Tahkoojaplussat 49

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riinuska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Riinuska

Vieras
Kirppu 9.8.2005 Viljami, 52 cm, 4750 g (esikoinen poika -97)
Hilla: 20.8.2005 Nea, 50cm 3390g
Riinuska: 7.1.2006 Juska, 50cm 3260g
Stella: 24.1.2006 Leo, 48 cm 3250 g
Julia: 30.5.2006 Ilona, 49cm 3240g
Nekku: 30.6.2006 Lotta, 51 cm, 4165 g
Piritta: 30.6.2006 Matias, 50,5 cm, 3330 g
Aniliini: 21.7.2006 Vili, 51,5 cm, 3660 g.
Mariska: 9.8.2006 Samu, 51 cm, 3100 g (esikoinen Teemu 12/02)
Suvi 10.2.2007, tyttö 46 cm, 2500 g
Kata 23.2.2007, Vanessa 53 cm, 4428 g
Murmeli 23.2.2007, Maija 51 cm, 3650 g

La:t:
Sandeman 16.4.2007
Kirppu 7.7.2007
Hertta 20.7.2007
Stella 30.7.2007

Juu, täälläkin jännätään Sanden tilannetta ja raporttia ootellaan!

On tosiaan Stellalla puuhaa. Ei taida olla vapaa- ajan pulmia :) Huoneita siis piisaa vaikka isoonkin jälkikasvuun. Olikos teillä haaveissa iso perhe? En yhtään muista vaikka onhan näistä joskus puhuttu. Mikäs sitä Leoa nyt öisin herättelee, hampaatko? Hyvä jos saisit nyt rauhassa nukkua kun vauvan kanssa sitä joutuu väkisinkin heräilemään öisin ainakin pari kertaa. Kummasti niihin vaan tottuu, vaikkei se herkkua ole.

Mulle soitti äskön hoitaja terkkulasta labratuloksia. Kaikki muut ok (otettiin pissi-, klamydia- ja hiivakokeet ainakin), mutta papa on taas luokka 2. Voi itku. Monta vuottahan se olikin puhdas, mullahan oli se leikkaus vuonna 2001. Tulehdusta ei ollut, mutta luokka 2 ja kontrollipapa puolen vuoden päästä. Taidan mennä gynelle yleistarkastukseen kun on ollut ihme oireita. Vatsaa nipistelee ja tuhruttaa ennen menkkoja yms. Haluaisin kaiken kuntoon että jotta jos sitä toista lasta alettaisiin loppuvuodesta yrittelemään. Mälsää.

Mulla on se nielurisaleikkaus ensi tiistaina ja onneksi miehelle saatiin saikkua loppuviikko, että saan levätä. Lain mukaanhan miehelle ei voi kirjoittaa saikkua koska ei ole sairas. Neuvolasta kuitenkin jonkun lapun kirjoittavat, mutta on kuulemma työnantajan päätettävissä, hyväksyykö. No, onneksi hyväksyy. Asiassahan ei olisi mitään ongelmaa jos olisin töissä. Silloinhan mulla olisi 2 viikkoa sairauslomaa ja J tarhassa. Näin hoitovapaalla on aika avuton kun jotain tämmöistä ilmaantuu.

Nyt en tietenkään muista, mitä piti kommentoida kun ne jutut on edellisessä ketjussa.

Ainkin jotain "esiuhmasta". Juska saa hurjat raivarit jossei saa tahtoaan läpi. Ulkoa ei haluaisi sisään, joten heittäytyy maahan makaamaan ja huutaa kurkku suorana. Samoin jos jostain asiasta kielletään tai otan kädestä kielletyn lelun pois. Välillä naurattaa kun poitsu hermostuu kauheasti jollekkin lelulleen kun ei saa sitä toimimaan haluamallaan tavalla.

Meinaakos muuten kuinka moni mennä siihen tapaamiseen muutaman viikon päästä? Eikös se ollut semmonen "ilman lapsia tapaaminen"? Musta olis kiva, mutta varmaan jää taas haaveiluksi...

Moikka!

Mä en kaiketi taaskaan pääse/viitsi lähteä tapaamiseen Hki:in asti, edelleen kesäistä Tamperetta pidän mielessä.. =)

Miehen sisko naapurustosta kävi lainaamassa kahvimaitoa vieraita varten ja lainasi samalla pojankin. Ajattelin tehdä siivouksen sillä aikaa ja kuinka kummassa olen täällä..? Noo, maksoin mä yhden laskun.

Voihan vihne, Riinuska tuota papaa, eikö ole suositeltavaa yrittää raskautta jos luokka ei ole ykkönen?

Mä kans justiinsa soitin tänään omat papatulokseni, luokka oli yksi (on ollut aina), mutta oli kuulemma hieman hiivaa. Mutta ei mulla ole mitään siihen viittaavia oireita. Th sanoi, että voi hakea kuurin, muttei ole välttämätöntä, kun ei oireile.
Samalla kun kyselin tuloksia, kysäisin Vilin kauan jatkuneesta flunssasta, että vaatiiko lääkärin katsastusta (nuha ja yskä kestänyt 6 vk:a, pois lukien pari-kolme tervettä päivää välissä), th kehoitti varaamaan lääkärille ajan ja siellä kävimme ja tuliaisina saatiin diagnoosi korvatulehduksesta ja antibioottikuuri. Viime yökään ei ihan mennyt putkeen, herätyksiä taas puolitusinaa ja kitinää läpi yön. Jospas kuuri veisi räät ja tulehdukset hiiteen. Hope so!

Mä taidan kuitenkin luopua kovasti kehumastani ehkäisyrenkaasta. Se nimittäin on vienyt multa haluja. Pillerit lopetin samasta syystä. Täällä saa kuparikierukan ilmaiseksi synnytyksen jälkeen, mahdankohan kokeilla sitä. Onko kenelläkään kokemusta? Senhän saa sitten th nypättyä pois koska vain tuntuu siltä, kolme vuotta kuitenkin on ehkäisytehoinen. Pitänee vielä miettiä.. Mitäs Piritta sä aiot? Tekään ette ilmeisesti ala heti perään pikkukaveria yrittelemään?

Meillä ei ole vielä uhmaa näkyvissä, joskus suutahtaa, kun jotakin kiellettyä ottaa kädestä pois, muttei siitäkään mikään kova parku ala.

Vili on ilmeisemminkin aikas isokokoinen sälli, oli nimittäin jo 8 kk neuvolassa 10 kg ja 75,5cm.

Missä Kirppu?

Nyt imurin varteen!

Huomenta!

Sandemanin raporttia kiinnostaisi jo kovasti kuulla. Toivottavasti kaikki on mennyt hyvin.

Aniliini, mulla on ihan sama juttu noiden keltarauhashormoonia sisältävien ehkäisytuotteiden kanssa. Halut vähenee huomattavasti. Ja meillä saa myös kuparikierukan maksutta, joten sitä ajattelin sitten kokeilla.
Siinä on vaan haittana mahdollinen vuodon lisääntyminen ja mulla on ennestään jo aika runsaat kuukautiset. Siitäkin huolimatta ajattelin jättää hormoonit käyttämättä, koska mä en halua menettää tätä "nyt panettaa" tunnetta.
Seuraavien menkkojen tullessa mun täytyy soittaa lääkärille ja se asennetaan menkkojen ollessa päällä. Sattuukohan se?

Siinähän kävi sitten niin että me oltiin kaikki loputkin vatsataudissa. Eilen illalla oksensin viimeksi, mutta tänään on jo ihan erinlainen olo. Kaurapuurokin pysyi jo sisällä. Mies lähti jo töihin ja Samukaan ei ole oksentanut tänään. Ehkäpä ollaan voitettu jo mokoma pöpö.

Mä hain pojille päivähoitopaikkaa. Kirpasee, mutta toisaalta musta on kiva palata töihin. Eli ristiriitaisia tunteita asiasta.

Aika kokoinen poitsu tuo Vili. Meillä on Samusen 9 kk neuvola + lääkäri ensi viikolla. Kiinnostaa kovasti tietää pojan mitat. Jostain syystä en saa koskaan punnittua poikia kotona. Saadaan tietenkin taas moitteita siitä ettei Samu liiku oikeaoppisesti vaan kierii ja mönkiää eteenpäin. Ja lisäksi ei suostu ikinä näyttäämään tädille mitään osaamisiaan vaan keskittyy flirttailuun. Meidän neuvolan tätsy on semmoinen että kaikesta mikä ei mene niinkuin laaditut tilastot, niin tulee "moitteita".
Tädin mielestä Teemu oli 2 vko vanhana "ylipainoinen" ja loput ajasta ollaankin voivoiteltu pojan hoikkuutta. Teemu on 113 cm ja 16 kg. Eli aika hoikkeliini, mutta niin on isäkin. Sori tilitys, mä muistan vaan kun tuoreena äitinä kauhistuin suunnattomasti kun sanottiin että, pieni vauvani oli ylipainoinen ja olen syöttänyt sitä liikaa. Siitä alkoikin itkukausi kun en antanut ressukalle tarpeeksi ruokaa ja pidin kiinni 4 h syöttöväleistä. Onneksi päätin luottaa äidinvaistoihin ja lapsi sai mahansa täyteen..
Jotain jäännyt hampaan koloon...

Nyt täytyy lopettaa, läppäristä loppuu akku...enkä jaksais viedä laturiin. Kun peiton alla on niin lämmintä... :)

Heissan,
terveiset kesälomalta :)
Pari viikkoa meni saikulla. Kun ei neuvolalekurilta herunut, niin kävin yksityisellä. Nyt alkoi siis kuukauden kesäloma ja sitten alkaa virallinen äippäloma. Oli muuten aivan valtaisa pukamaongelma viikon verran. Eipä tarvinnut pidempiä istumisia kuvitellakaan, auts. Onneksi vaiva nyt kurissa.

Sanden kuulumisia odotellaan kovasti, mulla veikkaus poikavauvasta :)

Ja onnittelut Murmelille ja Maijalle tosi kivasta nimestä. Tulee semmoinen reipas, tomera saparopää nimestä mieleen.

Mitäköhän piti kommentoimani: Kata kertoi vauvan puklaamisesta. Meillä Viljamilla oli myös kausi, jolloin kaikki maidot tuntui tulevan oksentamalla ulos. Sohvaa pestiin monta kertaa... mutta kausi meni sitten ajastaan ohi.

Toivottavasti Riinuskan papakokeen tulos ei mutkistuta pikkukakkosen yritystä.
Haluistakin oli puhetta. Meillä on myös halukäyrä korkealla. Mies ei jaksa olla aina yhtä innokkaana ja siitähän on hyvä sitten vetää hernettä nenään ja saa keskutelun aihetta :)

Hesan treffeistä en osaa vielä sanoa, riippuu paljon olosta.

Pitää yrittää käydä tiuhemmin kirjoittelemassa. Tämä kotona olo vaan työllistää enemmän kuin oikeissa töissä käynti. Olen pistänyt nurkkia ja kaappeja ojennukseen, ommellut verhoja, kuoputellut pihalla... vielä kun masulta taipuu. Eli sitä pesänrakennusvaihetta kiivaimmillaan...

Palailen!

Moikka!

Ajattelin ensin että Sanden pitäisi päästä itse kertomaan, mutta en enää kestä, vaan välitän tässä tärkeimmät: Iines syntyi 1.5.07 klo 0.41. 3320 g ja 50 cm. Sandeman kertokoon loput itse! Toivottavasti hän ei pahastu että laitoin nämä tiedot jo tähän...=) En vaan enää pysty olemaan kertomatta!

Täällä on mennyt viikko hiljaiselossa, ulkoiltu ja käyty vähän ostoksilla. Rintareppu on kullanarvoinen kaupoilla, Vanesssa nukkuu siinä aina, ja itse pääsee liikkumaan kätevästi. Ainoastaan omia vaatteita on tietenkin vähän paha shoppailla..=)

Nyt pitää toimittaa yksi asia, joten poistun, mutta lupaan ahkeroitua viime päivien poissaolon jälkeen!

Ja vielä noista treffeistä, niin tarkoitus olisi tulla ainakin hetkeksi Vanessan kanssa moikkaamaan. Yksin en varmaan pääse, joten minun osalta ei tule vauvattomat treffit..=)

Nonni, vapputyttöhän se sieltä Sandelle ja miehelle tupsahti! Onnittelut tuoreille vanhemmille. Rapsaa vielä vartutaan. Paino ja pituus tytöllä oikein "tahkoojamaiset".

Huomenna olisi kaasojen tapaaminen kun pitää suunnitella polttarit loppuun (olenko maininnut olevani kaaso ystäväni häissä ja meitä on KAHDEKSAN?), muuten viikonloppu menee kotona laitellessa loppuja hyllyjä ja pyyhenupeja paikoilleen. Ensi viikolla mies saa meinaan keskittyä pojan hoitoon kun mä toivun operaatiosta.

Aniliini, ei kait se papa kakkonen raskautumista haittaa, mutta itse haluan olla kunnossa ennen kuin toista lasta aletaan yrittää ettei sitten pääse pahemmaksi raskauden aikana. Voihan Viliä kun on kipeänä, toivottavasti lääkkeet auttavat pian.

Ja Mariskan perheellä ollut mahatauti.. yööök, vielä on meinaan tuoreessa muistissa. Miten vanha Samu on kun poitsut menisivät päivähoitoon? Meinasitko päiväkotiin?
Ihmeellistä tuo terkan ylipainoisuuspuhe! Miten kaksiviikkoinen voisi olla ylipainoinen... Juskan eka terkka oli just semmonen, että kaikki hyvin jos meni niin kuin oppikirjoissa sanotaan. Mutta kun J oli hankala ja huusi kaikki neuvolat, niin pisti meidät vaan äkkiä pihalle kun mitat oli otettu kun ei osannut auttaa eikä mihinkään sanoa muuta kuin "nii-in". Onneksi nyt uusi terkka.

Nyt syömään.

Jahas, vai niin, tyttöuutisia! :D Onnea Sandemanille ja miehelle! Siro tytsy tuli, kun ottaa huomioon, että meni 2 vkoa yli lasketun ajan.

Todennäköisyys puhuisi nyt sen puolesta, että Hertalle tulee poika ;). Nimittäin jos Kirpulle ja mulle tulee tyttö niin kuin ultrat ovat antaneet ymmärtää. Mutta, katsotaan nyt...

Mulla on ollut vapaapäivä, kun Leo on hoidossa. Olen istunut kahviloissa ja lueskellut. Nyt tulin kotiin pitämään koiralle seuraa.

Onneksi Mariskan perheessä on mahatauti menossa ohi. Mä ihmettelen myös tuollaisia ylipainoisuuspuheita pienen vauvan kohdalla. Höpönlöpö, kaikkea ne "ammattilaiset" voi suustaan päästää. Ja sitten ihmetellään, kun äidit on paniikissa imetyksen kanssa. Ihme syyllistämistä!

Kiva saada Kata ja Kirppukin linjoille takaisin. Vai pesänrakennusviettiä pukkaa Kirpulla. Mulla ei ole sitä vielä niin kauheasti, mutta eiköhän se ehdi tulla, kun uuteen taloon päästään.

No rinsessahan se sieltä, ihanaa!!! Onnea Sandeman ja isukki!! :)
Kiitokset välittäjä-Katalle, kun päästit meidät suuremmasta piinasta.

Voi teitä tytöt, minkälaisia terkkoja teillä on. Monella kun on tullut moitetta siihen suuntaan, minulta heruu ainoastaan miljoonittain kehuja omastani. Tai vaihtui välillä, kun ed. jäi raskauteni loppumetreillä eläkkeelle, mutta molemmat ovat olleet ihan superihania, tämä nykyinen oikein erityisen asiansaosaava joka alueella. Ei tule moitteita, vaan kannustusta, jos kaikki ei mene niinkuin "pitäisi": jne.. Antoi jopa henk.koht. puh.nronsa mulle, kun jäi kesälomalle Vilin syntymän aikoihin ja sijainen ei ollut "vauvanhoitoon suuntautunut" th, niin käski heti soitella, jos meille tulee ongelmia. Eipä tullut. =)

Jahas, Kirppukin pääsi lomailemaan, hyvähyvä, kotosalla on parempi kärsiä vaivoista, jos ne on riesaksi ripustautuneet. Nyt taitaa olla kropassa kuitenkin hyvä fiilis, kun olet niin ahkerasti pesää rakentanut.

Riinuska, hauskaa, että on kahdeksan kaasoa. Oliko morsiamella valinnanvaikeus vai oletteko vain kaikki hänelle kertakaikkiaan yhtä läheisiä? :)

Kivaa, kun Stella olet saanut viettää masun kanssa vapaapäivää. Olikos niin, että Leon hoitaja oli joku vanhempi rouva? Onko hän hyvin jaksanut eloisan pojan kanssa? Tai eihän niitä hoitopäiviä keiketi usein ollutkaan..?

Mä sain eilen sellaisen tuuman, että kun tammikuussa menen töihin, niin toukokuun lopussa, kun eskari loppuu, jään vuosilomalle ja sitten uudelleen hoitovapaalle koko kesän ajaksi ja menen sitten taas syyskuun alussa töihin uusien eskareiden kanssa. Jee, siis 5kk töitä ja sitten saan taas olla Vilin kanssa kotona. Ja tuota viittä kuukauttakin harkitsen tekeväni osittaisena hoitovapaana, katsotaan nyt.

Niin, Samu ja Teemu menevät hoitoon, milloin siis Mariska aloittelet töitä? Muakin kiinnostaa mihin paikkaan pojat menee. Mä olen ajatellut Vilin kohdalla ryhmistä, sillä ainoa phh tässä lähellä, on öhh.. sellanen, etten sinne Vilkkua halua. Lörppö ja hieman oudohko täti, kyllä tietty lapsoset hyvin hoitaa. Täällä päiväkotiin pääsee vasta 3-vuotiaana. Ei siis ole kunnassa kuin yksi, eikä siellä ole pienten ryhmää ryhmäperhepäivähoitokodin (jestas, mikä sanahirviö!!) vuoksi.

Jaahas, mars hra haisulin pesuun!!

Moikka.

Onnea, Onnea, Onnea! Se oli Iines sittenkin...oikein paljon onnea Sandelle ja miehelle.

Mun olis tarkoitus mennä töihin syyskuun alussa ja Samu on silloin 1v1kk. Ensisijainen haku olisi perhepäivähoitajalle, koska Samu on niin pieni vielä ja pelkään että päiväkoti on liian "kylmä" laitosmainen paikka Samulle. Olisi toiveiden täyttymys saada pojat samalle pphoitajalle millä Teemu oli ennen äippälomaa. olin vähän tyhmä kun päästiin sen naisen käsistäni näin jälkeenpäin ajateltuna. Toinen vaihtoehto olisi päiväkoti tässä lähellä. Mutta täällä on aika katastrofaalinen tilanne lasten päivähoidon suhteen joten voipi olla että hoitopaikka löytyy toiselta puolelta lahtea...toivotaan vain että olisi sellainen hoitaja jonka kanssa kemiat synkkaavat.

Mun täytyy lopettaa nyt, Teemulla on sellainen iltarieha et mun on pakko käyttää sitä hammaspesulla ja ruveta lukemaan sille jotain rauhoittavaa.

Hyvää viikonloppua kaikille!!

Piti tulla kurkkimaan, olisiko rouva Sandeman jo linjoilla =) Vai Iines-neiti sieltä sitten tulla tupsahti vapun kunniaksi! Paljon paljon onnea tuoreelle perheelle! Saa isä Iineksestä metsästyskaverin :-)

Tosi kummallista kyllä tuo Mariskan terkan puhe. Siis miten niin lapsi liikkuu väärin....?. Eiköhän jokainen lapsi liiku omalla tyylillään, ja omassa tahdissaan oppii. Ja toi ylipainoisuuspuhe, huh huh! Mä varmaan jo valittaisin tollasesta th:sta!

Ikävä Vilin korvatulehdusta. Onneksi ne menee kuurilla nopeesti ohi. Meneekö Vilin masu sekaisin antibiooteista? Jännä, että teillä ei lapsi pääse päiväkotiin alle 3-vuotiaana. Toisaalta ryhmis on pienelle parempikin vaihtoehto, joten kiva jos sellaiseen pääsee tarpeen tullen.

Ai se olikin huono se ehkäisyrengas. Tylsää. Hienoa kyllä, jos teilläpäin saa k-kierukan ilmatteeksi. Hieno käytäntö. Hormonikierukka on ilmeisesti vieläkin parempi, joskis eroa ei ole niin paljon. Lisää kyllä just vuotoa niin kuin mariska totesi.
Meillä ei ole kakkonen toiveissa vielä moneen vuoteen, joten pitäisi juu, se ehkäisy hankkia. On vaan jäänyt, ja sitä vähän laskee tuon kierronkin mukaan, kun on aika säännöllinen. Tosin nyt on innostusta vähän enemmänkin, joten ehkäpä sittenkin olisi helpompi - ja rennompi - lempiä ehkäisyn kera.

Hienoa, että Kirppu pääsit lomalle ja pukamista eroon. Ajatella, että kohta saadaan taas kesävauvoja oikein triplasti. Alkaa kääntyä tyttövoittoiseksi tahkoojien klaani.

Viikonloppuja kaikille. Mä lähdetään pian miehen sukulaisten tykö ja sitten markettien kautta kotiin saunomaan ja kokkailemaan. Mukava ilta siis tiedossa. Matskun kanssa on nykyään eri kiva käydä saunassa, hää kun viihtyy ammeessaan hyvin, läträä innoissaan veden ja vesilelujensa kanssa.

Sandelle isosti onnea tyttösestä!!! Riinuskassa taitaa olla meedion vikaa. ;-) Ja Katalle kiitoksia, että päästit hullut piinasta… Edelleen jännitetään rapsaa tapahtumien kulusta.

Huh, todellakin tota Mariskan terkkaa! Käsittämätön tapaus. Arkijärki hällä ilmeisesti narikassa? Omani sanoi just tällä vkolla, että näillä vauvoilla ei painoa tuijoteta, kunhan nousee. Pituuskasvua sen sijaan tarkkaillaan. Ja eihän Samun ikänsä puolesta tarvitsisi liikkua vielä yhtikäs mihinkään - jos niitä samperin käyriä tuijotetaan.

Vili on tainnut olla vähän flunssakierteessä. Tylsä homma. Onko jo parempana?

L on herännyt nyt kahtena aamuna jo klo 4.30 ja ollaan otettu viereen silloin, kun ei sitä huutoa ole jaksanut taltuttaa. Pöh. Nyt täytyy pitää vara, ettei tuosta herätysajasta tule tapaa. Yleensä vetelee klo 05-06-07 asti.

Mariskalla sitten työhönlähtö jo häämöttää, onneksi saat nauttia kesästä ensin poikien kanssa. Mä käväisin omalla kustannuspaikallani eilen, oli aika hassua nähdä niitä ihmisiä ja_aikasta_ihanaa sulkea se ovi perässään ja lähteä pois Lotan kanssa!!! Tuntuu tooooodella kaukaiselta, että pitäisi raahautua sinne viisi kertaa viikossa. Realismi iskee sitten vasten tammikuussa… Jotenkin sitä koko raskausajankin veti läpi tylsistäkin hommista sillä kiukulla, että tiesi saavansa pian tauon noista hommista. Olivat kollegat taas vedelleet 70 tunnin viikkoja, kun oli ruuhkahuippu. Ei taida onnistua pienen lapsen äidiltä, en tod. halua sellaista!

Onko meikäläisistä töissä tällä hetkellä kukaan muu kuin Hertta? Eipä taida. Kirppu, koitahan ottaa kotosallakin lunkisti ja päivitä kuulumisiasi. Suvi on kadonnut? Surusta/Ilosta olisi huippua kuulla.

Nyt taas sattuu ja tapahtuu täällä kotosalla sillä intensiteetillä, että vien termiittini syömään… Kivaa viikkistä!

Onnea Sandelle ja miehelle Iines-tytöstä!! Synnytyskertomusta odotellessa... Varmaan ovat jo päässeet kotiutumaan.

Mä oon ollut tämän viikon lomalla ja aika hyvin työasioista jo alkaa etääntymään. Vielä viitisen viikkoa pitäisi jaksaa, ens viikolla on vielä työreissu Köpikseen. Toisaalta ei yhtään huvita työt, toisaalta alkaa olla sellainen miellyttävän rento olo. En pysty enää ottamaan töistä stressiä, ei jaksa oikein kiinnostua asioista... Kai tämä on sitä kuuluisaa sisäänpäin kääntymistä, sitä vähän kuin käpertyy mahansa ympärille.

Neuvolakin oli, hb oli hieman noussut 108. Ehkäpä sen saksalaisen luontaistuotelitkun ansiota. Painoa ei ollut tullut kuin 200 g 3 viikossa! Viime kerralla kun oli tullut 3 kg 4 viikossa. Eli semmoset 8 kg tullut tähän mennessä. Nyt ollaankin jo r-viikolla 30!

Ostettiin vaunut! Emmaljungan city crossit, olivat tarjouksessa. Jotenkin konkretisoitui taas enemmän vauvan tulo kun niiden kanssa tultiin Itäkeskuksesta kotiin. Koko illan sinä päivänä mulla oli jotenkin hassu olo, jotenkin jännitti ja tosi herkkä olo. Vaikka tämä vauva on enemmän kuin odotettu, niin saattaa tulla tuollaisia iik! -olotiloja.

Ikeasta ostettiin uusi ihana sohva (valkoinen..) ja lipasto vauvantavaroille ja siihen päälle voi laittaa hoitoalustan. En mä kyllä Riinuska muista tuijotelleeni sua.. Mutta hauska, että tunnistit mut. Olis kiva jos pääsisit sinne tahkoojatapaamiseen!

Vai täällä mietitään jo ehkäisyasioita. No tietysti se tulee aiheelliseksi kun imetysvälit harvenevat. Mulla on kyllä nyt sellainen olo, että mitä turhaan sitä sitten ehkäisyä enää käyttämään. Meillä kun näytti ei-ehkäisyn käyttö olevan varsin tehokas ehkäisymuoto... Toisaalta oon kuullut, että toinen lähtisi alkuun helpommin kuin ensimmäinen. Toinen lapsi meillä kuitenkin olisi toiveissa - ainakin nyt tuntuu siltä, katsotaan sitten kun tämä saadaan synnytettyä ja miten alkaa elämä sujumaan..

Tulipas aika omanapaista juttua... Mukavaa ensi viikkoa kaikille! Voi olla, etten paljo ehdi kirjoittelemaan. Meille tulee harjoittelija töihin ma ja mun tehtävä on antaa sinne töitä ja perehdyttää ja sitten to lähden sinne Köpikseen.

Hätsynpikaa täältä mummolasta kirjottelen. Illi nukahti toisille päikkäreille ja mää lähden justiinsa isän kans rullaluisteleen.

Tärkeimmät ensin; onnea Sandemanille ja miehelle tytöstä!! :)) Vappu onkin hauska synttäripäivä kun on vähän kuin koristeet ja meininki jo valmiiks. Hih.

Aniliinille ja muille ihmettelijöille tiedoksi, että höntsääminen voi olla melkeimpä minkä vaan joukkueurheilulajin leikkimielistä / harrastelijamaista pelaamista. Mieheni "höntsää jalkkista" näin kesäkaudella.

Stella, Ilona nousee kans syöttötuolista ylös ja siksi laitettiin siihenkin remmit, joilla tytön saa ikäänkuin turvavöihin. Niitä myydään kaikissa lastentarvikeliikkeissä, eikä hinta oo paha. Käy tsekkaan.

Ilona kävelee seiniä, tuoleja ym. pitkin, mutta ei vielä itsekseen.

Nonni, nyt on mentävä tai jää luistelut kun Suomen peliäkin pitää vielä ehtiä jännäämään. Kisastudiota pidetään tällä kertaa siskollani. Adios.

Heippa! Jokohan tänään kuultaisiin Sandemanin synnytysraportti... :). No juu, ei mitään kiirettä tietenkään, ehtiihän tuon.

Kiitos Julia turvavyövinkistä, pitääkin katsoa sellaista, kun seuraavaksi eksyn lastentarvikepuolelle. Täytyy samalla napata lisää lapsilukkoja matkaan, koska kohta alkaa hermot oikeasti olla palasina, kun Leo tyhjentää kaappeja tauotta.

Meillä meni viikonloppu taas aika talo/mökki/asunto-täyteisissä merkeissä. Miehen piti lähteä mökkiraksalle avustamaan perustusten teossa, jotta pohja saadaan valmiiksi ennen hirsikehikon pystytystä. Samoissa hommissa mennee seuraavakin vkl. Mä täällä siivosin kämpän kuntoon ja esittelin tätä eilen ostajatarjokkaille. Mielessä pyörii uuden kodin tapettien repiminen...

Kaikki tekemättömät ja muuten keskeneräiset hommat pyörivät mielessä siis kiivaasti. Siitä tai jostain muusta johtuen sain elämäni toisen migreenikohtauksen lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Ei ollut kivaa! Etenkään, kun Leo tietysti nousi jo seitsemältä aamulla. Onneksi tänään on parempi olo.

Se onkin Hertta isolta tuntuva askel, kun vaunut on ostettu. Kohta niissä pötköttää oma muru :). Tuokin on tuttu tunne, että viimeisinä viikkoina töissä alkaa mieli karkailla eikä töiden teko inspaa enää. Kohta alkaa kaappien siivous ja pikkuvaatteiden pesu. Oletko jo hankkinut vaatteita? Entä onko äitiyspakkaus jo tullut? Mä otan tällä kertaa äitiysavustuksen rahana.

Aniliini, Leon hoitaja on alle kolmekymppinen kolmen lapsen yksinhuoltaja. Meillä oli yksi eläkeläisnainenkin ehdolla, mutta päädyttiin tuohon nuorempaan, koska siellä Leolla on muita lapsia seurana. Ja hyvin on mennyt. Hoitaja on tosi energinen ja herttainen ja tykkää puuhailla lasten kanssa. Leo saa sopivassa määrin virikkeitä 2- ja 3-vuotiailta pojilta. Kerran viikossa -hoitorytmi on ollut sekä meille että heille sopiva.

Nyt täytyy alkaa valmistautua perhekerhoon. Tänään on luvattu aurinkoista päivää, ihanaa! Jospa sitä hemmottelisi itseään suklaalla ja jollain hyvällä lehdellä iltapäivällä, kun Leo toivottavasti nukkuu pitkät päikyt.

Minä taas… Sanden rapsaa kurkin.

Stella migreeni kuulosti kaamealta, eritoten, kun kotiäiti ei juuri voi potea rauhassa. Otahan iisisti!

Höntsälle lähtökin sitten selvisi. ;-)

Varokaa, nyt tulee omanapaista vali valia… Lauantaina oli ihan plääh-fiilis, tänään onneksi jo vähän parempi. Mies oli lauantaina taloyhtiön talkoissa jumissa melkein koko päivän ja me tytöt siis kotona ja L oli oma vilkas itsensä = koko ajan kielletyissä puuhissa. Olin niin odottanut ”yhteistä” aikaa ja sitten sitä olikin niin vähän, kun mies lähti vielä iltasella kavereiden kanssa sporttaamaankin.

Eilen olin siskon tytön ilona leipomassa korvapuusteja. Oli kivaa ja pullat hyviä. Mulla oli Lotta mukanani (kuten aina!), joten mies sai taas monta tuntia omaa aikaa – ja olikin kyllä sitten virkistynyt. Olen tuosta puolesta, paljosta omasta ajasta siis, ns. kateellinen. Onko muilla samaa??? Mietin, että milloin (20 vuoden päästä?) mä saan esim. olla yksin kotona monta päivää – tai edes monta tuntia!!! On mullakin tietty omaa aikaa, mutta aika paljon vähemmän, koska on jotenkin luontevaa, että L kulkee mukanani niin monissa sosiaalisissa tilanteissa. Mies kyllä tietenkin hoitaa tyttöä kotona paljonkin, mutta ei juurikaan lähde hänen kanssaan pois kotoa, joten sekään ei ole mulla samalla tavalla hengähdystauko, kun kuulen heidän hälinänsä ja mua huudetaan apuun ties missä kinkkisissä tilanteissa. Mä myös yritän varmaan liiankin kilttinä antaa aikaa ja tilaa miehen harrastuksille, koska on niiden poisjäädessä apeana. Tietty ne ovat lapsen myötä tosi paljon vähentyneet, mutta pitää niistä kuitenkin määrällisesti itseäni tiukemmin kiinni. Olisiko niin, että mä olen hyväksynyt helpommin sen, ettei hommat hoidu enää ihan saman kaavan mukaan kuin silloin, kun oltiin kahden? No joo, nää taitaa olla niitä ikuisuuskysymyksiä, joita ajoittain puidaan useimmissa perheissä lasten myötä. Sitä vain toivoisi, että toinen huomaisi tämän onkkelman ilman huomauttamista; mä vältän nalkuttamista viimeiseen asti. Mutta eipä mies edelleenkään ole ajatustenlukija, tietenkään.

Jotenkin karvan verran alavireistä kuitenkin. Olen ajatellut Stella sua, kun on jäänyt mieleen, että valittelit jokunen kuukausi sitten sitä, että elämä on pelkkiä kotitöitä ja puntissa roikkuva lapsi. Mulla taitaa nyt olla se vaihe. Tai sellainen vaihe, että mulla on olo, että koko ajan joku vaatii multa jotain, esim. just nyt tuntuu, ettei mulle hevin tule Mariskan mainitsemaa kivaa ”nyt panettaa” –fiilistä just sillä silmän kääntämällä, kun L menee viikonloppuna päikkäreilleen. Äh. Asiasta ananakseen, lapsilukkoja on meidänkin pakko hankkia, sillä hermoja kiristää (sekin!), että kaikkien laatikoiden sisällöt ovat lattialla noin sata kertaa päivässä. Lotta viihtyy yksinään vain just noita laatikoita tyhjentäen, omat lelut on tylsiä. No juu, vali vali täältä suunnasta.

Lotta on kyllä kaikesta huolimatta ihana, yleensä aurinkoinen ja hyväntuulinen – varsinkin kaikkialla muualla kuin kotona. Olen kasvattanut erinomaisen kyläluudan. ;-)

Tänään lähdetään Ruotsin-risteilylle mun vaihtariperhettä ”vastaan”, tulevat Köpiksestä ja sitten meidän kanssa tänne loppuviikoksi. Eli olen tour guidena aika tiukasti koko viikon. Ihana nähdä heitä, ovat mulle tärkeitä tyyppejä ja ollaan viimeksi nähty noin kolme vuotta sitten.

Lotalle pukkaa lenssua, mutta ei onneksi ole kipeän oloinen, nenä vain vähän valuu ja vaati tutituspalvelua yöllä.

Hertalle onnittelut vaunuista! Se on iso juttu. Ah, muistan sen ihanan tunteen, kun ekoinan ä-loman päivinä pesi ja viikkasi niitä pienen pieniä vaatteita! Nyt Lotta kiskoo samaisista laatikoista omat vaatteensa useita kertojä päivässä ulos, joten se niistä siisteistä pinoista ja tarkoista viikkauksista. ;-)

Palaan taas. Sori tukiryhmä, jouduitte kotiäidin purnauksen maalitauluksi. Aamen.

Helouta ystäväiseni,

IHHAANAAAAAAAAAAAAA oloa Iineksen kanssa takana jo kohta viikko:-))). Kata, vähän oli tarkoituskin että käyt päästämässä täällä nämä hullut jännityksestä:-)

Nonniin siis sitä kertomusta, katsotaan miten pitkälle pääsen ennen kuin kutsu käy...

Käynnisteltiin aamusta 30.4, kymmeneltä eka sytotec joka ei sanottavasti vaikuttanut, kahdelta seuraava jolla oli jo toivottuja vaikutuksia, 15.40 supparit tuli jo 3minuutin välein, odoteltiin että kohdunkaula kypsyisi että päästään puhkaisemaan kalvot salissa. Viiden maissa mies tuli osastolle töistä, seitsemältä mentiin saliin kun supparit alkoi olla niin kipeitä ja tiheitä että kivunlievitystä tarvittiin, peräruiske tosin annettiin ensin. Salissa sain petidiiniä (ei vaikutusta) ja ilokaasua, mutta kivut yltyi ja suppareita tuli niin kovin nopeasti että mutsi alkoi hengittää vain sen naamarin kautta ja olla niin pöllyssä että oli oikein hankala olla. Vappupöhnät oli melkoiset! Kymmeneltä viimein suostuivat antamaan epiduraalin, ekasta satsista ei puutunut tarpeeksi joten antoivat vielä puolikkaan lisää. Tässä vaiheessa olin vasta sormelle auki...sitten alkoikin tapahtua, vedet meni, avautumisvaihe sormelta 10 senttiin 1h50min (yleensä puhutaan että sentti per tunti), ponnistusta pääsin kokeilemaan kahdesti ennen kuin sali täyttyi ihmisistä...iines oli päättänyt tulla otsa edellä maailmaan ja sydänäänet heikkenivät joten jouduttiin ottamaan imukupilla ja leikkaamaan eppari jotta lapsi saatiin turvallisesti ja nopeasti maailmaan. Siinä vaiheessa isä oli aika pihalla ja vähän kiukkuinen ja ennen kaikkea huolestunut kun puhuivat jo alakertaan ilmoittamisesta...jos siis iines ei olisi liikkunut kanavassa imukupin (irtosi muuten 3 krt) ja suppareiden kanssa niin oltaisiin tehty hätäsektio. Onneksi siis liikkui ja tuli maailmaan vain 10 min ponnistusvaiheen aikana. Ihanaa oli saada rinnalle ja huvittavinta siinä oli että kukaan ei sanonut kumpi tuli:-) Itkun kuulin ja helpotuin siitä niin paljon että itku pääsi. Aika pöllyssä olin koko ponnistusvaiheen joten ihan kamalia traumoja ei jäänyt, miehelle ehkä enemmän. Iines on siis täysin terve 9 pisteen tyttö (kuulemma naikkarilla ei kymmentä pistettä saa kukaan) ja ihanaa oli seurata isän ihmetyksen ilmeitä tyttären syntymästä:-) (nytkin tuli itku kun vaan kirjoitan tätä)
Äiti oli vähän huonossa hapessa tai siis veressä kun epparia leikattaessa oli osunut johonkin suoneen ja verta oli tullut melkoisesti (1200ml) joten sain hemohessiä suoneen salissa aika pitkään ja oli aika lähellä ettei oltaisi päästy perhehuoneeseen ollenkaan mun hemoglobiinin takia. Kovasti vakuuttelin olevani kunnossa ja käytyäni yksin suihkussa saatiinkin lupa perhehuoneeseen. Viiden maissa päästiin koko perhe sitten mun nesteytyksen jälkeen osastolle.

Iines on punertava tukkainen, isänsä näköinen pikkutyttö joka tällä hetkellä kuoriutuu kauttaaltaan ihostaan, pientä nöyhtää lähtee varsinkin käsistä. Perjantaina tultiin kotiin, tänään iskä lähti töihin viikoksi ja seuraavan viikon on isyyslomalla. Meinataan mennä K-suomeen isovanhemmille äitienpäiväksi ja olla mökillä pari-kolme päivää ja sitten vielä urheilla (?) asuntovaunuelämää pari päivää. Kaikki ovat olleet huolissaan meidän suunnitelmista, mutta luulisin että iines tottuu meidän liikkuvaan elämäntyyliiin helpommin, toki mennään hänen ehtojensa mukaan syödään ja nukutaan silloin kun hänelle sopii. Ruoka kulkee mukana (ja sitä riittää, tsiisus, mikä maitohinkki mä olen, kaikki paidat on ihan märkiä ja maitotahroissa) ja välineistöä varataan tarpeeksi että kaikki tarpeet tulee tyydytettyä.

Ps. poikaolohan mullakin on ollut koko raskauden ajan mutta iines on kyllä niin söötti ja hyvätapainen (tissi käy joka vaivaan) että olen ihan rakastunut pieneen:-)

Ja kiitokset kaikille onnitteluista, palaan muuhun kommentointiin kunhan ehdin ja totun uuteen elämään...

No niin, Sande, tulithan sä sieltä :)
Eli oikein oikein paljon onnea koko perheelle! Ihanaa että kaikki on hyvin.

Riinuskalla tosiaan taitaa olla noita ennustajan lahjoja :)

Voih apua, kylmät väreet vain kulki iholla, kun luin Sanden tarinaa! Tuhannet onnittelut vielä tyttösestä. Taas hiukan draamanpoikasta ollut matkassa, mutta NKL:llä osaavat olla tilanteen tasalla. Mä en voi kyllin hehkuttaa sitä paikkaa. (Ja hei, meille sanottiin samaa, ettei kympin lapsia siellä synnykään! Kriittistä on.) Mulla eppari parani alle viikossa, joten toivottavasti olet sillä saralla jo hyvässä hapessa ja tietty muutenkin. Öö, ja toivottavasti siellä teitin mökkityömaalla on hyvät pesumahkut myös sulle itsellesi…

Noilla yliaikaisilla kuulemma iho kesii aina. Oli muuten tosiaan siro tyttönen viikkoihin nähden ja kuten Riinuska tuumasi, hyvin tahkoojakokoinen (pl. Vane ja Lotta)!

Hyvä, että maitoa piisaa. Nyt kandee pumpata pakkaseenkin omien menojen varalle! Mä pakastan minigrip-pusseissa, päälle vain päivämäärä ja ml:t.

Nyt me lähdetään puistoon keinumaan ja sitten Itämeren aalloille. Voikaat hyvin!

Pikaisesti vielä, laiton kuvan tulemaan niille jotka on listoilla.
Julia voisit ilmoitella uutta osoitetta kun vanhasta tulee bumerangeja.. sandeman (at) suomi24.fi , olis kiva nähdä Illinkin kuvia.

Eppari paranee hyvin, kiitos ja mökki on vähän huonosti kuvaileva sana mun vanhempien kesäasunnosta:-) kaikki mukavuudet siis löytyy ja vähän lisää.Ollaan siis siellä viikonlopusta ensi viikon keskiviikkoon. Ainoa mikä mua mietityttää on saunominen, milloinkas sinne saapi mennä?
Jaahas kutsu käy..