Tulossa Vauva 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias pahalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ainiin, vielä pitää kertoa mun tulevasta hurjasta juhannuksesta...

Alunperin mun piti lähtee Lontooseen miehen kanssa, niillä on siellä joku maailmankonferenssi johon sen pitää mennä. Sitten rupes kuitenkin epäilyttämään, kun olisin joutunu viettämään päivät yksin kaupungilla, ja nyt masun kanssa se ei tuntunutkaan hyvältä ajatukselta.

Sitten oli pari jotain mökkireissua, joita kyllä mietin, vaikka ei kauheesti napannutkaan lähtee kattelemaan kun muut ryyppää. Sitten soitti veljeni, ja varovasti kysyi ottaisinko nelikuisen kummipoikani hoitoon...

Minähän sitten lupasin ottaa... En oo ikinä ollut minkään vauvan kanssa kahdestaan puolta minuuttia pidempään, en oo ikinä vaihtanu vaippoja, mulla ei oo mitään havaintoa mistään =O Mä kun olin ajatellu harjotella vasta omalla vauvalla...

Jännittää kyllä ihan pirusti, täytyy myöntää! Mutta alkujärkytyksen jälkeen oon kyllä jo varma että pärjään ihan hyvin kunhan saan kunnon ohjeistuksen =)

Heippa!

Tervetuloa mukaan vaan Liliania! Myös tuonne Alkumetreiltä loppumetreille-ketjuun voipi tulla, sielläki on porukkaa Haaveissa vauva-ketjusta... :) Jos nyt ei jatkuvasti tule tässä ketjussa kirjoteltua (itsekin enemmän kirjottelen tuossa toisessa ketjussa), niin on kuitenkin kiva edes sillon tällön lukea täällä muiden kuulumisia!

Omassa olossa ei ole mitään erikoista, ei muutosta. Aika normaali olo on ollu... Välillä on taas huoli alkanu vaivaamaan, että onkohan tuolla mahassa enää kaikki kunnossa, kun on niin pitkä väli sen viimesimmän ultran (5.6) ja seuraavan neuvolan (30.6) välissä... Seuraavassa neuvolassa siis ekaa kertaa ne sydänäänet kuunnellaan, saapi sitten ihan konkreettista tietoa, että kaikki kunnossa :) Kaikki on varmaan ihan ok, mut kun ei niitä liikkeitäkään vielä tunnu (vaikka kovasti oon koittanu kuulostella), niin ei oikein mistään voi päätellä, et kaikki ois ok...

Onneksi nyt on enää tää ja huominen töitä ja sit alkaa 2 viikon loma! Kotona riittää touhuamista juhannusta varten ja muutenkin, niin jospa se aikakin menis sit nopeemmin :)

Hyvin varmasti menee vauvanhoito Helmillä :) Meidän tuleva kummityttö on vasta 2kk. Ristiäiset tuloillaan... Päästään varmasti sitä sit hoitelemaan ja harjottelemaan tulevaisuutta varten ;) Miulla on kyllä kokemusta pienistä lapsista ja vauvoista, mut miehellä ei... Saapi hänkin sit harjotella :)

Hertta 14+4

Tervetuloa ja onnea Lilianialle myös minun puolestani! =)

Täällä kaikki ihan mallillaan, masuasukki on nyt 430 grammaa painava ja potkii kovasti.

Mulla on alkanut aamut aikaistumaan, onko muille tämä tuttua? Pohdiskelin myös hankintoja, joita vielä tarvitsee tehdä ja en oikein tiedä noista vaatteista.... oletteko ostelleet/aiotteko ostaa vauvalle 50 senttisiä vaatteita ja kuinka paljon? Itse en ole ostanut ainuttakaan niin pientä ja nyt mietin pitäisikö kuitenkin. Ja toppapuvusta...se kai on melkein pakko hankkia, koska äippäpakkauksen puku on niin iso (68 cm)?

Tällaisia pohtii tänään Sanibel rv 21+3

Onnea Lillian!

Helmi, miten meni vauvanhoito ;)? kirjoituksesi oli kuin minun; minäkin olen vauvojen hoidossa ihan kokematon. Sinä sentään pääsit harjoittelemaan ;)). Minä pääsen harjoittelemaan vasta sitten omalla vauvalla. Olisi kyllä minuakin jännittänyt ihan hirveästi.

Meillä juhannus meni rauhallisesti kotosalla. Pikaisesti käytiin anopin mökillä.

Helmi, kirjoittelit, että tuntuu kuin neuvolassa kaikki olisi, ettei se merkkaa mitään. Mulla on toisinaan ollut vähän samanlainen fiilis. Varsinkin, kun mun neuvolatäti on suurin piirtein mun ikäinen eli varmaan melko vähän aikaa sitten valmistunut. Mutta kivahan se on ollut, ettei ole vielä ainakaan mistään valiteltu tai oltu huolissaan mistään.

Mulla nyt sitten jatkossa on neuvolakäynnit kahden viikon välein. Viimeksi määrättiin rautakuurille ja verenpainetta mittailee kotona. Kotiarvot onkin olleet oikein hyvät. Supistuksia tulee päivittäin, erityisesti jos touhuaa ja töissä.

Minäkin jo haluaisin jäädä saikulle. Töitä olisi kuitenkin vielä 4 viikkoa, jos tarvii olla loppuun asti. Muutaman päivän olin viime viikolla saikulla, kun olin niin kauhean väsynyt. Muutaman päivän lepääminen auttoikin, ja sitä oli ihan eri ihminen taas.

Sanibel, minä olen hankkinut vähän ihan pieniäkin vaatteita (50cm). Saa nähdä sitten onko niille käyttöä ja miten pitkäksi aikaa... Neuvolatäti kyllä viimeksi neuvolassa arvioi, että meille saattaisi syntyä pienehkö vauva, niin sittenhän niille luulisi olevan käyttöä. Neuvolassa kyllä neuvottiin, että pieni toppapuku kannattaa hankkia, kun se äitiyspakkauksen tosiaan on niin iso. Itse en kyllä ole vielä toppapukua ole hankkinut, mut sellaisen vähän ohuemman haalarin kokoa 56 cm. En tiedä sitten onko tähän aikaa vuodesta kaupoissa edes myynnissä toppapukuja...

Mi-iu, onko teillä sitä painoarviota tehty ihan ultraamalla vai käsin tunnustelemalla? teillä ei kyllä enää ole pitkä aika h-hetkeen =D. Jännittääkö sua synnytys?

Tähti* rv 30+6

lääkäri teki vklla oisko ollu 36 jotain painoarvion ultran kautta ja kyl ihan käsinki kokeili mahan päältä ja arvio oli 2600kg, eli jos loppuu asti menee niin semmonen kilo tulis lisää...
Mua ei vielä oikein ehdi jännittää synnytys... meillä kun on tota muuttoa jne.. torstaina viedään loputkin tavarat ja huomenna taas pesen uuden talon olkkarin ja keittiön lattiat plus käytävät... muut huoneet on jo kertaalleen otettu..

Mut nyt on yritettävä jo mennä nukkumaan kun siitä ei nykyään tahdo tulla mitään.. :/

Mitäs muille ketjulaisille kuuluu?!

Pikainen ilmoitus vauva-arjen keskeltä: meille syntyi pieni poika 18.6, rv 39+3, strategiset mitat 50 cm, 3320 g, pään ymp 35 cm.

Synnytyskertomusta yritän ehtiä väsätä myöhemmin, mutta kaikki meni oikein hyvin. Kotiuduttiin sunnuntaina eli 4 pvää oltiin sairaalassa, arki on alkanut sujuman oikein mukavasti ja äitikin voi melko hyvin.

-Ama- ja Sintti 1 vko

Voi miten ihanaa! Sinä olet nyt sitten meidän ketjun ensimmäinen synnyttäjä :). Kohtahan päästään perustamaan oma ketju vauvanhoito -puolelle :)). Kun ehdit, niin tule kertomaan minkälaista se elämä on nyt pikkuisen kanssa.

Jännä miten ne vauvat masussa kasvaa sitten kauhean nopeasti loppu vaiheessa. Kai tää munkin pieni kokoinen vauvamasu vielä kasvaa kauheaksi rantapalloksi, kun vaavi vielä lihoaa sen pari kiloa... Koitahan Mi-iu muistaa välillä levätäkin!

Tähti* rv 31

onnea amalle!!

mulla on kaveri just sairaalas raskausmyrkytysepäilyn vuoksi ja huomenna ne käynnistelee sen synnytystä.. sillä oli 2 ja puolviikkoa myöhemmin laskettu aika ku mulla, mut jännää et ne onkin tositoimissa jo luultavasti huomenna... jos sitä rupeis iteki tajuamaa et h-hetki voi olla millon vaan..

huomenna on sit virallinen muuttopäivä, kaikki kalusteet siirretää uutee kotii ja meillä on sitten nettiyhteys vasta ens kuun alusta.. et yritän käydä välillä huutelemassa mitä kuuluupi..

Mi-iu rv38+1

Onnea Amalle! Kyllä olisi jo itsekin mukava vauvaa sylissä pidellä.

Muuttaminen on kivaa, kun pääsee järjestelemään uutta kotia....kantaminen ei niinkään =). Meillä tuntuu tilan ahtaus, vaikka kolmiossa asutaan; joten välillä tekisi mieli itsekin alkaa isompaa asuntoa katselemaan. Se ei nyt vaan oikein tähän elämäntilanteeseen sovi, sitten myöhemmin kun poitsukin tarvitsee enemmän omaa rauhaa.

Täällä on taas vatsakivut vaivanneet muutaman päivän ajan. Olen kyllä ollut tosi väsynyt ja vielä ravannut pitkin kyliä alennusmyynneissä yms. Joten ehkäpä se jostakin ylirasituksesta taas kielii. Kyllä se lomailu on siis raskasta....=).

Sanibel rv 22+2

Plussanneet:
Mi-iu, plussa 11/07, L.a 8.7
Emeliina*, plussa 12/07, LA 6.8
Tähti* plussa 12/07, la 27.8.
Helmi plussa 02/08 LA 16.10.
Sanibel plussa 02/08 LA 28.10.
Hertta plussa 04/08 LA 18.12
Philippa plussa 04/08 LA 26.12.
Noa plussa 05/08 LA 12.1.

Synnyttäneet:
-Ama-(LA 22.6.)poika 18.6, rv 39+3,50 cm, 3320 g, pään ymp 35 cm.

Hiukan muokkailin listaa uuteen uskoon ja lisäsin ketjun ekan synnyttäneenkin tietoja.
Täällä ilmeisesti lomaillaan kun on niin hiljaista. No nostelin teitä kuitenkin ettette tipahda kolmannelle sivulle =)
UP

Vähän myöhässä reagoin mut parempi myöhään ku ei milloinkaan.. eli ONNEA AMALLE!!! Täältä me muut sitten tullaan perässä. Mi-iulla ei olekaan enää kauoa laskettuun aikaan, jännää:) ja apua, minähän olenkin sitten seuraavana listalla..;)

Täällä alkaa oleen kaikki kutakuinkin valmista(?) vauvan tulolle: sänky on kasattuna, vaatteet pestynä, turvakaukalokin on hankittu jne. Vaunut on vielä liikkeessä säilössä mut jospa nekin tässä lähiaikoina hakisi kotiin. Jotenkin tässä vain silti tuntuu et jotain oleellista on unohtunut, tiedä siten mikä.. Sairaalalaukkua en ole vielä pakannut mut kai sen vielä kerkeää:)

Ensi vkolla olisi synnärille tutustuminen sekä synnytystapa-arvio. Mullahan toi istukka on ollut kohdunsuun kohdilla, joten sitä tässä nyt jännätään että olisiko se siirtynyt niin että voisi synnyttää alateitse. No sepä selviää ens to..

Aurinkoista päivän jatkoa!

Emeliina 35+0

tervehdys!

nettipimento täälläkin ohi, muutto suoritettu ja kaikki :)
vielä ei kyllä kerkeä niinkään laakereilla lepäämään kun tavaroita pitäis laittaa ja verhoja ommella mutta nyt on jalkoihin ja käsiin tullut vähän turvotusta niin pakko välillä levätä..

Vauvalle on kyllä kaikki valmiina :) ollut jo pidempään... en vaan itelle oo pakannu kunnolla sairaalakassia... muutamat vaatteet kattonu mitä vois ottaa mukaa mut hammasharjoja ym ei auta vielä pakkailla... :)

Mi-iu rv 39+1

Hui, kun Mi-iulla jo la lähellä =), toivoisinpas jo itsekin olevani siellä- varsinkin kun jalkoja on alkanut ikävästi turvottamaan ilman, että tekee edes mitään erityistä...

Tänään ollaan miehen kanssa hankittu vauvalle oikeastaan kaikki oleellinen. On pinnis, turvakaukalo, sitteri, itkuhälytin, lakanoita, peittoja, kävelytukea, mobilea.... ja mitä kaikkea vielä =). Suhteellisen edullisia tavaroita löydettiin, joten ei nyt omaisuuksia kuitenkaan mennyt. Vielä pitänee jotakin pientä hankkia, mutta ei enää mitään isompaa.

Sanibel rv 23+1

mulla on turvotusta tullu vast nyt ihan loppuvaiheessa, ja muutenkin tunnen että jaksan hirveen hyvin.. nyt varsinki ku ei tartte edes oksuta aamusin... mut en kyllä niin sähäkkä oo että jaksaisin tätä tavaramäärää laitella koko aikaa... tai välillä ollenkaan...
yritän nyt pitää huolta siitä että nostan jalat kattoa kohti aina välillä ja nukkuisin suht riittävästi.. ku en öisin enää osaa nukkua niin täytyy päivällä välillä yrittää ettei sit oo ihan rättipoikki ku pitääki synnyttää lähtä..

On kyllä ihanaa saada vauva taloon, varsinkin ku nyt on oma talo ja ei tarvi miettiä mitä naapurit ajattelis kerrostalos jos vauva karjuiski kaikki yöt läpeensä:)

supistelee lähes koko ajan mutta kivuttomasti... neuvolatädille just sanoin liitoskivuista että on niitä vähäsen mut sais olla enemmänki... tietäis ainaki et jotai on joskus tapahtumas ja paikat vähä löystyis synnytystä varten... :)
tänää sit onkin illalla pistelly ja vihlonut alakertaa kovin.. mutta hyvä vaan :)

Tuosta turvotuksesta.. Mulla turvotusta on alkanut ilmeneen nyt viimeisen viikon aikana, lähinnä nilkoissa. Aamulla nilkat on ok, mutta päivän mittaan alkaa turpoaan. Oon koittanut juoda paljon vettä, välttää suolasta ruokaaja koittanut liikuskella sopivasti. Enemmän pitäs kyllä varmaankin koittaa nostella jalkoja kohti kattoa, mut tuntuu että sitä on aina päivän liikenteessä eikä kerkeä kuin vasta illalla jolloin nilkat on jo aika kivasti turvonneet:/ Varmaan nämä viimepäivien helteetkin vaikuttavat asiaan..

Oih, olisipa tosiaan kiva jos omakotitalossa asustelis, olisi se oma rauha.. me asustellaan rivarissa, jossa omaa rauhaa kyllä on ihan hyvin johtuen hyvistä äänieristeistä mutta olisihan se oma talo silti eri juttu.

Huh, lämpömittari näyttää +24,4 varjossa eikä taivaalla näy ainuttakaan pilveä.. Vähän meinaa olla kuuma:)

Plussanneet:
hippu81 plussa 07/08 LA ?

Synnyttäneet:

Heippa tällekin puolelle! Plussasin keskiviikkona. Jännittää hurjasti, että onko tuolla masussa uusi elämänalku. Toivotaan, että siellä pysytään matkassa helmi/maaliskuulle saakka. Laskettua aikaa en vielä uskaltanut merkitä, mutta luulisin sen tulevan maaliskuun alkuun. Menkat mulla oli viimeksi toukokuun puolen välin tienoilla, mutta itsellä olisi aavistus siitä, että ovulaatio myöhästyi ja hedelmöitys tapahtui vasta kesäkuun puolen välin tietämillä. Raskausviikkoja siis mitä luultavimmin kasassa nyt 5+0 ainakin :)

Pieniä oireita on ollut, lähinnä turvotusta alavatsassa, väsymystä, palelua, nännien arkuutta ja ilmavaivoja. Vielä ei ainakaan ole ollu pahoinvoinnista mitään merkkejä.

Kiva päästä kirjoittelemaan tällekin puolelle :)

Onnea hippu! =)

Täällä neuvolakäynti takana. Kaikki oli ihan ookoo, Kelan laput sain ja veinkin jo. Äitiyspakkauksesta sain päätöksen samantien; tulee postissa parin viikon sisään =). Sokerirasitukseen "päästään" täälläkin, toivottavasti sieltä ei raskausdiabetesta bongata.

Jotenkin on nyt viime päivinä ollut hitusen ahdistunut olo, ei vaan oikein mikään tunnu hyvältä. Yöt on hankalia nukkua kuumuuden ja jatkuvan vessassa ramppaamisen takia, ja tänäkään aamuna en saanut unta pariin tuntiin kun heräsin kolmen aikaan... ja kello soi 6.30 =/. Tietysti ymmärrän, että tämä kaikki kuuluu asiaan, mutta silti tympii. Ja kaiken lisäksi en sitten kuitenkaan päässyt vielä lopulliselle lomalle, vaan joudun taas uuteen paikkaan pariksi kuukaudeksi ennen äitiyslomaa. Eli taas uuden työn opettelu (jota vielä tehdään yksin) ja uudet ihmiset ja uusi työyhteisö...huoh. Ressiä pukkaa! Miten helppoa oliskaan olla tutussa, omassa työpaikassa, jos se vaan olisi mahdollista. Mutta vauvan turvallisuus ennenkaikkea tietysti. Jos suoraan sanotaan, en kyllä tätä olisi valmis kovin montaa kertaa tekemään eli yksi lapsi saa meille riittää.

Sori, tällainen purkaus.....nyt on vaan ollut huono päivä. Mutta kyllä se taas tästä =).

Sanibel rv 23+3

Plussanneet:
Liliania 06/08 LA 21.2
hippu81 plussa 07/08 LA ?

Synnyttäneet:

Onnea Hippu ja Liliania, mahtavaa saada tänne lisää porukkaa! Tää ketju on ollut aika hiljainen, jospa tännekin saataisiin eloa! Itellä ei nyt ole kummemmin raportoitavaa, np-ultrassa viikko sitten oli kaikki hyvin, nyt taas odotellaan seuraavaa neuvolakäyntiä. Ja lomaa olisi vielä 2 viikkoa jäljellä.

Voikaahan hyvin!

Noa 13+0

Onnea Hippu!! Siitä se lähtee sinunkin raskausaika. Se kyllä menee uskomattoman nopeasti :). Tuntuu, että siitä meikäläisen plussauksesta on jo ikuisuus... Silti sen hetken kyllä muistaa kuin eilisen päivän.

Minä nyt sitten olen jäänyt äitiysloman alkuun asti saikulle. Ihanaa, kun nyt saa olla rauhassa ja lepäillä kunnolla ennen lapsen syntymää. Mulla, kun kesäloma on siirretty sinne äitiysloman perään.

Masu on kovasti kasvanut viime aikoina, mutta on kuitenkin vielä ihan sopusuhtaisen kokoinen. Toki vähän on jo kömpelöitynyt, ettei tee kauheasti mieli kumarrella ja nostella lattialta jotain. Eilen kävelyllä (lenkillä ??) meno oli jo aika hidasta, kun supisteli ihan jatkuvasti.

Myös mulla ilmestynyt turvotusta tässä lähi viikkojen aikana. Varmasti vaikutti ne lämpimät ilmat ja töissä jalkojen päällä seisoskelu. Nestettäkään ei tainnut tulla tarpeeksi juotua. Nyt nilkoista turvotus on helpottanut, kun jäi töistä pois. Sormissa on edelleen vähän turvotusta, sillei ettei tee enää mieli sormuksia laittaa sormeen. Ikävämpi vaiva on kuitenkin ollut käsien puutuminen. Oikean käden sormet puutuu ihan koko ajan, ja sit nukkuessa molemmat käet todella helposti.

Muuten vointi on ollut oikein hyvä. Vähän jännittää kyllä synnytys ja tuleva arki. Se la tuntuu lähestyvän niin nopeasti... Ehkä tässä pikku hiljaa alkaa jo odottaa sitä hetkeä, kun maha alkaa olee niin iso ja vaivoja enempi.

Mua jo jännittää Mi-iun puolesta :))! Jokohan olet synnyttämässä??... Käyhän täällä ilmoittautumassa aina välillä niin tietää, missä mennään ;). Ei ole kyllä Emeliina meilläkään kovin pitkä aika siihen h-hetkeen...

Meillä ei nyt sit mitään synnytystapa-arviota tehdä ellei sitten viimeisellä lääkäri käynnillä selviä, että vauva olisi perätilassa. Mulla koko ajan on arvioita vauvan olevan pienikokoinen. Mutta voihan Hän vielä tehdä loppuajasta jonkin kasvupyrähdyksen ;)).

Tähti rv 32+5

heh, täällä ollaan...
katotaan jos loppuviikosta pääsis synnärille... meillä alkaa huomen putkiremppa ja siinä menee about 3päivää, niin olis hyvä jos vauvatilauksen sais to-pe akselille tilattua... :)

vielä ei kovin kummosia merkkejä ole...
huono ja outo olo on nyt joka päivästä jos se kertois jostain vaikka... :)

Nyt ei aivot luista enempää... täällä on mies laatotus puuhissa ja mä oon ommellu verhoja... nyt on pimennysverhot makkarissa <3 ihan hienot tuli!

Mi-iu rv 39+6

Onnittelut Amalle! Ja onnittelut myös Hipulle ja Lilianialle :)

Täällä olo ok. Nyt kyllä vähän närästää (ei oo sitä tehnykään moneen viikkoon)... Pitää jotain juomista hakea, jos se vaikka auttas... Maha kasvaa (toka nla oli 30.6 ja painoa tullu tosin vaan 100g, mikä sinänsä hyvä, ettei ihan yli äyräiden alkais tursuamaan)... Juuri ennen töihintuloa kävinkin ostamassa uuden housut, jotka on vähän mukavammat päällä. Ei nuo omat farkut enää hyvin kauaa mene, vaikka yhdet matalavyötäröiset nyt vielä just ja just meneekin :) Vähän istuessa painaa tuo napin kohta, niin pitää alkaa pitämään muita housuja, jotka eivät purista, kun eihän ne housut saa mahaa alkaa painamaan. Ihan oikeita äitiyshousuja en nyt vielä tarvii, niitä vasta sit joskus myöhemmin...

Muutama hankintakin on jo vauvalle ehditty nyt tällä välin tekemään... Hoitopöytä saatiin kaverilta ilmasiks. Sit ite kävin Sokoksen alennusmyynnistä ostamassa semmosen ihan pienen kevyttoppahaalarin :) Luonnonvalkonen, jossa on sellanen piippalakki-mallinen huppu! Puku on vaan 50 senttinen, joten pitää nyt vaan toivoo ettei tuu 5-kilosta ja 55 senttistä vauvaa, niin pääsee sitä haalaria käyttämäänkin :D
Jos nyt vauva on just sen 50 cm pitkä, niin kyl se haalari sillon heti vastasyntyneelle mahtuu vähän aikaa päälle. Se äitiyspakkauksen puku kun on melkeimpä aina liian iso, et vauva hukkuu sinne sisään, niin aattelin, et hyvinhän se menee ensin päälle se pieni haalari (on ihan puuvillapintainen, kevyesti topattu) ja sit vaikka äippäpakkauksen puku vielä siihen päälle. Joulukuussa kun saattaa olla jo vaikka miten kylmä, että saa turata kunnolla päälle :) No mut joo, toivotaan, että pääsee käyttämään sitä haalaria. On niin söpö!

Pitäs jaksaa ysiin asti duunissa... Vähän nyt kyllä tökkii tää eka päivä näin loman jälkeen... Kävin muuten äsken pomollekin ilmottamassa uutiset :) Hyvin otti, onnitteli kovasti, että sepäs mukava juttu. Nyt voi vähän rennommin olla täällä töissäkin... Tosin vaan kaks duunikaveria tietää (niille kerroin jo muutama viikko sitten), joten saa nähä millon muut alkaa kyselemään... Tosin huomaisivat kyl heti, jos tän löysän hupparin heittäsin pois päältäni :)

Hertta 17+3

Mahtaakohan Mi-iu olla jo synnärillä? Miten tämä ketju nyt näin on päässyt kuihtumaan taasen???? No onneksi tulin pelastamaan sen tuolta toiselta sivulta jälleen....kylläpä olen sitten kiltti =]
UP