V
"vieras"
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25921232:Tuli vielä mieleeni sekin, että maailma on muuttunut. Nykyisin ei enää olla muiden ihmisten kanssa tekemisissä kuten oltiin vuosikymmeniä sitten. Voisin kuvitella, että aika monella nuorella aikuisella ei ole kokemusta tai muistikuvia siitä, millaisia tukiverkostoja heidän omilla vanhemmillaan oli aikoinaan. Tai sitten ne tukiverkostot ovat olleet juuri isovanhemmat ja läheisimmät ystävät.
Mä olin lapsi 60-luvulla helsinkiläisessä kerrostalolähiössä. Isosiskoni oli onnettomuusmagneetti ja milloin jäi sormi oven väliin, milloin putosi keinusta saaden kallonmurtuman. Siihen aikaan eivät isät voineet rientää kesken päivän töistä kotiin, joten äitien piti keksiä jotain muuta. Monilla isovanhemmat asuivat satojen kilometrien päässä maaseudulla, joten ainoa vaihtoehto oli naapurit. Mä en koskaan ollut äitini ja siskoni mukana, kun sairaalaan lähtivät. Äitini rimpautti naapurin ovikelloa ja aina joku naapureista oli kotona ja otti mut siksi aikaa, kun äiti ja isosisko oli sairaalassa tai kunnes isä tuli kotiin. Tällainen yhteisöllisyys on kadonnut.
Yhteisöllisyys on ulkoistettu viranomaisille.