Päiväkotikiusaaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten edetä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;21903566:
Kaksivuotias on muuten vielä niin pieni että hänen paikkansa on lähtökohtaisestikin KOTONA eikä päiväkodissa "kavereita hankkimassa".

No tästähän tässä taas oli kyse, olipa tosi hyvä että muistit tulla mainitsemaan *taputapu* hoijaa...

[QUOTE="vieras";21903546]Kannattaa asiallisesti kysyä hoitajalta, koska lapset voivat ymmärtää asioita väärinkin. Tuskin lapsen viihtymiseen päiväkodissa vaikuttaa se, että hoitaja kutsuu (jos siis kutsuu) isää homoksi? Lasta häiritsevä ongelma on jossain muualla. Eli alkuun voit toki jättää homojutun väliin ja kysyä kiusaamisesta ja kertoa, että sinusta lapsi ei tunnu viihtyvän paikassa. Olisiko jotain mitä voisi tehdä tai mitä kotona voidaan keskustella. Voisiko hoitajat seurailla, että lapsesi saa kavereita yms.[/QUOTE]

Toi kuulostaa järkevältä... Itsellä on vaan tällä hetkellä sen homojutun takia menny luotto kyseiseen hoitajaan. Silloin keväällä ei asiaan puututtu kun tapahtui juuri ennen lomalle jääntiä eikä edes kunnolla tiedetty kyseistä hoitajaa, nyt vaan sattuu sitten olemaan juuri lapsen hoitaja.

Menen puhumaan viihtymisongelmasta ja mahdollisesta isompien kiusaamisesta, ja pyydän, että voisivat tarkkailla tilannetta.

Siis kuka sanoo homoksi? Lapset vai aikuiset? Miksi mies ei itse selvitä asiaa?

Onko kyseessä 2vuotias? Aika tarkkaa analyysia olet lapselta saanut, sillä ei mun lapsi tuon ikäisenä paljon selitellyt päiväkotipäiviään (jos siis lyömisen syynkin olet saanut selville). Ja en minä kyllä 2-vuotiaan sanaa luota 100%:sti. Niiltä tulee joskus totuus ja joskus ihan täyttä tarinaa.

Mä en ihan tällä selityksellä itse kyllä lastani ottaisi pois hoidosta. Syy voi olla ihan jossain muussa. Ja kyllä aikuisen ihmisen on osattava puhua lasten hoitajan kanssa itkemättä. Ihan aikuisten oikeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;21903566:
Kaksivuotias on muuten vielä niin pieni että hänen paikkansa on lähtökohtaisestikin KOTONA eikä päiväkodissa "kavereita hankkimassa".

Kiitos paljon kun piristit muutenkin ahdistunutta mieltäni.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;21903519:
Raskaus ei ole sairaus eikä siitä tarvitse sairautta tehdä missään vaiheessa mutta tuo päiväkotihoitaja on sairas ja SIKSI ap:n pitää hakea saikkua. Toki hoitajan se saikku PITÄISI hakea mutta kuka saa sen idiootin tämän asian uskomaan?

Kyllä saikkua saa kun riittävästi valittaa että supistelee, ei voi nukkua, ahdistaa... laittaa vähän luovuutta ja teatteria peliin ja panostaa tähän saikunhakuun niin johan on perskeles jos ei saikku irtoa! Tekeytyy suisidaaliseksi hulluksi niin saa saikun ja lisäksi lähetteen MTT:hen. Aina se parempi niin kuitenkin on kuin että lapsi jatkaa tuossa hoitopaikassa ja on kohta pikkuinen psykiatrianpolin tarpeessa!!!

Et sinä ap saa lasta 3kk ajaksi vaikka isovanhemmille?

Et oo tosissasi, että pitäis hakea saikkua näyttelijän lahjoilla. Ei tarvi kyllä ihmetellä miksi raskaana olevat ovat niin suosittuja työnantajien silmissä....
Nyt siis tämä hoitotäti on vielä sairas kun on mahdollisesti maininnut homo sanan? Eihän tämä hoitaja sitä lasta siellä kiusaa, vaan muut lapset.

Luin vielä kerran ap:n tekstin ja tosiaan, jos tuo homojuttu on tapahtunut jo kesäkuussa (oletus siis) kannattaa varmaan nyt keskittyä vain kiusaamiseen. Jos otat esille pari kuukautta sitten sattuneen jutun, joka kohdistuu syytöksenä hoitajaan, voi olla hankalaa päästä hyvään lopputulokseen. Mutta kiusaamiseen on tartuttava. Mä olen ottanut lasten erilaiset viestit päiväkodista siten, että kysytään ja jutellaan, kyllä se selviää. Kerron siis lapsellekin, että nyt keskustelin asiasta ja hoitaja lupasi tai sovittiin että tehdään näin ja näin. Mulla ajatuksena on se, että lapsi oppisi luottamaan siihen, että ongelmat ratkeaa. Isompaa taas olen kannustanut puhumaan itsekin ja ehdottamaan, mitä voidaan tehdä. Ongelmat hoitopaikoissa ei valitettavasti lopu eli väkisinkin niistä joutuu keskustelemaan. Toki aina ei ole kyseessä kiusaaminen.

Kyllä minusta olisi asiallista puhua kiusaamisasiasta ensin ryhmän hoitajien kanssa. Ja mahdollisimman pian, jotta hoitjat voivat alkaa asiaan kiinnittää huomiota. Toki voit ottaa yhteyttä päiväkodin johtajaankin, jos muu kommunikointi tuntuu ylivoimaiselta. Siinä vaan voi hoitajille tulla hieman ikävä fiilis, jos he eivät asiasat mitään kuule kuin esimieheltään.

Tuo homo-asia on vähän hankalampi. En minäkään menisi suoraan hoitajia syyttämään. Voisin ehkä kysyä, ovatko hoitajat kuuleet ko. sanaa käytettävän, kun on ilmestynyt lapsen sanavarastoon. Siinä voisi sitten asiasta puhunut hoitaja hieman miettiä tekemisiään, jos on tosiaan noin sanonut.

Jos lapsesi on vasta 2-vuotias ja päiväkotiakin jäljellä enää muutama kuukausi, niin voisit suoraan kysyä myös mahdollisuutta palata pienten ryhmään.

Siis kuka sanoo homoksi? Lapset vai aikuiset? Miksi mies ei itse selvitä asiaa?

Onko kyseessä 2vuotias? Aika tarkkaa analyysia olet lapselta saanut, sillä ei mun lapsi tuon ikäisenä paljon selitellyt päiväkotipäiviään (jos siis lyömisen syynkin olet saanut selville). Ja en minä kyllä 2-vuotiaan sanaa luota 100%:sti. Niiltä tulee joskus totuus ja joskus ihan täyttä tarinaa.

Lapsi on puhunut koko päiväkotiaikansa hyvin (lakkaamatta, kuten täti kuvasi häntä :D ) ja tuo episodi tapahtui hänen ollessaan 2 v 10 kk vanha. Kysyi isältään kotona, että "Isä, ootko sä homppeli?" Tämä yllätti aikalailla telkkaria katselevan isän ja tämä kysyi "Siis mikä???" Ja poika vastasi "No sellanen hinuri." "-Mistäs sä sellasta olet kuullut?" "-No kun Pirkko sanoi." Ja keskustelu jatkui aiheesta, ja muita henkilöitä ei juttuun saatu mukaan (lapsia) vaan tämä hoitaja, joka on kyllä katsellut miestäni "kieroon". Miehelläni sattui olemaan ulkoilupäivässä sellaset vaatteet, jotka jonkun tiukkapipoisen mielestä vois olla naiselliset (nuorisomuotia, laitetut hiukset, näyttävät lasit) eikä mieheni ole mikään testosteronipommi koskaan ollutkaan.

Toivon, että jos tuo keskustelu on ollut hoitajien välinen, sitä ei olisi ollut todistamassa ainakaan muita uuden ryhmän lapsia, jotka voisivat jatkaa kiusaamista. Nyt lapsi vaikenee paljolti koko päiväkotipäivistä.

[QUOTE="vieras";21903627]Älä välitä. Palstan pakollinen asiaton kommentti.[/QUOTE]

Kommentista EI TEE asiatonta se, ettei kommentti miellytä.

Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen on aiheesta tutkimustuloksia julkaissutkin kuinka alle kolmivuotiaat kärsivät isoissa päiväkotiryhmissä ja saavat kognitiivisia, sosiaalisia, psyykkisiä ym. ongelmia jotka heijastuvat vaikeuksina vielä aikuisiässäkin.

Laitoin elävään arkistoon linkinkin mutta se lähti modeille hyväksyttäväksi ja tuskin palaa sieltä tämän vuorokauden aikana joten sorry! Mutta löydätte linkin elävään arkistoon itsekin kun laitatte Googleen sanat Keltikangas-Järvinen päivähoito...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;21903622:
Ei tässä nyt kuule pääpointti ole se että SINUA piristetään vaan se että saat aikaiseksi jotain LAPSESI HYVÄKSI!

Minä sinuna jo toimisin enkä täällä jaarittelisi!

Lapsi on kotona tänään ja viikonlopun, mitään vahinkoa ei voi käydä jos mietin ennenkuin toimin kenties typerästi.

Lapsi on kotona tänään ja viikonlopun, mitään vahinkoa ei voi käydä jos mietin ennenkuin toimin kenties typerästi.

No ok, toki miettiä saa. Lapsesi parasta minäkin ajattele kun kommentoin ja siinä sivussa toki äidinkin mielenterveyttä. Itse olisin aivan hermona jos kaksivuotiaani olisi tuollaisessa hoitopaikassa. Olisin niin kireänä että minulla takuulla supistelisi riittävästi saikkua varten ilman näyttelijänlahjojen käyttöönottoakin :D Olen supistelijatyyppiä näes....

Toki on muitakin ratkaisumalleja varmaankin olemassa kuin nämä mitä minä tarjoan, itse tuskin järin paljon keskustelisin mutta tiedän että muut ovat pitkäpinnaisempia kuin minä.

Ap:lle: mä kyllä ymmärrän tuon keskustelun vaikeuden varsinkin aiheesta, joka on itselle herkkä. Mun on välillä ollut vaikea puolustaa itseäni asiallisesti ja nyt lasten myötä ristiriitatilanteita tai pienempiä keskusteltavia asioita tulee niin naapurin lasten ja aikuisten kuin päiväkodin kuin isovanhempienkin kanssa. Omaa ongelmaani en kuitenkaan haluaisi tartuttaa lapsiin, joten yritän tsempata ja uskotella lapsille asioiden selviävän puhumalla, vaikka itse en aina uskoisikaan ;) Mutta pidä keskustelu yksinkertaisena. Älä ajaudu kertomaan mitään ylimääräistä, mitä itse epäilet hoitajista tai heidän ajatuksistaan perheestäsi tai miehestäsi. Kerrot vain asian ja yrität luottaa siihen, että hoitajat hoitavat oman osuutensa. Jos asiaan ei tule muutosta, pitää miettiä uudelleen, miten asian käsittelee. Silloin voi olla paikallaan soitto johtajalle tms.

[QUOTE="vieras";21903782]Ap:lle: mä kyllä ymmärrän tuon keskustelun vaikeuden varsinkin aiheesta, joka on itselle herkkä. Mun on välillä ollut vaikea puolustaa itseäni asiallisesti ja nyt lasten myötä ristiriitatilanteita tai pienempiä keskusteltavia asioita tulee niin naapurin lasten ja aikuisten kuin päiväkodin kuin isovanhempienkin kanssa. Omaa ongelmaani en kuitenkaan haluaisi tartuttaa lapsiin, joten yritän tsempata ja uskotella lapsille asioiden selviävän puhumalla, vaikka itse en aina uskoisikaan ;) Mutta pidä keskustelu yksinkertaisena. Älä ajaudu kertomaan mitään ylimääräistä, mitä itse epäilet hoitajista tai heidän ajatuksistaan perheestäsi tai miehestäsi. Kerrot vain asian ja yrität luottaa siihen, että hoitajat hoitavat oman osuutensa. Jos asiaan ei tule muutosta, pitää miettiä uudelleen, miten asian käsittelee. Silloin voi olla paikallaan soitto johtajalle tms.[/QUOTE]

Mä teen niin, että kun vien lapsen maanantaina hoitoon, otan asian puheeksi hoitajan kanssa, sitten on tässä vielä viikonloppukin aikaa jutella asiasta lapsen kanssa ja saada asia selvemmäksi. Hetken mietiskely tämän asian kanssa on saanut ensireaktion rauhoittumaan, hyvä etten heti sinne rynnännyt sauhuamaan :)

Mitä kohtaa sä et nyt jaksa uskoa?

Nyt lapsi on 3 v 1 kk vanha. Aloitti puhumisen varhain, ja puhuu meille mm. asioista joita on kokenut ennen puhumaan oppimistaankin.

Ehkä tässä kummastusta esittää termien "hinuri" ja "homppeli", molempien käyttö samassa keskustelussa. Toki lapset osaavat käyttää synoyymejä, mutta se että vielä tietää niiden tarkoittavan samaa, kuitenkaan tietämättä mitä ne tarkoittavat on hieman outoa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44v;21903519:
Raskaus ei ole sairaus eikä siitä tarvitse sairautta tehdä missään vaiheessa mutta tuo päiväkotihoitaja on sairas ja SIKSI ap:n pitää hakea saikkua. Toki hoitajan se saikku PITÄISI hakea mutta kuka saa sen idiootin tämän asian uskomaan?

Kyllä saikkua saa kun riittävästi valittaa että supistelee, ei voi nukkua, ahdistaa... laittaa vähän luovuutta ja teatteria peliin ja panostaa tähän saikunhakuun niin johan on perskeles jos ei saikku irtoa! Tekeytyy suisidaaliseksi hulluksi niin saa saikun ja lisäksi lähetteen MTT:hen. Aina se parempi niin kuitenkin on kuin että lapsi jatkaa tuossa hoitopaikassa ja on kohta pikkuinen psykiatrianpolin tarpeessa!!!

Et sinä ap saa lasta 3kk ajaksi vaikka isovanhemmille?

Äiti 44.v, sulla on uskomattoman aggressiivinen tyyli keskustella ja ottaa kantaa asioihin! Oli sitten asia kun asia, alat heti huutaa. Kamalaa teatteria.

Ehkä tässä kummastusta esittää termien "hinuri" ja "homppeli", molempien käyttö samassa keskustelussa. Toki lapset osaavat käyttää synoyymejä, mutta se että vielä tietää niiden tarkoittavan samaa, kuitenkaan tietämättä mitä ne tarkoittavat on hieman outoa.

Joo kyllä se MELKO oudolta kuulosti meidänkin korvaan sen ikäisen suusta. Tulkittiin keskenämme, että lapsi on saattanut kysyä ekaa tuntematonta sanaa "homppeli hoitajalta, ja tämä on täsmentänyt että no se on sellainen hinuri. On kova meinaan kyselemään ja kuuntelemaan!

Eli en mä tätä kyl oo omasta päästäni keksinyt, jos joku niin ajattelee. Ymmärtänette kuitenkin meidänkin ihmetyksemme ja vaikeuden puuttua asiaan...

Unohdan koko homppelihomman, ja hoidan vain tuon kiusaamisen, kun se on ainoa mihin voi järkevästi puuttua ilman. Kaiketi, ja toivon mukaan.

Tosi typerä vastaus mutta.. Tuntuu todella vaikealta puhua sille hoitajalle kasvotusten, pelkään alkavani itkeä, kun olen melko herkkä kiusaamiseen liittyvissä jutuissa (johtuu omasta taustasta mitä olen kokenut) ja se hoitaja on iso ja aina yhtä hymyä mulle.... Siis mulla alkaa ottaa mahasta ja supistella kun ajattelenkin joutuvani kyseiseen tilanteeseen.

Mä ainakin puolustan lapsiani kuin naarasleijona. Toki myös panen omani järjestykseen, jos ovat ilkeitä. Mutta meidän vanhempien on suojeltava ja tuettava lapsia ja seisottava heidän rinnalla silloin, kun on vaikeaa. ja siitä roolista ei auta laistaa jos on ujo ja arka.