Toukokuu 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ultraan vielä 2 vkoa, plääh kuinka hitaasti tämä aika vierii. Mulla ei ole mitään oireita taas... Paitsi se saamarin mahakipu, josta en nyt sitten jaakaa enempiä...=) Alan olla jokseenkin varma ettei siellä ketään olekaan. No, parin vkon päästä ollaan sitten siinäkin asiassa viisaampia. Tosin maha kasvaa kohinalla, eli jotain siellä tapahtuu.

Onneksi ei tosiaan tätä raskautta ehdi ihan kamalasti miettiä, kun oon nyt ekaa vkoa töissä. Isi ja poika pärjäilee komeasti kotosalla, vkon päästä sitten viedään pikku-ukko hoitoon ekaa kertaa. Saa nähdä kuinka se siitä lähtee sujumaan.

Mutta hiljaiseksi on näemmä vetänyt koko seurakunnan nämä viimeaikaiset ikävät uutiset. Elämä on tosiaan arvaamatonta ja epäreilua, koettelee välillä kovallakin kädellä. Toivottavasti kaikki pahat jutut päästävät pian otteestaan ja elämä hymyilee taas.

Leppeää loppuviikkoa

Niksu 9+

Heippa kaikille!

Ja ihan ensimmäiseksi suuret pahoittelut Hillerille! Pistää hiukan hiljaiseksi täälläkin. Elämä ei vaan ole aina reilua.

Mulla oli tänään eka neuvola. Täti siellä oli ihan mukava mutta eipä siellä mitään uutta oikeastaan tullukkaan vaikka esikoista odottelenkin. Seuraava neuvola 4 viikon pääästä ja np-ultra vasta 15.11, taitaa olla jo 13+4 sillon.
La aikaistu nyt päivän et olis 19.5 mut ei sitä nyt tarvii muuttaa kun sehän voi muuttua viel vaik kuin monta kertaa.
Nyt siis mennään 7+5 :)

Miten te kakkosen odottajat joilla esikoinen hoidossa olette ajatelleet - jääkö esikoinen kotiin äidin ja vauvan kanssa vai jatkaako hoidossa? Itse kovasti pähkäilen asiaa, vaikkei vielä tarvitsisi. Meidän tyttö aloittaa luultavasti päiväkodin tammikuussa 1,5-vuotiaana ja ehtisi siis olla siellä 4-5-kuukautta. Omaa jaksamista ajatellen olisi ehkä hyvä, että esikoinen olisi hoidossa osan viikosta syksystä lähtien, jos hän viihtyy päiväkodissa. Muuten saisi tottakai olla kotona. Kesällä olisi kyllä kotona totuttelemassa "uuteen perheeseen".

Eka viikko töissä on ollut tosi kiva olosta huolimatta ja melkein pelkään, ettei vielä keväällä huvita jäädä taas kotiin... Mutta eiköhän tähän työntekoon taas pian kyllästy ;)

Heipparallaa!
Uskaltauduin tänne toukokuisiin, vaikka la ei ole ihan selvillä. Olen synnyttänyt 12/05 ja ehti vain yhdet menkat tulemaan kun tärppäsi. Joten en ole oikein kierrosta selvillä ;o)
Eli täällä on 10kk vanha tyttö kotona äiteen kanssa ja pahaa aavistamatta temmeltää tietämättä odottavasta isosiskoudesta.
Ensi viikolla menen yksityiselle ultraan tarkistuttamaan että "onko siellä oikeesti" ketään ja mikä olisi arvio viikoista. Todennäköisesti la asettuu ihan touko/kesäkuun vaihteeseen.

Ongelmia ei suuremmin ole ollut. Pientä lämpöilyä ja ihan mahdoton pesänrakennusvietti ja roskaruuan himo ;o)

Imetän vielä esikoistani ja mietinkin tässä että miten menetellä. Siihen vuoteen ei nyt olisi enää kamalasti rutistettavaa. Eli aikomus olisi imettää (ehkä) siihen asti.

Neuvola vasta 18.pvä... Lueskelin muuten teidän keskusteluja sydänäänistä. Mulla esikoisen sydänäänet kuuluivat jo viikolla 8. ekassa neuvolassa. Riippuu kuulemma paljon mm. istukan paikasta eli jos takaseinässä niin äänet kuuluvat paremmin. Ja laihalla paremmin kuin enemmän rasvakudosta omaavalla.

Öitä!

huomenta!

täällä tuntui todella pahalta hillerin puolesta ja todellakin veti hiljaiseksi:(

omassa navassa ei tapahtunut mutoksia.paitsi että maha pullottaa ja todella kovin.eilen työkaveritkin katsoivat vähän pitkään..no enivei.voi rauhassa katsoa.ajattelin osittaiselle hoitovapaalle jäädä.ilmoitin pomolle eilen sanoi että nyt ei käy.ei ihan noilla sanoilla mutta kuitenkin.sanoin että joulukuun alkuun voin joustaan ja sitten morjens:)

hanna ajattelin pojan kotona pitää kun toinen syntyy.eli siis ollaan jo nyt tarhasta häntä pois ottamassa niin mentäisiin takaisin vasta 2 vuoden päästä siis jos kaikki menee hyvin:)jos kuitenkin poika alkaa kaipaamaan muita lapsia jo vaikkapa ensi kesänä, niin sitten mies,kummit tai minä aletaan häntä jossain lapsikerhoissa käyttämään.no katsoo nyt miten käy.

tervetuloa kaikki uudet.

eipä meillä muuta:) hauskaa päivän jatkoa!

10+5

Huomenta huomenta!
Täällä aamuvirkkuna työn ääressä - tai sitten ei... siis oikeasti silmät ristissä, mutta adrenaliinia veressä, kun oli esikoisen kanssa hankala aamu, molemmat ihan väsyneitä, mutta pakko mennä töihin + lapsi hoitoon.

Meillä on sellainen tilanne, että muutamme kohta ulkomaille ja jään siellä esikoisen kanssa kotiin. Ja jatkan siis tietenkin kotona oloa näillä näkymin. Esikoisen laittaisin mielellään siellä johonkin kerhoon tai vastaavaan, kun on touhukas ja sosiaalinen luonne. Jos ei olisi nyt tätä kuviota, jäisi esikoinen luultavasti osa-aikaisesti nykyiseen päiväkotiin, jossa viihtyy hyvin. Totta puhuen vähän pelottaa, millaista on jäädä kotiin esikoisen kanssa, kun en ole varsinaisesti mikään kodin hengetär luonteeltani, vaan työ on mulle tärkeä elämänsisältö. Mutta en murehdi etukäteen.

Meillä esikoinen menee ens syksynä päikkään, kesän on meijän kaa kotona ja sit. Luulen et saadaan päikkäpaikka jo pelkän puheen kehityksen kannalta. Sekä neiti niin sosiaalinen ja touhukas, että en halua pitää kotona,koska varmasti kivempi olla muiden seurassa.. Ja saanpahan siinä aikaa sit olla vauvan kans.. Kuhan nyt eka saatais asunto hieman lähempää jotain päikkäriä.
Oliko se 158pvää kun sai todistuksen raskaudesta? Sillä sit asuntojonon kärkeen =)
rv 8+2 (tuntuupa jo hurjan paljolta)

Heippa,
plääh. Eilen siis oli ar-ultra... ennen ultraamista lääkäri laski jollain laskurillaan että pitäis olla jo 7.viikolla.. mut sitten0 kun ultrauksen jälkeen sitten se olikin että jaahah, kyllä nyt on ovulaatio myöhästynyt. Ultrassa näkyi sikiö-ja ruskuaispussi muttei sykettä. Lääkäri sanoi että parin kolmen päivän päästä se varmaan jo näkyisi =( eli sit kuitenkin liian aikaisin oltiin siellä ja sai mukavasti epävarman olon... niin paljon kun odotin eilistä päivää.... ei voi siis vielä olla varma onko se sikiö kehittynyt normaalisti. No onhan siinä hyviäkin uutisia, hedelmöittyminen ja kiinnittyminen on ainakin onnistunut... mut nyt täytyy odottaa 1-2 viikkoa, ja sit uudestaan. Täytynee soittaa neuvolaan että mitä kannattais tehdä.

No tämmösiä täältä, hyvää viikonloppua kaikille!

Päiviä kaikille=)

Täällä edelleen sama olo. Ei mitään erityistä kerrottavaa. Kakkosen hoidosta oli kyselyä. Meillä kakkonen jää kotiin, kun minäkin jään. Ei itseasiassa ole nytkään päiväkodissa, vaan olemme pystyneet järjestämään työt niin, että voidaan hoitaa kotona=) Apuna ovat mummit, papat ja sisaruksemme. Todella hyvä ratkaisu ja toimii meillä hyvin. Yhteistä aikaa ei miehen kanssa ole paljon, mutta ehtiihän sitä sitten myöhemmin. Vaikeaa vielä sanoa miten jaksan sitten kun olen viimeisilläni, mutta viime raskaus oli helppo ja pyöräilin ja kävin vielä edellisenä iltana kävelemässä reippaasti ennen kuin yöllä tuli lähtö synnyttämään. Mutta apua varmasti saan, kun pyydän. Ehkä laitamme sitten lapset tarhaan, kun joudun taas palaamaan töihin. Mutta yritämme selvitä 2-3 tarhapäivällä viikossa. Tarhat kun ovat aika kallista lystiä. No kaikki varmasti järjestyy aikanaan. Ja pitää pohtia sitten enemmän kun on ajankohtaista.

Ihanaa päivää kaikille=)

Pahoittelut vielä minunkin puolestani Hillerille.

Mä kävin tällä viikolla ekassa neuvolassa, mulla on nyt menossa rv7+5. Olin erittäin positiivisesti yllättynyt siitä miten paljon neuvolassa tulee tukea saamaan. Eka ultra mulla on lokakuun viimeinen päivä (rv12) yksityisellä, koska sain julkisen terveydenhoidon puolesta ajan vasta marraskuun puoleen väliin (rv14). En todellakaan jaksa odottaa rv14 jotta pääsen ultraan. Mulla oli aluksi ajatuksena mennä 3D-ultraan, mutta ajattelin että ehkä sen "huvin" voisi jättää sitten myöhemmälle kun on sen verran tyyristä. Kuitenkin pääsen viikoilla 12-14 kahteen otteeseen ultraan, eli eiköhän näissä tutkimuksissä näy kaikki tarpeellinen mitä tässä vaiheessa pitäisi näkyä.

Ollaan miehen kanssa ajateltu, että ekan ultran jälkeen kerrottaisiin tuleville isovanhemmille. Siis mikäli kaikki vaikuttaa olevan ok. Tai mä ehkä ajattelin pitää salaisuuden isänpäivään ja kertoa isälleni että hänestä tulee ukki :) Kuitenkin vähän huolettaa että jos sitten vielä jotain tapahtuu, niin nämä tulevan isovanhemmat ovat sellaisia ihmisiä joille ei oikeastaan kiinnostaisi kyllä kertoa mistään keskeytyksistä tms. Mutta kaippa se on jossain vaiheessa vaan päätettävä kertoa ja elettävä päivä kerrallaan.

Mulla oli tosi pahat mielialavaihtelut tuossa pari viikkoa ja kerroin niistä täälläkin. Onneksi pahin on ehkä ohi. Kyllähän silti pelottaa ja ahdistaa vieläkin ja olen huomannut että joidenkin on tosi vaikea ymmärtää sitä. Jos ei tätä ole kokenut niin ei voi tajuta miten voimakkaasti hormonit ja tämä uusi tilanne saattaa aiheuttaa kauhun tunteita ja sitä on aika ärsyttävää selitellä.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Hiilerille pahoittelut:(

Täällä sitä yritettään mennä eteenpäin vaikka paha olo meinaa tuppaa koko ajan. Täytyy syödä melkein koko ajan jotakin ettei huono olo yllätä.
Neuvolaa odotellaan kaksi viikoa vielä:(

Perjantaita!

Pahoinvointi on jokseenkin helpottanut, vaikka eilen ihan yllättäen oksensinkin ekan kerran. Se oli hirvittävää ja esikoinenkin oli ihan ihmeissään!

Meillä esikoinen (11kk) on vielä kanssani kotona enkä ajatellut laittaa häntä hoitoon sitten kakkosen synnyttyä. Olen siis hoitovapaalla siihen saakka...ehkä menevät molemmat sitten kun kypsyn kotona oloon.

Rusina, kiva kun täällä on nyt joku muukin vielä imettävä. Mää oon kanssa pohtinut tota asiaa, täytynee keskustella neuvolassa. Raskausaikana imettämisestä ollaan kyllä montaa erimieltä, joten ota niistä nyt sitten selvää, että onko se ok vai ei. Tällä hetkellä ainakin tuntuu vielä ihan hyvältä ja poikakin sitä vielä kaipaa.

Maanantaina olis eka neuvola, kuuntelispa ne jo sydänääniä.

Hauskaa viikonloppua!

Maya 8+1

Meillä poika (synt. siis 12/05) aloittaa perhepvähoidossa viikon päästä ja jää sitten minun kanssa yhtäaikaa kotiin. Itse aloitin työt tällä vkolla. En halua laittaa lasta hoitoon, jos itse olen toisen kanssa kotona, menee ihan turhaan se 200e hoitomaksuihinkin sitten. Sitä paitsi, eikös siltä esikoiselta saa kotihoidontuen vaikka äippiksellä kakkosen kanssa olisikin??

Alkuperäinen kirjoittaja Niksu:
Sitä paitsi, eikös siltä esikoiselta saa kotihoidontuen vaikka äippiksellä kakkosen kanssa olisikin??

Itse asiassa ei saa :(, eli pelkkää äitiyspäivärahaa ainoastaan saa vaikka alle 3v esikoinen olisi samaan aikaan kotona (eli ei molempia tukia saa yhtäaikaa). Mun kaveri tätä harmitteli kun kotihoidontuki oli kuitenkin hänen kohdallaan parempi kuin äitiyspäiväraha, opiskelija kun on. Mulle tuo äitiyspäiväraha taas on huomattavasti parempi kuin kotihoidontuki jolla olen tällä hetkellä.

kiitos ohikulkijalle infosta. Mä en noista jutuista sen paremmin tiedä, oletin vaan automaattisesti. Ja ah kuinka väärässä TAAS olinkaan. Höh. Kyllä mullakin äippisraha ehdottomasti on parempi vaihtoehto kuin kotihoidontuki, oletin vaan että ne saisi yhtä aikaa, paitsi jos se alle 3v isompi lapsi on virallisesti hoidossa. Aika tylsä juttu...=(

Mä tarkistin just kaverilta asiaa, jolla siis nyt 3,5v ja 2v tenavat. Hän sanoi saaneensa vanhemmasta lapsesta n.83 e hoitorahaa ja sitten reilun satasen hoitolisää, kun tulot alle jonkun tulorajan, näin siis ollessaan nuoremmalta äippälomalla. Eli ehkä soittelen asiasta Kelaan kunhan on vähän ajankohtaisempaa...=)

Pakko laittaa lusikka soppaan..

Eli hoitorahaa ei saa jos äitiys/vanhempain rahaa saa, MUTTA sisarlisän saa, joka on tuo 83€...

Ja riippuen kunnasta, niin saa vielä kuntalisää ja sisarlisää kunnalta..

Mutta kannattaa tosiaan kysellä kelasta. Siellä viisaita =)

Tält paska kaupungilt turha odottaa mitn ylimääräsiä lisiä...
Mut erikoishoitotukihan? on sit erikseen ja miten noi meil yh illa menee ni kysyttävä mutsilta.. Mut luulen et pärjätään vaik muksu hoitoon meneekin, sit voi kysyy sossusta tms..
Mut kaikkihan ratkee 3v neuvolas, mitä puheesta sanotaan. Mut päikkä hyvä paikka oppia puhetta.
Ny on hieman kiree olo ku mietittää toi eläimen kohtalo..
.
Rv 8+2

eli tuo 83e siis se sisarlisä. Selvisi sekin, kiitos taas ohikulkijalle informeerauksesta. Oikeesti ei tällä asialla ole niin kamalan suurta merkitystä. Oon kuitenkin töissä, eli äippäraha ansiosidonnainen ja miehelläkin ihan hyväpalkkanen duuni. Eli ei jouduta laskemaan sitä, kuinka selvitään hengissä näillä tuilla. Mietin asiaa ihan muuten vaan.

Meille ei mitään uutta ja ihmeellistä. Sitä ekaa ultraa odotellessa. Parisen vkoa viel pitäs jaksaa pinnistää, sit nähdään miten masukilla menee. Nyt siis rv. 9+6. Nopsaan tää aika sit kuitenkin menee, parin vkon päästä on sitten se maaginen 12 vkon rajakin jo ylitetty. Ihan kiva...=)

Täällä pahoinvointi yltyy:/ apua... :) Ei nyt oksentaa oo tarvinu, mut muuten ei maistu mikään ja äklöttää taukoamatta. Vatsa selvästi turpoaa iltaisin ja vatsallaan nukkuminen tuntuu inhottavalta. Yks mikä pisti miettimään, oli kun olen aina ollut himona oliiveihin, nyt pelkkä ajatuskin tekee pahaa.

Meillä tyttö on tällä hetkellä äidin kanssa kotona (olen siis hoitovapaalla, lapsi 1,2vee). Palaan töihin vasta kakkosen ollessa lähemmäs 2 vuotta. Esikoinen on kotona meidän kanssa siihen asti. Ei ole tarkoitus viedä hoitoon ennen töihin lähtöäni.
Tosin jotain kerhotoimintaa on varmaan jossain vaiheessa mietittävä, on sen verran sosiaalinen tapaus tää meitin tyttö;)
Nyt kyllä pakko painua nukkumaan*öitä*!!

Moona rv7

Voi jumpe Moona,koita jaksella..
Meillä sama peli,tyttö kotona.Kävin ultrassa viime viikolla ja sikiö ei ollut vielä iso.Vastasi n.5 viikoista.ELi menee kesäkuisiin!!

Heips!
Mulla on sama ongelma kun Moonalla eli vatsa turpoaa iltaisin ja vatsallaan nukkuminen tuntuu välillä pahalta. harmittaa, sillä olen todellinen vatsallaan nukkuja ja edellisessä raskaudessa meni aika pitkälle ennenkuin jouduin nukkumaan kyljelleen.

Mulla alkaa iltapäivisin väsymys hiipiä ja pientä öklötystä jos ei syö riittävän usein (eli koko ajan). Onkin mielenkiintoista miten esikoisen kanssa pärjää kun väsyttää vietävästi. Nyt hän onneksi tajusi käydä päikkäreille suurempia kohtauksia järjestämättä. Huh. Taidan ottaakin välipalaa ja pötkötellä hetken itsekin.

Imettämisestä vielä. Nyt alkaa tuntua että jos sitä vähän vähentäisi. Vaikka 2-3 kertaan päivässä...

heippa!
täällä ei ihmeempiä.väsymys on ihan sietämätön tällä hetkellä..ihanaa jos sais aina vaan nukkua.nyt esikoisella vielä korvatulehdus niin sekin hiukan verottaa.
täällä maha välillä ihan älytön.kaksi työkaveria ja äitini arvasi eilen että raskaana olen.turvotusta todellakin on käytän pelkkiä äippähousuja.pakko siirtyä äippäpaoitoihinkin kun alkavat omat lyhkäsiä olla.nyt täytyy lenkille lähteä.työpäivä takanapäin jo.huominen pitäisi vielä jaksaa ja sitten kaksi vapaata.
esikoisella synttärit ensi viikolla täyttää 1v :D

hauskaa sunnuntaita kaikille:)
11+0