Sanokaa oikeesti että mä jään henkiin! Mä en jaksa enää, en vaan vittu jaksa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vessan oveen säppi, esikoisen huoneen oveen myös. Ja kuten noin 100 edellistä on kirjoittanut, tavarat korkeelle ja lukitukset niihin kaappeihin joihin ei saa mennä tutkimaan. Sit muutamaan laatikkoon kamaa, jotka saa vedellä lattialle. Meillä on vähän samanlaista, paitsi se sotkija on nelivitonen....taaperon kanssa on vielä toivoa :-)

Outo taapero sulla. Mulla 1,5 v ei todellakaan pystyis tollaseen. Hyvin ehdin siivoomaan ja ainoa sotku jonka tekee on sen omat lelut jotka saan siivottua parissa minuutissa :)

Mut joo,lapset on erilaisia. Sulla näköjään huono tuuri :(

lapsi on turhautunut,menkää ulos! ja vaikka kerran viikossa perhekerhoon?Kaapin oviin toisiaan kannatttaa laittaa lastentarvikeliikkeistä myytäviä estimiä ja jos miehesti laittaa ovenkahvat sillein että kahva osoittaa ylöspäin(taapero ei ylety siihen) ja aukeaa siitä niin esikoisen huone saa olla rauhassa.

Voi että, mua niin naurati sun jutut. :) Mullakin on 1,5v lapsi, joten ei nuo tempaukset kyllä omalla kohdalla naurata, sen tiedän. Ehdottomasti vessan oveen hakanen, voisit harkita myös vanhemman lapsen huoneen oveen jotain lukitus systeemiä. Samoin muihin oviin ja laatikoihin lukot.
Ehdottomasti kaikki kielletyt tavarat mahdollisimman korkealle, jottei pääse rikkomaan. Naposteltavaksi maissinaksuja (ja vasta napostelun jäkeen maitoa) niin ei saa suurta sotkua aikaan. :D
Meillä on keittiön laatikoissa vaan lapsen leluja ja jotain muuta "turhaa", joten ei pääse sieltä hakemaan mitään tärkeetä ja kyllästyykin äkkiä, kun tajuaa, ettei sielä mitään kivaa ole. :)

meillä vanhempi tapaus 1.8v. vessan ja kylppärin ovien kahvat käännetty niin että toistaiseksi ei saa auki.kaapit tarranauhalla tai huiveilla kiinni,keittön tuolit pinossa

Mitäpä jos vaihdatkin taktiikkaa????
Et enää hermoa niiden siivoushommien takia tai taaperon täystuhovimman takia, vaan otatkin ihan uuden tyylin ja ennenkaikkea uuden asenteen toimia.
Kun aamulla oletta aamupalat ja pesut sun muut tehneet, niin laitat vaikka lastenlauluja soimaan ja laulat ja tanssahtelet taaperon kanssa ja houkuttelet sen touhuamaan "hullun hauskoja juttuja".

Oletkin iloinen ja kannustava ja touhuatta yhdessä niitä juttuja. Hommaa taaperolle oma imuri ja taivastele ja kehu kuinka hienosti lapsi osaa auttaa äitiä ja niin edespäin. Ja sama homma luutu kouraan ja anna lapsen touhuta sun kanssa niitä hommia. Mitä siitä, jos nyt ei yhtä hyvin sitä teekkään, voithan aina paikkailla :) Ja tiskikoneen voi tyhjentää yhdessäkin, lapsi voi sulle ojennella koneesta tavaraa ja sinä laitat kaappiin ja kun kehut lasta maasta taivaaseen, niin sehän tekee sen onnesta hihkuen :)

Minusta tuntuu, että teillä vaan on tullu noista tilanteista semmoinen kierre, että kun sinä hermoat ja stressaat niiden siivoushommien kanssa, niin taapero tuntee olonsa hankalaksi ja hakee sitten sitä sinun huomiota sillä huonolla tavalla.

Ja uskon, että kun te pääsettä tuosta kierteestä irti, niin ei sitä joka siivoushommaan enää tarvi ottaa matkaan :)
Niin ja ehdottomasti kämppä semmoiseksi, ettei tarvi vahtia lasta. Portit niihin huoneisiin, minne lapsi ei yksin saa mennä ja salpoja, lukkoja jne kaikkiin mahdollisiin kiellettyihin paikkoihin. Meilläkin oli keskimmäisellä yhteenväliin hullu vimma tyhjentää vaatekaappia, mutta kun siihen hommasi salvan, koko homma unohtu pian, kun ei kaapille enää päässy.

Voimia...! :D

Meillä on meno joskus samanmoista, menijänä vain taaperon sijaan 6v kehitysvammainen poika... Jos yhtään lohduttaa niin hän on silti lapsista se joka kiristää hermojani vähemmän kuin pikkusisonsa. Ja juu, kaikki yhtään vaarallisemmat tai arvokkaammat tavarat on kerätty pois, lukot löytyy joka oveen ja osaan kaapeistakin, huonekasveista en edes uskalla unelmoida jne...

kuulostaa meidän 1½v:ltä

keittiön alakaapit on lukossa, ovista rivat vaihdettu ylempiin lukkopesiin.. jne

kiipeily telineeksi kelpaa niin kattila ku polkuautokin tai vetolaatikoiden rivat.

[QUOTE="nyyti";23839496]lapsi on turhautunut,menkää ulos! ja vaikka kerran viikossa perhekerhoon?Kaapin oviin toisiaan kannatttaa laittaa lastentarvikeliikkeistä myytäviä estimiä ja jos miehesti laittaa ovenkahvat sillein että kahva osoittaa ylöspäin(taapero ei ylety siihen) ja aukeaa siitä niin esikoisen huone saa olla rauhassa.[/QUOTE]

turhautunut? meil ainaki ollaan 1-3 krt päivässä ulkona, on pikkusisko ja isosisko + leikkikavereita. toiset lapset nyt vain kerkeää enempi mitä toiset.

sanotte mitä sanotte mut meil on syöttötuolissa valjaat ja jos meno menee liian hurjaksi (esim uitetaan käsiä lattianpesuvedessä) ni annan jotain svirikettä käteen ja nostan syöttikseen

[QUOTE="vieras";23839768]Miksi yhtäaikaa ruuat pöytään, että lapsi saa tehtyä niistä mössöä? Miksi et itse istu ja syö seurana. Hänhän hakee huomiotasi.[/QUOTE]

Kyllä istun ja syön. Vastasin vain tuohon, kun joku tuolla ehdotti, että lapselle nokkamuki ettei loiskuta maitoa jne.
Lapsi tarvitsee vielä ruokailussa apua, vaikka melko hyvin syö jo itse, mutta pitää kuitenkin vahtia, jos ei vahdi, joka neljäs lusikallinen menee lapsen suuhun, loput vuorotellen koirille :D.

Monesti selviää huumorilla. Tänään on mm semmoinen päivä että ei. Kun itsekin on kipeä ja väsynyt, taaperon toilailut eivät tuo hymyä huulille.

Nyt se nukkuu, SE NUKKUuU! JIII-HAA !!

¤TIT TI DITTI DI DII DII DII¤

Mieskin tuli sopivasti kotiin :whistle:

En tiiä, tuleeko tästä paska mutsi -leima tosiaan, mutta jos ja kun tuossa reilut puolisen vuotta sitten mitään meinasin saada aikaan joko pistin lapsen matkasänkyyn lelujen kera tai sitten vähän myöhemmin: katsomaan postimies Patea telkkarista. =)

Rempan ja muuttolaatikoiden keskellä meillä oli suorastaan vaarallista antaa lapsen olla yhtään itsekseen vapaana, joten siksi tuo vanha kikka käyttöön. En viitsinyt ostaa erikseen mitään "leikkikehikkoa", matkasänky hoiti hyvin tuon viran sen aikaa, kun sitä tarvittiin. Sitten sitä mukaa, kun sitä järkeä ja ymmärryskykyä tuli lapselle lisää (ja koti saatiin taas lapsiturvalliseksi), ollaan tehty joko yhdessä hommia (siivottu jne.) tai sitten lapsi kattoo telkkua sen ajan, kun äiti pistää pyykit koneeseen/siivoaa/täyttää tiskarin tms. Tai sit leikkii jollakin jutulla mun vieressä.

kiitti ap, mun lapsi onkin helppo kun luin sun päivästäsi :)
Meillä on muuten koululaisten huoneen ovet kiinni ja pääsy kielletty taaperoolta. Sun lapsi taitaa vaan osata avata ovetkin jo..
Koita jaksaa. Aika samanlaista meillä, mutta "hieman" helpompaa.

Mä oon ottanut taaperon manducaan (=selkäreppu) jos en ole muuten saanut tehdä asioita rauhassa. Imurointi, pyykkien laitto, perunoiden kuoriminen... kaikki onnistuu kun taapero on selässä. Suosittelen siis manducaa = ) !

Sinä jäät henkiin. Ihan varmasti. Mulla on kolme lasta, nuorin 2v. Esikoinen oli kaikista pahin tossa 1v-2v iässä, ja se oli ihan HIRVEETÄ! Odotin sillon seuraavaa lastamme. Itkin välillä raivoani kun tuntu että järki lähtee. Se poika vaan teki ihan kaiken mitä se vaan keksi ja mihin pääsi käsiksi, kuten takasta levitti tuhkat, kukkaruukusta mullat, kaapista jauhot jne. Onneksi se aika menee ohi aika nopeasti. Ja kaikki lapset ei oo yhtä tehokkaita :) Sulla on vaan tehokas tapaus :D Tuli vaan mieleen että jos on noin tehokas niin hyvin äkkiä kiipeää yli matkasängyn laidankin, muuten se ois tosi hyvä idea. VOIMIA!

[QUOTE="kiva";23840180]kiitti ap, mun lapsi onkin helppo kun luin sun päivästäsi :)
Meillä on muuten koululaisten huoneen ovet kiinni ja pääsy kielletty taaperoolta. Sun lapsi taitaa vaan osata avata ovetkin jo..
Koita jaksaa. Aika samanlaista meillä, mutta "hieman" helpompaa.[/QUOTE]

äkkiä ne sen ovien avaamisen oppii + pääsee jääkaapille

radio meil on nostettuna "seinälle" samote tietokoneen näppäimistö/hiiri.
mut kuka keksis sellaisen stopparin ettei laps sais nykittyä pistokkeita pois rasiasta, kaikkia ku ei saa huonekaluilla peitettyä

ap:ltä jäi viel pois lapsia kiinnostavat käsisaippua+vesi, rasvat, petivaatteet, kukat, lasten rattaat, jääkaapin aarteet, kuivumassa olevat pyykit, eläinten ruuat.

MULLAKI ON AP VÄLIIN TUOLLAISIA PÄIVIÄ JOT ILLALLA ITKEE ILOSTA KU PÄIVÄ ON OHI

Sinä jäät henkiin. Ihan varmasti. Mulla on kolme lasta, nuorin 2v. Esikoinen oli kaikista pahin tossa 1v-2v iässä, ja se oli ihan HIRVEETÄ! Odotin sillon seuraavaa lastamme. Itkin välillä raivoani kun tuntu että järki lähtee. Se poika vaan teki ihan kaiken mitä se vaan keksi ja mihin pääsi käsiksi, kuten takasta levitti tuhkat, kukkaruukusta mullat, kaapista jauhot jne. Onneksi se aika menee ohi aika nopeasti. Ja kaikki lapset ei oo yhtä tehokkaita :) Sulla on vaan tehokas tapaus :D Tuli vaan mieleen että jos on noin tehokas niin hyvin äkkiä kiipeää yli matkasängyn laidankin, muuten se ois tosi hyvä idea. VOIMIA!

OI! Miten saatoin unohtaa takan ja tuhkat??! Tottahan toki siellä on vierailtu...Kun takka on kuuma, lapsi sentään ymmärtää pysyä siitä erossa, mutta annas olla muuten se musta aukko kutsuu taaperoa kuin hunaja mehiläistä. Ihanan sottaavaa! Elämä on. :headwall:

Mä oikeasti mietin huono huoneelta meidän asunnon...Onko MITÄÄN sellaista paikkaa, minne pulleroisen kädet eivät olisi yltäneet ja tulin siihen lopputulokseen, että ei ole. Kaikki on tutkittu sen viiteensataan kertaan.

Välillä makuuhuoneesta ilmestyy hyvin tarkkaan ja harkiten puettu pikkuihminen...Mun korkokengät väärissä jaloissa, askellus on laahaavaa syystä että jalassa olevat on 20 numeroa liian isot, kaulassa koristeelliset alushousuni (!!! ), lapsi kai mietti hetken, että mihis tämä vaatekappale kuuluu ja katsoi sitten parhaanksi kietaista sen kaulaan, kun oli niin krumeluurista ja pitsistä malliltaan...Käsissä isän tennissukat ja päässä oma kypärämyssy...Mä en voinut kuin ihailla tuota vaahtosammuttimen kokoista ötökkää :heart: :).
Yritystä ihan selvästi oli.

Olen tosi paljon haaveillut kaksikerroksisesta talosta, mutta toisaalta taas huokaisen helpotuksesta että minun ei tarvitse vahtia tuon metrin pitkän termiitin tuhoja kuin yhdessä kerroksessa :o.

Kun lapsi nukkuu sikeästi, niin että kuuluu jopa vieno kuorsaus, sydämen täyttää kaikesta huolimatta lämpö ja rakkaus. Mulla on terve lapsi. Se kävelee, juoksee, hyppää, kiipeää ja kaatuu, sen silmät loistaa ja se "puhuu" paljon tärkeitä juttuja. Se levittää jokaikisen housuvaipan maxipussista ja tekee niistä madon käytävän matolle, sen nenä vuotaa kirkasta räkää.

Se mennä viuhtoo eteenpäin elämää täynnä, eikä siitä lopu virta, kuten ei siitä vaaleanpunaisesta pupustakaan joka telkkarissa vaan rummutti ja rummutti ja rummutti ja rummutti...

Se on kaikkine kolttosineen niin rakas, että sattuu. Jokaista ihon poimua ja kiharaista tukan tupsua myöden. Sen silmissä asuu viisaus.

Kiitos että sain jakaa kanssanne tämän tapahtumarikkaan päivän. Kiitos, että hinasitte mut ylös epätoivon suosta. Huomenna katsotaan uutta päivää :)!

ihan suoraan mein elämästä.. jäät henkiin, mulla oli kaks vuotta sitten viis alle kouluikästä täällä joka päivä kotona ja huusholli oli kuin pyörremyrskyn jäljiltä - aina. lakkaa ressaamasta ja teet vaan välttämättömän, muun ajan keskityt olemaan sen tenavan kanssa, huomioohan se hakee tuhollaan ja täyttää uteliaisuuttaan tonkimalla laatikoita ja muita. jonkun ajan päästä varmaan helpottaa. kyllä sotkut ehtii siivota sitten myöhemminkin. ja anopin kommentit voi jättää omaan arvoonsa, jos ite tiedät, että teillä on kaikki hyvin :D ja vinkvink: pyydä lapsenvahti vaikka vaan päiväksi ja lähdet humputtelemaan ja lepuuttelemaan hermojasi, sillä muista: onnellinen ja levännyt äiti= hyvinvoiva perhe, silloin jaksat sietää tenavan sotkemista paremmin. :D tsemppiä!

Kyllä sä jäät henkiin. Mä muistan niin hyvin tuon vaiheen, kesti johonkin kahteen ikävuoteen asti. Ei tullut siivoamisesta loppua, ja vähän luovutinkin. Annoin kämpän olla sekaisena ja tein mukavamoia asioita...

siis teillä on koululainen ja taapero ja lemmikki/lemmikejä?

No meillä on myös ollut leikki-ikäinen ja taapero, ja tottakai lapset otetaan mukaan kaikkeen, siivoukseen jne.

Raskastahan se on ja aikaa menee tuhottamasti ja pää hajoaa, mutta kun ne kerran on tehnyt. Niin ei se taapero ehdi minnekään pahojaan tekemään kun koko ajan teet sen kanssa juttuja, ruokaa, siivousta mitä milloinkin. ja juttelet.

Kun jaksat 10 vuotta kestää niin se helpottaa. Niitä ei saa minnekään eikä kenenkään toisen tarvitse niitä hoitaa paitsi jos joku haluaa, etkä voi sysätä niitä minnekää syrjään. Ne on sun ja miehes ja teidän on pakko jaksaa se 10 vuotta ja kaikki eivät osaa silloinkaan käyttäytyä vaan sotkevat ja tuhoavat paikkoja heti kun silmä välttää. Nämä kyllä ovat niitä jotka on sysätty syrjään jotta mamma saa olla rauhassa.

meillä oli jos jonkinmoista kumilenksuviritelmää kaappien ovissa ja hakaset vessojen ja kiellettyjen huoneiden ovissa. koirankupitkin laitoin sellaiseen paikkaan, että lapsi ei niitä hoksannut (hattuhyllyn alle) kaikki kieletty tavara yläkaappeihin, roskiskaapissa meillä oli koirankaulapanta, ettei lapsi saanut ovea auki, teeveessä oli tuttipullonkorkki teipattuna, ettei saanut rämpättyä sitä, stereoita meillä ei ollut käytössä ollenkaan, vain pieni radio keittiön työtasolla. pääsee itse helpommalla kun vähän askartelee esteitä oviin ja kaappeihin. kauniitahan ne eivät ole, mutta säästävät siivoamiselta.

Ensinnäkin a) sä näköjään annat lapselle heti periksi ja toisekseen b) et taida olla opettanut lapselles yhtään kieltoja. Tietääkö lapsesi mitä tarkoittaa ei?

Mies ihmettelee mitä mä täällä hirnun itsekseni taas... :D Jestas, että huutonauru-kohtaus virkistää! Meillä tuo vaihe on esikoisen kanssa just ohitettu ja nuorempi on näillä näppäimillä aloittamassa pikku-terroristin uraa. Pakko merkata tämä, että voi tulla lukemaan tätä vertaistuen tarpeeseen. Kiitos sulle tästä kirjoituksesta, vaikka tiedän ettei olo ole yhtään huvittunut kun tilanne on päällä.

Yhteistyössä