Tahkoojat 162

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sanelma

Vieras
Nimimerkki, naisen/miehen ikä, yritystä alkaen, mahdolliset hoidot
Annu78, 28/38, kesä -04
Gissa, 30/32, yritystä 08/03, IVF/ICSI
Emmi06, 32/33, 10/05 (kaks lasta -00 ja -01), inssit 04/07, 05/07, 06/07
Kastehelmi, 31/32, ei aktiivista yritystä tällä hetkellä
Keijukainen, 34/29, 9/04, IVF tulossa syksyllä
Larek, 28/38, yritystä 03/06 laparoskopia 11/06
Manna, 31/31, yritystä 08/04
Molly, 32/34, 8/04, IVF tulossa syksyllä
Peppi_82, 24/29, kesä -04
Sanelma, 31/37, 9/04, 2xIUI, 1. IVF/ICSI käynnissä
Tiitu 34/34, yli 3 v, kaksi inssiä tehty, ei plussaa koskaan
Vippe, 30/31, yritystä 08/04, lapa 03/06, ensimmäinen inssi 05/07

Hei Sanelma! Laitoitko jossain vaiheessa kodistasi kuvia muille? Ennenkuin mulla oli s-posti.. Olisi kiva nähdä myös ne kuvat! Pihapiiri on ainakin mahtava! :)

Oikein hyvää juhannusta tällekin puolen kaikille!

T:Suvi ja Elsa

No onnistuihan se viimein. Kolmas kerta taas toden sanoi uuden ketjun perustamisessa. Piti oikein kirjautua, että taas onnistui.

Aika hiljaista on näin kesäaikaan täällä. Ymmärrettävää kyllä. Eipä tänne meinaa itsekään ennättää, kun täytyy kesälomaa silmällä pitäen oikein ahertaa töissä.

Kastehelmi on sitten viikonloppuna käynyt aallonpohjalla. Toivottavasti mieli on jo parempi. Täällä ainakin tänään aurinko paistaa niin täydellisen siniseltä taivaalta, että pelkästään tuo saa jo hymyn huulille.

Mannalle vielä onnittelut aviosäädyn muutoksesta. Tai ainakin toistaiseki olemme siinä uskossa, eihän me vielä tiedetä kuinka kävi ;)

Nyt jäi kaikki jutut tuonne edelliseen ketjuun, mutta eipä siellä tainnut paljon kommentoitavia juttuja ollakaan. Siispä omaan napaan. Pistellyt olen iltaisin ja ongelmitta on sujunut myös ampullien vaihdot kesken piston. Olo on ollut täysin normaali. Kuumat aallotkin ovat loppuneet kokonaan. Eilen ja tänään harvakseltaan on vihlonut munasarjoja. Siinä kaikki.

Erityisen iloinen olen siitä, että mieli on pysynyt valoisana, positiivisena ja muutenkin normaalina minuna. Vielähän tässä ehtii mielikin myllertää, mutta ainakin tähän asti on päästy positiivisella mielellä. Pientä ahmimisvimmaa olen tosin havainnut, mutta siitä nyt on vaikea sanoa, että johtuuko hoidosta, vai tekeekö muuten vain mieli mässäillä. Yritän kuitenkin pysyä kovana :) Paino on toistaiseksi pysynyt kurissa. Lenkilläkin olen vielä käynyt ihan normaaliin malliin.

Huomenna taas kontrolliultra ja selviää varmaan myös punktiopäivä, mikäli siellä mitään punktoitavaa kasvaa, kun olokin on näin normaali.

Huomenna myös tapaaminen Tampereella. Hinoa. Mä taidan olla ainoana pitämässä lippua korkealla täältä Tahkooja-puolelta. Yritän suoriutua kunnialla tehtävästä. Siispä huomenna tiedossa vähän rikkonainen ja kevyehkö työpäivä. Jes.

Aikaisemmin pistin kuvan vain rantasaunasta ja sehän oli esillä myös noissa viimeisimmissä kuvissa. Täytyy yrittää joku päivä ottaa kuva myös talosta, kun ehdin kameran kanssa pihalle ennen kuin aurinko kääntyy talon taakse vastavaloksi. Eli mistään et ole jäänyt paitsi :)

Huomenta!
Täällä ollut rauhallista, eikä itseäkään ole huvittanut kirjoitella. Sympat Kastikselle, toivottavasti on parempi fiilis jo. Kaipa noita väkisinkin joskus tulee, vaikka yritystä ei hirveän aktiivisesti olekaan. Eikä tosiaan saisi innostaa toista millään kissan ottamisella ja sitten vetää pakkia :(

Mä kävin aamulla verikokeella, kun ei ollut kotitestejä, enkä jaksanut ostaakaan. Tuloksesta olen täysin varma, mutta joku testi on tietysti tehtävä.

Mannalle onnittelut uudesta siviilisäädystä, mikäli se siis on vaihtunut. Raporttia odotellessa :)
Sandemanin tyttö sai kauniin nimen, onnea siitä.

Olenko mä nyt hieman outo... tämä mun salamaraskautujaystäväni, jos muistatte, sai lapsen n. 2 kk sitten. Nyt luin sitten lehdestä, että oli ollut ristiäiset.... miten musta tuntuu, että ois voinut siitä mulle kertoakin? Viestiteltiin kuitenkin ristiäisten jälkeenkin, eikä silloinkaan mitään maininnut. Mun sisko sitten kertoi, että kuva oli ollut lehdessä. Voi olla että tää on jotain lapsettoman tuskaakin vain, mutta jotenkin mua ärsyttää ihan järjettömästi, että ei ristiäisistä kertonut. Toisaalta, ehkä nämä jutut ei sitten ole kovin suuria, kun kaikki on niin itsestään selvää. V****, nyt kuulostan ylikatkeralta, ja olenkin.

No niin, nyt sain tapettua sopivasti aikaa, että pääsen aamupalalle :)

Hinoa kuulla Sanelma että sun olo on pysynyt hyvänä pistoksista huolimatta.
Toivottavasti munikset kasvaa siellä kuten pitääkin! Hassua ajatella että loman jälkeen sitä on itsekin samassa veneessä.

Mulla vihdoin kp1. Tätä kierron venymistä on havaittavissa, Molly, täälläkin. Kierrosta tuli jopa 35 pv. Inhaa. Ja ihme tuhrua taas, kai se endo siellä jotain häiriköi. Mutta hyvä kun alkoivat ettei enää kauempaa tarvinnut odottaa.

Ny tosiaan paistaa mutta ainakin tänne Etelä-Suomeen luvattiin myös sadekuuroja iltapäivästä. Heinäkuustakin luvattiin kylmää, ihme kesä ? Tai sitten noi pitkän linjan sääennustukset ei ole kovinkaan luotettavia. Se on sitten sitä kauheeta narinaa kun suurin osa Suomesta varmaan lomailee just heinäkuun. Mä aloitan h-kuun puolivälistä elokuun puoliväliin kuten lähes joka vuosi.

Käytiin eilen katsomassa Oceans 13th. Aika samaa kauraa kuin kakkonenkin, ei noi jatko-osat oikein toimi. Meinasin nukahtaakin välillä, oli melko tyhjä teatteri niin nuokun miehen kainalossa oikein löhö-asennossa :D

Mukavaa päivää kaikille!

Kiva kun on uusi lyhyt ketju!

Tosiaan, Kastehelmelle jaksamisia *ojentaa harjaa*. Tällaistahan tämä on, lapsettomuuden ja tärppitoiveiden ihmeellisessä maailmassa. Välillä siihen liittyvät/ei liittyvät asiat ("kissaerimielisyydet" sun muut) ja ajatukset (ettei koskaan tule olemaan kellekään äiti) masentaa enemmän, välillä ei tunnu missään. Samassa veneessä ollaan kaikki, hyvässä ja pahassa.

Sanelma hei, kauanko pistelyt on jatkunut nyt? Oliko sulla sumutetta? Mulle tulee sitä ensin (olisiko muuten jollain, Gissalla?, kokemusta/mielipiteitä synarela sumusta). Hienoa Sanelma, että pistokset on sujunut ongelmitta, etkä ole pistänyt itsäsi sormeen tms ;) Tuleeko niitä kontrolliultria useampia vai onko huominen ainoa? Eikö se punktiopäivä ole usein alkuviikosta ja siirto sitten loppuviikkoa kohden? Voisiko siis hoito ajoittua ensiviikolle vai mikä olikaan aikataulu? Varmaan ihanaa ajatella aikaa siirron jälkeen, kun pistokset ja toimenpiteet on ohi. Mua ainakin vähän ärsyttää ja harmittaa kaikki lisähormoonit :/

Tosiaan, kesähän se varmaan hiljentää ketjua vähän. Toivottavasti ei ihan kokonaan.

Mannaaa, huhuu... :)

Gissa, mä muistelinkin että sulla on se veritesti tänään. Koska saat tulokset?

Toi ristiäisjuttu olis ärsyttänyt minuakin. Joskus ihmiset voi olla ehkä vähän liiankin hienotunteisia asian suhteen ja jättää kertomatta.

Tuli siitä mieleen että mä kuuntelin lauantaina MIEHEN ystävän (sekin mies siis) ultrahehkutusta niiden tulevasta jälkikasvusta, olivat käyneet 4D:ssä. Välillä tajusi kysyä että "niinkun teillä on niitä ongelmia". Siihen kun sanoin että ei tässä mitään, voin kyllä kuunnella. Niin hehkutus jatkui. Joku raja.
Mutta se on muutenkin sellainen "me, myself and I"-tyyppi.

Huomenta,
noustu on. Noi tollaiset aallon pohjat ovat mulle kyllä aika harvinaisia. Onneksi lyhytaikaisia :) Kelikin vissiin vaikutti. En kyllä itse mieltänyt sitä niinkään lapsettomuudesta johtuvaksi, koska en usko tärppiin enkä siis osaa sitä enää "toivoakaan". Enemmän se tuntui siis siltä, että hemmeti kun kerta voi onnistua lisääntymään niin vois sit saada jotain hellittävää, mutta kun sekään ei onnistu. Että lähinnä siis siitä sitä alakuloa, ei niinkään lapsettomuudesta :) Ja kyllähän toi rempallaan oleva terveyksin vaikuttaa, sitä ei käy kieltäminen. No, päätimme kuitenkin edetä kissa-jutussa ja katsoa kuinka meidän käy. Hissukseen tässä katsellaan, että mistä se uusi asukas meille tulee. Ja koska. Ja jos, ihan 100% varmoja ei vielä olla.

Gissalle kuitenkin peukutukset veritestiin, toivotaan sitä ihmettä!

Tiitu on muuten kadonnut taas jonnekin?

Molly, joko allergialääkkeet tehoavat? En muuten ymmärtänyt tuota harjan ojentamista?? Ai niin, kun en kammannut tukkaa. No, olin siis vain ihan kotona, joten ei siellä niin väliä. Tokihan mä ihmisten ilmoille hiukset harjaan :)

Mulla enää 2 aamua lomaan. Takuuvarmaa aurinkoa tiedossa, kun poistutaan maasta, ei tosin heti.. Loman ajankohta on tällä kertaa tosi aikainen, kun en päässyt itse oikein vaikuttamaan. Mutta parempi tämäkin kuin ei mitään.

Huoooooh Keiju sitä tyyppiä! :) Kaikenlaista sitä kyllä joutuu kuuntelemaan/olemaan pimennossa ja analysoimaan tässä. Kuten esim. Gissan tapauksessa se ristiäisjutska. Aika outoa munkin mielestä. Ite tapasin eilen raskaana (rv23) olevan ystävän eikä tehnytkään tiukkaa vaikka etukäteen vähän pelkäsin. Itse asiassa en jostain syystä kadehtinut sitä ollenkaan ja tuli itellekin jonkinlainen pieni kammo? Olen kyllä ihan pimeä.

Ristiäisistä puheen ollen, tosiaan Nella on kiva nimi! Onnea hyvistä ylipuhumistaidoista, Sande ;) Ja kauniista tytön nimestä.

Harmi Keiju kun sunkin kierto venyi, arg. Mutta onneks ei sen enempää ja taidat päästä niistä eroon sopivasti juhannusviikonlopuksi. Toivottavasti pääset siitä flunssasta samalla! Käytiin muuten kans kattoo Oceans 13. Musta se oli parempi kuin kakkonen, muttei niin hyvä kuin 11. Se Brad Pitt on vaan aaaaikasta namu, aaah. Sen ihana tyylikäs mutta rento style siinä roolissa :) Ja ne vaatteet.

Gissa, joko ne hanat aukesi vai onko tuhruttanut? Että on kyllä sit todella epäreilua jos se tulos tosiaan on nega :/ Tuntuu ihan, että "mää en ala!" jo toisenkin puolesta. Jos kukaan nyt ymmärsi mitä tarkoitin. Tais se mun edellinenkin viesti olla vähän sekava?... Paljon kysymyksiä ainakin tungin siihen. Ja olen siis vilpittömästi JA myös itsekkäistä syistä todella kiinnostunut, oikeesti :) Joten saa kommentoida, please.

Kastis, niin sitä harjaa tosiaan :) Ja siis ihan vitsinä silleen, ettet lähde säikäyttelemään työkavereita. Kiitos muuten kysymästä, oireet on vähän helpottunut mutta vedän sitä piippua edelleen joka päivä. Esim. viime la käytiin kavereilla joilla koira, niin heti huomasi että oli alttiimpi sillekin kun on muut allergiaoireet päällä. Henki pihisi kotiutuessa :/

Juu, enhän mä nyt sentään julkisille paikoille peikkona lähde. Huh ;) Kotonakin oli hiukset kiinni, joten ei se nyt ihan mahdoton pehko ollut. Ja tosiaan, näin siitepölyaikana huomaa, että muutkin oireet voivat olla voimakkaampia. Tosin ei mulla siitä hoitokoirasta mitään oireita tullut, vaikka nukkuikin kainalossa. Miehellekään ei tullut. Mä olen käyttänyt piippua huhtikuun lopusta päivittäin ja ajattelin lopettaa tossa heinäkuussa. Näin olen välttänyt hyvin kaikki oireet :) Tää oli eka vuosi kun uskoin ohjetta tarpeeksia ajoissa aloittamisesta - kannatti.

Heh, mua naurattaa noi teidän keskustelut tukan harjailuista =)
Mutta, jänskä kuulla Kastis että sait kuitenkin miehen "ylipuhuttua" kissa-asiassa. Tai, mä oletan että kyse on kissasta vaikka puhuit uudesta perheenjäsenestä?
Mä en tiedä mitkä rodut allergisois toisia vähemmän, kannattaa ottaa sikäli maatiainen että ne pysyy huomattavasti terveempinä - mä voin infota jos anoppi teettää vielä yhdet pennut :)
Kerroinko mä muuten että siitä pentueesta jäi yks anopille. Mä käyn sitä hellimässä omieni lisäksi. On kasvanut hurjasti, tottakai. Suurinta huvia on sukeltaa mun laukun uumeniin ja etsiä sieltä tavaraa. Viimeksi oli levitellyt mun nenäliinat silpuksi pitkin lattioita ...

Mä sain lomarahat ja pistin säästöön osan - ivf:ää varten. Mies lupasi maksaa puolet. Toivottavasti mahdollisimman paljon sais pakkaseen, uutta hoitoa kun ei kuulemma tänä vuonna enää ehditä tekemään, paitsi jos ekassa ei tule yhtään munasolua.

Eipä meillä kesälomalla suuria kuluja ole - Italian lennot on maksettu etukäteen ja siellä tehdään pääsääntöisesti itse ruuat eli kaupassa käydään autoilla. Mökkimatkat maksaa jonkun verran, siinäpä se.

Ihanaa Kastis toisaalta että sun loma on jo kohta! Ja arska odottaa. Espanjaanko lähdette? Ja heh...pidät sitten eri aikaan kun mää niin mun ei tartte kärsiä sateesta!! :D *tämä on vanha vitsi*
(Kastis joskus sanoi että hänen lomallaan sataa Suomessa aina ja parina vuonna näin on tainnut käydäkin =))

Keiju, mä puhuin asukkaasta, en perheenjäsenestä - vaikka kyllähän kissa sellainen olisi :) Mä en ylipuhunut miestä, en puhunut koko asiasta mitään muuta kuin että sanoin homman olevan harmittava. Olin jo nukkumassa, kun mies tuli näyttämään kuvia kissanpennuista, jotka etsivät kotia. Oli jo nimennytkin yhden.. :) Varmisteli vaan, että hoidanhan mä sen sitten itse (vaikka tiedän, ettei mun tartte, sehän sen tulee lellimään). Nyt on siihen suuntaan kysely vetämässä, että josko sieltä tulisi joku meille asumaan. Mulla on ennen ollut maatiainen, mutta vähiten kai allergisoisi karvaton kissa. Harmi vaan, että maksavat 3000 eur/kpl ja yleensä niitä pitäisi olla kaksi. Ei kiitos siis :) Eläin voi allergisoida aina ja riski on sit kai otettava.

Ja tosiaan, suuntaamme Espanjaan, vasta kyllä heinäkuussa. Mä oon sit heinäkuun puolesta välistä eteenpäin töissä ja sit kyl paistaa :) Lennot on maksettu,mutta tiedän että rahaa menee (syödään kuitenkin ulkona osittain, vuokrataan auto ja mopo, ostelen kuitenkin kaikkea, reissataan Suomessakin jne). No, rahaahan se vain on. Nyt ois lisänä tarkoitus ostaa uus mopo, sehän se vasta maksaakin.

No niin, Mollylle vastauksia:

Kauanko pistelyt on jatkunut nyt?
Pistellyt olen viime to lähtien eli nyt 5 päivää. Pistelyt jatkuu ilmeisesti sunnuntaihin asti. Lisäksi tulee vielä Pregnyl.

Oliko sulla sumutetta?
Ei ollut sumuja, kun en pysty niitä käyttämään. Mulla oli ainoastaan yksi pistos. Mun mielestä HUOMATTAVASTI miellyttävämpi, kuin kaksi viikkoa kestävä monta kertaa päivässä sumuttelu. Tosin enpä ole niitä sumuja siis itse kokenut. Sumuilla/jarrupiikillä siis lamataan tuo oma hormoonitoiminta.

Tuleeko niitä kontrolliultria useampia vai onko huominen ainoa?
Jos ei olis tynkä viikko olisi kontrolleja kaksi, varmaan ti ja pe. Nyt hoidetaan keskivikkona yhdellä tsekkauksella.

Eikö se punktiopäivä ole usein alkuviikosta ja siirto sitten loppuviikkoa kohden?
Voisiko siis hoito ajoittua ensiviikolle vai mikä olikaan aikataulu?
Punktio on meillä ensi viikolla ma, ti tai ke. Riippuu aina potilaan vasteesta hoitoon, että milloin kenelläkin munasolut on valmiita keräykseen. Siirto on yleensä toisena päivänä punktion jälkeen. Eli jos keräys ma niin siirto ke.

Varmaan ihanaa ajatella aikaa siirron jälkeen, kun pistokset ja toimenpiteet on ohi.
Toisaalta ällöttää jo valmiiksi ne luget. Ne on mun mielestä hoidon rasittavin osa. :)
Suttaista ja aiheuttavat ehkä eniten oireita. Mutta toivotaan, että auttavat myös toivottuun lopputulokseen.

Olikos Mollylla muuta kysyttävää. Ammu vaan, minä vastailen, jos osaan.

Heh, kiitos Sanelma kaikesta selvennyksestä :) Siis yhdelläkö pistoksella vaan pärjäis?! Niitten sumujen sijaan?... Hmm... Mulle lääkäri ehdotti sumuja. Ja luget!? Tuleeko ne siis vielä sitten siirron jälkeen? Eiks homma olekaan selvä sit vielä. Rasittavaa. Alakauttako ne laitetaan? Minkälaisia oireita oot niistä saanut.

Voi kääks.

Molly, mulle on kans tulossa ne sumut. Luulen etten voi NKL:lla kauheesti neuvotella asioista vaan mennään vakiokaavan mukaan kuten kaikilla. Ja sumut voi pahentaa endoa - siitä aion kyllä vielä kysyä.

Ne luget on keltarauhashormonia joka (voi) auttaa alkion kiinnittymisessä.Ne voidaan laittaa joko alakautta tai suun kautta, yleensä kai suositellaan ekaa vaihtoehtoa. Ei ole kokemusta mutta joskus oon käyttänyt jotain e-puikkoja hiivaan ja olihan se aika yäk.

Molly, kannattaa lukea www.lapsettomuus.com - siellä on myös hoidot selitetty aika hyvin. Tosin siellä sanotaan ivf:n kohdalla, että "mahdollinen progesteroni-tuki" -käsittääkseni tuki tulee aina noissa hoidoissa.

Luget toimii paremmin alakautta, jos niitä pystyy niin käyttämään. Ovathan ne aika yök mutta toisaalta, samalla kai sekin menee.. Ei siis mielestäni ollut mikään maailman kamalin juttu.

Jarru oli mulla tosiaan vain yksi pistos, minkä pistin itse. Tosi kätevä ja STRESSITÖN vaihtoehto. Sumut olis mulle ollut kyllä aika kauhistus. Minä kun en pistä nenääni mitään nestemäistä kuin äärimmäisessä hädässä. Ja kun vaihtoehtokin oli tiedossa, ilmoitin heti alkuunsa, että ei onnistu sumut. Lääkärillä ei ollut mitään tätä piikki vaihtoehtoa vastaan. Itseasiassa sain sen vielä ilmaiseksi, kun lääkärillä oli näyte antaa mulle. Ja hyvinhän tuo toimikin. Kaikki oli viime ultrassa oikein mallikkaalla tolalla. Jatkossa pitäydyn kyllä samalla linjalla jos/kun uuteen hoitoon joudutaan.

Luget tulee siirron jälkeen. Mulla ne on aina ollut insseissäkin alakautta. Pikkarinsuojaa on pakko käyttää, koska valuvat niin paljon sulaessaan. Suoja taas aiheuttaa mulle herkästi ihon rikki menemistä, kun hautuu istuessa ja se ei ole kivaa. Siksi ällöttää ne luget. Nehän voi siis tuoda samoja oireita kuin raskaus: pahoinvointia, väsymystä rintojen arkuutta ym. Mutta kyllä niistäkin selvitään. Tottakai.

Jarru oli Progren. Olen kuullut, että tuo ei ole ollut kaikille tarpeeksi tehokas, ja ovat joutuneet ottamaan sitten lopulta kuitekin sumut tueksi jopa FSH-pistosten kanssa samaan aikaan. Mutta ainakin mulla tuntui toimivan hyvin.

Ja mulla on sellainen tunne, että tuo piikki on yksi syys siihen, että olen ollut näin oireeton ja hyvän tuulinen. Jotenkin tuntuisi siltä, että suoraan limakalvolle suihkutettava hormooni (käsittääkseni jopa 4 krt/päivä) aiheuttaisi tehonsa lisäksi myös enemmän oireita ja stressiä. Mutta tämä on tosiaan vain omaa arvailuani, eikä perustu mihinkään tutkimukseen :)

Kiitos Sanelma.
Kävin Yliopiston apteekin sivuilla ja tuo piikki on kyllä huimasti kalliimpi kuin sumut. Sulla kävi hyvä tuuri kun sait sen maksutta, se näyttäis maksavan melkein 200 euroa... (huh huh).
Joten taidan "tyytyä" sumuihin :)

Mites Kastis koira, mikä ei allergisoisi? Vai oletteko te sen verran kovia reissaamaan, että kissa olisi parempi. Tiedän meinaan tunteesi.=(
Juuri tänään aamulla mietin miten kiva olisi köllötellä sängyssä lapsiperheenä. Samassa meidän "lapsi" luki ajatuksen ja kömpi keskelle ryömien jalkopäästä nuolemaan naamaa ja nukkumaan samalle tyynylle. =) Osaa muuten olle huomion keskipisteenä!! Jack Russeli.

-3 vuotta pillereittä-

Moi Nuka,
eihän sellaista koiraa olekaan, joka ei allergisoisi. Meillä on aina välillä tuollainen Jack Russell hoidossa, enkä kyllä sellaista halua itselleni (anteeksi vaan), koska vaatii niin paljon liikuntaa yms että saa kaiken energiansa kulutettua. Vaikka osaa toki olla myös yli-suloinen. Lisäksi ollaan aika paljon menossa, lyhyitä aikoja, joten koira kärsisi. Mäkin menen esim. töiden jälkeen suoraan himaan n. kerran viikossa, muuten aina jotain menoa, ja koiran kanssa se ei onnistu. Muutenkin olen ehkä enemmän kissa ihminen (= laiskempi ja arvostan enemmän kissan "itsenäisyyttä" :)).