Tammiloput

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4 kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sweetie: Mä olen keitelly ihan kattilassa noi porkkanat ym. sit parsakaali / kukkakaali höyrykattilas. mä kun teen yleensä niin että 4 kattilaa porisee yhtä aikaa. Yhdessä on pope, yhes bataatti sit höyryssä tulee samassa kukkakaali parsakaali ja yhdes vielä on jotain muuta, nyt oli palsternakka tai sit tulee lihat kans. siinäkin kun keittää tav. kattilas ni keittää mahd. vähässä vedessä ja sit lykkää vesineen päivineen soseeksi jää ne vitamiinit talteen.

mekin aloitettiin yhdellä maulla ja sit lisättiin yks lisää nyt voidaan jo sujuvasti vauhdella eri yhdistelmiä.

olen ensin antanu tissiä ja sit n. puol tuntii ja soseen ja vesi päälle.

Tosca: olen lämmittäny ihan mikrossa. ja poika pitää enemmän viileestä ruuasta joten ei haittaa vaikka jäähtyy. yleensä lämmitän vaan sellaseksi haaleeksi vaan.

Ja nesteeksi käytän sitä keitin vettä, höyrykattilassakin sitä jää sinne pohjaan. Lihoihin lisään sit jonkun kasviksen keitin vettä. Ja nyt kun aloitettiin liha niin oon lisänny kasviksiin ja lihoihin yrttejä. oppiihan sitten vähän makuihin.
niin ja se nesteen laitan ennen pakastusta joten on sit valmista kun sieltä ottaa. Ja enkä oo tehny hirveen löysää kun poika pitää hieman kiinteemmästä lusikoitavasta.

Joo on tää taas ihan jännää tää kokeilu näihin ruokiin ja sit miten oppii antamaan oikeen määrän oikeeseen aikaan. meillä kyl on aika sama aika päivästä , mut sit tulee noi aamupuurot sekoittamaan ja välipalat....ei sentään vielä.

Niin esikoiselle en kauheesti tehny ite, kun silloin en pakastinta omistanu.

Jaaha eväitten tekoon. taas alkaa rantaelämä.

Moi! Ja minä tein ne soseet ihan ""vauva kotiruoka""-kirjan mukaan-eli kiehuvaan veteen kypsymisjärjestyksessä kuoritut porkkana, peruna, kukkakaali-palat ( niiden kypsimisajan ero suurpirteinen 5 min.) ja vettä pitäisi olla sen verran, että lohkot juuri ja juuri peittyivät. Ja sitten, kun ne on kypsiä, soseutan ja purkkeihin. Hyvältä ainakin maistui ja tosi helppoa valmistaa. En imetä, mutta aina annan ensiksi korviketta ( nyt kun on kuumaa ja tyttö melkein ei juö vettä, tärkeä , että korviketta menisi tarpeeksi) ja sen jälkeen soseet. Me mennään ensi laulantaina mieheni kaverin häihin ja minun äitini tulee meille hoitamaan vauvaa. Apua, pelottaa, miten yöunille meno onnistuu ilman minua- se on ensimmäinen kerta

Arvakaas mitä, täällä näkyy hammas....

Kävin tänään torilta hakee mansikoita ja survosin ne samantein, nyt on talveksi pakkasessa. syötiinhän toki muutama :)

Muuten täällä on menty samaa rataa, mut nyt tiiän mistä ne pienen pienet kitinät johtui, siitä hampaasta ja toki tää kuumuus.
nyt pistämään liberon sivuille tietoa.

Tervehdys pitkästä aikaa!

Ihanaa kun on ollut tosi hyviä ilmoja mutta taas toisaalta on ollut kyllä tytölle välillä vähän liian kuumaa ja varsinkin täällä sisällä on kyllä kuin saunassa. Onnea Meban pojulle hampaasta, tais olla ensimmäinen hammas jos oikein muistan? OIskohan meilläkin tuloillaan hampaita kun tyttö on nukkunut aikas huonosti jo jonkin aikaa ja ollut muutenkin vähän itkuinen? Tai sit se on vaan tää kuumuus!

Nyt on tainnu jo kaikki siirtyä kiinteisiin? Meillä syödään myös jo noita lihasoseita ja puuroa, ihan hyvin on alkanut tytölle maistumaan. Me syödään yleensä ekaks tissiä ja sit päälle hetken kuluttua sosetta ja sit muutama hörppy vettä tai maitoa.

Meillä oli viimeviikon perjantaina jo 6kk synttärit ja minä tietenkin leivoin sen kunniaksi mansikkakakun, nams ;)! Kovasti olis tytöllä haluja lähteä liikkeelle mutta ei oikein ota onnistuakseen tuo ryömiminen ehkä oikein kovien ponnistelujen jälkeen pääsee ihan vähän eteenpäin tai taaksepäin mutta siinä se sitten onkin. Meillä on tyttö alkanut kovasti raataileen nyt viimeisen 2 viikon sisällä. Äiti tulee melko selvästi ja varsinkin silloin kun on väsynyt ja vähän itkuinen. Kivalta kuulostaa omaan korvaan tuo äiti vaikka en tiedä tietääkö tyttö mitä sillä tarkoittaa kun sitä hokee... onpas epäselvää.

Olen kyllä lukenut teidän juttuja päivittäin mutta en nyt sit muista mitä kaikkea olette jutelleet joten siksi on nyt vähän tällästä mejän tyttö sitä ja mejän tyttö tätä juttua mutta koittakaa jaksaa. Muistaakseni joku puhui syöttötuolista ja siitä et joko sellanen on ja myös siinä istumisesta... Me on hankittu syöttötuoli jo ajat sitten (tuntui muuten silloin kun se ostettiin et siihen kun sitä aletaan käyttää on vielä mahdottoman pitkä aika ja niinpä tuo aika alkaa olla jo käsillä). Meillä se syöötötuoli on vielä mummolassa ja käyttämättömänä, täytyy varmaan ensviikonloppuna käydä hakeen se jo kotia. En ole pitänyt sen syöttötuolin kanssa mitään kiirettä koska mulla äiti sanoi et lapsen saa laittaa vasta sitten istumaan kun oppii ensiksi itse joten sen takia en sit vielä istuttanut tyttöä vielä missään(paitsi sylissä ollessa) mut eipä tuo kai niin vaarallista ole.

Miralle oikein paljon tervetuloa joukkoon! Maistaakseni puhuit että teillä on rakennus projekti edessä?! Meillä olisi sama urakka suunnitteilla ei vain vielä olla saatu rakennuslupaa. Kokous on ollut tänään ja päätös ilmoitetaan perjantaina joten sinne saakka on odoteltava ja jännitettävä.

Ainiin ja Sunnylle oikein paljon onnea uudesta raskaudesta, olisi se toisaalta niin ihanaa mutta toisaaltataas... ehkei ihan vielä. Mulla sai kaveri viikko sitten tytön jan kun käytiin sitä katsomassatuli kieltämättä hieman vauvakuume... ei tuntunut enään meidän vauva niin vauvalta kuin ennen
Tuosta raskaana olemisesta tuli sellainen mieleen että olen kyllä monesti miettinyt että jokohan meillekkin on tulossa toinen kun ei ole menkkoja kuulunut ja nykyisin olen ollut niin mahdottoman väsynyt. Täytyy vielä odotella ja seurailla tilannetta... muita oireita ei kyllä ole mutta tuo väsymys on laittanut miettimään. Miten teillä muilla, joko teillä on alkanut menkat. Senkin takia mietityttää kun ei ole vielä menkat alkanut mutta olen kyllä vielä imettänyt kiintaiden lomassa ihan täysin joten ihan normaalia et ne ei ole vielä olkanut, kai!?

Nyt täytyy alkaa lämmittään piikalle velliä että hän kerkeää syödä iltavellin. Tyttö on nyt kahtena iltana nukahtanut jo puol 8 (normaalisti n.9.30-10.30), eikä ole sitten kerennyt syödä iltavelliä ollenkaan.

Kirjoittelemisiin!

Ps. Meillä ei ole ollenkaan 6kk neuvolaa kun neuvolatäti on lomalla mutta sit kai 7kk nla on normaalisti.

Moi taas!

Täälläkin ollaan ikäänkuin tehty hampaita jo pari kuukautta, mutta eipä näy vielä ensimmäistäkään. Kaikki hampien tuloon viittaavat oireet vaan pahenee pahentumistaan, esim. kuolaa tulee nyt jo paksuina noroina, huh huh, mutta tulosta ei näy. No, parempi näin niin ei tarvitse ihan vielä totutella imettämään hampaallista veijaria. ;o)

Mä oon laittanut kiinteisiin liudentimeksi äidinmaitoa, ja toistaiseksi se onkin ollut helppoa, kun annokset on suunnilleen jääkuution kokoisia. Olen vaan lypsänyt parit ruiskautukset suoraan soseeseen siinä valmistusvaiheessa. Tänään annoin muuten pojalle lounasannoksen perunaa (joka maistuukin muuten tosi hyvin), ja iltapäivällä vielä ripauksen omenasosetta, joka sekin upposi kuin sula voi. Hienosti tuo on nyt kakannutkin, eikä mitään yliherkkyysoireita ole ainakaan näistä vielä tullut. Perjantaina meillä on seuraava lääkärikäynti, niin udellaan sieltä sitten niitä täkäläisittäin ""oikeita"" ruokailuohjeita. Nekin kun ovat niin kulttuurisidonnaisia.

Pitäisköhän munkin hommata tuommoinen höyrykeitin, hmm.

Niin vielä menkoista, ei näy eikä kuulu ja pysykööt vaan poissa niin kauan kuin mahdollista. Numero kakkosta aletaan ehkä yrittää, kun esikoinen on parin vuoden vanha, jos siis silloin vielä onnistaa. Luin muuten jostain, ai niin se oli Dr. Searsin Vauvakirja, että imetyksen ehkäisevyys perustuu prolaktiinin erittymiseen, joka ehkäisee hedelmällisyyshormonien toimintaa (en muista minkä tarkkaan ottaen, keltahormoniko kenties). Aina kun imetyksessä on pitkä tauko, laskee prolaktiinitaso ja hedelmällisyyshormonit saattavat alkaa jyllätä. Ehkäisevintä imettäminen on siis silloin, kun vauva syö vähän mutta useasti päivin ja öin. Eli on näistä meidän pojan yösekoiluista (=tissittelyistä) sentään jotain hyötyäkin!

Yhteistyössä