Onnellinen kotiäiti ja ylpee siitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mehmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja canislupus:
Heikosti suomessa menis ja asukasluku pienenisi hurjasti, jos vain rikkaat saisivat lapsia tehdä... Kuka sinutkin vanhana hoitaisi, jos ei olisi lapsia tehty.

Tässäpä olisi kunnan isille ja valtion päättäjille hyvä miettimisen aihe, kun alkaisi veronmaksajat vähentyä.. :whistle:
Voisi olla että saisi kuntalisän maksamispäätökset yms saada vauhtia ;)

Kuntalisä?
Mä käsitän kyllä tuon elättämisjutun siten, että elätetään perhe ilman yhteiskunnan tukia (paitsi lapsilisää ), en siten että yhteiskunta maksaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Mä olen fanaattinen pitkän imetyksen ja lasten kotihoidon kannattaja mutta vain omien lasteni suhteen. Olen siis onnellinen ylpeä kotiäiti joka on myös pitkistä imetyksistään hävyttömän ylpeä. B)

Nänipä! En minäkään ole missään vaiheessa sanonut että minun mielipiteeni on vain yksi ja ainoa ja oikea. Se vaan on minun ja mieheni mielipide. Minä imetin molempia lapsiamme reilu 10 kk, jonka jälkeen lapsia ei enää se touhu kiinnostanut,joten se jäi siihen,vaikka olisin voinut jatkaa sitä omasta puolestani vielä. Ja lapsemme aion hoitaa kotona siihen saakka kun nuorin on siinä kolmen teitämillä. Sitä en vielä voi tietää kuinka vanha vanhin lapsemme sillon, voi olla että on jo koulussa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tällä:
palstalla pahimmat työssäkäyvien äitien arvostelijat ovat niitä, joilla on perheessä mies, joka ansaitsee nettona 3000-5000e käteen. Sen näki jo siitä yhdestä ketjusta, joka tässä taannoin täällä pyöri. Todella helppoa noilla tuloilla arvostella niitä ihmisiä, joiden perheessä kaksi henkeä tienaa yhteensä tuon, mitä teillä arvostelijoilla mies yksinään.

NOOH, eipä kyllä oo meilä mies tuommoisia tilipusseja kotiin kantanut :kieh:

Mutta osia tuosta määrästä kyllä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Mä olen fanaattinen pitkän imetyksen ja lasten kotihoidon kannattaja mutta vain omien lasteni suhteen. Olen siis onnellinen ylpeä kotiäiti joka on myös pitkistä imetyksistään hävyttömän ylpeä. B)

Nänipä! En minäkään ole missään vaiheessa sanonut että minun mielipiteeni on vain yksi ja ainoa ja oikea. Se vaan on minun ja mieheni mielipide. Minä imetin molempia lapsiamme reilu 10 kk, jonka jälkeen lapsia ei enää se touhu kiinnostanut,joten se jäi siihen,vaikka olisin voinut jatkaa sitä omasta puolestani vielä. Ja lapsemme aion hoitaa kotona siihen saakka kun nuorin on siinä kolmen teitämillä. Sitä en vielä voi tietää kuinka vanha vanhin lapsemme sillon, voi olla että on jo koulussa ;)

Mä kyllä olin lukevinani avauksestasi, että teit aloituksen, jotta ihmiset voisivat kuulla sinun tavastasi elää ja ottaa opikseen.

Meillä on myös tuo mies erittäin vahvasti imetyksen kannattaja. Sekä perhepedin ja kotihoidon myös. Pehmoisi. :D Toivoo jopa että mä jäisin lasten kanssa kotiin joksikin aikaa senkin jälkeen kun nuorempi täyttää kolme.

Alkuperäinen kirjoittaja Hemppa:
Mäkin kerron vaan mielipiteeni. Lapsen elämässä ne kaikkein kriittisimmät asiat eivät ehkä ole nuo sinun kertomat "sädekehä pään päällä"-asiat.

Tissimaito. Kukaan ei meistä muista, olemmeko saaneet vauvana tissimaitoa, korviketta, puuroa vai velliä. Ei mitään välilä tulevaisuuden kannalta. Lapsi ei mieti vauva: "voi vittu kun en saa tissiä, kyllä nyt ketuttaa", joten älä turhaan ole surullinen lapsen puolesta. Maailmassa on varmaan surullisempiakin asioita, vai?

Siis jokaisella äidillä pitäisi olla mahdollisuus olla koko elämänsä kotiäiti? Tämähän oli siis mielipiteesi? Suorastaan mahdotonta suurimmalle osalle ihmisistä. Et ehkä ymmärrä, että sinun vaaleanpunaisessa "ah olen kotiäiti, voi tätä onnea ja autuutta"- elämässä on tähän mahdollisuus, toisilla on toinen tilannen elämässä.

Tämä on vain mielipiteeni. Sen voi tiivistää sanoin: olet aasi. Kirjoituksestasi ei ollut kellekään mitään hyötyä eikä iloa, ketään ei kiinnosta noin ehdottoman ihmisen mielipiteet. Olet hyvä esimerkki vaaleanpunaista äitiyttä ja itseään täynnä olevasta äidistä, jolla on ilmeisesti aikaa kaikelta siltä kotiäidin kiireeltä tehdä tällaisia "elän elämää silmälaput silmillä"-aloituksia. Sinä ja kaltaisesi olette yksi syy, etten ole vielä ainakaan äiti. En halua tuollaiseksi ihmiseksi.

Peesaan tätä.

Ja eihän kukaan nyt tollasta kirjota jos ei nimenomaan halua saada tappelua aikaseks ja jotenki ylistää omaa "paremmuuttaan".

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja canislupus:
Heikosti suomessa menis ja asukasluku pienenisi hurjasti, jos vain rikkaat saisivat lapsia tehdä... Kuka sinutkin vanhana hoitaisi, jos ei olisi lapsia tehty.

Tässäpä olisi kunnan isille ja valtion päättäjille hyvä miettimisen aihe, kun alkaisi veronmaksajat vähentyä.. :whistle:
Voisi olla että saisi kuntalisän maksamispäätökset yms saada vauhtia ;)

Kuntalisä?
Mä käsitän kyllä tuon elättämisjutun siten, että elätetään perhe ilman yhteiskunnan tukia (paitsi lapsilisää ), en siten että yhteiskunta maksaa.

No minä taas miellän tuon kuntalisän lähinnä sen lapsinlisän kaltaiseksi tueksi.. Eriasia ovat sitten toimeentulotuet ja asumistuet, mutta mun mielessä kuntalisä, isän maksama elatusapu ja lapsinlisä menee samaan kategoriaan. Kuntalisäähänmaksetaan eniten mun käsittääksieni kunnissa, joissa asuminen esim on kalliimpaa kuin muissa vastaavissa kunnissa, vai olenko nyt ymmärtänyt asian aivan väärin?

Ap ei olis sullakaan sata varamsti varaa olla kotiäitinä jos ei miehes olis hyväpalkkaisessa duunissa eli niin sanotusti käyny munkki.

Se on 90% kiinni miehen tuloista pystyykö lapsia pienillä tuilla hoitamaan 3v. kotona.

No minä taas miellän tuon kuntalisän lähinnä sen lapsinlisän kaltaiseksi tueksi.. Eriasia ovat sitten toimeentulotuet ja asumistuet, mutta mun mielessä kuntalisä, isän maksama elatusapu ja lapsinlisä menee samaan kategoriaan. Kuntalisäähänmaksetaan eniten mun käsittääksieni kunnissa, joissa asuminen esim on kalliimpaa kuin muissa vastaavissa kunnissa, vai olenko nyt ymmärtänyt asian aivan väärin?
Kyllä kai se on enemmän kiinni kunnan yleisestä taloustilanteesta?

Mä oon onnellinen työäiti ja ylpee oon siitä,että tiukan paikan tullen mun ei tarvitse olla heti muilta lainaamassa.
Nyt tosin oon kotiäiti kuukauden tai kaksi eikä tarvi kituutella,voi elää ihan samalla tavalla kuin töissä ollessani :D
Mut ei mun pää kestäis olla vuodesta toiseen kotiäitinä,persettä homettamassa :whistle:
Eli mulla on ihannetilanne,välillä töissä ja välillä kotona.

Tiedän että tästä aiheesta on täällä jauhettu kerran jos toisenkin, enkä nyt tällä halua mitään tappelua aikaiseksi, kerron vaan mielipiteeni.

Ensinnäkin minusta on todella tyhmää lopettaa imetys vain sen takia, että äiti ei jaksa/kehtaa imettää.. Tosii surullista lapsen puolesta! Vaikka en väitä etteikö korvikkeella voisi kasvaa ihan yhtä hyviä lapsia. Minun mielstäni imetys vaan on ihana lahja lapselle, ei velvollisuus äidille.

Ja toinen asia on kanssa ikuisuus kysymys, mutta minun mielestä vanhempien ei pitäisi hankkia lapsia ollenkaan, jos niitä ei ole vara elättää/ hoitaa kotona.
Ei pienen lapsen paikka ole vieraan hoidossa suurinta osaa hereillä olo ajasta..

Ja syy miksi halusin tämän mielipiteeni esille tuoda on se että tällä palstalla kun ei koskaan hyväksytä tälläisia "jyrkkiä" mielipiteitä vaan niistä joku vääntää aina hirveen tappelun. Tästä ei ole tarkoitusta sellaista tehdä. On vaan tarkoitus saada vanhemmat ajattelemaan omassa pienessä mielessä omia ratkaisujaan.. :heart:

kuule imetäppä sinä niin että tisulit turpoaa ei kiinnosta ja ihan oksettaa että tämän aloituksen avasin. Taas tätä samaa paskaa vuodesta toiseen.
Jos hyvin käy voit saada vuoden äiti tittelin kun sitten oikein imettelet.
Onko tullut mieleen että kaikki ei pysty imettämään. Kaikilla ei ole varaa jäädä kotiin siihen asti kun lapsi on 20-v.
Hoidappa sinä velvollisuutesi rauhassa huh

Lyhyesti: olet.

Hei, jos halutaan oikeasti keskustella, niin tämmöiset yksisilmäiset, typerät argumentit voisi jättää väliin:

"Ja toinen asia on kanssa ikuisuus kysymys, mutta minun mielestä vanhempien ei pitäisi hankkia lapsia ollenkaan, jos niitä ei ole vara elättää/ hoitaa kotona.
Ei pienen lapsen paikka ole vieraan hoidossa suurinta osaa hereillä olo ajasta.."

Aivan täysin mahdoton yhtälö, että lapsia hankkisivat vain ne, jotka haluaa ja joilla on varaa hoitaa lapset kotona vuosikausia.

Minäkin olen onnellinen kotiäiti ja ylpeä siitä, MUTTA ap:n kanssa hiukan eri linjoilla...

Ensinnäkin olen sitä mieltä, että imetyksen merkitystä lapsen terveyden kannalta liioitellaan. OK, jossain kehitysmaissa tilanne on tietysti täysin eri (ne WHO:n suosituksethan koskee nimenomaan kehitysmaita, koska siellä korvikkeet ja muu ravinto eivät ole sitä tasoa kuin esim. meillä täällä ) . Jostain syystä imetysfanaattisuus tuntuu olevan suurinta pohjoismaissa, mutta silti esimerkiksi jossain Kanadassa ja Australiassa kasvaa aivan yhtä terveitä (ellei jopa terveempiä ) ja jopa onnellisempia ihmisiä kuin täällä Suomessa.

Onhan imetys toki kätevä ruokintamuoto ja sillä on paljon etuja sekä äidin että lapsen kannalta. Silti imetystä ei minusta kannata jatkaa väkisin, jos itsestä alkaa tuntua siltä, että haluaa sen lopettaa. Tämä on jokaisen äidin oma asia ja hyvin yksilöllinen sellainen. Itselläni ei esikoisen kohdalla rintamaito yksinkertaisesti riittänyt, kun lapsi kasvoi niin hurjaa vauhtia (oli kasvukäyrien yläpuolella), oli pakko siirtyä antamaan muutakin ravintoa jo hänen ollessa 4 kk vanha. Silloin oli mielestäni sopiva hetki lopettaa imetys, koska poika söi, kasvoi ja kehittyi muutenkin hyvin. Nykyään hän on 3-vuotias, todella reipas, energinen ja TÄYSIN TERVE ja tasapainoinen lapsi (ei mitään allergioita tms. ongelmia). Kuopusta imetin siihen saakka kun hän oli puolivuotias. Samoin hän on täysin terve ja allergiaton, tyytyväisen oloinen pieni tyttö (1,5 v.) nykyään. Minusta äitejä syyllistetään täysin turhaan imetyksen takia tässä yhteiskunnassa!

Kotiäitys on toki hieno asia, mutta ei tarhassa varhain aloittaneistakaan lapsista sen huonompia tai onnettomampia ihmisiä vaikuta tulevan. Kotiäitiys on valitettavasti nyky-yhteiskunnassa mahdoton valinta monelle asuntovelalliselle, eikä kaikista ole siihen henkisesti muutenkaan. Me olemme kaikki erilaisia ihmisinä ja edellytyksinemme, ja sen mukaan on elettävä. Ei ole olemassa mitään yhtä ainoaa oikeaa patenttiratkaisua tässäkään asiassa.

Mitä tuohon ap:n toiseen kommenttiin ("ei pidä hankkia lapsia jos ei niihin ole varaa" ) tulee, niin sehän on suorastaan rasistinen. Jokainen ymmärtää, että perheen perustaminen on jokaiselle kuuluva ihmisoikeus, joka on riippumaton varallisuudesta, ihonväristä, taustasta ym. tekijöistä. Ilman lapsia meillä ei ole toivoa paremmasta huomisesta, joten on todellakin ensiarvoisen tärkeää että yhteiskunta tukee vähävaraisia lapsiperheitä taloudellisesti. Esimerkiksi nykyinen lapsilisäsysteemi on tässä mielessä aivan älytön, hyvätuloisten perheiden lapsilisät pitäisi siirtää suoraan niitä enemmän tarvitseville.

No, toivottavasti ap:n aloitus oli vain provo...

Hienoa että sinulle kotiäitiys ja imetys ovat mahdollisia ja nautit niistä. Se on upea juttu. =) Ikävä kyllä kaikille nuo eivät ole yhtä helppoja eikä välttämättä edes niitä järkevimpiä ratkaisuja, eikä toisen ratkaisuja voi ulkoapäin aina ymmärtääkään.

Imetyksen jaksaminen ei välttämättä ole mikään pikkujuttu. Joskus tuo on niin vaikeaa että loppupelissä tulee järkevimmäksi lopettaa pään seinään hakkaaminen ja keskittyä muuten olemaan lapselleen se paras mahdollinen äiti. Tietysti silloin kun imetys sujuu olisi hyvä jos sitä pystyisi jatkamaan pitkään, onhan tuo lapselle parasta ravintoa ja ihanaa läheisyyttä. :heart: Mutta ei mikään äitiyden mitta missään tapauksessa.

Kotiäitiydestä. Tottakai lapsille (terveille, normaalisti kehittyville) on ideaali saada olla kotona äidin kanssa joka viihtyy kotiäidin roolissa. Kuitenkin on paljon tilanteita jotka ajavat vanhemmat töihin jo aiemmin tai päivähoidon aloitus voi johtua lapsen omista tarpeista. Päivähoitoon turvautuminen ei suinkaan aina tarkoita sitä että 9-10kk ikäinen lapsi laitetaan 10h hoitopäiviksi päiväkotiin. 1,5v tai 2v on jo ihan erilaisessa tilanteessa aloittamaan päivähoitoa, tietysti yksilöllistä tuokin. Eikä hoitopäivät suinkaan ole aina pitkiä. paljon on lapsia jotka ovat hoidossa vajaata viikkoa ja/tai lyhyitä päiviä. Saavat näin myös nauttia vanhempien seurasta enemmän vaikka hoidossa käyvätkin.

Meillä lapset aloittivat päivähoidon 1v10kk ja 1,5v iässä ja täytyy sanoa että molemmille tuo on ollut hyvä ratkaisu, parempi kuin pidempään odottaminen. =) Esikoisella päivähoito alkoi 3h hoitopäivillä ja kuopuksella vajaalla hoitoajalla hänelläkin. Itsekin viihdyn paremmin tässä tilanteessa missä olen töissä osa-aikaisesti ja lasten kanssa jää myös aikaa kivasti. Oma haaveeni olisikin työskennellä 50% työajalla, mutta tällä hetkellä se ei ole taloudellisesti mahdollista. Kesän olen ollut lasten kanssa kotona ja ihanan rentouttavaa on ollut. Kuitenkaan en olisi valmis tähän täysin vaihtamaan ja lapsillenikin on päivähoito eduksi.

Olen täällä mielenkiinnolla seurannut kehittyvää "keskustelua". Kirjoitin asiani tarkoituksella "jyrkästi", jotta nään miten te muut reagoitte. En tietenkään voi yleistää mielipidettäni jokaisen perheen kohdalle, mutta meidän perheessä ajatellaan näin ja sillä siisti :)

Ja muuten huomaatteko, että suurinosa niistä jotka eivät voineet sietää mielipidettäni olivat harmaita! Mistähän se johtuu, että mielipidettään ei uskalla edes täällä sanoa suoraan edes omalla NIMIMERKILLÄÄN? pitää harmaana tulla päätä päätä aukomaan, eikä voi keskustella asiaoista asiallisesti. Ja tämä siis koskee kaikkia tämän palstan juttuja, ei vain tätä :)

Mulla ei ole "mustaa" nimimerkkiä. Kirjoitan aina harmaana, ja aina samalla nimellä. Ja tuosta pään aukomisesta.. (vaikka tää nyt ei ollukkaan mulle suunnattu kun sellaista en harrasta) niin sitä sopii jokaisen katsoa ihan peiliin vaan.
Itse ajattelen vain niin, että on helppo arvostella muita jos itsellä ei ole ollut ongelmia kyseisissä asioissa. Mielelläni minäkin olisin lapseni kotona hoitanut. Mutta en edes jaksa luetella tähän kaikkia syitä miksi se ei ollut mahdollista. Suurin syy kuitenkin se, että sairastuin äitiysloman aikana ja lääkkeet ym. hoidot on pakko kustantaa.. joten työelämä kutsui. Aivan liian aikaisin. Onneksi kuitenkin lapsella on mennyt kaikki paremmin kun hyvin :)

Yhteistyössä