Mua niin ärsyttää yhden kaverini tapa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tarjoaisin mielelläni ruokaa ja voisin antaa lähtiessä mukaan vaikka niitä vaippoja ja soseita, jos sellaisille on tare. Toisaalta, jos toinen osoittaisi epäkiitollisuutta haukkumalla mun ruokia ja vaatimalla jotain parempaa, ei varmaan tekisi mieli jatkossa olla kauheasti avuksi. En mä mitään kiitoslauluja odota, jos annan nälissään olevalle lapselle lautasellisen makaroonilaatikkoa, mutta odotan kyllä jotain käytöstapoja aikuiselta.

Mä annan tarvitsevalle mielelläni vähästäkin, vaikka olen pienituloinen, ja se vaippapaketti tai ruokittavien suiden tuplaantuminen yhdeksi päiväksi tuntuisikin kukkarossa, mutta joku raja on kyllä avun pyytämisellä ja jatkuvalla kuppaamisella. Mulla oli aikoinaan yksi todella läheinen ja rakas ystävä, jonka kanssa välimatka kasvoi muuton takia. Oltiin molemmat ihan yhtä köyhiä, ja mä vein aina kylään mennessäni hänelle ruokatarvikkeita. Kun hän tuli meille, mä ostin ruuat (ei haitannut) ja annoin hänelle viimeiset rahani matkalippuihin, että voitiin nähdä, kun hänellä ei kuulemma ollut yhtään varaa matkustaa (kirpaisi vähän, mutta olin tyytyväinen, että voitiin nähdä) ja meille päästyään kaveri osteli itselleen kahvilasta herkkuja ja kaupasta konvehtirasioita ja kasan muita karkkeja, käyttäen niihin enemmän rahaa kuin ne matkaliput olisivat maksaneet... (tuli paha mieli). Nykyään ei olla niin läheisssä väleissä, kun tuon tapauksen jälkeen lakkasin antamasta hänelle jatkuvasti jotain.

Jotenki outoa että ihminen on sairaslomalla ja puoli pitäjää änkeää johonkin ihan tavallisen näköiseen (vaikkakin nätti talo ja kodikas, mutta ei erityisen iso) taloon lomalla. Siis tosi outoa. Nääkin festariporukka viikon. 2 pariskuntaa, jos oikein ymmärsin. Ei musta vaan normaalia. Paitsi jos siis vaan nukkuvat mummeliisalla, tuovat ruokaa ja latitavat sen itse.

No ei minusta mummeliisan kuulu ruokkia puolta pitäjää vaikka onkin hänellä itsellään monta lasta ja mies on nuorempi. Tietty jos on jotenkin lottovoittaja ja jotain ja haluaa ja vaikka pystyy kustantaa siivousapua tai jotain.

Tosi oudolta kuulostaa tuo ihmismäärä. Kai nää pariskunnat ja eksät ja adotpiotädit ja kavereiden lapset edes tekee jotain sapuskansa eteen?

Miten se miehen ikä liittyi tähän? :D

Ja eiköhän nuo teinit osallistu talon hommiin siinä missä omatkin lapset.
Adoptiotätikin osallistuu vointinsa mukaan.

Ensi yön vieraat sen sijaan tuskin, kun ovat vain käymässä.

en minä ainakaan alkaisi siihen, että joku kaveri tulee elämään meidän rahoilla, meidän ruuilla jne. jos ei perheellä oikeasti ole ruokaa tai rahaa ruokaa, on kyllä olemassa väylät, mitä kautta tueteaan.

passaan mielelläni vieraita, laitan pöytään tarjottavia, se ei liity mitenkään siihen,e tten hyväksy sitä, että aletaan käyttää hyväksi toisen ystävällisyyttä, tullaan aina ruoka-aikaan muka kylään jne.

[QUOTE="sirppana";24017942]Mää olin ennen tuollainen kuin Mummeliisa. Vaikka omia lapsia ei oo kun kaksi, niin silti esim viimekesänä meillä oli pitemmän aikaa 4 vierasta lasta kylässä/hoidossa. Se näkyi budjetissani ja ajanvietossani, mutta minua ei haitannut yhtään.

Voin valehtelematta sanoa, että nuoruus- ja aikuisiästäni olen neljänneksen hoitanut muiden lapsia ja talouksia ihan ilman palkkaa. Se on paljon.

Kaikki oikeastaan alkoi siitä kun huomasin, että jos kysyin itse omille lapsilleni kylä/hoitopaikkaa edes yhden illan ajaksi, muilla oli aina muita hommia ja lapseni pysyivät kotona.
Viime syksynä vedin herneen syvälle nenään. Päätin, että koska en saa ikinä apua kuin yhdeltä ystävältäni, en enää ikinä anna apua muille kuin sille yhdelle ystävälleni. Se päästös vain vahvistui siitä kun lapseni olivat mieheni mukana erään perheen talkoissa. Perheen äidin olisi pitänyt hoitaa lapseni, mutta toisin kävi. Lapseni tulivat kotiin nälkäisinä ja kyseisen perheen lasten pahoinpiteleminä.

Nyt on tuttavat kummissaan kun en ota muita vieraita lapsia yökylään kuin omien lasteni kavereita. En käy auttelemassa siivouksissa enkä puutarhahommissa. En ole kenellekään muulle kuin tuolle yhdelle auttavaiselle ystävälle selittänyt tympääntymiseni. Enkä aio selittääkään, koska en halua pilata välejäni ystäviin ja tuttaviin. Tykkään olla tekemisissä heidän kanssaan, muta tämän kamelin selkä katkesi auttamisen osalta. Jos paljastaisin, että en aio enää koskaan auttaa heitä, he varmasti suuttuisivat ja pistäisivät välit poikki.[/QUOTE]

Onpas sinulla ikäviä kokemuksia.
Olen pahoillani niistä.

Minulla on ollut parempi onni. Saan apua aina tarvitessani ja lastenhoitovuoroista välillä jopa ihan kiistelllään, että kuka lapset kulloinkin luokseen saa.

Hei jatkakaa pliis ap:n aiheessa, Mummeliisa voi perustaa oman ketjun siitä kuinka on maailmankaikkeuden anteliain Äiti Teresa jos haluaa mutta nyt menee pelkäks paskan jauhamiseks tää ketju.

Kiitos!

Jotenki outoa että ihminen on sairaslomalla ja puoli pitäjää änkeää johonkin ihan tavallisen näköiseen (vaikkakin nätti talo ja kodikas, mutta ei erityisen iso) taloon lomalla. Siis tosi outoa. Nääkin festariporukka viikon. 2 pariskuntaa, jos oikein ymmärsin. Ei musta vaan normaalia. Paitsi jos siis vaan nukkuvat mummeliisalla, tuovat ruokaa ja latitavat sen itse.

Siis ei ne festareilla olevat ole kuin yhden yön.
Olenko kirjoittanut johonkin tuon epäselvästi?

:)

Hyväksikäyttö ei aina ole niiden tapa joilla on taloudellisia vaikeuksia. Mun sisko on hyvin varakas ja pirun pihi. Tulee meille viikoksi lapsineen syömään, majailemaan ja ihailemaan kaupungin kesäviihde tarjontaa, joissa heitä kuljetamme, meidän autolla tietty. Ei osallistu mihinkään, eikä lähtiessään kutsu heille. Koskaan emme ole heillä olleet vastavuoroisesti majoittumassa ja syömässä.
Mun mitta on ihan täysi, mutta olen sietänyt siskoa jotta lapsilla olisi edes jonkinlaiset kontaktit toisiinsa.
En tiedä miten sanoisin asiasta niin, ettei lapset kärsi.

Ja ap:n ystävä ihmeellinen tapaus. Siis kuka kehtaa luetella että tuo kaikki ainekset johonkin ruokalajiin, ja itse ei vie mitään kun menee syömään kaverille. Ja jos ap sanoo, että ok, hän tuo kunhan maksat puolet, nin kieltäytyy.

Onko hän tosi nuori ja ollut ainoa lapsi perheessä, vai miten hän olettaa, että olet jotenkin velvollinen häntä elättämään ja lastaan?
vai onko hän joskus auttanut sinua jotenkin muuten? remonttia, muuttoapua, lastenhoitoapua menneisyydessä?

Alkuperäinen kirjoittaja mitta täynnä;24018049:
Hyväksikäyttö ei aina ole niiden tapa joilla on taloudellisia vaikeuksia. Mun sisko on hyvin varakas ja pirun pihi. Tulee meille viikoksi lapsineen syömään, majailemaan ja ihailemaan kaupungin kesäviihde tarjontaa, joissa heitä kuljetamme, meidän autolla tietty. Ei osallistu mihinkään, eikä lähtiessään kutsu heille. Koskaan emme ole heillä olleet vastavuoroisesti majoittumassa ja syömässä.
Mun mitta on ihan täysi, mutta olen sietänyt siskoa jotta lapsilla olisi edes jonkinlaiset kontaktit toisiinsa.
En tiedä miten sanoisin asiasta niin, ettei lapset kärsi.

Kyllä munkin mielestä hyväksikäytt on just enemmän rikkaiden tapa.

"Valitettavasti olen varannut lihapullat huomiseksi lounaaksi... Mutta Nico-Petterillä on siis nälkä... Hei, tilatkaa vaikka pitsat! Tässä on puhelinluettelo."

Ja JOS kaveri tilaa pitsat, niin sitten olet tarkkana, ettet missään nimessä sorru maksamaan niitä. Kertaakaan.

Omista ja miehen sisaruksista kaikki paitsi yksi ovat meitä monta kertaa varakkaampia. Nämä rikkaat eivät koskaan kutsu heille eikä kunnolla kahvia raaskita keittää jos käymme. Meidän olettetaan yöpyvän lasten isovanhemmilla.
Ainoa perhe joka kutsuu ja tarjoaa ruokaa ja yöpaikkaa, on se toinen perhe meidän lisäksi, jolla ei ole maallista omaisuutta mökkkejä, veneitä, tai puolen miljoonan euron asuntoa.

Ja ap:n ystävä ihmeellinen tapaus. Siis kuka kehtaa luetella että tuo kaikki ainekset johonkin ruokalajiin, ja itse ei vie mitään kun menee syömään kaverille. Ja jos ap sanoo, että ok, hän tuo kunhan maksat puolet, nin kieltäytyy.

Onko hän tosi nuori ja ollut ainoa lapsi perheessä, vai miten hän olettaa, että olet jotenkin velvollinen häntä elättämään ja lastaan?
vai onko hän joskus auttanut sinua jotenkin muuten? remonttia, muuttoapua, lastenhoitoapua menneisyydessä?

Ei ole nuori, kolmekymppinen. Eikä edes ainoa lapsi perheessään, hänellä on siskokin. En tiedä miksi se kuvittelee niin. Ehkä siksi, kun olen ollut tyhmä ja antanut sille "siimaa".
Ei se juuri auta ketään. Tai jos auttaisi, niin sellaisina ajankohtina kuin hänelle sopii. Ei sellaisina kuin autettava tarvitsisi apua. Muina ajankohtina voi hyvinkin lykätä puhelimen kiinni ja sanoa, että mä nukun nyt. Mua väsyttää.

Mun mielestä sillä, loukkaantuuko tollasesta siipeilystä, ei ole mitään tekemistä oman taloudellisen tilanteen kanssa.
Jos joku on törkeä, niin kai mua se nyt alkaa pännimään, vaikka mulla rahaakin ois.
Eiköhän pitkälti kyse ole vastavuoroisuudesta, Tilanne ap:lläkin olisi varmaan eri, jos tämä kamu sanoisi, että nyt ei ole rahaa, saisko ruokaa, ja sitten siivois / tiskaisi tms jälkiänsä, ja vastavuoroisesti tarjois myös ap:lle joskus omassa kodissaan ruokaa.

Kyllä mä nyt kuitenkin jaksan mummeliisankin avuliaisuutta epäillä, jos sinne useamman kerran lompsis joku, joka määräilis mitä ruokaa laitetaan, ei auttais jälkien korjauksessa, eikä ikinä olisi apuna, jos sitä itse tarvitsisi.

[QUOTE="vieras";24017903]Tuskin.
Koen olevani hyvissä sielun ja ruumiin voimissa, tasapainoinen ja onnellinen. :)
Hieman tylsistynyt vain.[/QUOTE]
Oi, ihanaa, SÄ olet niin hyvä ja onnellinen ihminen!

Kiitti muuten diagnoosista, oli oikein hyvän ja onnellisen ihmisen antama! =)

Niin, ja munkin mielestä 2 vuotias on aivan liian pieni olemaan 3 viikkoa pois vanhemmiltaan, ellei sitten tosiaan ole joku ongelmaperhe kyseessä.
Ja se, että joku ottaa sellaisen hoitoon noin pitkäksi aikaa, on aivan käsittämätöntä.
Ei todellakaan lapsen parasta.
Yksi tuttuni myös otti lapsenlapsensa yökylään, kun vauva oli 3 päivää vanha. Kaikki kyseli häneltä, että kuin hän sen hoitoon otti, niin pienen, ja hän oli ihan ylpeänä selittämässä, kuinka moni ei varmaan ottaiskaan, mutta kyllä hän vaan. Ei raukka tajunnut, että kauhulla sitä päiviteltiin, miten hän on moiseen ikinä suostunut, koska ei todellakaan ole vauvalle hyväksi.
Ja tämä kommentti koskee siis vain terveitä lapsia ja aikuisia.

[QUOTE="essi";24018254]Niin, ja munkin mielestä 2 vuotias on aivan liian pieni olemaan 3 viikkoa pois vanhemmiltaan, ellei sitten tosiaan ole joku ongelmaperhe kyseessä.
Ja se, että joku ottaa sellaisen hoitoon noin pitkäksi aikaa, on aivan käsittämätöntä.
Ei todellakaan lapsen parasta.
Yksi tuttuni myös otti lapsenlapsensa yökylään, kun vauva oli 3 päivää vanha. Kaikki kyseli häneltä, että kuin hän sen hoitoon otti, niin pienen, ja hän oli ihan ylpeänä selittämässä, kuinka moni ei varmaan ottaiskaan, mutta kyllä hän vaan. Ei raukka tajunnut, että kauhulla sitä päiviteltiin, miten hän on moiseen ikinä suostunut, koska ei todellakaan ole vauvalle hyväksi.
Ja tämä kommentti koskee siis vain terveitä lapsia ja aikuisia.[/QUOTE]

Ja kyllä minäkin ottaisin jos olis pakottava tarve ottaa. Voi olla moniakin syitä miksi pitää hetkellisesti hoitaa hyvinki pieniä.
Ettei teillä tullu mieleen kysyä että miksi hän joutui ottamaan? Mikä oli se syy? Tuskin äiti baariin oli mennyt? (tai eikait sekään mahdottomuus ole)
Oliko lapsi hoidossa tunnin, kolme vai viikona?
Aina löytyy näitä arvostelijoita jotka tietää kaiken paremmin ku itse asian osaiset.

Oi, ihanaa, SÄ olet niin hyvä ja onnellinen ihminen!

Kiitti muuten diagnoosista, oli oikein hyvän ja onnellisen ihmisen antama! =)

Niin olen, kieltämättä.
Diagnoosi tuo minun kommenttini ei ollut, hakeudu lääkäriin diagnoosia varten.
Oletko itse miettinyt miksi olet noin ärsyyntynyt ja muiden ihmisten onnellisuus tai elämänmyönteisyys ottaa pattiin?

Joo, kyllä se ottaa pattiin jos jatkuvasti tullaan syömään jääkaappi tyhjäksi, ei ruoka ole kovin halpaa. Mä ainakin vien jonku pullapussin mukanani kylään, varsinkin jos olen itse itseni kutsunut kahville. Ruokaa tarjoan jos meillä on muutenkin ruoka-aika kun joku tulee kylään. Tuntuu vaan että jotkut ihmiset ovat sellaisia "elämäntapapummeja", jotka käyttävät omat rahansa kaikkeen turhuuteen ja perustarpeet kupataan muilta!

Niin ja näillä elämäntapapummeilla ei useinkaan ole muuta asiaa kun soittavat, että olisko lainata rahaa tai että otanko lapset hoitoon kun pitäisi päästä viihteelle. Ja yleensä se soittaminenkin on sitä, että soitetaan ns. häly, johon mun pitäisi soittaa takaisin kun eihän köyhällä ole rahaa ostaa puheaikaa....hemmetti aikuiset ihmiset!

[QUOTE="heips";24018095]Mummeliisa, ajattelin vaan kysyä onnistuiko raskaushaaveet vai yritättekö vielä? Oletko kokeillut ehdottamaani clomifen-lääkettä?[/QUOTE]

Jatkamme yrittämistä, mutta kai siinä jo sellainen luovuttamisen sivujuonne on.
Iltatähti olisi ollut kiva, mutta toisaalta olen mielestäni jo näinkin poikkeuksellisen onnekas lasten suhteen.

[QUOTE="vieras";24018360]Niin olen, kieltämättä.
Diagnoosi tuo minun kommenttini ei ollut, hakeudu lääkäriin diagnoosia varten.
Oletko itse miettinyt miksi olet noin ärsyyntynyt ja muiden ihmisten onnellisuus tai elämänmyönteisyys ottaa pattiin?[/QUOTE]

Kuule mietipä sinä siellä sitten että miksi mun viestit ottaa niin pattiin? Nillität mulle jatkuvasti, pilviä auringon edessä?

=)

Yhteistyössä