Narsistista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pude
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pude

Vieras
Onko tietoa voiko narsismi olla tilapäinen mielenhäiriö?asun yhdessä miehen kans,joka 2 vuoden suhteen jälkeen paljastui tyypilliseksi narskuksi petoksineen ja valheineen.lemppasin hänet pihalle,mut hänen ruikutettuaan n.vuoden otin hänet takas,aluksi kokeeksi,koska en uskonut hänen puheisiinsa,että hän olisi muuttunut.enää en ole varma,ettei hän olisi..nyt hän on käyttäytynyt ""normaalin""ihmisen tavoin noin puolivuotta.olen lukenut narsirmista paljon ja pääsääntöisesti kerrotaan ettei siitä voi parantua.siis voiko kysees olla joku häiriö ihmismielessä joka aiheuttaa narsistisen käyttäytymisen tilapäisesti jollain yksilöillä?onko vastaavia kokemuksia?

en usko että kokonaan eroon pääsee. se voi riippua elämäntilanteesta että milloin narsismi on minkäkin lainen. voi siis olla parantunu mutta ole silmät auki. olen itse narsisti ja osaan peittää sitä ja pyrin siitä eroon

Hei freud!kiitos kommentistasi..yksi asia jäi vaivaamaan viestissäsi..sanoit olevasi narsisti ja yrittäväsi päästä siitä eroon..miten se tapahtuu tai millä konstein yrität eroon narsismista?myöskin jäin miettimään et olen lukenut että narskut eivät tunnista olevansa narskuja ja siksi muutos normaalisti mahdotonta vai sekin lienee yksilöllistä?

sana on vapaa. siis jokainen saa sanoa täällä mielisiteensä... siis tiedän olevani ärsyttävä ja vältän puhumista itsestäni. mä tunnistan kyllä itsessäni sen.olen ollut kusipää ja kadun sitä.aiemmin en tajunnut ku mua sanottiin leuhkaks..en ehkä ole pahinta lajia enää kun tunteita alkaa olla. se on oikeasti yksilöllistä ja joku ei parane ikinä.ei ihmiset yleensä näe omia vikoja.

Ei oikeasti persoonallisuushäiriöinen vikaansa koskaan tunnista tai myönnä. Siinä on paljon eroa. Sellainen , joka myöntää virheensä ja aidosti yrittää muutosta on aivan tavallinen meikäläinen.

ei voida täysin yleistää..sitten kun tulee tilanne että pakko muuttua niin sitten pitää peiliin katsoa. jokainen on jossain määrin itserakas. rajanveto tapahtuu siinä milloin ympäristö kärsii jo liikaa.niitä on vankiloissa paljon joilla on pakko muuttaa elämänsä.

Onko tää nyt vaihteeks joku homojen narsismi juttu ?
Haloo, kyllä sitä ihan heterotkin voi olla tosi itserakkaita ja mul kans on yksi tosi hyvä naisystävä joka on tosi tietoinen itsestään juu on kyl hyvä jos omaa hiukkasen sitä itse rakkauttakin (et voi rakastaa toista jos et rakasta itseäsi).
Mutta ystävältäni se tuntuu jokus menevän pikkasen yli ja on sen myös itse huomannut (varsinkin kun siitä ollaan huomauteltu), joten kyllä sitä on terve vielä siinä vaiheessa jos itsekkin huomaa vikansa!

Mites sitten, kun tyyppi saa psykiatrilta tms. oikein diagnoosin, jossa lukee narsistinen persoonallisuushäiriö, niin onko oikea narsku vain, jos kieltää diagnoosinsa? Entä jos myöntää, että on saanut oikean diagnoosin eikä salaa sitä muilta. Eikö kukaan narsisti halua parantua, vaikka saisi hoitoakin? luulisi, etteivät hekään voi niin tyhmiä olla. Tosin olen kuullut, että narsisti ei ole edes ihminen, vaan lähes tunteeton kuori ja siltähän tuo näytti oman kokemukseni perusteellakin.

Todella vaikea uskoa, että ikinä muuttuisi ja ei ainakaan ilman vuosien terapiaa. Puolen vuoden aikana tapahtunut ihmeparantuminen ja narsismikoneen muuttuminen ihmiseksi kuulostaa juurikin narsistin temppuilulta.

Varo nyt ainakin ja etsi tietoa esim. netistä googlella, sillä sitä on paljon täälläkin. Voisit myös puhua jonkun asiantuntijan kanssa ehkä mieluummin kuin kysellä täältä, sillä narsisti voi saada aikaan todella pahaa jälkeä.

Olipa typerä tuo aiempi kommentti, ettei asia ole muka tärkeä. Se voi olla elämän ja kuoleman kysymys sille, jota se koskettaa!

Mun miesystävä on myös narsku. Piereskelee ja väittää etteivät hänen pierunsa haise!

Oikeesti hei, mistä vi***sta te aina keksitte noita sairauksia kumppaneillenne? Luulosairaus on tyypillisen ellin vika tällä palstalla, oli aihe mikä hyvänsä.

""Puolen vuoden aikana tapahtunut ihmeparantuminen ja narsismikoneen muuttuminen ihmiseksi kuulostaa juurikin narsistin temppuilulta.""

Tuokin on aivan mahdollista. Voi olla temppu, jonka tekijä näyttelee katuvaa ja halua muuttua, mutta todellisuudessa hän tekee sen vain miellyttääkseen ja pitää toista tyhmänä.

Uskonto se on ateismikin :D

Narsismi on jo keksitty. Ehkä sinäkin sen vielä keksit, jos tapaat narsistin ja selviät siitä hengissä. Kaikki eivät selviä ilman tukea. Narsismi on sairaus, joka vahingoittaa läheisiä. Turha vähätellä, kun et mitään tiedä.

Miten onkin näin paljon näitä narsistien ja persoonallisuus häiriöisten puolisoita ja exiä liikenteeesä? Kotikutoinen lääketiede on pahasta. Tuskin on oikea tohtori tutkinut ja todennut taudintilaa elliläisistä.

Helpoin konsti suhtautua toiseen ihmiseen, on lyödä hänelle leima otsaan: NARSISTI, HOMO, VANHAPIIKA, PIHTARI, LAISKA, HUORA...

Sen jälkeen ei tarvitse enää välittää eikä ymmärtää... kaikki, mitä leimattu tekee, johtuu siitä, että hän on... Ja helppoa tälle leimatullekin... löytyy selitys vaikka millaiselle käytökselle: ""mä oon se...""

Eipä tiedä jotkut ihmiset mitä se on.narsku on kuin aikuinen lapsi,joka ei osaa ottaa vastuuta sanomisistaan ja tekemisistään..ja liisalle,että heidän exiään on lukemattomat määrät,koska narskun ka ei voi luoda normaalia parisuhdetta..elämä hänen kans on kuin kauniissa ja rohkeissa,täynnä julmia juonitteluita,valheita ja ihmissuhdesoppia,joita yhdistää ainoastaan narsku,joka nauttii olla piiri-pieni-pyörii keskipisteenä.mut tarkoitukseni oli alunperin kysyä:voiko narsismi olla hetkellinen häiriö?(ja muuten onnitteluni hlöille,jotka ovat säästyneet narsismilta!)

Ole vaan Liisa onnellinen, että et ole törmännyt narsistiin. Me jotka olemme eläneet narsistin kanssa samassa taloudessa tiedämme, että kyseessä on aika piinallinen
tauti. Kaikki eivät selviä siitä edes hengissä. Matinkylän murhaaja, joka oli narsisti tappoi koko perheensä: vaimon ja kaksi lastaan. Ja sai kolminkertaisesta murhasta elinkautisen.

Kuule kyllä niitä narsisteja joutuu parisuhteista jatkuvasti kierrätykseen. Suurin osa on miehiä, mutta toki naisiakin löytyy. Kaikki te, jotka kiertelete ""radalla""pitäkää silmänne auki. Monet narskut ovat siellä baanalla hakemassa uutta seuraa tai vaihtelua entisen rinnalle.
Pääsääntöisesti kukaan EI jaksa narskun rinnalla tai jos yrittää jaksaa, voi olla, että löytää itsensä hullujen huoneelta. Tämä tiedoksi Liisalle.

Sehän oli peliriippuvainen joka perheensä tappoi. Ihan eri asia kuin narsismi. Tätä just tarkoitan tällä teidän luulosairaudellanne. Antakaa lääkärin määritellä taudinkuva kun itse ette siihen kykene.

Oikea narsismi ei todellakaan ole mikään yleinen sairaus.

narsismi on persoonallisuushäiriö. aika yleinen sinänsä. se on ongelma kun se haittaa ympäristöä.siis jokaine on sitä jossain määrin. juppi ajattelu on lähellä narsismia.. se on jatkuvaa huomion hakemista. toiset ihmiset on vaan silloin sitä varten jotta saa ihailua. tunneköyhyys kuuluu asiaan. ja vihanpurkaukset pikkuasioista..ei varmaan täysin parane koskaan.. mutta siis.. kaikki ihmiset on yksiköitä. ja ei täällä voi tehdä diagnoosia

Oli sekä peliriippuvainen että narsisti. Usein näillä narsiteilla myös alkoholiongelmaa, erilaisia itsetunto - ongelmia ja ongelmia sosisaalisessa yhteisössä (työssä, harrastuksissa yms.) Kuinka paljon olet ollut tekemisissä narsistien kanssa, kun esiinnyt noinkin varmaotteisesti asiantuntijana ?
Minun käytäntöön pohjautuva asiantuntemukseni lasketaan vuosikymmenissä.

""Henkilöitä, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö arvioidaan olevan noin 1 % väestöstä ja 2-16 % potilasaineistosta.

Yllä oleva on lainaus NUT ry:n sivuilta. Eli ainoastasan _yksi_ prosentti väestöstä on _lääketiteteellisesti_ luokiteltu narsisteiksi. Loput/osa narsisteiksi leimatutuista ovat kotikutoisten psykologi-vaimojen diagnoosittamia.

Jokainenhan joskus on itsekeskeinen (narsistinen) mutta harva niin, että sitä voi sairaudeksi kutsua.

Itse en ole 100% varma oliko ex-poikaystäväni narsisti, mutta sen voin sanoa että ainakin jollakin tapaa persoonallisuushäiriöinen. Tässä muutamia ex-poikaystävääni kuvaavia piirteitä:

- Ei KOSKAAN nähnyt itsessään mitään vikaa, osasi kääntää asiat aina niin, että lopulta kaikki olikin yhtäkkiä minun vikani
- Manipuloi ihmisiä omien tarkoitusperiensä ajamiseen
- Vähätteli muita, vain omilla saavutuksilla merkitystä
- Ns. rakentava keskustelu hänen kanssaan oli mahdotonta
- Ei omaatuntoa, ei koskaan katunut mitään vaikka satutti muita
- Vain hänellä oli raskasta töissä jne, kukaan ei voinut ymmärtää sitä kuinka raskasta hänellä oli
- Ei sietänyt minkäänlaista kritiikkiä
- Jos hänellä oli huono päivä, eivät muutkaan saaneet olla hyvällä tuulella
- Täysin holtiton rahakäytön kanssa
- Alkoholia nautittuaan muuttui täysin hulluksi, jopa vaaralliseksi
- Ei kriittistä arvointikykyä ja suhteellisuudentajua: kehitteli kaikenlaisia business-ideoita, joita piti sitten kannustaa
- Ei ollut aidosti kiinnostunut muiden kuulumisista tai tunteista, teeskenteli välittävänsä, jos se ajoi hänen etuaan
- Seksiä harrastaessa agressiivinen, saattoi jopa satuttaa fyysisesti. Ei silti omasta mielestään ollut anteeksipyyntövelvollinen, jos teki niin
- Ei ollut kiinnostunut muista keskustelun aiheista kuin niistä, jotka liittyivät häneen ja joista oli hänelle hyötyä
- Kaikki joilla oli jotakin häntä vastaan olivat ""vittumaisia kusipäitä"" - itsessä ei tietenkään ollut koskaan mitään vikaa
- Väkivaltainen
- Raivostui käsittämättömistä pikkuasiosta
- Hänellä ei ollut ystäviä

...tässä siis eräitä ex-poikaystäväni piirteitä. Olen onnellinen että pääsin hänestä lopulta eroon, vaikka otinkin takaisin kolme kertaa. Viimeinen niitti oli se, että hänellä oli suhde 16v tytön kanssa selkäni takana. Tämäkin oli hänen mielestään tietenkin täysin perusteltua, tyttö kuulemma tarvitsi ""isällisiä neuvoja""...

Kaikki jotka olette tällä hetkellä ex-poikaystäväni kaltaisen miehen kanssa lähtekää menemään ja helvetin äkkiä! Ette te niitä miehiä pysty parantamaan, kun viimein pääsette irti huomaatte oikeasti kuinka sairaita nämä ns. persoonallisuushäiriöiset ovat.