Miten saada mies siivoamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siinäpä se kysymys tulikin.
Mies siis siivoaa älyttömän vähän, tiskaa ehkä muutoman lautasen tai työntää pyykit koneeseen kerran viikossa ja on tämän jälkeen uupunut.
Ei siivoa jälkiään, ei järjestele..
Roskat saisivat lojua viikkotolkulla eteisessä ilman että hoksaisi viedä ne ulos.

Raivostuttavinta tässä on se, että mies ei itse tajua sitä kuinka vähän tekee.
Mielestänsä siivoaa ja osallistuu ihan niinkuin muutkin.
Viikkosiivoukseen osallistuu ehkä kerran kuussa ja silloinkin yleensä jakaa siivouksen usealle eri päivälle ja jättää hommat kesken tai puolitiehen, unohtaa tehdä puolet hommistaan jne. jolloin siivouksesta ei juurikaan ole hyötyä.
Kaikki jää kesken, ei edes roskia voi kerralla viedä ulos.
Taulut jää kiinnittämättä, varastot siivoamatta,muuttolaatikot purkamatta jne. ellen itse tee niitä tai muistuta ja painosta miestä ensin monta viikkoa ja sitten odottele milloin herralla ehkä on aikaa ja voimia naulata yksi naula seinään.
Lykkää, lykkää ja lykkää lykkäämistään kaikkia ihan pieniä ja yksinkertaisiakin kotitöitä.

Tämän takia ollaan oltu terapiassa, erottu ja palattu yhteen ja olen palanut loppuun.
Mies puhuu terapiassa kuinka kyllä siivoaa eikä halua stressata siitä, eikä ymmärrä yhtään kun yritän selittää että hänen panoksensa siivoukseen on ihan liian pieni.
Voiko asialle ylipäänsä tehdä mitään?
Ovatko vaihtoehdot vain se että suostun vastaamaan kodinsiivouksesta,korjauksesta ja laitosta YKSIN tai että eroamme?

[QUOTE="vieras";28162113]
Taulut jää kiinnittämättä, varastot siivoamatta,muuttolaatikot purkamatta jne. ellen itse tee niitä tai muistuta ja painosta miestä ensin monta viikkoa ja sitten odottele milloin herralla ehkä on aikaa ja voimia naulata yksi naula seinään.
Lykkää, lykkää ja lykkää lykkäämistään kaikkia ihan pieniä ja yksinkertaisiakin kotitöitä.
[/QUOTE]

Hehe, aivan kuin vaimo siellä kirjoittelisi. Otan kantaa vain tuohon taulu-juttuun.

Minäkin jätin yhden taulun laittamatta seinään ihan syystä. Odotan päivää, kun rakas vaimo ymmärtää, että kaapissa on vasara ja nauloja, jotka voi ihan itsekin lyödä sinne seinään. Sama homma koskee lampun vaihtoa. Ei tarvita 98 aviomiestä lampun vaihtoon tai naulan lyömiseen :)

• Tykkää
Reactions: moekoe
Tehkää kuukaudeksi lista, johon molemmat laitatte nimemme alle minuutti määrän, kuinka kauan siivositte ja mitä teitte esim. koko asunnon imurointi/keittiön lakaisu/järjestelyä olkkarissa ym. Kuukauden lopussa vertaatte kuinka paljon mennyt kummallakin aikaa ja mitä kukin tehnyt. Listasta näkyy hyvin myös kuinka monta kertaa kuukaudessa pitää imuroida, viedä roskat ynnä muuta. Ongelmana on selvästi ettei sun mies näe tai halua nähdä kuinka vähän tekee vaan jättää sun hommiski. Toinen vaihtoehto olisi myös, että mies maksaa omista rahoistaan, ei yhteisistä, siivouksen kerran viikossa. Siis ammattisiivouksen.

Näin meillä tehtiin, joskus kun mies teki huomattavasti vähemmän, mutta mielestään siivosi paljon. Siisteyskäsitys oli myös erilainen. Tosin meillä ei ikinä ollut noin paha tilanne.

Tehkää kuukaudeksi lista, johon molemmat laitatte nimemme alle minuutti määrän, kuinka kauan siivositte ja mitä teitte esim. koko asunnon imurointi/keittiön lakaisu/järjestelyä olkkarissa ym. Kuukauden lopussa vertaatte kuinka paljon mennyt kummallakin aikaa ja mitä kukin tehnyt. Listasta näkyy hyvin myös kuinka monta kertaa kuukaudessa pitää imuroida, viedä roskat ynnä muuta. Ongelmana on selvästi ettei sun mies näe tai halua nähdä kuinka vähän tekee vaan jättää sun hommiski. Toinen vaihtoehto olisi myös, että mies maksaa omista rahoistaan, ei yhteisistä, siivouksen kerran viikossa. Siis ammattisiivouksen.

Näin meillä tehtiin, joskus kun mies teki huomattavasti vähemmän, mutta mielestään siivosi paljon. Siisteyskäsitys oli myös erilainen. Tosin meillä ei ikinä ollut noin paha tilanne.

Tämä on kyllä hyvä idea.
Luulempa kyllä ettei mies suostu/jaksa/viitsi/kehtaa kirjata tekemiään töitä ylös mutta yritetään. :)

[QUOTE="Pah";28162183]Sun rakas miehes vaan pitää huolta sun linjoista :)[/QUOTE]

Ei taida niillä linjoilla olla kauheasti merkitystä kun vaimo on lähtenyt tai makaa hermorauniona sairaalassa..

Jätä työt tekemättä ja katso kestääkö mies sen. Ette todellakaan kuole sotkuihin, jos seuraat pari viikkoa tai jopa kuukauden huomaako hän mitään. Meillä se toimi. Mies sitä ensin ihmetteli ja minä selitin, etten viitsi enää. Kun en muutenkaan pidä siivoamisesta oli työnjako yksinkertaista. Ja on mukavampi siivota yhdessä.

Hehe, aivan kuin vaimo siellä kirjoittelisi. Otan kantaa vain tuohon taulu-juttuun.

Minäkin jätin yhden taulun laittamatta seinään ihan syystä. Odotan päivää, kun rakas vaimo ymmärtää, että kaapissa on vasara ja nauloja, jotka voi ihan itsekin lyödä sinne seinään. Sama homma koskee lampun vaihtoa. Ei tarvita 98 aviomiestä lampun vaihtoon tai naulan lyömiseen :)

No eihän sille miehelle jää sitten mitään tekemistä, jos emäntä laittaa lamput ja taulutkin.

Jätä työt tekemättä ja katso kestääkö mies sen. Ette todellakaan kuole sotkuihin, jos seuraat pari viikkoa tai jopa kuukauden huomaako hän mitään. Meillä se toimi. Mies sitä ensin ihmetteli ja minä selitin, etten viitsi enää. Kun en muutenkaan pidä siivoamisesta oli työnjako yksinkertaista. Ja on mukavampi siivota yhdessä.

Ei onnistu mitenkään. :(
Pakko tiskata,pyykätä ja järjestellä päivittäin.
Kummankin sukulaiset käyvät viikottain kylässä ja jos on sotkuista, kertovat tämän koko suvulle ja alkavat papattaa siitä kuinka lapsi ei voi elää moisessa ympäristössä.
Tähän riittää pienempikin epäjärjestys..

Mun mies ei osallistu siivoukseen ikinä, ei edes kerran kuukaudessa. Mutta en jaksa enää edes valittaa ja välittää koska mies käy töissä ja tienaa meille " leipää" joten nyt kun olen työttömänä niin hiljaa mukisematta hoidan kodin. Mutta kun toukokuussa jään äitiyslomalle ja vauva syntyy kesäkuussa niin todellakin toivon että mies osallistuisi edes jollakin tapaa kodin hoitoon, imuroisi perkele edes kerran viikossa!

En tiedä mikä auttaisi, oma mies on vielä pahempi. Ei vie roskia, ei siivoa mitäänt, tiputtaa roskat lattialle käsistään, aivan uskomaton tapaus. Eikä mikään auta. Ei tee edes niitä 'miesten töitä' jos tekisi ne, en todellakaan itkisi sisätöistä. Onko kenenkään muun mies niin paha, ettei laita roskia roskiin?

[QUOTE="vieras ap";28162359]Ei onnistu mitenkään. :(
Pakko tiskata,pyykätä ja järjestellä päivittäin.
Kummankin sukulaiset käyvät viikottain kylässä ja jos on sotkuista, kertovat tämän koko suvulle ja alkavat papattaa siitä kuinka lapsi ei voi elää moisessa ympäristössä.
Tähän riittää pienempikin epäjärjestys..[/QUOTE]

Mä olen kyllä jättänyt siivoamatta (just sen takia, kun mieskään ei tehnyt mitään) siitäkin huolimatta, että sukulaiset arvostelee. Ja se auttoi ;) Kyllä mieskin alkaa hävetä kun katselee kaatopaikkakuntoisessa kämpässä ympärilleen ja tietää että vieraita on tulossa.

Mkies sotki ennen ihan älyttömästi, viskeli roskat pitkin lattioita, jätti sängyn viereen likaisia astioita (miksi edes pitää syödä sängyssä?!), antoi olla jos lattialle kaatui limsat jne. En olisi koskaan mennyt sellaisen sian kanssa naimisiin, mutta ei mies ollutkaan samanlainen aina. Onneksi siivoaa nykyään jälkensä jauttaa muutenkin kodinhoidossa!

Yritettty on tuota, että jätän siivoamatta kanssa. Alkoi haista ja löytyi ruokaa mädäntyneenä vaatekomerosta sun muuta pientä. Mies tekee töitä vähemmän kuin mä, hassaa rahansa jonnekkin, mun rahoilla sitten pelastetaan hänen tilanteensa vähän väliä. Ei hoida kotia, ei hoida itseään, ei käy kaupassa eikä tee mitään. Keinot on tosi vähissä, ottaa päähän kun miehen sukulaiset jeesustelee kuinka ahkera mies on, mulla on niin hieno elämä kun mies on mahtava. Mies on apuna sukulaisilleen ja musta tuntuu, että tekee sen vain että saisi ihmiset puolelleen. tässä tilanteessa olen avuton, kun keskustelen asiasta, rupeaa aina itkemään ettei tiedä miten muuttuisi paremmaksi ihmiseksi. Eikai se ole mun homma väkisin kasvattaa?

Alkuperäinen kirjoittaja vielä pahempi;28162546:
Yritettty on tuota, että jätän siivoamatta kanssa. Alkoi haista ja löytyi ruokaa mädäntyneenä vaatekomerosta sun muuta pientä. Mies tekee töitä vähemmän kuin mä, hassaa rahansa jonnekkin, mun rahoilla sitten pelastetaan hänen tilanteensa vähän väliä. Ei hoida kotia, ei hoida itseään, ei käy kaupassa eikä tee mitään. Keinot on tosi vähissä, ottaa päähän kun miehen sukulaiset jeesustelee kuinka ahkera mies on, mulla on niin hieno elämä kun mies on mahtava. Mies on apuna sukulaisilleen ja musta tuntuu, että tekee sen vain että saisi ihmiset puolelleen. tässä tilanteessa olen avuton, kun keskustelen asiasta, rupeaa aina itkemään ettei tiedä miten muuttuisi paremmaksi ihmiseksi. Eikai se ole mun homma väkisin kasvattaa?

en ymmärrä mistä te noita miehiä oikein löydätte ja kuinka ylipäätään yhteen päädytte!

Siis voi jumankekka mä olisin voinut kanssa tehdä tästä aiheesta avauksen. Meillä on aivan sama juttu ja olen kerta kaikkisen väsynyt sanomaan miehelle asioista. Parasta se on tehdä kaikki kotona itse, niin tulee tehtyä kunnolla.

Sairaasti tulee parempi olo, kun huomaa että on kohtalotovereita. Meillä ei tule tehtyä ollenkaan jos en itse tee, tämä ei ole liioittelua. Portailla on lumen alla jäätyneenä roskapussi, jota mies lähti syksyllä viemään. En ole kenellekkään tästä tilanteesta kertonut, ihmiset vain naureskelee kuinka boheemi emäntä ja rento akka olen kun mua ei pienet sotkut haittaa. Eipä haittaa kun en ehdi siivota miehe jälkiä. Ainoa lepohetki on silloin harvoin kun mies on työreissussa, vaikka sotkee joka nurkan alle vuorokaudessa kun tulee kotiin.

[QUOTE="vieras ap";28162205]Tämä on kyllä hyvä idea.
Luulempa kyllä ettei mies suostu/jaksa/viitsi/kehtaa kirjata tekemiään töitä ylös mutta yritetään. :)[/QUOTE]

Jos mitään ei oo listalla niin sehän tarkottaa ettei ole tehnyt mitään :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vielä pahempi;28162374:
En tiedä mikä auttaisi, oma mies on vielä pahempi. Ei vie roskia, ei siivoa mitäänt, tiputtaa roskat lattialle käsistään, aivan uskomaton tapaus. Eikä mikään auta. Ei tee edes niitä 'miesten töitä' jos tekisi ne, en todellakaan itkisi sisätöistä. Onko kenenkään muun mies niin paha, ettei laita roskia roskiin?

Mää olen itse niin paha :ashamed: Vaan iteppä saan ne sit korjata kun asun yksin.

siis miten ruokaa voi olla vaatehuoneessa???kuka siellä syö?

Meilläkään mies ei tee juuri mitäänkotihommia, laittaa vaatekaappiinsa mun viikkaamat ja pesemät vaatteet ja vie roskat jos ne on nostettu oven eteen odottamaan. Mies sitten taas hoitaa autojen katsastukset, huollot, korjaukset, pesee mun auton ja jopa tankkaa sen. Kyllä meilläkin saa odotella kauan, että mies saa esim. hyllyn seinään. Muutettiin viime vuoden kesäkuussa ja pari hyllyä edelleen odottelee paikalleen laittamista :D mutta mies kuitenkin tuo sen rahan meijän talouteen (oon kotona lapsia hoitamassa), joten mun mielestä meillä sen kuuluukin mennä näin.

Vaatekomerossa oli ruokaa, koska oli laittanut miesten mökkireissulta tullessaan muovipussin sinne. Että teki siis kotitöitä omasta mielestään, kun ei keskelle lattiaa sitä kassia jättänyt. Mies ei elätä minua, joten nyt tuntuu että miksi tuota onnetonta edes katselen. Olisi ihanaa jos elättäisi meidät, tai edes itsensä.

Alkuperäinen kirjoittaja vielä pahempi;28162648:
Sairaasti tulee parempi olo, kun huomaa että on kohtalotovereita. Meillä ei tule tehtyä ollenkaan jos en itse tee, tämä ei ole liioittelua. Portailla on lumen alla jäätyneenä roskapussi, jota mies lähti syksyllä viemään. En ole kenellekkään tästä tilanteesta kertonut, ihmiset vain naureskelee kuinka boheemi emäntä ja rento akka olen kun mua ei pienet sotkut haittaa. Eipä haittaa kun en ehdi siivota miehe jälkiä. Ainoa lepohetki on silloin harvoin kun mies on työreissussa, vaikka sotkee joka nurkan alle vuorokaudessa kun tulee kotiin.

Totta, tulee kyllä jo tästä parempi mieli kun huomaa että muutkin kamppailee saman ongelman kanssa.
Väkisin kyllä alkoi myös hymyilyttämään tuo viestisi, vaikka tiedän ettei varmasti naurata sielläpäin. :D
Meillä lisämaustetta hommaan tuo se, että olen itsekin hyvin sotkuinen jos saan olla ns. vapaasti.
Vastapainoksi tälle siivoan paljon enkä koskaan voi rentoutua tai olla aivan oma itseni kotona koska homma räjähtäisi käsiin totaalisesti.
Jonkun on pakko pitää huolta siitä että koti pysyy asuttavana mutta tuntuu että minulta se vie vielä tuplasti enemmän energiaa kun en luonnostani ole järjestelmällinen,jämpti ja siisti ihminen.

Yhteistyössä