Muita karkkia lapsille säännösteleviä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Greippi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii:
Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:
Muistatko 3-vuotiaana karkkipäivän?
Entii niitä ihania karkkipäiviä viettää sitten vaikka 5 tai vasta 7-vuotiaanakin ihan yllin kyllin.

No miksi vasta sitten?
Entäpä, kun lapsia on kolme? Esim.10,- 7,- ja 3-vuotiaat?
Kahdelle isoimmalle ostat mutta pienin ei saa mitään? Selität, että kahden vuoden päästä siiten vasta? Mutta jäätelön saat nyt. Miksi siis muita herkkuja voi antaa, muttei karkkia kerran viikossa?

Tämä on toki eri tilanne. Luulen, että meilläkin toka lapsi saa varhemmin karkkia kuin esikoinen. Tilannehan on se, että en kiellä ottamasta jos muutkin saa, esim. juhlissa. Kotona ei ole karkkia tarjolla. Eli tuossa tilanteesa, kun on paljon lapsia, niin pienikin saa jos muutkin saa. Puhun siis omasta puolestani, vanhin lapsi on 3,5v.

Niin, on vaan hyvä olla nipottamassa muiden karkkien antamista. Tilanteita on myös erilaisia kuin itsellään, ja useilla niitä lapsia on useampi kuin yksi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
Mikä merkittävä ero siinä on, syökö joka päivä muutaman karkin tai sitten kerran viikossa koko pussin kerralla? Jos heidän perheessä näin tehdään niin sitten heillä tehdään ja hampaista varmasti huolehditaan joten se on heidän tapansa, teillä on omanne.

No on siinä merkittävä ero etenkin hampaiden kannalta! En edes jaksa perustella, kaikki tajuaa ihan varmasti eron. Ja toisekseen tottumuksen kannalta: kannattaako joka päivä tottua saamaan makeaa?

Ja aattele, meidän lapset juo myös joka päivä viinimarja mehua ja namia saa ottaa ruuan jälkeen...Eikö se nyt samoilla hyökkäyksillä sitten mene.

Mä oon tosi tyytyväinen että noi ei ole makean rohmuja, SIKSI annan niiden puljata namiensa kanssa.
Meil on kaveri perheessä kamala karkki kuri ja tulos on sitten sen näköinen.. Lapset syö kahvipöydässä kupit ja kulhot tyhjiksi kekseistä ym. Karkit niellää tyyliin kokonaisena jne..Ei sekään ole hyvä astelma, mitäs sitten kun on omat rahat ja omat menot, mitä nää lapset tekee..Pystytkö yhtään arvaamaan

:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Entii niitä ihania karkkipäiviä viettää sitten vaikka 5 tai vasta 7-vuotiaanakin ihan yllin kyllin.

No miksi vasta sitten?
Kahdelle isoimmalle ostat mutta pienin ei saa mitään? Selität, että kahden vuoden päästä siiten vasta? Mutta jäätelön saat nyt. Miksi siis muita herkkuja voi antaa, muttei karkkia kerran viikossa?

Et näemmä huomannut, että mainitsin äsken karkkien lisäaineet. Itse leivotut herkut on paljon terveellisempiä kuin kaupan karkkipussit. Jäätelökään ei ole varmasti terveellistä, mutta parempi vaihtoehto kuin karkki.

Ok, jätät lisäaineiden vuoksi antamatta karkkeja. :saint:
Ois kiva kuulla noihin muihinkin kysymyksiin vastaus, vai osaatko edes ajatella tilannetta kolmen tuon ikäisen lapsen kanssa..?

En mä näe syytä pitää 10 ja 7 vuotiaillekaan karkkipäivää. Toivoisin, että niin kauan kun eivät itse osaa ostaa karkkia, ovat sitä siis kotosalla syömättä ja sitten kun osaavat ostaa, eivät niin erityisesti niitä haluaisikaan kun eivät ole oppineet syömään. En itse alkaisi 3-vuotiasta karkille opettaa sen takia, jos isommat joskus jotain karkkeja jostain ostaisivat ja söisivät. Ainahan voin sen verran vanhempana määrätä, että kotona karkkia ei syödä. Mä olisin oikein tyytyväinen, jos minua ei olisi lapsena opetettu karkille ym herkuille.

Tai sitten syövät joka päivä.
Ja meinaat oikeasti, että kiellät 10-vuotiasta syömästä karkkeja kotona..? No ihan miten vaan, onnea sulle :) Tuu kertoon sitten miten kävi.

Alkuperäinen kirjoittaja kysyn vaan:
tekeekö se sinut onnelliseksi kun olet rajoittanut sitä karkin syöntiä????

totta puhuen tekee, jos lapseni (3v) saisi syödä karkkia silloin kun hän haluaa, hän ei muuta söisikään. sen takia meillä on karkki päivä kerran viikossa ja olen huomannut että se päivä onkin sitten yhtä kiukkua :/

No miksi vasta sitten?

Tämä on toki eri tilanne. Luulen, että meilläkin toka lapsi saa varhemmin karkkia kuin esikoinen. Tilannehan on se, että en kiellä ottamasta jos muutkin saa, esim. juhlissa. Kotona ei ole karkkia tarjolla. Eli tuossa tilanteesa, kun on paljon lapsia, niin pienikin saa jos muutkin saa. Puhun siis omasta puolestani, vanhin lapsi on 3,5v.

Niin, on vaan hyvä olla nipottamassa muiden karkkien antamista. Tilanteita on myös erilaisia kuin itsellään, ja useilla niitä lapsia on useampi kuin yksi. :)

:attn: En ole nipottanut muiden antamisista, vaan vastannut ap:n kyselyyn ja kommentoinut muiden kysymyksiä. Ja kertonut miten meillä tehdään. Ainoa mistä vähän nipotin :ashamed: oli se, että annetaan joka päviä vähän karkkia.

Meillä poju 1v 9 kk ja on saanut muutaman kerran maistella suklaata (mm. jouluna varasti konvehteja). Muitakin herkkuja säännöstellään eli saa nauttia kahvipöydän antimista kohtuullisissa määrin vieraiden käydessä ja mummolassa. Meillä lapsi ei vielä ymmärrä oikeiden karkkien päälle, vaan hänelle kelpaa xylitoli-pastilli (minkä saa hampaiden pesun jälkeen). Myöskään jäätelöstä ei välitä sen kylmyyden takia. Sitten kun alkaa vaatimaan oikeita karkkeja annetaan varmaan niiskuneiti-askista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

totta puhuen tekee, jos lapseni (3v) saisi syödä karkkia silloin kun hän haluaa, hän ei muuta söisikään. sen takia meillä on karkki päivä kerran viikossa ja olen huomannut että se päivä onkin sitten yhtä kiukkua :/

Etkö huomaa että tuolloin opetus on juuri mennyt väärin päin? Siitä aatos mistä puutos, jos karkki on ihan yhtä vähän tavoiteltava asia kuin aamupuuro, niin ei se kellään kiinnostakaan. Meillä ainakin lapset jotka ovat saaneet syödä karkkia, eivät sitä enää haluakaan, mieluummin mansikoita tai jotain terveellistä herkkua.

Etkö huomaa että tuolloin opetus on juuri mennyt väärin päin? Siitä aatos mistä puutos, jos karkki on ihan yhtä vähän tavoiteltava asia kuin aamupuuro, niin ei se kellään kiinnostakaan. Meillä ainakin lapset jotka ovat saaneet syödä karkkia, eivät sitä enää haluakaan, mieluummin mansikoita tai jotain terveellistä herkkua.

Näimpä..Meilläkin lapset valitsevät karkkipäivänä joskus myös vesimelonia tai viinirypäleitä... Ai niin ja murojakin ovat joskus halunneet..

Weballergy

Tiedän perheitä, joissa lapsi ei ole kotonaan koko ikänään karkkia syönyt eikä aikuisena ole tästä mitenkään kärsinyt ;)

Älä.
Minäkin tiedän perheitä, joissa ollaan syöty karkkeja eikä siitä olla mitenkään kärsitty. Tiedän myös perheitä, joissa ollaan syömättä karkkeja, mutta kylässä niitä vedetään kaksin käsin, syödään salaa jne.

Mutta, sitä ei vielä voi tietää mitä omista lapsista tulee, kärsiikö ne vai ei. Se kun ei tarkoita, jos naapurin Maijan lapset ei oo kärsinyt, etteikö omat kärsisi ;)

Mä kans ihmettelen että mikä on ero karkilla, jäätelöllä ja keksillä? Kaikissa on sokeria ja lisäaineita. Tuntuu oudolta. "Juu, ota vaan tuo keksi mutta tuota karkkia et saa!"

Meillä tää tyttö joka sai karkkipäivän 5 ja puoli vuotiaana ei juurikaan välitä karkista. Nykyään kun saa karkkipäivänä karkkirahat ostaa yleensä sipsiä tai saattaa miettiä ostaisiko vaikka kananugetteja :D

Karkit kannattaa syödä yhtenäpäivänä ja kerralla. Ihmisen hampaat kestävät päivässä viisi happohyökkäystä. Eli joka kerta kun laitat jotain muuta suuhun kun vettä tai xylitolia, alkaa puolentunnin happohyökkäys. Miettikää tilannetta kun pitkin päivää napsaset sillointällöin jotain suuhun...voi hammasparkoja :( siis normaaliruokien lisäksi.

Karkkien kannattajille voisi tehdä joskus hyvää huomata, miten voi olla terveydellisiäkin syitä että kaikki mahdollinen turha tulee karsia ruokavaliosta, myös ne satunnaiset karkit. Krooniset suolistotulehdukset, jotka ovat yleistyneet länsimaissa suuresti ja ruokavaliokin on iso tekijä, niin itse en halua pikkuhiljaa tuhota lapseni elimistöä kuten omalleni on käynyt. Ihmeesti hävisi omakin karkinnälkä kun ramppasi yli 20krt päivässä veriripuloimassa. Ja juu, olenhan mä karkkia heikkona herkkusuuna syönyt vähän vielä sen jälkeenkin mutta eipä tule enää mässäiltyä kuten ennen.

Karkkien kannattajille voisi tehdä joskus hyvää huomata, miten voi olla terveydellisiäkin syitä että kaikki mahdollinen turha tulee karsia ruokavaliosta, myös ne satunnaiset karkit. Krooniset suolistotulehdukset, jotka ovat yleistyneet länsimaissa suuresti ja ruokavaliokin on iso tekijä, niin itse en halua pikkuhiljaa tuhota lapseni elimistöä kuten omalleni on käynyt. Ihmeesti hävisi omakin karkinnälkä kun ramppasi yli 20krt päivässä veriripuloimassa. Ja juu, olenhan mä karkkia heikkona herkkusuuna syönyt vähän vielä sen jälkeenkin mutta eipä tule enää mässäiltyä kuten ennen.

Kohtuus kaikessa! :attn:
Ei niitä sairauksia tule mistään yhdestä karkkipäivästä viikossa.
Huolehdi siitä ruokavaliosta mielummin, äläkä satunnaisesta karkkien syönnistä.

Kohtuus kaikessa! :attn:
Ei niitä sairauksia tule mistään yhdestä karkkipäivästä viikossa.
Huolehdi siitä ruokavaliosta mielummin, äläkä satunnaisesta karkkien syönnistä.

Voi sua.. :headwall: Turha näköjään edes yrittää selittää, kun joku on päättänyt olla ymmärtämättä. Sun pitäisi näköjään kokea se itse, että tajuaisit miten oireita voi tulla siitä yhdestäkin karkinsyönti kerrasta.

Voi sua.. :headwall: Turha näköjään edes yrittää selittää, kun joku on päättänyt olla ymmärtämättä. Sun pitäisi näköjään kokea se itse, että tajuaisit miten oireita voi tulla siitä yhdestäkin karkinsyönti kerrasta.

Päättänyt olla ymmärtämättä mitä?
Mitä voi seurata yhdestä karkinsyöntikerrasta? En varmasti ole ainoa joka haluaa tämän tietää.

Mitä voi seurata yhdestä karkinsyöntikerrasta? En varmasti ole ainoa joka haluaa tämän tietää.

Tulehduksen aikaan erehdyin syömään yhden pienen palan riisipatukkaa ja sen vuoksi jouduin ripuloimaan koko illan. Mua ei kiinnosta alkaa leikkiä lapseni terveydellä ja vaikka se ei koskaan mitään vaivoja saisikaan, ei karkista todellakaan ole hyötyä elimistölle vaan ennemminkin haittaa, koska se ei ole luonnollista ravintoa ihmiselle. Tällä hetkellä taapero on parhaillaan seurantani alla, mikä sillä pistää mahaa sekaisin. Mä en halua, että tyttö menee jonain päivänä vessaan ja huomaa ripuloivansa verta. Itse en tajunnut miten pienetkin asiat ruokavaliossa voivat elimistöön vaikuttaa, ennen kuin vaivat pahenivat.

Tulehduksen aikaan erehdyin syömään yhden pienen palan riisipatukkaa ja sen vuoksi jouduin ripuloimaan koko illan. Mua ei kiinnosta alkaa leikkiä lapseni terveydellä ja vaikka se ei koskaan mitään vaivoja saisikaan, ei karkista todellakaan ole hyötyä elimistölle vaan ennemminkin haittaa, koska se ei ole luonnollista ravintoa ihmiselle. Tällä hetkellä taapero on parhaillaan seurantani alla, mikä sillä pistää mahaa sekaisin. Mä en halua, että tyttö menee jonain päivänä vessaan ja huomaa ripuloivansa verta. Itse en tajunnut miten pienetkin asiat ruokavaliossa voivat elimistöön vaikuttaa, ennen kuin vaivat pahenivat.

Johtuuko sun vaiva karkista? Voiko se johtua siitä? Vai tuleeko vain oireita tulehduksen aikana?

Tähän jo vastasinkin, mutta huomasin vasta miten AP on saanut kaikki mammat retkuun. Mitä RAJOITTAMISTA se on, jos ei anna karkkia ollenkaan? Kyllä se on totaalista kieltämistä. Kannattais olla ehkä oma ketju niille, jotka kieltää kokonaan ja niille, jotka jotenkin rajottaa karkin syöntiä.

Ap oisinpa minäkin pystynyt tuohon mutta kun olen itse niin julmetun kauhea syömään karkkia niin eihän sitä lapset voisi vierestäkään katsoa kun syön. Nostan hattua! Karkkihan on vain vaarallista ja entäs hampaat?!

Tulehduksen aikana? Ja tuo tulehdusko johtui karkeista?
Jos lapsesi nyt ripuloi, niin ei se ainakaan karkista johdu..? En minä sitä sanokaan, että karkki olisi elimistölle välttämätönta ja pakollista, mutta ei siitä yhdestä karkkipäivästä viikossa ole elimistölle haittaakaan.

Ja edelleen painotan, että sillä on se suurin merkitys mitä ihminen syö pääsääntöisesti. Sillä on vaikutusta terveyteen ja hyvinvointiin.

Weballergy

Sun mielestä varmaan keliakiaa sairastava tai maitoallergikkokin voi syödä ihan mitä vaan, "kohtuudella"..

:o
No eihän voi.
Jos joku on karkille allerginen, niin ei tietenkään se voi syödä karkkia.
Mistäs moisen olettamuksen vetäisit?

Yhteistyössä