meidän jouluaatto tulee olemaan tästä eteenpäin erilainen

NalleKarhuÄiti

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
2 282
1
36
joulupukkia ei meille tule. olen kertonut 3v, että joulupukki on vain satua.
lahjat ovat aamulla kuusen alla odottamassa ja jouluna syödään herkkuruokia, ei mitään sellaista mitä lapset ei syö. jouluruokaa kun saapi muuallakin.
avataan eka lahjat, syödään, ulkoillaan jos hyvä keli. jne.
ja joulu vietetään tästä lähin kotona.
olen niin tyytyväinen meidän uudesta perinteestämme:)

Kuulostaa samalta kun meillä. Paitsi että kävi meillä pukki niin kauan kun siihen yksikään uskoi, ei kuitenkaan enää ja onhan se tavallaan helpotus kun ei tarvi miettiä mistä sen pukin taas sais. Kotona me ollaan aina oltu, lahjat laitetaan kuusen alle aatonaattoiltana ja ihana kuunnella aattoaamuna kun alkaa supina ja kuhina :heart:

Mulla järjestyi aaton työvuorokin perheen kannalta parhain päin.

Meillä ei ole ikinä ollut tarvetta kertoa, että Joulupukkia ei ole. Ovat aina tienneet, että satuahan se. Se ei mitenkään ole tunnelmaa latistanut niinä parina (?) Joulupukillisena jouluna, jotka Suomessa olemme viettäneet. Valehteleminen on yksiselitteisen väärin.

Tänä vuonna sukuloimaan menossa ja hössötystä riittää...

Meille ei tuu pukkia, mut lapset uskoo silti pukkiin =) Vanhimmalla ikää sentään jo 8v. epäilykset on kovat, mutta jännitys ja into vie vielä vallan... :D Mun mielestä on niin ihana katsoo lasta joka miettii että onko se pukki vai eikö se ole ja lopulta uskoo ainakin siihen,että joulussa ON taikaa... =)

:)
Paras joulu on sellainen, mikä itsestä tuntuu parhaimmalta.

Meillä se tarkoittaa perinteisiä jouluruokia, ja niin montaa sorttia että jokainen saa mahansa täyteen. (Meillä lapset tykkää jouluruuista, jos ei oo pakko syödä lanttulaatikkoa ja lipeäkalaa.)
Joulupukki tulee ja tuo lahjat.
Mummo ja vaari on jouluna meillä, ehkä myös pappa.
Me itse emme vieraile juurikaan missään jouluna, mutta meille saa tulla kylään.

Alkuperäinen kirjoittaja Nuppu:
MIksi tuosta kertomisesta tehdään niin valtavan iso juttu? Lapset tajuaa sen ihan itsekkin....

Minulla on periaatteesta kyse. On väärin huiputtaa vuosikausia toista ihmistä. Mitä se kertoo vanhemmista? Voiko heihin luottaa muissakaan asioissa?

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:
MIksi tuosta kertomisesta tehdään niin valtavan iso juttu? Lapset tajuaa sen ihan itsekkin....

Minulla on periaatteesta kyse. On väärin huiputtaa vuosikausia toista ihmistä. Mitä se kertoo vanhemmista? Voiko heihin luottaa muissakaan asioissa?

Minä en ole ikinä huiputtanut...

Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:
lahjat ovat aamulla kuusen alla odottamassa ja jouluna syödään herkkuruokia, ei mitään sellaista mitä lapset ei syö. jouluruokaa kun saapi muuallakin.

Onkohan teillä lapset päivähoidossa? Erinomaisen mukava hetkiä on tulossa kun teidän lapsonen toitottaa muille pienille ettei joulupukkia ole olemassa... no kukin tavallaan.

En ole kuullut että noin pienelle kerrotaan joulupukki faktoja, muutenkin suomalaiset lapset lopettavat lapsuuden leikin aikaisemmin kuin muissa Pohjoismaissa.

Se,että ei oikaise lapsen uskomusta, on aivan eri asia, kuin tietoinen kusettaminen. :whistle: Mutta minulle kaikki on musta-valkoista tässäkin aiheessa. :)

Meillä lapset saa uskoa satuun ja illuusioon. Aikuismaailman realiteetit saa kohdata kyllä ennemmin tai myöhemmin. Mutta mielestäni jokainen saa tehdä kuten itse haluaa :) Itse uskoin joulupukkiin 7-vuotiaaksi asti tai taidan uskoa siihen vieläkin ;) Mutta minähän uskon myös että voin kuoleman jälkeen muuttaa muumitalon kaakeliuuniin. Se että vanhempani "huiputtivat" minua pääsiäisnoidilla ja joulupukeilla ei kyllä vähentänyt luottamustani heihin.

Mä en ymmärrä miksi täräyttää vaan kylmästi ettei joulupukkia ole ollenkaan ja tappaa koko juttu. Musta voi sanoa että joulupukin henki elää tmv. Kyllä se ainakin mulla elää yhä, mies on aina pukkina mutta kummasti siinä on vaan jokin taika ja alkaa jouluinen vieras ujostuttaa itseäkin.

no tuskimpa lapset siitä traumoja saa et heitä "on kusetettu" elämänsä ensimmäiset vuodet!

meillä saa uskoa tasan niin kauan kuin haluaa. En aio kyl kertoo ettei joulupukkia ja tonttuja ole. Eiköhän tyttö tajua sen jossain vaiheessa.

Se,että ei oikaise lapsen uskomusta, on aivan eri asia, kuin tietoinen kusettaminen. :whistle: Mutta minulle kaikki on musta-valkoista tässäkin aiheessa. :)

Minä mietin aiemmin samaa, mutta tulin tulokseen että ei satuihin uskominen ole pahasta lapselle. Tosin samaa logiikkaa noudattamalla olen sallinut uskomukset keijuihin, Jumalaan yms. Mutta jos suoraan kysytään, niin en voi valehdella. Aina en kyllä kerro koko totuutta, kun lapsi kysyy esimerkiksi rikollisista yms.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
no tuskimpa lapset siitä traumoja saa et heitä "on kusetettu" elämänsä ensimmäiset vuodet!

meillä saa uskoa tasan niin kauan kuin haluaa. En aio kyl kertoo ettei joulupukkia ja tonttuja ole. Eiköhän tyttö tajua sen jossain vaiheessa.

Taas itseäni toistaen: jättää kertomatta jokin seikka on pienempi paha, kuin väittää jotain seikkaa todeksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen isä:
Minä mietin aiemmin samaa, mutta tulin tulokseen että ei satuihin uskominen ole pahasta lapselle. Tosin samaa logiikkaa noudattamalla olen sallinut uskomukset keijuihin, Jumalaan yms. Mutta jos suoraan kysytään, niin en voi valehdella. Aina en kyllä kerro koko totuutta, kun lapsi kysyy esimerkiksi rikollisista yms.

Näillä linjoilla minäkin olen.

Taas itseäni toistaen: jättää kertomatta jokin seikka on pienempi paha, kuin väittää jotain seikkaa todeksi. :)

Jos joku kysyy että onko joulupukki olemassa ja siihen vastaa että on tavallaan. Niin se ei ole valehtelemista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos joku kysyy että onko joulupukki olemassa ja siihen vastaa että on tavallaan. Niin se ei ole valehtelemista.

Noin minäkin toimin... :saint: Mutta jos jatkokysymys on, että kuinka niin "tavallaan", pitää olla jo tarkkana vastatessaan.

Alkuperäinen kirjoittaja NalleKarhuÄiti:

Meillä laitetaan joulua hyvin samaan tapaan :) Pukkiperinnettä ei ole edes aloitettu meidän lapsille.

Tätä mieltä minäkin.

Tuohan se joulupukki vähän sadunhohtoa ja jännitystä siihen jouluun.
Lapsena saa mun mielestä uskoa joulupukkiin, tonttuihin ja keijuihin, ei se ole keneltäkään pois.

Meilläkin joulu alkaa tänä jouluna muistuttamaan sitä, millainen sen haluaisin itse olevan. Yli kymmenen vuotta olenkin pyörittänyt aaton ohjelmaa toisten toiveiden mukaisesti.

Noin minäkin toimin... :saint: Mutta jos jatkokysymys on, että kuinka niin "tavallaan", pitää olla jo tarkkana vastatessaan.
No vaikka samalla tavalla kuin onko Jeesus, Muhammed, Mikki Hiiri tms olemassa. Tai onko menninkäisiä, jättiläisiä tai maahisia olemassa. Mikki Hiirikin on, sitä voi käydä vaikka Orlandossa tapaamassa, jos haluaa =)

Mä en ole pitänyt lasten joulupukkiin uskomista millään tavalla pahana. En enkeleihin uskomista enkä henkimaailmaan uskomista. En satuihin uskomista, en siihen, että hyvä voittaisi aina pahan. Mä itsekin haluan pitää kiinni omista uskomuksistani, kunhan en niillä vahingoita itseäni tai muita.

Yhteistyössä