Pitääkö tulojaan hävetä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

anika

Jäsen
31.05.2006
62
0
6
Ihan missä mielessä vaan. Minulla vaan ongelma on tämä.

Minulla on tuttava, jonka kanssa ei voi puhua oikein mistään. Kun kaikki kuitenkin tulkitaan rahoilla leveilyksi.

Jos sanon, että ostan vauvalle valmiita soseita, koskapa olen laiskaakin laiskempi ruoanlaittaja, lähtee puhelu yhteiselle ystävälle: taas leveili, että on varaa ostaa valmiita eikä tarvi tehdä itse. Tai kun käytän osittain kestovaippoja, mainitaan joka käänteessä, että ei hänellä kyllä olisi varaa.

Nyt joulun alla tilanne tuntuu kärjistyneen, kun joululahja-asiat tulevat puheeksi. Jos mainitsen ostavani sisareni tyttärelle lahjan, leveilen. Kun hänellä ei ole varaa ostaa kuin korkeintaan kummilapsille. Jos kysyn, mitä hänen tyttärensä haluaa, leveilen. Mullahan on sitten varmaan varaa ostaa mitä vaan. Jos sanon tilanneeni jotain netistä, on sekin leveilyä. Kun on varaa tuhlata postikuluihin.

Ostan liian kallista ruokaa, mitään pullaa on turha ostaa, kun voi itsekin leipoa. Puhumattakaan nyt mistään leikkeleistä. Kerran kutsuin tämän henkilön kahville kaupungilla nähdessäni. Kun vilkaisin kahvilan ovella taakseni, hän oli kadonnut mitään sanomatta. Ja taas lähti puhelu: olin leveillyt, vaikka tiesin, ettei hänellä ole rahaa käydä kahviloissa.

Ko. henkilö on 22-vuotias - minua siis noin 10 vuotta nuorempi. Minulla on siis ollut 10 vuotta enemmän aikaa vakiinnuttaa taloudellinen tilanteeni ja se on nyt ihan hyvä. En ole kovin varakas, mutta tulemme kohtuullisesti toimeen.

Pitäisikö minun jotenkin hävetä täysin normaaleja tulojani? Omasta mielestäni ei, eikä hänenkään toisaalta pitäisi pienempiä tulojaan hävetä. Aika aikaa kutakin.

edit. tuo "käytän osittain kestovaippoja" on tulkittava niin, että käytän siis rahaa myös kertakäyttövaippoihin, mikä on paheksuttavaa.
 
Ei elämistä tarvitse hävetä. Jos tilanne todellakin on tuo minkä kuvailit, et periaatteessa voi puhua tyypille mitään ilman, että tämä tulkitsee sanasi jotenkin leveilyksi.

Lienee itsetuntokysymys tällä nuoremmalla. Kyllä se siitä kasvaa ja kehittyy kun aika kuluu, ainakin toivottavasti. Mutta jatka sinä elämääsi niinkuin tähänkin asti. Ja jos toinen ei sitä kestä, elä ilman häntä. Kylmää tekstiä, mutta minkäs teet. Ongelmahan on hänen, ei sinun.
 
Mulla on kans ihan kohtalaiset tulot, ja mulla kans joitain ystäviä joiden kanssa ei voi rahasta tai mistään ostamisista puhua, koska mulla on rahaa ja heillä ei, mä en ainakaan ite voi mitään että mulla on esim äitiyspäiväraha suurempi kuin kaverin palkka...ihmiset on aina kateellisia niille joilla menee edes vähän paremmin kuin heillä itsellään!
 
ei pidä hävetä. Mutta mua ärsyttää, jos hyväpalkkaiset ja ns. helpossa työssä olevat märiset kun eivät saa "tarpeeksi isoa palkan korotusta" tms. Mutta jos on puhe ihan normaalista rahankäytöstä ja sitä rahaa sattuu olemaan, niin ei sitä tarvitse hävetä.
 
Ihan pakko sanoo noista vaipoista: se säästääkö kestoilussa riippuu ihan siitä, minkä merkkisiä kertiksiä käyttää.
Tehtiin siskon kanssa laskelmaa, kun se on hgöyrähtäny söpöihin kestoihin ja tultiin siihen tulokseen, että eipä siinä muuta säästy kun luonto ja omatunto, jotka tosin myös on tärkeitä, mutta ne laskelmat on yleensä tehty kalliden kertisten mukaan, mä käytän X-tra-vaippoja, 70 kp maksaa alle 10 euroa Prismassa ja riittää miltei 2 viikkoa, siskon söpöt kertikset on maksanu tähän mennessä 500 euroa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ihan pakko sanoo noista vaipoista: se säästääkö kestoilussa riippuu ihan siitä, minkä merkkisiä kertiksiä käyttää.
Tehtiin siskon kanssa laskelmaa, kun se on hgöyrähtäny söpöihin kestoihin ja tultiin siihen tulokseen, että eipä siinä muuta säästy kun luonto ja omatunto, jotka tosin myös on tärkeitä, mutta ne laskelmat on yleensä tehty kalliden kertisten mukaan, mä käytän X-tra-vaippoja, 70 kp maksaa alle 10 euroa Prismassa ja riittää miltei 2 viikkoa, siskon söpöt kertikset on maksanu tähän mennessä 500 euroa...

Kestoilla voi pienellä tai isolla budjetilla. Kestovaipat voivat siis olla älyttömän halpoja (halvimmillaan sillon kun tekee ite), mutta kyllä niihin saa rahaa kulumaankin jos tosiaan haluaa jotain hienoja ja söpöjä vaippoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla on kans ihan kohtalaiset tulot, ja mulla kans joitain ystäviä joiden kanssa ei voi rahasta tai mistään ostamisista puhua, koska mulla on rahaa ja heillä ei, mä en ainakaan ite voi mitään että mulla on esim äitiyspäiväraha suurempi kuin kaverin palkka...ihmiset on aina kateellisia niille joilla menee edes vähän paremmin kuin heillä itsellään!

Täähän se just on. Tiedän, että minun äitiyspäivärahani ylittää hänen äitiyslomaa edeltävän palkkansa. En tosin ole sitä hänelle kertonut, mutta kun kertoi kerran palkkansa, niin tiedän.

Kyseessä on erään lähisukulaiseni puoliso, joten jonkinlaisissa väleissä tässä nyt vaan pitäisi pysytellä - vaikka hankalalta tuntuu. Toisaalta haluaisin auttaa, jos vain voin, mutta avun tarjoaminen tuntuu mahdottomalta. Sehän nyt vasta leveilyä oliskin...

Joku sanoi, että periaatteessa mitään ei voi sanoa, kun tulkitaan leveilyksi. Näinhän tämä on mennyt. Mutta tämän asian kanssa pitää varmaan vaan elää.

Surullisinta minusta tässä on se, että perheen lastakaan ei saisi muistaa mitenkään, kun sekin on jotain almujen antamista ja leveilyä. Ja toisaalta se, kun toinen ilmiselvästi tuntee häpeää tilanteestaan, vaikkei siihen ole yhtään mitään aihetta. Hyvä äiti on ja minusta perheen tulotasokin on ihan normaali olosuhteisiin nähden: vastavalmistuneet vanhemmat, eikä mitkään huippupalkkaiset työt, opintolainaa jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Ihan pakko sanoo noista vaipoista: se säästääkö kestoilussa riippuu ihan siitä, minkä merkkisiä kertiksiä käyttää.
Tehtiin siskon kanssa laskelmaa, kun se on hgöyrähtäny söpöihin kestoihin ja tultiin siihen tulokseen, että eipä siinä muuta säästy kun luonto ja omatunto, jotka tosin myös on tärkeitä, mutta ne laskelmat on yleensä tehty kalliden kertisten mukaan, mä käytän X-tra-vaippoja, 70 kp maksaa alle 10 euroa Prismassa ja riittää miltei 2 viikkoa, siskon söpöt kertikset on maksanu tähän mennessä 500 euroa...

Kyllähän ne alkuinvestoinnit ovat kestiksissä isommat tietysti (no, kertavaippoja ei voi oikein edes investoinniksi luonnehtia), mutta kyse onkin siitä, että niitä voi käyttää usealla lapsella vuosikausia ja kun ne myy eteenpäin, saa niistä edelleen rahaa.

Joten kyllä pitkällä tähtäimellä siinä säästää ihan ilman muuta.

Ja minulle kyllä riitti se, että luonto ja omatunto vähän säästyivät, ei tarvinnut edes sitä taloudellista kimmoketta. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
hyväpalkkaiset ja ns. helpossa työssä olevat

Voisitko ystävällisesti määritellä yhden tällaisen ammatin. Että tietäsin mille alalle alan jatkossa suuntautumaan..

en tiedä mikä ammattinimike tälle kuuluu, mutta esim. ne jotka vastaavat nettien toimivuudesta (käyvät mastoilla ja valvovat koneista että missään yhteyksissä ei ole vikoja)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
hyväpalkkaiset ja ns. helpossa työssä olevat

Voisitko ystävällisesti määritellä yhden tällaisen ammatin. Että tietäsin mille alalle alan jatkossa suuntautumaan..

Onko ne jotain ahtaajia vai mitä, jotka ajelee vaan laivoihin kampetta ja saavat tosi hyvää palkkaa
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
en tiedä mikä ammattinimike tälle kuuluu, mutta esim. ne jotka vastaavat nettien toimivuudesta (käyvät mastoilla ja valvovat koneista että missään yhteyksissä ei ole vikoja)
Se on kyllä kieltämättä ihan turhaa työtä. Varsinkin terveydenhuollossa :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
hyväpalkkaiset ja ns. helpossa työssä olevat

Voisitko ystävällisesti määritellä yhden tällaisen ammatin. Että tietäsin mille alalle alan jatkossa suuntautumaan..

en tiedä mikä ammattinimike tälle kuuluu, mutta esim. ne jotka vastaavat nettien toimivuudesta (käyvät mastoilla ja valvovat koneista että missään yhteyksissä ei ole vikoja)

Mikähän tästä tekee poikkeuksellisen helpon työn?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
hyväpalkkaiset ja ns. helpossa työssä olevat

Voisitko ystävällisesti määritellä yhden tällaisen ammatin. Että tietäsin mille alalle alan jatkossa suuntautumaan..

Onko ne jotain ahtaajia vai mitä, jotka ajelee vaan laivoihin kampetta ja saavat tosi hyvää palkkaa

Ai rahtilaivoihinko? No en kyllä kadehdi heidän hommaansa. Nimittäin lastin kiinnittäminenkin on heidän harteillaan ja vastuullaan, joten on pikkuisen tarkempaa hommaa. Lisäksi lastin painon täytyy jakautua tasaisesti että laiva kulkee edes suurin piirtein tasapainossa.. Mietihän millaisen rasituksen kohteeksi lasti joutuu heiluessaan kovassa aallokossa.

Taitavat olla palkkansa ansainneet joka jantteri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
Alkuperäinen kirjoittaja Seipääntyöntäjä:
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
hyväpalkkaiset ja ns. helpossa työssä olevat

Voisitko ystävällisesti määritellä yhden tällaisen ammatin. Että tietäsin mille alalle alan jatkossa suuntautumaan..

Onko ne jotain ahtaajia vai mitä, jotka ajelee vaan laivoihin kampetta ja saavat tosi hyvää palkkaa

Ai rahtilaivoihinko? No en kyllä kadehdi heidän hommaansa. Nimittäin lastin kiinnittäminenkin on heidän harteillaan ja vastuullaan, joten on pikkuisen tarkempaa hommaa. Llisäksi lastin painon täytyy jakautua tasaisesti että laiva kulkee edes suurin piirtein tasapainossa.. Mietihän millaisen rasituksen kohteeksi lasti joutuu heiluessaan kovassa aallokossa.

Taitavat olla palkkansa ansainneet joka jantteri.


Eikö ne ole eri tyypit, jotka suunnittelee sen lastauksen, nää ahtaajat vaan vie ne kamat sinne laivaan. Niillä on suuret tulot vaan siksi, että kukaan muu kuin ahtaaja ei saa viedä sinne laivaan rahtia ja siksi kun ne menee lakkoon, tulee älyttömät tappiot kun laivat vaan seisoo, niin että rahaa palkankorotuksiin löytyy hyvinkin nopeasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
Eikö ne ole eri tyypit, jotka suunnittelee sen lastauksen, nää ahtaajat vaan vie ne kamat sinne laivaan. Niillä on suuret tulot vaan siksi, että kukaan muu kuin ahtaaja ei saa viedä sinne laivaan rahtia ja siksi kun ne menee lakkoon, tulee älyttömät tappiot kun laivat vaan seisoo, niin että rahaa palkankorotuksiin löytyy hyvinkin nopeasti.

Osaisitko sinä vaan viedä ne kamat laivaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
Eikö ne ole eri tyypit, jotka suunnittelee sen lastauksen, nää ahtaajat vaan vie ne kamat sinne laivaan. Niillä on suuret tulot vaan siksi, että kukaan muu kuin ahtaaja ei saa viedä sinne laivaan rahtia ja siksi kun ne menee lakkoon, tulee älyttömät tappiot kun laivat vaan seisoo, niin että rahaa palkankorotuksiin löytyy hyvinkin nopeasti.

Osaisitko sinä vaan viedä ne kamat laivaan?

luultavasti :D ainakin pienen perehdyttämisen jälkeen
 

Yhteistyössä