Onko olemassa velkoja jotka periytyvät?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
En ole pitänyt isääni yhteyttä 10-vuoteen ja tiedän hänen olevan kaulaa myöten kaiken maailman veloissa. Mitä pitää tehdä, kun hän kuolee vai pitääkö tehdä mitään. Empä tiedä, että saanko edes tietoa, kun hän kuolee eikä pahemmin edes kiinnosta, muuta kuin siinä mielessä jos minulle meinaa tulla asiasta jokin lasku.
 
Perukirjaan kirjataan aikanaan varallisuus ja siitä vähennetään velat, jotka menevät tietysti pesän maksettaviksi. Jos jäljelle jää jotain, niin maksat hieman veroja ja loput sinulle. Jos velkoja enemmän kuin varoja, niin et vaan ota perintöä vastaan. Ei siis mitään syytä huoleen.
 
Mitäs jos luopuu perinnöstä, niin silloinhan ei saa mitään irtaimistoakaan. Esim. jos on kyse omasta vanhemmasta, saattaisi silti haluta arvottomia, tunnearvoa sisältäviä esineitä. Joutuuko silloin luopumaan näistäkin?
 
Mitäs jos luopuu perinnöstä, niin silloinhan ei saa mitään irtaimistoakaan. Esim. jos on kyse omasta vanhemmasta, saattaisi silti haluta arvottomia, tunnearvoa sisältäviä esineitä. Joutuuko silloin luopumaan näistäkin?

Luultavasti perikunta haetaan konkurssiin, jos velkoja on enemmän kuin omaisuutta. Voisin kuvitella, että arvoton irtaimisto silti tulisi jaettavaksi.
 
Perunkirjoitukseen kutsu? Kyllä kuule omainen hoitaa peruskirjoituksen paikan,ajankohdan ja asianajajan. Ei sitä kukaan puolesta tee

No se omainen, vaikka ap, kuulee kyllä isänsä kuolemasta, hänelle ilmoitetaan viranomaistaholta. Ja jos hän on ainoa perillinen, hänen velvollisuutensa on järjestää perunkirjoitus joko itse, tai palkata siihen joku ammattilainen.
 
Minä otain kuolinpesästä muutaman esineen muistoksi, loput meni firman tyhjennettäväksi ja niistä tuli satanen äidin tilille. Velkojia oli niin monta siellä täällä ja velkaa rutkasti, tilillä ei juuri mitään joten velkojat eivät saaneet senttiäkään. Toki perunkirjan jäljennökset piti toimittaa heille josta näkivät että tyhjästä on vaikea nyhjäistä. Yritys tosin oli kova siitä hiuolimatta ja tuli jos jonkinmoista uhkakirjettä. Perunkirjottaja sanoi mulle ettei niistä kannata välittää, loppuvat aikanaan. Kaksi vuotta tuli niitä laskuja ja uhkauksia ulosotolla. Vaikea vaan ulosottoa enää suorittaa kun ihminen on kuopassa.
 
[QUOTE="vieras";28746772]Jos joku haluaa perinnön ottaa vastaan, silloin saa ne vanhat huonekalut yms. mutta myöskin ne velat, eli se on joko kaikki tai ei mitään.[/QUOTE]

Voisiko perillinen käydä "salaa" ensin hakemassa kaiken tällaisen, ennen perunkirjoituksia? Tai jos useampia perillisiä (vaikka sisarukset), hakisivat ne yhdessä ja jakaisivat kaikessa hiljaisuudessa. Onnistuisikohan?
 
Onko minun ja minun veljien pakko tehdä mitään, vitutaa, kun ketään meistä ei todellakaan kiinnosta. Minä en halua pennikään laittaa tohon sotkuun, kai riittää sitten vaan puhelin soitto jonnekkin ettei kiinnosta.
 
[QUOTE="aapee";28746793]Onko minun ja minun veljien pakko tehdä mitään, vitutaa, kun ketään meistä ei todellakaan kiinnosta. Minä en halua pennikään laittaa tohon sotkuun, kai riittää sitten vaan puhelin soitto jonnekkin ettei kiinnosta.[/QUOTE]

No ei se ihan niin käy.
 
[QUOTE="aapee";28746793]Onko minun ja minun veljien pakko tehdä mitään, vitutaa, kun ketään meistä ei todellakaan kiinnosta. Minä en halua pennikään laittaa tohon sotkuun, kai riittää sitten vaan puhelin soitto jonnekkin ettei kiinnosta.[/QUOTE]

On pakko joko tehdä, tai palkata joku tekemään perunkirjoitus. Lisäksi pitää irtisanoa puhelinliittymät, mahdollinen vuokra-asunto, vakuutukset etc. ja hoitaa pankin kanssa asioita ja hankkia virkatodistuksia.
Ei taida ollaista sellaista tahoa joka huvikseen kaiken tämän tekisi jonkun puolesta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;28746872:
On pakko joko tehdä, tai palkata joku tekemään perunkirjoitus. Lisäksi pitää irtisanoa puhelinliittymät, mahdollinen vuokra-asunto, vakuutukset etc. ja hoitaa pankin kanssa asioita ja hankkia virkatodistuksia.
Ei taida ollaista sellaista tahoa joka huvikseen kaiken tämän tekisi jonkun puolesta.

Ei ole pakko tehdä mitään tuollaista, em. toimet ovat kuolinpesään ryhtymistä ja kuolinpesään ryhtyminen tarkoittaa perinnön vastaanottotahtoa. Mikäli ap. ei ole millään tapaa tekemisissä isänsä kanssa eikä hoida hänen asioitaan esim. viimeisen sairauden aikana eikä ota jäämistöä haltuunsa kuoleman jälkeen, hän ei ole edes perunkirjoitusvelvollinen. Myöskään hautausta ei ole velvollisuutta järjestää.
 
[QUOTE="vieras";28746896]Ei ole pakko tehdä mitään tuollaista, em. toimet ovat kuolinpesään ryhtymistä ja kuolinpesään ryhtyminen tarkoittaa perinnön vastaanottotahtoa. Mikäli ap. ei ole millään tapaa tekemisissä isänsä kanssa eikä hoida hänen asioitaan esim. viimeisen sairauden aikana eikä ota jäämistöä haltuunsa kuoleman jälkeen, hän ei ole edes perunkirjoitusvelvollinen. Myöskään hautausta ei ole velvollisuutta järjestää.[/QUOTE]

Mutta jollei velkaista perikuntaa haeta konkurssiin, mitä tuskin kukaan sivullinen tekisi, ap pääsisi maksamaan velkoja, vaikkei huolehtisikaan asioita.
 
[QUOTE="vieras";28746906]Mutta jollei velkaista perikuntaa haeta konkurssiin, mitä tuskin kukaan sivullinen tekisi, ap pääsisi maksamaan velkoja, vaikkei huolehtisikaan asioita.[/QUOTE]

Tämä velkavastuu koskee vain perunkirjoitusvelvollista osakasta. Eli niitä osakkaita joiden hallussa omaisuus on. Jos ei ota omaisuutta haltuunsa, ei joudu myöskään velkavastuuseen.
 
[QUOTE="vieras";28746896]Ei ole pakko tehdä mitään tuollaista, em. toimet ovat kuolinpesään ryhtymistä ja kuolinpesään ryhtyminen tarkoittaa perinnön vastaanottotahtoa. Mikäli ap. ei ole millään tapaa tekemisissä isänsä kanssa eikä hoida hänen asioitaan esim. viimeisen sairauden aikana eikä ota jäämistöä haltuunsa kuoleman jälkeen, hän ei ole edes perunkirjoitusvelvollinen. Myöskään hautausta ei ole velvollisuutta järjestää.[/QUOTE]

Äitini isä oli ollut teillä tietymättömillä 20v ja kun hän kuoli, Vantaan kaupunki hänet hautasi kyllä. Mutta kun lapset löytyivät, eli äitini ja hänen veljet, tuli sisarruksille lasku arkusta ja hautapaikasta. Mitään perintöä he eivät täysin varattomalta mieheltä saaneet, vanhin veli taisi saada postissa tyhjän lompakon, mutta lasku tuli Vantaan sosiaalitoimelta hautajaisista.
 
[QUOTE="vieras";28746906]Mutta jollei velkaista perikuntaa haeta konkurssiin, mitä tuskin kukaan sivullinen tekisi, ap pääsisi maksamaan velkoja, vaikkei huolehtisikaan asioita.[/QUOTE]

Kuitenkin, jos perunkirjoitusvelvollisuus laiminlyödään, joutuvat perunkirjoitusvelvolliset osakkaat henkilökohtaiseen vastuuseen vainajan veloista. Velkavastuu koskee siis vain perunkirjoitusvelvollisia osakkaita eli niitä osakkaita, joiden hallussa pesän omaisuus on ollut. Perillisasemassa oleva henkilö, joka ei ole lainkaan osallistunut jäämistön hoitoon, ei siis joudu velkavastuuseen, koska häntä ei lueta perunkirjoitusvelvolliseksi.
 
[QUOTE="vieras";28746917]Tämä velkavastuu koskee vain perunkirjoitusvelvollista osakasta. Eli niitä osakkaita joiden hallussa omaisuus on. Jos ei ota omaisuutta haltuunsa, ei joudu myöskään velkavastuuseen.[/QUOTE]

Mutta kuka sen hoitaa sitten, voiko mikä tahansa perikunta jäädä hoitamatta, jos perilliset eivät tee mitään?
 
[QUOTE="vieras";28746919]Perillisasemassa oleva henkilö, joka ei ole lainkaan osallistunut jäämistön hoitoon, ei siis joudu velkavastuuseen, koska häntä ei lueta perunkirjoitusvelvolliseksi.[/QUOTE]

Miten sellaisen aseman saa? Eikö jotain pidä tehdä, ettei joudu vastuuseen?
 
Äitini isä oli ollut teillä tietymättömillä 20v ja kun hän kuoli, Vantaan kaupunki hänet hautasi kyllä. Mutta kun lapset löytyivät, eli äitini ja hänen veljet, tuli sisarruksille lasku arkusta ja hautapaikasta. Mitään perintöä he eivät täysin varattomalta mieheltä saaneet, vanhin veli taisi saada postissa tyhjän lompakon, mutta lasku tuli Vantaan sosiaalitoimelta hautajaisista.

No voihan kunta yrittää periä, mutta eivät voi kenellekään lapsista laskua osoittaa, koska ette ole tilanneet mitään. Tilaaja maksaa itse, eikä voi siirtää laskua toiselle. Kuolinpesältä taas voivat yrittää periä, mutta ei kuntakaan voi ihan noin vain olettaa että joku lapsista on maksaja.
 
Perunkirjoitukseen kutsu? Kyllä kuule omainen hoitaa peruskirjoituksen paikan,ajankohdan ja asianajajan. Ei sitä kukaan puolesta tee

Ap ei ole välttämättä se perunkirjoituksen hoitava henkilö, pesän jäsenet kuuluu kutsua perunkirjoitustilaisuuteen. Ennen perunkirjoitusta pitää hankkia vainajan virkatodistus, mistä selviää rintaperilliset, samaten jos on testamentti, siinä mainitut henkilöt kuuluu kutsua myös tilaisuuteen. Jos ap on ainoa omainen, niin tuo perunkirjoitus voi jäädä hänen harteilleen.

Ja asianajaja ei ole pakollinen, mutta tuollaisessa tapauksessa suositeltava kuitenkin, ettei niitä velkoja jää sen takia, että ei olisi tehnyt perunkirjoitusta oikein sääntöjen mukaan.

Itse olen toisen vanhempani jälkeen kirjoittanut perukirjan. Oli sen verran helppo tapaus, ettei mitään asianajajia tms. tarvinnut.
 
[QUOTE="vieras";28746925]Miten sellaisen aseman saa? Eikö jotain pidä tehdä, ettei joudu vastuuseen?[/QUOTE]

Ihan sillä, että ei sekaannu millään tapaa jäämistöön eikä hoida siihen liittyviä asioita. Täysin passiivinen perillinen ei ole perunkirjoitusvelvollinen.
 
[QUOTE="vieras";28746942]Ihan sillä, että ei sekaannu millään tapaa jäämistöön eikä hoida siihen liittyviä asioita. Täysin passiivinen perillinen ei ole perunkirjoitusvelvollinen.[/QUOTE]

Mutta pääseekö sillä silti irti koko hommasta? Jos joku muu hoitaa asian, sen perunkirjoituksen, niin siitä ilmenee perilliset.
 
[QUOTE="vieras";28746772]Jos joku haluaa perinnön ottaa vastaan, silloin saa ne vanhat huonekalut yms. mutta myöskin ne velat, eli se on joko kaikki tai ei mitään.[/QUOTE]

Kannattaako vastata jos ei tiedä yhtään mitään asiasta johon vastaa?
Velat eivät periydy, jos perunkirjoitus tehdään sääntöjen mukaan. Myöskään perinnöstä ei tarvitse erikseen kieltäytyä. Eikä perikuntaa tarvitse erikseen konkurssiin julistaa. Jos on niin velkainen pesä, niin harvoin koti-irtaimistossa on mitään arvoesineitä, jotka erikseen pitäisi perukirjassa mainita. Velkaisessa pesässä perukirja lähetetään tiedoksi velkojille ja asia kuittautuu sillä. Tietysti jos veloilla on vakuuksia, ne lankeavat.
 

Yhteistyössä