Tahkoojaplussat 95

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Molly*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iltaa!

Ihan ekaksi kiittelen kehuista fb:n kuvien suhteen. Kivaa, kun joskus onnistuu sekä kohde että kuvaaja :) Niin ja kamera on ixus860is, eli ihan tavallinen. Oli vaan sairaan hyvät paikat ja aurinko laski siis ihan käsittämättömän hienosti. Sinne ei saanut ottaa järjestelmäkameraa, tavallisen sai. Muut kuvat otettu järkkärillä, mä jaksan sillä välillä harjoitella.

Piritta, kyllä meillä mies on pääasiassa ruorissa, jotenkin se on vaan mennyt niin. Töihin paluu on tavallaan aika kivaa, toisaalta mietityttää, että teenkö oikein, jos kuitenkin jää ainoaksi mahdollisuudeksi olla lapsen kanssa kotona. Nämä mun jauhamat asiat esim. puiston puuttumisesta vaikuttaa kyllä asiaan, kun nyt Leo alkaisi kiinnostumaan sellaisesta. Plus raha tietysti.

Tää nyt tulee Mollylle vähän jälkijunassa, mutta meillä oli ihan vastaava tilanne muutaman kerran. Annoin sitten panadolia ja jäin odottelemaan seuraavaa päivää, mutta ei mitään. Olen huomannut, että jotenkin ns. ”lohduttaa” itseään joskus niin, että pitelee korviaan. Neuvolassa sitten tuli myöhemmin juttua ja th sanoi, että nyrkkisääntönä voi pitää, että yleensä oltava nuhaa ensin, muuten ei tule korvatulehdusta.

Manna, se vaunuissa nukkuminen saattaa muuttua välistä paljonkin. Ei meilläkään välillä tuntunut oikein onnistuvan ja nyt vetää taas yli 2 tuntia joka päivä! Ei siis kannata luovuttaa. Syksyn tulokin varmaan vaikuttaa ja ehkä alkaa nukkua paremmin, hope :)

Harmi ettei ollut juttua teidän treffeistä (Mannalla ja Helsingissä), mäkin oisin voinut lähteä. Kiva, että meni mukavasti :)

Molly, mä koitin oikein muistella mitä mietin kun Leo oli 4 kk. En tosiaan muista, mutta ei taatusti tehnyt töihin mieli, sen tiedän :) Eikä vielä silloinkaan, kun äitiysloma päättyi. Silloin ois ollut aivan liian aikaista. Mä luulen että tää on meille ihan sopiva hetki, Leokin pääsee sitten takuulla ulkoilemaan, ei ole mun fiiliksistä kiinni!

Mulla muuten sama homma kuin Nekulla tuon jalan suhteen, on jo niin matala, ettei enää voi laskea. Hyvä niin, ois muutama pari mennyt vaihtoon!!

Mulla on pizza uunissa, pitää siis mennä. Mainitsinkohan jo viime viestissä, että Leo ottaa muutamia askeleita jo ilman taluttajaa :) Äidin kulta <3

Pikaviesti ennen kuin kone lähtee huoltoon loppu viikoksi.

Eiliset treffit oli tosiaan superkivat ja kotimatkakin meni suhteellisen hyvin vaikka olikin pitkä ajo. Vähän parkua, mutta selvittiin.

I:lle putkahti eileen ekat hampaan sahalaidat (molemmat alaetuhampaat) ja nyt vaikuttaisi siltä että alkavat vähän vaivata. Pientä parkua ilmassa.

Tänään on kyllä myös vastapainoksi oltu ihan tyytyväisiäkin ja harjoiteltu innolla ryömimistä. Tai olisko se lähinnä mönkimistä pitkin peittoa lattialla. Mutta etenemistä siis ihan oikeasti havaittavissa!

Pepille erityisesti tsemppiä sairaalan petiin ja Sandelle myös kolotusten kestämiseen.

Lopetan taas samaan lauseeseen, että palaan paremmalla aikaa... kunhan saan koneen takaisin.

Heippa! Ihanan syksyinen ilma jotenkin, aurinko paistaa mutta ei kuitenkaan ole kovin lämmin.
Hertta, mä en ole muuten saanut sun pojan kuvaa, joten jos viitsit lähettää uudelleen?

Pepille voimia sairaalassa makailuun. Varmasti koettelee pääkoppaa. Pääasia tietenkin on, että pikkuiset jakselevat hyvin.

Ajatella, meidän typsykin on jo tasan 4 viikkoa vanha. Aika menee.. Päivät menee tosi kivasti, meillä on hymyilty jo viikon ja se on aika ihanaa kun saa omaa hymyynsa vastauksen :) Juska hymyili tasan kk:n vanhana ekana kerran. Illalla on hieman nukutusrumbaa kun ei malttaisi millään nukahtaa. Sitten saattaa nukkua tunnin ja olla taas tunnin hereillä ennen kun rupeaa yöunille. Paljoa ei ole itkenyt, ei koskaan varmaan minuuttia enempää. Ihan hyvä koska mä olen aika huono kestämään itkua... Mitenhän omaa pinnaa saisi pidennettyä??? Tuttia ei edelleenkään huoli ja pulloa kokeilen sitten kun saan sen pumpun tällä viikolla. Olen huomannut että nukahtamista helpottaa kun on harso kevyesti silmien päällä, muistan että sama toimi Juskalla.
Pari pidempää vaunulenkkiä olen tehnyt koiran kanssa ja hyvin on sujunut. Vielä neiti on kuitenkin sen verran arvaamaton, että nälkä saattaa iskeä koska vaan. Yöt mennään yleensä kahdella syötöllä. Pitää aivan kammottavaa meteliä öisin vaikka nukkuu, on kuin vanha sarana mikä narisee... Varmaan siirto omaan huoneeseen on pakosta edessä. En muista kerroinko viimeksi, että painoa oli 3-viikkoisena tullut kilo lisää syntymäpainoon, eli hyvin kasvaa ainakin.

Kivoja treffejä teillä ollut, kiitos Aniliini kutsusta :)

Sandelle onnittelut pojan näkemisestä ultrassa!

Meillähän noita korvatulehduksia on ollut, yleensä tulee kyllä flunssan yhteydessä/ jälkeen. Meilläkään ei ole aina valitettu korvia, mikä tietysti vaikeuttaa kotidiagnoosin tekemistä.

Huh, mitä pappeja liikenteessä!!! Kamalia juttuja puhuvat iloisessa juhlassa. Meille tulee mun rippipappi, mikä myös kastoi Juskan ja vihki meidät. Mies ja tosi rento tyyppi. Mun kaverin lapsen ristiäisissä oli joku pappi, mikä ilmoitti vieraille heti kättelyssä että tervetuloa "Tiina Tomeran" ristiäisiin! Vanhemmat oli "vähän" näreissään kun nimi paljastettiin ennen aikojaan.
Tästäpä tulikin mieleeni, että meillä nimi vieläkin hakusessa... Onko muilla heinävauvoilla jo nimet mietittynä? Mannalla taisi ainakin olla.

Koskahan mä pääsisin sinne fb:iin kun siellä on kaikki muutkin. Olishan se hauska käydä katselemassa sieltäkin kuulumisia.

Nyt kuuluu vaunuista ääntä, joten palaan taas joskus... Aurinkoisia loppukesän päiviä kaikille!

Huoh* Yhdellä herätyksellä ja syötöllä tosiaan meni taas yö, mutta se herätys kestikin sitten 1.5 h! Eli 3 x kunnon kakka ja 2 imetystä + se, että poika heräsi siinä härdellissä ihan kunnolla, vaikka pimeässä tuhrattiin vaipanvaihdossa. Rinnalla poika päästi oikein kunnon kakat pariin kertaan mahtavan äänen kanssa ja mies purskahti nauruun " Äitinsä poika", tokaisi vielä perään :) VoeVoe...Mäkään en voinut kuin naureskella, vaika kuinka väsytti. Ja sitten ei siis unta millään, vaan kovaa ähkimistä ja itkun vääntämistä. Annettiin tutti ja nukahti heti. Mäkin ajattelin, että jos ei yöllä tuttia tyrkyttäisi, mutta kyllä se nyt oli todella hyvä, että sellainen kapistus on keksitty. Ja jatkossakin tutti saa olla mun yöpöydällä valmiudessa. Päivisin mossottaa tuttia kyllä myös.

Hertta, taidat olla siinä oikeassa, ett iltakitinä on sitä väsymystäkin. Ei se vatsavaivaa kyllä kovinkaan ole. Tuntuu, että poika taistelee nukkumista vastaan iltaisin. Pariin päivään ei ole päivisin uni maistunut, mutta tänään nukkuu jo toisia päiväunia, vaikka heräs yön jälkeen vasta 10.30. (Minäkin nousin vasta kymmenen aikaan.) Ekat päivätorkut oli tosin vain puoli tuntia, mutta parhaillaan nyt näyttää kunnolla nukahtaneen kehtoon.

Miten Molly jakselet, kun olet uupunut öiden vuoksi ollut? Miten yöt on menneet?
Minä tarkkana seuraan isompien tyttöjen vaiheita ja äitien kokemuksia, jos/kun samoja vaiheita on täälläkin tulossa. Hyvä tietää, että tuossa iässä saattaa tulla raskaampi vaihe jaksaa myös itsellä. Vaikka eipä sitä etukäteen voi energiaa varastoida, mutta ainakin henkisesti valmistaa itseä siihen, että tilanteet voi muuttua raskaammaksi.

Voi pappeja:D Kaikanlaisia. Meidän papin pitäisi jo soitella ja tulla käymään etukäteen. Ristiäisvalmistelut on alkanet. Kakkuvateja on nostettu jo esiin ja tilauksia tehty leipomoon. En tilaa myöskään mitään kukka-asetelmia, vaan haemme luonnonkukkia, joilla koristellaan juhlaa. Nimi on (ja pysyy). Tekisi mieli kutsua poikaa jo sillä nimellä julkisesti, mutta pidämme salassa ristiäisiin saakk. Hassua on, kun lapsella ei ole nimeä vielä..siis sillätavalla, kun sitä alkaa kaivata jo kunnon kutsumanimeä, kun meillä on vaan käytössä sellaiset hassuttelunimet, heh*

Riinuskan tytsy kasvanut hienosti myös. Uusa kuvia heinävauvoista(kin) olisi kiva taas vaihdella. Jospa saisin purettua kuvia taas koneelle, niin laitan jössikän kuvia tulemaan. Riinuska; saisiko sulta ne koiran valjaiden/remmin tiedot, kun midän koira tahtoo vetää vain ja rattaiden kanssa menee hermoooooooo*!"#*!

Voih, meillä on käynyt taas vieraita (tämä on melkein on jo vitsi, kun niitä on käynyt niin paljon ja lisää tulossa) ja sai tuore äitikin lahjan; jalkahoitoon lahjakortin. Tosi ihanaa ja liikuttavaa, että mun vanhat työkamut toi vauvalle ja vielä äidillekin lahjan. Mun kintut onkin karseessa kunnossa.

Gissa, harmitus, kun sulta mennyt treffit ohi. Mä laitoin kyllä tännekin päivämäärän ja avoimen kutsun, jos olisi ollut innokkaita, mutta luonnollisesti ei niin suurta osanottoa, kun asumme täällä "kaukana." Ja Hertta jos pyörii täällä, niin tavataan, tottakai!

Iiks, meille tuli tänään huonekaluja. Niitä odotettiin vasta syys-lokakuussa, mutta tänään tulikin puhelu ja ystävällinen huonekalumies toi ne kotiin saakka. Illalla miehelle luvassa mööbeleeraamista mun kanssa :)

Heh, Mannalla ja miehellä pieni yöhärdelli :) Meillä on YES vähän parempi yö takana, sain yhden 5 tunnin pätkän nukuttua! Tai kyllä mä taisin olla jossain unen rajamailla siinä jossain vaiheessa kun olin jotain jutellutkin miehelle joka tutitti kerran. Unipätkä teki kuitenkin ihmeitä, on taas kuin uusi mama. Jostain syystä M on nyt "loman" aikana kakannut öisin kans. Aamuyöstä joutuu kerran vaihtamaan vaippaa ja sekös just onkin väsyttävää ja rasittavaa, kun siihen menee aikaa ja ehtii piristymään. Paitsi viime yönä siis.

Voi ihanaa kun saitte M niitä uusia kalusteita. Mitä kaikkea nyt tulikaan? Ihanan lahjan sait vahoilta työkavereilta. Koita jaksaa kaikkia vieraita.... Treffataan muuten vielä ensviikolla vaikka kahvittelun merkeissä kaupungilla tms. Pistetään siitä tarkemmin viestiä erikseen.

Aika rientää. Heinämiehet ja -tytöt jo useita viikkoja vanhoja! Ihan hullua!

Ai niin, piti vielä niistä korvatulehduksista sanoa että unohdin ihan, että M onkin saanut pneumokokkirokotuksen ja sen kai pitäisi suojata korvatulehduksilta, ainakin kaikista yleisimmiltä. Onkohan yleisesti tiedossa, että sellaisen voi ottaa? Siis omalla kustannuksella (ei kuulu rokotusohjelmaan). Mietin, että kyllähän se on ihan järkevä sijoitus jos/kun voi suojata siltä tulehduskierteeltä. Nyt M ei olekaan enää kitissyt, se oli vaan se yks ilta, taisi olla väsymystä täälläkin... Pientä nuhaa sillä kyllä on silloin tällöin ollut, tai se ei siis varsinaisesti valu, mutta räkää näkyy nenässä.

Äh, nyt pitää mennä. Palaan taas...

Tervehdys täältäkin. Meillä rytmit edelleen niin sekaisin, ettei voi puhua päiväunista mitään. Tosin isosiskonsakin oli ainakin puolivuotiaaksi sellainen, että päiväunet saattoivat olla 15 minuuttia tai kaksi tuntia, vaikka silloin siinä vaiheessa oli tietysti jo tietynlainen rytmi. Nyt kyse on kyllä varmaan siitä, että on vain niin pieni vielä. Mutta niin kauan, kun pikkuneiti nukkuu yöt näin hyvin, en valita yhtään. Viime yönä jo vähän herättelinkin tyttöä vaipanvaihdolla, kun illalla oli mielestäni syönyt tosi lyhyesti ja sitten oli kuitenkin pistellyt unta jo 5,5 tuntia. No, siihen kyllä vaikutti sekin, että olin itse sinä aikana herännyt kerran isomman vessassa käyntiin ja sitten tihenevällä välillä pikkuneidin ähinöihin, kun oli unen ja valveen rajamailla ja varmaan niitä kakkojakin väänsi siinä. Että on niitä huolia äideillä joka suuntaan ;)

Olen muuten huomannut, että jos tälle meidän neidille laittaa ulos vaatetta tai muuta lämmikettä "vähän liikaa" eli vähän enemmän kuin normaalisti laittaisin, niin nukkuu paremmin vaunuissa. Eli ilmeisesti tyttö pitää vähän kuumasta. En siis tukahduta pientä, mutta esimerkiksi tänään aamulla, kun oli vähän viileää vielä, laitoin sellaisen fleece-peiton tytön alavartalon (kainaloista alaspäin) ympärille pehmeään vaunukoppaan. Niska tuntui pikkuisen kuumalta, muttei hikiseltä, mutta alavartalo poisottaessa aika kuumalta, muttei hikiseltä - ja neiti nukkui melkein 2,5 tuntia yhteen menoon, kun kävimme keskustassa! Tällaista ei siis ole aiemmin tapahtunut. Isosiskoa hakiessa kokeilin samaa temppua eli ihan lievästi ylipuin tyttöä - ja sama juttu: nukkui päiväkodilla, kun haimme V:n tarvikkeet sisältä, leikkipuistossa ja vielä koko matkan kotiin asti, mitä ei myöskään ole vielä tähän mennessä tapahtunut. Taitaa siis tämä olla enemmän isänsä tyttö, me V:n kanssa kärsimme vähemmän kylmästä ja enemmän liian kuumasta :)

Molly (tai saa joku muukin vastata, jos tietää), mitä se pneumokokkirokote maksaa? Ja muistatko, saitteko sen Synflorixin, jonka pitäisi kai paremmin päteä noihin korvatulehduksiinkin, vai sen Prevenarin? Meidän olisi myös tarkoitus ottaa se ja TAYSin papereissa tunnuttiin puhuvan vielä Prevenarista, vaikkei oltu nimellä mainittu, mutta netistä ymmärsin, että Synflorix olisi myös jo markkinoilla. Meillä V oli aikanaan pneumokokkirokotetutkimuksessa, jossa noita verrattiin eli lapsi sai jommankumman, eikä yhtään korvatulehdusta ole vielä sairastettu. *Koputan puuta sekä lasten terveyden että yöuniemme puolesta* ;)

Huomenta.
Kiva, että Molly sait hiukan pareman yön. Nukkuminen on niin tärkeää itsellekin, että jaksaa. Viiden tunnin pätkä on jo tosi hyvä! Mimmun yöt siis kuulostaa tosi hyvälle myös! Meillä oli neljä viisi yötä yhdellä heräämisellä ja viimeyö taas kummallinen...Neljä tuntia nukkui ja sitten syöttö. Kunnes vajaan kahden tunnin päästä armoton ähinä taas ja kakantekoa. Oli vaihdettava vaippa ja sen jälkeen taas alkoi se ähinä, josta seurasi se, ettei poika kunnolla nukkunut pariin tuntiin. Tosi väsyttävää kuunnella sitä äänekästä ähinää, puhinaa ja narisevaa ääntä :) Jos äänitehosteet tulee peräpäästä, niin poika päästää vielä lisäksi miehekkäitä ähkimisiä ja jopa karjaisuja suustaan. Oikea äijä ;) Tutti ei auttanut, ei sitä huolinut.
Riinuskan tyttö nukkuessaan narisee? Minkä ikäisenä Juska siirtyi omaan huoneeseen?
Me laitettiin poika muuten eilen pinnikseen, kun on nukkunut siinä Kelan laatikossa tähän saakka. Kopsii seiniä siihen malliin, että päädyttiin siirtämään isompaan.

Mä en tiedä tuosta pneumokokkirokotteesta mitään. Ei siis heru kommentointia.
Minkä ikäisenä sitä suositellaan laitettavaksi?

Molly, tuli olohuoneeseen tasot, nojatuoli+rahi ensiviikolla. Toivottavasti saadaan mitä tilattiin. Mukavaa, kun alkaa olla kodikkaampaa, kun pikkuhiljaa tavarat asettuu.
Ja hei, nähdään ensvkolla. Mulla on oma käyttöönottotarkastus ja vauvan nla ensvkolla. Mutta ei muuta sovittua. Alkuvko olisi silti parempi.

Mukavaa, aurinkoista, päivää kaikille :)

Heipat!

Pitkästä aikaa linjoilla. Aikamoista haipakkaa on taas ollut. Te olitte treffaileetkin jälleen. Kiva, että oli ollut onnistunut tapaaminen :)

Nyt tulee vuodatusta, tarvitsen nyt teidän mieli piteitä...elikkäs...
Teemun koulu on alkanut hyvin käyntiin ja poika tykkää koulusta. Paitsi, että poika on iltapäiväkerhossa tutustunut poikaan joka on ilmeisesti jo 10 v, mutta kumminkin vasta toisella luokalla, omat vanhemmat asuvat muualla, mutta poika täällä meidän lähellä mummonsa luona??. Teemu puhui pitävänsä pojasta, mutta hän on kuulemma tosi hyvä potkimaan ninja potkuja ja ne kuulemma sattuu. Great, mä olin jo yhteydessä iltapäiväkerhon ohjaajiin ja pyysin katsomaan vähän poikien perään. Ilmeiseti siihen oli jo puututtukkin. Tosi inhottavaa. Teemu on ottanut tän pojan jotenkin ihan idollikseen, kun on isompi. Puhuu, ettei potkimisessa ole mitään pahaa, vaikka sattuukin, koska isommat tekevät niin. No tottakai sanottiin jo miehen kanssa, että potkiminen ei ole oikein, aikuisetkaan ei tee niin, vaikka ovatkin jo tosi isoja. Tää iso poika uhkailee turpiin vetämisellä jos hänen kanssaan ei leikitä...jne jne. Mitä mä teen? Oliko se tarpeeksi riittävä toimenpide, että mä otin iltapäiväkerhon ohjaajiin yhteyttä, mitä muuta mä voisin tehdä? Olenko mä ylihysteerinen, kun Teemu kumminkin pitää tästä pojasta ja varmaan saattaa omalta osaltaan yllyttää tätä poikaa ninjataistoihin, mutta jääkin sitten alakynteen? Musta vaan tuntuu, ettei 6 ja 10 vuotiaiden tarvitse olla kavereita. EI meidän T ole kehitykseltään 10 v tasolla. Vai vaikuttaako mun mielipiteeseen ton pojan ilmeisesti rikkoinainen lapsuus? En mä halua mun pienen pojan kaveriksi poikaa joka on minkälie huumehippien lapsi ja on varmaan nähnyt vaikka mitä kauheuksia ja purkaa omaa turhautumistaan mun lapseen? Vaikkakin, eihän se ole sen lapsen vika, mutta omaansa sitä vaan suojelee..
Mä oon ajatellut, etten anna Teemun leikkiä pojan kanssa ns. vapaalla, en perustele sitä Teemulle millään, millä voisin? Jos mä sanonen, että leikkikielto johtuu siitä kingipojasta itsestään, niin sen jälkeen Teemu ei kerro mulle enään mitään, vaikka se poika vääntäisi pään siltä irti. Iltapäiväkerhossa ovat valvovien silmien alla ja yritän olla herkällä korvalla, että mitä siellä tapahtuu jos ei muu auta, niin otan pojan sieltä kerhosta pois. Sitten jää jäljelle vaan koulujen välitunnit..

Nyt muihin aiheisiin. Manna on saanut lisää huonekaluja..ihanaa, mä oon ruvennut säästämään sohvaa varten..unelma olis valkoinen kulmanahkasohva..
Mulle tulee aina loppuvuodesta sisustusinto, varmaan johtuu siitä kun kesän jälkeen rauhoittuu sisälle takaisin.

Pepille terveiset ja paljon iso kasa hyviä kirjoja luettavaksi vuoteeseen. Olet varmasti hyvässä hoidossa. Toivotaan, että lapsukaiset malttaisivat vielä.

Koskas, saadaan Anskun uudesta kodista kuvia? Juu ja viim. ensikesänä nähdään ;)

Niin ja ihanata, meidän Sandella poika vatsassa kasvamassa :) Voimia muutes Nellan känkkäränkkä päiviin.

Käytiin Samun kanssa 3 v neuvolassa...17,6 kg ja 105,5 cm..pituus ei mahtunut enään neuvolan tädin käyrille. On pitkän nelivuotiaan kokoinen. Äitin jörrikkä :)

Niin ja mammoille parempia öitä!!

Nyt mun on palattava töiden pariin...

Manna, J siirtyi omaan huoneeseensa jo 2 viikkoisena. Juurikin sen ähinän takia. Mikä nyt ajateltuna oli minimaalista verrattuna tämän neidin ääniin!

Se vetohihna on canny collar. Pannassa lukee myös www.cannyco.com Meillä on koko 4, joten eiköhän teidänkin pikkuiselle löytyisi koko? On kyllä tosi hyvä, ei halua vetää siinä kun tuntuisi kuonossa kurjalle. Ainoa huono puoli on, että vastaantulijat katsoo kauhuissaan kun luulee varmaan sen olevan joku panta, mikä estää puremisen ;)

Onkos muut heinäkuulaiset saaneet jo Rotarokotteen? Mietin vaan tuota meidän pulauttajaa, että liekö pukkaa heti kaikki suustaan ulos... Meillä tulee eka satsi ensi kuun puolessa välissä.

Päikkärit olleet huonot täällä pari päivää. Yhdet noin 2h unet ja loppupäivä pilkkimistä ja mielellään vain sylissä. Tää on tätä. Uiui, 5h unipätkähän kuulostaisi taivaalliselta. Meillä tavallisesti eka pätkä 3-4h, sitten vaihtelevasti 2-3h loput syötöt. Ja välit heräillään siihen ähkimiseen x sata. Mies on nukkunut 2 yötä sekä korvatulpat että peltorit päässä!!

Sori tämä omanapaisuus nyt, mutta taas pitää mennä... Mukavat (ja hyväuniset) viikonloput kaikille!

Heippa täältäkin. Ihana hetki, kun molemmat lapset halus nukkumaan, en laittanut vastaan en ;-) Matsku ei ihan joka pvä nuku pväunia, vähän fiiliksen mukaan mennään. Tykkään niin leikkiä itsekseen (mikä mielikuvitus!), joten mulle se on se ja sama, kun kuitenkin jaksaa hyvin iltaan asti.

Meillä on ollut supersosiaalinen viikko. Ollaan saatu joka päivä mammakamuja lapsineen kylään, eli on tuota pullaa tullut ihan jonnin verran mussutettua :) Huih vaan. No mutta näitä kotiäidin iloja, tosi tosi kivaa. Olen kyllä onnekas, että mulla on niin paljon ystäviä samaan aikaan kotona, niin ei käy päivät pitkäksi.

Voi vauvojen yöähkimisiä ja vaippashow'ta. Se on kyllä kurjaa, jos herää ihan vaan vauvan ääntelyyn, ja vielä monta krtaa yössä. Manna teidän yö vasta vauhdikkaalta kuulostikin! Onneksi noita ei ihan joka yö ole. Jaksamista vaan kaikille!
Onneksi heinävauvoissa ei ole koliikkitapauksia, se on tosi hieno juttu. Musta tuntuu, että meitä nyt hemmotellaan Annan kanssa, koska on ihan mielettömän hyväntuulinen ja aurinkoinen neiti. Siis mitä ihanin! Voisin pitää hänet tuollaisena iät ajat :)

Tänään oli lasten hammastarkastukset ja oli puhetta Annan peukalofanaattisuudesta. Että aina pitäisi ottaa peukku pois suusta. Juuh, tosi helppoa! Tiedän kyllä ettei ole hampaille todellakaan hyväksi, mutta on tuo kieltäminenkin lähes mission impossible. Eikä siitä tässä vaiheessa ole mitään hyötyäkään. Kamalaa huutoa vaan. We try...

Ihania kuvia oli tipahdellut spostiin. Manna, saisitko kuvia yhtään pienemmäksi? Olisi helpompi katsoa, jos olisivat pienennettyinä. Komea miehenalku teillä, suloiset posket :) Ja niin kivoja treffikuvia. Todellakin kaunis koti teillä Manna! Ihanan vaalea ja sellainen maalaisromanttinen (vai onko se oikea tyyli-ilmaisu...?) Kiva, että saitte lisää mööbeleitä; se on aina niin ihkufiilis, kun saa jotain uutta kotiin :) Meillä kävi päinvastainen tuuri, ja ottaa päähän. Väärä eteistaso tuli 7 vkon odotuksen jälkeen, ja uuden kanssa pitää odottaa yli kuukausi. Nice.

Mariska, vaikea tilanne. Voi että, ei oikein osaa edes kuvitella tilannetta, kun nämä omat muksut on niin pieniä vielä. Ei auta varmaan kuin jutella Teemun kanssa just siitä, ettei isomman seura välttämättä ole parasta, ja ehkä tämän mummin kanssakin voisi jutella...? Ymmärrän kyllä, että voi olla hankalaa, kun pienemmäthän aina fanittaa isompia ja kun itse ei ole paikalla "vahtimassa", touhujen kontrollointi on vaikeaa. Mutta todella teit oikein, että otit yhteyttä ohjaajaan. Toivottavasti hän otti asian "hoitaakseen" ja ymmärtää teidänkin näkökulman asiaan. Zemppiä, vaikeita juttuja.
Samuhan on tosiaan pitkä poika. Ja isokokoinenkin. Meidän sinttisarjalainen on reilun metrin, kun kotona mitattiin ja varmaan max 14 kg. Ei taas ruoka maita ei. Kamala ongelma, kun housut valuu koko ajan nilkkoihin, vaikka olisi säädettävä vyötärö...Vyöt on kovassa käytössä...

Jeps, nyt mä painun aurinkoon, kun vielä muita vaatimuksia ei kuulu. Mukavaa viikkistä! Ehkäpä tämä olisi vielä yksi kesäinen vkl...tuntuu jo niin uhkaavan syksyiseltä aamut ja illat.

Lyhyesti rokotteista. Pneumokokkirokotteen voi antaa 6-viikkoisesta alkaen, muistaakseni 2 vuoteen asti tai joku yläikärajakin sille oli. Tai siis niitä rokotteita annetaan aloitusiästä riippuen useampi vähintään kuukauden välein tai jotain. Meillä oli puhetta, että 2-kuukautisneuvolassa voisi antaa samalla kertaa rotavirusrokotteen kanssa.

Minä muuten googlailin jotain ihan muuta ja eksyin muistaakseni täällä elleissä käytyyn keskusteluun rotavirusrokotteesta ja pulauttelevista vauvoista. Meillähän on myös tällainen sarjapulauttelija siis, joten luin sitten sen ketjun. Enpä olisi itse tullut ajatelleeksikaan, että tämä asia pitää huomioida, kun se tosiaan annetaan suun kautta. Joka tapauksessa siinä useampikin pulauttelijan äiti oli onnistunut rokotteen kanssa niin, että lasta ei ollut syötetty juuri ennen neuvolaa eli siis lapsi oli syötetty esimerkiksi pari tuntia ennen rokotteen antamista, jolloin pulauttelu ei ole niin todennäköistä. Lisäksi ainakin joku lääkäri ja/tai hoitaja oli lohdutellut, että kunhan rokotetta jää edes vähän ja/tai pääsee limakalvolle, niin sen pitäisi riittää. Ja korvaava rokotekin voidaan kai antaa, jos näyttää siltä, ettei mitään jää sisään, ainakin omalla kustannuksella hankkineille tämä on ollut mahdollista (omalla kustannuksella tietysti).

Iltaa. Tulin koneelle tekemään vähän iltatöitä, mutta lipsahdin tietty tälle puolelle...

Manna, meilläkin oli koiralla jonkin aikaa kuonopanta, koska veti vimmatusti, mikä oli rattaiden kanssa kamalaa. Kuonopanta toimikin jonkin aikaa, mutta sitten koira alkoi saada hulluja hepuleita kun toisia koiria tuli vastaan ja niska vääntyi aina siihen malliin, ettei uskallettu enää käyttää kuonopantaa. Meidän hurtalla on toiminut sellainen, että sinnikäästi vaan _aina_ pysähtyy, jos koira vetää ja eteenpäin lähdetään vasta kun koira tulee rinnalle. Vaatii sinnikkyyttä, mutta on poistanut meillä vetämisen lähes kokonaan.

Leo on saanut pneumokokkirokotteen rokotetutkimuksessa myös eikä ole ollut korvatulehduksia. Ei ole kyllä ollut Kaislallakaan. Onko rotarokote nykyään rokotusohjelmassa? Kaislan aikaan se oli vielä maksullinen.

Voi että noita yövalvomisia. Humiseva pää on hyvin muistissa ja se kieltämättä sysää vauvakuumeen jonnekin kaaaauas tulevaisuuteen :). Vaikka täytyy kyllä sanoa, että vähän vauvakuume nostaa päätään, kun näkee pieniä vaaveja tai raskaana olevia naisia. Meilläkin on lähipiirissä taas muutama odottaja. Kesävauvojen kuvatkin ovat niin lutuisia! Mannan poitsu on niin pojan näköinen, tosi suloinen ja tapaamiskuvissa M & I olivat niin kerta kaikkisen ihania myös.

Mariskan Teemun tilanne kuulostaa tosi hankalalta. Voi että minkälaisiin kasvatustilanteisiin sitä joutuukaan. Kerhossa se on tietysti tätien asia katsoa poikien perään, mutta muuten se kuuluisi sille mummille kai sitten. Kyllä munkin mielestä tuollainen kaveruus kuulostaa aika pahalta, koska ikäero on noinkin merkittävä. Onhan pojilla toki rajuja leikkejä, mutta... äh, tosi vaikeaa.

Leo on on löytänyt päiväkodista parhaan kaverin ja tänään hän oli ihan suru puserossa, kun kyseinen poika oli sairaana kotona. Nämä kaverukset ovat aika herttaisia, kun aamuisin halaavat ja silittävät toisiaan ihan onnesta soikeina. Pikkupojat :). Eipä moista käytöstä ole varmaan enää vuoden, parin päästä! Mutta kyllä tekee hyvää äidin sydämelle nähdä, että toinen on ryhmäytymässä ja löytänyt kavereita. Kaisla samoin leikkii ihan tohkeissaan omien ryhmäläistensä kanssa, mutta vielä ei ole kukaan noussut ylitse muiden. Yhteiset leikit on tuossa iässä vielä hakusessa.

Piritta, kun hehkutit Annan mainiota ikää, niin nauti, nauti! Meillä Kaisla on toki ihana ja suloinen ja kilttikin toisinaan, mutta uhmakohtaukset ovat megalomaanisia ja KAIKKI asiat pitää sanoa sataviisikymmentä kertaa ennen kuin menevät kaaliin. Välillä se on aikas uuvuttavaa.

Niin niitä töitä piti tehdä... mukavaa viikonloppua! Toivottavasti vielä saadaan vähän aurinkoa!

Vihdoin ehdin raapustamaan muutaman rivin. Kone siis palasi huollosta ja nyt kun muistia lisättiin niin tuntuu kyllä myös pelittävän paremmin. Jes.

Siispä tähän viikkoon. Maanantaina siis Mannalla kyläilemässä. Ihanaa oli. I:n matkustuksesta olen kyllä erittäin positiivisesti yllättynyt. Mennen tullen nukkui pitkät pätkät ja muutenkin oli suht nätisti. Tosin suuri kiitos ja kumarrus menee myös Vipen suuntaan, joka selkäänsä ja hartioitaan säästelemättä istui osan matkaa mutkalla pikku I:tä viihdyttäen :)

Nyt tulee pitkä sepustus ihottumasta... voi skipata jos ei kiinnosta...
No maanataina Mannalla jo ihmettelin kun I:llä oli jotain epämääräistä ihottumaa selässä ja vatsapuolella vartalossa. Tiistaina ja keskiviikkona tilanne näytti vain pahenevan ja soittelin sitten neuvolaan. Epäilin itse että olisko mahdollisesti epätyypillinen vauvarokko (ei kuumetta ja vähän liian kauan kestävä ihottuma). Neuvolasta olivat sitä mieltä että ei voi olla vauvarokkoa vaan jotain muuta. Lähinnä epäiltiin että olis allerginen reaktio maistellusta perunasta. Käskivät rasvailla miedolla kortisonivoiteella, ilmakylpyillä ja seurata tilannetta. No torstaina oli sitten jo alkanut näpyt levitä raajoihinkin ja soitin uudestaan neuvolaan ja neuvoivat sitten käymään lääkärille näyttämässä. Sainkin ajan samalle päivälle vielä. Lääkäri oli sitä mieltä, että joku viruksen aiheuttama ihottuma olisi kyseessä. Ei uskonut allergiaan, koska paheni vaikka ei enää saanut perunaa tällä viikolla. Samat hoito-ohjeet kuin neuvolasta. Kortisonilla alkoikin sitten asettua tuo ihottuma ja sitten vihdoin tänään perjantaina taas mietiskeltyäni asiaa hoksasin, mistä koko ihottuma sai alkunsa. Viikko sitten pistin Riinuskan vinkistä ne pyyherullat I:n sänkyyn rauhoittamaan levotonta nukkujaa (ne muuten auttoi tosi paljon). Siispä I ei enää päässyt niin paljon kääntyilemään ja liikkumaan sängyssä vaan nukkui rauhallisesti joko selällään tai kyljellään. Ja koska uni oli rauhallisempaa pysyi peittokin paremmin päällä. Ja voi sun kun siellä lakanan alla oli sitten se muovitettu frotee, niin reppana pienihän on hikoillut itsensä ihan nihkeäksi joka yö- ja päiväunilla. Eli hikinäppyä siis meidän ihottuma. No heitinpä sitten sen froteen sivuun ja heti näyttää iho paremmalta, kun tänään ei ole enää hikoillut sängyssään. Onneksi ei siis ollut mitään tarttuvaa, kun jo harmitti että jos ollaan Mannan ja Mollyn pienille viety joku tauti mukanamme.

Meillä illalla nukahaminen ja yöt siis rauhoittuneet kummasti nyt, kun I pysyy suhteellisen hyvin poissa vatsaltaan pyyherullien avulla. Koin myös suuren ahaa elämyksen tarjota tuttia yöllä ennen kuin tarjoan rintaa. Ja kas kummaa, sehän auttaa kahdessa tapauksessa kolmesta ja unet jatkuu ilman syöntiä. Nyt menty siis muutama yö niinkin loistavasti, että ysiltä nukkumaan ja eka syöttö vasta 4.30-5.30!! Tosin siellä 1-3 aikoihin on sitten ollut pari tutitusta, mutta ne on helppoja kun hinaan vain I:n pinniksen (pyörät alla) sänkyni viereen ja tuuppaan tutin. Ei tarvii siten edes nousta itse ylös. Saattaa itkeä pienen hetken kun annan tutin, mutta nukahtaa yleensä tosi nopeasti kuitekin uudestaan. Ehkä tässä on alku kohti täysiä yöunia!!

Lattiatyöskentelyssä I:llä on nyt myös ihan selvästi uusi vaihde päällä. Nostaa ylävartaloaan jo reilusti käsien varaan ja tasapainoilee myös rintansa päällä sekä kädet että jalat ilmassa. On myös oppinut pyörittämään itseään ringissä napansa ympäri käsillä vetämällä. Joten enää ei tosiaankaan pysy paikoillaan, kun laskee lattialle. Nämä uudet taidot ovat myös tuoneet lisää intoa harjoitteluun ja I viihtyykin varsinkin aamupäivisin lattialla jopa toista tuntia ennen ekoja päikkäreitä.

Päivärytmi on nyt myös alkanut muotoutumaan selvästi. Yöuni n. 21-8, ekat päikkärit välillä 11-14 n. 1,5 h ja toiset lyhyemmät päikkärit välilä 16-19. Aamupäivät on kuin hangonkeksi ja päivänpaiste. Iltaa kohti alkaa tulla rutuisemmaksi mitä lähemmäs yöunille meno vain tulee.

Mutta kyllä hän vain on kaiken kaikkiaan niin rakas ja kultainen tapaus, että ei voi millään mittarilla mitata. Ja tuota kasvua ja kehitystä on kyllä ilo seurata.

Huh, tuleepas tästä romaani...

Me päätettiin olla antamatta I:lle mitään ylimääräisiä rokotteita. Johonkin tutkimukseen meitäkin kovasti kosittiin, mutta kieltäydyimme. Mua jännittää jo ihan riittävästi tuo seuraavana tuleva tehosterokte tähän ekaan rokotukseen, että no thanks mitään ylimääräistä.

Aniliinin uudesta kodista odottelen minä myös innolla kuvia. Pistähän tulemaan, kun ehdit.

Riinuska, mä en myöskään ole fb:ssa. Saas nähdä ajaako syksyn ja talven pimeys mut vihdoin sinne. Mies on kyllä sitä mieltä, että ei. Hän kun ei luota tämän nykytekniikan turvallisuuteen...

Stella hei, käytäiskö joku päivä kahvilla? Kai yrittäjälläkin on kahvipaussit :)

Piritta kuinka pienestä Annalla ollut tuo peukkumania? I:llä nimittäin tuntuu kovasti hakeutuvan peukku suuhun ja mä oon siitä ihan paineissani, kun en tykkää. Yritän aina kieltää ja vaihtaa tuttiin. Missä tilanteissa Anna syö peukkua?

Jaaha, oliskohan tässä tarpeeksi yhdelle kerralla. Huomenna me naiset lähdetäänkin koirien kanssa evakkoon Vaarin (isäni) luo, kun miehellä on "poikienilta/varpajaiset" täällä meillä. Sunnuntaina sitten palataan kotiin, toivottavasti siistiin sellaiseen...

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Nostoa, ettei ihan tiputa sivulta.

Piritta, mä en osaa pienetää kuvia..Ilmanmuuta olisin laittanut pienemmäksi. Täytyy opetella. Näkyykö ne ihan jättikokoisena?
Just säken kanniskellessani poikaa ajattelin, että mitäköhän huomisen nlan puntari näyttää. Kyllä on tullut reisiä ja poskia pojalle lisää. Vaatekoko 56 jää nyt justiinsa pieneksi.

Täytyy huomenna kysyä se rotarokote. Hyvä, kun sen saa, kun hintaa olisi 80 e muuten.

Mä pohdin tuota pantaa Riinuska, en ole ihan varma onko tilanne "niin paha", että tarvimme. Vai voisiko tosiaan systemaattisella harjoittelulla saada oppia aikaan. Mä luulen, että tämä nuori koira oppii vielä :) Täytyy vaan olla todellakin johdonmukainen.

Kiits Hertallekin kuvista, mikä ihana pikku poikanen. Ja suloinen isosisko. Koskahan me tavattaisiin? Laitahan viestiä, jos/kun olette tälläpäin. Mollyn kanssa nyt alkuvkolla vielä tavataan varmaan. Mukavaa!

Innolla odotan Aniliilin kuvia talosta ja fiilistelyjä. Miten muksut on suhtautuneet uuteen kotiin? Onko Vilillä nyt oma huone/nukkuuko siellä? Miten ylipäätään yöt?

Täällä oli ihana yö. 22.30 nukkumaan ja 03.00 syöttö ja 7.30 saakka unta. Käänsin pojan 01.00 mahalleen, kun ähisi ja nukahti siihen. Mä olen ollut arka nukuttamaan mahallaan öisin (en lainkaan), mutta poika tykkää nukkua niin ja jaksaa tosi hyvin pyöritellä päätään, niin sain nlantädiltä "luvan" jo viikon vanhana pojalle, mutta en vaan ole uskaltanut jostain syystä mahalleen laittaa. Stellahan on nukuttanut mahallaan muksut? Mutta oli siis ihana yö ja toivon, että näitä tulisi lisää. Tässä välissähän oli niitä parin syötön öitäkin ja sitten jäi kukkumaan hereille. No, ei pahoja öitä ole oikestaan edes ollut, kun mietin aina niitä koliikkivauvoja tai niitä perheitä, joissa on rytkit ihan päälaellaan. Eli hyvin hyvin tyytyväinen olen. Ja onhan silä lapsella oikeus yöllä syödä, jos on kerran nälkä. Niin..ja ehkä vielä yksi keskeinen syy, miksi nukkui hyvin, oli vaippa. Laitettiin pienempi Libero (3-6 kg) yöksi ja näytti pitävän hyvin ja ei ähissyt. Olisiko imukyky superpaljoon pissaan sitten Liberossa parempi. Muuten ollaan käytetty Pampersia, mutta tahtoo tulla kehno olo pojalle ja kantorepussa/autoistuimessa kun kakkii niin tulee niskaan saakka joskus. Vaippa taitaa olla liian löysä, koska isommat koot on nyt käytössä, niin ei voi siitä johtua ainakaan nyt.
No, tässä nyt ol tätä pikkuvauva-asiaa, mikä ei varmaan suurinta osaa kiinnosta, mutta jospa heinämammoilla olisi näihin kiinnostusta :)

Sanelma, olipas hyvä, ettei ollut vauvarokkoa tai perunasta aiheutuvaa ihottumaa. Salapoliisityön tuloksena oikein "hyvä " syy löytyi onneksi. Meillä poika hikoilee kyllä helposti, mutta ei nukkuessaan. Ja niitä hikinäppyjä on välillä ollut; etenkin tuossa helteellä, kun oli vaunuissa. Tosi hienosti auttoi noi pyyherullat (kyllä täältä saa niiiin hyviä vinkkejä!) ja ihanasti nyt yöt parantuneet! Minäkin valaistuin tuosta yötutista ja mahallaan nukuttamisesta ja oli _ihana_ huomata, että ne toimii!
Mä ymmärrän kyllä Sanelma, että rokottaminen jännittää. Oli se sellainen säikäytys viimeksi. Koskas teillä on nyt seuraava? Toivotaan, että ei tulisi uudelleen tuota reaktiota.

Mimmun tyttö hyvä nukkumaan!Ja vielä yöllä!Onpa ihanaa, että niinpäin. Tuo ylipukeminen on hauska toimiva juttu. Mutta ei varmaan toimisi täällä :) Naapurin tyttö nukkuu kanssa topattuna vaunuissa paremmin. Meidän jössikkä pikkuvaatteissa vaunissa kesähelteellä ja naapurin vilukissa oli toppapussissa. Kyllä on lapset erilaisia. Mutta niinhän me aikuisetkin.

Stella, se rotarokote on 1.7.09 jälkeen syntyneiden vauvojen ohjelmassa. Aikaisemmin siis oli maksullinen. Ihanalta kuulostaa pienten poikien ystävyys :) Voin vain kuvitella. Mukavaa, kun pk:ssa on kivaa ja löytynyt tärkeä kaverikin sieltä.

Meillä olisikin sitten viikonloppuna pojan ekat juhlat. Papin soittoa odottelen ja tapaamista nyt viikolla. Saan äitini avuksi loppuviikolla, niin kaikki valmistuu juhlaa varten jouhevammin. Huonekaluja tuli onneksi ennen juhlaa, vaikka ei edes pitänyt. Viikolla pitäisi tulla vielä nojatuoli ja rahi. Saa nähdä osuiko kangasvalinta nappiin.

Koskas muut heinikset saa nimet?

Puuh* Ilmoittauduin lukuvuodeksi kouluun läsnäolevaksi. Melkein puolipakko on tehdä kaksi kurssia. Katsotaan. Mutta ajatus ei tunnu sinänsä pahalle, koska aion ottaa kurssit rennosti...menen tunnille, jos pääsen ja yritän neuvotella, jos en pääse paikalle. Pojan ehdoilla, täysin. Mun jatkoajatukset töissä on vain kiinni opintojen etenemisestä, niin siksi yritän tehdä nämä ns. pakolliset.

Nyt pikkuinen nukahti sitteriin, painun suihkuun.

ps. Kiitos Molly kuvista muuten. Teidän toisetkin treffit näytti _kivoille_, olisipa tosi kiva tavata Hkin tyttöjäkin. Jospa Aniliinin luona ensikesänä?

Mukavaa viikkoa!

Moro tytöt,
Vilinää ja vilskettä ollut koko viikonloppu. Pe oli perheen rapujuhlat ja lauantaina veljenpojan ristiäiset ja eilen palattiin illalla kotiin. Kaikenlaista draamaa, mm toinen veljeni vietti lauantain sairaalassa tarkkailussa kun pumppu heitti volttia. Ristiäiset oli toki ihanat, aurinkoisessa säässä ulkona! Ja Manna ei taida teidänkään jörrikkä vetää vertoja tälle mun veljenpojan kasvulle: 2,5 kk ikää, 62 cm ja 8 kg!!!!!!!!!! Oli syntyessään toki iso 4,7 kg mutta on siis melkein tuplannut painonsa;-))). Oli siinä sylikummilla hikoilemista...
Harmi ettei niistä edellisistä Hkin treffeistä ollut laajemmin puhetta, mäkin olisin päässyt ja olis ollut kiva tavata Mollya ja Mtä ja tietty muitakin:-).

Oma olo ollut ihan kohtuullinen, autossa istuminen on vähän tuskaa kun "levottomat jalat" vaivaa. Oon yrittänyt hoitaa sitä ekstra-magnesiumilla mutta olisko jollain muuta kikkaa? Jumppa ei oikein enää autossa auta ja puristavat kengät ja sukat on jo heitetty nurkkaan. R-viikkoja nyt 21+5 ja oikeasti en käsitä miten tässä pitäisi malttaa vielä toiset 20 odotella. Tulis jo.

Syyskuun alusta N on sit pkodissa 3 pv viikossa, vapaalla maanantait ja perjantait. Saa ehdottaa ohjelmaa ja meille saapi tulla kyläilemään;-). Jostain syystä (ikä?) mun lähipiirissä ei ole oikein muita odottajia tai kotona olevia äitejä että oon vähän orpo piru. Ehkä tuolta leikkikentältä löytyy kanssakulkijoita, toivottavasti vaikka kaffetteluunkin.

Taidan nyt mennä kauppaan ja nauttia tästä aurinkoisesta päivästä. Mukavaa viikonalkua kaikille!

Maanantaita,

Oltiin juuri Linuksen kanssa ekassa muskarissa, oli tosi kivaa. L soitteli polleana bongorumpuja, marakasseja, triangelia ja niitä puupalikoita (klaveesit vai mitkä ne on?) ja oli muutenkin innoissaan muista lapsista ja lauluista. Nyt sitten jatkossa käydään kerran viikossa.

Manna, harmi, luin vasta viikonloppuna mailisi, että poikkesit täällä meidän kylässä, olisi ollut niin kiva nähdä. No, ensi vuonna sitten? Mäkin muuten nukutin Linusta vatsalleen sen jälkeen, kun huomasin, että nukkuu paljon rauhallisemmin niin, tarkistin neuvolasta ja sanoivat olevan ok, kun vauva osaa jo kannatella vähän päätään.

Hurjalta kuulosti I:n ihottuma, onneksi taisi olla harmitonta.

Mariskalla tosiaan kinkkinen tilanne pähkäiltävänä. Kyllä varmasti kannattaa ystävyyteen puuttua, jos kerran on väkivalta kuvioissa. Teidän Samu on komean kokoinen poika:)

Aniliinin poppoolle onnittelut uudesta kodista, kuulostaa ihanalta paikalta. Kuvia odotellessa;)

Nyt on sitten imetys lopeteltu meilläkin, aikas tuskaa ollut nukuttaminen ja yöheräilyt jatkuvat edelleen. Poitsu huutaa kuin syötävä illalla laitettaessa sänkyyn, kun tajuaa, että tissiä ei tipukaan (tai jostain muusta syystä?). En tiedä mitä tässä tekisi, kuitenkin jo kohta 2 viikkoa tulee täyteen ja aina vaan takkuaa. Välillä mennyt pari päivää (tai siis yötä) hyvin, mutta nyt taas eilen huusi 20 minuuttia illalla ja yöllä heräsi 3 kertaa ja joka kerran hirveä taistelu. Ei auta mikään tassuttelu, huutaa selkä kaarella ja änkeää väkisin seisomaan. Huoh, kokemuksia, vinkkejä? Mites gissa teillä, nukahtaako Leo vielä imetettäessä? Taisi tuo meidän Ruotsin reissukin kyllä sekoittaa pakkaa, kun oltiin kolme yötä poissa kotoa ja nukuttiin sinä aikana kaikki samassa huoneessa. Muuten on kyllä mennyt hyvin, syö tosi hyvin kaikkia ruokia ja juo tavallista maitoa itse nokkamukista. Ehkä se tästä.

1-vuotismitat olivat 79 senttiä ja 9700 g. Rokotuksesta nousi lämpöä, mutta meni onneksi parissa päivässä ohi.

Olisi ollut kiva nähdä Mollyn M ja muutkin, ehkä ensi kerralla sitten...

Mukavaa viikkoa kaikille!

Voiiiiii perrrrr...... Romaani katosi, kun neitokainen sammutti koneen. :( Mun läppärissä pystyy palauttamaan edellisen istunnon, mutta tästä miehen koneesta en moista onnistunut tekemään.. Uusiksi jotain.

Mulla ei ole vielä sisällä nettimahista, muuta kuin kännykässä. Meillä on täällä ulkorakennuksessa ex-ex-asukkaan "ateljee", oli jonkin sortin taiteilija ja vanha kanala on saneerattu talviasuttavaksi. Miehen kone on täällä, enkä ole jaksanut tulla tänne näpyttelemään. Mun läppäristä puuttuu joku johdon pää, eikä langaton yhteys yllä sisälle. Ihana tila, sisustamaan ei olla keritty yhtä'än, ikivanha sohvakalusto kyllä menettelee musiikinkuunteluun ja tietokonepöytä saa kelvata, kunnes sisätiölat on ensin kunnossa.

Kiitos kysymästä, hyvin ollaan kotiuduttu, kuten aiemmasta hehkutuksesta olette voineet päätellä. Lapset tykkäävät kovasti, on tilaa temmeltää ulkona ja sisälläkin eri tavalla kuin ennen. Yläkerrassa nukumme kaikki, me miehen kanssa omassa makkarissamme ja lapset keskenään toisessa. Hyvin nukkuvat, Siljakin nukahtaa omaansa, mutta vaatii toistaiseksi vierellä olon. Vili on jättänyt päikkärit pois, ainakin tällä hetekllä, Juskan tavoin lepäilee noin tunnin sängyssään, mutta ei vaan nukahda.

Meillä oli ulkorakennuksen punamultaistalkoot ja rapujuhlat viikonloppuna, kovin tuli taas viiniä lipitettyä, mutta sallittakoon. :)

Olen lukenut kännyllä kuulumisenne lähes päivittäin, mutta kirjoitukseen ei ole rahkeet riittäneet, on niin hidasta sillä. FB:iin juuri ja juuri olen saanut lauseen kirjoitettua. :) Sinne siis Riinuska ja muut vielä rekisteröitymättömät. :)

Voihan Mollyn pikkuM:n ristiäispappia, ahdistavia ja synkkiä ajatuksia pinen ensimmäisessä juhlassa. :( Mutta onneksi olivat muuten onnistuneet ja kauniit kekkerit. =) Kuviako olet jo laitellut, menen oitis tämän jälkeen spostiin. Ja löysin kameran laturinkin, ja vkl:na tuli näpsittyä kuvia, joten laitan lähiaikona tulemaan, kunhan saan pienennettyä..

Stellalla vauvakuumeilua, ihananaista, vaikkei ihan vielä ajankohtaista. Tai mistä tietää, jos päätättekin NYT juuri antaa mahdollisuuden. Itselläni tuo ajatus on mitä kaukaisin, eikä yhtään haikea fiilis siitä, että "tämä on nyt tässä". =)

Onko Teemun tilanne "kingin" kanssa selvinnyt? Kinkkistä. :((

Samu se on pitkänhuiskea mies. Vilin 3-v. lääkäri ja mittaukset parin vkon päästä, nlahan oli kotikäynti, jossa tehtiin kaikenmoisia hauskoja tehtäviä. Palapelejä, kuullun ymmärtämistä, hauska kuulo- ja näkötesti, palikkatornin rakentelua, hyppytestiä... Kaikki sujui hyvin ja Vili vaan kyseli, että vieläkö repusta löytyisi lisää puuhailtavaa.

Mahtimittoja muillakin tenavaisilla, Linus on samankokoinen kuin Silja nyt. Mutta tytöillä ja pojilla lieneekin yleistä, että on hieman eroa tässä vaiheessa. :)

gissan tilanne on ollut kovasti mielessä. Meillähän oli kovin vaikeaa Vilin syntymän jälkeiset kuukaudet, tai oikeastaan koko eka vuosi, mutta sitten ne solmut vain aukenivat ja nyt ollaan tässä. Varmaan eniten auttoi se, kun mä väkisin suljin suuni ja olin nalkuttamatta monista asioista, jotka todella _ärsyttivät_ miehen käytöksessä. Kun en naputtanut, niin käytöskin korjaantui. Tämä siis oma tilanne, en tarkoita että sä mäkättäisit. :) Toivon todella tilanteen selkenevän, voimia!

Voihan I:n ihottumaa, mutta onni, että selvisi, eikä ollut kyse mistään vakavasta ja pitkäaikaisesta. Meillä molemmilla froteet käytössä, Vilillä opn välillä vaippa öisin falskannut ja nyt on muutamia öitä jo nukkunut ilmaan vaippaa aamuun saakka kuivana, piatsi viime yönä. Ankea herätys: ÄITIIIIIIIIII, sänky on ihan märkä. Mutta onneksi oli se suoja. :)

Manna se aikoo koulunpenkille! =) Mun mielestä syksyllä aina viljapeltojen tuoksu saa mieleen kouluunpaluun ja motivaatiopuuskan!

Ou nou Annan peukunimemistä, siinä sitä onkin luopumisentuskaa. Tutti on iisi nakki siihen verraten. Sitten joskus...

Mä olen ollut nyt luvattoman kauan tässä koneella, kun tähän saakka pääsin ed. kerralla ja sitten tyttönen sammutti koneen, oli siinä hampaissa puremista.
Nyt spostiin ja ruuanlaittoon!

Palaillaan ja iloa alkusyksyyn! =)

Voi valloittavaa, mitä todellisia loisto-otoksia oli runsain mitoin tipahtanut postilaatikkoon! <3 Oli ilo nähdä suloisia vauveleita ja reippaita isojasisaruksia! Kiitos, palaan pian lähettelemään omia otoksia. =))

Olipa teiltä pitkästi tekstiä, mukavaa :)

Heti Tiitulle vastailen, että meillä oltu nyt vähän yli viikko pelkällä ilta- ja yöimetyksellä ja nyt pari pv kokonaan ilman. Eka yö meni ihmeen hyvin, nukutuksessa ei itkua, vaikka ennen nukahti tissille ja yöllä kannoin n. tunnin, rauhoittui lopulta kantoreppuun ja tutilla! Ei oikeastaan ime tuttia, lähinnä leikkii sillä, mutta jotain lohtua kuitenkin siitä sai. Rauhoituttuaan suostui jäämään sänkyyn ja otti vesipullon. No sitten menikin homma ihan mönkään, kun iski eilen kuumeen viikko sitten saadun mpr+vesir.rokotuksen jälkeen. Nukahti illalla mun syliin supon jälkeen, ei ottanut velliä. Yöllä heräili kahden tunnin välein. Toivon että johtuu vain siitä kuumeesta ja kun sitä on vieläkin, niin ensi yö on varmaan samanlainen. Vain viikko töiden alkuun, toivottavasti saadaan joku kuvio ennen sitä. Tiitu, olitko sä ajatellut olla vuoden loppuun vai miten, sori kun en muista?

Voi että, Aniliinilla on varmasti ihanaa!!!! Kiitos, että olen ollut ajatuksissa :) nyt tilanne ihan ok, ei nyt varsinaisesti hyvä, mutta parempi kuitenkin. Jännittää, että miten töihin meno vaikuttaa, joku taisi kirjoittaakkin, että saa vähän muuta ajateltavaa ja sitä mäkin toivon, mutta toisaalta miehen osallistumista kaipaan enemmän, joten se saattaa huonontaakin tilannetta... Päivä kerrallaan, jos nyt joku läheisyyttä muistuttava olotila saataisiin, niin hyvä olisi :)

Meidän piti aloittaa huomenna pph:lla, mutta mietin jo, että pitänee soittaa tuon kuumeen takia, ettei välttämättä tulla, jos sitä on vielä aamulla. En sitten ehtinyt, kun soitti itse, että hän ollut koko viime viikon saikella, joku olkapää blaa blaa tulehdus ja saa aamulla kortisonipiikin. Sovittiin, että annetaan vielä levätä ja vien vasta perjantaina, kun näin pientä pitää kuitenkin kantaa välillä. Ei kuulosta musta ihan pikkuvaivalta, vähän huolestuttaa jatko :/ Meillä tuntuu olevan hyvä tuuri näiden hoitajien kanssa...

Vitsi miten Sandeman on jo pitkällä!! Kuluupa aika nopeasti, siis meidän muiden mielestä :)

Nyt pitänee jo lopettaa, tuo kuumepotilas kaipailee syliin. Mukavaa viikkoa tytöt :)

Jos kuonopanta tuntuu liian "rajulta", vedonesto- tai reagointivaljaat voisivat olla toinen vaihtoehto. Mikäli siis apuvälineitä haluat käyttää. Koulutus/harjoittelu on toki paras tapa, mutta siinä voi käyttää apuna esim. noita valjaita. :)

Ihania kuulumisia Anillinilla. Mä unelmoin joskus ulkorakennuksesta, jossa pihasauna ja jonkinlainen työtila mulle; taiteiluun :) No, ei tällä tontilla ole mahista. Teidä elo kuulostaa ihanalle nyt. Ja tosiaan; voititte vaikeudet Vilin syntymän jälkeen ja nyt olette siinä; yhdessä, ehjänä ja onnellisina. Ihanata!!

Gissan parisuhde kuulostaa paremmalta, niinkuin totesit. Eipä ne asiat tosian tuosta vain aukea. Muutoksia tulossa arkeen, joten kyllä se vaikuttaa parisuhteeseenkin. Toivotaan, että myönteiseen suuntaan. Lähelläni painitaan myös parisuhdeongelmien parissa ja jotenkin satuttaa itseä kovasti, kun on kyseessä itsellenikin tärkeät ihmiset. Sitä toivoo parasta, onnellisuutta yhdessä tai erikseen. Ei ole helppoja asioita, mutta ei se elämä helppoa olekaan.
Paranemisia pikkuLeolle. Surkeaan saumaan vielä kuumeilu. Toivotaan myös, että hoitotäti olisi ja pysyisi, ettei tulisi mitään jatkuvaa sairastelua olkapään kanssa. Pph onkin haavoittuvampi systeemi kuin pk noissa sairastapauksissa,

Kiitos koiravinkeistä taustikselle. Tosiaan nuo vedonestovaljaat voisivat olla toimivammat. Ollaan mietitty, että josko niiden kanssa opettelisi ja sitten voisikin jo luopua niistä, jos koira oppisi nätisti kulkemaan. Mutta täytyy systemaattisesti harjoitella koiran kanssa ihan joka päivä nyt tavallisellakin pannalla (tai se on puolikurkkaripanta).

Sanden viikot tosiaan hurahtaneet näin sivusta seuranneena. Ja hienon kokoinen sukulaispoika siellä. Huomenna meillä nla; ei taia tämä pallero kauas jäädä noista lukemista:)

Mun on taas pakko saada sanoa, miten ihana tuo vauva on. Vaikka vie voimia, välillä väsyttää, mutta se jokellus "kabuuuu" "guguuu" "aguuu" ja ihanat hymyt saa mut niin liikuttumaan. Mistä tälläinen onni oikein tulee ? :)

Ihana kaupunki Tiitu teillä! Ensimmäinen kerta mulle, mutta ei viimeinen. Mahtava keli oli ja ympäristö aivan upea. Tsemppejä sinnekin imetyksen lopettamiseen ja öihin. Muuta en osaa "neuvoa." Muskari kuulosti kivalle; ajatuksissa olisi sellainen meilläkin, jos/kun aika on oikea.

Nyt käyn lueskelemaan lehteä, kun poika uuvahti tänään jo aikaisemmin.

Nyt laitoin kuvia, älähtäkää, jos joku ei saanut! :)

Unohdin vielä mainita, että kissamme Paavokin on kotiutunut mitä mainioimmin, kertaakaan ei ole tarvinnut mistään etsiä, tunsi Kodin siis sekin. :)

Täällä oli aamupäivällä ihan helteistä, nyt on kasaantunut harmaita pilviä, saapi nähdä ropsahtaako kohta vettä!

Aivan iiihana uusi koti teillä Aniliini! Kuvista näyttää kyllä niin idylliseltä. Voih, se piharakennus oli kyllä huippu. Koskas trffattais teidän nurkilla?? Jos mä kerran Mannallekin ajelin, niin teillehän on vain yksi luikaus...
Ja ne tavarat. Öö, me on nyt asuttu neljä vuotta tässä ja vieläkään ei oo taulut seinässä. No, mä en ole ehkä sieltä innokkaimmasta sisustaja päästä.

Kiitos kuvista myös muille!

Vieraat lähti juuri. I meni jo nukkumaan niin karkasin koneelle. Viikonloppu meni meillä hienosti. I nukkui nyt Vaarillakin hyvin yönsä vieraassa sängyssä. Heräsi kerran syömään, mutta nukahti hyvin takaisin pinnikseen sielläkin. Viimeksi meni yö hulinaksi siellä pari viikkoa sitten, kun vieras sänky ei kelvannutkaan.

Maanantai meni mustaherukoita poimiessa. Kuinkas kävi teillä Aniliini, oliko marjat vielä puskissa uudessa kodissanne? Vielä olis meillä yli puolet puskista keräämättä ja omat tarpeet on nyt jo täytetty.

Tänään olikin sitten vieraita käymässä. Ja huomenna on ohjelmassa avoin päiväkerho. Saas nähdä mitä I tuumaa siitä menosta.

Mukava muuten kuulla, että gissalla kotona vähän tasaisempaa. Toivottavasti Leo paranee pian, kuin myös pph. Ja toivotaan että töihin paluukin sujuu positiivisissa merkeissä.

Nyt on pakko mennä. Katsotaan josko huomenna ehtis taas piipahtaa.

Heissan taasen,

eipä Sanelma kestä kiitellä, itsehän kovemman työn teit ajaessa.. Ja minä kuitenkin myös nukuin I:n kanssa.. :D Ja pistähän sitä bensarahalaskua perään!

Täällä viedään viimeistä lomaviikkoa, niisk. Toisaalta on ihan kiva mennä töihin, mutta kuka nyt sinne hinkuaa.. :) Onneksi tää viimeinen viikko menee tässä kotinurkilla, on niin tullu mentyä kaks viikkoa tuulispäänä.. Ehtii peseen pyykit ja pistää kämpän kuosiin.. Ei sitten taas kerkiä mitään tekeen ku työt alkaa. No, ei tietenkään oo niin kiirettä kun oli kevään ja kesän teatterin kanssa. Viikonloppuna olis muuten tiedossa 80's bileet. On ollu tosi hauska kerätä kaikkee rekvisiittaa, vanhojen Suosikkien lukeminen on kyllä ollu aikas hupaisaa!! Aikamatka menneisyyteen.. Vaatteet ei oo vielä ihan kaikki koossa. Kengät (purkkarit, koristossut tai valkoset varsilenkkarit) pitäis hommata jostain. Tukka krepille jne. hihi!

Aniliinin koti näyttää kyllä niiiin ihanalta. Ihanaa maalaishenkeä..

Mannan onni kuulostaa niin ihanalta. Niin pitkään ja hartaasti odotitte häntä, että kyllä saat siellä hehkuttaa sielusi kyllyydestä. :)

Gissalle tsemppiä parisuhdeongelmien kanssa. Aniliini kertoi kyllä niin osuvasti. Täälläkin välillä vähän sellaista, kesä ei ollu miehelle helppo kun en juurikaan ollut kotona, ja kävin vaan kääntymässä ja sotkemassa.. Tosin olen siis ollut se osapuoli, jolta on kaivattu osallistumista ja huomiota.. heh. Mutta mutta, keskustelemalla ja toiveita esittämällä pääsee jo pitkälle. Itse huomaan välillä sen että odotan jotain mieheltä, mutta en kuitenkaan saa sitä sanottua hänelle ja sitten vedän herneen nenään kun hän ei toimikaan toiveideni mukaan... Ja sitten ku mää nöksähdän, mies hermostuu ettei hän ole mikään ajatustenlukija.. :D Nojoo, en siis tarkota että teillä olisi tälläistä, mutta tulipahan mieleen raapustella omia kiemuroita. Ei se taida olla helppoa kellään kokoaikaa. Jaksuja!

Nojoo, kai tässä tarvii mennä laittamaan uutta koneellista pyörimään. Kaksikin ihmistä saa aikamoisen vuoren aikaiseksi, kääks mitä sen täytyy olla teillä muilla... :)

Mollylle ihania viimeisiä lomahetkiä. <3