Yh:t ennen ja nyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Pakko avautua, kun mua on alkanut niin ärsyttämään se, että jos on yh niin apua saa heti oli ongelma mikä hyvänsä. Saa rahaa ja ihan konkreettista apua arkeen. Eräs iäkkäämpi ystäväni kertoi, kuinka hän oli käytännössä yh. Mies oli puolikin vuotta putkeen ulkomaan komennuksella ja ystäväni ilman tukiverkostoja selvisi 3 lapsen kanssa, joista yksi oli vaikeasti kehitysvammainen.

Minäkin olen käytännössä yh eli mies on todella paljon töissä ja työmatkoilla (monta kuukautta vuodessa) ulkomailla. Minun on silti selvittävä täällä 3 lapsen kanssa. Kerran valittelin uupumusta ja pyysin perhetyöntekijää avukseni, kun oli koliikkivauva ja 2 vaippaikäistä hoidettavana. Öitä en saanut nukutuksi. Minulle tokaistiin, että et sinä ole yh, sinulla on mies! Joo on, mutta kaukana Suomesta!

Pitääkö siis erota, että saa apua?

Tällaista heitän mietittäväksi nyt sunnuntai-illan ratoksi.

Yksinhuoltajalisä on jotain muutama kymppi kuussa. Jotkut saavat myös elatusapua mutta monet ei sitäkään.
Voisitko selventää mitä tarkoitat tolla että yksinhuoltajat saa sitä rahaa?

Ehkä niitä lapsia ei kannata tehdä sellaiseen tilanteeseen missä niitä ei pysty hoitamaan. Ja miehesi saa varmaan hyvän korvauksen menetetystä vapaa-ajasta, ja voihan sitä itsekin palkata sitten apua. Mun mielestä ei tuollaisia kuulukaan maksella verorahoista, missä on selvästi tehty itse valintoja, että toinen on paljon poissa.

Ei se ole sulta pois, jos joku saa apua. Pyydä apua uudelleen :) ja pyydä tutuiltakin! Ja pistä miehesi työnantaja koville - luulisi tuollaisilla uhrauksilla palkkakin olevan niin suuri, että saat palkattua apua?! Jos ei ole, niin mitä järkeä?

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Monet perheelliset saavat apua arkeen siinä missä yhoot. Jos sinä et saa niin silloin teet valituksen. Nuo avut on tarkoitettu ihan kaikille.
Ja mikä oli aikanaan asian laita? Isoäitini oli 3 lapsen yhoo ja kaksi lapsista oli orpokodissa ja yksi hoidettiin kotona. Silleen se meni silloin. Eli se apu mitä tarjottiin oli tuo.

Käytännössä yh ja yh on kaks täysin eri asiaa kuitenkin, jos sitä rahaa tulis ovista ja ikkunoista sillä "käytännössä yh" nimikkeellä niin johan me kaikki oltais "käytännössä yh" (kukahan senkin maksais?)
Jos se tuki on niin olennainen niin tie yh:ksi on hyvin helppo.

Mä en ole yh, mut silti neuvolassa kertoivat mahdollisuudesta tukeen vauva-aikana kun tiesivät et mies on paljon pois töiden takia.

Sen eron mitä tarkoittaa "melkein kuin yh" ja kun on oikeasti yh huomaa vasta sitten kun on oikeasti yh. Totta on että lasten hoitaminen ja arjesta selviäminen yksinään on rankkaa, mutta ero on siinä että sulla on kuitenkin se mies jossain olemassa. Vähintäänkin elättäjän muodossa.
Yh:n on selvittävä kaikesta itse, ei ole päiviä mitä laskea koska toinen tulee kotiin. Lisäksi on vain yksi tilipussi josta talouteen tulee rahaa. Se että onko turvaverkkoja vai ei, ei riipu siitä onko yh tai ei. Luultavasti hyvin harva kunta voi nykyolosuhteissa tarjota minkäänlaista apua edes yh:lle saati sitten muille.

• Tykkää
Reactions: neljäs_tulossa
No niin ja jos ei alettas TAAS tätä iänikuista jankkausta... Joka ei johda kuin tappeluun! Yh saa "ylimääräisenä" tasan yh-korotuksen (48,55€) lapsilisiin ja tietysti elatustuen, jos isä ei huolehdi velvollisuuttaan, mutta kaikki muut tuet taitaa olla myös muiden haettavissa - niin sossusta, kuin kelastakin, jos haettavan etuuden / tuen kriteerit täyttyy? On se kumma, että tuon vaivaisen vajaan viidenkympin takia jaksetaan joka päivä aloittaa näitä yh:n haukkumisketjuja. Ja ei niitä "konkreettisia" apuja saa moni yh:kaan, vaikka tarvetta olisi. Sekin on kait ihan tarvekysymys ja kiireellisyysjärjestyksessä annettavaa apua?

Mä en jaksa oikeesti... perhetyöntekijät ei ole tarkoitettu vain yksinhuoltajille, vaan ihan kaikille jotka apua tarvitsee... kaikille ei kuitenkaan riitä omaa perhetyöntekijää joten joudutaan käyttämään harkintaa. pyydä uudestaan apua ja pyydä esim neuvolasta lausuntoa.. yksinhuoltajana oleminen ja lasten kanssa yksin oleminen kun mies on ulkomailla töissä on kaksi täysin eri asiaa... Todennäköisesti juttelet miehesi kanssa lasten asioista puhelimessa/skypessä ? yksinhuoltajalla ei aina ole mahdollisuutta purkaa päivää toisen ihmisen kanssa.... Miehesi varmaankin ottaa vastuuta lapsista Suomessa ollessaan. Yh on yksin 24/7.

valita miehellesi siitä että on jatkuvasti poissa

[QUOTE="vieras";27161301]milloin ap tulee antamaan esimerkin niistä yksinhuoltajien runsaista rahallisista tuista?[/QUOTE]

Tätä minäkin odotan! Aina jankutetaan yh:n hirveistä rahoista, mutta sitten ei kuitenkaan pysytä perustelemaan väitettä! : / Ei siis kannata väittää, jos ei pysty perustelemaan... ;)

Täysi elatustuki on 147,96 e/kk per lapsi. Lisäks se lapsilisän korotus 48,55 e. Eli noin 200e/kk on lisätuki.
Rahan takia ei kannata alkaa yh:ksi, kun keskiverto mies tuo paljon isomman tilin töistä :-)

Tosin kieltämättä ainakin meillä helsinkiläisessä lähiössä kotiavun saaminen on yh:lle paljon helpopaa kuin kahden aikuisen perheelle - kun palvelua on liian vähän, näinkin sitä rajataan.

Alkuperäinen kirjoittaja PPPPÄ;27161524:
Täysi elatustuki on 147,96 e/kk per lapsi. Lisäks se lapsilisän korotus 48,55 e. Eli noin 200e/kk on lisätuki.
Rahan takia ei kannata alkaa yh:ksi, kun keskiverto mies tuo paljon isomman tilin töistä :-)

Tosin kieltämättä ainakin meillä helsinkiläisessä lähiössä kotiavun saaminen on yh:lle paljon helpopaa kuin kahden aikuisen perheelle - kun palvelua on liian vähän, näinkin sitä rajataan.

Sä unohdit sen että läheskään kaikki yksinhuoltajat eivät tuota elatustukea saa. Silloin ainoa ekstra on toi 48,55.

Alkuperäinen kirjoittaja PPPPÄ;27161524:

Lisään vielä oikeastaan edellisen kommenttiin... Tuo on jännä, että tuo elatustuki vedetään yh:n "ylimääräisiin tukiin", eikä ajatella, että normaalissa perheessä se toinen puolisko osallistuu myös niihin lapsen kuluihin. Eli jos vaikka puhutaan naisista, niin jos omistaa "normaalin" miehen, niin todennäköisesti se parisuhteessa elävä nainen saa ihan saman verran, jos ei enemmänkin sitä rahaa lapsiinsa laitettavaksi. Jostain kumman syystä näissä mollausketjuissa tämä seikka pääsee unohtumaan. Joten itse en laskisi tuota elatustukea "ylimääräiseksi" tuloksi (jota ei tosiaan välttämättä kaikki yh:t saa, kuten edellinen sanoi). Joten summa summarum - se taitaa olla vain tuo vajaa viiskymppiä, mitä yksinhuoltajuudesta "hyötyy"... Tai tulee sitten tietty esim. työttömyysrahaan yh-korotus jne., mutta jos yh käy töissä, niin aika vähissä taitaa "ylimääräiset" tuet olla. Edelleen siis perään perusteluja / esimerkkiä, että mistä ne yh:en "tuhansien eurojen tukirahat" oikein muodostuu!?!

Sen eron mitä tarkoittaa "melkein kuin yh" ja kun on oikeasti yh huomaa vasta sitten kun on oikeasti yh. Totta on että lasten hoitaminen ja arjesta selviäminen yksinään on rankkaa, mutta ero on siinä että sulla on kuitenkin se mies jossain olemassa. Vähintäänkin elättäjän muodossa.
Yh:n on selvittävä kaikesta itse, ei ole päiviä mitä laskea koska toinen tulee kotiin. Lisäksi on vain yksi tilipussi josta talouteen tulee rahaa. Se että onko turvaverkkoja vai ei, ei riipu siitä onko yh tai ei. Luultavasti hyvin harva kunta voi nykyolosuhteissa tarjota minkäänlaista apua edes yh:lle saati sitten muille.

Mun mielestä yksinhuoltajuudessa rankinta on se, että ei ole ketään, jonka kanssa jakaa lapsen asioita. Siis se henkinen puoli.

Ja sitä asiaa ei pysty edes 10 perhetyöntekijää korvaamaan eivätkä mitkään tukiverkot. Ei ole ketään, joka iloitsis sun kanssa lapsen ensimmäisestä askelista, olis ikionnellinen siitä, kun lapsi pissaa ekan kerran pottaan jne.

Mun mielestä yksinhuoltajuudessa rankinta on se, että ei ole ketään, jonka kanssa jakaa lapsen asioita. Siis se henkinen puoli.

Ja sitä asiaa ei pysty edes 10 perhetyöntekijää korvaamaan eivätkä mitkään tukiverkot. Ei ole ketään, joka iloitsis sun kanssa lapsen ensimmäisestä askelista, olis ikionnellinen siitä, kun lapsi pissaa ekan kerran pottaan jne.

Just näin.

Minusta on naurettavaa kun joku on "käytännössä yh" kun mies on paljon poissa kotoa. Mun mies oli työnsä vuoksi paljon pois kotoa ja sitä ei voi edes verrata siihen mikä tilanne nykyään on kun mies kuoli ja minusta tuli täysin lasten yksinhuoltaja.

Rahaa tulee ovista ja ikkunoista juupa juu :) Kaveri kans yks päivä tässä mulle tokas et "vähän kiva tollai ku oot yh ni saat kaikkii tukia" Jaa niinku mitä KAIKKEA? Tosiaan sen yh korotuksen muutama kymmentä euroa ja siinä se =D Sanoin kyllä silloin kaverille et vaihdetaanko, hän saa sen vajaa 50€ ja mä hänen miehen 2000€ palkan :) Ja toisekseen mulla nyt ei ole ollut tarvetta millekkään perhetyöntekijälle, mut kyllä mä oon hiukan silmiäni pyöritelly kun työkaveri aina valittaa kans miten raskasta on ku mies on välillä pitkiä päiviä töissä ja lapsi valvottaa ja he saivat neuvolan kautta perhetyöntekijän!

Niinpä niin. Mullakin olis tuhat ja yksi juttua kirjoittaa tähän ketjuun. Mun eksä oli jo naimisissa ollessa pihi. Nyt, kun ollaan erottu, se vasta on pihi! Mä en vaatinu erossa osituksia, äijä sai pitää omakotitalon. Mulla oli syyni: halusin, että lapset saavat pitää omat huoneensa ja tutun ympäristön isän luona.

Empä ole tuosta "uhrauksestani" kiitosta saanut. Nyt kun miehellä on uusi, elareita ei huvittais maksaa kuin kärpäsen paskan verran. Jopa lasten kaverisynttärilahjoihin menevistä rahoista tulee riitaa, miehen mielestä kun mun pitää maksaa kaikki. Hänen maksama "ruhtinaallinen" sata egee per lapsi kattaa kaiken.

Mä oon niin v*tun väsyny tähän iänikuseen rahasta tappelemiseen. Monta vuotta alistuin hiljaa, mut nyt on lastenvalvoja-aika varattu, ja asiat pistetään reilumpaan malliin!

Minäkin mielummin elän nykyisessä tilanteessa, jossa mies on paljon töissä ja poissa arjesta, kuin siinä missä 15 vuotta takaperin yksinhuoltajana kolmen lapsen kanssa. Ensinnäkin minulla on mies, joka on paljon enemmän, kuin olla täysin yksin vastuussa! Toiseksi miehen palkka kyllä helpottaa huomattavasti enemmän elämää, kuin sen sijasta tulevat yksinhuoltajaetuudet.
Jos ap ei jaksa, niin hakee apua tilanteeseen. Eiköhän jotain perhetyötä tai tukiperhettä järjesty myös ei-yksinhuoltajalle, jos voimat ovat loppumassa. Sitä apua jopa kannattaa hakea siinä tilanteessa! Sitä en ymmärrä, miksi tuossa tilanteessa pitäisi rahallista apua saada, jos tulot elämiseen riittävät. Ei ne yksinhuoltajatkaan tuloillaan ihmeitä tee, meillä meni aikoinaan ainakin tasan tarkkaan ruokaan ym. arkisiin tarpeisiin kaikki raha.