Mikä sinua estää luomasta tukiverkon ympärillesi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piika-äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen jotenkin niin eri sarjassa muiden kanssa :( En siis löydä helposti samanhenkisiä ihmisiä. Kavereita on ollut ja jopa hyviä sellaisia, mutta jokaisella on ne omat kiireensä ja verkkonsa täällä jo. Olen jopa näiden ihmisten lapsia vahtinut mutta siihen se sitten jää ja mun ehdottamat yhteiset menot ja tekemiset ei koskaan vaan sovi. Meillä on onneksi lapsenvahti täällä tarvittaessa, mutta muuten kaipaisin ihmisiä ympärilleni. Muutaman naapurin kanssa on moikkailtu ja vaihdettu kuulumisia, mut nekin on muuttaneet pois.

Minä itse estän. Kun ei osaa mennä jutteleen tuntemattomille tai muutenkaan avautua. Ja en mä tiedä missä niitä ihmisiä kohtais.
On täälä parina päivänä perhekerhoa ja perhekahvilaa, mut ne on niin aikasin että en oo sen takia viitsiny aikasemmin herättää typyä.

Niin. Kun on yksi pieni lapsi niin sinne kerhoon ei jaksa todellakaan aina vaivautua.

Onko sinulla harrastuksia? Kestävimmät ja itselleni merkittävimmät ihmissuhteet on löytynyt harrastusteni ympäriltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;25917111:
Tuo on aika vaikea pala itselleni, mutta en voi olla muuta kuin mitä olen: semierakko. Ja kyllä, äitini ja isänikin ovat melko samanlaisia, ystäviä on vähän ja verkko on harva. Mutta silti he ovat minun rakkaat vanhempani ja tehneet parhaansa, saman teen minä. Aivan yksin ei meistä kukaan ole.

En ryhdy väkisin sosiaaliseksi vain siksi, että sosiaalisuus koetaan suurempana hyveenä kuin yksinäisyys.

Miksi ihmeessä olla yltiösosiaalinen jos se ei tunnu itsestä hyvältä.

[QUOTE="Piika-äiti";25917255] Tukiverkko on rakennettavissa, jos sen haluaa tehdä. Tuttavapiiriä pitää laajentaa ja kasvattaa, jos se ei nykytilassa riitä.

Ihmettelen kovasti, miksi aikuinen ihminen ei näe vähän vaivaa ja luo itselleen jonkinlaista tuttavapiiriä oman mielenterveytensä ja perheensä jaksamisen tueksi.

.[/QUOTE]

Aika monta tuttavuutta on vuosien mittaan tullut solmittua, mutta eipä heistä mitään tukiverkkoa ole saanut rakennettua. Vaikeaahan se on, jos toinen osapuoli ei ole kiinnostunut.
Valitettavasti aika ei vaan riitä jatkuvaan tukiverkon metsästämiseen. Johan siihen hommaan menisi se mielenterveys.

[QUOTE="vieras";25917443]Miksi ihmeessä olla yltiösosiaalinen jos se ei tunnu itsestä hyvältä.[/QUOTE]

Onko 3-4 kohtuumatkan päässä asuvaa kaveria yltiösosiaalista menoa? Jo sellainen tukiverkko olisi hyvä.

Tällä palstalla puhuttiin joku aika sitten rippijuhlista. Perheellä ei ollut ketään tuttua, jonka voisi kutsua. Joku äiti oli menossa synnyttämään eikä hän tiennyt mistä saa lapselle hoitajan siksi aikaa.

Täällä kerrottaan päivittäin yksinäisyydestä, joka satuttaa ja ahdistaa. Ei tarvitse alkaa yltiösosiaaliseksi mutta sen verran pitää yrittää, että pää pysyy kasassa että voi huolehtia perheestä ja itsestään.

Olen jotenkin niin eri sarjassa muiden kanssa :( En siis löydä helposti samanhenkisiä ihmisiä. Kavereita on ollut ja jopa hyviä sellaisia, mutta jokaisella on ne omat kiireensä ja verkkonsa täällä jo. Olen jopa näiden ihmisten lapsia vahtinut mutta siihen se sitten jää ja mun ehdottamat yhteiset menot ja tekemiset ei koskaan vaan sovi. Meillä on onneksi lapsenvahti täällä tarvittaessa, mutta muuten kaipaisin ihmisiä ympärilleni. Muutaman naapurin kanssa on moikkailtu ja vaihdettu kuulumisia, mut nekin on muuttaneet pois.

Pyydä seuraavan kerran se naapuri, jota moikkaat lenkkiseuraksi? Siitä se lähtee.

[QUOTE="Piika-äiti";25917413]Mikä näistä estää teitä luomasta ihan uuden turvaverkon uusista ihmisistä, joihin tutustutte? Tässähän on hieno liuta syitä luoda uusi turvaverkko!

Ja jos itse erotat ikäerollasi itsesi muista perhekerholaisista, niin se on sinun omituinen valinta. Minäkin olen iäkkäämpi kuin monet perhekerholaiset, osa heistä voisi olla lapsiani, mutta en ole kokenut sitä hankalana.[/QUOTE]

Parikymppisillä äideillä on erilaiset kiinnostukset kuin lähes viiskymppisellä. Kokeiltu on. Tunsin itseni oudoksi linnuksi niin leikkipuistossa kuin perhekerhossakin. Näin se vain on. Ja kuten jo mainitsin, pärjäämme pariskuntana hyvin ilman teennäisiä verkkoja. Nuorena minullakin oli naapuruston mammarinki ympärilläni. Se ei sovi meidän nykyiseen elämäntyyliimme.

[QUOTE="Piika-äiti";25917495]Pyydä seuraavan kerran se naapuri, jota moikkaat lenkkiseuraksi? Siitä se lähtee.[/QUOTE]
Tai sitten ei lähde. Välillä saa pyytää aika montaa mammaa vaikka kahville, ennen kun se ensimmäinen tulee. Muutenhan sitä ois varmaan jokaisella kattavat tukiverkot, joka osaa vaan sanoa moi.

Alkuperäinen kirjoittaja §;25917500:
Parikymppisillä äideillä on erilaiset kiinnostukset kuin lähes viiskymppisellä. Kokeiltu on. Tunsin itseni oudoksi linnuksi niin leikkipuistossa kuin perhekerhossakin. Näin se vain on. Ja kuten jo mainitsin, pärjäämme pariskuntana hyvin ilman teennäisiä verkkoja. Nuorena minullakin oli naapuruston mammarinki ympärilläni. Se ei sovi meidän nykyiseen elämäntyyliimme.

Minä olen vasta nelikymppinen ja minulla on vielä yhteisiä intressejä niiden kaksikymppistenkin kanssa.

Ikävä että pidät ihmissuhteita ja niistä muodostuvia verkkoja teennäisinä, kyllä ne minulle ovat ihan normaalia toimivaa arkea.

Hei, mie lähen töihin, vilkaisen ketjun joskus kymmenen maissa.

Mä en enää jaksa, kun ei se tuota tulosta. Alkujaan yritin pitää yrittää yllä suhteita, miehen veljen perheeseen, muutamaan naapuriin, ja yhteen tuttuun. Mutta kun se yhteyden pito oli aikas lailla yksipuolista niin enää en jaksa. Jos mun ja mun perheen seura ei kiinnosta. Niin ei sitten...

[QUOTE="Piika-äiti";25917536]Minä olen vasta nelikymppinen ja minulla on vielä yhteisiä intressejä niiden kaksikymppistenkin kanssa.

Ikävä että pidät ihmissuhteita ja niistä muodostuvia verkkoja teennäisinä, kyllä ne minulle ovat ihan normaalia toimivaa arkea.

Hei, mie lähen töihin, vilkaisen ketjun joskus kymmenen maissa.[/QUOTE]

Minun mielestäni verkot ovat teennäisiä, jos niitä pitää luonnottomasti hankkia ja hampaat irvessä pitää yllä. (Vuoro)työssä olevalla on harvoin aikaa tuollaiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja §;25917500:

Mulla on ollut montakin sun ikästä ystävää, vaikka näin kauhean nuori olenkin. Yleensä ne on eläneet samaa elämäntilannetta, mut kun jokaisella on ne työt ja vanhat piirit jotka sit vie sen ajan.

[QUOTE="Piika-äiti";25917495]Pyydä seuraavan kerran se naapuri, jota moikkaat lenkkiseuraksi? Siitä se lähtee.[/QUOTE]

No sitä tilaisuutta varmana saa vähän aikaa odottaa. Sen sijaan yritän lapsen kautta luoda parin päivän päästä uusia tuttavuuksia.
Saa nähdä kuinka tällä kertaa käy, lyönkö pääni seinään jälleen kerran, mutta on ainakin yhteiset syyt pitää yhteyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja §;25917686:
Minun mielestäni verkot ovat teennäisiä, jos niitä pitää luonnottomasti hankkia ja hampaat irvessä pitää yllä. (Vuoro)työssä olevalla on harvoin aikaa tuollaiseen.

Miksi ihmeessä sen tuolla asenteella tekisi?

Jos ajattelisi haluta ympärilleen ihmisiä ja sitten kokeilisi eri tapoja löytää: kerhoja, harrastuksia, lasten kavereiden perheitä, naapureita, työkavereita eikä sulkisi vääränikäisiä, väärännäköisiä ja väärästi toimivia heti pois mahdottomina vaihtoehtoina?

Mulla on aina ollut tukiverkostot ja muuttojen myötä verkostossa olevat ihmiset ovat osittain vaihtuneet. Ei siis ole ollut ongelmaa asian suhteen. Mutta luin tämän ketjun kokonaan ja aloin miettiä tukiverkostojen luomista yleensä. Mun mielestä tukiverkostoja ei luoda vaan ne syntyvät ihmissuhteiden sivuvaikutuksena. Tarkoitan tällä sitä, että jos huomaa pienten lasten kanssa tarvitsevansa omaa aikaa ja alkaa vasta siinä vaiheessa etsimään jotain ihmistä, jolle voisi lapsensa silloin tällöin muutamaksi tunniksi antaa, niin ollaan jo vähän myöhässä. Ensinnäkin kestää oman aikansa ennenkuin uuteen ihmiseen tutustuu ja alkaa luottamaan niin paljoa, että hänelle uskaltaisi lapsensa antaa. Toiseksi jos uuden ihmissuhteen ainoa tarkoitus on siitä mahdollisimman nopeasti saatava lastenhoitohyöty, niin ihmissuhteen luominen ei ole kovin luontevaa.

Mä tutustuin aikoinaan kerrostalossa pariinkin naapuriin, joista toisella oli alle kouluikäinen lapsi ja toisella jo teini. Jo vuosia ennenkuin edes aloin odottamaan esikoista. Vaikka mulla oli tämän nuoremmankin äidin kanssa ikäeroa 15 vuotta, niin hän aina silloin tällöin soitti ja pyysi kahville. Meille syntyi tietynlainen yya-sopimus ja mä saatoin käydä lainaamassa häneltä kahvikupillisen sokeria, hän multa vastaavasti kananmunia. Ei tarvinnut lähteä kauppaan (silloin kaupat eivät olleet niin myöhään auki kuin nykyisin) yhden asian takia. Välillä hän kysyi, voisiko tyttönsä tulla meille siksi aikaa, kun hän käy esim hammaslääkärissä. Ja jos mulla ei ollut muuta menoa, niin kyllä se mulle sopi. Vanhempi pariskunta taas mm pyysi mua vähän katsomaan perään, kun ensimmäisiä kertoja jättivät teininsä lomareissun ajaksi yksin kotiin. Lähinnä siis sitä, että nuoriso ei pidä sellaisia bileitä, että ovat naapureille häiriöksi. Teinipoika tiesi, että näin on vanhempansa mun kanssani sopineet, ja vain yhden kerran silloin ihan alussa jouduin käymään soittamassa ovikelloa ja pyytämässä poikaa laittamaan stereot vähän hiljemmalle. Sitten, kun sain itse esikoiseni, mulla oli jo valmiina samassa taloyhtiössä kaksi naapuria, joilta sain tarvittaessa apua.

Mun mielestä tukiverkkojen luominen voi olla erittäin vaikeaa, jos koko toiseen ihmiseen tutustuminen perustuu sille, että hänestä saisi mahdollisimman pian lastenhoitoapua tai muuta apua.

[QUOTE="Piika-äiti";25919767]Miksi ihmeessä sen tuolla asenteella tekisi?

Jos ajattelisi haluta ympärilleen ihmisiä ja sitten kokeilisi eri tapoja löytää: kerhoja, harrastuksia, lasten kavereiden perheitä, naapureita, työkavereita eikä sulkisi vääränikäisiä, väärännäköisiä ja väärästi toimivia heti pois mahdottomina vaihtoehtoina?[/QUOTE]
Jotenkin tuntuu, anteeksi vaan, että eivät sinunkaan ihmissuhteiden solmimistaidot niin kovin kehittyneitä ole. Toiset vaan vaativat hienovaraisempia ihmissuhteita, eikä luomalla luotuja, joita on "pakko" olla. Pitää myös ajatella, että kaikki eivät todellakaan siedä turhanpäiväisiä tuttavuuksia, joita sinä saatat jopa kutsua ystävyyksiksi.

[QUOTE="vieras";25921041]Jotenkin tuntuu, anteeksi vaan, että eivät sinunkaan ihmissuhteiden solmimistaidot niin kovin kehittyneitä ole. Toiset vaan vaativat hienovaraisempia ihmissuhteita, eikä luomalla luotuja, joita on "pakko" olla. Pitää myös ajatella, että kaikki eivät todellakaan siedä turhanpäiväisiä tuttavuuksia, joita sinä saatat jopa kutsua ystävyyksiksi.[/QUOTE]
Onko sellainen henkilö, jonka hätätilassa voisi pyytää lapsiaan hoitamaan, turhanpäiväinen tuttavuus? Toki jos ei koskaan tarvitse lastenhoitoapua tai ne tukiverkostot on jo, niin silloin muut ihmiset voivat olla turhanpäiviäisiä tuttavuuksia.

Piika-ädillä ja mulla on luultavasti yhteinen piirre: emme tarvitse kaikkia ympärillä olevia ihmisiä sydänystäviksemme eikä kaikkien tarvitse olla edes nk samanhenkisiä. Kun aikoinaan muutin tähän taloyhtiöön ja olin lasteni kanssa tuolla pihalla, tervehdin aina talon kaikkia lapsia. Olin ystävällinen ja juttelin heidän kanssaan. Kyselin kuulumisia jne. Yksi naapurin tyttö oli tuolloin 12-vuotias ja hän jäi monesti koulusta tullessaan juttelemaan mun ja esikoiseni kanssa hiekkalaatikolle. 3 vuotta myöhemmin tämä tyttö olikin jo 15 v ja kerran kysyi, tarvitsisinko joskus lapsenvahtia. Oli tosi mukavaa, kun saatoin jättää lapseni tutulle teinille ja käydä ilman lapsia kaupassa. Nyt tämä tyttö on kahden lapsen äiti, lastentarhanopettaja ammatiltaan ja asuu perheineen siinä asunnossa, missä asui lapsenakin eli osti myöhemmin vanhemmiltaan ko asunnon.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25921114:
Onko sellainen henkilö, jonka hätätilassa voisi pyytää lapsiaan hoitamaan, turhanpäiväinen tuttavuus? Toki jos ei koskaan tarvitse lastenhoitoapua tai ne tukiverkostot on jo, niin silloin muut ihmiset voivat olla turhanpäiviäisiä tuttavuuksia.
Ei silloin tietysti, jos tuttavuus on olemassa muutenkin, kuin vaan siksi että toisesta voi hyötyä jotenkin. Silti on ihan turha neuvoa ihmisiähankkimaan tällaisia tuttavuuksia, jos ei ole sen tyyppinen ihminen, että kiinnostaa yhtään. Jos on, niin sitten se tulee luonnostaan. Muuten se tosiaan on vaan sitä, että haluaa hyötyä.

Tuli vielä mieleeni sekin, että maailma on muuttunut. Nykyisin ei enää olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä kuten oltiin vuosikymmeniä sitten. Voisin kuvitella, että aika monella nuorella aikuisella ei ole kokemusta tai muistikuvia siitä, millaisia tukiverkostoja heidän omilla vanhemmillaan oli aikoinaan. Tai sitten ne tukiverkostot ovat olleet juuri isovanhemmat ja läheisimmät ystävät.

Mä olin lapsi 60-luvulla helsinkiläisessä kerrostalolähiössä. Isosiskoni oli onnettomuusmagneetti ja milloin jäi sormi oven väliin, milloin putosi keinusta saaden kallonmurtuman. Siihen aikaan eivät isät voineet rientää kesken päivän töistä kotiin, joten äitien piti keksiä jotain muuta. Monilla isovanhemmat asuivat satojen kilometrien päässä maaseudulla, joten ainoa vaihtoehto oli naapurit. Mä en koskaan ollut äitini ja siskoni mukana, kun sairaalaan lähtivät. Äitini rimpautti naapurin ovikelloa ja aina joku naapureista oli kotona ja otti mut siksi aikaa, kun äiti ja isosisko oli sairaalassa tai kunnes isä tuli kotiin. Tällainen yhteisöllisyys on kadonnut.

[QUOTE="vieras";25921205]Ei silloin tietysti, jos tuttavuus on olemassa muutenkin, kuin vaan siksi että toisesta voi hyötyä jotenkin. Silti on ihan turha neuvoa ihmisiähankkimaan tällaisia tuttavuuksia, jos ei ole sen tyyppinen ihminen, että kiinnostaa yhtään. Jos on, niin sitten se tulee luonnostaan. Muuten se tosiaan on vaan sitä, että haluaa hyötyä.[/QUOTE]
Totta ja tästä oikeastaan kirjoitinkin aiemmassa viestissäni. Siis ei siinä, jota lainasit vaan edellisessä. Nykyisin tuntuu olevan tapana olla tekemisissä vain niiden ihmisten kanssa, joista haluaa itselleen sydänystäviä. Ei muiden. Ymmärrän hyvin, että jos on sen tyyppinen ihminen, että ei muiden kanssa halua olla tekemisissä, niin sitten ei ole. Mutta silloin se on oma valinta ja jos huomaa, että tukiverkostot puuttuvat, vaikka sellaista tarvitsisi, voikin kysyä itseltään, että miksiköhän ne mahtavat puuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25921264:
Mutta silloin se on oma valinta ja jos huomaa, että tukiverkostot puuttuvat, vaikka sellaista tarvitsisi, voikin kysyä itseltään, että miksiköhän ne mahtavat puuttua.
Se on kuitenkin luonnekysymys. Väkisin on turha vääntää mitään.

[QUOTE="vieras";25921286]Se on kuitenkin luonnekysymys. Väkisin on turha vääntää mitään.[/QUOTE]
Onhan se toki luonnekysymyskin, mutta jos on luonteeltaan sellainen, että ei halua muihin ihmisiin tutustua, niin silloin täytyy myös varautua siihen, että tukiverkostoja ei ehkä ole eikä tule. Tukiverkostot eivät ole mikään kansalaisoikeus vaan niiden eteen pitää itsekin tehdä töitä. Jos ei halua tai kykene, joutuu käyttämään yhteiskunnan tarjoamia palveluita tai ostamaan tarvitsemansa palvelun joltain yksityiseltä palveluntuottajalta.

Me muutettiin 200km, paikkaan jonka olemassaolosta en edes tiennyt ennenkuin muutettiin, ei ainuttakaan tuttua ja puolivälissä raskaana..

Oon melko epäsosiaalinen ja en kovin helposti lämpene ihmisille, mutta niin vaan ajan kanssa me taiottiin melko hyvä verkko ympärillemme, niin hyvä että tällä hetkellä asutaan erään tukiverkkomme jäsenen luona kun oma koti on remontissa.

Tottakai tää verkko on omalla tavallaan erilainen kun se sukulaisten luoma tukiverkko, mut apua täälläkin useimmiten saa kun sitä tarvitsee.

Jos minulla nyt olisi joku ihan hirveä tarve saada lapsi hoitoon, niin ehkä sellaisen turvaverkon voisin haalia. Toistaiseksi vain ei olla tarvittu, koska ei ole sellaisia menoja etteikö miehen tai mummun apu riittäisi. Mutta kyllä minulle ystävät kelpaisi, mutta olen liian omituinen vissiin.

Yhteistyössä