Toukokuu 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Niksu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta ja hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
Itsellä taitaa olla rv 9+0, jos nyt joteskin oikein lasken. Maha on todellakin jo kohollaan navan alta eri tavalla kuin silloin, jos olen vaan syönyt liikaa tai turvonnut muuten. Oikeastaan turvotus on laskenut, mutta mahassa on kova pallo, joka mullakin tuntuu mahalla nukkuessa. Pahoinvointi on lientymään päin ja olen palannut taas melko normaaliin syömiseen tuon kauhean mässytystankkausvaiheen jälkeen. Esikoinen oksensi viikonloppuna kuumeessa, eikä mulla tehnyt edes pahaa siivoilla - yllättävää. Tämä on varmaan tätä äitihormonitoimintaa:)
Mutta eipä muuta, mieli kirkkaampana hyvin levätyn viikonlopun jälkeen. Päänsärky vähän on vaivannut, onkohan se raskauteen liittyvää?

Ihanaa Taimi jos alkaa jo pahoinvointi helpottaa (antaa toivoa :) Itselläni oli yöllä sen verran yökkö-olo, etten saanut kunnolla nukuttua. Päätin sitten pitkän pohdinnan jälkeen viedä esikoisen hoitoon ja jäädä itse kotiin nukkumaan. On ihan älyttömän huono omatunto sekä työn, että tytön puolesta mutta en oikein keksinyt muutakaan. Pakkohan sitä joskus on nukkua. Taidan taas tuota työtä hermoilla kun juuri olen palannut työelämään. Vähän tuntuu inhottavalta jäädä heti pois...

Milloinkahan tää pahaolo loppuu, tuntuu mitä enempi viikkoja sitä pahemmalta tuntuu..
Mut eikös tuota sanota että son vaan merkki et istukka toimii... *lohdutan itteeni*
rv 8+5

täälläkin ollaan pahoinvoivia, edelleen.... Mäki lohduttelen itseäni tuolla istukka toimii ajatuksella... En ole käyny vielä ultrassa joten ei ole varmuutta että onko tuolla ketään?
Kävin apteekissa ja kysyin että mikä b-vitamiini auttaa raskausajanpahoinvointiin ja myyjä möi minulle Heksavit nimisiä vitamiineja. Kotona luin käyttöohjeesta ettei niitä suositella raskaana oleville? Googletuskin toi parhaaksi vaihtoehdoksi jonku muun (en muista nimeä) onko tuo Heksavit kenellekkään tuttu? Täytyis varmaan soittaa neuvolaan...

Maanantai aamua kaikille!
Omasta navasta piti tulla sen verta kertomaan, että käytiin pe ultrassa ja siellä olla möllöttele ihan elävä alku. Sydän löi lujaa ja kaikki oli hyvin. Mutta viikkoja lähti yksi pois eli nyt vasta on rv 8+0. Ja laskettu aika tietty siirty 22.5.07. Kyllä helpotti mulla ja miehellä, kun siellä oli elämää! Olin koko ajan luullu, etä kesken menee kun niitä' oireita ei ollut. Neuvola täti rauhottelija sano että varmasti niitä oireita mullekin tulee jossain vaiheessa. Saatiin uus ultra 3 viikon päähän ja neuvola aika 4 viikon päähän.
Ippa, olen kuullut että mitkään b-vitamiinit ei vaikuta pahoinvointiin, vaan se että syö säännöllisesti. Mulle auttoi edellisen kerran kaikki kylmä, esim kylmä jukurtti, jäätelö jne. En sitte ole ihan satavarma että pitääkö tuo paikkansa. Ehkäpä se neuvolan täti osaa kertoa paremmin..
Noista vitamiineista sen verran, että itse olen syönyt koko syksyn noita multivita plussia. Niissä on vaihtoehto raskaana oleville ja imettäville. Ja ne ei edes oleet kovin kalliita. Siitäpä tulikin mieleeni, että lähdenpä syömään jotain aamupalaksi ja nappaan sen joka päiväisen pillerin...

-Ulla-

..mä syön pitkin päivää hedelmiä tms, mä en oo koskaan syöny näin säännöllisesti ja paljon... mutta ei se vaan auta :( mutta en toki oksentele kokoaikaa, mutta kuvotus saa mut jäämään kotiin iltaisin eli rajottaa mun elämää.... Muista vitamiineistä syön multivita family ja kalkkitabletteja. Mitä te muut käytätte, siis jos käytätte?

Mulla Multitabs 2+ (-U- oli sitä mieltä, ettei ole kallis, onpas! tais olla melkein 20e purkki, jos oikein muistan, oikaiskaa, jos muistan väärin). Noilla kuitenkin pysyin esikoisen odotus- ja imetysajan hyvässä kunnossa, joten jatkan samoilla linjoilla. Niitä purkkeja kun kuluu aika tahtia, jos ottaa 2kpl päivässä. Ja gefilus-tuotteita käytän, kun ne jonkun tutkimuksen mukaan ehkäisee allergioiden puhkeamista (vauvalla) ja suklaata...

Hei kaikille=)

Täällä alkaa pahaolo helpottamaan. Viikonloppuna kerran yökkäsin. Se onkin ollut ainut kerta=) Minä myös hedelmiä syön pitkin työpäivää, jotta pahaolo ei tulisi niin pahaksi. Mä en syö mitään vitamiineja, mutta kalanmaksaöljyä kyllä. Rautakuuri pitää varmaan aloittaa jossain vaiheessa. Pitää ostaa taas sitä kamalan makuista litkua! Mutta se on ainut millä mun rauta-arvot nousee eikä maha mene sekaisin. Viikkoja on huomenna tasan 9! Ja ensimmäinen neuvola. Pitää tiedustella kuinka usein siellä on pakko käydä ja onko kaikki lääkäri käynnit pakollisia. Esim. se eka on musta aika turha.

Kamalasti teksi mieli kertoa vanhemmille, mutta yritän malttaa ekaan ultraan eli noin kuukausi vielä!!!! Kukaan ei ole vielä arvannut. Ja mistäpä oisikaan. Maha on aika entisellään. Ehkä iltaisin pömpöttää vähän enemmin. Toisaalta en liiku enää niin paljon, kun olen töissä. Aika ei riitä, kun olen niin myöhään kotona ja sitten esikoinen vaatii aikansa=) no onneksi viikonloppuisin ehtii sitten.

T: Mössö

Miten mie noin väärin muistin sen hinta homman.. Voipii olla hyvinki mahdollista että muistin sen jostain syystä halvaksi. Olen ns. nykyaikainen ja maksan aina kortilla, joten hintaa ei aina tuu katottua tarkemmin.. =)
Mutta miksi Taimi otat kaks päivässsä? Mulle sanottiin että yks vaan päivässä ja annosta ei saa ylittää? Onkohan noissa eri tableteissa eri määrä vaikuttavaa ainetta sitten tai jotain..?
Aloin tässä muuten miettimään, että onko mulla edelleen suuri km vaara, vaikka ultrassa näkyi ja kuului syke? Mihin asti se olis se km riski olemassa? mietityttää ja pelottaa edelleen että jotain vielä tapahtuu. Tänään on muutenki ollu niin huono päivä että.. Pinna on niin kireellä että soi.. ja maha kipee ja menin vielä polttamaan tupakan ku kaveri kävi kylässä..

IHANAA.. ekat mandariinit oli tullu ja ne olivat jopa ihanan maukkaita.. Kun mitkään muut ei viinirypäleiden lisäks maistu. Banaania yrjösin esikoiselta,joten en halua ees kokeilla. Maitoa en käytä ku muroissa joten kalkkia alan taas syödä.
Ihmeen hyvin suht moni ruoka maistuu eikä pahemmin oo himoja. Esikoiselta oli kaik omenan ja mansikan makuiset jutut ja ex kantokin laatikko kaupalla amppari mehujäitä ja mansikkaeskimoimta kaupasta.
Söin jopa pitsas herkkusieniä,joita ennen pystyny ees sietämään =) enää 2vkoa lääkäriin ja 3vkoa ultraan, jee! =)

Iltaa!

Tänään oli eka neuvola. Se oli ihan jees, vaikka ei mitään uutta tullutkaan tietooni. Täti ei lähtenyt kuuntelemaan vielä sydänääniä, mutta meen parin viikon päästä pelkälle kuuntelulle. Nyt taas sellainen epäuskoinen tunne, että ei tuolla ketään oo elossa. Pahoinvointia on ollut, mutta ei mitään kovin pahaa.

Mää en oo oikeestaan koskaan syönyt mitään lisävitamiineja. En edes viime raskauden aikana, ehkä pitäis. Jotenkin vaan uskon ennemmin ruokavalioon. Syön paljon hedelmiä ja maitotuotteitakin kuluu, mutta noista raudan lähteistä en oo niin varma. Mustassamakkarassa sitä ainakin ja se on kyllä herkkua!

Meillä raskaudesta tietää jo lähes kaikki, siis molempien porukat ja lähimmät ystävät. Jotenkin sitä vaan haluaa jo jakaa tiedon, vaikka samalla hieman jännittää, että mitä jos jotain tapahtuu niin inhottava sit kertoo kaikille.

Ulla: se suurin keskenmenon riski on tuonne 12-13 viikoille asti, mutta täytynee sanoa, että turvassa ollaan vasta kun vauva on masun päällä...että kyllä jännitettävää riittää toukokuulle saakka. Niin inhottavaa...kun olis niin kiva jo tietää, että kaikki menee hyvin ja terve vauva syntyy alku kesästä. :)

No, mutta hyvää yötä likat!

Kuulemisiin,

Maya

huomenta kaikille!

mä syön myös noita multivita 2+ special vitamiineja.ne oli just niitä raskaana oleville ja imettäville äideille.hinta oli 15€ ja oliivat kallimpia kuin muut vitamiinivalmisteet.purkissa ohje 1-2 tablettia päivässä ja purkissa oli 80 kpl tabletteja.
maitoa juon todella paljon.mehut olen heivannut kokonaan.samoin limut.(karkkia en:)
nälkä on välillä uskomaton ja puolukkahilloa tekee mieli..juon myös vettä vaikka kuinka paljon.

ensi viikolla sitten np-ultra ja neuvola.huomenna meille tulee synttärivieraita.myös koko viikonloppu buukattu vieraita täyteen.

viime raskaudessa ei kyllä näin kovin väsyttänyt.tai siis enää näillä viikoilla.talkkari muuten töissä kysyi että oletkos raskaana.maha on kieltämättä välillä tooodeella turvonnut.näin aamuuisin ei pahasti mutta yksi lasi jo vettä turvottaa mahaa.
jatkan myöhemmin esikoinen saa kohtaukseen kun en huomaa häntä:)

minnie 11+2 (hui kuinka paljon jo :)

Joo, 15e tai sen paremmalla puolen ne vitamiinit (ostin pikkuisesta lähiapteekista ja siellä voi olla hintataso korkea) tulee kalliiksi, jos koko raskauden ja imetyksen ajan syö. Olen ottanut nyt yhtä tablettia, mutta viimeksi ainakin imetyksen aikana kahta.
Vielä viikko neuvolaan ja lääkäriin. Varasin np-ultran yksityiselle ja sain sen jo rv11 alkuun, eli pari viikkoa siihen. Tulee taas töistä poissaoloja, mutta enpä jaksa välittää, kerron totuuden, jos joku alkaa utelemaan.

Keskenmenon vaara pienenee huomattavasti, jos sydämen syke on havaittu, näin luin jostain kirjasta. Mutta noin yleisesti viikko 12 on kai rajapyykki.

Mulla on ollut inhottavia paineen tuntemuksia alavatsassa pari päivää. Pari kertaa on vihlaissut, jos teen jotain väärässä asennossa. Mitenkäs muuten jo neuvolassa käyneet pikkukakkosen odottajat: annettiinko jotain ohjetta esikoisen nostelusta? Meidän tyttö painaa noin 15kg, mutta joudun kyllä nostamaan välillä pakosta esim. pesulle mennessä. Olen yrittänyt nostaa rauhallisesti ja ergonomisesti. Mutta neiti on kyllä aikamoinen kiipijä ja menijä, että välillä on ihan pakko auttaa esim. kiipeilytelineeltä alas. Ja välillä kiipeää masuni päälle ja yrittää hyppiä...

Mulle ei kyllä ole neuvolasta annettu mitään ohjeita esikoisen nostelun varalle. Muutenkin olen vakaasti harkinnut, josko alan selvittää miten saan "asiakkuuteni" siirrettyä jollekin toiselle neuvolan tädille. Nimittäin:

Kävin aamuyöllä klo 3 vessassa, paperiin jäi ihan kirkkaanpunaista verta...=( Mahaa vähän nippailee, mutta siinä ei mitään uutta, eikä verta ole tuon aamuyön jälkeen tullut. Soitin heti aamulla neuvolaan ja pyysin siirtämään ensi vkon np-ultrani tälle vkolle, jotta saisin mahd. nopsaan tietää mitä tuolla masussa oikein tapahtuu. Tätipä oli sitä mieltä että ihan turhaan panikoin (JUST JOO) ja jos menee kesken niin kyllä mun pitäs olla kipeempi ja tulla hyytymiä. Sanoin etten todellakaan aio odotella reilu vkoa tän epätietoisuuden kanssa, ja jos en saa heidän kautta aikaa, niin menen sitten päivystyksen kautta. Pitkin hampain antoi mulle ajan torstaille... Jumalauta mitä touhua, ei voi muuta sanoa. Ja tää siis jo toinen kerta saman tädin kanssa, kun mä olen huolesta suunniltani ja hänen mielestä ihan turhaan.

Voi mikä terkka siellä.
Mut tuo kirkkaanpunainen viittais ihan limakalvoihin,sillä jos olis km niin se tummanpunaista verta yleensä.
Koitahan jaksella,torstaihin enää tovin matka!!

Ei annettu nostelu ohjeita.. Jos muksu syliin haluaa ni istutaan sohvalle.. Ja menen itse mielummin lapsen tasolle halimaan.
Välil nostelua tapahtuu pakosti, mutta sektiohaavaan kaa ei nosteta vauvaa painavampaa, joten nyt erittäin hyvä opetella miten selvii ettei nostele liikoja. Vaunu ja häkkisänky nostelua tapahtuu tietty pakostikki nyt..
Rv 8+6

Heipä hei! Täällä voidaan ihan hyvin, ei siis ihmeitä.Lauantaina iski hirvee stressi koulutöistä(opiskelen töiden lisäksi).Lisäksi oli sellainen päivä, ettei juuri ollut mitään oirita ja olo aika epätoivoinen.Onneksi oireetkin viikonlopun edetessä taas palasivat :)
Mulla myös tuo himo puolukkahilloon on nostanut tänään päätään.Töissä oli lihapullia ja puolukkahillo olis kyllä kruunannut aterian.Ja pitää kuulemma paikkansa tuo, että kun syke on löytynyt mahkut ett kaikki on hyvin paranee.Liittyiskö jotenkin sydämen/verenkierron kehitykseen, jka lienee aika monimutkainen vaihe kehityksessä.
Täällä 9+0 tänään :)

Täytyy kyl hattua nostaa teille ketkä käytte töissä tai opiskelette.. Huh jos pitäs ny ajatella ni ei tulis mitn.. Esikoiselta lopetin heti koulun kesken ku sain tietää raskaudesta ja n. 3kk kuluttua menin 4,5kk töihin,kuudelta herätys et ehti bussiin ja kasiks töihin.. Sillo oli voimia ihmeen paljon. Tosin olin osan koko työn kestosta joko sairaslomal tai lomapäivil.. Onneks niistä sai palkan.
Esikoinen kipeenä ja nukku 15h viime yönä, luksusta!

Moikkis.
Mulla edelleen ihanaa pahoinvointia, en tosin valita:) Ei auta syömiset tai juomiset yhtään, sama olo aina. Lisäksi tulee yökkikohtauksia pitkin päivää. Tää raskaus on kyllä 100% erilainen, kuin esikoiselta. Silloin ei pahoinvointia ollu, väsymystä ainoastaan. Nyt ei väsymyksestä tietoakaan.

Mä söin ekalta ladyvitoja jonkun kuukauden, kunnes ne ei enää pysyneet sisällä. Mulla vielä jemmassa niitä, niillä siis jatkan. Gefilustuotteet mulla on ihan yleisesti jokapäiväisessä käytössä muutenkin, niin saapahan pikkunenkin mahassa niistä osansa. Neuvola ensviikolla..sitä odotellessa vieläkin!!!
Mukavaa päivänjatkoa kaikille!!!:)

Hei vaan!

Tänään oli eka neuvola. Eipä mitään uutta. Verikoe otettiin ja verenpaine mitattiin. Eipä sen kummempia. Seuraavan kerran marrraskuun lopulla. Sanoin etten halua ravata siellä kokoajan jos mitään ihmeellistä ei ole. Soittelen sitten jos jotain tulee. Onneksi tämä oli ihan ok neuvolan tädille=) Neuvolassa ei annettu mitään nostorajoituksia. Varmasti omien voimien mukaan. Mulla ei ainakaan vielä tunnu missään. Ehkä sitten loppuvaiheessa alkaa oleen tukalaa, joten pitää rajoittaa nostelua, mutta minkäs teet jos 2v heittäytyy kaupan lattialle. Pakko kai se on sieltä nostaa. No... hätä keinot keksii. Murehdin sitten vasta=)

Tänne ei tän kummempia. Pahaolo hellittää. Ihanaa!!!

T: Mössö 9+0

Onko normaalia kun on tosi kovia menkka polttoja?Kipuja?. Eilen illalla oli tosi kovia luulin jo että kesken meni kun välillä sattui niin penteleesti. Mutta onnex ei ole vuotoa tullut.. Nevolaan oisi aikaa vielä pariviikkoa. 8+0

Moikka,

Täällä on koettu viimeisen 24h aikana pelkoa ja suunnatonta onnea. Eilen minulle tuli kova paineen tunne alavatsaan ja polttava tunne joka säteili reisiin. Vähän samanlaista kuin mitä mulla on menkkojen eka päivinä. En tiedä Sanni oisko sun kivut vähän samanlaisia? No kuitenkin säikähdin aika paljon kun mulla ei tähän yhdeksänteen viikkoon mennessä ole ollut mitään kipuja. Heti tietysti kaikki pahimmat visiot päälle ja vielä netistä surffailin keskenmenojuttuja...Menin siis terkkarille ja hänen neuvostaan varaamaan aikaa gynelle. Julkiselle puolelle ei saanut aikoja, neuvolastani ei edes vastattu puhelimeen, joten varasin siis ajan yksityiselle. Tulin juuri sieltä gyneltä ja kaikki on hyvin! Olin ajatellut mennä ultraan vasta kolmen viikon päästä ekaa kertaa, mutta ultrattiin jo nyt ja mä näin sydämen sykkeen! Oli aika liikuttava kokemus ja itkuhan siinä pääsi. Kaikki siis näytti hyvältä ja ei mitään huolta. Tämän mun kokemuksen pohjalta voin siis sanoa, että menkkamaisetkin oireet ovat ihan normaaleja, ne liittyvät kohdun kasvuun. Toki jos vuotoa tulee, niin olisin ollut vielä huolestuneempi.Mutta omalta osaltani täytyy sanoa, että kannatti selvittää. Ekaa kertaa kun on raskaana niin on vaikea tietää mikä on normaalia ja mikä ei. Mutta on tämä vaan niin ihmeellistä, katselen tuota kuvaa jossa näkyy pieni papu ja muistelen sitä sykettä ja hymyilen onnellisena :)

Ihanaa Sinetti että kaikki oli hyvin. Minullakin oli kovia menkkamaisia kouristuksia viime raskaudessa, nyt ei mitään. Pahoinvointia ei tänään ole ollut yhtään (!), tuntuu oudolta. Vähän jopa huolestun. Onko muilla ollut niin, että pahaolo häviää välillä ja tulle takaisin? Toisaalta en kyllä kaipaa sitä pahaa oloa, mutta mieluummin niin jos vaavilla kaikki hyvin...?

-U-: Kävin ultrassa viikolla 6 kovien vatsa kipujen vuoksi. Siellä sanoivat että jos sydämmen syke löytyy, niin km prosentti on enään 3.

Sopisiko vielä liittyä joukkoon? Mukava lukea kun muilla samoja ajatuksia ja "vaivoja" tietää ettei ole yksin. La 9.5

Tervetuloa vaan Pirpana. Päivitä itsesi tuoreimpaan listaan (taitaa löytyä sivulta 3), jotta saadaan kaikki samaan kööriin.

Ja kiitos Kata tsempityksestä, eiköhän tämä tästä taas suttaannu. Ei ole ainakaan toistaiseksi vuotanut lisää, eli voi hyvinkin olla noista limakalvoista johtuvaa. Hyvä kuitenkin että pääsee torstaina lääkärille asian tiimoilta. On sama lekuri kuin esikoista odottaessa ja on tosi mukava ja pätevä naisihminen.

Onnittelut ultrakuulumisista niitä saaneille. Jaksuja oireiden ja oireettomuuden kanssa kamppaileville. Molemmat olotilat lienevät ihan normaaleja.

Niksu 10+2