Olen alkanut kokemaan uskovaiset erittäin vastenmielisinä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmittaa aidosti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmittaa aidosti

Vieras
Olen aina pitänyt itseäni suvaitsevaisena tyyppinä. En ole ikinä ymmärtänyt rasismia. En ole ikinä ollut uskossa, mutta mulla ei oo ollut ikinä mitään uskovaisia vastaan. Oon hyväksynyt uskovaiset ja kunnioittanut niiden uskontoa kyseenalaistamatta mitään. Oon jopa välillä ollut kiinnostunut kuulemaan uskovaisilta uskonasioihin liittyviä asioita.

Mutta viimeisen vuoden aikana tää on muuttunut... Yksi Suomen sitkeimmistä jehovan todistajista (näin uskoisin väittää) on viimeisen vuoden ajan vainonnut mua. Siis ihan oikeesti. Siltä se on musta tuntunut. Se on tuputtanut mulle jokaisen Vartiotorni ja Herätkää lehden, tuonut mulle kutsut kaikkiin jehovan todistajien tilaisuuksiin, tuonut muulle raamatun ja tuonut mulle raamatun tulkitsemis oppaan. Se on tunkeutunut VIIKOTTAIN mun luokse. Välillä se on tunkeutunut väkisin sisällekin. Sen toimimistapa on ollut TODELLA hyökkäävä ja ahdistava. Kaikki mun sanat jotka on kehoittanut pysymään poissa, on menneet tyhjille korville. Aikaisemmin tunsin erään jehovan todistajan, joka oli todella mukava. Tuli silloin tällöin kahville, juteltiin mukavia ja toi lehtensä. Mulla ei ollut mitään jehovan todistajia vastaan. Tämä sitkeä yksilö vaan sai aikaan sen, että pelkkä sanakin jehovan todistajuuteen liittyen saa niskakarvat pystyyn.

Eräs kuuluisa lestaadiolainen täällä palstalla on jankannut mielipiteitään. Samoin eräs kristitty. Molemmilla on agressiivinen lähestymistapa. Molempien mielipide on se ainoa oikea. Logiikkaa ei jutuissa ole. Tuntuu että keskustelisi 3-vuotiaan kanssa. Aikaisemmin mulla oli kaksi lestadiolaisperhettä tuttuina. Molemmat perheet olivat todella mukavia. Toinen perheistä tuli todella läheiseksi ja oltiin paljon tekemisissä keskenämme. Kuuntelin mielenkiinnolla niiden juttuja. Seurasin mielenkiinnolla 14-lapsisen perheen arkea. Kaikki nämä mukavat muistot on jääneet yhden lestaadiolaisäidin kärkkäiden mielipiteiden varjoon. Tästä kristitystä en edes tiedä mistä aloittaa. Tää nainen on vetänyt nyt niin sanattomaks kommenteillaan. En tiedä voisiko edes toinen kristitty ymmärtää mistä tää nainen puhuu. Sehän on ihan sekasin. Kaikki varmasti kuitenkin tietää kenestä puhun.

Näiden kolmen ihmisen lisäksi on pakko nostaa esille poliittiset keskustelut (tasa-arvoiseen avioliittolakiin liittyen). Poliitikot ja lainmuutoksen vastustajat. No kaikki tietää minkälaista kommenttia sieltä on tullut niiltä, jotka perustavat kantansa raamattuun. En jaksa poimiä sieltä sillisalaatista esimerkkejä tähän.

Mutta asiaan. Mua ihan oikeesti, aidosti, harmittaa, miten MUUTAMAT uskovaiset on saanut mut vuoden sisällä näkemään kaikki uskonnot erittäin vastenmielisinä. En tahtoisi tuomita ketään uskovaisuuden perusteella, mutta nykyään huomaan niin tekeväni. Mua aidosti kiinnostaa, että mikä on näiden uskovaisten pointti. Tahtooko ne oikeasti käännyttää ihmisiä? Tahtooko ne saada ei-uskovaiset tuntemaan oloksi lytätyiksi ja syntisiksi? Tahtooko ne vaan levittää sitä kuuluisaa jumalan sanaa? Tahtooko ne pönkittöö omaa egoaan? Tahtooko ne vaan voittaa kaikki väittelyt mielestään mahtavilla perusteluilla ja argumenteilla? Arvostaisin suuresti jos joku uskovainen osaisi mulle vastata tähän.

• Tykkää
Reactions: Latimeria
Heh.. minäkin olin ennen muka hirveen hyväksyvä eri uskojia kohtaan,,, kunnes tutustuin mieheeni joka hieman avasi tuota vanhoillislestadiolaisten ajatusmaailmaa.... sen jälkeen ollut hyvin, Hyvin vaikea suhtautua millää tapaa neutraalisti ihan arjessakin heidän mihin tahansa sanomisiin tai mielipiteisiin

Mutta asiaan. Mua ihan oikeesti, aidosti, harmittaa, miten MUUTAMAT uskovaiset on saanut mut vuoden sisällä näkemään kaikki uskonnot erittäin vastenmielisinä.

"Suvaitsevaisena" (en tosin ymmärrä miksi minun pitäisi jotakin aktiivisesti suvaita) kiinostaa miksi ja mikä saa ihmisen tekemään yleistyksiä varsinkin jos ymmärtää itsekin että on muodostanut käsityksensä varsin pienen otannan perusteella.

[QUOTE="mmmmm";29743487]"Suvaitsevaisena" (en tosin ymmärrä miksi minun pitäisi jotakin aktiivisesti suvaita) kiinostaa miksi ja mikä saa ihmisen tekemään yleistyksiä varsinkin jos ymmärtää itsekin että on muodostanut käsityksensä varsin pienen otannan perusteella.[/QUOTE]

Niin. Olen pitänyt itseäni suvaitsevaisena, mutta näköjään se ei olekaan niin helppoa. Näköjään en olekaan niin suvaitsevainen kuin "haluaisin" olla. Yleistäminen tuntuu olevan helpompaa, kuin suvaitsevaisuus. Muakin kiinnostaa miksi ja mikä oikeesti on saanut mut pistämään yleistyksen suvaitsevaisuuden edelle. En taida itse tähän edes osata vastata.

mua jäi häiritseen että kuka kuuluisa lestadiolainen täällä jakaa mielipiteitään. Mä en tiedä edes kuka täällä on lestadiolainen. Varmaan kaikki muut tietää kun hän on kuuluisa henkilö.

No se on vastenmielisiä. Siskoni on scientologisti eikä sen kanssa voi olla tekemisissä. Miehen sisko on hyvin kummallinen (hellari), mies on ateisti ja silti tää naikkonen esim. laittaa tekstareita "siunausta teidän pojalle nyt syntymäpäivänä." Siis täh, muuten on mun kanssa tekemisiss ja sit yllättäen tuota tekstaria ei voi laittaa mulle, miksi se pitää mun ateistimiehelle laittaa. Eli ei niitä vaan voi käsittää.

Niin. Olen pitänyt itseäni suvaitsevaisena, mutta näköjään se ei olekaan niin helppoa. Näköjään en olekaan niin suvaitsevainen kuin "haluaisin" olla. Yleistäminen tuntuu olevan helpompaa, kuin suvaitsevaisuus. Muakin kiinnostaa miksi ja mikä oikeesti on saanut mut pistämään yleistyksen suvaitsevaisuuden edelle. En taida itse tähän edes osata vastata.

Niin no en tiedä itse ajattelen että minua kiinostaa ensisijaisesti se miksi itse ajattelen tietyllä tavalla kuin se miksi joku ajattelee tosin. Tapoja ja metelmiä tutustua itseensä löytyy kyllä. Itselleni on kovin vierasta luokitella ihmisiä. Ennemmin ajattelen että toiset ihmiset uskoo johonkin tietyllä tavalla tai levittää uskoaan tietyllä tavalla kuin jakaa ihmiset uskoviin, ei uskoviin, Jehovan todistajiin, kristittyihin, lestaadiolaisiin tai ateisteihin jne.

Minusta taas vapaa-ajattelijoiden yhdistyksen johto on erittäin agreessiivista omassa toiminnassaan. Se on alkanut olemaan erittäin ärsyttävää. En ole uskossa, mutta tuollainen uskontorasismi, mitä he harjoittavat on lähinnä törkeää. Heillä on suuri halu puuttua ja ohjata sekä jopa rajoittaa toisten ihmisten elämää ja ajattelua. Todellista vähemmistödiktatuuria.

Mä olen itse kristitty uskova, ja silti tavallaan ymmärrän. On vaikeaa tajuta, miten jotkut uskovat voi olla niin kovin tuomitsevia, tai ehkä ylimielinen olisi sana jota minä käyttäisin. Usein se kai johtuu ajatuksesta että on itse oikeassa, ja kun sen oman näkemyksensä taakse voi ajatella myös Jumalan, on helppoa olla varma asiastaan ja tyrkyttää sitä muillekin.
Ehkä asiaan auttaa vähän se, jos ajattelee että jos tuntee vaikkapa tosi ärsyttävän keski-ikäisen miehen, ei kaikki keski-ikäiset miehet ole samanlaisia.
Ja mä varmaan olen mielipiteineni sieltä vanhoillisesta ja ahdasmielisestä päästä, mutta musta on sivistystä kunnioittaa toisen mielipidettä, puolin ja toisin.
Mulla on kaveripiirissä ollut ja on sekä jehovan todistajaa että lestadiolaista. En mä ole mun ystäviä alkanut pitää vastenmielisinä vaikka jotkut heidän ryhmäänsä kuulivat ihmiset omaavatkin käsittämättömiä mielipiteitä.
Tuota hyökkäävvä ja kylään tunkevaa jehovan todistajaa minä kyllä uhkaisin jo lähestymiskiellon hakemisella, jos ei puhetta ymmärrä. Myös heidän seurakuntaansa vois olla yhteydessä, ei sielläkään varmaan haluta sellaista mainetta että he vainoavat ihmisiä.
Mä en ymmärrä enkä oikein kestä joitain kiihkoateisteja, olen ratkaissut asian niin, et ne joiden jutut on ihan kestämättömiä, jätän kokonaan huomiotta. Sit taas ne asiansa fiksusti esittävät ovat ihmisiä joiden kanssa voin keskustella, ihan muistakin asioista. On helppoa olla tekemisissä asialliten ihmisten kanssa, vakaumukseen katsomatta, kun taas hyvin epäasiallisten kanssa on vaikeaa, joskus silloinkin kun jakaa saman vakaumuksen.

• Tykkää
Reactions: Nanemone
Ei se riitä, että on tullut uskoon ja lukee Raamattua, kun se oma elämä ei mitenkään ole suhteessa siihen opittuun ideologiaan. ihan niinkun joku farmituulikki, joka rukoilee ja vittuilee.

Ei kannata yleistää yhden tai kahden uskovaisen tekemisiä kaikkiin uskovaisiin. Olemme yksilöitä, ja valitettavasti joillakin on suuri tarve näkyä ja kuulua. Mutta samahan koskee ihan kaikkea ihmisten välistä kanssakäymistä, että kaikista ei tarvitse pitää.

...ja sitten "uskonnottomuus" (=ei erityinen uskonnollisuus="tavallisuus") tuottaa ja pitää sisällään vain kaikkea hyvää?

Ihmisiä, jotka eivät kuulu marginaaliryhmiin, on mahdotonta leimata. Vaikka aineksia olisi vaikka mihin ;)

Minusta taas vapaa-ajattelijoiden yhdistyksen johto on erittäin agreessiivista omassa toiminnassaan. Se on alkanut olemaan erittäin ärsyttävää. En ole uskossa, mutta tuollainen uskontorasismi, mitä he harjoittavat on lähinnä törkeää. Heillä on suuri halu puuttua ja ohjata sekä jopa rajoittaa toisten ihmisten elämää ja ajattelua. Todellista vähemmistödiktatuuria.

Niin on. Mutta tarkoitatko sitä oikeaa johtoa vai niitä, jotka sen aatteen nimissä kouhottaa? Niissä on kahta ryhmää, ainakin ollut eli se johto, perustaja ja sen tytär, jotka ovat asiallisia ja sit joku ryhmä, joilla on keskustelufoorumi ja he esittävät siellä omia tulkintojaan muka vapaa-ajattelijoiden virallisena kantana.

Eiköhän tuo ole aika yleistä meille ihmisille, eli helposti tulee tehtyä yleistyksiä asioista omien kokemusten perusteella. :) Kun nyt tiedostat asian (harva sitä kai tekee) niin voit alkaa työstää ajatuksiasi mikäli niin haluat.

Hehän nimenomaan taistelevat uskonvapauden puolesta, ihan jokaisen siis. Kaikki tasa-arvoisia ja samalla viivalla.

Antaisitko esimerkin millä tavalla vapaa-ajaattelijat koittavat rajoittaa toisten elämää?

tunnen yhen uskovaisen. Tai mten sen nyt ottaa...käy kirkossa joka sunnuntai ja leikkii uskovaista lähetyspiireineen...mutta silti flirttailee varatun miehen kanssa, valehtelee, juoruaa,vetää röökii....joo,tosi uskovainen.

Kuumimmat

Yhteistyössä