LOKAKUUN ÄIDIT 30

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Airi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa hei,

Täällä ei ole ollut nyt vähään aikaan menkkamaisia kipuja, mutta kivuttomia supistuksia voi olla jopa kolme puolessa tunnissa! Ja aina kun tekee jotain, tulee näitä. Ja sohvalla istuessa, kaipa toi kohtu harjoittelee tulevaan..Sukkapuikkokipuja on ollut silloin tällöin, tarkoittaako se avautumista ja tökkiikö masukki vaan kohdunsuuta, tietääkö ketään viisaampi?

Eilen neuvolassa kaikki ok, hemppaa ei mitattu. Kiitos tuosta rauta-tiedosta, pitääkin lopettaa sen käyttö sitten parin viikon päästä. Eilen olin myöskin uimassa kolmisen tuntia. Tai uin puolisen tuntia, muuten istuskelin poreammeessa, terapiaaltaassa, jalkahieronnassa ja höyrysaunassa. Ihanaa, ja vielä ilmaista =)

Ai vitsit, kun tuli oikein itku silmään, kun luin tuosta tapauksesta missä 3 kk vauva jätetty yksin kotiin, kun vanhemmat lähteneet baariin. Ja huostaanotot vaan kasvaa Suomessa. Todella surullista..Onko alkoholisteja ja mielenterveysongelmaisia tosiaan niin paljon täällä..?:(

Ilmoittaudun yhdeksi BB:n kiinni jääneestä! Otin eilisen jakson jopa nauhalle =) Kun aivotoimintaa ei ole muutenkaan enää, niin pitää katselle ohjelmia missä aivoja ei tarvita. Hiukan muuten ahdistaa ajatus että olisi noin monen ihmisen kanssa samassa kämpässä noin kauan. Nyt kun haluaa olla yksin tai miehen kanssa rauhassa, hiljaisuudessa, ilman että pitää olla sosiaalinen ja pitää seuraa jollekkin..

Nyt syömään, herättyäkin tuli vasta yhdeltätoista, ihanaa =) Hämää, kun jostain tuntemattomasta numerosta oli soitettu kaksi kertaa aamulla klo 7. Ketä hel***tti nyt soittaa toiselle aamulla tuohon aikaan, ei kai nyt lehtimyyjät sentään..?

Annette 36+3

No mä vähän ajattelin että Otaverkko on täällä Otaniemessä... Itse olen teekkariwaimoke ja asustellaan täällä niemenkärjessä, ettehän te muut ole perhekyläläisiä? En muista ainakaan kenenkään maininneen. =)

Maruska pohti imetyspaitojen tarpeellisuutta. Kyllä alkuun pärjää kotioloissa vetämällä tavallisen t-paidan ylös tai käyttämällä napitettavia paitoja, mutta jos imetys onnistuukin pitempään niin sellainen Boob-tyylinen paita voi olla näppärä. Itse käytin jonkin verran sellaisia missä kietaistut kankaat rinnuksilla, mutta sellainen missä rinta otetaan esille kankaiden välistä voisi olla diskreetimpi... Ovat kyllä melko kalliita, mutta ne saa varmaan helposti myytyä eteenpäin. Itselläni imetys onnistui vain 3 kk, joten tällä kertaa en satsaa siihen ostamalla paitoja, pumppuja, tyynyjä yms ennen kuin tiedän sen sujuvan. "Pärjättiin sitä ennenkin ilman sellaisia erikoisuuksia", ajattelee vanha konkari, heh...

Ömm, pitikö vielä kirjoittaa jotain muuta... No, mukavaa viikonloppua kaikille ainakin!

Minulla ensimmäinen lomapäivä tosiaan kulunut lähinnä sohvalla laiskotellessa. Mutta niinhän oli suunnitelmakin. Meidän vauvan onnellisuus ei tosiaankaan ole suklaan puutteesta kiinni ;)

Sain sentään tänään varattua tutustumisajan Naistenklinikalle. Jos jollakin aika varaamatta, niin suosittelen soittamista pikapuoliin. On nimittäin melkoiset jonot ja mekin saatiin aika loppukuusta.

Kiitos tiedosta raudan suhteen. Ihmettelen, että miksi minun terveydenhoitaja sanoi, että voisin syödä rautaa jälkitarkastukseen asti... pitää kysellä siitä vielä neuvolasta ensi viikolla, kun on seuraava käynti.

Taidanpa käydä päikkäreille, kun niin kovasti väsyttää. Yöt on sellaista pätkäunta ja tyynyjen järjestelyä. Mietinkin yöllä, että pitäisikö jäädä torkkumaan pytylle, kun alkuyöstä etenkin saa olla vessassa vähän väliä ravaamassa. Rasittavaa, mutta mä olen ollut tosi janoinen ja vesi maistuu niiiin hyvälle.

Rentouttavaa viikonloppua kaikille, Kaneli

Moi taas!

Imetyspaidat - ostin jo heti muutaman sellaisen ihan tavalliseksi odotuspaidaksi. Malli on niin passeli ja pituutta löytyy. Henkka&Maukassa tälläinen maksoi jotain 14 Eur. Matsku on sen liikkeen matskuihin oikein luksusta, koska on kestänyt jo monta pesua.

Kiitos Aurora ja Fantti imetyspaitatiedoista. Olenkin menossa huomenna henkkaan ja maukkaan, joten taidan katella alkuun sieltä..olen ostanut sieltä muutaman tavallisen lyhyt hihaisen paidankin vaan suurempaa kokoa, kun ovat niin halpoja, nii kyllä ne tämän raskauden kestää.
Kävin työpaikalla näyttäytymässä..odottavat jo, että pääsevät sitten kyläilemään ja vauvaa katsomaan, käääk! Lupasin soittaa, kun päästään alkuun.
Vielä jos joku viitsisi sano, että jos nyt on liivit 75B, nii ostanko imetysliivit 75C vai mitä?

Viikonloppuja :)

maruska

Heippa!
Täälläkin yksi äippäloman aloittaja päätti taas aktivoitua palstalle :) Olen kyllä seuraillut keskusteluja taustalta satunnaisesti, joten alan pikkuhiljaa olla kärryillä teiän kuulumisissa. Viime keväänä koukutin itteni tähän niin, ettei töiden teosta meinannu tulla mitään. Joten nyt voin sit hyvällä omalla tunnolla roikkua netissä ;)

Tääl olo on aikalailla sama kuin mitä te ootte keskustelleet. Eli menkkamaisia kipuja satunnaisesti (lähinnä illoilla). Painoa tullut yhteensä n. 7kg. SF mitta oli viimeks 32 ja tilaa ei ole enää kasvaa ylöspäin, joten neuvolantäti sanoi että nyt se alkaa sit kasvaa eteenpäin :( Nytkin on jo pulaa päälle mahtuvista vaatteista!
Salamatkustaja yrittää potkia alimmat kylkiluut poikki ja on muutenkin niin aktiivinen möyrijä ettei oo vielä tarvinnu erikseen alkaa liikkeitä laskemaan :)

Talon rakennus on vielä vaiheessa. Toivottavasti valmistuu marraskuun aikana niin päästään muuttaa ennen joulua.

Orvokki tuo sun miehes tuntuu niin tutulta :) Täälläkin innostus vauvan sängyn yms. kokoamiseen tuntuu olevan huipussaan. No minä sit teen itte, on sitä ennenkin ilman miehiä pärjätty. Voi kyllä olla, että kun sänky on koottu mun taidoilla niin sit tulee kommennttia kun en oo osannu ees ruuveja tarpeeks kiristää. Perskules niitä miehiä!

Tsemppiä äiskälle! Koeta sinnitellä vielä viikko!

Kylie79 ja ei enää niin "sala"matkustaja 34+6

Niin puhuttiin lääkäri ympäri. Äippäpolille tiistaina ja loppuviikosta. Aikoja ei ollut koko alkuviikolle, mutta lupasin kiltisti odotella pitempäämkin. Verenpainetta pitää seurata kotona samoin pissan proteiineja. Sanoin, etten kertakaikkiaan saa asioita siihen malliin, että voisin tulla. On kyllä sittain tottakin yksityisyrittäjä kun olen. Ei voi vain painaa ovea kiinni ja antaa kaiken odotella ens kesään. Minulla on itse asiassa lähes kolmekymmentä työntekijä palkkalistoilla...

Jotenkin tuntemukset ovat nyt erilaisia. Alas painaa todella paljon. Tuntuu välillä, että koko turvonnut värkki putoaa pois. Samoin on outo paineen tunne peräpäähän. Istun tyynyn päällä, muttei sekään oikein auta.

Vauvojen huone on nyt todella söpö. Meillä on turkoosi amme jalustalla, vaikkei sukupuolta tiedetäkään. Ostin hoitopöydän päälle pehmikkeen. En tiedä, minkä maalainen on. Kalusto on kivan näköinen puunvärinen ja limeä.

Muuten meillä on hirveä härdelli. Pojan muutto Helsinkiin oli tänään. Hän sai avaimet asuntoon vasta kolmen jälkeen ja yllätys, yllätys, asunto on kuin kaatopaikka. Jokin ulkomaalainen on siellä asustellut ja jättänyt kaamean siivon ja osan tavaroistaan. Mies on ihan hermona, kun autokin oli varattu täksi viikonlopuksi. No, poika ja hänen tyttöystäv menevät tänään siivoamaan. Muuttavat sitten huomenna.

Autossa oli äsken radio auki. Tutkimuksen mukaan 3700 synnyttäjää pelkää synnytystä. Synnyttäjiä keskimäärin 57000 vuodessa. Uskallanpä epäillä, että todellinen luku isompi. En itsekään riemustä kiljuen synnyttämään mene, mutta kun tietää, että ne ulos on saatava ja kipua on jo nyt niin paljon, että toisaalta jo toivoo käynnistyvän.

Kyllä tässä kohta "purkaudutaan" kaikki. Onhan meillä osalla lasketun ajankin lähes kuukausi eroa. Viikonloppuja !

Jopas on mukavasti mennyt eka lomapäivä. Kivaa kun voi tehdä pikkujuttuja rauhassa ja ottaa torkkuja välillä ja vaan lueskella ja sitten taas tehdä jotain pientä Tänään oon kyllä ollu aika aktiivinen, mut viikonlopuna onsit kiva rentoutua miehen kaa eikä tarvii välittää siivoamisesta jne...

Kiitos imetyspaitavinkeistä, itse tilasin hm:ltä muutaman, mut ei oo vielä tullu. Turku kutsuu mua viikon päästä,ni pääsen kunnolla kaupoille, kun täällä tuppukylässä ei kauheasti vaihtoehtoja ole. Sit muuten sellanen käsittämättömyys kuin ns. neutraalit vauvanvaatteet. Siis sellaset jotka käy molemmille sukupuolille. Niitä ei juuri ole ja se on musta KÄSITTÄMÄTÖNTÄ!! Yhdeltä myyjältä niitä kyselin ja hän sanoi, että heti kun niitä tulee niin heti ne myös menee. Mutta miksi niitä ei sitten valmisteta/tilata enempää,jos suosio on kova? Olen äimän käkenä! Ja niin on kuulemma äitinikin,joka haluisi ostella tulevalle pienokaiselle jotain.

Sellasta tilitystä tällä kertaa. Nyt taidan kömpiä äijän kainaloon tonne sohvalle, vois olla jopa pirtelön aika ;)

Viikonloppuja kaikille!

Pinni

Treelta on löytänyt ihan kivasti niitä neutraaleja vaatteita. Meillä kaappi niitä täynnä ja tavallaan harmittelenkin kun on niin paljon että onko sitten järkeä ostaa lisää pieniä punaisia tai sinisiä vaatteita, NO ON :) Sanoinkin miehelle että kyllä tytölle / pojalle sitten haetaan oikeanväristä nuttua vielä kaupasta, ainakin pipo, tumput sekä töppöset haalarin kanssa..Täytyyhän toinen tunnistaa...

Ai jai..rahkapiirakka olis valmiina täällä, tervetuloa!
Pakko oli tehdä kun teki niin mieli, ja coca colaa..nam nam, herkkupvä!!

Huomenna särkänniemeen lopputapahtumaan..siellä bändejä yms koko pvän, alkaa klo 15 ja loppuu klo 21:00, ajateltiin käydä katsastamassa meininki.

Nyt sitä torttua naamaan :)

PS. Laitoin vauvan sängyn valmiiksi, niin ihana että..

Nyt on työpöytä siivottu ja toin omat tavarat kotiin. Tuli sellanen tunne, kun töistä läksin että tänne en taida enää palata...Toivottavasti saisinkin uuden työpaikan äippäloman aikana. Yksi työkaveri toivotti hyvää jatkoa, muut ei sanoneet mitään. Pomokin katteli seinille ja kommentoi mun läsnäoloa yhdellä lauseella "voi kamala mikä maha". Mietin että miten helkkarissa sitä tämmöseen paikkaan on ittesä joskus ängenny!

Kirpparilta löyty ihania (osa uusia) pikkuvaatteita ja NYT niitä on kyllä tarpeeks :) Hyvä kun saan kaikki mahtumaan laatikostoon.

Hienoa äiskä että saat olla kotona. Mulla on muuten samanlaista paineen tunnetta tuolla alapäässä...välillä tuntuu et ne vauvat tulee just ulos.

Craviz: julma tarjous... on sun onnes ettei mulla oo ajokorttia, muuten tulisinkin, tuli nimittäin ihan hirmunen mieliteko heti kun luin... :)

täällä ollaan laiskoteltu koko päivä enkä ole saanut mitään aikaan... ja väsyttää vieläkin... ehkä sitten huomenna sais vaikka vähän siivottua, tai jotai mutta tänään ei.... en enää edes yritä.

paitsi ettei varmaan huomennakaan siivoominen onnistu, kun pitäis mennä kaupunkiin käymään kun siellä on salo päivä ja paljon ihmisiä.

mutta hyvää viikonloppua ja jaksamista kaikille.

Lauantaita

Herättinpä jo ajoissa molemmat tänään, jopa 8 aikaan...kisulit valtasi heti sängyn ja makoiltiinkin sitten koko perhe siinä vielä tunnin verran...ihanaa.
Kaikki "viisi" :)

Siivoskeltiin tässä aamusella, minä sisällä, mies leikkasi nurmikot ja vetäisi sitten koko taloyhtiön pihan siistiksi...kerran energiaa oli. Sitten luuttusin kuistilta kalusteet ja siistin muutenkin pihaa leikkuun jäljiltä, aika nätti tuli syksykukkia alkaisi tehdä mieli laittaa...kanervia vain mutta kuitenkin jotakin väriä tuonne.

Tänään meinattiin mennä särkkikseen kauden lopettajaisiin.
Siellä alkaa klo 15 soittamaan eri bändejä ja kestää aina tuonne klo 21 saakka. Ajateltiin mennä vain käppäilemään sinne mutta huomasinpa äsken että taas vihloo kohdun suuta siihen malliin että ylimääräinen rehkiminen pois. Taisi tuo siivoilu aiheuttaa senkin taas...

No, yllätykseksi miehen veli soitti että ovat ajamassa juuri Pohjanmaalta Trelle vain käymään yhdessä hääpukuliikeessa, ovat menossa naimisiin helmikuussa.
Onhan sekin tietty, ajaa 10h päivässä jotta pääsee sovittamaan jotain tiettyä pukua. No, ite olen varmaan joskus ihan samanlainen :)

TOSIN, kun sanoin ukolle että miekin haluan sinne pukuliikkeeseen niin tää toteaa, että MITÄ SIE SIELLÄ KUN ET OLE PÄÄSEMÄS NAIMISIIN VIELÄ MONEEN VUOTEEN..Ei kait sitten......

Harmittaa...No, kihloihin sitten ehkä 10 vuoden päästä ja naimisiin 20 jos edes silloin..surku, onpas mulla ihana mies..No onhan se...
Mut kun miekin haluan naimisiin, edes kihloihin!!!!!

No niin jokatapauksessa, ollaan sitten heidän kanssaan lähdössä kiinalaiseen syömään, sanoin miehelle että siitä en tingi, synnytän vaikka siellä sitten mutta kiinalaiseen haluan...mun lempiruokaa!!!

Täytyy alkaan valmistautumaan, mies lähti auton pesemään vielä ennen lähtöä..Oltava kuulemma puhdas ja kiiltävä kun kaupunkiin mennään...miehet..

Livahdin koneelle, kun poika päiväunilla. Tosin itsekin heräsin siitä vierestä kirja kourassa :). Olen niin väsynyt, että voisin varmaan nukahtaa mitä erilaisimpiin paikkoihin ja tilanteisiin. Mitähän ihmiset sanoisivat, jos ottaisin torkut K-kaupan jauhohyllyjen välissä tai vaikka hiekkalaatikon reunalla sillä aikaa kun poika leikkii? Tämä on tosin erinomaista harjoittelua, koska kohta sitä unta ei sitten oikeesti saa.

Aurora! Siellä nimenkärjessä sitä itsekin on tullut asuskeltua neljä vuotta, nyt on jo muutettu pois, mutta kovin tuttuja ovat nuo seudut! Kuulutaan edelleen yhteen harrastajaseuraan, joten käydään Otskissa tosi usein. Ja käyn siellä mm. apteekissa, koska sinne on niin näppärä ajaa meiltä, mieluummin kuin Tapiolaan. Me asuttiin SMT 12:ssa, ja aika hauskoja muistoja on sieltä ;), hihii....

Imetyspaidoista: istun parasta aikaa yksi sellainen päällä. Eli ainakin näitä Boobin paitoja voi käyttää muulloinkin ja ovaat laadukkaita. Välttämättömiä ne eivät todellakaan ole, mullakaan ei ole ollut kuin tämä yksi. Mutta jos liikkuu paljon julkisilla paikoilla niin imetyspaidan kanssa imetys tapahtuu huomaamattomammin, eikä tartte olla napa paljaana.

Pelkään, että olen työ- ja opiskelustressilläni aiheuttanut jotakin tälle vauvalle. Stressihormoonit kun eivät ole hyväksi. Tosin olen yrittänyt tasapainottaa tilannetta syömällä runsaasti endorfiinia tuottavaa suklaata! Mutta oikeasti pelkään, että tällaisen paineen alla oleminen ei ole ollut hyväksi. Toivon, että syntyy kuitenkin terve lapsi. Synnyttäminen ei pelota, päin vastoin, odotan oikeastaan taas innolla. Jäi eka kerrasta sellainen primitiivinen eläinemo olo, kaikkine tuskineen ja helvetillisine kipuineen, mutta silti haluan ehdottomasti kokea sen uudelleen. Naisen ruumis on muuten uskomaton, kun miettii mitä kaikkea fysiologisesti siinä synnytyksessä tapahtuu. Jo siinäkin mielessä se oli hienoa. Avoimin mielin vaan!

Ja Nessu, kylläpä kuullosti ikävältä työpaikan kommentit. Mun lähiesimies ei juuri ole kommentoinut koko raskautta millään tavalla, lähinnä just, voi ei-tyyliin, vaikka kaikki muut ympärillä kehuvat vatsaani ja hyvinvointisuuttani ja kyselevät kaikkea. Mutta esimies ei. Ei voi mitään. Mutta enää kolme päivää...

Heippa!
Iik, helpottakaa minun oloa!
Lääkäri määräs mulle hiivalääkkeen "varmuuden vuoksi" ja mulla tuottaa tuskaa niitä käyttää, ku ressaan vähä liikaaki nuitten kaikkien lääkeaineiden kanssa nyt raskausaikana. Varmaan ihan turhaan pelottelen itteäni varsinki ku lääkäri määräs, mutta silti!
Tänään eka päivä ku vauva ei ole yhtään potkinu ja mulla on sellanen hölmö fiilis että se raukka on ihan tyrmässä minun kaks päivää käyttämistä lääkkeistä.. nyyh. Miehen kans yritettiin herätellä pikkusta, mutta tosi vaimeaa liikehdintää on vaan. Yleensä riehuu mahoton.
Siis, eihän niillä lääkkeillä ole mitään pahaa vaikutusta, eihän?
Luotan enemmän käytännön kokeneisiin maijameikäläisiin, ku lääkäreihin!

Tänään kävin lastentarvikekirpputorilla ja olihan sielä vaikka ja mitä. Mutta ensimmäistä odottavana en vain jotenki tajua mitä kaikkea sitä tarvii.. Joten ei tullu ostettua mitään.
Kestovaippailua olen harkinnu, mutta neki on vielä ihan outoja. Menen varmaan kansalaisopiston kestovaippakurssille, olikohan se jo ens viikolla.. siellä sitte viisastun.

Tuntuu ihan hullulta ja ristiriitaselta, ku pitäs olla sairaslomalla ja levätä, mutta silti pitäs yrittää pitää kuntoa yllä että yleensäki jaksaa sitte synnyttää. Kovasti haluttas juossa ja hyppiä, mutta ku ei hittolainen saa tai ees pysty! Melkein salaa on saanu käyä kävelyllä, ku mies pitää silmällä. Kuitenki mulle jäi taas huomiseksi imurointi, ku herra lähti reenaamaan ja unohti hommansa. No, onneksi on tällä kertaa vapaapäivä.

Hyvää viikonlopun jatkoa! Taijan hakea jääkaapista suklaan ja asettautua sohvalle..

oli taas aika moinen päivä... olin melkeen koko päivän jalkeilla ja nyt särkee. onneksi tänään pääsee saunaan ja vois sitä kysellä jos vaikka mies jaksais hieroakin :)

tänne on kulkeutunut miehen pikkuveljen kavereita... 11-12 vuotiaita ja niillä on lanit suunnitteilla(siis monta tietokonetta samassa huoneessa ja kaikki pelaamassa samaa peliä), onneksi kuitenkin nukkumaan meno ajan kanssa, niin eivät koko yötä valvo. ja kauhia meno päällä kaikilla, taidan lukittautua meidän puolelle omaan makkariin heti kun on saunassa käyty. haen jotain hyvää syötävää jonkun hömppä lehden ja lukittaudun... mies kuitenkin menee varmaan poikien kanssa pelaamaan... eli vietän koti iltaa vatsan kanssa...

Milla82: Varmasti kaikki on ok. Ei ne hiivalääkkeitä määräisi, jos ne olisi vaarallisia. Mullakin vauva oli eilen aika laiskalla tuulella ja kanssa herättelin kaveri pariin kertaan kun tarkistin että on elossa. Kyllä noi liikkeet on mulla ainakin jo muuttunut vähäisemmiksi ja ilmeisesti johtuu ihan tilanpuutteesta.

Miehellä oli eilen saunailta ja minä pakenin sitten vanhempieni luokse. siellä oli myös siskoni lapsineen. Huonosti nukutun öyn jälkeen totesin äidilleni että seuraavan kerran kun mun mies ehdottaa että tehdään toinen lapsi heti perään niin kehoitan häntä ensiksi hoitamaan noita siskoni lapsia muutaman päivän.. huh huh. siellä on nuorimmaisella alkava uhmaikä ja voi jessusmikä ipana.. aivan ihastuttava tietysti mutta mikä tahto.... no minun lapsistanihan tulee aivan erilaisia..eiks joo...!! ;-D

Kohta mies jättää mut yksin viettämään lauantai-iltaa kun menee katsomaan kaverille puola-suomi peliä. Mitäköhän sitä itse keksis?

Tässä linkki katselemaan kuvia erilaisista synnytyksistä. Bongasin tän tuolta syyskuisten listoilta. Jos kärsit synnytyspelosta niin älä katso. Osassa aika hurjiakin kuvia. Sit se yks missä synnytys tapahtuu viikolla 23 ja vauva kuolee on tosi raastava.. en suosittele herkille!

http://www.birthdiaries.com/diary/index.vaginalbirths.html

Yksin vietetään täälläkin lauantai-iltaa, mies kun lähti mökille tekemään syyshommia. Nooh, eipä oo kauhean seurallinen olokaan kun on niin väsynyt koko ajan.

Vinkki sairaalakassiin! Juttelin siskon kanssa ja hän suositteli mukaan pakattavaksi pussillisen kuivattuja luumuja, jotta vessa-hommat sujuu miellyttävämmin sitten h-hetken jälkeisinä päivinä. Minä betonivatsana tartun kyllä tuohon ehdotukseen. Mutta nyt vilkaisemaan synnytyskuvia vielä ennen illan pakollista tv-sessiota. Öitä!

Vitsin vitsit...taitaa olla tuo hiiva-juttu täälläkin, ei kiva.
Ei mulla koskaan aiempaa ole sitä ollut mutta lueskeltuani oireita siltä vaikuttaa, ihan tuosta vain alkoi...outoa, mutta niinhän se kai alkaa. Ja nimenomaan raskausaika lisää riskiä kuulemma? Onko näin...No tiistaihin odottelen neuvolaa jos sieltä kysäisisi asiasta vielä...

Craviz

Huomenia... Minulla oli hankala hiiva silloin kun tyttöä odotin. Nyt ei onneksi ole ollut. Paikallisesti käytettävät hiivalääkkeet ovat ihan turvallisia raskauden aikana. Huomautus pakkausselosteessa on taas yksi paljon hämmennystä aiheuttava viranomaismääräys. Hiiva kun on niin yleinen juuri raskausaikana.

Käytiin eilen viemässä pojan muuttokuorma Helsinkiin. Minä vain köröttelin kyydissä ja siinäkin oli ihan tarpeeksi. Erehdyimme Ikeaan, jossa en ollut koskaan käynyt. Huh ! Täytyy todella tietää, mitä hakee. Siellä oli vielä 10-vuotisjuhlien takia 10 % alennus kaikista tuotteista.

Kauheasti supisteli viime yönä. Sellaisia outoja suppareita. Maha oli niin pitkään kovana ja ihan oudon muotoisena. Ei mitään säännöllisyyttä. Näin unta, että synnytys käynnistyi ja miestä ei löytynyt mistään. Hädissäni mietin, että mihin koirat laitan hoitoon.

Mulla lähti nyt pihdeillä yksi äidin tätin perintösormus. Oli jo uponnut jonkin verran lihan sisälle. Teki hyvää saada pois. Pitää juottaa myöhemmin kiinni. KIhlasormusta ei pihdeillä saatu. On sen verran paksu, että vaatii muita toimenpiteitä. Onneksi ei vielä paina niin pahasti. Minulla on ollut korvissa saamelaisen hedelmällisyydenjumalan symbolikorvikset. Jokohan uskaltaa ottaa pois :). Taitavat olla tehtävänsä tehneet.

Jotain tihuaa alapäästä. Minulla ei lapsivedestä ole kokemuksia. Joka kerta kun aiemmin on kalvot puhkaistu. Tuoksuu vähän makealta. Mitähän lie.
Paine alas on valtava. Aatu liikkuu nyt vähemmän. Jospa se hyvinkin olis jo vähän kiinnittynyt. Beetulla on nyt kova meno päällä. Enemmänhän sillä on tietenkin tilaa, jos toinen on alaspäin valahtanut.

Mies meni Lempäälään johonkin Off-Roadjuttuun. Minusta ei enää ole, koska kävely on todella hankalaa jo aamusta. Pitäisi silittää vähän vauvanvaatteita, mutta hankala on, kun sormet eivät vielä ainakaan kunnolla taivu. Minullakin on tylsän paljon noita neutraaleja vaatteita. Kohta se sukupuoli selviää ja vauvojen kokokin, niin voi ostaa vähän lisää.

Nyt vielä vähän nukkumaan... Väsyttääkö tuo alhainen hemoglobiini.

Huomenta-päivää!
Äiskälle tiedoksi lapsivedestä kuultua: on yleensä vaalean punertavaa, niin että erottuu valkoisessa vessapaperista selvästi. Ja tuoksuu makeahkolle, vähän samalta kuin se mistä vauva sai alkunsa silloin tammikuussa :)

Kyselin jo tutuilta tätäkin, kun luulin ruskehtavaa valkovuotoani lapsivedeksi. Mitäköhän minä EN olisi kysellyt.. Taitaa olla tuttavapiiri jo kypsänä ainaisiin "ongelmiini".

Täällä tehdään töitä maha pinkeenä, sukkulan muotoisena hassuna kupuna. Mukavaa sunnuntaita!

Onneksi poika alko illalla taas myllertää ihan tavalliseen tapaan!
Juu niitä lääkkeitä miettii omassa pienessä mielessä lääkärin määräyksestä huolimatta esim. jos selosteissa lukee että ei suositella ensimmäisellä kolmanneksella ja lääkärin kans täytyy neuvotella käytöstä. Ylihuolehtivaisuutta varmaan vaan..
Cravizille: On hiiva yleistä raskauden aikana. Mullaki oli viimeksi joskus murrosiässä kymmenen vuotta sitte.

Nyt ku vauva tuntuu jo ihan selvästi "vauvana" mahassa, niin se on jotenki niin todentuntusta! Ku omia vatsapeitteitä ei hurjasti onneksi ole niin pään ja raajat voi helposti tuntea, varsinki ku lääkärit on nyt sanonu miten se sielä istuskelee perätilassa. Ja olen alkanu paljo enemmän raatailla pikkuselle. Miestäki kiinnostaa nyt jo paljo enempi. On alkanu suunnitella kalenteria yms. Tosin kakka mäihä, ku sillon pari viikkoa lasketun ajan jälkeen joku viikon työreissu jossaki hevon jeerassa, minne on vaan pakko mennä.

Maha kurnii, lähen välipalalle ja alan sitte pestä ensimmäistä satsia vauvan vaatteita..

Äiskälle: mulla lapsivesi oli kirkasta ja ei tuoksunut miltään. tai en ainakaan huomannut. Sitä tuli kyllä niin paljon ja pitkän aikaa, että olisin varmaan merkille pannut, jos se olisi ollut jotenkin erikoisen hajuista tai väristä. Eli se oli ihan "vesimäistä":). Sitähän voi tosiaan tihkuttaa, jos johonkin kohtaan on tullut reiänpoikanen. Mulla vaan valahti kaikki kerralla ;). Olin onneksi juuri tulossa saunasta, eli hyvä mäihä. Toivon nytkin, että käynnistyisi lapsivesien menolla, oli niin yksinkertaista, siitä sitten vaan sairaalaan.

Nyt tekee mieli jotakin herkkua. Päätin äsken mennä pyörällä lähimmälle abc-asemalle... Eli tosiaan tekee mieli. Eilen käytiin esikoisen kanssa kauppakeskuksessa. Poika sai valita vauvalle muutaman vaatteen, oli aika kivaa. Huvitti tuo mun esikoinen, kun sille tuli kamala nälkä ja ajattelin, että hitsit, mennänpä nyt kerrankin johonkin mäkkäriin. Poika on kerran elämässään käynyt sellaisessa. Ostin ranskikset (muuta ei voi allergioiden takia siellä syödä) ja voitte vaan kuvitella, miltä näytti tuollainen vajaa 3 vuotias, joka jokaisen yksittäisen perunan kohdalla sanoo nautiskellen :"Onpas hyvää!". Meillä meni sitten yli tunti tähän nautiskeluun, eikä ehditty sinne ruokakauppaan, josta olin suunnitellut kasaavani lihoitustarkoituksessa kaikenlaisia suklaisia herkkuja itselleni.

Lisäksi mulla on toinen jalka irti. On niin löysät paikat, että se kävellessä saattaa lonksahtaa oudosti. Eilenkin sitten polvistuin siellä kauppakeskuksessa, kun jalka meni alta. Ei kiva. Mutta mitäpä pienistä, kyllä tätä vielä muutaman viikon kestää ;). Kunhan ei muut ruumiinjäsenet ala irtoilemaan... Nyt suklaatin ostoon!

Minullakin on mielikuva, että kun yhdessä synnytyksessä oli kalvot puhkaistu ja istuin wc-pöntöllö lapsivesi loristen, olisi se ollut kirkasta. No nyt ei mitään taas tulekaan. Yhdessä synnytyksessä olin sikiön pää seurantalaitteeseen kytkettynä tietenkin liikkumatta. lapsivettä tuli supsitusten mukana, niin että olin avopaitoineni ihan märkä. Välinpitämätön, vasta Ruotsissa kätilöksi valmistunut nainen ei juuri käynyt edes katsomassa. Seurauksena oli, että loppumetreillä lämpöä/kkumetta oli 38,5, kun vihdoin viimein kätilö vaihtui. Palelin kuin horkassa.

Hankalaa on tuo silittäminen. Muutama vaate ja supistaa. Sön tossa hevosenpaistia, mutta oli pilattu liialla suolalla. Kohta taas köllöttämään...

Heippa pitkästä aikaa!

Täällä on raskaus sujunut hyvin. Säikähdin vain vilkaistessani teidän keskusteluja tuosta raudan syömisestä ja siitä, että jotkut lopettavat oma-aloitteisesti lisäraudan syömisen keskustelujen perusteella. Raudastahan on toki suuri hyöty niin äidille kuin vauvalle (esim. hapen kuljetus soluille) enkä oikein tiedä onko järkevää jättää rauta syömättä (jos se on määrätty) vain sen takia, että pelkää vauvan keltaisuutta (ja valohoitoa). Bilirubiiniahan elimistö tuottaa koko ajan, kun vanhat punasolut hajoavat ja keltaisuus johtuu tuosta hajonneesta punasolumössöstä :) joka on joka tapauksessa vauvan syntymän tienoilla runsaampaa, koska punasolujakin kehittyy runsaasti.

Ja äitihän turvaa vauvan raudan saannin omalla raudan syömisellään - niin kuin omansakin. Synnytyksessä menetetään joka tapauksessa verta ja silloinhan menetetään myös rautaa. Eli mielestäni olisi järkevää syödä rautaa, minua ainakin kehotettiin niin tekemään. Asiaan on tietystikin monta näkökulmaa.

Keltaisuuttahan voi olla vaarattomampaa ja vaarallisempaa, liittyy raskausimmunisaatioon ja vaikuttaa vasta toisen syntyvän vauvan kohdalla, jos satut olemaan Rh negatiivinen. Rh positiivisella ei tuota "riskiä" ole. Tarkempaa tietoa löytyy kyllä netistäkin, itse perustan nämä omat ajatukseni anatomian ja fysiologian opintoihini, eli en sano näitäkään sanoja faktoina, vaan omina päätelminäni.

Tarkoitan vain, että kannattaa kysyä aina asiaa terveydenhoitajalta tai lääkäriltä, jos pohtii onko raudan syömisellä merkitystä :)

Hyvää loppuodotusta kaikille, uskomatonta miten nopeasti aika juoksee!

Hortensia ja Toukka 32+0