avioero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt kävi näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt kävi näin

Vieras
elikkäs meillä edessä ero, ja sitä kautta ensin asunnon myynti ja sitten uuden etsiminen..
itse muutan lasten kanssa vuokralle, mahdollisuutta kun ei ole pitää nykyistä eikä ostaa kyllä uuttakaan.. mutta miten nuo tuet sitten menee? kun asumistukeahan on kait mahdollista saada? ajattelen vain, kun asumme nyt aika kalliilla alueella ja uuden kodin tarvitsee löytyä tästä nykyisen läheltä kun lasten koulu ja päiväkoti ovat vieressä, samoin kuin oma työpaikka. ja uuden kodin pitäisi kuitenkin kolmio olla, mutta alle 800euron ei täältä löydy minkäälaista kotia.. hirvittää vain hiukan, miten selviän..

asumistukeenhan ei vaikuta lapsilisät eikä elatusapu, mutta entä päivähoitomaksuun? meillä yksityinen pk, mutta samoin kait ne maksut menee.. tarvinnee ottaa selvää.. ja vaikuttaakohan sitten asunnosta saatavat voitot kaikkeen, kun tästä nykyisestä reippaasti rahaa tulee jäämään.. aika moinen selvitteleminen kaikessa, tätä en haluaisi kyllä kenenkään koettavaksi.
kiitos avusta ja vastauksista jo etukäteen!

Jos olette miehen kanssa hyvissä puheväleissä niin mitä jos mies luopuu omasta osuudestaan ja sillä kuittaa elatusvelvollisuuden? Tiedän yhden tällaisen tapauksen, jossa vaimo jäi yhteiseen asuntoon eikä mies sitten maksanut elareita. Toki kaikkea muuta kuten harrastuskuluja.

• Tykkää
Reactions: JaJa ja HEI!
Tuet ja avustukset pitää saada! Ja elatusapu! Kuka sitä nyt omilla tuloillaan eläisi! Tyypillinen naisen ajattelutapa, jos mies ei elätä niin sitten yhteiskunta.

Kuka on puhunut yhteiskunnan tai miehen eletettävänä olemisesta? Ihan omilla tuloillani olen ajatellut elää (katsos kun joillakin on hyvä työpaikka, hyvät tulot ja elämä ihan mallillaan!), tienaan kuitenkin enemmän kuin mieheni, joka tuskin maksaa pennin pyörylää lastensa elatuksen eteen!"perheessä" joka aikoo laistaa omasta vastuustaan niin pitkälle kuin vain voi! Että eiköhän se nyt ole mies tässä Asumistukeen kuitenkin olen ihan oikeutettu, joten mikä sinulla mättää?

Tuet ja avustukset pitää saada! Ja elatusapu! Kuka sitä nyt omilla tuloillaan eläisi! Tyypillinen naisen ajattelutapa, jos mies ei elätä niin sitten yhteiskunta.

Idiootti. Aloittaja oli ihan asiallinen. Ei mikään viittaa siihen, että hän olisi miehen elätettävänä ollut. Kun tulot puolittuu yms, niin kai sitä nyt jokainen ottaa sen mikä kuuluu? Ei sitä yksinhuoltaja varmaakaan kovin leveää elele.

en nyt ymmärrä kerrot että hirvittää miten selviät mutta toisaalta sanot että tulee rahaa reippaasti asunnon myynnistä. sinuna ostasin uuden asunnon sama raha menee vuokraan, ja aikanaa kun asunto maksettu ei tarvii maksaa kuin juoksevat kulut

Jos olette miehen kanssa hyvissä puheväleissä niin mitä jos mies luopuu omasta osuudestaan ja sillä kuittaa elatusvelvollisuuden? Tiedän yhden tällaisen tapauksen, jossa vaimo jäi yhteiseen asuntoon eikä mies sitten maksanut elareita. Toki kaikkea muuta kuten harrastuskuluja.

Hmm.. tuota en edes ajatellut.. kun periaatteessa saisin pidettyä kodin ja hoidettua lainan ja vastikkeet, mutta koska asunnon arvo on niin paljon noussut en saa millään maksettua miestäni tästä ulos.. Tiukkaa voisi siltä olla, mutta tuolla voisi ehkä selvitä just. Toki se pitää ensin laskea, että mikä on mieheni osuus. Puheväleissä kun sen verran täytyy pystyä olemaan, että käytännön asiat saadaan hoidettua kuitenkin esim, lasten tapaamiset ym. Kiitos tästä, pistän mietinnän alle. Ensin kuitenkin selvitellään asunnon arvo, välittäjä saapuu huomenna.

Asumistukeen vaikuttaa oleellisimmin sun palkka. Kyllä saa olla aika reilusti rahaa. Esim. joku 20 000e säästötili ei vielä vaikuta asumistukeen mitenkään. Kelan tukiin vaikuttaa asunnon koko ja asujien määrä. Eli jos 3 henkilöä asuu niin se saattaa olla joku 80neliötä maksimissaan, mihin kela myöntää asumistukea. Jos asuisitte vaikkapa 130 neliön asunnossa, loput neliöt maksaisitte itse.

Saat korotettua lapsilisää, kun olet yh. Elarit myös. Päivähoitomaksuihin vaikuttaa VAIN sen vanhemman tulot, kenen luona lapset asuu. Jos nyt esim. löytäisit uudet miehen ja hän muuttaisi teille, pk-maksut määräytyisivät silloin sinun ja avopuolisosi tulojen mukaan, ei lasten isän.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt kävi näin;24157890:
Kuka on puhunut yhteiskunnan tai miehen eletettävänä olemisesta? Ihan omilla tuloillani olen ajatellut elää (katsos kun joillakin on hyvä työpaikka, hyvät tulot ja elämä ihan mallillaan!), tienaan kuitenkin enemmän kuin mieheni, joka tuskin maksaa pennin pyörylää lastensa elatuksen eteen!"perheessä" joka aikoo laistaa omasta vastuustaan niin pitkälle kuin vain voi! Että eiköhän se nyt ole mies tässä Asumistukeen kuitenkin olen ihan oikeutettu, joten mikä sinulla mättää?
Peruutetaanpa nyt hieman. Tienaat enemmän kuin miehesi ja sinulla on omien sanojesi mukaan hyvät tulot? Ja silti kyselet internetpalstalla asumistuen saamisesta eron jälkeen? Jossain on nyt ristiriitaa.

[QUOTE="moi";24157905]en nyt ymmärrä kerrot että hirvittää miten selviät mutta toisaalta sanot että tulee rahaa reippaasti asunnon myynnistä. sinuna ostasin uuden asunnon sama raha menee vuokraan, ja aikanaa kun asunto maksettu ei tarvii maksaa kuin juoksevat kulut[/QUOTE]

Joo, hirvittää kyllä, koska asunnot tältä alueelta ovat kalliita ja en haluaisi ottaa kontolleni yksin suurta lainaa. nykyisen asuntoni voisin pitää, jos se käytännössä onnistuisi niin, ettei tarvitsisi maksaa miestä pihalle ensin ja siltikin lainaa jäisi reippaasti enemmän kuin tarpeeksi. Enemmän kait hirvittää koko eläemmuutos kaikkineen, hoidan perheen koko talouden ja tiedän että selviän, mutta on se silti suuri muutos. En ehkä ajattele kauhean järjellisesti nyt, kun eilen asia päätettiin. asuntoja jo katsellut, vuokrattavia. ehkä pitäisi katsella myös myytäviä. Jostain se kuitenkin on aloitettava.

No miksei asumiestuen perään joku saa kysellä? Kyllä siihen voi olla oikeutettu, vaikka olisikin ihan hyvät tulot. Ei ap. välttämättä tarkoita hyvillä tuloilla mitään 6000e/kk tuloja. Kysessähän voi olla 2500e "hyvät tulot" jolloin vielä saa asumistukea, jos on lapsia enempi kuin 1.
Jos vuokra on 800+esim. vesi 20e/hlö ja kulutussähkö+ autopaikka yms niin 3000e tuloillakin saa vielä asumistukea, jos lapsiluku on 3.

Et välttämättä saa tukia, jos tienaat hyvin. Kysy kelasta!! Turhaa sä palstalta tollasia kyselet, kun kela yksin tietää :). Päivähoitomaksut menee vain sun tulojen mukaan. Jos mies ei maksa elareita, niin kela maksaa 130e/lapsi elareita siinä tapauksessa.

PS: mitä helvettiä se nyt kuuluu kellekkään, kyseleekö joku asumistukien perään vai ei? Kyllä omat mahdollisuudet kannattaa kartoittaa. Luoja kun on taas jollakin todella isoja ongelmia elämässään (esim. ihme miehellä). Mee ihme mies vaikka vähä ulkoilee ja tuuleta pääsi?

Peruutetaanpa nyt hieman. Tienaat enemmän kuin miehesi ja sinulla on omien sanojesi mukaan hyvät tulot? Ja silti kyselet internetpalstalla asumistuen saamisesta eron jälkeen? Jossain on nyt ristiriitaa.

Niin kyselen, koska alueelta jossa nyt asumme ja josta uuden kodinkin pitäisi olla on erittäin korkeat hinnat ja vuokrat. Ja kyllä, jos minulla on oikeus yksin perheeni elättäjä saada asumistukea, niin sen vastaanotan. muita tukia en ole hakemassa enkä tarvitse. Tulot on hyvät, mutta niin on menotkin. Onhan se hiukan eri asia hoitaa talous yksin kuin kaksin. Koska ei ne menot kauheasti vähene vaikka yksi elättäjä kohta puuttuukin.

Asumistukeen vaikuttaa oleellisimmin sun palkka. Kyllä saa olla aika reilusti rahaa. Esim. joku 20 000e säästötili ei vielä vaikuta asumistukeen mitenkään. Kelan tukiin vaikuttaa asunnon koko ja asujien määrä. Eli jos 3 henkilöä asuu niin se saattaa olla joku 80neliötä maksimissaan, mihin kela myöntää asumistukea. Jos asuisitte vaikkapa 130 neliön asunnossa, loput neliöt maksaisitte itse.

Saat korotettua lapsilisää, kun olet yh. Elarit myös. Päivähoitomaksuihin vaikuttaa VAIN sen vanhemman tulot, kenen luona lapset asuu. Jos nyt esim. löytäisit uudet miehen ja hän muuttaisi teille, pk-maksut määräytyisivät silloin sinun ja avopuolisosi tulojen mukaan, ei lasten isän.
Nämä kannattaa ottaa huomioon tukia kiskoessa!

Jeesus että ottaa päähän nämä yhteiskuntaa ja ex-miehiään kuppaavat ämmät.

Miehen on pakko maksaa elarit sulle. Se ei ole mikään tahdon asia. Marssitte vain lastenvalvojalle. Sen palkasta menee tietty osuus sulle automaattisesti. Jos ei maksa niin elaritkin voi mennä ulosottoon!! Jos miehellä ei ole maksukykyä,valtio maksaa elareita 140e lasta kohden kuukaudessa. Ennen se summa oli 130, mutta nousi kymmenellä eurolla.

Et välttämättä saa tukia, jos tienaat hyvin. Kysy kelasta!! Turhaa sä palstalta tollasia kyselet, kun kela yksin tietää :). Päivähoitomaksut menee vain sun tulojen mukaan. Jos mies ei maksa elareita, niin kela maksaa 130e/lapsi elareita siinä tapauksessa.

PS: mitä helvettiä se nyt kuuluu kellekkään, kyseleekö joku asumistukien perään vai ei? Kyllä omat mahdollisuudet kannattaa kartoittaa. Luoja kun on taas jollakin todella isoja ongelmia elämässään (esim. ihme miehellä). Mee ihme mies vaikka vähä ulkoilee ja tuuleta pääsi?
Kokeile sinä joskus elättää perhe yksin yhden ihmisen tuloilla ilman pennin penniä minkään valtakunnan tukia ja tule viisastelemaan sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt kävi näin;24157959:
Niin kyselen, koska alueelta jossa nyt asumme ja josta uuden kodinkin pitäisi olla on erittäin korkeat hinnat ja vuokrat. Ja kyllä, jos minulla on oikeus yksin perheeni elättäjä saada asumistukea, niin sen vastaanotan. muita tukia en ole hakemassa enkä tarvitse. Tulot on hyvät, mutta niin on menotkin. Onhan se hiukan eri asia hoitaa talous yksin kuin kaksin. Koska ei ne menot kauheasti vähene vaikka yksi elättäjä kohta puuttuukin.

Kyllähän ne menot pitää sovittaa tulojen mukaan.

Kiitos asiallisista vastauksista. kelan sivuja olen katsellut ja niin kuin aiemmin vastattiin, niin ihan hyvin asumistukea voin saada. ja ihan kohtuullisen kokiseen asuntoonkin. olen ihan pihalla tälläisissa asioissa, siksi apuja hiukan kyselin, kun en ole mtn tukia koskaan hakenut/saanut, joten..
Onneksi kelan sivuilla näytti olevan laskuri, jolla hiukan saa selville mitä voisi saada..

Ei tukia turhaan makseta. Jos joku sellainen kiskoo tukia, joka ei niitä tarvitse ne peritään pois. Kai nyt imisellä on oikeus saada ne tuet, jotka hänen ja lastensa elämää helpottaa? Jos tulot ovat liian suuret niin ap. ei saa tukia. Vaikka saisi kaikki mahdolliset tuet, niin niiden varassa elämä on silti yhtä kituuttamista. Toisin kuin moni luulee, tuilla ei elä. Jos yh:lla on kohtalaiset tulot ja saa normaalit elatusmaksut+lapsilisät ja hiukan asumistukea, niin elämä on silloin ehkä kohtalaisen normaalia, mutta etelänmatkoihin tai hotellilomiin ei ole varaa. Peruselämiseen riittää juuri ja juuri. Ihme mies voisi ajankulukseen sivistää itseään.

Pitäisikö yksinhuoltajan elää lapsineen jossain alimitoitetussa Kontulalaisessa yksiössä ja dyykata itselleen ruuat ja hakea diakonilta lastenvaatteet, joissa valmiina jo reikiä? Sekö on sitten sun mielestä normaalia elämää lapselle?

Mene nyt kuule vähän ittees.

Itse en ole yh ja toivottavasti en koskaan olekkaan.

Ei tukia turhaan makseta. Jos joku sellainen kiskoo tukia, joka ei niitä tarvitse ne peritään pois. Kai nyt imisellä on oikeus saada ne tuet, jotka hänen ja lastensa elämää helpottaa? Jos tulot ovat liian suuret niin ap. ei saa tukia. Vaikka saisi kaikki mahdolliset tuet, niin niiden varassa elämä on silti yhtä kituuttamista. Toisin kuin moni luulee, tuilla ei elä. Jos yh:lla on kohtalaiset tulot ja saa normaalit elatusmaksut+lapsilisät ja hiukan asumistukea, niin elämä on silloin ehkä kohtalaisen normaalia, mutta etelänmatkoihin tai hotellilomiin ei ole varaa. Peruselämiseen riittää juuri ja juuri. Ihme mies voisi ajankulukseen sivistää itseään.

Pitäisikö yksinhuoltajan elää lapsineen jossain alimitoitetussa Kontulalaisessa yksiössä ja dyykata itselleen ruuat ja hakea diakonilta lastenvaatteet, joissa valmiina jo reikiä? Sekö on sitten sun mielestä normaalia elämää lapselle?

Mene nyt kuule vähän ittees.

Itse en ole yh ja toivottavasti en koskaan olekkaan.
Tiedätkö mikä on suurin ongelma sinun ajattelutavassasi? Se on se että tukia ylipäätään maksetaan. Kuka ne tuet maksaa? Mistä maagisesta aarrearkusta ne Kelan rahat sinne tilille joka kuukausi kolahtavat? Onko kaikissa maissa tällainen järjestelmä käytössä että joutenolosta maksetaan?

Minä elätän perhettä yksin ilman pienintäkään yhteiskunnan avustusta. Mutta mulla on tulot keskimäärin 4300-4800e kuukaudessa. Osaan sovittaa omat ja lasteni menot niin, että nuo riittävät.
Opiskeluaikana tein vain sijaisuuksia silloin tällöin ja tulot olivat ehkä 1500e kuussa. Silloin sain asumistukea. Ilman asumistukea ei oltaisi pärjätty.

Jos taas olisi oikeutettu avustuksiin ja niitä ei hae, ei voi syyttää kuin itseään.

Kokeile sinä joskus elättää perhe yksin yhden ihmisen tuloilla ilman pennin penniä minkään valtakunnan tukia ja tule viisastelemaan sitten.

Itse olen elättänyt sekä mieheni, että perheeni yksin, vain minun tuloillani, kun meillä oli pieni lapsi ja mies opiskeli. ilman minkäälaisia tukia! että ainakin minä tiedän millaista se on. ja jos nyt jään yksin lasten kanssa, ja yhtä ainutta tukea ja siihen mahdollisuuksiani kyselen, niin voi voi. Martyyri toki voi olla, mutta tyhmyys ei kannata. ei se tee minusta yhtään huonompaa ihmistä jos nyt asumistukea haen ja saan vaikka voisin selvitä juuri ja juuri ilmankin.

Yhteistyössä