Tyhmä kysyy äo:stä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
On sitten vielä muistettava teoria useammista älykkyyden lajeista. ÄO-testit perinteisesti mittaavat vain yhtä tyyppiä.

Kyllä ÄO testit mittaavat useampaa älykkyyden osa-aluetta (siis psykologin tekemät, mensan testiä en henkilökohtaisesti edes kutsusuisi älykkyystestiksi), mutta kuitenkin edelleen moni älykkyyden osa-alue jää mittaamattakin.

Niin, se riippuu niin testistä. Mulle on pienenä tehty nää palikkatestit kielellisine osuuksineen jne. Siltikään se testi ei kerro mitään liikunnallisista, taiteellisista tai esim. sosiaalisista lahjoista. Netissä pyörii jotain ihme kännykkäpelejä, jotka kutsuvat itseään älykkyystestiksi, vaikka se mainoksen perusteella vaikuttaa enemmän yleistietovisalta. Ilmeisesti jotkut kuitenkin ottaneet osaa ja suuret laskut saaneet kotiinsa. Älykkyystesti olikin ehkä siinä, että laittoiko tekstaria ko. numeroon vai ei?

Mensan testi on todella todella kapea. Logiikkaa se mittaa. Toisaalta, kielelliset yms. osuudet tekisivät testistä vaikean arvostella, jos testiin osallistuu eri tasoisia kielenkäyttäjiä. Mutta ei ole kovin vaikeaa katsoa mihin suuntaan pallojen pitää seuraavaksi mennä.
 

Yhteistyössä