TOUKOKUU 5

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kata mahtavaa että pikkuinen siellä polskii:)

tänään oli lääkärineuvola kaikki oli hyvin.sydänäänet kuuluivat:)

eipä mulla muuta menen äkkiä telkkaria katsomaan kun poika vielä nukkuu.

12+2

Ny pakko purkaa teille tuntoja...
Esikoinen ollu nuhas ja tänää illal iha yhtäkkii nosti 39,8 kuumeen. Kuume laski nukkumaan mentäes, mut sit oksenti sänkyyn. Kiitin onneani että ollaan mummolas ja apua löytyy.. Mut ens kesänä on 2 pientä ja ei ole sitä toista vanhempaa auttamas.. Vaikka äitini kadun toisel puolel asuukin ja apua saan varmasti. Joku tylympi vois ny aatella et iteppä olen toukkani halunnu pitää.. Me pärjätään, sairaushetkistäkin =) tämä tällainen purkaus, en kuitenkaan ole suomen ainut yh.
Hyvää yötä ja vauva unia!

koita jaksaa Vötky! Kyllä te varmasti pärjäätte vaikka yh oletkin! Niinkuin sanoit suomessa on paljon muitakin yh:ta, jotka pärjää vallan mainiosti. toivottavasti esikoinen paranee pian ja saat taas nauttia uudesta raskaudestasi!

Tänään aamulla huomasin, että mulla on alamaha kipeä, sillai kosketusarka. Onko se ihan normaalia? Mulla on ollu vatsa sekaisin pari päivää ja olen ajatellu, että vatsakivut on sitä. Nyt pelottaa, että ei kai tämä taas ole menossa kesken!
vatsa on kipeä, kun sitä painelee. ja aina kun nojaa eteenpäin tai se joutuu "puristuksiin". ihmetyttää kyllä, että miähän tämä nyt mahtaa olla. Olenkohan tekemässä kärpäsestä härkäsen?
Kiva, kun olen nyt koulussa, enkä ole kertonut kelleen mitään vielä. Ei oikein voi puhuakaan kelleen tästä. ja koulun terkkarikin on aika monen kilsan päässä, etten viittis sinne lähteä kävelemään turhan takia.

Jaksamista Vötkylle! monessa perhessä varmaan on niinkin,että vaikka isä olisikin samassa taloudessa niin käytännössä joutuu pärjäämään yksin lasten kanssa.Kun nyt aattelee kaikkia reissutyön/kolmivuoron tekijöitä niin kyllähän se pitkälti jää äidin vastuulle.Onneksi sulla oma äiti noin lähellä.Monella sitt sekin ett sukulaiste on kaukana eikä mitään hoitopaikkaa tarvittaessa.

-U-. itse täällä myöskin välillä panikoin onko kaikki ok.Kyllähän se kai niin on, että vatsa tuntuu herkemmätä kun kasvaa ja jos osuu johonkin nin tekee kipeetä.

En oo aatellutkaan töissä kertoa mitään,korkeintaan siinä kohtaa kun on paperi nenän eteen tuotu allekirjoitettavaksi.Voiko asian jättää kertomatta kokonaan työnantajalle?Itsellä on tietty se pelko ett joku äkkää raskauden.Kas,lopetin tupakanpolton noin vaan,kahvikaan ei enää maistu, syön aamupalaa säännöllisesti,kummia poissaoloja keskellä päivää(ultrat,neuvolat) että miksiköhän se ramppaa lääkärissä.Ja sitt kun tätä vatsaa joutuu jo peitteleen ja aamulla miettiin päänsä puhki mitä laittaisi päälle :( Sitt tässä on vielä sekin, ett jos en saa vakituista paikkaa joudun alkaan etsiin uutta työpaikkaa.Kuitenkin asuntolainat ja muut laskut saatava hoidettua :( .Koitan olla etukäteen stressamatta asialla,mutt minkäs teet.

Yh-keskusteluun: Itse olen miettinyt joskus esikoisen kanssa, kun mies on ollut pidemmillä työmatkoilla tai tehnyt pitkää päivää, että hyvin, jos ei jopa paremmin, me ollaan pärjätty kaksistaan. Kaikista kuluttavinta on se, kun harmittaa se matkustelu tai kun harmittaa se, että mies ei tee kotitöitä pyytämättä tai kun itse tartun herkemmin töihin, joista mies lusmuilee. Yksin ollessa sitä tekee kaikki pakolliset hommat ja on ihan tyytyväinen, kun ei ole vaihtoehtojakaan. Mutta ärsyynnyn välittömästi, jos olisi vaikka siivottava ja mies on kotona, mutta ei tajua siivota. Ymmärsittekö, mitä tarkoitin? Mies on siis saamaton, ja tekee ihan liikaa töitä, mutta muuten kyllä ihan ihana ja huomioonottava. Ja siivoa kyllä, kun käsken, mutta se ei tapahdu kovin usein oma-aloitteisesti.

Työnantajalle on pakko kertoa raskaudesta vasta 2kk ennen äitiysloman alkua. Riippuu varmaan työpaikan juoruilijoista, kantautuuko asia kaikkien korviin heti, kun joku keksii.

Huomasin eilen, että mun maha on jo i-s-o! Ei ole ihmekään, että pari ihmistä on arvannut, että olen raskaana. Ehkä useampikin, mutta eivät kehtaa kysyä. Ihmettelen, että miten se maha noin on pullahtanut. Kohta on pakko siirtyä mammahousuihin, kun numeroa isommat housutkaan ei enää mene mahan kohdalta kiinni.
Onkos kukaan kartoittanut mammavaatteiden mallistoja vielä? Kyselin aiemmin samaa, mutta silloin ei vielä oikein kukaan ollut kierrellyt kauppojen mammaosastoja.

Nyt on jo muksun olo parempi, yöllä saadun lääkkeen jälkeen ei oo kuume noussu. Toivottavasti pysyyki pois.
Kattoks kukaa eilen unisex:iä? Siinähä saimi esitteli mammavaatteita.. Mut että korkokengät jalkaan.. Tääl ei oo mammavaatteita missään ja maha alkaa todellakin olla iso, tai enemminkin tasaisen pullollaan.
Toho yh juttuun viel, et tiedän myös että meidän kuitenkin parempi ilman sitä saamatonta miestä joka ei ees vapail ikin ollu kotona.
Eilen taas vihlo vasenta puolta ja muutenkin tuntoja ollu masussa, enää 2vkoa ultraan.. Mut uskon et ne vaan kasvutuntoja =)
tänään rv 10+0!! Enää n. 30 rvkoa...

äippävaatteista,jos edullisesti haluu,huuto.netissä on tosi nättejä vaatteita!
Ja se tosiasia että niitä kaytetään vajaa vuosi,joten ei varmaan kovasti kulu.
Täällä toukoissa on paljon joilla toinen pieni myös.Itteä kansa mietityttää miten jakaa kun on pieni vaavi ja 2 vuotias..Ja kolme 8 vuotiasta ja 13 v....
Hui...
Onneks esikoinen on auttavainen poika,ihan ite ilmoittautuu vapaaehtoiseks nytkin Maisan kanssa auttelee paljon.
Ja kolmosista tytteli auttaa hirveesti,tosin välillä liikaakin!!

Tuo vasemman vihlonta voi olla suolten järjestäytymistä siinä mahankasvutouhuissa.Suolta 7 metriä,pitää vaihtaa asentoa.Ja usein on kiinnikkeitäkin syntynyt tms.divertikkeleitä suolessa jolloin kasvu voi sattua oikein kovastikin!!
Mutta ovat vaarattomia kyllä!!

Onnea Katalle et kaikki olikin hyvin:) ja vauva jatkaa masussa kasvuaan. Onnea myös muillekkin ultrassa käyneille!!:)

Täällä nyt pahoinvointi alkaa hellittämään,ihanaa. Tilalle on tullut väsymys, ei niin ihanaa:) Mut kyllä se jatkuva yökkäily on kamalaa, et mieluummin näin päin. Eilen oli eka neuvola. Siellä otettiin hb,paino,pissanäyte ja verenpaine, kaikki ok. Painoa oli tullut 1kilo, ei siis paljoa viel;)
Meinaan tässä tänään tai huomenna varata ajan np-ultraan. Siihen on sitten vielä muutama viikko. Mulla ei vielä oo mitään konkreettista tietoa pikkusesta, joten odotan kuin kuuta nousevaa sitä ultraa:)
No eipä tässä ihmeempiä, hyviä vointeja vaan kaikille toukomasuille:)
Ai niin, päivällä heitti la, mut enpäs viitsi sitä vaihtaa, olkoon nyt tuo,moimoi!!

Moon 8+3

Kiva. että Vötkyllä jo parempi mieli. Kyllä sitä kaikki varmasti joskus miettii jaksamistaan, oli parisuhteessa tai ei. Joten sitkeyttä vain. Kyllä kaikki järjestyy=)

Monella tuntuu jo mahaa olevan, ja varmistus varhaisultrasta. Mulla ei ole mahaa, eikä varhaisultraa. Tässä alkaa jo epäileen koko raskautta. Puuttuvat menkat ja testi ovat ainota, jotka puhuvat raskauden puolesta. Vielä pitäs jaksaa pari-kolmeviikkoa ennen kuin näkee onko mahassa elämää=)

Äitiysvaatteita en ole hankkinut. Viime raskaudessa ostin yhdet housut ja muutaman paidan. Nillä pärjäsin, kun mahtui aika hyvin nuo entisetkin vaatteet päälle. Mahani oli aika pieni ja vauva syntyi etuajassa 3vkoa, joten koskaan en ole vielä kokenut loppuraskauden tukalaa oloa. Minä kun vielä ennen synnärille lähtöä pyöräilin ja kävin pitkällä kävelylenkillä.

Jaksamisia

T: Ultraa odottava Mössö 10+1

Terveisiä ultrasta! Kaikki ok ainakin nyt. Ei ollut niskaturvotusta ja kaikki ne, mitä tässä vaiheessa ultralla näki, näytti siis olevan ihan kunnossa. Sievä vahva selkäranka, aivot, vatsa, kasvojen luut näkyi selvästi.... Villi vauva siellä riehui ihan tosissaan: uiskenteli, pyöri, heilutti molempia käsiään...Pää-perämitta oli 58,4 mm, joten koko vastaa raskausviikkoja, ja laskettu aika pysyy samana.

Harmi kun meidän kaupungissa ei ole toista ultra-aikaa, käydään sitten varmaan yksityisellä tarkemmassa rakenneultrassa myöhemmin.

Terveisin Riina 12+5

Pitäisi päättää minne tällä kertaa menisi synnyttämään. Viimeksi synnytin Naistenklinikalla ja olin tosi tyytyväinen siihen miten synnytys ja lapsen lyhytaikainen tehohoito sen jälkeen hoidettiin. Toinen juttu oli sitten lapsivuodeosasto - jouduin olemaan 4 hengen huoneessa viikon, enkä saanut kunnolla nukuttua viikkoon vaikka tietysti olin ihan yliväsynyt.

Nyt Jorvi olisi lähempänä, mutten tiedä miten siellä on tuo lapsivuodeosasto - onkohan rauhallisempaa? Onko kellään kokemuksia?

Pikaiset kuulumiset ennen nukkumaan menoa... Mulla oli tällä viikolla eka neuvola, eipä siellä ihmeempää, kun ei vielä sydänääniäkään kuunneltu. Ensi viikolla on sitten se eka ultra ja siitä seuraavalla np-ultra. Joten niitä odotellessa=)
Mulla pahaolo jatkuu, muutamina aamuina on täytynyt oksentaa ja sitten on ollut tasaisesti pitkin päivää ällötystä. Tuntuu, ettei oikein mitään ruokaa tee mieli vaan pakko on yrittää joka välissä syödä. Tuntuu, että maha on kasvanut ihan kamalasti ja pelkkää läskiä vaan.. No painoa oli tullut jo pari kiloa lisää..ääk. No onneksi ei ole ylipainoa, niin ei haittaa vaikka vähän jo tässä vaiheessa tuleekin. Eiköhän ne taas aika nopeesti synnytyksen jälkeen lähde, ainakin esikoisen aikaan kävi niin.
Esikoisesta puheenollen, reppana kaatui naamalleen lattialle tässä illalla=( Ylähuulen sisäpuolelle tuli haava ja siitä vuosi verta..kyllä säikähdin kun alkoi verta tulemaan, mutta onneksi sitä ei kuitenkaan sitten kovin paljon tullut. Mietin, että olisko pitänyt käydä näyttämässä lääkärissä, mutta en kuitenkaan vienyt. Nyt ylähuuli on jonkin verran turvoksissa, mutta jospa se siitä.

Joo on pakko mennä kyllä nukkumaan kun väsyttää niin paljon ja tyttökin on nyt viime öinä heräillyt vähän väliä..on unet jäänyt aika vähiin. No jospa tämä yö menisi paremmin!!

Poikkesin tänään H&M:llä.Totesin, ett muoti on nyt ihan oikeesti sellaista, ett eipä tarvi juuri äitiysvaateosastolle mennä.Tosi pitkiä paitoja,pitkiä mekkoa muistuttavia neuleita ja sitt pussimaisia ja leveneviä ratkaisuja yläosissa juuri tuossa vatsan kohdalla.Kävipä hyvä tuuri! Pillifarkkumuoti jäänee väliin,mutt eipä tuo mua ainakaan haittaa ;) Kiva sinänsä kun äitiysvaattet usein vähän kalliimpia.Sitt harmittais jos joutuis "kaapuileen" ja muilla ois kaikkee ihanaa tyköistuvaa.

Tänään oli eka neuvola.Tosi mukava täti,perusjutut käynnillä,kaikki ok.Verikokeeseen tosin joudun meneen labraan kun se ei onnistunut.Kysyin sitt, ett kuuluiskohan mahdollisesti sydänäänet dopplerilla nyt jo.Täti sanoi ett joiltain kuuluu,joiltain ei mutt voihan hän kokeilla jos et oo kauheen pettynyt jos ei kuulukkaan.Mutta sieltä ne sydänäänet sitt kuului :) Sataakuuttakymppiä mentiin.Mulle ihan ensimmäinen ja ainutlaatuinen kokemus! Kyllä oli hymy herkässä ja on edelleen kun tietää ett siellä joku on edelleen menossa mukana :)

Hienoa Lumikki, että sait kuulla sydänäänet! Muistan esikoisen kohdalla, miten liikuttavaa ne oli kuulla ensimmäistä kertaa. ja sitä pahemmin sapettaa nykyinen neuvolalääkäri, joka ei edes yritä *nenää nyrpistäen* "näillä laitteilla"...
Mulla ensi viikolla np-ultra yksityisellä, siihen vielä pitäisi jaksaa.

Olen huomannut saman, että tämän syksyn muoti sopii raskaana olevalle poikkeuksellisen hyvin! Pitkät kietaisupaidat/mekot ja mahan kohdalta löysät paidat! Mutta viimeksi huomasin, että ongelma ei ollut paitojen kanssa, vaan hyvät äitiyshousut on ihan a ja o, etenkin talvikelillä ja töissä. Taas olisi hakusessa yhdet hyvät, mielellään kevyet ja siistit housut. Entisestä on jäljellä yhdet mustat, siistit housut ja yhdet farkut, yhdet sammarit kulutin puhki, ne oli ihan lempparit kylmällä säällä.

Mulla on h&m mustat kangashousut, tosi ihanat.. Leveet lahkeet,kuten mun housuis täytyy olla.. Ja nousee hyvin mahan päälle. Paitoja pitäs hommata ku tykkään vartalonmyötäsistä ni eihän ne kohta mahan kohalta veny :) ja rintsikat taas uusiks, täytyy varmaan lehmän utareliivejä käydä ostamas =D se mikä ärsyttää et iso povinen ei taho löytää nättejä liivejä, ei ainakaan meijän kaupoista. Tai sit saat maksaa yhen 100e, kellä siihenkä varaa?
Söin äsken paketin possun kylkiviipale -pekonia... Menis viel kyl muutama paketti, nam...

Heipat kaikki pitkästä aikaa,
täällä oon vähän vaan taustaillut kun ekassa ultrassa ei sitä sykettä näkynyt. Oltiin siis liian aikasin liikkeellä, ovis oli myöhästynyt reilusti. Eilen oli siis uusi ultra - ja kyllä :) siellä pikkuinen sydän pampatti!! Tulipa mukava olo. Raskaus on siis varhaisemmassa vaiheessa kuin uskottiin, nyt menossa vasta 7+3.
Eli hillityn iloisesti tästä eteenpäin massua kasvattamaan.
Viime viikolla oli neuvolakin, siellä kaikki ok, tosin erittäin tylsä neuvolantäti. Toivotaan että sillä oli vaan huono päivä.
Ainiin, laskettu aika siirtyi kesäkuulle!! Eli se on nyt 4.6.
Halit ja Tsempit kaikille!

Iisa

heippa!

meillä titokone mennyt rikki:( ja uusi tulee vasta 1,5kk sisällä:( joten harvemmin sitten kirjoittelen tänne..perk.

no kuiteskin.noista äippävaatteista.olen jo ostellut vaikka mitä ja huuto.netrissäon myynnissä vaikka mitä mutta aina kun olen jotain huutanut niin joku muukin on sitten siihen huutamaan tu´llut.tännekin aukeaa kohta h&m pääsee sieltä sitten shoppailemaan:) olen jo tiulannut vaikka mitä sieltä postimyynnistä että ihan hyvä ettei netti toimi:) farkut sieltä tuli ja sammarit.kappahlista löysin kivat mustat housut.paitoja olen ostanut onko se joku mama licious? tai jotain.no olen tässä anoppilassa ja menenkin tässä syömään.joten vointeja kaikille.koitan taas jonnekkin päästä koneelle teidän kuulumisia lukemaan.
voikaa hyvin:)

12+4

Torstai päivää!
Täällä ei mitään uutta oman navan puolelta. Paksusti voidaan ja alkaa olla hankalaa peitellä masua.. Olenkin lainannut siskoltani isompia/löysempiä paitoja, etten ihan heti paljastuis. Jännä juttu tuo turvotus..En ihan ajatellut että vatsa näkyis jo näin varhain (9+3).
Mamma housuja olen lainannut siskoltani kans. Tahtoo olla hankala löytää sopivia, kun olen itse niin pieni. Aina löytyy isoja kokoja ja sitte ku löydän kokoa s tai Xs, niin lahje on liian lyhyt.. =( H&M:ltä löysin ihanat pellava housut, mutta niillä ei taida oikein tarjeta kovinkaan kauan..
Pitää kai lähteä ensi viikolla kun on vapaata, vähän kaupungille kiertelemään ja etsimään sopivampia housuja..

Tosta vaatetuksesta viel, et mulla ny käytös toppikset joita pidin esikoiselta koko talven, ny ne ahistaa. Tarkeni ku veti völskärit vaan alle..
Ei mullakaan konetta, puhelimen wapilla vierailen. Siks joudunkin pyytelee tietojen muokkausta teiltä =)

Nostetaanpas perjantaiaamua ylöspäin, kun ihan ollaan tiputtu alalaitaan...

Täällä ei mitään uutta, paha olo tullut taas takaisin. Nyt alan olla ihan varma empiiristen tutkimusten jälkeen ja uskallan väittää näin: mitä enemmän väsyttää, sitä enemmän ja useammin on paha olo! Pitäisköhän lähteä täältä töistä kotiin pötköttämään...

Huomenia kaikille=)

Tänne ei myöskään mitään uutta. No maha alkaa kai pikkuhiljaa pullottaan tai sitten olen vain lihonut hah hah. Varsinkin kun on syönnyt niin näyttää kuin ois jo puoliväli menosso. Varmaan kai osaks sitä turvotusta. Mutta kai se on kohta lähdettävä vaateostoksille. Saa nähdä arvaako töissä kukaan ennen kuin kerron. Joka päivä odotan, että posti olisi tuonnut lapun, jossa olisi ultra-aika! Mutta ehkä sitten vasta ensi viikolla. Sitä odotellessa.

Vointeja kaikille

T: Mössö 10+3

Lauantaita:) Oletteko käytäneet niitä raskausarpiin voidetta tai ennalta ehkäisyyn? Missä vaiheessa niitä kannattaa käyttää?? Onko niistä apua ja mikä tuoten on hyvää?

Olo on hyvä söin juuri kinuskikakkua itse leivottua:) Oli toosi hyvää. Nyt tekisi mieli jotkin suolaista. :)
8+6