Niin eli ketä varten puolipäivähoito oikein on?????

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Snoopy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Snoopy

Aktiivinen jäsen
07.01.2005
5 328
-1
36
Sepä se! Olen aloittamassa työt ihan kohtapuoliin. Lapsi on vielä niin pieni, että sovittiin esimiehen kanssa että aloitan duunin puolipäiväisenä; 4h/pvä. Hain puolipäivähoitopaikkaa ja tänään sain puhelun sitä koskien. Tämä hoitovastaava totesi puhelimessa, että mun täytyykin tuoda lapsi sitten vähän aikaisemmin hoitoon päivällä, että pph saa 5 tuntia päivässä täyteen. Mä olin ihan :o Teen puoltapäivää töitä -> puolikas palkka ja sitten vielä pitää tuoda lapsi aikaisin hoitoon että saadaan maksaa täysi päivähoitomaksu! Mitä ihmettä???

Meilläpäin hoitovastaava on sitä mieltä, että alle vuosikkaat menevät automaattisesti pph:lle (mm.siksi, että päikkäreissä on akuutti tilanne isompien lasten hoidon takia), mutta minulle periaatteessa ihan sama. Kunhan nyt joku hoitopaikka järjestyisi! Lapsi olisi siis 11kk hoitoon mennessään. Ymmärrän kyllä täysin pph:jien kannan asiaan, eihän puolipäivähoitolasta varmaan rahallisesti kannatakaan ottaa. Jos kuitenkin puoloipäivähoidon mahdollisuus on yhteiskunnassa annettu, onko liikaa sitä sitten vaatia? Vai pitääkö mun nyt "yhteisen hyvän vuoksi" antaa periksi ja viedä lapsi 5 tunniksi hoitoon ja maksaa täysi maksu???? Ketä varten tuo puolipäivähoito siis on tarkoitettu?

Nyt se sitten on itsekin koettu... Ei kannata töihin meno ei.
 
Puolipäivähoito on niitä virikelapsia varten. Että saa kavereita ja vanhempien ei tarvitse ulkoilla askarrella oman lapsensa kanssa. Saavat rauhassa palstailla täällä, kun kakarat on hoidossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puolipäivähoito on niitä virikelapsia varten. Että saa kavereita ja vanhempien ei tarvitse ulkoilla askarrella oman lapsensa kanssa. Saavat rauhassa palstailla täällä, kun kakarat on hoidossa.

meillä lapsi puolipäivähoidossa, ja ei todellakaan ns. virikepaikalla. Vaan vanhempien työajat sellaiset, että puolipäivä hoito riittää.
 
laitat lapsesi tasan siksi aikaa hoitoon kun sulle sopii!! ei ne pph:n ongelmat ole sun ongelmia!! Etkä varmasti maksa täyttä maksua, tuohan on ihan kusetusta jos joudut täyden maksun maksamaan...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kunnallinen pph:
Pitääkö sinun siis maksaa täysi päivähoitomaksu? Oletko varma? Ainakin meidän kunnassamme 5 h hoitopäivästä maksetaan vain puolikas hoitomaksua.

Sepä se, kun meidän pitäisi viedä lapsi sen verran ajoissa hoitopaikkaan että tuo 5h ylittyy!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Alkuperäinen kirjoittaja Kunnallinen pph:
Pitääkö sinun siis maksaa täysi päivähoitomaksu? Oletko varma? Ainakin meidän kunnassamme 5 h hoitopäivästä maksetaan vain puolikas hoitomaksua.

Sepä se, kun meidän pitäisi viedä lapsi sen verran ajoissa hoitopaikkaan että tuo 5h ylittyy!

Meillä hoitomaksu lasketaan eri tavalla kuin teillä, eli ei yli 5 h hoitopäivästäkään mene täysi maksu, vaan vasta yli 7 h. Lisäksi vapaapäivien määrä vaikuttaa.

Aika epäreilu tilanne tosiaan teitä kohtaan. Meillä ei vanhemmille tällaisia vaatimuksia esitetäkään, vaan hoitajat kärsivät palkkapussissaan puolikkaat lapset.

Päiväkotiinko ei pääse?
 
Ymmärrän kyllä itse pph:n kannan puolipäivähoitolapsiin, se ei kannata rahallisesti. Mutta se kun ei ole minun vikani vaan tämän systeemin! Onni onnettomuudessa, että asia selvisi vahingossa tänään. Lapselle oli siis haettu kokopäivähoitopaikkaa vaikka mulle ei oltu informoitu mitään... Mä oon nyt niiiiiiiin kärtty tän asian tiimoilta, ettei mitään järkeä!
 
Lisään vielä, että aloitan puolipäiväisenä töissä ja ensi vuonna alan tekemään pitkää päivää. Rahallisesti puolikkaan työpäivän tekeminen on mulle per*nettoa, kannattaisi jäädä kotiin nostelemaan päivärahoja. Nyt kun jotain yrittää, niin heti tulee kunnalta takkiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puolipäivähoito on niitä virikelapsia varten. Että saa kavereita ja vanhempien ei tarvitse ulkoilla askarrella oman lapsensa kanssa. Saavat rauhassa palstailla täällä, kun kakarat on hoidossa.

No ehkä teillä on näin mutta meillä tällä hetkellä tarvitaan lapselle hoitoa vaan puoleksi päivää, menee meillä nuo työ- ja kurssiajat sen verran mukavasti. Ja tästä oon kyllä tyytyväinen. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puolipäivähoito on niitä virikelapsia varten. Että saa kavereita ja vanhempien ei tarvitse ulkoilla askarrella oman lapsensa kanssa. Saavat rauhassa palstailla täällä, kun kakarat on hoidossa.

No ehkä teillä on näin mutta meillä tällä hetkellä tarvitaan lapselle hoitoa vaan puoleksi päivää, menee meillä nuo työ- ja kurssiajat sen verran mukavasti. Ja tästä oon kyllä tyytyväinen. :)

No joku ne puolipäiväpaikat on täällä meidän kotikaupungissa rohmunnut... :/ Mun mielestä niitä vois säästää täällä meilläpäinkin kursseilla-, koulussa- tai työssäkäyville vanhemmille.

Onko teillä Heavyfreak lapsi päikkärissä vai pph:lla?
 
Täälläpäin pph:t eivät (kuulemma) ota puolipäiväisiä tai osa-aikaisia hoitolapsia. Palkka on muutenkin mikä on, ja puolipäiväisestä tulisi vielä lisää takkiin...

Ap, ratkaisu olisi varmaan joko kokopäiväinen paikka pph:lla tai puolipäiväinen pk:ssa.
 
Päiväkodissa on. Meillä on puolipäivähoito 4 h päivässä. Ryhmä, missä tyttö on, on kokonaan puolipäiväisten ryhmä. Jos ois menny esim. 5 tuntiin hoito, ois tyttö joutunut vaihtamaan ryhmää Mä sain aamusta venytettyä tytön hoitoaikaa 20 minsalla ettei ryhmää tarvii vaihtaa ja mä ehdin vielä juoksemalla päikkäristä junalle :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puolipäivähoito on niitä virikelapsia varten. Että saa kavereita ja vanhempien ei tarvitse ulkoilla askarrella oman lapsensa kanssa. Saavat rauhassa palstailla täällä, kun kakarat on hoidossa.

No ehkä teillä on näin mutta meillä tällä hetkellä tarvitaan lapselle hoitoa vaan puoleksi päivää, menee meillä nuo työ- ja kurssiajat sen verran mukavasti. Ja tästä oon kyllä tyytyväinen. :)

Meillä on lapset ihan kokopäivähoidossa, mutta heidän ryhmässään (pienten ryhmä) on useampi osa-aikainen, enkä usko, että kaikki vanhemmat saavat työaikansa järjestettyä niin, et ei tarvii olla kuin puoli päivää hoidossa. Yksi on ainakin äitiyslomalla ja lapsi hoidossa, että kyllä näitä riittää. Erityislapsille on oma ryhmä meidän päiväkodissa, joten kehitysviiveiset olisivat siellä. Kun hoitopaikoista on kamala pula, en jaksa mitenkään ymmärtää ns virikehoitoa ja varsinkaan alle 3-vuotiaiden ryhmässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Jos sun työaika on 4h niin miten ihmeessä voisit pitää lasta hoidossa vain sen neljä tuntia? Eikös työmatkoihin mene yhtään aikaa?

Menee, mutta meitä on kaksi vanhempaa perheessä. Mä vien ja isi hakee. Tämän tein kyllä hakuvaiheessa selväksi. Ja hoidontarve on max 5h päivässä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Puolipäivähoito on niitä virikelapsia varten. Että saa kavereita ja vanhempien ei tarvitse ulkoilla askarrella oman lapsensa kanssa. Saavat rauhassa palstailla täällä, kun kakarat on hoidossa.

No ehkä teillä on näin mutta meillä tällä hetkellä tarvitaan lapselle hoitoa vaan puoleksi päivää, menee meillä nuo työ- ja kurssiajat sen verran mukavasti. Ja tästä oon kyllä tyytyväinen. :)

Meillä on lapset ihan kokopäivähoidossa, mutta heidän ryhmässään (pienten ryhmä) on useampi osa-aikainen, enkä usko, että kaikki vanhemmat saavat työaikansa järjestettyä niin, et ei tarvii olla kuin puoli päivää hoidossa. Yksi on ainakin äitiyslomalla ja lapsi hoidossa, että kyllä näitä riittää. Erityislapsille on oma ryhmä meidän päiväkodissa, joten kehitysviiveiset olisivat siellä. Kun hoitopaikoista on kamala pula, en jaksa mitenkään ymmärtää ns virikehoitoa ja varsinkaan alle 3-vuotiaiden ryhmässä.

Kyllä mä tuonkin puolen ymmään, en vaan voinut vastustaa kiusausta kommentoida.. :)Ja onnellisessa asemassa me ollaan kun puolipäivähoidolla pärjätään vielä ainakin! Jos ei ois tytöllä ollut ryhmänvaihtoa edessä niin oisin minäkin sitä hoitoaikaa pidentänyt vielä pikkasen ettei tarttis joka aamu kieli vyön alla junalle juosta. En vaan sit halunnut sitä ryhmänvaihtoa kun ei muutenkaan ollut ihan yksinkertainen homma tuo hoidossa käymiseen tottuminen.

Täytyy noissa virikepaikoissakin ottaa aina huomioon perheen tilanne.. Esim. sairaudet yms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Vääryys piilee siinä, että miksi yleensäkään on olemassa vaihtoehto "puolipäivähoito", jos se käytännössä kuitenkin on mahdotonta????

Miten se muka on mahdotonta käytännössä?
Pph:lla se on "mahdotonta" koska ei pph halua menettää osaa palkastaan, mutta onnistuuhan se pk:ssa ihan 100% varmasti. Ja myös pph:lla, jos vanhemmat ovat valmiita maksamaan hoitajalle sen täyden summan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on lapset ihan kokopäivähoidossa, mutta heidän ryhmässään (pienten ryhmä) on useampi osa-aikainen, enkä usko, että kaikki vanhemmat saavat työaikansa järjestettyä niin, et ei tarvii olla kuin puoli päivää hoidossa. Yksi on ainakin äitiyslomalla ja lapsi hoidossa, että kyllä näitä riittää. Erityislapsille on oma ryhmä meidän päiväkodissa, joten kehitysviiveiset olisivat siellä. Kun hoitopaikoista on kamala pula, en jaksa mitenkään ymmärtää ns virikehoitoa ja varsinkaan alle 3-vuotiaiden ryhmässä.

Eivät kaikki kehitysviiveiset todellakaan kuulu erityisryhmiin. On lieviä tapauksia, joista ulkopuoliset eivät edes huomaa että jotain viivettä on. Kuten mun poikani.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Vääryys piilee siinä, että miksi yleensäkään on olemassa vaihtoehto "puolipäivähoito", jos se käytännössä kuitenkin on mahdotonta????

Miten se muka on mahdotonta käytännössä?
Pph:lla se on "mahdotonta" koska ei pph halua menettää osaa palkastaan, mutta onnistuuhan se pk:ssa ihan 100% varmasti. Ja myös pph:lla, jos vanhemmat ovat valmiita maksamaan hoitajalle sen täyden summan.

Mutta eihän se vanhempien ongelma ole, jos pph ei nyt tienaa tarpeeksi? Siis jos kunta ei pysty tarjoamaan puolipäiväpaikkaa pk:sta, niin ei kai vanhempien tarvitse maksaa kokopäiväistä vain sen pph:n takia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Vääryys piilee siinä, että miksi yleensäkään on olemassa vaihtoehto "puolipäivähoito", jos se käytännössä kuitenkin on mahdotonta????

Miten se muka on mahdotonta käytännössä?
Pph:lla se on "mahdotonta" koska ei pph halua menettää osaa palkastaan, mutta onnistuuhan se pk:ssa ihan 100% varmasti. Ja myös pph:lla, jos vanhemmat ovat valmiita maksamaan hoitajalle sen täyden summan.

Mutta eihän se vanhempien ongelma ole, jos pph ei nyt tienaa tarpeeksi? Siis jos kunta ei pysty tarjoamaan puolipäiväpaikkaa pk:sta, niin ei kai vanhempien tarvitse maksaa kokopäiväistä vain sen pph:n takia?

Ei se ole vanhempien ongelma, mutta pph:lla on oikeus olla ottamatta osa-aikaista, koska siinä häviää palkassa. Näin ainakin täällä.
Oliko ap:n tilanteessa haettu puolipäiväpaikkaa pk:sta, mutta lapsi päätetty sijoittaa pph:lle? Siinä tapauksessa asia on eri.
 

Yhteistyössä