyi pieni otus, jonka sydän sykki. Toivon hartaasti, että sinäkin selviät säikähdyksellä!

Ninnille laitoinkin jo tuonne toiseen ketjuun tsemppilähetykset. Mutta vielä lähetetään lisää tsemppejä!

MissPiggy, itsellä ei kokemusta, mutta olen lukenut/kuullut noin olevan useilla ja silti kaikki ok. Esimerkiksi istukka saattaa olla edessä, jolloin sydänäänet kuuluvat vasta myöhemmin. Toivotaan parasta!
Mulla kans huomenna neuvolalääkäri ja olen varautunut siihen, ettei sydänäänet vielä kuulu. Ultrakuvasta th katsoi vähän näyttävän siltä, että istukka on muodostumassa eteen. Mulla aina ennen ollut istukka takana ja sydänäänet kuuluneet aikaisin sekä liikkeet tuntuneet tosi varhain. Mutta nyt pitää tosiaan varautua, ettei näin ole.

Tehis rv 10+1

Ninni; Täälläkin toivotaan kovasti, että vuoto on normaalia.

MissPiggy: Mulla oli istukka myös edessä eka raskauden aikana ja sydänäänet kuului aika myöhään, jotain rv 14-15 välillä. Ymmärrän kyllä, että sydänäänien kuulumattomuus alkaa huolettaa. Meillä oli koululla sellanen mukamas hyvä' doppler olevinaan ja otin sen kotiin lainaan, mutta en saanut sydänääniä kuuluviin 12 viikon paikkeilla ja annoin seuraavalla viikolla opettajienkin kokeilla, mutta ei mitään, sitten seuraavan kerran neuvolakäynnillä saatiin kuulumaan, mutta sitä ennen oli tosi huonosti nukuttuja öitä.

Uskotaan ja toivotaan Ninni, että vuoto on tosiaan normaalia!
MissPiggy: En usko, että on aihetta huoleen! Itse kyllä varmaan stressaisin myös kauheasti jollei sydänääniä kuuluisi. Mulla onkin nyt vasta eka neuvolalääkäri vasta pääsiäsiviikolla, eli raskausviikolla 14. Mutta onneksi on se np-ultra ensi viikolla, niin saa sitten jonkinlaisen käsityksen tuosta masuasukista... kun tosiaan en osaa olla murehtimatta päivääkään, että onko siellä masussa kaikki ok!! Vatsa on kyllä kasvanut aika paljon vaikka oireet on muuten aika vähäisiä.

Viime viikolla, kun varasin tuota lääkäriaikaa neuvolaan, kysyin samalla terveydenhoitajalta tästä mun uintiharrastuksesta, joka saa vatsan nipistelemään ja polttelemaan moneksi tunniksi "treenin" jälkeen ja viime kerralla jopa alkoi supistelemaan suihkussa heti uinnin jälkeen (huimausta ei ole ollut sen yhden kerran jälkeen), niin hän käski lopettamaan koko harrastuksen raskauden ajaksi. Kyllähän sen tavallaan itsekkin ymmärsin, että ei se ole hyväksi, mutta jotenkin sitä vaan aina toivoi, että jollei sitten ensi kerran jälkeen tulisikaan kipuilua. Nyt se sitten täytyy uskoa, että mulle ei sovi raskaudenaikana muunlainen liikunta, kuin rauhallinen kävely. Esikoisesta oli ihan sama juttu ja silloinkin jostain raskauden puolivälistä en pystynyt kävelemään kuin kumarassa kovien liitoskipujen takia ja korkeintaan 20 minuuttia kerrallaan =0( Ja silloin todella raivostutti, kun vanhemmat sukulaiset päivittelivät huonoa kuntoani ja olivat kuulemma itse tehneet vielä samana päivänä ennen synnytystä, jos jonkinlaista peltotyötä yms. RRRRRRR,taas saan varmaan kuulla samat päivittelyt moneen kertaan... Onneksi olen nyt hoitovapaalla, niin ei tarvitse hakea töistä sairaslomaa, jos vointini menee samanlaisesksi, kuin esikoisesta; silloin jäin sairaslomalle jo 6:lla kuulla. Elokuuksi kyllä pitäisi töihin mennä!?

Kateeksi käy Jellia, kun on päässyt pois täältä loskaisesta suomesta ;0)

Juulia rv 11+1

Jelli varmaan tällähetkellä ottaa arskaa bikinit päällä ja siemailee jotain ihanaa alkoholitonta drinksua. =) Oi kun olisi ihanaa...no täytyy laittaa simmut kiinni ja kuvitella.

Juulia: Tosi ärsyttäviä ne vanhankansanihmiset, jotka ajattelee että ihminen laiskuttaan esim. makoilee raskaana olessa. Kuvitella jos elettäisiin entisaikaan, niin raskaan oleva lepäävä nainen olisi koko kylän laiskuri ja joka tuvan paheksunnassa, no onneksi nykyään ollaan jo fiksumpia ja älytään enemmän näistä asioista. Koulussa opettaja kertoi, että joillakin raskaana olevilla naisilla on niin kipeät liitokset, että he ei pysty kävelemään muuten kuin takaperin kovien kipujen takia...se kuulema helpottaa. ?

MissPiggylle ja Ninnille stemppiä ja toivotaan, että kaikki on hyvin masuasukilla!

Juulia, mun anoppi oli miestäni odottaessa koko raskausajan sairaslomalla, kun sillä oli ollu nuoruudessa jokin paha mahatulehdus ja maha täynnä kiinnikkeitä, joka teki jo koko raskauden ihmeeksi. Käppäili kuulemma laahusvauhtia kauppaan ja osti yhden maitolitran kerrallaan, kun enempää ei pystynyt kantamaan. Loppuajan sit vaan makas sängyssä ja keskosenahan se nykyisin iso mies sit syntyikin. Eli kyllä sitä on "ennenvanhaankin" ollut ongelmia riippuen ihan tapauksesta! Mullakin oli alkuaikana maha niin kipeä hoitojen jäljiltä, että välillä ihan kippurassa kävelin ja saa nähdä sitten, miten käy, jos ja kun tämä maha tästä kovin kasvaa ja paikat kipeytyy.

Niiskulaiselle kiitoksia taannoisista A-vitamiiniselvityksistä. Tänään ekassa neuvolassa kyselin mun pirtelöni käytöstä ja kielsihän täti sen käytön tietty heti. Noh, täytyy kattoo mitä mä nyt keksin sitten aamupalaksi, joka olis lähelläkään yhtä nopee ja monipuolinen.

Seuraava ultrakin olis vasta joskus rv 12-13, että saa nähdä maltetaanko odottaa sinne asti, vai mentäiskö kattelee pikkusta tässä välissä jo jonnekin yksityiselle. Neuvolassa kun eivät edes yrittäneet kuunnella vielä mitään sydänääniä dopplerilla.

Iikka rv 8+6

Huh on ollut hullun kiire päivä! Vielä pikaraportti tänne ennen nukkumaanmenoa, eli ultrassa käyty ja kaikki hyvin :)! Hurjana sykki pieni sydän siellä ja raskasviikot ovat nyt 8+5 ja laskettuaika 24.10, päivitän tiedot myöhemmin.

Nyt en ehtinyt/ jaksanut lukea teidän muiden kirjoituksia, mutta toivottavasti kaikilla on asiat hyvin. Luen sitten paremmalla ajalla.

Entu joka vihdoin tietää rv:n 8+5

Heipat lokakuisten ketjuun!

Täällä kaikki porskuttelevat tasaiseen tahtiin eteenpäin kohti lokakuun eräpäivää. =)

Pialle onnittelut kaksosraskaudesta! Aika huimaa. Mulla on kummityttöinä aivan ihanat kaksostytöt. Heidän äitinsä kanssa ollaan moneen otteeseen naureskeltu, että minä muistan tyttöjen vauva-ajan paljon paremmin kuin hän. Olihan se aikamoista rumbaa, mutta ihanaa aikaa. Vauvoina nukkuivat samassa pinniksessä ja vaikka heidät laittoi eri laitoihin, hakeutuivat he toistensa läheisyyteen nukkumaan. Tosi hellua!

Entulle onnittelut hienoista ultrakuulumisista!

Ninnille myös tsempit tähän ketjuun! Toivotaan että kaikki on ok.

MissPiggylle piti kommentoida sydänäänistä, että hyvällä laitteella kuuluvat rv 12 +. Jos on vähänkin aataminaikainen doppleri ja kokematon kuuntelija eivät sydänäänet välttämättä kuulu hyvin. Vauveli on niin pieni vielä ja saattaa liikkuua paljon, jolloin on vaikea vangita ääniä koneelle. Samoin istukan sijainti ja se että jos masussa on vähän ylimääräistä vaikuttavat kuuluvuuteen. Eiköhän siellä masussa ole kaikki ok vaikka ääniä ei vielä saatu kuuluviin.

Jelli tosiaan nautiskelee parhaillaan etelän auringosta. Oih ja voih, tahtoo kans.

Juulia: toivottavasti ei ala nyt tuon enempää supistelemaan! Yritä olla ottamatta itseesi noista sukulaisten kommenteista. Itsekin olen vastaaviin kommentteihin törmännyt tuota esikkoa odottaessani kun jouduin jäämään kuukautta aikaisemmin saikulle selän ja supistelujen vuoksi. Oma pomo mm. kommentoi, että onhan tämä toimistotyö niin rankkaa... kettuili siis. Teki mieli vastata että pitäiskö sitä olla jossain hiilikaivoksessa töissä, että voisi hyvillä mielin jäädä saikulle kasvattamaan vauvaa turvallisesti masussa.
Näitä "raskaus ei ole sairaus"-tyyppejä on aivan liikaa. Raskaus kun nyt kuitenkin on fyysisesti yhtä rankkaa kuin juoksisi maratonin, joten ei ole kumma jos jotain ikäviä vaivoja matkan varrella ilmaantuu.

Omaa napaa: ei mitään sen kummempaa. Viikot vierii, tosin aika hitaasti tällä hetkellä. Ensi viikolla on eka lääkärikäynti ja parin viikon päästä on np-ultra. Niitä odotellessa. Välillä iskee epäusko että tuolla masussa ketään olisi, vaikka siis jo kahteen otteeseen olen ultrassa pikkuisen nähnyt. Odottavan aika on pitkä.

Tuosta np-ultrasta tulikin mieleeni galluppi: tarjotaanko teidän kunnassanne np-ultraa ja siihen mahdollisesti tuota verikoetta, seerumiseulaksiko sitä kutsutaan? Meinaatteko moiseen kokeeseen mennä?
Meillä Helsingissä käsittääkseni on tuo verikoe np-ultran lisäksi, mutta se on vapaaehtoinen kuten tuo itse ultrakin on. En ole vielä päättänyt annanko ottaa tuon verikokeen.

Mukavaa päivää kaikille lokakuisille!

T. Jazz rv 11+1

Kävin tänään ultrassa. Siellä oli sikiö,joka heilutteli käsiään, pää-perämitta 27mm, vastasi viikkoja 9+4. :)
Olin kyllä aamulla täysin varma, ettei sieltä löytyis mitään. Mulla ei oo enää ollu pahoinvointia, ei mahan turvotusta eikä rintojen arkuutta. Pissillä käyn kyllä yhtä tiheesti vieläkin. Niukan vuodon syytä ei osannut sanoa, epäili hiivaa. Siitä sitten huomenna tulos.
Mut on se uskottava, olen IHAN OIKEASTI RASKAANA!!!
Maksoi aika paljon kaikki kelan korvauksen jälkeen reilu 100 euroa, siitä ultra vain 34eur.
Mutta oli se sen arvoista!

Niin ja np-ultra tasan kahden viikon päästä. Meillä ois mahdollista ottaa kans se seerumiseula, mut en kans tiedä yhtään uskaltaako sitä ottaa?!

Ninni 9+3

Heippa ja anteeksi, etä näin ulkopuolisena tunkeudun keskusteluun, mutta on ihan pakko kirjoittaa ja kiittää Ninni83:sta! Mulla on ihan samanlainen juttu juuri nyt meneillään, tuntuu, että oireet ovat selvästi vähentyneet, mutta luettuasi sain taas lisää uskoa siihen, että kaikki kuitenkin hyvin! Kiitos siitä! Tuli vaan paljon parempi mieli! Mulla on siis nyt menossa vasta seitsemäs viikko! Kiitos ja anteeksi!

Mä menisin just tuohon veriseulaan ultran lisäksi, mutta Vantaalla se ei kuulu pakettiin. Vain lapsivesi- ja istukkapunktiot, joissa km-riski, jota en tässä iässä voi ottaa... eli nyt kartoitan varmaan sitten yksityisiä. Ultra ois maanantaina.

LOKAKUISET 2007
UUSI LISTA

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Niiskulainen 24v LA 3.10 Toinen pikku Toukka, KAKS
Lumi81 25v LA 6.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Lissu78 28v LA 7.-8.10 Esikoinen. Porvoo
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Jellybean 25 ja 26, LA 15.10. Esikoinen. Kainuu
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Ninni83 23 ja 24 LA 21.10 kakkonen
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
Ainu 25v., LA n.28.10.eka
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen

Laitoin itselleni vihdoin tuon lasketun ajan listaan :)! Aika hassua olla näinkin pitkällä raskaana ja saada vasta nyt tietää laskettu aikansa :D.

MissPiggylle sydänäänistä kommentti, että esikoisesta kuultiin sydänäänet vasta rv16. Neuvolan laite oli vanha romu ja mulla oli istukka ihan edessä, tunsin liikketkin vasta tosi myöhään enkä missään vaiheessa mitenkään kovin kovaa. Meillä tosin ihana th tarkasti sitten aina ultralla pienen sykkeet, niin ei tarvinnut minun hermoilla turhaan, mutta eihän kaikissa neuvoloissa taida edes paikan päällä olla ultralaitetta.

Ninnille onnittelut ultrakuulumisista! Ihana että kaikki on hyvin :) ja olipa kiva, että marraskuinen sai apua murheeseensa Ninnin ihanista kuulumisista!

Entu rv8+6

Moikka!
Pitkästä aikaa tänne ehdin raapustamaan.
Pialle paljon onnea kaksosten johdosta! =) Mahtaa olla teillä jännät paikat..

Lääkärit on toisinaan todella öykkäreitä! Miten tuollaiset ihmiset voivat olla lääkärin ammatissa, heillähän pitäisi olla enemmän hoivaviettia ja sympatiaa/auttamisen halua muita kohtaan. Ainakin olen näin ymmärtänyt, että siitä syystä hakeudutaan hoitoalalle.. 8/
Misspiggylle sympatiat. Meillä neuvolassa sanottiin, ettei sydänääniä edes tuosta syystä kuunnella niin aikasin, ettei huolestu turhaan. Ensiviikolla on meilläkin np-ultra ja siellä näkee sitten asioiden oikean laidan. Varmasti siellä masussa on kaikki hyvin!

Vointi on täällä vaihteleva. Välillä on todella väsynyt ja etova olo on palannut kuvioihin. Mielialat menee vuoristorataa ja itkuisuutta riittää. Miehen kanssa tulee riideltyä ihan liikaa ja uusi piirre tosiaan on, että alan pillittämään jossain vaiheessa. Mieskin on ihan ymmällään. =)
Onko muilla pelonsekaisia tunteita vieläkin? Minullla niitä riittää ja tuntuu, ettei minusta sittenkään ole äidiksi. Miten ihmeessä pystyn kasvattamaan täysijärkisen ja fiksun ihmisen tähän maailmaan ja olemaan rakastava ja hyvä äiti?? Ettei pienelle tulisi kauheita traumoja ja ongelmia. Itkettää ihan kun alan ajattelemaan. Hulluksi kai tässä on tulossa.
Me ollaan lähdössä pääsiäisviikoksi reissuun, ihanaa! Lähdetään Espanjaan Fuengirolaan auringosta nauttimaan. Päätettiin lähteä nyt, kun ikinä ei tiedä missä kunnossa sitä loppuraskaudesta on. =) Odotan innolla... Ainoa vaan, ettei taida kesävaatteet mahtua päälle. On noita kiloja tullut muutama... =I

Tuosta np-ultrasta: Toisaalta en haluaisi edes mittauttaa sitä samoin niitä verikokeitakaan otattaa, ettei tarvisi alkaa stressaamaan siitä. Kaiken lisäksi jos tulokset ei ole luotettavia...

Pikaisesti opintojen ohessa...

Meillä kunta tarjoaa tuon np-ultran+seerumiseulan. Ensi viikon torstaina ne sitten olisi. En ole vielä päättänyt tuota seerumiseulaa. Vaikea juttu! Toisaalta olen miettinyt, että jos tekisi sen päätöksen vasta np-ultran perusteella. Mikäli siellä ei mitään turvotusta näy, niin en seulaan sitten menisi. Vaan enpä tiedä...

Meillä ainakin tuo homma menee niin, että noiden np-ultran ja seerumiseulan pohjalta tulee se riskiarvio. Tämä on siis seulonta, jonka perusteella ohjataan tarvittaessa noihin jatkotutkimuksiin. Automaattisesti ei lapsivesi- tai istukkapunktioon "pääse".
MissPiggy, onko sulla iän vuoksi suoraan mahdollisuus mennä noihin?

Nyt pitää jatkaa lisurin vääntöä. Palailen lekurireissun jälkeen...

Tehis rv 10+2

Niin, oikein törppöjen törppö palaa vielä :-/
Entulle myös mahdottoman paljon onnittelurutistuksia Löydöksestä!!! :-)

Ei näköjään tällä raskaana olevan aivotoiminnalla pysty hallitsemaan montaa hommaa yhtäaikaa ;-) Yritän palailla lisuritiedostoihin...

Onnitteluja täältäkin!
Juu, iän takia saisin lapsivesi- tai istukkapunktion, mutta km-riski ym... eli olin vähän samaan tapaan miettinyt myös kuin Tehotyttö, että np-ultra, ja jos siinä jotain, lisätutkimusta. Tuo veriseula (harmi) ei kuulu meidän kunnan tarjontaan.