Mitä ajattelet aikuisesta naisesta, joka ei osaa englantia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä osaan englantia ihan hyvin,
mutta kun olin lasten kanssa muutamia vuosia himassa niin kyllä oli enkku aika jumissa kun duuniin menin.
Mutta kylläpä se taas sieltä palas :)

Eli eka ajatus on, ettei ap:n tarvitse käyttää kieltä missään niin ei tuu harjoitustakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta on typerää olettaa, että kaikki ihmiset olisivat kielellisesti lahjakkaita. Ja jos on ollut niissä huono, eikä ole niihin jaksanut koulujen jälkeen panostaa niin totta kai ne vähäisetkin rippeet ruostuu.

Iso peesi. Minulla oli esim. liikunta, käsityöt ja uskonto kymppejä, mutta kielet ei vaan yrityksestä huolimatta mennyt oppiin.

No, akateeminen uratie on aika kivinen, jos ei englantia kohtuullisesti osaa. Mutta ei toisten kielitaidoilla mulle mitään väliä ole, kunhan jollain tavalla voidaan keskenämme kommunikoida.

Hämmästyn, jos ei yhtään osaa, jos kysyy täällä, että miten sanotaan hyvää päivää. Mutta ei se minua haittaa. Minä olen ruotsin suhteen hyvin kielipuoli, olen sitä opiskellut kuusi vuotta, kirjoittanut siitä ällän, ymmärrän kyllä jonkun verran luettua ja puhuttua, mutta mitään en saa sanottua, kun arastelen. Tiedän, että ihan turhaan, mutta se kynnys puhua ruotsia on älyttömän korkea. Englanti on minulle rakas kieli.

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Kaikilla ei ole kielipäätä.

Tuo on kyllä tekosyy laiskuudelle tai tyhmyydelle. Kaikki oppivat kunhan kuluttavat siihen tarpeeksi aikaa ja niin tyhmää ei olekaan joka ei paria kieltä opi.

Ihan todellinen syy se on. Toisekseen, miksi jonkun pitäisi käyttää kohtuuttomasti aikaa vieraan kielen opettelemiseen, jos sitä ei tarvitse.

Tuo on kyllä tekosyy laiskuudelle tai tyhmyydelle. Kaikki oppivat kunhan kuluttavat siihen tarpeeksi aikaa ja niin tyhmää ei olekaan joka ei paria kieltä opi.

Lisään vielä, että samaa voisi sanoa kaikista matemaattisesti lahjattomista ihmisistä. Tyhmiä ovat ja vielä laiskojakin, kun eivät viitsi kuluttaa matikan, fysiikan ja kemian oppimiseen tarpeeksi aikaa.

Lisään vielä, että samaa voisi sanoa kaikista matemaattisesti lahjattomista ihmisistä. Tyhmiä ovat ja vielä laiskojakin, kun eivät viitsi kuluttaa matikan, fysiikan ja kemian oppimiseen tarpeeksi aikaa.

Heh, en ole ihan varma olisiko minua lohduttanut enemmän tieto siitä, että matikka sujuu huonosti, koska olen laiska vai se että olen tyhmä :D

Ihan todellinen syy se on. Toisekseen, miksi jonkun pitäisi käyttää kohtuuttomasti aikaa vieraan kielen opettelemiseen, jos sitä ei tarvitse.

Kielitaito on taito jota tarvitaan läpi elämän. Englanti on sitäpaitsi peruskieli.

Mutta tassa on sama asia: Toisille riittaa kun osaa englantia ymmarrettavasti ja myos matematiikan perusasiat riittavat useimmille koko elaman ajaksi. Ei tassa huipputaitoja kyseltykaan.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
No jos ei osaa ollenkaan, niin on musta outoa. Takeltelu on ymmärrettävää, jos joutuu yllättäen puhumaan englantia pitkästä aikaa. Mutta kyllä kirjoitettua ja puhuttua perusenkkua pitäisi osata kaikkien, sen verran paljon sitä kuitenkin opiskellaan ja kuullaan (telkkari, mainokset, lehdet...) päivittäin.

Tämän mukaan kaikkien pitäisi osata ruotsia, koska elintarvikepakkaukset ja osa lehdistä ovat ruotsiksi... ennemmin kuin englantia...

Mutta tassa on sama asia: Toisille riittaa kun osaa englantia ymmarrettavasti ja myos matematiikan perusasiat riittavat useimmille koko elaman ajaksi. Ei tassa huipputaitoja kyseltykaan.

Niinpä, sitähän tässä juuri yritin sanoa. Esim. isovanhempani ja äitini ikäluokat eivät juurikaan englantia osaa, mutta siitä huolimatta pärjäävät elämässä loistavasti. Ja kaikille nuorillekaan ei valitettavasti sitä kielipäätä ole suotu eli pärjäävät kyllä jotenkuten tuolla peruskoulussa oppimallaan englannilla ja se riittää. Ei se tee silti heistä tyhmiä tai laiskoja.

Alkuperäinen kirjoittaja canislupus:
Alkuperäinen kirjoittaja winhis:
No jos ei osaa ollenkaan, niin on musta outoa. Takeltelu on ymmärrettävää, jos joutuu yllättäen puhumaan englantia pitkästä aikaa. Mutta kyllä kirjoitettua ja puhuttua perusenkkua pitäisi osata kaikkien, sen verran paljon sitä kuitenkin opiskellaan ja kuullaan (telkkari, mainokset, lehdet...) päivittäin.

Tämän mukaan kaikkien pitäisi osata ruotsia, koska elintarvikepakkaukset ja osa lehdistä ovat ruotsiksi... ennemmin kuin englantia...

Ihmiset eivat ole motivoituneita ruotsia opettelemaan koska kaytto on niin rajattua maailmalla, joten siihen ei kannata paljoa panostaa.

Niinpä, sitähän tässä juuri yritin sanoa. Esim. isovanhempani ja äitini ikäluokat eivät juurikaan englantia osaa, mutta siitä huolimatta pärjäävät elämässä loistavasti. Ja kaikille nuorillekaan ei valitettavasti sitä kielipäätä ole suotu eli pärjäävät kyllä jotenkuten tuolla peruskoulussa oppimallaan englannilla ja se riittää. Ei se tee silti heistä tyhmiä tai laiskoja.

Kylla aitini ja muut tuntemani 60+ ihmiset puhuvat ainakin perusenglantia ja jos eivat puhuisi, niin eivat parjaisi esim. lomamatkalla taalla missa mina asun.

Mista sen pitaisi olla peraisin? Jokainen varmasti tietaa sen verran etta englanti on maailmankieli ei esim. kiina vaikka sita paljon puhutaankin.

Okei, se on siis mielipiteesi? Ok, sopii minulle ja olen melko samaa mieltäkin. En vaan ole ajatellut just tuota sanaa käytettävän, sanoisin, että se on niin yleinen kieli, että sen takia merkittävä. Peruskieli, se ei sano minulle mitään. Ei sen puoleen maailmankielikään.

Alkuperäinen kirjoittaja kun kysyit:
No ihan ekaksi tulee mieleen white trash eli alempi sosioekonominen luokka ja myös tyhmyys koska sitä enkkua aletaan opettaa alakoulussa 3.luokalla.

Eipä opeteta kaikille 3. luokalla. Osa on voinut valita jonkin muun vieraan kielen. Ruotsia äidinkielenään puhuvat aloittavat kolmannelta luokalta Suomen opiskelun.

Ja lisäksi on ihmisiä, jotka ovat lahjakkaita jollakin muulla alueella kuin kielellisesti. Silti minä kyllä ihmettelen, jos nuori aikuinen ei osaa edes englantia. Vanhempien ihmisten joukossa, siis +60 tämä onkin ihan tavallista. Esim. omat vanhempani eivät ole edes vieraita kieliä koskaan lukeneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Mista sen pitaisi olla peraisin? Jokainen varmasti tietaa sen verran etta englanti on maailmankieli ei esim. kiina vaikka sita paljon puhutaankin.

Okei, se on siis mielipiteesi? Ok, sopii minulle ja olen melko samaa mieltäkin. En vaan ole ajatellut just tuota sanaa käytettävän, sanoisin, että se on niin yleinen kieli, että sen takia merkittävä. Peruskieli, se ei sano minulle mitään. Ei sen puoleen maailmankielikään.

Siis miten niin minun mielipiteeni? Mika on sitten oikea termi sinun mielestasi? Peruskieli tai maailmankieli, kummastakin minulle tulee kylla edelleen mieleen englanti... Joka ainoassa maan kolkassa missa olen vieraillut, puhutaan tai ainakin yritetaan puhua englantia. Aasiaa ja Etela-Amerikkaa myoten.

Siis miten niin minun mielipiteeni? Mika on sitten oikea termi sinun mielestasi? Peruskieli tai maailmankieli, kummastakin minulle tulee kylla edelleen mieleen englanti... Joka ainoassa maan kolkassa missa olen vieraillut, puhutaan tai ainakin yritetaan puhua englantia. Aasiaa ja Etela-Amerikkaa myoten.

Okei, maalmankieli on ihan hyvä ilmaisu, otan jankkaukseni takaisin :)

Yhteistyössä