LOKAKUISET 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niiskulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka moi!!

Täällä kaikilla näyttää menevän suhteellisen hyvin!!
Minulla ollut perjantaista lähtien koviakin alavatsa kipuja, eilen kävin lääkärissä ja tänään laprassa. Huomenna on sitten lääkärille soittoaika niin saa nähdä pääseekö sitä lähtemään sitten 70km päähän ultraan kun täällä meillä ei mitään tutkimuksia tehdä sen suhteen vaikka jokun ultran kätilö viimeksi täällä teki vko 11. Vuotoa ei ole, no eipä ollut viimeksikään vaikka km tuli. Olo on aika surullinen ja todellakaan usko tämän jatkumiseen on jossain muualla kun läsnä... Hermohan tässä meinaa mennä... mutta käyn kertomassa mitä sitten ikinä selviääkään....

-pitäkää plussasta kiinni...

Hei, vielä kai yksi uusi joukkoon mahtuu? Seuraillut olen keskustelua, mutta en vain ole saanut aikasemmin aikaiseksi kirjoitettua.

Taustana, meillä lasta on yritetty vuodesta 2004. Takana kaksi ICSI- hoitoa, yksi alkanut pakaste alkio raskaus, joka keskeytyi rv6. Nyt taas pakaste alkio raskaus. Vähitellen tuo keskenmenon pelko on helpottanut. Olin aluksi koko ajan ihan hermona, varsinkin kun minulla oli vielä alussa joka viikko tuhruvuotoa. Viimeinen lapsettomuuspoli käynti oli rv7 ja silloin näkyi yksi pieni terhakka sydän sykkimässä. Maanantaina oli eka neuvola ja kuukauden päästä lääkäri, jolloin kuunnellaan sydän äänetkin.

Täällä oli muitakin hoidoilla plussanneita. Onko kellekään muulle alkion siirron yhteydessä sanottu, että tuo veriseula voi tässä tapauksessa herkemmin näyttää positiivista? Minulle IVF-lääkäri suositti sen vuoksi np-ultraa luotettavampana. Meidän paikkakunnalla vain ei tarjota np-ultraa. Veriseulaan pääsisi ilmaiseksi ja sekin olisi vapaaehtoista.
Kaipa tässä täytyy mennä sitten yksityiselle ultraan. Jo senkin takia, että mieskin saisi pienen nähdä ja omia hermoja varmasti rauhoittaa nähdä, että kaikki on kunossa.

Iidaleena 9+1

LOKAKUISET 2007
UUSI LISTA

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Niiskulainen 24v LA 3.10 Toinen pikku Toukka, KAKS
Lumi81 25v LA 6.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Lissu78 28v LA 7.-8.10 Esikoinen. Porvoo
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Jellybean 25 ja 26, LA 15.10. Esikoinen. Kainuu
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Ninni83 23 ja 24 LA 21.10 kakkonen
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Iidaleena 26v LA 23.10 esikoinen TYKS
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
Ainu 25v., LA n.28.10.eka
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen

Ninnille ja Entulle sekä myös uudelle Iidaleenalle paljon onnea hyvistä ultrauutisista! Kyllä meitä onnekkaita pitkään yrittäneitä ja hoitojen kautta onnistuneita näyttää täällä listalla olivan jo aika monta, mikä on kyllä tosi hieno juttu! ...

Ainulle stemppiä ja toivotaan, että masussa on kuitenkin kaikki hyvin!

Meillä kunta tarjoaa vain tuon np-ultran ja tietääkseni sitten, jos siitä löytyy jotain epäilyttävää, niin jotain lisätutkimuksia. En kyllä millään malttaisi odottaa sinne viikolle 12-13 asti, vaikka rv 7+2 jo sydämen syke nähtiinkin. Soitinkin jo tänään yksityiselle puolelle ja kuulemma n. 200 € maksaisi siellä ultra, mikä oli kyl meistä yllättävän korkee hinta! Sitä ei osannut hoitaja siellä kertoa, että minkä osuuden kela korvaisi. Mikä teillä olis ollut Ninni se kokonaishinta, jos kelalta ei olis tullut tukea?

Iikka rv 9

Ninni: Hyvä juttu, että kaikki on nyt kunnossa. Sait nähdä varmaan meistä ensimmäisenä kädellisen version mahanasukista. Mulla on huomenna np-ultra ja odotan innolla jo sinne pääsyä. =)

Iidaleena: Kiva että liityit joukkoon, tervetuloa minun puolesta. Saa nähdä tuleeko meitä lokakuisia enemmänkin kirjoittelemaan, kun alkaa olla lähempänä rv. 12 raskaudet menossa.

Ainu: Toivottavasti nuo vartsakivut olisi normaaleja. Mulla ei tässä raskaudessa ole ollut kovia vatsakipuja tai nipistelyjä, mutta esikoista odotellessa välillä oli niinkin kipeitä kouristeluja että piti mennä sikiöasentoon petille. Olin silloin itsekkin aika kauhuissaan ja pelkäsin keskenmenoa. Mutta tuota alkuraskauden tosi kovia mahan kouristeluja oli satunnaisesti 2-3 kertaa, sit ne onneksi loppui...

Nyt on sitten ensimmäinen ultra takana ja sikiö pienine sydämineen löytyi juuri sieltä missä sen pitääkin olla. On se vaan helpotus..

Jellybean 10+4 (taas korjattiin päiviä)

Kiitos onnitteluista!!

Nopeasti nyt vain kommentoin.
Muillakin iloisia uutisia. Onnea kaikille yhteisesti!

Likka: Kelan korvaus oli 16,60 euroa. Eli kaikkiaan 120eur. Siitä siis lääkärin palkkio 62 eur,ultra 35, poliklinikkamaksu 9,50 ja Hiiva näyte 14 eur

Ainu: toivottavasti kaikki hyvin.

Ninni & Kaneli 9+3

Eka neuvola on käyty, oli ihan ok, lappujen täyttelyähän ja keskustelua se suurimmaksi osaksi olikin. Sovittiin ultra aika ja lääkäri+ keskusteltiin halukkuudesta veriseulaan. Me taidetaan se veriseula jättää väliin, ollan miettitty että kun tämän lapsen alulle saaminen oli niin vaikeaa niin pitäisimme lapsen vaikka kokeet näytäisivät jotain poikkeavaa. Ei tarvi sitten turhaan miettiä tuloksia kun ne eivät edes ole luotettavia. Minulla on myös kehitysvammainen sisko (raskausajan tapaturmasta johtuva) joten ehkä en pelkää asiaa niin paljon kun tiedän mitä se voi olla.

Oireita ei ole vieläkään juuri ollenkaan. Maha ei ole kasvanut vielä, itseasiassa olen tainut laihtua kun ruokahalu on pienentynyt. Rintavarustus on sentään kasvanut, taidan näyttää paremmalta kuin aikoihin kun kiloja lähtenyt ja rinnat kasvanut ;)

Laura rv10+

Alkuperäinen kirjoittaja Entu82:
LOKAKUISET 2007
UUSI LISTA

hamada LA 1.10
MissPiggy LA 2.10
Niiskulainen 24v LA 3.10 Toinen pikku Toukka, KAKS
Pompula 29v LA 3.10. Esikoinen, Keski-Suomi
Lumi81 25v LA 6.10 Toinen, OYS
Juulia77 29v. LA 7.10. Toinen, TYKS
Lissu78 28v LA 7.-8.10 Esikoinen. Porvoo
Jazz 29v LA 8.10. toinen (esikkotyttö 080805) KOS
mattai, LA 10.10, toinen, OYS?
Tehotyttö 35v, LA 14.10., neljäs, TYKS
Laura79 27v, LA14.10, esikoinen, Jyväskylä
Jellybean 25 ja 26, LA 15.10. Esikoinen. Kainuu
Aurinko 28 v. LA 15.10., kakkonen, TAYS
Jelli 26 v., LA 23.10., esikoinen, KYS
Maxiina 34 v, LA 22.10. kolmas SatKS
Ninni83 23 ja 24 LA 21.10 kakkonen
Pia78 LA 21.10 toinen & kolmas (kaksoset) HYS
Iikka76 LA 23.10. esikoinen, Päks
Entu 25 ja 31 LA 24.10 toinen KYS
Pikku2 29v. ja 30v. LA 25.10. pikkukakkonen, EKKS
Ilona 28 ja 29 v. LA 27.10. esikoinen, TAYS
Ainu 25v., LA n.28.10.eka
tuleva äityli 31v. LA 29.10 esikoinen

Heipparallaa sielusiskot! Minäkin liityn joukkoonne-ensimmäistä kertaa täällä! Eilen kuulin sydänäänet ensimmäistä kertaa ja ultrassakin on käyty. Kaikki hyvin! Uskottava tämä on !:) Olen tosi onnellinen!!!

Huomenet!

Tervetuloa uudet odottajat!

Ainulle toivotaan kovasti tsemppiä. Kyllähän niitä kaikenlaisia kipuiluja matkan varrella voi olla. Ja yleensä ovat ihan asiaan kuuluvia. Toivotaan, että sinullakin vain normaaleja kasvukipuja!

En sitten viitsinyt tulla eilen vielä hehkuttelemaan, kun Ainullakin oli kurjat fiilikset. Neuvolalääkäri meni tosi kivasti. Olin ihan varautunut, ettei mitään sydänääniä vielä kuulu, jos se istukkakin on edessä. Vaan niinpä sieltä vain jyske kuului :-) Olin koko loppupäivän liikuttunut, oli se niin iloinen ylläri! Möykky siis voi hyvin <3

Nyt pitää mennä lähettelemään isoja kouluun. Palaillaan!

Tehis ja Möykky 10+3

Hyvät huomenet!

Ainulle kovasti tsemppiä! Eiköhän se ole niin kuten Tehis tuossa kirjoitteli, että kyseessä on kohdun kasvukivut. Ymmärrän hyvin pelkosi kun on huonoja kokemuksia. Voimia ja haleja sinulle!

Tervetuloa uudet odottajat! Lista onkin jo mukavan pitkä.

Onnittelut kaikille hienoja ultrakuulumisia saaneille! Kyllä se vaan on herkistävä hetki nähdä se pieni ihmisen alku siinä ruudulla ja sydämensyke joka tasaisesti siinä jumpsuttaa!

Onnittelut myös Tehikselle ja Pompulalle sydänäänteen kuulumisesta! Tahtoo kans. =)

Täällä ei mitään uutta auringon alla. Ensi viikolla eka lääkäri ja silloin pääsen taas vilkaisemaan pientä, toivottavasti kaikki on edelleen ok. 3.4 on sitten tuo np-ultra. Taidan toimia sen seerumiseulan kanssa kuten Tehiskin, otan sen jos np-ultrassa jotain poikkeavaa. Kiitos kaikille gallupiin vastanneille!

Ihanaista päivää ja odotusta kaikille lokakuisille!

T. Jazz rv 11+2

huomenia!

tervetulotoivotukset uusille ja onnittelut kaikille sykkeen löytäneille ja ultrassa käyneille. je tsemppiä kaikkille muille =)

tänne ei juuri mitään uutta kuulu, kaikki menee suurinpiirtein niinkuin ennenkin =)
tuosta seulasta on ollut juttua... meillä otetaan se samaan aikaan kuin tuo np-ultrakin on. siis jos haluaa. mä annan ottaa sen kun se nyt ei kuitenkaan ole kuin verikoe joten ei siitä mitään haittaa ole vauvalle. mä en ole sen enempää ajatellut niitä vastauksia, jos jotain tulee niin sitten mietitään taas eteenpäin =)
tuo seula-juttu on uutta täällä. kakkosta odottaessa oli tarjolla np-ultra ja rakenne-ultra ja jos oli jotain poikkeavaa niin sitten oli se punktio. mutta nyt on tullut lisäksi tuo verikoe. jotain uutta joka kerta =)

mutta nyt lähdetään kauppaan hakee jotain sapuskaa =)

maxiina ja pikku-I rv 9+5

Meillä päin ei vissiin ole, kun tuo np-ultra ja rakenneultra. Ja varmaan jos jotain poikkeavaa löydetään niin sitten lisää tutkimuksia. Otan ultrat, vaikka ne vapaaehtoisia ovatkin ja maksullisia. En ole ajatellut, mitä teen jos jotain löytyy. Varmaankin otan vastaan tarjotut lisätutkimukset.

Eilen illalla oksensin ensimmäisen kerran, en tiedä oliko se sitten näitä raskaudesta johtuvia juttuja vai onko joku pöpö iskemässä. Superinhottavaa kuitenkin..

Jellybean 10+5

Niiskulainen ja muut A-vitamiinista kiinnostuneet. Mä kyselin maanantaisen neuvolan jälkeen vielä ravinnepirtelöni myyjältä tuosta A-vitamiinista ja jatkoin tutkimuksia netistä. Tietojen mukaan A-vitamiini on yhteisnimike kahdelle eri tyypiselle aineryhmälle eli retinoideille ja karotenoideille. Noi retinoidit ovat voimakkaita sikiön epämuodostumia aiheuttavia yhdisteitä eli teratogeeneja, jos niitä saa liikaa ja erityisesti synteettisen muodot on haitallisia (esim. jotkut aknelääkkeet pahimpia). Mutta karotenoideista muodostuu ohutsuolen solussa A-vitamiinia vain elimistön tarpeen mukaan. Siinä mun ravinneainepirtelössä A-vitamiini on luontaisena "esiasteena" eli beetakaroteenia, joka on turvallista runsainakin kasvisannoksina (esim. porkkanassa). A-vitamiinin raskausajan tarve on 800 ug (mikrogrammaa) päivässä, minkä pitäis tyydyttyä normaalilla perusruokavaliolla. ...joidenkin tekstien mukaan vielä korostettiin, että A-vitamiini on sikiön kehityksen kannalta erittäin tärkeä aine, jonka tarve lisääntyy ja tulee turvata raskauden aikana. Raskauden aikana A-vitamiinin puute voi aiheuttaa sikiöllä luuston kehityksen hidastumista ja siitä aiheutuvia keskushermoston vaurioita. Eli ei todellakaan pelkästään paha-aine!

Tiedän, että kaikkeen netistä löytyvään tekstiin ei kannata uskoa, mutta nämä em. tiedot löytyivät esim. yliopistojen, elintarviketurvallisuusviraston ym. "pätevien" tahojen sivuilta. Mutta siis ainakaan mun nuori neuvolan täti ei katsonut sinne raahaamastani pirtelöjauhepurkista lainkaan, minkälaista tuo pirtelön A-vitamiini on, vaan kielsi vaan sen ykskantaan. Mutta näiden selvitysten perusteella mä ainakin meinaan turvallisin mielin jatkaa ravinnepirtelöni juomista aamupalaksi.

Iikka

Likka: Hyvä että otit selvää ravintopirtelön koostumuksen ja että se on turvallista evästä. Itse syön paljon porkkanoita jossa on runsaasti A-vitamiinin esiastetta, sitä beeta-karoteenia =). Kuitenkin koitan välttää kaikkia mehuja yms. mihin on lisätty a-vitamiinia ja kalanmaksaöljyn olen jättänyt kokonaan pois (aikaisemmin otin sitä melkein päivittäin) Eikö sulla likka ollut a-vitamiinin imeytymishäiriö? Mietin vaan että kyllähän th olisi pitänyt ottaa sekin huomioon ja katsoa pirtelöpurkin ravintosisältö.

Tänään oli se np-ultra 9.30 ja esikoinen oli mukana. Aamulla mentiin jo odottelemaan pihalle, että mies tulee ja lähetään sinne ultraan, mutta ei ala ukkoa kuulumaan soittelin sitten sille 9.15 ja ei vastaa puhelimeen ja sitten koitan kohta uudelleen ei taaskaan, kerkesin jo kuvitella että ukko on ajanut kolarin, mut sit se soitti itse mulle, silloin klo. oli jo 9.25, puhui oikein supattaen ja sit mä tajusin et se on vielä töissä rupesin sille et meillä pitäs olla puolelta jo synnärillä.... no aika nopsaan se sieltä tulikin hakee meitä.

Sit sairaalalla mies ajoi minut ja tytöt oven eteen ja lähti itse katsomaan autopaikan, minä ja esikoinen lähettiin tarpomaan kohti synnäriä ja sit mulle tuli täysin muistikatkos, en muistanut missä synnytysosasto on missä siis nämä np-ultratkin tehdään. Odottelin sit siinä miestä ja toivoin että sillä ois parempi muisti, vähän se oli ihmeissään kun mä seisoin vielä siinä ovella tyttö sylissäni. Onneksi mies muisti mis synnäri oli ja päästiin 15 minuuttia myöhässä sinne. Kätilö vaan naureskeli näille toilailuille, oltiin kuulemma viimeiset np-ultraan tulijat tälle päivää ettei myöhästyminen haitannut.

Sit olikin se ihanin hetki, kun sai nähdä pienen vauvan monitorista. Mulle tehtiin tutkimus alakautta ja vauvan kasvot oli suoraan ultraan päin, siellä se vilkutteli meille. Sitten alkoi esikoinen kyllästyä paikallaan oloon ja mies meni leikkimään tytön kanssa huoneen ulkopuolelle. Sikiö piti saada vielä kääntymään, että niskaturvoke saataisiin otettua, kätilö yritti mahan päältä tökkiä ja sit sillä ultralla, mut eipä halunnut vauva ihan heti kääntyä. Kätilö koitti saada vauvan näkyviin mahan päältä, mut mulla kuulema kohtu ja vauva niin alhaalla ettei se onnistunut ja sit taas alakautta koitettiin ja vihdoin vauveli kääntyi ja alkoi venytellä makeasti ja nyökytellä päätään =)). Np oli normaaleissa lukemissa ja vauvalle tuli lisää 3 päivää raskausviikkoihin, eli tässä raskausaikaa on nyt kulunut 12+3

Niin ja tosiaan jos mahdollisuus, että eskoisen saa hoitoon, niin käyttäkää sitä ihmeessä harmittaa kun meillä ei ollu ketään tyttöä katsomaan siksi aikaa ja iskä missasi vauvan makeat venyttelyt. Ens kerralla otin rakenneulrtaan ilta-ajan, kun sellanen oli tarjolla, toivottavasti saataisiin silloin joku katsomaan siksi aikaa esikoista, kun eihän ton ikänen pitkään malta paikallaan pysyä.

Onko kukaan vielä suonut ajatusta, kauanko aikoo olla kotona? Mä en ole ollenkaan varma, katson varmaan sitten miltä tuntuu.
Miten muut arkiset muutokset; joko olette tarvinneet uusia rintsikoita jne.? Täällä mennään vielä vanhoilla;-)

Minä haluaisin olla vähintään siihen asti kun nuorimmainen täyttää 3, mut en tiiä taloudellisesti onko se mahdollista, täällä meillä ei ole noita kuntalisiäkään kodinhoidon päälle. Oli se mukava asua hetki Espoossa, kun omat tulot oli 218 euroa enemmän kuussa espoo-lisän ansiosta ja miehelläkin oli parempi palkka ja meillä oli työsuhdeasunto ja sellon kauppakeskus 200 metrin päässä ja minusta ei ruoka ollut siellä sen kalliimpaa ja jos täys vuokra olisi pitänyt maksaa olisi se ollut Kajaanin hintatasoon nähden vain 100-150 euroa tyyrimpää kuin täällä vuokralla olo. Pk-seudulla pääsi joukkoliikenteellä ilmatteeksi rattaiden kanssa täällä hyvä ettei tarvitse maksaa siitä kun tulee rattaiden kanssa bussiin ja lapsiperheet oli muutenkin siellä otettu paremmin huomioon, kuten kerhoja oli enemmän ja kaikken näköistä muutakin harrastemahdollisuutta lapsiperheille.

Mut oon kyllä tosi tyytyväinen kun muutettiin takaisin Kajaaniin, kun täällä on kaikki sukulaiset ja ystävät ja sitten oli mahdollisuus ostaa asunto, espoossa omakotitalosta ei voinut edes haaveillakaan, sen verran kalliita olisi olleet.

Niiskulainen: Olipa varmasti upea kokemus nähdä pikkusen masuasukin vilkuttelua ja venyttelyä. Ihan täälläkin tulee hymy kasvoille, kun yrittää kuvitella sitä! :) Meidän täytynee ootella samaa vielä kolmisen viikkoa.

En mä tiedä, että mulla olis ollut juuri A-vitamiinin imeytymishäiriötä, mutta B-vitamiinin ja mangesiumin osalta on ainakin. Noita olen syönyt siis jo 10 vuotta lisäaineina ja muitakin vitamiineja, kun taitaa olla yleisestikin ongelmia noiden ravinteiden imeytymisen kanssa. Selitin tämän kyllä sillo neuvolassa ja että ton pirtelön juomisen ansiosta oloni on ollut viimeiset 1.5 vuotta selvästi parempi. Pirtelö on kuulemma jauhettuja kasviksia ja hedelmiä - soijaa, papaijaa, persiljaa, kaurakuitua ym. Laitoin neuvolan tädille vähän vastaavaa tietoa siitä, kuin tähän meidän ketjuunkin aikaisemmin, mutta vastaukseksi sain edelleen, että "hän ei voi suositella tuotteita, joiden turvallisuutta raskaana olevilla ei ole tarpeeksi pitkillä seurantatutkimuksilla todettu". Pirtelömyyjän mukaan "tuotetta on kuitenkin syöty kaikilla mantereilla jo viimeiset 27 vuotta ja Herbalife-raskauksiakin on varmasti satoja tuhansia näiden vuosikymmenten aikana". Noh, mä uskon maalaisjärkeeni, että toi jauhetuista kasviksista ym. tehty "luontainen" pirtelöjauhe ei ole sen "vaarallisempaa" ravintoa kuin muukaan monipuolinen perusruoka, mutta imeytyy meikäläisen elimistöön paremmin ja jatkan siten sen käyttöä. Eli oma maalaisjärki kunniaan! ;)

Iikka rv 9+1

Likka: Aivan, kannattaa luottaa omaan maalaisjärkeen. Joskus tuntuu että neuvolat koittaa liikaakin olla auktoriteetteja tuleville vanhemmiille. Totta kai on hyvä että neuvolajärjestelmä on olemassa ja äidin ja vauvan oloa seurataan siellä. Minustakin tuntuu ettei tollaisesta pirtelöstä voi olla haitta vaan päinvastoin, kasvisten olo muoto on kuivattu ja jauheena =).

Ollaan mummolassa nyt ja mummo ja minun toinen pikku vauva =) lähti ulkoilee joten tässä ihanasti aikaa vähän rentoutua ja olla koneella. Pitää käydä vielä tänään itselläkin koiran kanssa ulkona lenkillä.

Minä oon muuten ihan ihmeissään, kun eilen illalla tuntui sellaista pientä kuplintaa mahassa aina välillä ja sanoin jo miehelle et oon ihan varma että tunnen jo vauvan liikeet. Toisaalta nuo tuntemukset voivat olla jotain muutakin ja aika varmasti onkin, mutta itse toivoisin että olisi vauva liikkeitä. Nyt sain tietää, että istukka on takana, joten vauvan liikeet ilmeisesti tuntuu nyt paremmin kuin edellisessä raskaudessa jossa istukka edessä.

Minulla ei ole äippälomaa ollenkaan. Eli jatkan työntekoa syynnytykseen saakka ja siitä eteenpäin heti kun kynnelle kykenen. Tosin työni on kotoa käsin tehtävää, tai papereitten viemistä ja hakemista. En ole ennen ollut raskaana, tai hoitanut omaa lasta, joten en tarkalleen tiedä kuinka hyvin onnistun. Toki siis nimellisesti pidän äitiysloman, mutta käytännössä teen töitä niin paljon kuin pystyn.

Eilen kun kävin neuvolassa niin kyselin lääkäriltä, että mitä pitää ottaa huomioon kun lähdetään sinne Turkkiin. Kyselin kaikkea tyhmää mm. rokotuksista, syömisistä, kamelilla ratsastuksesta ja vesipuistoista, enkä saanut siitä mitään irti. Jokaiseen vastaus oli, että "oman harkintasi mukaan". Eli ota siitä nyt sitten selvä. Toki sellainenkin on ärsyttävää, jos lääkäri tai muut liian tiukkoja ohjeita antaa, mutta olisin toivonut kyllä jonkinlaisia suuntia että mitä voi ja mitä ei ehdottomasti saa tehdä.

Moikka!
Onnea positiivisista ultra kokemuksista? Täällä odotellaan ensiviikon np-ultraa...

Sellaista tuli mieleeni, että onko muilla paino noussut jo nyt?
Minulla paino on noussut sellaiset 3-4kg ja on alkanut hirvittää, että paljonkohan vielä tässä paino meinaa nousta...

Paino on noussut kanssa pari kiloa, vaikea sanoa tarkkaa nousua, koska lihoin tuossa joulun tienoilla jne. parin kuukauden aikana muutaman kilon, mutta nyt tietysti jäänyt kaikki siiderit tms. pois... eli mikä on raskausnousua sitten..

Varasin sitten tänään np-ultran yksityiseltä. Meillä neuvola tarjoaa keskiraskauden ultran ja ensisynnyttäjille loppuraskauden arvioultran, joten muut on käytävä yksityisellä, jos haluaa. Veriseulaan sentään antavat mahdollisuuden, tosin se on vasta viikoilla 15-16. Jännä miten eri paikkakunnilla tuo veriseulan oton ajankohta vaihtelee.

Minullakin on painoa tullut nyt 3 kiloa lisää. Johtuu osin siitä, että kuvotuksen kurissa pysymiseksi syön melkein jatkuvasti ja mielellään rasvaista. Eiköhän tuo painon nousu tasoitu, kunhan kuvotus hellittää ja voin alkaa syömään normaaliin tahtiin ja terveellisemmin.

Noista lisäravinteista sellainen kommentti, että minusta on jännä miten negatiivisesti neuvola niihin suhtautuu. Sanovat vaan, että monipuolinen ruokavalio riittää. Mutta kuinka moni syö tai tietää todella syövänsä monipuolisesti? Kyllä minä voin myöntää, etten syö puolta kiloa kasviksia, juureksia tai marjoja päivässä. Ja kalaakin todella satunnaisesti. Maitotuotteita ei tule päivässä käytettyä suositusten mukaista määrää. Joten tuskin lisäravinteet on pahaksi. En syö monivitamiini valmisteita, mutta juon vitaminoitua mehua. En kyllä juo sitäkään ylenmäärin, ei sentään pidä liioitella :)
Ja jos ruokavaliosta todella saisi kaiken tarvitsemansa ravintoaineet, niin miksi maitoon on lisätty D:tä ja Ruotsissa ruokaan on lisätty foolihappoa? Onko vika ruuassa vai ruokavaliossa?
Kyllä tässä asiassa jokainen saa mielestäni käyttää omaa harkintaansa. Itsehän tiedätte parhaiten kuinka monipuolisesti syötte.

Monipiippuinen aihe loppujen lopuksi...

Iidaleena 9+3