Minkä verran elatusapua?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mimmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mimmi"

Vieras
Kyselen minkä verran saatte keskimäärin elatusapua kuukaudessa? Meillä yhteishuoltajuus, eli periaatteessa miehen ei kai tarvitsisi maksaa mitään, mutta tulomme ovat hyvin epäsuhdassa. Ex-miehen nettotulot n. 3800 € ja minun n. 1600 €. En siis tiedä, minkä verran voisin elatusapua pyytää. Näkemyksiä asiaan? Kiitos!
 
[QUOTE="Kai";21979706]tai siis asuu enemmän aikaa, eli jos 50/50 ei silloin kunpikaa maksa...[/QUOTE]

Meillä viiko-viikko systeemi, silti isä maksaa elarit, koska lapsi kirjoilla minun luona :O
 
[QUOTE="öö";21979660]se kenen luona lapsi on kirjoilla, on oikeutettu elatustukeen. Eikös se niin mene?[/QUOTE]

Menee kyllä, paitsi jos kyseessä on sellainen tilanne, että molemmat pitävät kuitenkin lasta luonaan yhtä paljon, esim. viikko-viikko- systeemillä.
 
Lapsen isä maksaa 1200€ joka kolmas kuukausi (yksi lapsi). Hänen tulot on yli tuplasti minun, vähän samaan suuntaan kun teillä. En tiedä mitä lastenvalvoja olis tässä tilanteessa suositellut, ollaan sovittu tämä ihan keskenämme. Lapsi on aina minulla.
 
[QUOTE="vieras";21979720]Onpa sinulla mainio tilanne :)[/QUOTE]

juu, taitaa olla. En tosiaan tiennyt, ettei niitä kuulu maksaa :O Sopimukset on tehty kyllä lastenvalvojan luona!
 
[QUOTE="öö";21979847]juu, taitaa olla. En tosiaan tiennyt, ettei niitä kuulu maksaa :O Sopimukset on tehty kyllä lastenvalvojan luona![/QUOTE]

Suomessa elatusavun suhteen ei tunnusteta asumisjärjestelyissä tota 50/50 mahdollisuutta, vaan lapsella on vaan yks osote. Se vanhempi, jonka luona lapsi on kirjoilla on oikeutettu elatusapuun, vaikka lapsi asuisi aivan yhtä paljon toisen vanhemman luona. Älytöntä, mutta totta. Yleensä vanhemmat on kuitenkin sen verran järkeviä, etteivät tossa tilanteessa elareita vaadi.
 

Yhteistyössä