Viranomaisten mielestä ihmisen tulee omassa pihapiirissä väistää sutta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten tähän on tultu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sutta pitää ehdottomasti väistää sivulle jotta saa edullisemman ampumakulman. Kannattaa ampua vatsaan, ei kuole heti, ei vuoda verta ja ehtii juosta naapuripitäjään kuolemaan.

[QUOTE="vieras";28008227]Sudet ovat tappaneet ja syöneet 1800-luvulla vaikka kuinka paljon lapsia. Nyt on vain ajankysymys koska lapsi joutuu suden suuhun.[/QUOTE]

Kyllä se on tullut selväksi, ettei sudet kyllä montakaan lasta ole syöneet. Monesti ennenvanhaan jos oli vaikka liikaa lapsia, nälänhätä kiusasi jne, niin saatettiin oikeasti pistää hengiltä itse joku lapsi, etenkin jos syntyi kehitysvammainen lapsi, sitten vain sanottiin suden vieneen.
Vaikka on varmasti joku susi joskus lapsen napannutkin, mutta yleensä pelkäävät ihmistä elleivät ole jotenkin sairaita esim vesikauhu.

Sudella on laaja reviiri, ulottuu helposti ihmisten asutusalueille. Eihän se mukavaa ole, itsellänikin pelottaisi jos susia pyörisi pihapiirissä. Eikö sutta voisi jotenkin pelotella, esim suden tullessa, paukuttaa ilmakiväärillä pari kertaa ilmaan, kolistelee kovasti kattiloita tms?
Ja eläimet ja koirat tosiaan sisälle suojaan. Meillä on maatila ja komondor-koiria, niitä ei sudetkaan pelottaisi vaikka tulisivat pihalle.

Kyllä se on tullut selväksi, ettei sudet kyllä montakaan lasta ole syöneet. Monesti ennenvanhaan jos oli vaikka liikaa lapsia, nälänhätä kiusasi jne, niin saatettiin oikeasti pistää hengiltä itse joku lapsi, etenkin jos syntyi kehitysvammainen lapsi, sitten vain sanottiin suden vieneen.
Vaikka on varmasti joku susi joskus lapsen napannutkin, mutta yleensä pelkäävät ihmistä elleivät ole jotenkin sairaita esim vesikauhu.

Sudella on laaja reviiri, ulottuu helposti ihmisten asutusalueille. Eihän se mukavaa ole, itsellänikin pelottaisi jos susia pyörisi pihapiirissä. Eikö sutta voisi jotenkin pelotella, esim suden tullessa, paukuttaa ilmakiväärillä pari kertaa ilmaan, kolistelee kovasti kattiloita tms?
Ja eläimet ja koirat tosiaan sisälle suojaan. Meillä on maatila ja komondor-koiria, niitä ei sudetkaan pelottaisi vaikka tulisivat pihalle.

Toivottavasti eivät hyökkää lapsen kimppuun, voisin kuvitella miten moni ottaisi sen jälkeen, sen lain omiin käsiinsä jos näin kävisi!!!

Pitäskö alkaa raivona hyökätä autojen kimppuun? Nimittäin tosi inhottava laittaa lapset kouluun ku autot vaanii kaikkialla. :( helppo se on maalla sanoa ettei autoista ole vaaraa kun siellä on vaan niitä traktoreita.

Kyllä ihminen on vaarallisin luontokappale. Sitä on syytä pelätä. Minä olen elänyt susirajalla, ihan kirjaimellisesti. Vietiin kouluun taksilla kun susia liikkui. Siltikin me leikittiin metsissä siellä eikä kukaan ollut aseet kädessä tappamassa kaikkea liikkuvaa. Mutta tämä olikin 80-luvulla. Jäällä kun olin hiihtämässä niin viuhahti siellä karhukin, onneksi kaukana, mutta kuitenkin. Sellaista se elämä oli. Nyt asun paikassa jossa on ilveksiä runsaasti. Kissat häviää, mutta ei se ole niiden ilvesten vika vaan kissanomistajien. Merikotkakin tuolla pusikossa asustelee ja mies sen yksi päivä lenkillä bongasi. Todella hieno näky, mutta kai senkin kohta joku käy pamauttamassa hengiltä kun ahdistaa. Ihminen on hullu!

Se on ihan sama syövät sudet tai karhut / ilvekset sun muut koiria lapsia yms - mä en vaan halua niitä omalle pihalleni ja kyllä todistettavasti ovat tässä käyneet - 10 km toiseen suuntaan on kaupunki ja saman verran toiseen korpea - miks ne haluaa kaupunkiin?

Otsikkoon vastaten voin todeta että minä ainakaan en tarvitse viranomaisilta ohjeita väistää auta omassa rahilla edes naapurin pihapiirissä! Ihan oma järki sanoo että pitää väistää ;)

[QUOTE="vieras";28008606]Se on ihan sama syövät sudet tai karhut / ilvekset sun muut koiria lapsia yms - mä en vaan halua niitä omalle pihalleni ja kyllä todistettavasti ovat tässä käyneet - 10 km toiseen suuntaan on kaupunki ja saman verran toiseen korpea - miks ne haluaa kaupunkiin?[/QUOTE]

Sehän on ihan selvää. Siellä missä on ihmisasutusta, on helpommin tarjolla ruokaa: Koiria, kissoja, citykaneja, roskapönttöjä tongittavaksi ja niin edelleen. Siis jos ihan kaupunkiin asti joku susi mieltyisi tulemaan, ketuthan ainakin änkeää kaupunkiin jo ihan kunnolla.
Ja joo en minäkään haluaisi pihalleni, siksi yrittäisin jotenkin pelotella pois ne. Sudet ovat kauniita ja hienoja eläimiä minusta, mutta villieläin kyseessä ja jos ne tottuvat ihmiseen liikaa, eivät enää osaa pelätä, ja silloin voivat kans hyökätäkin.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Meillä päin liikkuu myös susia (Varsinais-Suomi). Omassa pihapiirissä tähän mennessä nähty vain ilves, hirviä, peuroja, kettu ja kärppä. Sudet ovat vielä toistaiseksi pysyneet pois ihan pihapiiristä, mutta kyllä tuolla hehtaarin tonttimme rajalla suden jälkiä todistetusti on useammin ollut. Jo ilveksenkin takia meidän pitää tuolle koirallemme rakentaa tarha, jossa on myös katto, mutta tuskinpa se huono asia susiakaan ajatellen on. Nyt kun pihalla on käytännössä pelkkä juoksunaru, niin en todellakaan jätä koiraa ulos yöksi saati edes sellaiseksi ajaksi, kun olemme kaikki itse poissa kotoa. Sisäkoirahan tuo meidän lapinkoiramme on, joten voi olla, ettei jatkossakaan (tarhan valmistuttua) tule nukkumaan kuin kuumia kesäöitä ulkona.

Mä en itse asiassa vielä tiedä, mitä mieltä noista susista olen. Toisaalta ymmärrän niiden kannan, joiden pihassa nuo sudet käyvät, toisaalta taas ymmärrän senkin, että susia suojellaan.

Tammikuussa susi oli kiivennyt pihamaalla aitaukseen. Aitauksessa oli ollut kolme rottweileria, joista yhden susi repi pahasti. Oli tapahtunut keskellä päivää. Kaksi muuta selvinnyt pienemmillä vammoilla. Susi ei saanut saalista, vaan joutui pakenemaan vertavuotavana. Minusta noin ei saisi olla, sudella ei ole asiaa pihamaalle. Se kyllä haistaa ulkona ihmisen hajut ja tietää olevansa ihmisen reviirillä, luontainen ihmispelko on kadonnut. Susia on liikaa, niiden todellista määrää ei ole kerrottu.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;28007490:
Sinänsä ihan asiallista tekstiä mutta tällaista on Helsingistä (?) helppoa huudella jossa tätä ongelmaa ei ole. Saattaisi kummasti mieli muuttua jos susi veisi lapsesi kotipihaltasi.

Kerropa minä vuonna susi vei Suomessa lapsen kotipihalta viimeksi...?

[QUOTE="vieras";28008606]Se on ihan sama syövät sudet tai karhut / ilvekset sun muut koiria lapsia yms - mä en vaan halua niitä omalle pihalleni ja kyllä todistettavasti ovat tässä käyneet - 10 km toiseen suuntaan on kaupunki ja saman verran toiseen korpea - miks ne haluaa kaupunkiin?[/QUOTE]

Nii - ja me sudet emme olisi halunneet teitä ihmisiä asuinsijoillemme. Todistettavasti miljoona taloa on rakennettu meidän reiviirillemme.

Tammikuussa susi oli kiivennyt pihamaalla aitaukseen. Aitauksessa oli ollut kolme rottweileria, joista yhden susi repi pahasti. Oli tapahtunut keskellä päivää. Kaksi muuta selvinnyt pienemmillä vammoilla. Susi ei saanut saalista, vaan joutui pakenemaan vertavuotavana. Minusta noin ei saisi olla, sudella ei ole asiaa pihamaalle. Se kyllä haistaa ulkona ihmisen hajut ja tietää olevansa ihmisen reviirillä, luontainen ihmispelko on kadonnut. Susia on liikaa, niiden todellista määrää ei ole kerrottu.

Rottweilerit ovat tappaneet sata kertaa enemmän ihmisiä kuin sudet.

suomessa ei ole susia pahemmin ollut sataan vuoteen, siksi ihmishenkiä on säästynyt. Rajan takana susia on paljon ja siellä susi on syönyt pari vuotta sitten viimeksi lapsen. Ja tämän talven aikana hyökännyt muutaman aikuisen kimppuun. Ja siihen miten paljon suomessa on koiria, ne tekee suhteessa paljon vähemmän pahojaan, kuin sudet.

[QUOTE="vieras";28009171]Sanotaan näin: kuinka monta lasta susi on tappanut Suomessa Viimeisen sadan vuoden aikana? Entä miehet?[/QUOTE]
No voi perseen suti! Miten helvetissä miehet nyt liittyvät tähän?

Kyllä ihminen on vaarallisin luontokappale. Sitä on syytä pelätä. Minä olen elänyt susirajalla, ihan kirjaimellisesti. Vietiin kouluun taksilla kun susia liikkui. Siltikin me leikittiin metsissä siellä eikä kukaan ollut aseet kädessä tappamassa kaikkea liikkuvaa. Mutta tämä olikin 80-luvulla. Jäällä kun olin hiihtämässä niin viuhahti siellä karhukin, onneksi kaukana, mutta kuitenkin. Sellaista se elämä oli. Nyt asun paikassa jossa on ilveksiä runsaasti. Kissat häviää, mutta ei se ole niiden ilvesten vika vaan kissanomistajien. Merikotkakin tuolla pusikossa asustelee ja mies sen yksi päivä lenkillä bongasi. Todella hieno näky, mutta kai senkin kohta joku käy pamauttamassa hengiltä kun ahdistaa. Ihminen on hullu!

:flower:

Yhteistyössä