PLUSSANNEET VIILAAJAT 13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja prinressa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oikein paljon onnea Pilvi ja tervetuloa tälle puolelle! Vitsit, muistan vielä elävästi tuon fiiliksen... :) Minä en uskaltanut soittaa neuvolaan kovin aikaisin, mutta käsittääkseni sinne voi soitella heti kun haluaa. Eka neuvolakäynti oli minulla kai viikolla 7+. Kävin alkuraskauden ultrassa yksityisellä viikolla 7+4. Heti alusta alkaen kannattaa kiinnittää huomiota ainakin lääkkeiden käyttöön (ja tietysti alkoholin, mutta muutamasta ennen plussaa juodusta skumppalasillisesta tuskin kannattaa hermostua). Syömisiäkin on varmaan hyvä jo miettiä, ainakin itse jätin kaiken kielletyn heti pois. Liikunta mulla väheni ja keveni alkuraskaudesta, jostain luin, että kroppa sillä tavalla suojaa haavoittuvaista pikkuista. Kroppa siis oikeasti kertoo, vaikka itse en siihen oikein meinannut uskoa. Nyt treeni sujuu taas ja saan muistutella itseäni hiljentämään tahtia. Kaikille ei tule alkuraskauden oireita, olen siitä elävä esimerkki. Oireettomuus tietysti huolestuttaa, mutta onhan se kiva ettei tarvitse yrjötä. Tosin vieläkin kärsin närästyksestä, ylitarkasta hajuaistista, väsymyksestä ja siitä, ettei makea maistu. :)

Joppuli, kiitos hyvästä vinkistä! Pitääkin vierailla Biltemassa. Urheilu maistuu ja nyt koitan kovasti tarkkailla sykkeitä ettei menisi yli suositellun. Spinningissä, pumpissa ja salilla ei ole ongelmia, mutta juostessa meinaa mennä väkisin yli. Juoksen nykyisin usein mäkisellä pururadalla, pitäisi kai siirtyä tasaisemmalle maalle. Kävikös kukaan Viilaajista bodypumpissa? Sinne pitäisi kai alkaa kehittää jotain omaa vatsalihasten tilalle. Suorien vatsalihasten hinkkaaminenhan on ainakin pannassa, mutta tiedättekö saako syviä vatsalihaksia, esim. hooveria, tehdä?

Pikkumyy, meilläkin näyttää muutto taas kohta häämöttävän edessä. Omaa kotia ei ole löytynyt ja väliaikaismajoituksesta pitäisi poistua helmikuun puoliväliin mennessä. Aloimme siis nyt etsiä vuokrakämppää ja tänään jo tarjottiinkin yhtä lupaavaa. Tuli vaan mieleen kun kirjoitit noista verhoista, että meille ei kai sitten sellaisia tule... Omat on pakattuna vanhempien luona ja tuskin vuokrakämppään kannattaa uusia ostaa. Ankea aika tiedossa, mutta ehkä se oma koti lopulta löytyy.

Koitin muuten käydä jo mammafarkkuostoksilla, kun kaikki omat farkut kiristävät. Ei vaan oikein onnistunut, äitiysvaatteisiin kun pitäisi olla masu... En millään malta odottaa, että omani kasvaisi!

-Aava 12+6

Pilvi: Kuten Aava sanoi, kroppa tosiaan kertoo aika paljon mitä haluaa...ainakin mulla on jäänyt kaikki herkuttelut ym pois kun ei tee mieli mitään muuta kuin salaattia ym tervellisiä ruokia.

Aava:me oltiin koko joulukuu väliaikaismajotuksessa anoppilassa ja kylläon ihanaa olla taas omassa rauhassa :) Vuokrakämppään muutettiin ja aiotaan asuakin tässä vuosi, kun vuodessa kerkee näkemään halutaanko ylipäätään asua tässä kaupungissa ym. Jos halutaan jäää tänne niin sit pannaan vuoden päästä oma kämppä toisesta kaupungista myyntiin ja aletaan ettiä omakotitaloo täältä...

Mun maha näkyy jo selvästi,mut on silti vähän pieni niihin mun ostamiin äitiyshousuihin,joissa tulee se resori mahan päälle. Ainoot hyvät äitiyshousut tällä hetkellä on tämmöset lököhousut... Ja omat farkut on jo ihan tautisen tiukat :( Pitäis käydä alennusmyynneissä kattelemassa oisko siellä jotain äitiysfarkkuja jollain muulla systeemillä kuin tolla maharesorilla...

pikkumyy 13+1 (ja kaveri 13+5)

Kiitos tervetulotoivotuksista!
Mä menin ja soitin jo neuvolaan :) Olen tällainen hätähousu. Koko ajan tietty mielessä kova toive ja pelko siitä, ettei menis kesken. Mutta ei voi muuta kuin luottaa!

Kiitos vinkeistä. Jätinkin tänään selkeän plussan jälkeen kaiken pois, minkä tiedän vahingoittavan sikiötä. Osaatteko sanoa, että saako Hermesetasta käyttää? Entä ootteko juonu light limuja? Toki nämä on pieni juttu jättää pois, jos niikseen tulee!

Pikkumyy ja Aava, te oottekin sitten jo päässeet tuon kriittisen rajan yli! ja kiva kuulla Aava, ettei sulla ole ollut kummempia oireita, sillä se ehkä vähän kummastuttaa. Mutta neuvolan täti sanoi, että se on ihan yhtä normaalia kuin sekin, että on oireita.

Mä olen kova urheilemaan ja myös juoksemaan, mutta täytyy nyt katsoa, jos vaikka ainakin tämän riskimmän ajan ottaisi vähän rauhallisemmin, niinkuin Aava sanoit.

Mites te muut, ootteko kärsineet pahoinvoinnista ja jos ootte, ni milloin alko?

Prinressa: asun Espoossa. Täytyykin miettiä, jos menisi itekki yksityiselle siihen varhaisultraan. Vkolla 10 kaupungin puolesta ja eka neuvola-aika mulla on viikon 8 alussa.

Pilvi: mulla oli niin kova alkupahoinvointi, et jouduin sen takia olemaan saikulla 2vk mutta muistaakseni se alko vasta pari viikkoo plussauksesta... Aluksi ainut menkoista poikkeava oire oli rintojen kipeys sivuilta. Sittemmin on ollut palelua, pissitänyt, väsyttänyt, pahaolo, mahassa aluksi menkkamaisia tuntemuksia, nykyisin silloin tällöin pistelee/vihloo...Kaikenkaikkiaan tällä hetkellä on taas semmonen olo et en aina meinaa muistaa olavani raskaana, vaikka tuota mahaa jo näkyykin ja rinnat on kasvaneet ihan hurjana ja aristavat edelleen... :)

Kielletyistä ruoka-aineista on jossain aikasemmassa (oisko edellisessä?) plussanneet viilaajat-ketjussa koko neuvolasta saatu lista...

Tapiolassa on joku jossa on varhaisultra en itse tiedä mikä paikka se on, olen kuullut vain yhden kaverini käynneen siellä ultrassa. Asun itse Vantaalla. Kyllä se varhaisultra vaan jotenkin konkretisoi raskauden.

Nyt meen tekemään ruokaa.

Prinressa

Onnea plussasta, Pilvi! Toivottavasti saadaan taas hirveä plussa-aalto tänne!

Noista makeutusaineista piti lyhyesti tulla kommentoimaan: hyvänä muistisääntönä on, että a:lla alkavat on ok ja s:llä alkavia ei pitäis käyttää raskauden aikana. En muista mitä hermesetas on, mutta en oo käyttänyt kun en oo jaksanut selvittää. Limuista esim Pepsi Max on maistunut, mutta zero-kokikset on nounou. Valitettavasti noissa pikaruokaloissa tuntuu kaikki limut olevan noita sakkariini/syklamaatti/mitänenyton-makeutettuja. E950 ja E951 on ne A:lla alkavat, eli aspartaami ja asesulfaami K.

-Inkku, rv 27+6

Entinen light-juttujen suurkuluttaja kommentoi. ;) Cokis zero on ok, siinä on a-alkuisia. Cokis lightissa on sukraloosia ja Fanta Freessä sakariinia, ne kannattaa siis jättää väliin. Hermesetasta en ole selvittänyt koska koitin päästä keinomakeutusaineista eroon jo ennen raskautta enkä sitä siis enää käytä. Limuistakin koitan pysytellä erossa mahdollisimman pitkälti, mutta välillä tulee sorruttua.

Hyvää uutta vuotta kaikille viilaajille - niin plussanneille kuin vielä haaveilevillekkin!

Täällä eletään ihanaa vauva-arkea: typykkä on edelleen hyväntuulinen, helppo vauva. Hymyilee, kiekuu ja jokeltelee jatkuvasti. Osaa jo kääntyä mahalleen ja selälleen, tarttua esineisiin ja nipistää vanhempiaan nenästä tai tökätä sormella silmään... Jouluna nappasi veturin serkkunsa junaradalta, kun se pariston voimalla meni ohi. Eli kovasti on tyttö kasvanut ja kehittynyt. Ja aika on mennyt TODELLA nopeasti!

Nyt alkaa tuntua siltä, että saan kohta kirjautua takaisin haaveileviin viilaajiin; on suunniteltu tekevämme lapset putkeen jos vaan onnistuu, joten menkkoja vaan odotellaan alkaviksi. Aika hurja ajatus sekin, että olisin kohta taas raskaana!

Ewa ja Typykkä (4kk ja 2 viikkoa)

Onnea Pilvi! Ei se alku minullakaan niin kaukana takana ole, tunne oli huikea:)

Joku kyseli laulamisesta ja nukuttamisesta. Sitähän on tutkittukin, miten vauva reagoi synnyttyään niihin ääniin joita jo sikiöaikana kuuli, varmaan löytyy kun etsii. Itse olen laulanut juuri kun olen itse nukahtamaisillani aina samaa laulua, ja nykyään se tuntuu rauhoittavan vauvankin. Tosin keskellä yötä en ole ruvennut ääntä availemaan:) Kannattaa ainakin kokeilla! Aloitin siis itse jo ennen 20. viikkoa.

Ewa, tuntuu hurjalta että kierros alkaa alusta:) Tuolla tahdilla, että meilläkin pöllyteltäisi peittoja jo ennen kesän loppua.. huh:) No katsotaan ensin miten tämä menee, toistaiseksi pelkkää hyvää.

Vähitellen alkaa sitä synnytystäkin jo miettiä, täysiaikaisuuteen reilu kuukausi. Tai sitten yli kaksi kuukautta vielä :D

Elviira 32+2

Hyvä Aava kun oikaisit, mulla menee kokikset sekaisin, kun muutenkin olen pepsin ystävä. :) Muistaakseni kaikki fanta freetkaan ei oo samalla makeutettuja, joitakin saattoi ehkä voida juodakin, tai sit ei... kannattaa tarkistaa aina kun ostaa. Minä oon kyllä lipittänyt surutta light-juomia nyttenkin, joskus ostan sokerilimuakin, mutta ajattelen ettei yletön määrä sokeriakaan oo välttämättä sen parempi... varsinkin kun tulee tuota namiakin mussutettua. :) Jänskättää jo huominen!

Moneltakohan Inkulla oli se ultra tänään? No se tulee varmaan kertomaan kuulumiset sitten.

Mä joudun turvautumaan ummetuslääkkeeseen kun tuntuu että vatta toimii niin huonosti ja on siitä sit kauheen tukala olo. Inhoan muutenkin kaiken maailman lääkkeitä jotka voi vähänki maistua. YÖK!!

Juu eipä mulla taaskaan mitään asiaa kunhan vaan höpisen omiani...

Ainiin vai Ulkkis-Evakin siirtyy taas kohta haaveilijoihin :)

Prinressa ja Nöpö rv 26+5

Täällä ollaan, ultrasta selvisin puolessa tunnissa ja oon ihan hölmistynyt edellisten 3h odottelujen jälkeen!! Sattui vielä guru lääkäri ultraamaan niin olipas mukava keikka. Poju vähän häpeili esitellä paikkojaan, mutta lääkäri kehoitti pitäytymään edelleen sinisessä. :D Painoarvio oli 1060g, eli hieman alle keskikäyrän mutta reilusti alarajan päällä kuitenkin. Hyvä hyvä, sopis mulle mainiosti, en mitään 5kg:n jättiläistä välittäisi synnyttää... :P Kaikki oli muutenkin normaalisti. Seuraava ultra sitten rv 36 ihan kuten arvelinkin, jes! Ens torstaina sitten neuvola, pääsen vaa'alle... äh.

-Inkku, rv 28+0

Hyvää alkanutta vuotta tännekin ja onnea Pilville :)!

Ewa, eikun vaan peitot heilumaan :D! Meillä oli esikko 4kk, kun päätettiin antaa pitkät ehkäisylle ja yhdet menkat mulla kerkesi siinä tulemaan kun typy oli 7kk ja sitten ilmoittikin jo tämä pienempi neiti tulostaan. Välillä on tietty helisemässä kahden vaippaikäisen kanssa, mutta tippaakaan en kadu! Eikä tämä todellakaan mitenkään ylivoimaisen raskasta ole ja ihana on nyt sitten vaan seurailla näiden kasvua rauhassa muutama vuosi ja sittenpä voi miettiä, että vieläkö yritetään lisääntyä, vai onko lapsiluku täynnä.

Entu ja typsy 2,5kk

Lauantaihuomenta!

Kiva kuulla, että Inkulla meni ultra hyvin! ja poika tulossa, ihanaa!

Mulla ei ole ollut juuri mitään oireita ja se saa kovasti epäilemään, että olenko raskaana ollenkaan? :/ Miten teillä muilla oli alussa, voisitteko auttaa? Mun ainoat oireet on kova palelu etenkin iltaa kohden sekä hiukka lämpöä illalla (siis ihan 37 tai 37.1), mikä alkoi jo pari päivää ennen plussaa. Lisäksi pientä kipuilua alavatsassa ja -selässä. Ihan huolestunut olo...

Mutta nyt viikonloppuja! Aurinko paistaa, joten ei kun ulos!

Lauantai-iltaa kulutan surffailemalla netissä.... Meidän neiti on taas pystyssä päin tuolla masussa, sais kyllä kääntyä takaisin raivotarjontaa. On meinaan helpompi tuntea liikkeet kun potkii ylöspäin. Oon taas moneen otteeseen tänään miettinyt, et mikä on kun ei liiku. Neiti vaan tykkää liikkua enemmän iltasella. Viimeyön jopa nukuin pitkästä aikaan kokonaan, vähänkö oli ihanaa aamulla todeta nukkuneensa kunnolla, mulla on ollut paljon noita hereilllä klo.3-6 aikavälillä joku pätkä... meillä varmaan imetetään keväällä tohon aikaan.

Ensi viikolla olisi hammaslääkäriä ja sokerirasitus, vähän jännittää molemmat. Niin ja neuvolalääkäri reilu viikon päästä, ei kyllä huvittas yhtään, ku se oli niin outo eukko. Enään on kuukausi kun meidän perhe aloittaa perhevalmennuksen, saas nähdä saako ton miehen sinne mukaan. No sitten meen yksin, en voi ukkoa pakottaakaan....

Ompas sekavaa tekstiä vähän niin kuin tajunnan virtaa.... Ensi viikolla tulee se äitiyspakkaus, Jihaaaaaa......

Joppuli 26+1

Pilvi, minä olen ollut koko ajan suhteellisen oireeton. Selkeimmät oireet ovat olleet tajuttoman kipeät rinnat, närästys/krapulainen olo ja tolkuton väsymys. Koita olla huolehtimatta vaikka tiedän, ettei se helppoa ole. Oireettomuus on yhtä normaalia kuin oireellisuuskin. Sitäpaitsi vielä ehdit vaikka mitä, käsittääkseni monilla oksentaminen alkaa vasta viikkojen päästä plussasta. :)

Taisin tänään tehdä viimeisen juoksulenkkini vähään aikaan. Vauva on ilmeisesti kasvanut jo sen verran, että vatsassa tuntui inhottava hölskymisen tunne. Ja lievää menkkamaista kipua, joka loppui kun vaihdoin kävelyyn.

Tahtoo myös tuntea pieniä potkuja ja ihastella minivaatteita! Kulu, aika, KULU! :)

-Aava 13+1

Pilvi: Toisilla niitä oireita on ja toisilla ei, (ja kun oireita ei ole niitä toivoo ja kun on huono olo, niin toivoo ettei olisi...) ei siinä oikein muu auta kuin odotella ultraan, jossa asia tulee todellisemmaksi. Tuo alku on kyllä tosi stressaavaa kun ei oikein usko mihinkään, mulla alkoi helpottaa vasta sitten kun tunsin liikkeet eli joskus rv 16.

Niin siis pilville piti vastata, että mulla ei juuri mitää oireita ollut, ainut oli tissikipu, mihin loppujen lopuksi jo turtu. No väsymys iski joskus viikolla 10, mutta muuten oon olut oireeton.... oli kyllä mukavaa kun ei ollut oireita ja jotenkin siihen vauvaan uskoi kun sen ensimmäistä kertaa kuuli ja näki. Nyt tietenkin helpompaa kun liikkeet tuntuu, mutta niitäkin joutuu kyttäilee....

Aavalle piti sanomani vielä, että mä en oota muuta kun et pääsee juoksemaan kunnolla niin et hiki lentää.... Mutta sit sitä taas kerkii niin et rupee kyllästyttää. Eilen olin bodybalancessa ja oli kyllä lystikästä vääntäytyä tän mahan kanssa kaiken maailman asentoihin, ja se ohjaaja oli raivostuttava, kommentoi suoraan mulle (paikalla 4 mun lisäksi), että jos olet raskaana et voi tehdä tätä liikettä jne., teki jotain missä piti maata mahallaan, ihan kun minä en tajuaisi et en mahallani makaa, kun en oo maannut viimeiseen kolmeen kuukauteen.... Voisivat välillä vähän miettiä mitä sanovat =)

no tulihan avauduttua.... Pitäiskö mennä mussuttamaan viimeiset joulusuklaat niin eivät huutele mun nimeä kokoajan tuolla hyllyllä =)

-joppuli-

Soitin muuten perjanataina kelaan ja kyselin pakettini perään... Hakemukseni on vastaan otettu 18.12 niin kelan täti sanoi että voi mennä vielä kuukausikin että saamme paketin... En oo hätähousu kun soittelen jo perään...

Tänään on ollu bileet mahassa koko päivän...

prinressa ja nöpö rv 26+6

Te ootte kyllä kilttejä, kun vastaatte, vaikka oma alkuraskautenne on jo takanapäin! kiitos! Helpottaa oloa, kun lukee teidän vastauksia. Etenkin juuri kun ei ole vielä mahaa / ultrakuvia, eikä sitten juuri oireitakaan, niin on tosi huolestunut olo. Mietinkin, että onko tullu "huomaamatta" keskenmeno, kuulostaa hullulta, mutta kyllähän näitä ajatuksia riittää... Lisäksi mietin, että pitäskö testailla uudelleen, miten te muut teitte? Testasitteko pitkin matkaa? Ja vahvistuuko se viiva siitä? Nytkin tuossa on toi haamukysely meneillään, joten en taida olla ainoa huolestunut.. :/ Anteeksi, että vaivaan teitä jatkuvasti kyselyillä! Kun mä opin näitä juttuja, niin autan sitte taas seuraavaa ;)

Joppuli ja Aava: mäkin olen miettinyt noita liikuntajuttuja, koska olen kova urheilemaan. Nauratti toi Joppulin bodybalance-kokemus ;) Juuri siinä olleena, voin vain kuvitella mitä se on ison mahan kanssa! Mutta muuten varmaan aika ihana ja hellävarainen laji odottajalle?