Tammiloput

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4 kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olipas tänään varsinaista taistelua tuon pojan nukuttaminen. Ei meinannu siitä tulla yhtään mitään.. Nyt sain pojan kuitenkin jäämään omaan sänkyynsä, katotaan nyt huutako hän jo kohta? Ei kai se oo ihmekään, ettei toinen saa unta ku on näin älyttömän kuuma. Pojanki iho oli aivan nihkeä, vaikka päällä oli vaan vaippa ja ikkuna auki.

Shanelle: niin mä sain kuin sainkin ne kuvat pienennettyä noilla sun ohjeilla! Jeesh.

Huomanna on neuvola, täytyyki laittaa oikein kello aamulla soimaan, et ehin sitä ennen viedä koiran ulos. Normaalisti poika saa mut herättää ja jos hän herättää liian aikaisin niin otan hänet viereeni möyrimään ja ""nukun"" lisää ;)

Nyt syömään jotain iltasta..

Hirmuisesti onnea Sunnylly uudesta raskaudesta:)Toivottavasti kaikki menee hyvin!

Ja kiva Tosca että ohjeistani oli apua:)

Tultiin juuri katsomasta serkkutyttöä kun muuttivat ihan tuohon lähelle, joten tytöistä tulee olemaan seuraa sitten kun vähän vielä kasvavat.

Nyt tyttö nukkumaan ja itelle jotain iltapalaa, heips..

Ensin onnea Sunnylle!!!

No niin , meilläkin möyritään sängyssä, nukahti kyl tohon syliin, mut sit heräs siskon hihkaisuun, joten ei uni sit muka olekkaan. Pistin sänkyyn vaan ja siellä näyttää möyrivän.. kävin suihkussakin ja poika edelleen möyrii.
Reväytin selkäni tos ja en pysty sängyn vieres taputtelee joten poju saa nyt nukahtaa itekseen.

Oltiin sit tänään rantsulla 10- 16 ja ihan hyvin meni, saatiin sellainen varjoinen paikka ja tytöille siitä edestä aurinkopaikka. Poika nukku kahet päikkäritkin siinä joten äiti pääsi heittää talviturkin pois ja ottaa vähän aurinkoa ja syömään niitä ihania eväitä ja kyllä maistui, nam..

niin mennessä poika söi siellä lounaan ja nukkui 1.5h ja sit köllötteli filtillä tissiteltiin ja käytiin kastaa varpaat, mut oli pojalle vähän viileetä, mut ihanasti rantahiekassa kipristeli varpaita ja oli ihan tohkeissaan ja otti sit sellaiset 13.15- 15.30 päikkärit ja sit tissille ja kotiin päin. Sopivasti tuli sellainen pieni sadekuuro kun oltiin lähdössä.
Ainut hankala oli kun toi mun selkä on nyt niin kipee että on konstit nostaa poika ylös maasta, mut onnistuu ja näky on varmaan komee ;)
Niin ja poika oli ihan fiksu kakkas ennenkuin lähettiin ja kakkas ku tultiin kotiin.

Täytyy kokeilla tota kuvan pienennystä noin. mä taas kekkasin et otin webbikameralla kuvia niin sain pieniä.

Omena on yks mikä voi kovettaa vauvan vattaa ja pistää pierettää. päärynä sit taas pehmentää, mut kans pistää pierettämään. Sit banaani on kans yks mikä kovettaa.
siin pikku vinkkei.

Jospa kävis kattoo mitä se poju puuhaa, kun tänne ""koneluolaan"" ei kuule, mitä ylhäällä tapahtuu.

Ääk, ai että omena kovettaa! Höh ja mä kun luulin että ""omena päivässä pitää mahan kunnossa"". No, katsotaan nyt miten tämä tästä kehkeytyy. Omenalla nyt kuitenkin aloitettiin, ja ens viikolla meinaan kokeilla peruna-porkkanaa tai vaikka pelkkää perunaa.

Meba, ja myöskin muut joiden vauva jää itsekseen möyrimään sänkyyn tms., olen kyllä nyt kateellinen, koska meidän poika ei todellakaan jää yksinään höpöttelemään mihinkään! Jos koitan hänet laittaa nukkumaan omaan sänkyyn niin, ettei hän ole unessa, alkaa kauhea huidonta joka puolelle, ja kitinän volyymi eikun nousee, ja lopulta yltyy itkuksi mitä en tietenkään halua (koska silloin se uni ei ainakaan tule, ja rauhoitteluun menee ikuisuus).

Niin ei se omena varmaan kaikille tee oikeen kovaa vatsaa tai vattan puruja. meillä on tullu ja itellenikin tulee jos syön omenaa. rupee oikeen vattasta polttelemaan ja riippuu tuoreen omenan merkistä. tytölle tuli omenasoseesta aikoinaan puruja ja enkä pojalle uskaltanu pelkkää omena sosetta antaa. mut omena- päärynä on herkkua vaikka pierettää, mut pierut tulee vaivattomasti. eli voi olla että teille ei tuu mitään.

Niin siellä se poika oli möyriny ja laittanu sängyn uuteen uskoon. oli vedetty peitto kaiteelta alas ja ite siinä päällä. unikaverit sikinsokin ja tyynyliina jalkopäässä ja ite poika poikesin sängyllä täydessä unessa. Tais olla äippän sylyssä liian kuuma ettei unitullu.

Tää on ihan hyvä että poika on erittäin helppo ja viihtyy itekseen. kun taas tyttö oli aina nukutettava ja otettava melkeen vessaan mukaan tai ainakin ovi olla auki että näki. Että jos meillä joskus jotain kitinöitä tulee, niin en tosiaankaan saa valittaa. Nyt koputan puuta!!

8.1. Tarja tyttö 49cm 3280g / 5kk 61cm ja 5110g
24.1. Sweetie poika 49cm 2945g /
25.1. Meba poika 49,5cm 3480g / 5kk 64,7 cm ja 7240g
25.1. Heidi poika 51,5cm 3410g / 5 kk 67 cm 7635 g
25.1 Tosca poika 48cm 3435g /
26.1. Shanelle tyttö 52cm 3580g / 5kk 67,7 cm ja 7045g
26.1. Helena poika 53,5cm 4200g /
28.1. Tamma poika 53cm 3738g /
29.1 Mira tyttö 51 cm 3330g / 5 kk 67cm ja 7400g
30.1 Jeanette tyttö 47cm 3160g /
Sunnyn vauva

25.1 Tosca poika 48cm 3435g /
28.1. Tamma poika 53cm 3738g /5kk 70cm ja 7600g
Sunnyn vauva

Hei taas!
lisäsin ylle meidän pojan uudet mitat! en ehdi paljon enää kirjoittelemaan kun aika menee pihalla ja perheen kanssa lomaillessa, mutta välillä aina käyn lukemassa ja joskus kirjoittelenkin.

poikamme kasvaa hyvin (etenkin pituutta;)) ja kaikki on hienosti tällai lyhyesti sanottuna. terveenä ollaan oltu ja kiinteät on aloitettukun poika täytti 5kk. pottua ollaan siis viikon verran annettu ja melko hyvin menee masuunkin jotain. annan äidinmaitoa vielä pääasiallisesti. kysynkin teiltä, että kun oma maito alkaa vähitellen vähenemään, niin onko parempi alkaa antamaan korviketta imetyksen jälkeen vai lisäämään kiinteitä? meillä on sellainen ongelma, että poika ei tahdo syödä maitoa hereillä ollessaan ja kun minä istun. se onnistuu vaan kun maataan sängyllä. pääasiallisesti imetän heti kun poika herää, kun on vielä vähän unenpöpperössä ja keskellä unia. eli nyt aion opettaa juomaan tuttipullosta, jotta saisi edes jotain juotavaa potun jälkeen tai kun ollaan matkassa helteillä eikä uni maistu. Muuten, onko teillä ongelmia näin helteillä nukkumisen kanssa? meidänpoika ei meinaa saada unta milläään, kun on niin kuuma! ei siis vaikka oltaisiin tutussa kodissa.

nyt menen pesemään hampaat ja unten maille. iskä jo nukkuu sohvalla ja poika pinnasängyssä. menenpä herättelemään iskää viereeni....

Onnea Sunny!!

25.1 Tosca poika 48cm 3435g / 5kk 67 cm ja 9050g
16.1. Sunny poika 52cm ja 3725g / 5kk 69,5cm ja 9010g

Meillä oli tosiaan tänään neuvola, pojalla ikää nyt hivenen yli 5 kk. Piikki tuli, eikä poika sitä oikeestaan edes itkenyt. Sen hetken kitisi kun piikki jalassa oli ja lopetti sitten. Päivitinkin tuossa nuo tiedot ja lisäsin samalla Sunnyn tiedot.

Oli puhetta terveydenhoitajan kanssa,e ttä voi kuuden kk jälkeen soittaa jo hammaslääkäri aikaakin pojalle. Tuo eka käynti on sen takia niin aikasin, ku he ovat todenneet, että ei tee vanhemmille pahaa saada vähän infoa. ;)

Tamma: tosta kumpi parempi.. korvike vai kiinteät. Vaikee sanoo, ku ei oo kokemusta ;) mutta meillä poika on jo saanu korviketta hoidossa ollessaan. Itse yritän kuitenkin pitää korvikkeen määrän mahdollisimman pienenä. Mieluummin annan sitte pojalle pikku hiljaa lisää kiinteitä.

Niin ja meillä myös nyt helteillä ollu onkelmana tuo nukkuminen. Eilenkään poikaa ei meinannu saada nukkumaan päikkäreitä olleskaan. Niin ja iltaunille käyminenki oli hankalaa.

Nyt mentävä hakee miestä lentokentältä..

Heips! Ja heti alkuun Onnee hirmuusti Sunnylle uuden perheenlisäyksen alun ihmeestä.

tässäpä ajantasaistan pojun 5 kk:n uudet mitat.

paino,7380
pituus,66,5.
Meilläkin pojulle annettiin piikki.
Hampaita pojulle on puhjennut jo parikin,kolmas taitaa jo olla tulossa.
Päätään kannattaa käsistä kohottaessa,ja muutenkin ihan reipas poika.Ja söötti tietysti.
Hyvää helteistä kesän jatkoa.

Terveisin Helena&Poju ja Pienet tytöntylleröt.

25.1 Tosca poika 48cm 3435g / 5kk 67 cm ja 9050g
26.1. Helena poika 53,5cm 4200g /5kk 66,5 cm ja 7380g
16.1. Sunny poika 52cm ja 3725g / 5kk 69,5cm ja 9010g

Parit mitat vielä niin voidaan aloittaa uusi ketju...

Tänään taas rantsulla, mutta heti kun uimakoulu oli loppu kiireesti kotiin ja kirppiskamat autoon. Oli se kiertämistä torin ympärillä kaik paikat täynnä. Täällä on noi torstaisin näin kesällä kuuluisat iltatorit ja esiintyjiä kesässä aina yksi torstai on kunnon mangneetti tulee jopa kauempaakin busseilla kattoo mm.(oliko 4v. sitten) jari sillanpää, sit jean s ja viime vuonna remu ja tänä vuonna kävi yö ja kirkakin on vielä tulossa.
No meillä on aikomus nyt 3 torstaita käydä siellä tytön kanssa kirpparilla myymässä, on sellainen lasten ympyrä. eipä keretty kauaa olemaan ku jo tuli ukkoskuuro ja kunnon salamat. pitääkö aina torstaisin tulla tuollainen ilma. mrrr..
tuli tytölle tuottoa 5,40 € 20 snt myynneistä eetä ihan jees 1,5 h kerettiin oleen.

No illalla täs poika sit oli konttaus asennossa ja hieman hiias eli kohta äippä saa juosta...no ei ny sentään ihan vielä mut ei kaukaakaan ole.

Niin oli jotain juttua korvikemaito vai lisää sosetta.
no näin alussa olen pitänyt tietyn määrän maitoaterioita ja vaan ne 2 soseateriaa eli jos maitoaterian jälkeen vielä nälkä niin lisää maitoa. ja meillä menee nyt noin 3/4 osaa purkkia per ateria + maitoateriat(5)+ iltavelli (nyt 150- 200ml).

niin meille tuli automaattisesti kutsu hammaslääkärille täs pari päivää sitten. hammasharja saatiinkin jo ekalla neuvolatädin kotikäynnillä.ei tarvinnu ite huolehtia moisesta.

Taitaa meillä olla jo niin ""isoja"" vauvoja ettei piikit paljon hetkauta, hih, hih.
jos käväsis liberolla laittaas konttaus kertomuksen jos vaikka isovanhemmat kävis lukemassa.

Hei! Tässä tyttö kävi nukkumaan ja äiti heti internettiin. Kuuma päivä täälläkin oli, mutta iltapäivällä alkoi satamaan ja yhteinen reissu maauimalaan peruntui. Ihmittelin tänään kovasti, että tyttö valvoi ennen nukkumaan menoa melkein neljä tuntia , eilein puolitoista tuntia. Näköän riipumatta siitä, kuinka paljon nukkuu illalla, varsinaiset yöunet alkaa 21-22 klo. Annoin tytölle maistamaan banaania-ei kovin tykkänyt, peruna ja porkkana edelleen on suosikki. Siitä asiasta, että pitää aloittaa vihanneksilla, jotta ei totuisi makeaan.Eikö voi tapahtua näin , että vaikka aloitat perunoilla, porkkanoilla jne, sitten kun tarjoat hedelmiä, vauva sen jälkeen voi kuitenkin kieltyä vihanneksista? En tiedä, meillä edelleen vihannekset maistuu paremmin. Nyt hyvää yötä kaikille

kyllä vantaa-lisää saa ensi vuonnakin. se muuttui jotenkin niin, että sitä pienennettiin sen verran, että kun valtion hoitorahaa suurennettiin jonkin verran,niin vantaalaisten kokonaishoitoraha pysyy samana kuin ennenkin. en nyt muista, mitä se on euroissa, jotain 160€ + valtion hoitoraha. (muistankohan aivan väärin). Otan asiasta vielä selvää, jos muistan. toisaalta kyllähän se tästä selviää kun alkaa vaan kyselemään kelalta ym.

me ei olla ostettu vielä syöttötuoliaaaa...aaarg, nyt on jo kiire! mitäs suosittelette?

huomasin, ettei minun tarvitsekaan vielä antaa korviketta tai lisää kiinteitä, koska toisessa rinnassahan on täys reservi vielä maitoa. poikahan on syönyt aina vain toisen rinnan ja nyt aion antaa myös toisen. kokeiltiin antaa tuttipullosta vettä ja pikku hiljaa se alkaa sujumaan. Muuten, minä soseutan perunat ainoastaan haarukalla äidinmaitoon. se jää vähän klimppiseksi, mutta hyvin se on alas mennyt.

Hyvää yötä ja lämmintä kesän jatkoa!!!

huomenna taas kierteleen suomea...jippiii.fi!

vantaalaaanen

Hiuomenta!

Meillä on taas kerran herätty kukonlaulun aikaan, huhhuh. Ise asiassa lomaltapaluun jälkeen on nukkumisasiat taas vähän rempallaan, mutta minkäs teet. Nyt istutaan tässä koneella molemmat, ja poika hamuilee pöydältä kaikkea kiellettyä käsiinsä, en muistanutkaan kuinka pitkälle se ylettää!

Noista kiinteistä vielä, mäkin mietin vielä tuota että jos aloittaa hedelmällä niin ei ehkä kelpais kunnon ruoka sen jälkeen niin hyvin. Koska äidinmaitohan se vasta makeaa onkin, että eikös se sitten ole ihme että mikään ""suolaisempi""maistuu ylipäätään kellekään! No, en tiedä miten on, kerron sitten miten meillä kävi. Olikos se niin, että viikon välein voi antaa uusia makuja?

Jaahas, nyt jo on mentävä toisiin puuhiin, ei näemmä kauaa kiinnostanut poikaa äidin netteily!

Tamma: hienoa toi vantaalisän säilyminen. Mun onki pitäny ottaa Kelaan yhteyttä. Ensi vkolla hoidan sen. Mun pitäis meinaan selvittää, et kannattako mun mennä töihin vai ei.

Sweetie: juuh.. vkon välein sais makua kiinteiden antamisessa vaihtaa tai lisätä. Kummin vaan meinaa sitte tehä. Mä oon nyt sitä perunaa antanu ja en svkolla meinasin lisätä siihen porkkanaa. Kaveri sano, et sen peruna-porkkana muhjun vois pakastaa. Eli tehä isompaa satsia pakkaseen esim. jääpalamuotteihin ja sitte sulattaa päivittäin vaan pieni annos. Kuulemma pelkkä peruna pakastettuna muuttaa makuaan, mutta ku siihe sotkee jotian muuta niin ei.

Mutta nyt tutimaan..

Huomenta kaikille!!
Tää on kyllä kans kun poika pidentää yöuniaan niin ottaa sen illasta eli 6 ylös ja illalla meni 19 nukkumaan, kun olis voinu mennä myöhemmin ja herätä myöhemmin. No sain kyl itekkin nukuttua ja nyt kun pitää ton selän kanssa pakosti levätä. n. 2h välein pitäis ainakin 15 min olla selällään.

Täällä on kovat konttausharjoitukset meneillään, nyt saa hiiattu itseään pari senttiä ja huomaan että alkaa poikaa vähän harmittamaan ku ei pääse lujempaa :)
Ja sit hän yrittää makuultaan nostaa päätä ja ylävartaloa ( mitenkä sen nyt selittäis) no kuitenki., mut silti näiden jumppaliikkeidenkään ansiosta tuo selkä on vielä niin vetelä, kun istumaan mieli pojan tekis ja harmittaa ku ei pääse, no äipän pitää vaan kainaloista kannatella, että näkee maailman menoa paremmin.
jaaha kai sitä vois mennä itekkin vielä tutimaan hetkeksi.

Meba: mitäs sille sun selälles oikeen onkaan tapahtunut? Siis sun on vaikee nostaa ja kumarrella vai? Ootko käyny missään sitä näyttämässä? Voin kuvitella, et on inhottavaa nostella kivun kanssa ja sitte vielä nää helteet siihen päälle..

Me ostettiin tänän vaunuihin semmonen siirreltävä päivänvarjo. Poika ku tykkäis olla vaunuissa ollessaan vähän istuvammassa asennossa, mutta tähän asti silloin on aurinko ruvennu paistaa silmiin. Nyt saadaan tolla päivänvarjolla korjattua tämä ;) Muutenkin viakutti ihan toimivalta systeemiltä, vaikka täytyyhän siihen taas tottua. Eli ""koko ajan"" saa olla valppaana siirtämässä varjoa. Näillä helteillä noi vaunut on meinaan tajuttoman kuumat, jos on liian kauaa auringossa.

Että semmosta..

Ai niin.. tänään aloiteltiin sitten peruna-porkkana yhdistelmän maisteleminen. Ite ku maistoin ja vertasin siihen pelkkään perunamössöön niin oli tää yhdistelmä kyllä paremman makusta. Nyt sitte sain sitä pakkaseen kivan satsin.. Ku en viitti vielä noita valmispurkkeja ruveta ""tuhlaamaan"", ku poika syö kerrallaan niin vähän.

Meille muute sanottiin neuvolassa, et 6 kk vois alkaa jo antaa pojalle iltapuuroa. Ja ihan normaaleista kaurahiutaleista. Mites muut?

Ostin mä kyllä kaupasta varalle muutaman peruna-porkkana purkin ja sitte niitä hedelmä soseita. Lähinnä varasin niitä hedelmäsoseita, joiden sanotaan helpottavan kovaa vatsaa eli luumua, päärynää..

Juuh.

Niin en oikeen tiiä mikä siihen selkään tuli, olin kaupassa ja pakkasin ostoksia ja se ""kräts"" ja sit sen jälkeen alko vihlontaa.
No kotona aloin tekee fysioterapeutilta saatuja jumppaohjeita jotka koski sisävatsalihaksia jotka tukee selkärankaa( jotenki noin) no tuli vaan kipeemmäksi. Soitin sit sille yhdelle ja ainoalle eläkkeellä olevalle kiropraktikolle. ( muut käy vaan kerran tai pari viikossa). pääsin sit melkeen heti sinne ja se sit väänteli rangan suoraks ja kruntsautti yläselän. nyt ei oo niin kova kipu enää, ainoastaan lihakset hieman. pitää ottaa rauhassa ja levätä ei jumppaliikkeitä. nyt odotellaan että palautuu ja pidetään vasemmassa jalassa sellaista koroketta.

Juu mä olen tehny jo kaurapuuroa ekakas pistin hiutaleet hienoksi, mutta sit laitoin jo kokonaisena, menee paremmin pojalle kun on paksumpaa, mut puuroa olen antanu päivälliseksi. Meillä vedellään tota iltavelliä ( 200ml).

Tänään maisteli tummaa makaroonia ja hyvin meni alas. tein myös pakkaseen palsternakka- persiljasosetta. maistellaan sitä sit joku päivä. ( ite maistoin, niin ihan persiljalta maistui).

Meillä on pelkkää porkkanaa( kaupan), kun kaupasta tos viimeviikolla en saanu kotimaista porkkanaa ja torille en jaksanu mennä.
hedelmä soseita myös on. Tänäänkin annoin pojalle lusikalla raastettua omenaa, banaania ja persikkaa. hyvin maistui.

Terve!
Täällä onkin sopivasti keskustelua kiinteistä. Meillä on nyt tosiaan vielä pelkästään sitä omppososetta maisteltu. Oikeastaan vasta tänään olin huomaavinani jotain muutosta vaippaylläreissä, kun lasti oli paljon mutamaisempaa kuin ennen. No, huomenna meinaan pyöräyttää satsin perunaporkkanaa --- vai pitäisköhän antaa vain jompaa kumpaa, perunaa tai porkkanaa? Tuntuu niin hassulta ruveta yhtä perunaa keittelemään, jos sitä ei saa edes säilytettyä pakkasessa.

Miten te olette muuten kypsentäneet soseisiin tulevat vihannekset/hedelmät? Minä kun luin jostain, että parhaiten säilyy vitamiinit, jos höyryttää, mutta mitens mä nyt esim. jotain porkkanoita alan höyrykeittämään, tarvitaanko siihen joku höyrystin?

Ja sitten vielä, miten olette toimineet jos ja kun vauva on vielä tissimaidolla, eli imetys ennen vai jälkeen? Mä oon koittanut ujuttaa näitä soseiden maisteluja imetysten väliin, semmoisiin tuokioihin, jolloin vauvalla tuntuu olevan tylsää tai jolloin tarvitaan jotain ""rytmin vaihdosta"". Tässä maistelujaksossa tämä onkin toiminut vielä ihan hyvin, mutta yhdistänkö jossain vaiheessa imetyksen ja ruokailun, ja missä.

On tää vaan jännää! :o)

Sweetie: mä luin tia kuulin jostain, et kannattais ekas antaa vaan yhtä laatua kerrallaan sen vkon verran ja sitte tähän (esim. peruna) lisätä muita sörsseleitä. Meillä nyt menossa toka vko ja edettiin tänään peruna-porkkanaan mitä sitte tein myös pakkaseen.

Niin ja vaikutus on ollut sellainen, että poikaa pierettää selkeesti enempi ja ainaki iltasin saattaa ruveta täysin unessa ollessaan ""itkee"" niitä paukkujaan. Niin ja haiseehan tuo voimakkaammalta..

Niin sitä pelkkkää perunaa ei kuulemma kannata pakastaa, mutta ajattele se Sweetie siten, et keität vkon ajan sen yhen perunan ja sitte voit jo seuraavalla vkolla pakastaa sitä esim. porkkanan kanssa pakkaseen.

Mä tosiaan höyrykattilassa laitoin noi kasvikset pojalle. Eli se on kuin tavallienn kattila, mutta siinä on se höyryosa (sellanen reikänen kattila) päällä. Täällä toi hackmannin makso tarjoustalossa jonku vajaan 50 euroa. Siinä tänäänki laitoin pojalle yhdessä sekä perunat että porkkanat.

Mä oon antanu pojalle ton maisteluruoan siten, että annan ennen tissittelyä. Eli yleensä oon antanu puolen pvän tai kolmen päikkäreiden jälkeen, riippuen siitä kummassa vaiheessa poika on vastaanottavaisempi ;) Sitte sen muutaman lusikallisen jälkeen oon antanu vähän vettä ja sitte tissiä.

Mites te muute lämmitätte nää soseet? Mikrossa? Vesihauteessa? Jollain muulla laitteella? Niin ja miten saatte sen ruoan pysymään edes jotenkin lämpimänä sen ajan, että saatte veijarin syötetyks..? Meillä meinaan ihmetellään muuta elämää samalla niin paljon, et joskus ruoka ehtii jäähtyä.. Niin ja vielä se piti kysymäni, et mitä laitatte nesteeksi omatekoisiin soseisiin? Ja jos pakastatte ne niin laitatteko nesteen jo ennen pakastusta vai vasta tarjoiltaessa?

Kuten Sweetie sen jo sanoi.. on tää niin jännää ;)

Nyt meen halimaan mun miestä.. seku on sitä mieltä, et mä oon ihan nettihöperö ;)

Yhteistyössä