tupakoiva äiti ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ihan ystävällisesti vaan, tupakalla on todistettu olevan haittoja vauvalle ja niin myös kaikille tupakoiville ja savua hengittäville.
Älä hae hyväksyntää ja puolusteluja sille että voisit poltaa raskausaikana. Päätä päästä tupakasta eroon. mene juttelemaan neuvolaan tai vaikka apteekkiin

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 08:00 äiti 40plusplus kirjoitti:
ihan ystävällisesti vaan, tupakalla on todistettu olevan haittoja vauvalle ja niin myös kaikille tupakoiville ja savua hengittäville.
Älä hae hyväksyntää ja puolusteluja sille että voisit poltaa raskausaikana. Päätä päästä tupakasta eroon. mene juttelemaan neuvolaan tai vaikka apteekkiin

En hakekkaan hyväksyntää vaan vertaistukea !!
Ajattelin tämän palstan olevan hyvä vertaistuki paikka, mutta eipä tullut vastausta taas kuin sellaiselta joka ei ilmeisesti itse polta.
Neuvolassa olen keskustellut asiasta ja neuvovat että yritä polttaa mahdollisemman vähän jos et kokonaan eroon pääse
:o
Olen päättänyt päästä tupakasta eroon, mutta ei tuo ihan sorminapsauttamalla onnistukkaan minulta !!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 15:06 maija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 08:00 äiti 40plusplus kirjoitti:

En hakekkaan hyväksyntää vaan vertaistukea !!
Ajattelin tämän palstan olevan hyvä vertaistuki paikka, mutta eipä tullut vastausta taas kuin sellaiselta joka ei ilmeisesti itse polta.
Neuvolassa olen keskustellut asiasta ja neuvovat että yritä polttaa mahdollisemman vähän jos et kokonaan eroon pääse
:o
Olen päättänyt päästä tupakasta eroon, mutta ei tuo ihan sorminapsauttamalla onnistukkaan minulta !!

On varmaan vaikeaa, mut mietipä sitä miten vaikeaa vauvallasi on mahassasi!!! Huomattavasti vaikeampaa.... :headwall: :'(

Niin.. helppoahan tupakoinnin lopettaminen ei ole, mutta yrittää kannattaa. Itse lopetin tupakoinnin heti, kun tulin raskaaksi. Poltin noin 15 savuketta päivässä, joskun enemmänkin. Sikiölle äidin tupakoinnista on paljon haittaa. Olen kuullut, että sikiö kouristelee nikotiinin yms. haitallisten aineiden vaikutuksesta - en tiedä pitääkö em. asia paikkaansa. Toivottavasti onnistut lopettamaan tupakoinnin KOKONAAN :hug:

ihanne tilanne on tietysti se, että ei polta ollenkaan. vauvan pahalla ololla syyllistäminen on mun mielestä aika törkeää - eihän kukaan tahallaan aiheuta vauvalle mitään pahaa. olen kullut lääkäreitten sanovat, että lopettamisesta aiheutuva stressi voi olla vauvalle vaarallisempaa kuin itse polttaminen. enkä ole kuullut KENESTÄKÄÄN

.. sori katkes, lapsi on aika hakkeri...

en ole kuullut kenestäkään jonka lapsella olisi todetu tupakoinnista aiheutuvia haittoja. siis en todellakaan tässä nyt suosittele polttamista tai siihen ketään yritä yllyttää. mie vaan oon sitä mieltä että raskausaikana (ja miksei lapsen synnyttyäkin) äidin hyvinvointi tulee ensin - järjen ja kohtuuden rajoissa tietysti!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.10.2005 klo 20:23 mama kirjoitti:
.. sori katkes, lapsi on aika hakkeri...

en ole kuullut kenestäkään jonka lapsella olisi todetu tupakoinnista aiheutuvia haittoja. siis en todellakaan tässä nyt suosittele polttamista tai siihen ketään yritä yllyttää. mie vaan oon sitä mieltä että raskausaikana (ja miksei lapsen synnyttyäkin) äidin hyvinvointi tulee ensin - järjen ja kohtuuden rajoissa tietysti!

entäs se lapsen hyvinvointi ennen syntymää ja syntymän jälkeen??

Kiitoksia :flower: kaikille asiallisista vastauksista ja pitkä taivlal on edessä, mutta todella yritän :)
Neuvolassa sanottiin että pahimmat syyllistäjät (koskien myös muita asioita) ovat toiset äidit :( Jotenkin itse ajattelen asian, niin että eikö se kannustus olisi parempi kuin syyllistäminen joka asiassa.
Noh kukin tyylillään :flower:

Olen tupakoija. Mutta olen saanut lopetettua raskauksien aikana, en kylläkään heti plussattua mut 3-5 rask.kk:n aikana. Itseäni helpotti lopettamisessa mitä pitemmälle päivään pystyin siirtämään aamutupakan.Yhdellä kolmesta lapsesta on astma mutta siitä ei ole kukaan puhunut että olisi tupakointini aiheuttanut. Voihan toki olla "aiheuttajana" mutta luulempa kuitenkin että muut tekijät(allergiat) enemmänkin taustalla.

tätä vastausta varten tartti vaihtaa nikkiä, koska näyttää olevan taas niin palijo toisin ajattelevia mukana ketjussa, jossa heidän mielipidettään ei kysytty!! :whistle: vaan kysyttiin jotain ihan muuta.

itse olen polttanut joka raskauden aikana, muutaman tupakan päivässä. yhdellä lapsistani on ollut infektioastma, tosin se on alta kahen kuun iässä sairastetun rs.viruksen jättämä haittavaikutus, joka jää n.30%.lle noin pienenä rs.sän sairastaneista. ja parantunutkin on jo siitä, lapsi tällä hetkellä vajaat kolme vuotias. ite en oo törmännyt yhteenkään lääkäriin / tuttavaan ym. kanssa-ihmiseen, joka ois syyllistänyt mua tuosta, eikä itelläni oo käynyt se edes mielessä, että ite syyllistäisin itseäni, koska tiedän mistä infektio-astma sai lähtönsä. ja vielä epäilijöille tiedoksi, myös kahden tuttavani yhtä pienet lapset sairastivat samaan aikaan aikanaan tuon rs.sän ja heillä samoin ollut tuota infektio-astmaa, toisella edelleen ja kumpikaan näistä toisista äideistä ei oo polttanu raskauden aikana.

mä oon aina sanonu, että mua on turha tulla syyllistään mistään, että jokin lapsen sairaus tms. ois mun polttamisen aiheuttamaa, varsinkaan täysin ulkopuolisten ihmisten. tai sillai, että vedotaan "huono äiti, ajattele lastasi" -tyylisiin kirjoituksiin / sanomisiin. mä kannan itse vastuun teoistani, mun polttaminen tai polttamatta jättäminen ei kuulu uppo-oudoille ihmisille kommentoitavaksi. samaa mulle on sanottu lääkärissä, että on "parempi" polttaa se muutama tupakka päivässä, kuin ressata sitte sillä, et ku ei voi / halua olla polttamatta.

hyvä minerva!! olen täysin samaa mieltä. itse poltin myös raskausaikana, tosin yritin pitää sen niin vähissä kuin mahdollista. ja lapselle ei siitä ollut mitään seurauksia. (no sillä on vakava sairaus mutta se ei liity mitenkään mihinkään mitä raskausaikana tai sen jälkeen tein tai jätin tekemättä). enkä ole antanut kenenkään syyllistää itseäni mistään omista valinnoistani. olen ne keskenäni miettinyt ja perustellut.

tupakointihan ei ole ainoa asia mistä toisia syyllistetään. "hyvä äiti ei käytä kertakäytövaippoja, ei anna lapselle valmisruokia, imettää vähintään 1,5-vuotiaaksi, ei jätä lasta vieraalle hoitajalle, jne jne jne" kaikki eivät elä siinä ihanassa idyllissä. minä olen sairaan lapsen yksinhuoltaja, tästä on ihanuus kaukana. olosuhteiden pakostakin olen joutunut valintoja tekemään.

ja aiemmalla kommentilla tarkoitin että jos äiti ei pidä itsestään huolta niin miten se sitten voi huolehtia lapsestaan? mitä iloa sille lapselle on loppunpalaneesta äidistä? mun mielestä lentokone-periaate on hyvä: laita ensin happinaamari omalle naamalle että voit sitten auttaa lastasi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.10.2005 klo 23:31 maija kirjoitti:
Tupakoitko raskausaikana ?
Onko lapsesi sairastunut allergiaan/astmaan tms. Syyllistettinkö sinut/syyllistitkö itse itsesi ?
Kuika selvisit?

No poltin ja poltin paljon mutta kun huomasin olevani raskaana niin se loppui kuin seinään. Itse en edes olisi voinut polttaa tupakkaa. voin koko ensimmäiset 3kk niin pahoin että hajukin joka tupakasta lähti sai laatan lentään
Eli raskausaikana en polttanut.
En tiedä yhteyksistä. siskoni on kolme lasta synnyttänyt ja kaikkien odotusaikan polttanut ja ei mitään ole lapsilla.Vanhin on nyt 18v
Mutta mikäs minä olen sanomaan ;)

Yhteistyössä