TOUKOKUU 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Iltaa kaikille!
Täällä on alkanut myös housut kiristämään ja alan olla aika tasapaksun näköinen vyötärön seudulta. Pian varmaan jo ihmiset huomaakin raskauden. Esikoiseltakin maha kasvoi huimaa vauhtia ja sf-mitta oli viikolta 22 yläkäyrällä(1.mittauskerta) ja sen jälkeen jatkuvasti yläkäyrän yläpuolella. Ja olin iso! Pitäisi vaan koettaa jaksaa ulkoilla niin ei ylimääräistä kertyisi kovin paljoa. Viikonloppuna energiaa onkin ulkoiluun, mutta viikolla töiden jälkeen on paljon vaikeampi saada itsensä liikkeelle.

Pahoinvointi oli muutaman viikon pois, mutta on nyt palannut takaisin iltaisin. Toisaalta parempi iltaisin, kuin päivällä töissä! Rinnat ovat kasvaneet varmaankin kuppikoon verran. Pitäisikin varmaan tässä käydä ostamassa Body Shopista kaakaovoidestickki, jolla rasvailin ekassa raskaudessa mahaa ja rintoja. On muuten aivan ykköstuote! Itselleni arpia tulee todella herkästi. Teini-iän pyöristymisestä muistuttavat raskausarvet rinnoissa alaselässä ja pepussa, mutta raskaudesta ei tullut AINUTTAKAAN arpea!!! Yleensä pieni haavakin jättää jälkeensä arven! Hirmuisen yksilöllistä varmaan ja voihan olla että tästä raskaudesta saan kunnon raidoituksen itselleni, mutta pitää ainakin yrittää estää niiden tuloa!

Katselin tuossa juuri neuvola-aikojani, niin on kyllä ihan uskomatonta, että seuraava neuvola-aika on vasta rakenneultran jälkeen joulukuun puolessavälissä!! Eli rv:llä 21 vasta! Tuntuu, että siihen on ikuisuus. Mites teillä muilla, joilla on jo raskaus/raskauksia takana??

Mukavaa alkavaa viikkoa toivotellen,
Rosalinda rv 11+4

huomenta!!

täällä tänä aamuna np-ultra edessä:) eka ultra meikkiksellä tässä raskaudessa ja hiukan jänskättää.esikoinen itkenyt puoli viidestä asti!!en tajua jos pojalla taas korvissa jotain.pakko hakea itselleni saikkua tänään.en uskalla viedä hoitoon kun ei edes syö mitään raukka..

rosalinda mulla seuraava neuvola huomenna.eka oli silloin 9+ ja nyt toinen sitten 12+ ja aina kerran kuussa neuvola ja sitten loppuajalla 34+ eteenpäin kerran viikossa.ainakin näin oli viime raskaudessa ja tässäkin pitäisi.onpas outoa kun teillä noin harvoin neuvola.ultria on np-ultra,rakenne ja synnytystapa-arvio.

raskausarpia tuli pari navan ympärille.nekin aika haaleita jo.vuosi on niiden tulemisesta.eli aika hyvin lähtevät.

mä lähdenkin tästä soittamaan neuvolaan jos kirjoittaisi mulle saikkulapun.

12+1

huomenta!

Mulla on tänään ensimmäinen neuvola ja huomenna lääkäri. Rv 10 tasan.
Välillä olen ihan oireeton ja pikkuisen huolestuttaa. Toisaalta paha olo tulee edelleen silloin tällöin. Pitää kai vaan ajatella positiivisesti, eikä miettiä pahinta mahdollista. Rinnat on mullakin olleet tosi tosi kipeät, mutta sekin oire on vähentynyt. Isot ne kyllä on, siis suhteellisesti. Ja yöllä pitää nousta pissalle. Ärsyttävää...
Äitini arvasi, että olen raskaana, mistä lie keksinyt, kun tapasimme pitkästä aikaa. Väitti vain, että mummukin aina sanoi näkevänsä heti, jos joku on raskaana - joopa joo. Onko muilla tuollaisia kansanviisaita mummuja? Tämä mummu on siis jo kuollut, mutta kumminkin.

Hyvä, kun minnie muistutti rasvauksesta. Täytyykin mennä apteekkiin ostamaan Ceridal-suihkepullo. Sillä rasvasin viimeksi ja iho pysyi hyvässä kunnossa.

Heip! Noist neuvoloista, eli eka oli 7+, sit lääkäri 11+, np-ultara 12+ ja seuraava neuvola 15+... Et tiheään tahtiin kaikkee =) ja hyvä vaan.
Mä rasvaan ihan peruskaupan kuivan ihon aineilla,niinko ennenkin.. Ja tukivyön käyn pian hakemas, esikoiselta en voinu olla ilman ku masu niin isoks kasvo ja se tuntu mukavalta.
Rv 9+5
onnee neuvoloihin ja ultriin!

Moikka!

Täällä alkaa olemaan jo pahoinvointi ohitse. Kahvikin jo taas maistuu aamuisin. Hieman kyllä huolestuttaa tämä oireettomuus, mutta viime raskaus oli samanlainen. Rinnat vaan ei ole nyt ollut yhtään kipeät, mutta johtunee varmaan siitä, että imetän vielä. Onko jollain tästä tietoa?

Ensi viikon maanantaina menen neuvolaan, yritetään silloin kuunnella sydänääniä.

Hyviä vointeja kaikille!

Maya 9+4

Heipparallaa!
Minä käväisin viime viikolla yksityisellä ultrassa(rv 7+2). Ja mitä siellä näkyikään?? Ei juurikaan mitään. Eli kuten arvelin, raskauteni ei ole niin pitkällä kun viikot antaisivat odottaa. Eli synnytyksen jälkeen ehti tulla vain yhdet kuukautiset ja sitten olinkin raskaana. Eli ovulaatio tod. näköisesti pari viikkoa myöhässä. Olen siis noin raskausviikko 6:lla nyt. Hmm. Kuitenkin ultrasta selvisi että raskaus on kohdun sisäpuolella, kohdunkaula oli 3cm ja kiinni. Eli myös hyviä asioita. Ei kuitenkaan vielä sykettä. Muttei ollut pussi tyhjäkään.
Eli luulisin että minun pitää siirtyä tuonne kesäkuisten puolelle.

Muuten Maya, kysyin lääkäriltä tosta kun rinnat eivät ole kipeät. Sanoi että imettäminen vaikuttaa (jota siis itsekin vielä harrastan). Ei ole esikoinen ruvennut hylkimään. No hän onkin oikea tissityttö. Vitsailen aina että äiti menee sitten kouluun ruokiksella aina antaa tytölle tissiä :o)

Nopeasti vaan tuosta rinta-asiasta: Minä en ole imettänyt 8 kuukauteen ja rinnat eivät ole YHTÄÄN kipeät, ei minkäänlaista aristusta, eivätkä ne ole suurentuneet yhtään. Mutta kuitenkin kaikki näyttää masussa hyvältä :) Eli näinkin voi olla.

7+4

Heip! Säikähdin lauantai aamuna oikein kunnolla kun olin tuntevinani samanlaisia supistuksia kuin km:n yhteydessä alkuvuodesta.Kestivät ihan jonkin aikaa ja tuntuivat ensin oikealla, sitten vasemmalla alavatsassa ja vähän toisessa kyljessäkin.Olin jo ihan varma, ett tässäkö se sitt taas oli.n 15min niitä tarkkailin, tulivat sykähdyksittäin.Ovatko normaaleja kasvuun liittyviä supistuksia näillä viikoilla??Tänään 9+6.Oli kyllä aika rankka viikkokin eli voikostressistäkin tulla tuollaista?Rakausoireet edelleen jatkuu, rinnat on täälä kipeytyneet taas hieman enemmän kuin mitä oli hetki sitten.Rintsikat päällä joudun nukkumaan ;)

Hei kaikille=)

Täällä pahoinvointi on todellakin hellittänyt. Ihanaa!!! Nyt ei tunnu olevan oireita mihinkään suuntaan.

Meillä on myös ollut riitoja vähän tiuhemmin. Lähinnä tapellaan tyhmistä mielipideasioista=) Johtunee molempien väsymyksestä, kun minäkin olen nyt töissä ja hoidamme pojan kotona. Molemmat siis tekee töitä paljon ja yhteistä vapaa-aikaa on aika vähän. Parisuhde on kuitenkin vahvalla pohjalla ja toki välillä muutenkin "tapellaan" enemmin ja välillä taas vähemmin.

Mulla on seuraava neuvola vasta muutaman kuukauden päästä. Ja ekaan lääkärintarkastukseen en edes mene. Mun mielestä se on ihan turha. Sitten loppuraskaudesta vain käydä useammin neuvolassa, mutta nyt ei ole tarvista.

Lumikkia en valitettavasti osaa auttaa. Luulisin, että jos kipu on ohimenevää niin ei ole vakavaa. Varsinkaan jos ei ole vuotoa. Kyllähän tuota mahaa voi vihloa, kun kohtu kasvaa. Varmaan aika yksilöllistä.

Rinnoista...mulla ei kummassakaan raskaudessa ole rinnat kipeytyneet tai kasvaneet. Vasta kun maitonousi niin rinnat vähän kasvoi. Ei paljon. Eli aika yksilöllistä tämäkin. Ja esikoisen imetyksen lopetin n.4kk sitten.

Hauskaa päivää kaikille.

heippa!

np-ultrassa oli kaikki hyvin:) siellä oli pikkuinen joka vastasi viikkoja 12+5.np arvo oli normi eli se 1,7.(alle 3 oli normaali).eipä siellä sitten ihmeempää.esikoisella korvatulehdus.nyt sai kunnon lääkkeet.
rinnoista vielä että mulla ainaskin tosi kipeät rinnat.ihan alussa olivat myös nyt oli pitkä aika kun eivät olleet ja nyt sitten taas.ovat myös kasvaneet ihan äärettömästi:( harmi.

12+1

Mihin kaikki on kadonneet? Ollaan tiputtu jo toka sivulle.No, eipä sillä väliä. Kertoo ilmeisesti siitä, ett kaikilla aika tasaista menoa tällä hetkellä.Onnittelut Minnielle ultrasta :)

Täytyy sanoa, että meillä miehen kanssa ei ole ongelmia juuri ollut.Itse olen aika temperamenttinen mutta hän on onneksi sitten rauhallisempi ja kestää pientä kiukutteluakin.Raskauden aikana oon kyllä saanut pari oikein kunnon raivaria niin että oikein on täytynyt peilistä katsoa että mistä tuommoinen mörkö nousi..minustako? Hormoonit? ;) Varmaan vaikutuksensa silläkin ett km:n jälkeen ollaan todella tätä esikoista toivottu.Pienet asiat ei kasva niin isoiksi kun kumpikin muistaa olla kiitollinen tästä odotuksen tilasta.

Eka neuvola ylihuomenna kun 10+1.Toivon, ett kuuntelis sydänääniä,mutt miten se nyt oli kuuluvatko vielä? Seuraava aika pitäis olla sit vkolla 12 np-ultraan.Eipä siihenkään sitt enää pitkälti ole.Neuvolakäyntien tiheydestä muuten ei ole tietoa.Riippuu varmaan työntekijän tavoista ja siitä onko ensisynnyttäjä.Alkuvuodesta eri työntekijälle sain ekan ajan jo vkolle 6.

Mihinhän mun kaik oireet on hävinny?!? Rinnat arat mut ei paljoa, oksetusta ei enää ole kuin vähän ja väsymyskin alkaa kaikota..
Tietty hyvä niin...
Miehistä viel et jotkutpa ei tajua sitä et kyse ihan hormooneista.. Ettei suuttumukselle vaan aina voi mitn..
Mä ainaki pyydän äänien kuuntelua terkkarilta ku meen lääkäri neuvolaan, jos satun saamaan saman idiootti lääkärin mikä oli mulla jälkitarkastukses... Siitä oli niin kovin hauskaa et naureskeli aremmillekki asioille.. Tosin mul sillo "jo" rv 11
jospa sit muksulle aamupalaa. . Ja juniorille myös.
Rv 9+6

Huomenta, mulla kans oireet lievetä. Paitsi maha on koko ajan "kipee", tai se ei oo kipee mutta semmonen arka. Niinku sitä venyttäs, tai sitä kait se just on ;)
mutta nyt on jo uus murhe. Ku heräsin aamulla oli ihan sika kipee kurkku, ja muutenki tosi flunssainen olo. Mitäs flunssalääkettä saa ottaa? Teetäkään ei saa juoda paljoa.... ja meillä ei oo töissä muuta ku teetä ja kahvia. Täytyy varmaan juoda kuumaa vettä, nam, toisaalta... mikään ei maistu nii se kuuma vesi taitaa olla ok ;)

Miksei Ippa saisi juoda teetä? Ei kai sitä ole rajoitettu? Voithan ostaa kofeiinitonta teetä, jos haluat. Itse join flunssaisena kuumaa mustaherukkamehua. Kylmäkin juoma helpottaa flunssaista oloa, muista c-vitamiinia! Toivottavasti menee nopeasti ohi, mulla oli joku pikaflunssa, joka kesti vain viikon (yleensä 2-3vkoa).

Joo, kävin neuvolassa ja neuvolalääkärissä. Kaikki hyvin muuten, paitsi että itse olen järkyttynyt, kuinka paljon jo painan. Huh, herkut vähemmälle...
Lääkärissä kaikki ok, mutta hmph... ei edes yrittänyt kuunnella sydänääniä, kun on kuulemma niin huonot laitteet heillä, ettei halua edes yrittää alle rv12. Mutta kohtu oli kasvanut normaalisti ja paha olokin on taas tullut seurakseni. Tässä sitten odotellaan ultraa ensi viikolla.
Lumikki, eiköhän kaikki oudot tuntemukset alavatsassa ole aika normaaleja. Itsellä ainakin välillä "supistaa", välillä nippailee tai viiltelee. Tosin ekassa raskaudessa tätä oli paljon enemmän.
Tsemppiä ja kuulaita syyspäiviä!

Heippa!!Kirjoittelin tänne tuossa alkukuusta vielä kun luulin toukokuisiin kuuluvani.Olin tässä jo epätoivoissani sillä kaikki oireet katos jne...Mutta tänään ultrassa viikkoja 7+1 vastaava sikiö jonka sydän sykkiä pompotti!!

Mutta asiaan,rinnoista-täällä ilmesti myös pienten lasten äitejä,ite oo miettinyt miksi rinnat eivät ole yhtään kipeet,arat.Tätä on kai muillakin,mulla imetyksen lopetuksesta vastaa 5 kk,vaikuttaako se siis asiaan?
Tämä oli se isoin oire josta päättelin ettei masussa olis ketään,mutta näköjään olen oireeton!!
Mulla myös supistusmaisia kipuja, viiltelyä ja nipistelyjä.Vaan siellä masussa vastoin odotuksia oli sinnikäs pieni taimi!!

-kata-

Kiitos Taimi, tarkistin niin vain yrttiteet on kiellettyä, tavisteestä ei sanota mitään! Mä jotenki yhdistin että kahvi ja tee on molemmat rajoituslistalla. Mutta nyt on jo kuppi mikrossa ;) kotona voi tosiaan juoda sitte mehuja... finrex on ainaki ei-suositeltava raskaana oleville, muistaako joku muista lääkkeistä? toki sen saa apteekista selville, mutta jos joku muistaa....?
Mulla on tällä vkolla (to) lääkäri, toivottavasti se kuuntelis sydänääniä! en oo käyny vielä ultrassa nii en edes oikeasti tiedä onko tuolla ketään.... ja ainakaan oikeassa paikassa... hmm

ja meilläkin mies on aivan ihana, silittelee ja pussailee mun masua. huomaan että kun hiillyn niin hän ottaa sen silleen "hormoonit...mutta empä sano...."-asenteella. toki se yks pvä sano että toivottavasti vauva perii hänen rauhallisen luonteen, eikä mun äkkipikaista ;)

Moikka ja kiva kuulla, että olette saaneet hyviä ultrakuulumisia. Mä luin sellaista kirjaa kuin "isä syntymässä" ja siellä sanottiin, että vaikka yleensä väitetään, että ultra on täysin vaaratonta sikiölle, niin on kuitenkin tutkimuksia, joissa on havaittu, että sikiöllä on tarve väistellä ultraääntä ja raskauden myöhemmissä vaiheissa tiheästi ultraaminen ja kuulo-ongelmat on liitetty yhteen. No eipä siitä enempää, mä ainakin olen käynyt jo varhaisultrassa ja menen np- sekä rakenneultraan ja varmasti sitten kerran vielä myöhemminkin. Mutta aika ristiriitaista kun oikeastaan kaikissa nettilähteissä mitä olen katsonut on painotettu ultraamisen vaarattomuutta.

Tuli eilen kerrottua eräälle läheiselle raskaudesta kun asiat vain ajautuivat siihen, että olisi tuntunut tyhmältä jättää kertomatta. Nyt harmittaa, kun kertominen tapahtui puhelimitse eikä niin kuin olimme suunnitelleet eli kasvotusten. Ja tieto siitä, että monet kertovat raskaudesta vasta rakenneultran jälkeen (varmuuden vuoksi) saa minut masentuneeksi, että pitikö sitten mennä kertomaan jo nyt viikolla 10 kun on vielä riski että mitä vaan voi tapahtua. Eli tavallaan paineet siihen että kaikki menisi hyvin on kasvanut. ja tuntui että vastaanottokin oli aika varovainen juuri sen takia, että olemme vasta näin alussa :( Ja ehkä sitä jotenkin haluaisi suojella itseään olemalla kertomatta kovin monelle ennen kuin "pahin" on ohi. Onko muilla tällaisia "morkkiksia" kertomisesta? vai onkohan mulla taas hormoonit kehissä vaikuttamassa mielialaan...tässä menikin melkein pari viikkoa kun ei ollut oikein mitään mainittavaa oirehtimista.

Joo,tuosta ultrauksesta on puolesta ja vastaan.Kaksosia seurattiin tosi tiiviisti ultralla mahtaisko olla kaikenkaikkiaan 20 kertaa...
Mitään häikkää ei lapsilla,nyt jo 7 vuotiaita,ekaluokkalaisia.Lukea osaavat ja näppäriä ja nopsia oppimaan ovat.Kuulo pelaa liiankin hyvin!!
Neuvolalääkäri sanoi 7 v takastuksessa että molemmilla todella tarkka näkö,näkivät tokaks alimmat kuviotkin!!

Mua harmitti kertominen varsinkin miehen vanhemmille,nyt kkun olitätä selkkausta.Vaan onneks kääntyi parhain päin.Muuten ei olla puhuttu,omat vanhemmat tietää kyllä.

Hei kaikille=)'

Täällä alkaa näköjään muillakin oireet väheneen. Mutta niin muistelin että viimeraskaudessakin viikon 9 jälkeen alkoi helpottaan vaikka ei mulla mitään kamalaa pahoinvointia ole koskaan ollut. Niinpä mitään erityistä raportoitavaa ei ole. Tänään tasan 10 viikkoa täynnä jee jee. Ultraa joutuu siis vielä odotteleen pahimmassa tapauksessa 4 viikkoa!!! Miten mä kestän? Tulis nyt vaikka edes vahvistus siitä ajasta, että vois laskea päiviä heh heh=) Toivottavasti saan sopivan ajan, että ei työtä häiritsis niin paljon. Vielä kun en haluaisi töissä kertoa mitään. Vähän jännittää mitä täällä sanotaa, kun vasta siis tulin hoitovapaalta töihin. Mutta pakko kai se on uskaltaa kertoa. Viimeistään kun maha alkaa pömpöttää. Viimeksi tämä tapahtui rakenneultran jälkeen. Saa nähdä koska maha pullahtaa tässä raskaudessa.

T: Mössö tasan 10!!!

Mössön kanssa sama tilanne. Juuri hoitovapaalta palannut ja kohta pitää taas kertoa uudesta raskaudesta. No, ei kannata liikaa miettiä pomon ongelmia ;-)

Olo on aika hyvä, väsymystä ainoastaan. Neuvolaan joudun menemään työajalla, jotain täytyy keksiä syyksi kun en nyt ihan vielä halua kertoa. Viime raskaudessa kerroin rv17, mutta nyt tuntuu että masu tulee aiemmin esiin. Työmotivaatio on muuten aika nollassa...

Monille tuntuu tulevan valmis aika ultraan? Meillä vaan soitto ja mieluinen aika tuli.. Tosin näin pienessä kaupungissa muutenkin suht helppoa. Ainut et synnäri on 86km pääs.
Ostin reilu 500g nameja ja daim-suklaalevyn, ei tee ruokaa mieli..Yöh.
Mutta Katalle onnittelut ultrakuulumisista! Ihanaa et pieni toukka siellä köllötteli =)
mä laitan heti np ultran jälkeen tiedon yleisesti vauvasta, mikäli kerkeen. Viimeks ties koko lähisuku ennen ku ees kerroin, olivat tuleva mummi ja pappa hieman innoissaan ;D
jos jotain tapahtuu niin se sit tapahtuu, mut haluan jo kuuluttaa kaikille et masus asuu toukka.

Mä vielä himmailen kertomista.2 mun ystävää tietää ja 1 miehen ystävä tietää. Oon aatellut ett muutamille kerron,mutt vanhemmille esim vasta myöhemmin kun ne varmaan pettyis kauheasti ja tulis surua jos meniskin kesken.Eivät tiedä tuosta ensimmäisestä raskaudestakaan kun aattelin ett sanon sitt kun on iloisempaa kerrottavaa. Meillä kun perheessä niin, ett mun yksi veli on kuollut lapsena vaikeaan sairauteen.

Töissä joudun raskautta piilotteleen kun on sellainen tilanne ett oon määräaikaisessa työsuhteessa ja vuoden loppuun mennessä selviää saanko vakituisen paikan.Kai sitä on raskaudesta sitt kerrottava ennen kuin paikan ottaa vastaan jos sellaisen saa.

Mulla tökkii välillä kirjoittaminen,näkyy vaan puolet kirjoitusruudusta.Kirjoitan siis puolet tekstistä "sokkona" eli
älkää ihmetelkö jos virheitä.Muilla samanlaista ongelmaa?

Täällä myös tänään 10+0 :)

Lumikki: Minä en kyllä missään nimessä kertoisi raskaudesta ennen kuin on täysin varmaa että saat vakipaikan! Siis jos oikein ymmärsin, että olit aikonut kertoa ennen kuin asia on varma. Sinulla on oikeus vakipaikkaan olit sitten missä vaiheessa raskautta tahansa!

Kiva, että Hannalla sama tilanne, kun mulla työn suhteen=) Kerron sitten heti miten meni, kun olen kertonut töissä. Ehkäpä pitää ennen rakenneultraa paljastaa, jos tuo maha kovin kasvaa. Eli tämän vuoden puolella! Työmotivaatio myös nollassa! Täällä on kuitenkin sen verran hiljaista, että ehdin vauva sivuilla surffailla=)

Lumikille: Minäkään en kertoisi, ennen kuin tietäisin saanko vakipaikan. Kun se kuitenkin vaikuttaa päätöksiin, vaikka ei saisikaan. Onnea kuitenkin!