Onnellinen kotiäiti ja ylpee siitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Hemppa:
Mäkin kerron vaan mielipiteeni. Lapsen elämässä ne kaikkein kriittisimmät asiat eivät ehkä ole nuo sinun kertomat "sädekehä pään päällä"-asiat.

Tissimaito. Kukaan ei meistä muista, olemmeko saaneet vauvana tissimaitoa, korviketta, puuroa vai velliä. Ei mitään välilä tulevaisuuden kannalta. Lapsi ei mieti vauva: "voi vittu kun en saa tissiä, kyllä nyt ketuttaa", joten älä turhaan ole surullinen lapsen puolesta. Maailmassa on varmaan surullisempiakin asioita, vai?

Siis jokaisella äidillä pitäisi olla mahdollisuus olla koko elämänsä kotiäiti? Tämähän oli siis mielipiteesi? Suorastaan mahdotonta suurimmalle osalle ihmisistä. Et ehkä ymmärrä, että sinun vaaleanpunaisessa "ah olen kotiäiti, voi tätä onnea ja autuutta"- elämässä on tähän mahdollisuus, toisilla on toinen tilannen elämässä.

Tämä on vain mielipiteeni. Sen voi tiivistää sanoin: olet aasi. Kirjoituksestasi ei ollut kellekään mitään hyötyä eikä iloa, ketään ei kiinnosta noin ehdottoman ihmisen mielipiteet. Olet hyvä esimerkki vaaleanpunaista äitiyttä ja itseään täynnä olevasta äidistä, jolla on ilmeisesti aikaa kaikelta siltä kotiäidin kiireeltä tehdä tällaisia "elän elämää silmälaput silmillä"-aloituksia. Sinä ja kaltaisesi olette yksi syy, etten ole vielä ainakaan äiti. En halua tuollaiseksi ihmiseksi.

Puhut asiaa mutta sen verran tähän että maalaisjärjen käyttö on sallittu jottei tule samanlaiseksi. Ja ap:lle vielä että vaikka kannatan kotiäitiyttä, tosiasia on se että kaikilla ei ole rikasta miestä joka elättää perheen ja mahdollistaa äidin kotonaolon.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
No kun muiden mielipide ei tule ap:een aiheeseen vaan AP:stä .. sill äon vissi ero. Oikeasti ei ole fiksua mennä henkilökohtaisuuksiin ja loukkaantua jos vaihtoehto on keskustella sivistyneesti. Tässä jo 2/3 lyö päätä seinään, haukkuu aapeeta ( "vittu mee tyhmän mielipiteets kanssa muualle") jne jne.

Ei uskoisi, mutta peesaan sua 100% tässä asiassa =)

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
No kun muiden mielipide ei tule ap:een aiheeseen vaan AP:stä .. sill äon vissi ero. Oikeasti ei ole fiksua mennä henkilökohtaisuuksiin ja loukkaantua jos vaihtoehto on keskustella sivistyneesti. Tässä jo 2/3 lyö päätä seinään, haukkuu aapeeta ( "vittu mee tyhmän mielipiteets kanssa muualle") jne jne.

Ei uskoisi, mutta peesaan sua 100% tässä asiassa =)

Vetää viivaan seinään. heheh

Heti täällä alkoi haukkuminen.. sairasta! :laugh: ja aikaa ei ole mennyt kuin pari minuuttia ja ap:een mielipide ei ollut edes paha tai negatiivinen. Se oli realistinen.

Miksi haukkuminen? Voihan toisenlaisenkin kannan ilmoittaa mielipiteenä? Vai onko se asiallinen mielipide kun on samaa mieltä kun ap?

Minua vain mietityttää se että jos vanhemmat pystyy työssä käydessään tarjoamaan lapselle normaalin ja onnellisen lapsuuden niin mikä siinä on väärin? Jokainen meistä tarvitsee rahaa elämiseen. Monella on että töistä pois jäädessään ei yksinkertaisesti tultaisi toimeen. Kaikki eivät ole hyväpalkkaisissa ammateissa, mutta voivat silti olla erittäin hyviä vanhempia. Ja tämä on nyt se mielipide..

"sädekehä pään päällä asiat" on esim. täysin turha kommentti jne.

Jaksatko sinä todella keskustella tästä helvetin loppuun kolutusta aiheesta vielä? Tuleeko naiselle lapsen syntymän jälkeen joku helvetin iso missio toisten asioihin puuttumisesta ja omien tekemisiensä kehumisesta. Miksi äidillä on niin kova tarve kertoa mielipiteitä liittyen lastenhoitoon, ruokintaan, kotiäitiyteen, tms.?

Luulin ennen, että äidit ovat kiireisiä, niinhän kaikki aina vollottaa - kun ei meikatakaan ehdi. Mutta jos on aikaa surkutella toisten työhön menoa tai korvikkeen antamista, niin ei tosiaan ole mammalla kiire.

Monilla palstalaisilla on vähän huono tapa saada mielisairaskohtaus jos ei toisen mielipiteet miellytä ja alkaa vääristellä sanoja :D *ei siis tapella!

voisin ottaa tuon haukkumisena ja leimaamisena... pitääkö vetää mielenterveys ja sen mahdolliset ongelmat mukaan tällaiseen keskusteluun? Eihän se asia liittynyt mitenkään ap:n kirjoitukseen...

Heti täällä alkoi haukkuminen.. sairasta! :laugh: ja aikaa ei ole mennyt kuin pari minuuttia ja ap:een mielipide ei ollut edes paha tai negatiivinen. Se oli realistinen.

Se on sellasen helppo laukoo tommosia mielipiteitä, joka voi niiden mukaan elää. Tasan ei käy onnen lahjat...

Alkuperäinen kirjoittaja piita-75:
Monilla palstalaisilla on vähän huono tapa saada mielisairaskohtaus jos ei toisen mielipiteet miellytä ja alkaa vääristellä sanoja :D *ei siis tapella!

voisin ottaa tuon haukkumisena ja leimaamisena... pitääkö vetää mielenterveys ja sen mahdolliset ongelmat mukaan tällaiseen keskusteluun? Eihän se asia liittynyt mitenkään ap:n kirjoitukseen...

nojuh, se siitä sivistyneestä keskustelusta. ei maksa vaivaa jäädä ihmettelemään muiden mielipiteitä.

*poistuu takavasemmalle*

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
Alkuperäinen kirjoittaja piita-75:

nojuh, se siitä sivistyneestä keskustelusta. ei maksa vaivaa jäädä ihmettelemään muiden mielipiteitä.

*poistuu takavasemmalle*

sivistynyt ihminen ei julista omia mielipiteitänsä sillä tyylillä että se olisi ainut oikea. Onneksi en ole nuin jyrkkä ja kapeakatseinen ihminen.

Mä sanon oman mielipiteeni:
Imetin 4 kk. Lapsi itse ei enää halunnut rintaa. En koe olevani huono äiti sen takia.
Lapsi aloitti hoidon 9 kk iässä. Taloudellisista ym. erittäin hyvistä syistä. En koe olevani huono äiti. Lapsi on onnellinen ja iloisin lapsi, jota olen koskaan nähnyt. Ihana, kiltti, reipas ja sosiaalinen, äitin kulta poika.

Ja minun ei olisi saanut tehdä häntä?

Näinpä ja ihan ap:n oma mielipide johon voisin vaikka yhtyäkin mutta en ehkä ihan noin jyrkästi.

Mutta siis minähän en mitään mistään tiedä kun olen "vaan" kotona lasten kanssa. Ja aion vielä ollakin toivottavasti mahdollisimman pitkään.

Alkuperäinen kirjoittaja mehmä:
Tiedän että tästä aiheesta on täällä jauhettu kerran jos toisenkin, enkä nyt tällä halua mitään tappelua aikaiseksi, kerron vaan mielipiteeni.

Ensinnäkin minusta on todella tyhmää lopettaa imetys vain sen takia, että äiti ei jaksa/kehtaa imettää.. Tosii surullista lapsen puolesta! Vaikka en väitä etteikö korvikkeella voisi kasvaa ihan yhtä hyviä lapsia. Minun mielstäni imetys vaan on ihana lahja lapselle, ei velvollisuus äidille.

Ja toinen asia on kanssa ikuisuus kysymys, mutta minun mielestä vanhempien ei pitäisi hankkia lapsia ollenkaan, jos niitä ei ole vara elättää/ hoitaa kotona.
Ei pienen lapsen paikka ole vieraan hoidossa suurinta osaa hereillä olo ajasta..

Ja syy miksi halusin tämän mielipiteeni esille tuoda on se että tällä palstalla kun ei koskaan hyväksytä tälläisia "jyrkkiä" mielipiteitä vaan niistä joku vääntää aina hirveen tappelun. Tästä ei ole tarkoitusta sellaista tehdä. On vaan tarkoitus saada vanhemmat ajattelemaan omassa pienessä mielessä omia ratkaisujaan.. :heart:

Niin, ja sinun mielipiteet ovat ainoat oikeat...

Itse olen kahden lapsen kotiäiti. Asumme omakotitalossa ja rahan takia ei tarvitse töihin mennä, vaan voin hoitaa lapset kotona vaikka armeijaikään asti.

En silti pidä yhtään sen huonompana vaihtoehtona töihinmenoa ja lasten hoitoon laittamista. Sun viestistä saa sen käsityksen, että ne, jotka valitsevat toisin kuin sinä, tekevät lastaan kohti väärin.

Olen täällä mielenkiinnolla seurannut kehittyvää "keskustelua". Kirjoitin asiani tarkoituksella "jyrkästi", jotta nään miten te muut reagoitte. En tietenkään voi yleistää mielipidettäni jokaisen perheen kohdalle, mutta meidän perheessä ajatellaan näin ja sillä siisti :)

Ja muuten huomaatteko, että suurinosa niistä jotka eivät voineet sietää mielipidettäni olivat harmaita! Mistähän se johtuu, että mielipidettään ei uskalla edes täällä sanoa suoraan edes omalla NIMIMERKILLÄÄN? pitää harmaana tulla päätä päätä aukomaan, eikä voi keskustella asiaoista asiallisesti. Ja tämä siis koskee kaikkia tämän palstan juttuja, ei vain tätä :)

Alkuperäinen kirjoittaja canislupus:
Heikosti suomessa menis ja asukasluku pienenisi hurjasti, jos vain rikkaat saisivat lapsia tehdä... Kuka sinutkin vanhana hoitaisi, jos ei olisi lapsia tehty.

Tässäpä olisi kunnan isille ja valtion päättäjille hyvä miettimisen aihe, kun alkaisi veronmaksajat vähentyä.. :whistle:
Voisi olla että saisi kuntalisän maksamispäätökset yms saada vauhtia ;)

Olettaako joku tosissaan että jos kirjoittaa mielipiteitään niin joku toinen alkaa niiden perusteella miettimään omaa elämäänsä ja tekee siihen muutoksia. Ottaa 2-vuotiaan pois hoidosta ja työntää sille tissin suuhun. Olishan se ihanaa jos olis tuollainen valta että vain oman mielipiteen kertomalla saa muut ajattelemaan, mutta minusta tällainen hyvässä hengessä tehty aloitus vain lietsoo vihaa imettäjiä ja kotiäitejä kohtaan :whistle:
Jostain se ajatus nimittäin tulee että kotiäidit ja himo-imettäjät ajattelevat asioista todella mustavalkoisesti ja tuomitsevat muut, ettei se ajatus vaan tulis tämän tyylisistä kirjoituksista :flower:
Ei sellaista kirjoitusta kovin kauniisti voi kirjoittaakaan jossa sisältö on se, että minä teen näin ja se on paras tapa, kannattaisi muidenkin miettiä asioita niin paljon että huomaa ajatukseni olevan se kaikkein järkevin :saint:

Olen osittain samaa mieltä ap:n kanssa, mutta mielipide erojakin on :)

Sitä tässä mietin, ett palstalaisten mielestä ei saisi tuoda ilmeisesti esiin omia mielipiteitä jos ne eroaa omista ajatuksista ja mielipiteistä? Mihin on kadonnut keskustelun taito ilman kamalaa tappelua ja hiusten raastamista? Maku- ja mielipideasioista voi keskustella mutta ei kiistellä :)

Mä olen fanaattinen pitkän imetyksen ja lasten kotihoidon kannattaja mutta vain omien lasteni suhteen. Olen siis onnellinen ylpeä kotiäiti joka on myös pitkistä imetyksistään hävyttömän ylpeä. B)

Muiden lasten kohdalla jätän fanaattisuuden pois. Toki imetys on lapselle hyväksi ja kotihoitokin yleensä. Jokainen kuitenkin tekee itse ratkaisunsa eikä nuo kaksi asiaa hyvää äitiyttä tee.

Olen täällä mielenkiinnolla seurannut kehittyvää "keskustelua". Kirjoitin asiani tarkoituksella "jyrkästi", jotta nään miten te muut reagoitte. En tietenkään voi yleistää mielipidettäni jokaisen perheen kohdalle, mutta meidän perheessä ajatellaan näin ja sillä siisti :)

Ja muuten huomaatteko, että suurinosa niistä jotka eivät voineet sietää mielipidettäni olivat harmaita! Mistähän se johtuu, että mielipidettään ei uskalla edes täällä sanoa suoraan edes omalla NIMIMERKILLÄÄN? pitää harmaana tulla päätä päätä aukomaan, eikä voi keskustella asiaoista asiallisesti. Ja tämä siis koskee kaikkia tämän palstan juttuja, ei vain tätä :)[/quote

Mä kirjoitan aina harmaana. En roiku täällä pitkiä aikoja, vaan käväisen silloin tällöin. Muulloin hoidan niitä lapsiani ja päikkäreiden aikana teen yleensä kotihommia. Harmaus siis toimii mulle.

Mä en tosiaankaan ymmärrä että tästä pitää alkaa riitelemään ja vetämään herneitä nenäänsä. :D
Jokainen hoitaa ne lapsensa kuten itse parhaaksi näkee. Mitä se kenellekään kuuluu.

Ja tuosta kotona hoitamisesta; mulla on nuo pienimmät 2,5v ja 1v3kk ja kotona hoidan.
Sekään ei kaikille sovi; useampikin tuttu on alkanut kyselemään ja ihmettelemään milloin aion viedä pienet hoitoon ja mennä töihin. Eikö olis jo aika jne. :|

Ei ole, koska haluan/haluamme hoitaa lapset kotona niin kauan kun se on taloudellisesti mahdollista.
Se on mun ja miehen valinta, eikä mun mielestä kuulu kenellekään muulle.

palstalla pahimmat työssäkäyvien äitien arvostelijat ovat niitä, joilla on perheessä mies, joka ansaitsee nettona 3000-5000e käteen. Sen näki jo siitä yhdestä ketjusta, joka tässä taannoin täällä pyöri. Todella helppoa noilla tuloilla arvostella niitä ihmisiä, joiden perheessä kaksi henkeä tienaa yhteensä tuon, mitä teillä arvostelijoilla mies yksinään.

Ja muuten huomaatteko, että suurinosa niistä jotka eivät voineet sietää mielipidettäni olivat harmaita! Mistähän se johtuu, että mielipidettään ei uskalla edes täällä sanoa suoraan edes omalla NIMIMERKILLÄÄN? pitää harmaana tulla päätä päätä aukomaan, eikä voi keskustella asiaoista asiallisesti. Ja tämä siis koskee kaikkia tämän palstan juttuja, ei vain tätä :)

No eikö se ole ihan sama minkä värisenä jossain netin keskustelu palstalla kirjoittaa? Itse olin 3,5v kotiäitinä, mä en tosiaankaan jaksanut sitä. Pakko oli päästä töihin, vaikka rahallisesti oisin kotona voinut ollakkin. En vaan jaksanut, kaipasin päivisin sosiaalisia tilanteita, päästä ratkomaan töitäni ja muutenkin oli aivan mahtavaa palata töihin. Mutta ei mulla haittaa vaikka joku kotona onkin, hieno juttu että jaksaa olla. Musta ei kotona olijaksi ole.

Yhteistyössä