Mä en oikein käsitä tätä touhua (sukulaistilitystä) pitkä tilitys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sukulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En puhunut siinä muumioitumisessa tästä ihmisestä tai tästä perheestä/suvusta tai itsestäni, vaan ylipäätään Suomessa jätetään lähimmäiset niin helposti yksin.

Eipä tarvitse ihmetellä kun lukee tätäkin ketjua.
Tarkoitin "muumioitumisella" sitä, että koet itsesi niin tärkeäksi, että ilman sinua ei kukaan pärjää.

Olet ilmeisesti niin tilannetajuton tosiaan, että jonkun yksin jättäminen merkitsee sinulle suunnilleen sitä, ettet väkipakolla ole tunkemassa itseäsi ovesta sisään? Osaatko edes kuvitella, että jotkut ihmiset kaipaavat rauhaa? Myös jotkut vanhuksetkin.

Miksei saisi olla kiinnostunut sukulaisten/läheisten asioista?

Jos jostain ihmisestä välittää niin kyllä sitä ihan itsekkäästi haluaa tietää mitä hänelle kuuluu.
Kyllä se tuntuu pahalle kun ei voi mitenkään auttaa.Ja tiedän,kaikki ihmiset ei halua apua muilta mutta silloinkin voisi muutama sana olla paikallaan.Koska epätietoisuus johtaa sitten kaiken näköseen pohdiskeluun ja ihmettelyyn.

Ja joo,täällähän kaikki vihaa aina sukulaisia,varsinkin miehen mutta kaikki ei oo samanlaisia.

[QUOTE="KAta";22535979]Huhhuh... Mä en ainakaan haluais sua kimppuuni. Itsellänikin oli aikoinaan 15v---> masennusta, ja olin hoidossa, ja mä en ainakaan halunnut, että sukulaiset tiesi. Oma perhe ja ystävät kun ties, se oli tarpeeks mulle, enkä olisi ikinä halunnut, että joku sukulaisämmä tulee utelemaan mun asioita ja yrittää esittää ymmärtävää.

LOPETA![/QUOTE]

Sinä et varmaan myöskään itse ottanut yhteyttä, heittänyt herjaa asiasta, ollut tulossa kylään jne.?

En usko että on kieltänyt. Tai ainakaan meiltä.

En mä paukkaa yhtään mihinkään jos ei haluta.

Ei he torju sen kummemmin mua/meitä kuin muitakaan. Sama häpeä on suhteessa ihan jokaiseen ainakin kälyllä. Kyseinen nuori ihminen oli tulossa meille kylään just ennen kuin hävisi.

Muut sukulaiset ei tiedä edes tän vertaa totuutta mitä tapahtui. Anoppi esim. luulee vaan että kyseinen nuori ihminen on pahankurinen ja laiska kun ei viitsi käydä kouluja. Ja siellä asuva muu lähisukulainen on samoilla linjoilla. En ole oikaissut, vaikka pisti vihaksi kuunnella tuollaista peepuhetta. On miehen veljen perheen asia oikaista se.

Eivät siis pyydä kenenkään apua tai edes korvaa kuuntelemaan.

Niin mutta eihän kyseinen henkilö kovin halukas ollut tulemaan kyläilylle, kun katosi ja ei ole kontaktia ottanut. Häpeä on asia jolle sinä et voi mitään. Kaikki taaplaa tyylillään. Paskapuhetta riittää tietää ihmiset totuuden tai ei, auttavista käsistä ja korvista ei me ulkopuoliset tiedetä mitään. Et millään voi tietää kälysi ja hänen perheen linkkejä, ammattiapua ym. Hellitä vaan.

Mä luin tätä ketjua aikaisemmin, ja oli pakko tulla kommentoimaan. Olen todella järkyttynyt ihmisten kommenteista, oletteko te oikeasti sitä mieltä, että ap:n pitäisi antaa olla? Ei saisi olla sukulaisistaan huolissan? Apua! Ihmiset, välittäkää toisistanne, edes niistä läheisimmistä. Minusta ap kuulostaa harvinaisen fiksulta ja lämpimältä tyypiltä. Hänen kaltaisiaan soisi olla enemmän!

Jos olisin ap, selvittäisin mitä perheessä tapahtuu, ei kuulosta kauhean tavalliselta. Se ei ole kyttäämistä vaan ihmisistä huolehtimista.

Mä luin tätä ketjua aikaisemmin, ja oli pakko tulla kommentoimaan. Olen todella järkyttynyt ihmisten kommenteista, oletteko te oikeasti sitä mieltä, että ap:n pitäisi antaa olla? Ei saisi olla sukulaisistaan huolissan? Apua! Ihmiset, välittäkää toisistanne, edes niistä läheisimmistä. Minusta ap kuulostaa harvinaisen fiksulta ja lämpimältä tyypiltä. Hänen kaltaisiaan soisi olla enemmän!

Jos olisin ap, selvittäisin mitä perheessä tapahtuu, ei kuulosta kauhean tavalliselta. Se ei ole kyttäämistä vaan ihmisistä huolehtimista.
Mutta kun kyse onkin siitä, kokeeko joku yksittäinen ihminen itsensä niin korvaamattomaksi, että ilman hänen apuaan tyttö on aivan tärviöllä.

[QUOTE="vieras";22536026]Tarkoitin "muumioitumisella" sitä, että koet itsesi niin tärkeäksi, että ilman sinua ei kukaan pärjää.

Olet ilmeisesti niin tilannetajuton tosiaan, että jonkun yksin jättäminen merkitsee sinulle suunnilleen sitä, ettet väkipakolla ole tunkemassa itseäsi ovesta sisään? Osaatko edes kuvitella, että jotkut ihmiset kaipaavat rauhaa? Myös jotkut vanhuksetkin.[/QUOTE]

Päinvastoin.Tiedän tosi hyvin että jokainen pärjää ilman mua ihan mainiosti, jos on pakko, jopa omatalle kouluikäiset lapseni ja aviomeheni, jos vaikka auto ajaa huomenna päälle.

En tunge pakolla mihinkään,en edes normaaliin kylään saatikka sairaalaan.

Minä itsekin tarvin paljon rauhaa, yksinoloa, akkujen latausta.

Vanhusgalluppia on nyt vaikeaa tehdä, mutta veikkaan että harvempi vanhusvalittaa että voi kun meidän maija ja lapsenlapset käy liian usein... Tuietty jos he vaatii jotain vanhukselta, vaikka lasten hoitoapua koko ajan tai on muuten rasite tai ikäviä ihmisiä. Muttanoin normaalisti, ei vaikkapa hoitokodissa se ovi turhan tiuhaan kellään käy.

[QUOTE="vieras";22536086]Mutta kun kyse onkin siitä, kokeeko joku yksittäinen ihminen itsensä niin korvaamattomaksi, että ilman hänen apuaan tyttö on aivan tärviöllä.[/QUOTE]

Mulle ei kyllä jäänyt ketjusta yhtään tälläinen kuva.

Hei, mä tulen todella surulliseksi tästä ketjusta! Ei ihmiset voi olla noin kylmäsydämisiä. Ap teilataan kun tulee kysymään, miten voisi auttaa ilmeisen hädässä/hukassa olevaa sukulaisperhettään. Järkyttävää.

Miksei saisi olla kiinnostunut sukulaisten/läheisten asioista?

Jos jostain ihmisestä välittää niin kyllä sitä ihan itsekkäästi haluaa tietää mitä hänelle kuuluu.
Kyllä se tuntuu pahalle kun ei voi mitenkään auttaa.Ja tiedän,kaikki ihmiset ei halua apua muilta mutta silloinkin voisi muutama sana olla paikallaan.Koska epätietoisuus johtaa sitten kaiken näköseen pohdiskeluun ja ihmettelyyn.

Ja joo,täällähän kaikki vihaa aina sukulaisia,varsinkin miehen mutta kaikki ei oo samanlaisia.

No kiitos, joku ymmärsi mitä haen. En oo tunkemassa,vaan ajattelin että kun heillä on muutenkin vaikeaa niin yksi vaikeus on poissa jos ei tarvi niin salailla tätä lähisukulaisiltakin.

Ehkä tää kumma hyökkäily on sitä, että täällä monet tuntuu tosiaan vihaavan sukulaisia varsinkin just miehen...

Pakko kommentoida:

Aluksi pidin ap:tä ihan ok tyyppinä mutta sitten mulle tuli jotenkin olo etten kyllä haluisi tulla hänelle löydetyksi. Jos olisin sairaalassa niin toivoisin, että sana ei hänen korviinsa kiirisi ja hän paukkaisi osastolle kylään!

Ihan oikeesti ap, älä sekaannu enempää, kyllä sun apua jollakin tapaa olisi pyydetty mutta nyt tuntuu kuin sinut haluttaisiin torjua kaikin keinoin!

Mutta jos halutaan vältellä jotain sukulaista,miksei sitä voi ihan suoraan sanoa?..Niin olis pikkasen helpompaa kaikille osapuolille.Ei tarvis enää soitella,eikä tarvis enää vältellä puheluita yms.
Suomessa ollaan aina kaikkien juttujen kanssa niin vitun vaikeena.

Niin mutta eihän kyseinen henkilö kovin halukas ollut tulemaan kyläilylle, kun katosi ja ei ole kontaktia ottanut. Häpeä on asia jolle sinä et voi mitään. Kaikki taaplaa tyylillään. Paskapuhetta riittää tietää ihmiset totuuden tai ei, auttavista käsistä ja korvista ei me ulkopuoliset tiedetä mitään. Et millään voi tietää kälysi ja hänen perheen linkkejä, ammattiapua ym. Hellitä vaan.

Oli tulossa kun oli muutenkin tänne tulossa,se sovittiin jo ja sitten katosi, eikä puhelin enää toiminut. En oo niin tärkeä että katoaisi mun takia vaan luultavasti jotain muuta on sattunut.

Mutta jos halutaan vältellä jotain sukulaista,miksei sitä voi ihan suoraan sanoa?..Niin olis pikkasen helpompaa kaikille osapuolille.Ei tarvis enää soitella,eikä tarvis enää vältellä puheluita yms.
Tilannetajua on se, että ymmärtää vähemmästäkin ja kaikkea ei tarvitse sanoa päin naamaa. Kaikilla sitä ei ole.

Oudolta mustakin tuntuu, ettei saisi olla huolissaan. Ymmärrän että tuo on yksi tyyppireaktio, mutta huolestuttaa että kuinka vakavasta asiasta nyt on kyse :(

[QUOTE="vieras";22536130]No aika paljon tilanteesta on tullut jo muutakin tietoa, kuin että vaan olisi hieman mietiskellyt että mikähän on.[/QUOTE]

Jos itse olisin ollut vastaavassa tilanteessa, olisin todellakin tehnyt muutakin kuin "vähän mietiskellyt". Tuollaisessa tilanteessa täytyy tehdä jotain, osoittaa oma välittäminen. En usko, että ap:n perhe nauttii salailusta ja asioiden kertomatta jättämisestä, vaan uskon, että myös heille olisi helpotus päästä kertomaan asioiden oikea laita.

[QUOTE="vieras";22536074]Soita ap poliisit. Siellä se perhe pitää varmaan kellarissa vankina sitä häpeällistä tyttöä, joka niin kovasti haluaisi sinun seuraasi ja apuasi.[/QUOTE]

Ei mulla oo tällaisia harhaluuloja. Sinuna hankkisin kyllä vähän hoitoa itselleni.

Ihan normaalisti luulen että jotain on ehkä sattunut, ja ainutmitä mietin, että kuinka vakavaa se on ja toivon parasta.

Jos on sairaalassa, ok. Jos on onnistunut itsemurhayritys, ei niin ok.

Jos tämä nuori ihminen halusi vältellä meitä,niin miksi otti yhteyttä, oli tulossa käymään, ei oo nähnyt kuin kuvissa näitä serkkujaan ja halusi nähdä jne.

Käly varmaan haluaakin vältelllä mua/meitä ettei tuu outoa hetkeä kun x:stä ei saa puhua.

Miehen veli tuskin haluaa.

[QUOTE="vieras";22536139]Tilannetajua on se, että ymmärtää vähemmästäkin ja kaikkea ei tarvitse sanoa päin naamaa. Kaikilla sitä ei ole.[/QUOTE]

No joo...Jos käyn rinkuttelemassa naapurin ovikelloa ja verhot ikkunoissa vaan vilahtaa kiinni,niin kyllä mä silloin tajuan etten oo toivottua seuraa.Mutta mun mielestä sukulaiset on eri juttu.Tässäkin tapauksessa ollaan kuiteski veljeksiä...Kyllä mun mielestä silloin on jonkunlainen "velvollisuus" jotain sanoa,vaikka sitten "etten halua puhua asiasta mutta kaikki on meillä hallinnnassa,emme tarvitse teidän apua".

Jos itse olisin ollut vastaavassa tilanteessa, olisin todellakin tehnyt muutakin kuin "vähän mietiskellyt". Tuollaisessa tilanteessa täytyy tehdä jotain, osoittaa oma välittäminen. En usko, että ap:n perhe nauttii salailusta ja asioiden kertomatta jättämisestä, vaan uskon, että myös heille olisi helpotus päästä kertomaan asioiden oikea laita.

Ainakin silloin kun se alkuperäinen tilanne purkautui, se oli helpotus miehen veljelle. Lähinnähän me (mä ja mun mies) vaan kuunneltiin kun hän tilitti, oli kovat itsesyytökset jne.. Ei siinä muuta voinut kuin kuunnella ja vähän tukea että ei sitä voi ajatella että se olisi jotenkin hänen syy jne.

Mua kans kyllä järkyttää, millaisia vastauksia tähän ketjuun on tullut. Musta on luonnollista olla huolissaan ihmisestä, jonka kanssa on ennen ollut paljon tekemisissä, jolla on tiettävästi ainakin ollut mt-ongelmia ja joka on kadonnut yhtäkkiä.

Itse olen ollut masentunut ja myös sairaalassa. Olisin ollut ilahtunut jos edes joku sukulaisista olisi osoittanut kiinnostustaan. Masentunut ihminen kun on sellainen että yhteydenpito voi jäädä ja tällöin vastapuolella on "velvollisuus" pitää yhteyttä. No joo, kaikki sukulaiseni varmaan ajattelivat ettei asia heille kuulu ja muista ei tarvi välittää. Voi kun olisikin ollut joku, joka olisi oikein ollut huolissaan mitä minulle kuuluu, se olisi ollut paljon..

Yhteistyössä