Tammiloput 8kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tosca
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tosca

Vieras
Uutta ketjua aloittelen..

Ja tässä keskustelijat ja ""uusimpia mittoja""..
8.1. Tarja tyttö 49cm 3280g /7kk 5765g ja 65cm
24.1. Sweetie poika 49cm 2945g /5,5kk 69 cm ja 6800g
25.1. Meba poika 49,5cm 3480g / 8kk 8260g ja 70.1cm
25.1. Heidi poika 51,5cm 3410g / 8kk 9150g ja 72cm
25.1 Tosca poika 48cm 3435g / 7,5kk 9600g ja 71cm
26.1. Shanelle tyttö 52cm 3580g /7kk 7980g ja 71cm
26.1. Helena poika 53,5cm 4200g / 6kk 7760g ja 68cm
28.1. Tamma poika 53cm 3738g / 8kk 8800g ja 73cm
29.1 Mira tyttö 51 cm 3330g / 8kk 8580g ja 73,6 cm
16.1. Sunny poika 52cm ja 3725g /

Mittoja en saanu kaikilta samalta kuukaudelta, mutta täydentäkää jos on tarkempaa tietoa omasta pienestä kultapuppelistanne ;)

Tällä hetkellä keskustelussa kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta listasin tähän hieman. Osaan on jo vastailtukin, mutta muistin virkistämiseksi ;)

-onko hankittu talvihaalaria tai kenkiä? entäs konttauskypärää?
-käykö äiti treenailemassa? entäs lasten harrastukset?
-onko seuraava neuvolakäynti jo varattu? 10kk vai vasta 1v?
-minkälainen tutti on käytössä?
-entä minkälaisia vaippoja? ajatuksia housuvaippoihin siirtymisestä?
-onko hammaslääkärissä käyty?
-leikki-ideoita.. www.fisher-price.com

JATKUVAT AIHEET
syöminen..
-miten paljon lapset syö, syömislakkoa?
-mitä sorminaposteltavaa olette antaneet vauvoille?
-mitä syödään? mikä uppoaa, mikä ei?

oppiminen/osaaminen..
-onko aloitettu pottailu? sen sujuminen?
-onko vauvoilla ilmennyt veijarimaista toimintaa? tai hassuja tempauksia? kiusataanko äitiä?
-mitä lapset osaa jo? mitä uutta opitaan? mihin se vaikuttaa?

nukkuminen/rytmi..
-miten menee öisin? nukutaanko? huudetaanko? valvotaanko? syödäänkö?
-kauanko vauvat nukkuu päivisin? mikä on rytmi?

Tässä nyt jotain.. Kirjoitelkaa edelleen silloin, kun äitiä oleminen antaa aikaa :) On ollut mukava lukea ja seurata vauvojen kasvua. Toivottavasti pysymme kasassa vielä pitkään.

Meba: kyselit joskus siitä konttauskypärän hankkimisesta.. meille tosiaan mun äiti osti semmoisen. Kerran ollaan sitä päässä pidetty. Nyt poika on tosiaan alkanu enempi liikkumaan ja tänäänkin hakkasi päänsä kaapin kulmaan ja tippui vielä sängyltä!! Että olisihan se ollut hyvä se kypärä olla päässä.. olisi vähän pehmentänyt molempia iskuja.

Tosiaan poika tippui tänään meidän sängyltä!! Olin just laittamassa poikaa unten maille (päikkäreille) ja laitoin pojan meidän sängyn päälle tutti suussa. Katsoin, että poika näytti tosi uniselta ja ajattelin, että kyllä se tuossa paikoillaan pysyy sen hetken, että pesen kädet pika-pikaa. Noh.. ei pysynyt! Kuului vaan MUKSIS ja huuto. Salamana sitten paikalle ja poika syliin. Ei onneksi poikaa pahasti sattunut, koska lopetti huudon melko pian syliin päästyään. Kuhmuja tai muita jälkiäkään en löytänyt, vaikka suurennuslasilla katselin. Onneksi oli pojan suojelusenkeli tarkempi kuin minä ;) HUH!

Me ollaan muuten nyt muutamia kertoja kokeiltu niitä huosuvaippoja ja semmosen huomasin, että Liberon housuvaipat oli selvästi sirompia kuin Pampersin vastaavat. Muistaakseni noi Liberon housuvaipat oli kyllä kilomääräisestikin tarkoitettu kevyemmille kuin Pampersin. Ajattelinkin, että ostankin ehkä mieluummin niitä Liberon sirompia (eivät täytä koko housuosastoa) kuin Pampersin. Vaikka tähän asti olen uskollisesti käyttänyt Pampersin vaippoja pojalla..

Hammaslääkäriaika pojalla on tämän kuun puolivälissä tai oikeastaan se on kyllä suuhygienistin aika. Pojalla on nyt kaksi hammasta alhaalla edessä ja juuri puhkesi kaksi hammasta ylös eteen. Vielä ei onneksi ole äitiä tissistä pureskeltu, paitsi jos äiti erehtyy tarjoamaan tissiä silloin kun ei ole nälkä. Silloin tissilä on siis tarkoitus leikkiä.. ;)

Tamma kyseli sitä sorminaposteltavaa. Meillä oon antanu pojalle itse syötäväksi porkkanaa ja kurkkua (tuoreena), maissinaksuja, ruisleipää (joskus murennan sitä pöydälle pieniksi paloiksi, joskus annan leivän käteen). Poika myös itse keräilee ruokalappuun tippuvat ruoat sormillaan ja vie ne suuhunsa ;)

Pottailua on nyt tehty harvemmin, mutta täytyy taas jatkaa.. Pissat ollaan viimeksi saatu pottaan aikaiseksi ja niitä ihasteltu ;)

Veijarimaisesta toiminnasta on nyt tullut esille se, että poika puree muuten vaan.. Eli ollessaan esim. sylissä niin poika saattaa ensin repiä hampaillaan paitaa (venyttää ja irroittaa) ja sitten seuraavaksi iskee hampaat olkapäähän kiinni. Joka kerta olen poikaa kieltänyt ja hän vaan nauraa äidille ;)

Niin ja pojan huoneen remontti on nyt valmis. Tänään järjestelin paikkoja. Pesin lattiat ja siirsin tavarat oikeille paikoille.. Katsotaan nyt koska ""raaskin"" siirtää pojan omaan huoneeseensa... Hieman pelottaa, että jos siirrän pojan niin saanko sitten juosta yöllä kahden huoneen väliä??!! Sitä en jaksaisi.. Mites muilla? missäs lapsoset nukkuu?

Nyt taidan mennä telkkua töllöttämään.. Öitä.

Meilläkin muksahdellaan selälleen lattialle vielä ja aina toi kypärä ei oo päässä, kun on alkanu repimään sitä pois. Tätä tapahtuu ainakin 2 kertaa päivässä, välillä kovemmin ja välillä käy kissamainen flaksi eli poika kääntyy "" tassuillensa"" ja sit ei satukkaan niin lujaa, vaan hieman pelästytetään.

Meillä napostellaan näkkäriä( pyöreää), maissinaksuja,kurkkua,omenaa syödään ite kokonaisesta haukaten, banaania, päärynää. Vielä ei tuo pinsettiote oikeen suju, harjoitus tekee mestarin. ja sit kans siitä ruokakaukalosta voidaan kaivaa puuroakin.

matkimista meillä on alkanu tapahtua enemmänkin, uutena on pusu ääni ja ja sit irvistäminen. Lamppukin löydetään joskus katosta, kun kysytään.
Ja hei hei tulee jo kunnolle. muita sanoja ei vieläkään, puhutaan vaan sitä omaa kieltään pitkiä lauseita :)
ja toi äidin pureminen on tosi hauskaa ja sitä ainakin tapahtuu jos on kakit kerenny tulee vaippaan eikä sitä mennä heti vaihtamaan, alkaa tuollainen kiusanteko.

ja pottaan tulee kakkaa vaihtelevalla menestyksellä, lounas kakka tulee melkeen joka kerta, muut sit on kerenny useasti tulemaan vaippaan unien aikana tai just siin ku herää.

Poika nukkuu meidän huoneessa omassa sängyssä ja eikä ole vielä pitkään aikaan tarkoitus viedä omaan huoneeseen, vaikka se antais äidille varmaan paremmat yöunet. Poika on alkanu puhua unissaan aina välillä. Niin meillä on pojan huone alakerrassa ja voi olla että menee aamulla hetki ennenkuin ite sit tajuaa, että poika on hereillä. Voi olla että voitais vaikka kokeilla, kun poika kyl kaiket yöt nukkuu, et sen puolesta vois.

Ollaan laitettu liberon kuvakilpailuun kuva, mut ei vielä oo näkyny ja sama tonne naperon lokakuuhun niitäkään ei oo vielä julkaistu, no pitänee odotella...

Me ei olla vielä siirrytty housuvaippoihin, näyte kun tuli oli aikas nafti ja nyt on yövaippa hakusessa, kun tuntuu että toi liberon maxi+ on kans vähän nafti, no ....

täytyy käydä tutkii noita liberon ja naperon sivuja josko ois ilmaantunu kuvat.

Vai teitte te jo Meba ne paidat ;) Mulla on vielä hakusessa sekä itse paita että ne värit.. Onhan tässä vielä aikaa siihen isänpäivään :D

Meba: mihin kuvakilpailuun olette osallistuneet? Voiko siinä kenties voittaakin ihan jotain vai vain saada kuvansa eetteriin?

Muuten oisko ihmisillä kiinnostusta jutella onlinen esim. mesessä? Vois vaihtaa ihan aitoja kuvia lapsosista ym ym..

Liberon kilpailusta voi voittaa jotain. Sadeasua ja vaippoja ym.
Mut toi plussan/ pirkka napero on vain että saa kuvan sinne.

mä ostin tossa viimeviikolla tl- tukusta 2€/ kpl paidat ja sit värit olikin kalliimmat. Ja piti perjantaina jo, kun mies oli illalla töissä ,niin sai rauhassa laittaa. Ja toinen syy oli kun miehen isä tulee varmaankin täs syyslomalla käymään ,saa sit paketin matkaan mukaan eikä tarvii postittaa.

Joo, kyllähän sitä vois mesessä vaikka rupatella tai jossain vastaavassa.
Huomasin tossa, että tammialut on siirtyneet jonnekkin.

Täytyy mennä kattoo mitä toi pikkumies puuhaa ton isomman kanssa, on vähän känkkis ollu tänään, josko lisää hampita.

Mites me tehdään toi esim. meseen siirtyminen? En usko, et kannattaa täällä suoraan vaihtaa osoitetietoja ;) Josko lois jonku tammiloput sähkiksen, johon kaikki lähettäis osoitteen meseä varten? Vai oisko jotain muuta saittia missä vois helposti jutella? Mulla ainaki koneelta just toi mese löytyy ja niillä joilla sitä ei ole.. Niin sen saa kyllä helposti ladattua koneelle.

Ehdotuksia?

Moi! Meillä on puhkeamassa hampaat ylhällä, joten se varmasti selittä syömislakko (tyttö melkein ei syö kiinteitä-huuto alkaa kun lusikka lähestyy), yöt ovat tosi levottomia ja päivällä nukutaan tosi vähän- puolitoista tuntia yhteensä. Miten te muuten syötätte kiinteitä? Siis tarkoitan missä vauva on silloin. Meidän neiti koko ajan nyt pyrkii pois sitterista, sylissä myöskin ei viihdy. En tiedä, onko jo aika siirtyä syöttötuoliin- neuvolan täti sanoi, että syöttötuoliin kun vauva istuu ilman tukea. Meidän tyttö jo pääse istumaan itse, mutta yhdellä kädellä kuitenkin tukee itseä-uskoltaako jo laittaa tuoliin? Meillä tykätään rinkeleistä, päärynä, melonia ja luumua on myöskin annettu naposteltavaksi(kirjoitinko oikein?).

Mira: Meillä neuvolatäti sanoi, että voi istuttaa syöttötuolissa sen pienen hetken kun lapsi syö.. Eli kyllä mä laittaisin jo syöttötuoliin. Kyllähän sä sitten näet, et jos tyttö alkaa ihan röhnöttämään tuolissa. Sitte otat pois..

Meillä tosiaan poika istuu syöttötuolissa itse, mutta hän istuu lattiallakin täysin ilman tukea. Voin jopa jättää hänet siihen ja vaikka imuroida nopeasti. Nykyään kyllä poika kyllästyy istumiseen melko pian ja saattaa lähteä istuma-asennosta konttausasennon kautta ryömimään ;) Niin meillähän ei tosiaankaan kontata vielä, eikä edes harkita ylösnousemista..

Mira: mustakin sä voisit kokeilla tyttöä syöttötuoliin. Mä laitoin pojan kans syöttötuoliin ennenkuin edes ite meni istuu tai edes ilman tukea. Juuri sen aikaa kun syötiin.

Tänne juu ei parane laittaa osotteita. Mut vois luoda jonku postin ja sinne sit kaikki lähettää osoitteensa ja kuka sitä sit vaikka ylläpitää, niin lähettää muille tietoa. Tai miten se menee. En oikeen oo hyvä tällasissa.

Mites se msn yhteisö oikein toimii? Mä voin, vaikka avata jonku postilaatikon ja sitä kautta laittaa osoitteita eteenpäin. Mutta onks setarpeen tota yhteisöä varten? Meba: selityksiä ;)

Kävin sitä msn yhteisön luomista kattomassa, enkä ihan ymmärtänyt, et miten siinä voi luoda SULJETUN yhteisön. Yhteisön luominen onnistuu kyllä varmaan helposti, mutta miten siitä saa suljetun? Vai tarkoititko MEba just tollasta ""avointa"" yhteisöä?

Mä muuten loin tammilopuille postilaatikon, josta käsin voin välittää osoitteita ja yhteisö tietoja (jos semmoisen luomme). Eli kiinnostuneet (toivottavasti kaikki tammiloput tässä ryhmässä) mailatkaapa tammiloput@hotmail.com.

Päästään asiaan ;)

Niin mä en oo kans ihan varma, mut käsittääkseni sinne msn, joku avaa yhteisön ja muut sit lähettää hakemuksen, ja tää avaaja hyväksyy ne sit sinne. No mut toi s.posti on ihan hyvä. laitan sinne tulee osoitetta.
No mulla on ainakin mese.
ääk, kohta meen 45min kestävään rääkkiin.

Meba: aerobiciinkö oot menossa? Mä käyn kans torstaisin (mun aika) ""jumppaamassa"" ja itseäni rääkkäämässä.

Poika möyrii tuolla omassa huoneessaan ja mä nopsasti tulin tähän koneelle ja ilmeisesti jo joudun poistumaan ;) kyllähän te tiedätte kuka kutsuu :D

Olettepa olleet nyt ahkeria!!

minäkin voin lähettää osoitteeni sinne s-postiin. lähetätkö sitten meille kaikkien osoitteet? Entä lähetätkö salasanan vai käytetäänkö jatkossa vain tätä yhteistä postilaatikkoa? minä en voi osallistua siihen online-juttuun, koska kone on miehen työkone eikä tähän voi imuroida mitään netistä. msn:stä en osaa sanoa, kävin kerran katsomassa siellä ja tuntui niin oudolta, mutta ehkä sitten kun pääsee johonkin sisään, niin tutustuu ja oppii.

mä olen istuttanut poikaamme syöttötuolissa jo puolen vuoden ikäisestä eli siitä asti, kun alkasi opettelemaan istumaan. eli siitä vaan!

meillä toi napostelu ja pöydältä popsiminen ei oikein vielä suju. olen antanut vasta korppua ja siitä hän tykkääkin kovasti ja sen avulla hän on oppinut pureskelemaan. pureskelee nyt jopa hedelmäsoseitakin;)

nyt inventoimaan pojan vauvanvaatteet pois laatikoista.

huomenaamulla mennään avoimen päiväkodin suunnitteluhetkeen. aargh, se alkaa jo 9.00 ja poika heräsi tänäänkinvasta 9.30! no onneksi se on tuossa viereisessä talossa, joten matkaan menee vain 1 min.l

Tamma: toki voin laittaa sen salasanankin kaikille, jos siitä on jotain hyötyä. Toi msn on vaan siitä kätevä, et kaikki voi käydä siellä silloin ku pääsee. Siis sekä toi yhteisö juttu, missä tietääkseni ei tartte edes ladata mitään koneelle vaan niinku Meba sano.. Eli joku avaa sen yhteisön ja toimii siellä valvojana ja sitte ottaa vastaan muiden hakemukset kyseiseen yhteisöön. Näin ainakin ymmärsin.. Eli oisko joku kiinnostunut avaamaan sen yhteisön? Meba.. löytyykö innostusta? ;)

Tervehdys pitkàsta aikaa,
hengissà ollaan, mutta nettipimento vaivaa, tai oikeammin koko tietokone hajosi. Ja tietenkin siinà mukana meni iso kasa vauvasta otettuja valokuvia,nyyh! Saatiinpa taas oppitunti backuppien hyödyllisyydestä...

Poika on tällä viikolla aloittanut hoitopaikassaan. Maanantaina oli minun kanssani siellà vajaan tunnin, eilen jo hetken yksinààn ja nyt ollaan làhdossà sinne taas. Tànààn on vuorossa ruokailu muiden vauvojen kanssa ilman àitià. Vàhàn tuo tuntuu pelkààvàn muita vauvoja vielà toistaiseksi, mutta eiköhàn se totu siinà missà muutkin. Taitaa olla àidille jànnempi juttu kuin vauvalle!

Jees, mitàs muuta... poika konttaa kovaa vauhtia ja vetàà itseààn ylös tukea vasten, kovasti olisi kiipeilemàssà kaikkialle. Yöt on vielà sità sun tàtà, tàytyy nyt katsoa mità hoitoonmeno niihin vaikuttaa.

Jaha nyt tuli jo kiire, ja sori kirjoitusomituisuudet, kirjoittelen tàllaisella työlàppàrillà, enkà ehdi paneutua ääääkkösiin sen kummemmin... Se ôn moi!

Mä voin kokeilla sit msn :n yhteisön luomista. Mut mitään en takaa että onnistuu. No mä koitan sitä tos kun mies tulee illalla töistä, se tietää näistä koneista jotain ja ohjelmista. On sit ainakin tausta tukena et menee oikeen.
ja ymmärsin että sinne saa jokainen sit oman salasanan jne.

kylläpä kesti että sain pojan kuvan sinne libero kilpailuun. Vaikka siellä lukee että kuvan koko saa olla enintään 300 KB, niin vasta meni kun kuvat oli alle 100 KB. Enkä olekkaan yrittäny kuin 6 päivää.

Kiva kuulla Sweetie sinustakin. Mä jo vähän ihmettelinkin,e t mihin oot hävinny.. Noi tietokoneet on PPPP..stä Meillä kans meni kone tilttiin muutama vuos sitte (vanha kone) ja menetettiin kaikki tiedostot. Siitä viisastuneena oon nykyjään ottanu cd:lle kaikki kuvat ja joitain tärkeitä tekstitiedostajakin tallennellut koneen ulkopuolelle ;)

Mitäs mieltä Sweetie oot tosta yhteisöön siirtyminestä, jos Meba laittaa sen aluilleen. Niin ja voisit sinäkin lähettää sähköpostiosoitteesi tuohon tammiloput@hotmail.com postiin niin saadaan kuvia ym vaihdettua.

Meillä ei edelleenkään kontata eikä nosuta ylös. Nyt on poika vasta hokannut ton ryömimisen jalon taidon ;) Pikku hiljaa.. Eikä tosiaankaan mitään sanoja vielä tule. Jotain äitiin ja iskään liittyvää EHKÄ, mutta mitään selvää ei.

Mites muuten muut mieltä sähköpostiosoitteiden vaihtamisesta tai yhteisön luomisesta?

Jees, en aamupäivällä ehtinytkään lukea viestejä sen tarkemmin, mutta tuo MSN-homma kuulostaa kivalta! Katsotaas, miten mun aikani riittää, kun ens viikolla alkaa työt (hohhoijaa).

Ja nyyhky, poika oli itkenyt aivan hirveästi tänään hoidossa muut ryhmän vauvat nähdessään. Aikuisille hymyilee ja on aivan kiltti, mutta heti kun joku vauva tulee lähelle, alkaa hirveä pelästynyt huuto. No ehkä se siitä tokenee jossain vaiheessa.

Nyt meen tekemään iltapalaa. Hirveän väsyttävää tää hoitorumba, pakko mennä tästä saman tien nukkumaan. Harmillista, kun nyt just kun pojasta alkaa oikeasti olla seuraa ja viihtyy yksin leikkimässä, ja seuraa minua jos lähden huoneesta pois, joutuu aloittamaan työt. Grrrr.

No niin nyt on luotu msn yhteisö, joten kaikki halukkaat kirjautumaan sisään tai siis hakemusta laittamaan.
Ja tää on yksityinen eli kukaan muut kuin jäsenet voivat lukea.
eli siellä tulee olemaan henkilökohtaisia sähköpostiosotteita ja postiosotteita ja meidän oikeat nimet. Laitetaan lastemme kuvia nähtäväksi ym.
tässä linnki josta pääsee kirjautumaan sisään.

http://groups.msn.com/Tammiloput2005

Sweetie: eli sinne vaan yhteisöön mukaan ja käyt kunhan kerkiät. Harmi tosiaan, et joudut nyt menemään töihin.. Kyllä se hyvin menee ja poika pärjää. Munhan piti kans mennä töihin, mutta nyt on tää toinen tulossa niin en meekään ;)

Poika meni tänään hoitoon ja äiti lähtee kaverin kanssa Chico's syömään ja tulee sitten kotiin potemaan kurkkukipuaan :( Mies on töissä.. Että sellasta.

Nyt vaan kaikki sinne yhteisöön.. Kävin sinne jo liittymässä. Kiitoksia vaan Meballe yhteisön luomisesta.

Niin siis täällä mä yksinäni istuskelen koneen ääressä ja on jotenkin kummallisen hiljaista ja jotain puuttuu.. :( Noh huomanna se poika jo tulee takaisin ja pitäis vaan ottaa tää silleen, et saan aikaa levätä ja parantua.. Höpi höpi ;)

Hyvä Tosca pääsit kirjautumaan sisälle.
Juu sen luominen oli ihan ok homma, mut sit sinne pitäis joitain aiheita ilmoitustaululle laittaa jne.
Koitahan nauttia illastasi. Soitat kuitenkin muutaman kerran , että onko kaikki hyvin.

Yhteistyössä